Het bevorderen dat de basisvoorzieningen (inclusief infrastructuur) voor de burgers in Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba weer op het niveau van voor de orkanen Irma en Maria komen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) coördineert het beschikbaar stellen van de middelen vanuit Nederland en het toezicht op de besteding daarvan.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor:
Financieren
– De minister financiert een deel van de wederopbouw van Sint Maarten. Tot 2021 zijn er middelen beschikbaar waarmee het trustfonds bij de Wereldbank wordt gevuld. De einddatum van dit trustfonds is in 2022 budgetneutraal verlengd met 36 maanden en blijft tot en met 2028 operationeel. Deze bijdrage is verbonden aan de politieke voorwaarden waarmee Sint Maarten akkoord is gegaan, waaronder de reeds ingestelde integriteitskamer en het versterken van het grenstoezicht waarover nadere afspraken zijn gemaakt (Stcrt. 2014, 72542 en Landsverordening Integriteitskamer). Nederland zal gedurende de wederopbouw toezien op de naleving van de voorwaarden.
– De minister levert naast het trustfonds directe steun voor de wederopbouw van Sint Maarten. Het gaat hier bijvoorbeeld om kosten op het gebied van rechtshandhaving of technische assistentie op gebied van financieel beheer.
Regisseren
– De minister regisseert de rijksbrede aanpak van de wederopbouwfase op de eilanden Saba en Sint Eustatius.
– De minister is vertegenwoordigd in de stuurgroep van het Sint Maarten Reconstruction, Recovery and Resilience trustfund waarin ook Sint Maarten en de Wereldbank zitting hebben. Prioriteiten voor Nederland zijn economische ontwikkeling en bereikbaarheid (specifiek de luchthaven), de afvalproblematiek en goed bestuur.
Ook de ministeries van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW), Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Infrastructuur en Waterstaat (IenW) zijn betrokken bij de wederopbouw van Sint Eustatius en Saba voor onder andere het herstel van schoolgebouwen en infrastructuur. De middelen voor deze projecten staan op de begrotingen van de betreffende ministeries.
In maart 2023 is de beleidsdoorlichting van artikel 8 van het begrotingshoofdstuk IV Koninkrijksrelaties ‘Wederopbouw Bovenwindse Eilanden’ afgerond en naar de Tweede en Eerste Kamer verstuurd, inclusief de kabinetsreactie.
Op basis van de prioriteiten zijn meerdere projecten binnen het trustfund extra belangrijk voor Nederland. Dit zijn de herbouw van de vliegtuigterminal, het afvalproject inclusief management van de afvalberg, het afvalwaterzuiveringsproject en daarnaast ook het opzetten van een Disaster Reserve Fund.
Er zijn in totaal twaalf wederopbouwprojecten in uitvoering gegaan (waarvan twee projecten afgerond zijn). Ook zijn er twee projecten in voorbereiding: het rioolwater zuiveringsproject en het sociale woningbouw project. De wederopbouw van Sint Maarten ligt nog steeds op koers, al blijft er nog veel te doen. Volgens de Wereldbank gaat de wederopbouw van Sint Maarten 22% sneller dan vergelijkbare programma’s voor kleine eilandstaten in de Caribische regio.
In 2023 zijn een aantal belangrijke mijlpalen bereikt. Op 30 juni 2023 opende het lokale kantoor van de Wereldbank op Sint Maarten in aanwezigheid van de staatssecretaris van BZK. Dit is een positieve ontwikkeling voor de directe aanwezigheid van de Wereldbank op Sint Maarten. Daarnaast is in augustus de Grant Agreement van het Mental Health Project getekend en is het Emergency Income Support and Training Project (EISTP) succesvol afgerond. Het vliegveld heeft in november de vertrekhal van de terminal in gebruik genomen. Voor de bouw van het nieuwe ziekenhuis is het totale bouwbudget opgehoogd met $ 40 mln., waarvan $ 7 mln. verstrekt vanuit Nederland. Dit was nodig om de toegenomen bouwkosten te dekken.
De directe bijdragen vanuit het begrotingshoofdstuk IV Koninkrijksrelaties in 2023 waren er vooral op gericht om aanvullende (financiële) ondersteuning te leveren aan organisaties die betrokken zijn bij de projecten onder het Trustfund. Dit waren in onder andere de Royal Schiphol Group voor het herstel van de luchthaven en VNG International en de National Recovery Program Bureau (NRPB) voor het afvalproject.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | ||
Artikel | Verplichtingen | 24.362 | 100.802 | 92.602 | 6.984 | 2.305 | 1.000 | 1.305 |
Uitgaven | 21.299 | 102.682 | 91.485 | 8.456 | 2.709 | 3.300 | ‒ 591 | |
8.1 | Wederopbouw | 21.299 | 102.682 | 91.485 | 8.456 | 2.709 | 3.300 | ‒ 591 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Diverse subsidies | 1.230 | 0 | 1.854 | 762 | 2.020 | 0 | 2.020 | |
Leningen | ||||||||
Overbruggingskrediet luchthaven Sint Maarten | 13.322 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||
Wederopbouw op Sint Maarten | 491 | 1.298 | 999 | 694 | 689 | 3.300 | ‒ 2.611 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||
KPSM | 300 | 6.039 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wederopbouw op Sint Eustatius | 5.823 | 3.345 | 2.517 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Wederopbouw op Sint Maarten | 133 | 2.000 | 0 | 7.000 | 0 | 0 | 0 | |
Wereldbank | 0 | 90.000 | 86.115 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 14.036 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
8.1 Wederopbouw
Subsidies (regelingen)
Diverse subsidies
In 2023 heeft Nederland een voorschot verstrekt ten behoeve van de extra capaciteit die de National Recovery Program Bureau (NRPB) levert aan het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu op St. Maarten inzake het afvalproject op Sint Maarten.
Daarnaast is in het kader van stormwaterpompen voor de stad Philipsburg een beschikking verstrekt voor de aanschaf van de pompen door de overheid van Sint Maarten. Tevens is er voor de begeleiding van de aanschaf van de stormwaterpompen een bijdrage verstrekt aan de Stichting Overheidsaccountantbureau (SOAB).
Opdrachten
Wederopbouw op Sint Maarten
De Royal Schiphol Group heeft circa € 0,7 mln. aan operationele bijstand voor de luchthaven Sint Maarten (PJIA) geleverd.