De overheid beschermt nabestaande partners en wezen voor zover nodig tegen de financiële gevolgen van het verlies van partner of ouders.
De overheid vindt dat mensen die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s) en die vanwege de zorg voor een kind of arbeidsongeschiktheid niet (volledig) in een eigen inkomen kunnen voorzien, verzekerd moeten zijn van financiële ondersteuning. Daarom regelt zij in deze gevallen op grond van de Algemene nabestaandenwet (Anw) een nabestaandenuitkering voor de overblijvende partner en een wezenuitkering voor kinderen die beide ouders hebben verloren.
Inwoners van Caribisch Nederland die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s), hebben op grond van de Algemene weduwen- en wezenverzekering (AWW) recht op een uitkering.
De Minister financiert de inkomensondersteuning met begrotingsgefinancierde uitkeringsregelingen. Bij de premiegefinancierde uitkeringsregelingen regisseert de Minister. Zij is in deze rollen verantwoordelijk voor:
– de vormgeving, het onderhoud en de werking van het stelsel van wet- en regelgeving;
– de vaststelling van het niveau van de uitkeringen van de onderscheiden regelingen;
– de sturing van en het toezicht op de rechtmatige, doeltreffende en doelmatige uitvoering door de SVB;
– de organisatie van de eigen uitvoering binnen het verband van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN).
Anw
In 2022 is geen nieuw beleid gemaakt. Dit is conform de verwachting zoals opgenomen in de begroting.
Verhoging AWW Caribisch Nederland
Om toe te werken naar het ijkpunt sociaal minimum op Caribisch Nederland moeten de inkomens worden verhoogd en de kosten van levensonderhoud worden verlaagd. Via het amendement Wuite c.s. (Kamerstukken II 2021/22, 35 925 IV, nr. 12) zijn de minimumuitkeringen, waaronder de Algemene Weduwen- en Wezenwet (AWW), per 1 januari 2022 verhoogd met 10% (inclusief inflatiecorrectie). Het kabinet zet de komende jaren de volgende stappen om in 2025 het ijkpunt sociaal minimum te behalen.
Realisatie | Vastgestelde begroting1 | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |
Verplichtingen | 1.020 | 1.194 | 1.172 | 1.209 | 1.600 | 1.232 | 368 |
Uitgaven | 1.020 | 1.194 | 1.172 | 1.209 | 1.600 | 1.232 | 368 |
Inkomensoverdrachten | |||||||
AWW (Caribisch Nederland) | 1.020 | 1.194 | 1.172 | 1.209 | 1.600 | 1.232 | 368 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |
Uitgaven | 377.000 | 355.757 | 338.139 | 316.766 | 308.776 | 309.839 | ‒ 1.063 |
Inkomensoverdrachten | |||||||
Anw | 370.478 | 349.507 | 332.268 | 311.233 | 303.394 | 299.625 | 3.769 |
Tegemoetkoming Anw | 6.522 | 6.250 | 5.871 | 5.533 | 5.382 | 5.265 | 117 |
Nominaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.949 | ‒ 4.949 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten
Algemene weduwen- en wezenverzekering (AWW) (Caribisch Nederland)
Inwoners van Caribisch Nederland die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s), hebben op grond van de AWW recht op een uitkering. De hoogte ervan is leeftijdgerelateerd. De SZW-unit bij de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze regeling.
Budgettaire ontwikkelingen
De uitkeringslasten AWW zijn € 0,4 miljoen hoger dan voorzien bij de vastgestelde begroting. Dit wordt voornamelijk verklaard door de reguliere loon- en prijsbijstelling (€ 0,1 miljoen) en een hoger dan verwacht aantal uitkeringen (€ 0,3 miljoen).
Beleidsrelevante kerncijfers
Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Verschil 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Volume AWW (x 1.000 personen, ultimo) | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,4 | 0,3 | 0,1 |
Bron: RCN-unit SZW.
Algemene nabestaandenwet (Anw)
De Anw is een volksverzekering en regelt, onder voorwaarden, bij overlijden een uitkering voor de partner of een wezenuitkering voor kinderen die beide ouders hebben verloren. Daarnaast ontvangt iedere Anw-gerechtigde maandelijks de Anw-tegemoetkoming. De Anw wordt door de SVB uitgevoerd.
Budgettaire ontwikkelingen
De uitkeringslasten voor de Anw en de Anw-tegemoetkoming zijn hoger uitgevallen dan verwacht. De uitstroom van Anw-gerechtigden die een Anw-uitkering ontvangen op basis van verminderde arbeidsgeschiktheid is lager dan verwacht. Tevens zijn meer uitkeringen in de Anw met terugwerkende kracht uitbetaald dan aanvankelijk was geraamd.
Beleidsrelevante kerncijfers
Het aantal Anw-gerechtigden neemt van jaar op jaar af, met name omdat het aantal gerechtigden met een uitkering op grond van overgangsrecht sinds de invoering van de Anw in 1996 gestaag afneemt. Het aantal Anw-gerechtigden is eind 2022 licht hoger uitgevallen dan in de begroting geraamd. Het aandeel Anw-gerechtigden dat op basis van de zorg voor een minderjarig kind een Anw-uitkering ontvangt neemt af ten opzichte van het aandeel Anw-gerechtigden dat op basis van (gedeeltelijke) arbeidsgeschiktheid een uitkering ontvangt.
Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Verschil 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Volume Anw (x 1.000 personen, ultimo) | 29 | 28 | 26 | 23 | 24 | 23 | 1 | |
Volume nabestaandenuitkering (x 1.000 personen, ultimo), ingang recht voor 1 juli 1996 | 7,3 | 6,3 | 5,1 | 4 | 3,7 | 3,4 | 0,3 | |
Volume nabestaandenuitkering (x 1.000 personen, ultimo), ingang recht na 1 juli 1996 | 21 | 20 | 19 | 18 | 19 | 19 | 0 | |
waarvan met kind | 8,7 | 8,3 | 7,8 | 7,4 | 7,7 | 7,4 | 0,3 | |
waarvan op grond van arbeidsongeschiktheid | 12 | 12 | 12 | 11 | 11 | 11 | 0 | |
Volume wezenuitkering (x 1.000 personen, ultimo) | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,0 |
Bron: SVB, jaarverslag.
Handhaving
Door een gewijzigde onderzoeksopzet van «Kennis der verplichtingen en detectiekans» zijn er over 2020 geen preventiecijfers voor de Anw. Over 2021 en 2022 zijn echter wel cijfers beschikbaar die aansluiten bij de trend van voor 2020. De beperkte gepercipieerde detectiekans in 2021 is potentieel te verklaren door beperkte handhavingsmogelijkheden tijdens de coronacrisis. De kennis van plichten in de Anw is hoog. De kerncijfers over opsporing en sanctionering vertonen een stabiel beeld. Tevens wordt duidelijk dat er een beperkt boetebeslag in de Anw voorkomt. De incassoratio is in recentere jaren lager, omdat de terugvorderingsperiode voor de cohorten dichter bij 2022 nog niet zo lang loopt als die voor de jaren verder in het verleden.
Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Preventie | Gepercipieerde detectiekans (%) | 821 | 771 | ‒2 | 583 | 733 | ||||
Kennis van de verplichtingen (%) | 891 | 831 | ‒2 | 873 | 933 | |||||
Opsporing4 | Aantal onderzochte fraudesignalen (x 1.000) | 0,9 | 0,8 | 0,2 | 0,3 | 0,2 | ||||
Aantal geconstateerde overtredingen met financiële benadeling (x 1.000)5 | 0,1 | 0,1 | <0,1 | <0,1 | <0,1 | |||||
Totaal benadelingsbedrag (x € 1 mln) | 1,3 | 0,9 | 0,3 | 0,3 | 0,5 | |||||
Sanctionering4 | Aantal waarschuwingen (x 1.000) | <0,1 | <0,1 | <0,1 | <0,1 | <0,1 | ||||
Aantal boetes (x 1.000) | <0,1 | <0,1 | <0,1 | <0,1 | <0,1 | |||||
Totaal boetebedrag (x € 1 mln) | 0,1 | 0,1 | 0,1 | <0,1 | <0,1 | |||||
Ontstaansjaar vordering | ||||||||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
Terugvordering4 | Incassoratio fraudevorderingen (boete + benadelingsbedrag) ultimo 2022 (%) | 37 | 16 | 8 | 29 | 6 |