Base description which applies to whole site

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector

Het borgen van publieke belangen via het aandeelhouderschap op een zo efficiënt mogelijke wijze.

De minister van Financiën is verantwoordelijk voor:

  • een optimaal financieel resultaat bij het beheren, aangaan en afstoten van staatsdeelnemingen met inachtneming van de betrokken publieke belangen;

  • het beheren en afwikkelen van de tijdelijke overheidsinvesteringen in de gesteunde financiële instellingen. In dit kader is de minister van Financiën verantwoordelijk voor zwaarwegende en/of principiële beslissingen (onder andere de exitstrategie en het beloningsbeleid van de financiële instellingen) van NL Financial Investments (NLFI). Voorts houdt de minister van Financiën toezicht op NLFI;

  • de inbreng van bedrijfseconomische expertise op specifieke onderdelen zoals bij investeringen in de energietransitie en financiële zekerheidstelling. In het kader van deze onderdelen is de minister verantwoordelijk voor het toetsen van door vergunninghouders gestelde financiële zekerheid ter dekking van de kosten die voortvloeien uit het buiten gebruik stellen en de ontmanteling van instellingen vallend onder de Kernenergiewet.

De minister van Financiën heeft een aantal instrumenten tot zijn beschikking, die ingezet kunnen worden voor de invulling van zijn verantwoordelijkheid:

  • bevoegdheden die de minister van Financiën heeft op basis van de Comptabiliteitswet;

  • bevoegdheden die de minister van Financiën heeft als aandeelhouder op basis van Boek 2 Burgerlijk Wetboek en de statuten van de ondernemingen;

  • de Wet stichting administratiekantoor beheer financiële instellingen (NLFI);

  • de gedragsregels uit de Corporate Governance Code voor zijn rol als aandeelhouder in staatsdeelnemingen;

  • structureel en incidenteel overleg met bestuurders en commissarissen van de staatsdeelnemingen;

  • bevoegdheden die de minister van Financiën heeft op basis van de Kernenergiewet;

Bovenstaande instrumenten zijn verschillend van aard. De bevoegdheden die voortvloeien uit het Burgerlijk Wetboek, Comptabiliteitswet, Wet stichting administratiekantoorbeheer financiële instellingen en de Kernenergiewet vormen de basis van de (formele) zeggenschap. De overige instrumenten hebben een meer informeel karakter, zijn richtinggevend (zoals de Corporate Governance Code) of dienen als randvoorwaarde om invulling te kunnen geven aan de beleidsdoelstelling (zoals de beschikbaarheid over en/of toegang tot de benodigde kennis).

Beleidsinformatie

In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de staatsdeelnemingen waarvan het beheer van het aandeelhouderschap ligt bij het ministerie van Financiën. Hierbij staat aangegeven hoeveel procent van de aandelen in handen is van de Staat, op welke wijze deze aandelen worden gehouden en in welke sector ze actief zijn.

Tabel 24 Aandeelhouderschap ministerie van Financiën

Staatsdeelneming

Percentage aandelen (per 31/12/2023)

Wijze van aandeelhouderschap

Sector

ABN AMRO

48,67%

Indirect (via NLFI)

Financiële dienstverlening

Air France-KLM

9,30%

Direct

Transport

BNG Bank

50,00%

Direct

Financiële dienstverlening

COVRA

100,00%

Direct

Radioactief-afvalmanagement

FMO

51,00%

Direct

Financiële dienstverlening

Gasunie

100,00%

Direct

Energie

Havenbedrijf Rotterdam

29,20%

Direct

Infrastructuur

Holland Casino

100,00%

Direct

Kansspelen

Invest-NL

100,00%

Direct

Financiële dienstverlening

Invest International

51,00%

Direct

Financiële dienstverlening

KLM

5,92%

Direct

Transport

Nederlandse Loterij

99,00%

Direct

Kansspelen

Nederlandse Spoorwegen

100,00%

Direct

Transport

NIO

100,00%

Direct

Financiële dienstverlening

NWB Bank

17,20%

Direct

Financiële dienstverlening

Schiphol

69,80%

Direct

Infrastructuur

SRH

100,00%

Direct

Financiële dienstverlening

Stedin

11,90%

Direct

Energie

TenneT

100,00%

Direct

Energie

Thales Nederland

1,00%

Direct

Defensie

UCN

100,00%

Direct

Energie

De Volksbank

100,00%

Indirect (via NLFI)

Financiële dienstverlening

Kengetallen

Onderstaande kengetallen zien op de implementatie en uitvoering van het staatsdeelnemingenbeleid. De kengetallen zien niet op deelnemingen waar geen of nauwelijks bedrijfsactiviteiten plaatsvinden, waar de staat slechts een klein minderheidsbelang heeft of waar de Staat het aandeelhouderschap niet direct beheert (NIO, SRH, Thales, KLM, Air France-KLM, ABN AMRO en Volksbank).

Tabel 25 Kengetallen deelnemingenbeleid
 

Realisatie 2022

Streefwaarde 2023

Realisatie 2023

Percentage deelnemingen met >33% vrouwen in de raad van bestuur

64%1

100%

69%2

Percentage deelnemingen met >33% vrouwen in de raad van commissarissen

100%3

100%

100%4

Aantal deelnemingen waar een meerjarig dividendbeleid is herijkt

1

2

0

1

Gecorrigeerd voor staatsdeelnemingen met één bestuurder. De volgende elf vennootschappen zijn meegenomen: BNG Bank, FMO, Gasunie, Havenbedrijf Rotterdam, Holland Casino, Invest-International, Nederlandse loterij, NS, NWB Bank, Schiphol en TenneT.

2

Gecorrigeerd voor staatsdeelnemingen met één bestuurder, Invest-NL heeft sinds 2023 haar bestuur uitgebreid. De volgende dertien vennootschappen zijn meegenomen: BNG Bank, FMO, Gasunie, Havenbedrijf Rotterdam, Holland Casino, Invest-International, Invest-NL, Nederlandse loterij, NS, NWB Bank, Schiphol, Stedin en TenneT.

3

De volgende veertien vennootschappen zijn meegenomen: BNG Bank, COVRA, FMO, Gasunie, Havenbedrijf Rotterdam, Holland Casino, NS, NWB Bank, Schiphol, NLO, Invest-International, Invest-NL, TenneT en UCN.

4

De volgende vijftien vennootschappen zijn meegenomen: BNG Bank, COVRA, FMO, Gasunie, Havenbedrijf Rotterdam, Holland Casino, NS, NWB Bank, Schiphol, NLO, Invest-International, Invest-NL, Stedin, TenneT en UCN.

Net als vorig jaar voldoen alle staatsdeelnemingen aan het streven naar minimaal 33% vrouwen in de raad van commissarissen. Het aantal raden van bestuur met tenminste 33% vrouwen is dit jaar gestegen naar 69%. Voor 2023 voldeden NS, Schiphol, Nederlandse Loterij en Stedin niet aan de streefwaarde. De Nederlandse staat is sinds 2023 aandeelhouder van Stedin geworden. Stedin voldoet nog niet aan het streven van minimaal 33% vrouwen in de raad van bestuur. Bij volgende benoemingen voor de RvB is dit een belangrijk aandachtspunt voor de Staat als aandeelhouder.

Meer kengetallen over het deelnemingenbeleid (zoals de omvang van het balanstotaal van alle staatsdeelnemingen, de vermogenspositie van staatsdeelnemingen en het door staatsdeelnemingen gerealiseerde rendement) zijn te vinden in het meest recente Jaarverslag Beheer Staatsdeelnemingen of het Dashboard Staatsdeelnemingen.

In 2023 was de uitwerking en implementatie van de Nota Deelnemingenbeleid Rijksoverheid 2022 (hierna: Nota 2022) een belangrijke prioriteit. Zo zijn de Handboeken Evalueren, Strategie, Investeringen, Benoemingen, MVO en Financiële Positie afgerond. De handboeken zijn online gepubliceerd op Staatsdeelnemingen | Rijksoverheid.nl. Daarnaast is ook het Dashboard deelnemingen online beschikbaar.

De Nederlandse staat is in 2023 aandeelhouder geworden van Stedin door middel van een storting van € 500 miljoen, waarmee de Staat voor 11,9% aandeelhouder is geworden van het regionale netwerkbedrijf. Hiermee is Stedin een staatsdeelneming geworden.32

In 2023 is de overeenkomst uit 1998 tussen de Staat en FMO gemoderniseerd. Met de herziene overeenkomst is ook de staatsgarantie aan FMO gemoderniseerd en in lijn gebracht met het beleidskader risicoregelingen en het kabinetsbeleid voor risicoregelingen.

Het kabinet heeft de Tweede Kamer geïnformeerd dat het de volledige verkoop van TenneT Duitsland aan de Duitse staat als voorkeursoptie beschouwd voor de invulling van de Duitse kapitaalbehoefte.33TenneT en de Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW) zijn hierover de onderhandelingen gestart en de onderhandelingen lopen nog. Tennet en KfW zijn elkaar genaderd, maar er is op dit moment nog geen overeenstemming bereikt. Als aandeelhouder van TenneT is het ministerie van Financiën nauw betrokken bij deze onderhandelingen.

De evaluaties van het aandeelhouderschap in Holland Casino (HC) en Nederlandse Loterij (NLO) zijn afgerond en aan de Kamer aangeboden.34Voor beide deelnemingen wordt in de evaluatie vastgesteld dat in beginsel wet- en regelgeving mogelijkheden biedt om de publieke belangen te kunnen borgen. Ook blijkt uit de evaluatie dat het staatsaandeelhouderschap een bepaalde toegevoegde waarde heeft. Tegelijk wordt vastgesteld dat de toegevoegde waarde van het aandeelhouderschap niet zwaarwegend genoeg is dat een verdere verkenning naar andere toekomstopties bij voorbaat uitgesloten zou zijn. Ten aanzien van NLO werd geconcludeerd dat een verdere verkenning nodig was om (meer) inzicht te krijgen in de rechtmatigheid, proportionaliteit en uitvoerbaarheid van het potentieel afstoten van de onderneming. Conform de toezegging aan de Kamer zijn de uitkomsten van de verkenning naar toekomstvarianten NLO verzonden naar de Kamer.35 Voor HC is besloten om op een later moment een besluit te nemen over een eventuele verkenning naar alternatieve toekomstopties.

In april 2023 is het steunpakket van KLM beëindigd en zijn de voorwaarden komen te vervallen. Er zal een evaluatie worden gedaan van het steunpakket. De Kamer is geïnformeerd over de opzet van de evaluatie. Doel van de evaluatie is om te kijken wat er beter dan wel anders had gekund, zodat dit bij eventuele volgende steunpakketten aan (individuele) ondernemingen kan worden meegenomen.36

In 2023 is het staatsbelang in ABN AMRO verder afgebouwd. Op 10 februari 2023 is een zogenoemd dribble-out-programma gestart met als doel het staatsbelang af te bouwen tot iets minder dan 50%. Dit verkoopprogramma is op 9 oktober 2023 beëindigd. Op 30 november 2023 is een tweede dribble-out-programma aangekondigd. Dit laatste programma heeft als doel afbouw tot een belang van circa 40%.37

Tabel 26 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector (bedragen x € 1.000)
     

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2019

2020

2021

2022

2023

2023

2023

        

Verplichtingen

1.414.354

2.994.510

571.098

1.428.240

14.830.413

2.411.862

12.418.551

        

Uitgaven

1.693.064

407.619

323.401

1.883.795

2.741.547

2.411.862

329.685

        

Garanties

18

6

0

0

7

20

‒ 13

Regeling Bijzondere Financiering

16

6

0

0

7

20

‒ 13

Overig

2

0

0

0

0

0

0

        

Lening

0

277.083

0

0

0

0

0

Lening KLM

0

277.083

0

0

0

0

0

        

Opdrachten

96.275

7.734

14.329

7.465

7.202

3.746

3.456

Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen

94.373

5.986

5.107

4.795

7.190

3.746

3.444

Opstart Invest-NL

1.901

1.748

0

0

0

0

0

Opstart Invest International

0

0

9.222

2.670

13

0

13

        

Vermogensverschaffing/-onttrekking

1.587.202

114.573

304.972

1.872.208

2.730.170

2.399.000

331.170

Kapitaalinjectie TenneT

690.000

0

0

1.230.000

1.602.000

1.822.000

‒ 220.000

Verwerving vermogenstitels

744.396

7.766

0

210.600

0

0

0

Afdrachten Staatsloterij

102.806

106.807

110.809

116.608

118.170

100.000

18.170

Kapitaalinjectie Invest-NL

50.000

0

125.000

175.000

250.000

330.000

‒ 80.000

Kapitaalinjectie Invest International

0

0

69.163

140.000

260.000

147.000

113.000

Kapitaalinjectie regionale netbeheerders

0

0

0

0

500.000

0

500.000

        

Bijdragen aan ZBO's en RWT's

4.770

5.065

4.100

4.122

4.167

5.096

‒ 929

NLFI

4.770

5.065

4.100

4.122

4.167

5.096

‒ 929

        

Storting/onttrekking begrotingsreserve

4.800

3.158

0

0

0

4.000

‒ 4.000

Dotatie begrotingsreserve Gasunie

0

0

0

0

0

4.000

‒ 4.000

Dotatie begrotingsreserve TenneT

4.800

3.158

0

0

0

0

0

        

Ontvangsten

2.783.753

1.544.423

1.447.138

2.070.687

2.780.360

1.124.850

1.655.510

        

Garanties

4.819

51.158

12.000

25.245

12.308

21.350

‒ 9.042

Premieontvangsten garantie TenneT

4.800

51.156

0

0

0

0

0

Premieontvangsten garantie KLM

0

0

12.000

23.217

11.808

17.350

‒ 5.542

Premieontvangsten Gasunie

0

0

0

2.028

0

4.000

‒ 4.000

Premieontvangsten garantie FMO

0

0

0

0

500

0

500

Overig

19

2

0

0

0

0

0

        

Leningen

0

0

17.318

292.866

0

0

0

Renteontvangsten lening KLM

0

0

17.318

15.782

0

0

0

Aflossing lening KLM

0

0

0

277.083

0

0

0

        

Opdrachten

1.148

331

0

0

0

0

0

Terug te vorderen kosten staatsdeelnemingen

1.148

0

0

0

0

0

0

Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen

0

331

0

0

0

0

0

        

Vermogensverschaffing/-onttrekking

2.770.923

1.489.199

1.412.926

1.748.497

2.765.230

1.099.000

1.666.230

Opbrengst verkoop vermogenstitels

490.451

39.140

0

281.220

1.206.926

0

1.206.926

Dividenden staatsdeelnemingen

1.999.876

706.009

1.286.872

1.335.442

1.440.135

990.000

450.135

Afdrachten Staatsloterij

102.806

106.807

110.809

116.608

118.170

100.000

18.170

Winstafdracht DNB

177.790

637.243

15.244

15.227

0

9.000

‒ 9.000

waarvan: Griekse inkomsten SMP

47.000

10.000

0

0

0

0

0

waarvan: rente-inkomsten ESM

0

0

15.244

15.227

0

9.000

‒ 9.000

        

Bijdrage aan ZBO's en RWT's

6.864

3.734

4.895

4.080

2.822

4.500

‒ 1.678

Ontvangsten NLFI

6.864

3.734

4.895

4.080

2.822

4.500

‒ 1.678

Tabel 27 Uitsplitsing verplichtingen
     

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2019

2020

2021

2022

2023

2023

2023

Verplichtingen

1.414.354

2.994.510

571.098

1.428.240

14.830.413

2.411.862

12.418.551

waarvan garantieverplichtingen:

0

1.860.000

‒ 578

‒ 600.453

12.932.566

0

12.932.566

Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen

0

1.860.000

‒ 578

‒ 600.453

‒ 1.561.500

0

‒ 1.561.500

Garantie FMO

0

0

0

0

14.494.066

0

14.494.066

        

waarvan overige verplichtingen:

1.414.354

1.134.510

571.676

2.028.693

1.897.847

2.411.862

‒ 514.015

Verwerving vermogenstitels

744.396

7.766

0

210.600

0

0

0

Kapitaalinjectie Invest-NL

50.000

0

385.000

330.000

142.600

330.000

‒ 187.400

Kapitaalinjectie Invest International

0

0

69.163

140.000

260.000

147.000

113.000

Afdrachten Staatsloterij

102.806

106.807

110.809

116.608

118.170

100.000

18.170

Lening SRH

1.658

1.660

‒ 11.414

‒ 11.341

‒ 11.259

0

‒ 11.259

Lening KLM

0

1.000.000

0

0

‒ 722.917

0

‒ 722.917

Schikking Alawwal Bank

93.297

0

0

0

0

0

0

Kapitaalinjectie TenneT

410.000

0

0

1.230.000

1.602.000

1.822.000

‒ 220.000

Overige betalingsverplichtingen

12.198

18.277

18.118

12.826

509.253

12.862

496.391

Verplichtingen

Garantieverplichtingen

Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen

Na het beëindigen van het steunpakket van de Nederlandse staat per 17 april 2023 is KLM een nieuwe private kredietfaciliteit overeengekomen. De financiële voorwaarden die zijn gesteld aan het steunpakket en de luchtvaart­ inhoudelijke voorwaarden die niet ook elders zijn vastgelegd, zijn komen te vervallen met de beëindiging van het steunpakket. De budgettaire gevolgen van het opzeggen van de steunmaatregelen zijn het vervallen van de staatsgarantie op de (opgezegde) kredietfaciliteit (€ 1,6 mld.), het recht op trekken van de directe lening (€ 722,9 mln.) en alle bijbehorende geraamde (premie)ontvangsten.

Garantie FMO

Er is in 2023 een akkoord gesloten over de herziene staatsgarantie tussen de Staat en FMO. Met de herziene overeenkomst wordt de staatsgarantie aan FMO gemoderniseerd en in lijn gebracht met het beleidskader risicoregelingen en het kabinetsbeleid voor risicoregelingen. De garantie voor FMO was voorheen in theorie ongelimiteerd. Met de herziene overeenkomst geldt er een plafond voor deze garantie en is het risico voor de Staat zodoende gemaximeerd ($ 16 mld.).

Overige verplichtingen

Kapitaalinjectie Invest-NL

Eind 2023 is het totale verplichtingenbudget sinds de oprichting van Invest-NL met € 187,4 mln. lager uitgevallen. Dit is veroorzaakt door het verlaagde investeringsdoel van Invest-NL voor 2023 en de nog niet benutte verplichtingen uit eerdere jaren.

Kapitaalinjectie Invest International

De kapitaalinjectie voor Invest International is in 2023 € 113 mln. hoger uitgevallen dan oorspronkelijk begroot. Enerzijds betreft dit het doorgeschoven resterende begrote kapitaal van € 37 mln. uit 2022. Anderzijds is een kasschuif toegepast om het ritme van de raming van de kapitaalinjectie af te stemmen op de kasbehoefte van Invest International voor investeringen. Het totaal van de beoogde kapitaalinjecties wijzigt niet, verspreid over de jaren ontvangt Invest International een kapitaalinjectie ter waarde van € 833 mln.

Afdrachten Staatsloterij

Om te voldoen aan de Wet op de kansspelen wordt in de begroting en verantwoording een technische post opgenomen bij zowel de uitgaven, betalingsverplichtingen als de ontvangsten ter hoogte van de afdrachten van de Staatsloterij. Deze post is met € 18,2 mln. opwaarts bijgesteld.

Lening SRH

SRH heeft een vordering op de Nederlandse staat. Sinds oktober 2020 is hierop een negatieve rente van toepassing. Conform de meerjarige afspraken in de leningdocumentatie wordt de rente (€ 11,3 mln.) niet betaald, maar afgeboekt op de vordering.

Lening KLM

KLM heeft het steunpakket beëindigd per 17 april 2023. Daarmee vervalt onder andere het recht op trekken van de directe lening. Zie ook toelichting onder 'garantieverplichtingen'.

Kapitaalinjectie TenneT

De kapitaalinjectie TenneT is in 2023 lager uitgevallen na validatie door een extern adviseur (€ 220 mln.). Deze bijstelling is het gevolg van de toekenning van financieringsvoordelen van TenneT Holding aan TenneT Nederland. Daarmee is de kapitaalbehoefte voor de Nederlandse activiteiten in 2023 lager dan eerder geraamd.

Overige betalingsverplichtingen

De overige betalingsverplichtingen vallen hoger uit dan oorspronkelijk begroot. Dit komt met name door de kapitaalinjectie regionale netbeheerders van € 500 mln. Met de Voorjaarsnota 2023 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de overheveling van middelen van de begroting van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, zodat bij een goedkeuring van een kapitaalstorting het ministerie van Financiën over deze middelen beschikt. Op 8 september is de Tweede Kamer geïnformeerd over het voornemen van de Staat om het kapitaalverzoek van Stedin te honoreren. Het ministerie van Financiën participeert namens de Staat in het aandelenkapitaal en treedt op als aandeelhouder van Stedin.

Uitgaven

Vermogensverschaffing/ - onttrekking

Kapitaalinjectie TenneT

Zie toelichting onder 'verplichtingen'.

Afdrachten Staatsloterij

Zie toelichting onder 'verplichtingen'.

Kapitaalinjectie Invest-NL

De kapitaalinjectie voor Invest-NL is in 2023 € 80 mln. lager uitgevallen dan oorspronkelijk begroot. Om het kasritme aan te laten sluiten op de meerjarenraming van Invest-NL, is via een kasschuif € 80 mln. uit 2023 toegevoegd aan het budget in 2026 en 2027 (jaren waarin naar verwachting meer kapitaal nodig is). Het totaal van de beoogde kapitaalinjecties wijzigt niet, er vindt alleen een verschuiving plaats.

Kapitaalinjectie Invest International

Zie toelichting onder 'verplichtingen'.

Kapitaalinjectie regionale netbeheerders

Zie toelichting onder 'verplichtingen'.

Ontvangsten

Vermogensverschaffing/ -onttrekking

Opbrengst verkoop vermogenstitels

De opbrengsten uit verkoop vermogenstitels vallen € 1.206,9 mln. hoger uit dan oorspronkelijk geraamd. Dit komt door de aanvullende opbrengsten van de verkoop van aandelen ABN AMRO38. Het eerste verkoopprogramma liep van februari 2023 tot en met oktober 2023. Het tweede verkoopprogramma is op 30 november 2023 gestart.

Dividenden staatsdeelnemingen

De dividendontvangsten vallen € 450,1 mln. hoger uit dan oorspronkelijk geraamd. Dit is het effect van diverse actualisaties op basis van op dat moment recente informatie over het dividend als gevolg van de marktomstandigheden.

Afdrachten Staatsloterij

Zie toelichting onder 'verplichtingen'.

32

Kamerstukken II 2023-2024, 28 165, nr. 410

33

Kamerstukken II 2023-2024, 28 165, nr. 409

34

Kamerstukken II 2022-2023, 28 165, nr. 395

35

Kamerstukken II, 2022-2023, 28 165, nr. 414

36

Kamerstukken II, 2022-2023, 29 232, nr. 63

37

Kamerstukken II, 2023-2024, 31 789, nr. 115

38

Zie https://open.overheid.nl/documenten/372a8b32-378c-4d5c-bdd8-8d684f3007e3/file.

Licence