De Justitiële Informatiedienst (Justid) is een onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid, vanaf 1 januari 2022 als agentschap. Wij verzamelen, verwerken, beheren en ontsluiten cruciale justitiële informatie over personen aan overheidsinstanties. Voorbeelden zijn vingerafdrukken, informatie over de gezinssituatie, een strafverleden of de geldigheid van een verblijfsvergunning en detentie-informatie voor slachtoffers en burgemeesters wanneer een dader weer vrijkomt. Het gaat hierbij om belangrijke en strikt vertrouwelijke informatie, die cruciaal kan zijn voor het verloop van gebeurtenissen en impact kan hebben op mensenlevens. Die informatie verbinden is wat wij doen, op het juiste moment en voor de juiste medewerker binnen de strafrecht-, jeugd- en migratieketen. De afgelopen jaren hebben wij een positie opgebouwd als toonaangevende en betrouwbare partner, zowel in Nederland als op Europees niveau. Altijd ter ondersteuning van de betrokken professional, altijd met het oogmerk om informatie over personen op een integrale en integere wijze beschikbaar te stellen. Wij geven gevraagd en ongevraagd advies en bedenken slimme oplossingen, zodat onze partners hun maatschappelijke taak efficiënter en effectiever kunnen uitvoeren. Cruciale informatie op het juiste moment voor een veiliger en rechtvaardiger Nederland.
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3 = 2 - 1) | Realisatie 2022 | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 72.601 | 74.959 | 2.358 | 58.998 |
Omzet overige departementen | 3.343 | 3.032 | ‒ 311 | 8.859 |
Omzet derden | 4.793 | 4.280 | ‒ 513 | 4.237 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 1.642 | 0 | ‒ 1.642 | 0 |
Totaal baten | 82.379 | 82.271 | ‒ 108 | 72.094 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 80.767 | 82.726 | 1.959 | 67.927 |
-Personele kosten | 60.920 | 62.751 | 1.832 | 53.718 |
Waarvan eigen personeel | 39.865 | 39.844 | ‒ 21 | 36.023 |
Waarvan inhuur externen | 18.290 | 19.688 | 1.398 | 15.780 |
Waarvan overige personele kosten | 2.764 | 3.219 | 454 | 1.915 |
-Materiële kosten | 19.848 | 19.975 | 127 | 14.209 |
Waarvan apparaat ICT | 12.661 | 12.071 | ‒ 590 | 7.843 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 84 | 437 | 353 | 396 |
Waarvan overige materiële kosten | 7.104 | 7.467 | 364 | 5.970 |
Materiële programma kosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 178 | 251 | 73 | 0 |
Afschrijvingskosten | 2.708 | 2.625 | ‒ 83 | 2.524 |
-Materieel | 2.708 | 2.197 | ‒ 511 | 1.764 |
waarvan apparaat ICT | 2.708 | 2.197 | ‒ 511 | 1.764 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
-Immaterieel | 0 | 428 | 428 | 760 |
Overige lasten | 0 | 177 | 177 | 266 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 177 | 177 | 266 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 83.653 | 85.779 | 2.126 | 70.718 |
Saldo van baten en lasten reguliere bedrijfsuitoefening | ‒ 1.274 | ‒ 3.508 | ‒ 2.234 | 1.376 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 1.274 | ‒ 3.508 | ‒ 2.234 | 1.376 |
Toelichting
In vergelijking met de begroting zijn de baten iets lager en lasten hoger dan begroot.
– Baten zijn voornamelijk lager door de wijze waarop de bijzondere baat van het moederdepartement is verwerkt. In de begroting is deze als bijzondere baat meegenomen bij de opbrengsten. In werkelijkheid wordt deze verwerkt in het eigen vermogen als directe vermogensmutatie net als in de jaarrekening 2022, mede op aangeven van de ADR. Het gemis van de bijzondere baat in de realisatie is vrijwel volledig opgevangen door hogere opbrengsten uit overige opdrachten.
– De hogere lasten houden verband met onder andere reservering vakantie-uren en hogere personele lasten. Tevens is er in begroting een iets andere rubricering gebruikt dan in de realisatie waardoor er verschuivingen op rapportage niveau zichtbaar zijn.
Baten
Omzet moederdepartement
De baten komen voort uit dienstverlening tegen vastgestelde tarieven op basis van het kostprijsmodel, welke Justid in 2021 heeft ontwikkeld. De gerealiseerde omzet moederdepartement in 2023 bedraagt € 75 miljoen en is als volgt opgebouwd:
Omschrijving | 31-12-2023 | 31-12-2022 |
---|---|---|
- Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten | 74.959 | 58.998 |
Department JenV | 65.612 | 52.510 |
Openbaar Ministerie | 3.651 | 5.478 |
Overige onderdelen (binnen J&V) | 5.696 | 1.010 |
- Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement | ‒ | ‒ |
Totaal omzet moederdepartement | 74.959 | 58.998 |
Naast omzet moederdepartement heeft Justid voor € 3,0 miljoen diensten verleend aan overige departementen en voor € 4,3 mijoen aan derden. Totale omzet van Justid komt daarmee uit op € 82,3 miljoen.
Lasten
Apparaatskosten
De apparaatskosten zijn onderverdeeld in 2 categorieën.
- personele kosten,
- materiële kosten.
Personele kosten
De vaste ambtelijke bezetting van Justid bedraagt ultimo 2023 465,7 FTE, in vergelijking met ultimo 2022 een stijging van 23 FTE. Het gemiddelde aantal FTE’s ambtelijk personeel over 2023 bedraagt 448,7 De bijbehorende gemiddelde loonsom per FTE bedraagt € 88.799. In tegenstelling tot 2022 is voor deze berekening alleen uitgegaan van de loonsom en niet van de overige personele kosten. De vergelijkende cijfers zijn hier dan ook op aangepast. Overige personele kosten bevat onder meer de reservering IKB-uren die niet is begroot.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan uit apparaat ICT, bijdrage SSO's en overige materiële kosten. De totale materiële kosten zijn ca. € 0,1 miljoen hoger dan begroot.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten zijn als volgt opgebouwd:
Omschrijving | 31-12-2023 | 31-12-2022 |
---|---|---|
Materiele vaste activa | 2.197 | 1.764 |
waarvan apparaat ICT | 2.197 | 1.764 |
Waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 |
Immaterieel vaste activa | 428 | 760 |
Totaal | 2.625 | 2.524 |
Overige lasten
De overige lasten bestaan uit dotaties aan de voorzieningen, waaronder een voorziening voor Regeling Vervroegd Uittreden en een reorganisatievoorziening.
31-12-2023 | 31-12-2022 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 601 | 1.012 |
Materiële vaste activa | 5.566 | 4.718 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 94 | 11 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 5.472 | 4.707 |
Vlottende Activa | 21.924 | 27.068 |
- Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
- Debiteuren | 3.222 | 6.547 |
- Overige vorderingen en overlopende activa | 10.498 | 9.441 |
- Liquide middelen | 8.204 | 11.080 |
Totaal Activa | 28.091 | 32.798 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 1.787 | 3.653 |
Exploitatiereserve | 3.653 | 0 |
- Overige reserve | 1.642 | 2.277 |
- Onverdeeld resultaat | ‒ 3.508 | 1.376 |
Voorzieningen | 290 | 380 |
Langlopende schulden | ||
- Leningen bij het Ministerie van Financiën | 3.993 | 2.700 |
Kortlopende schulden | 22.021 | 26.065 |
- Crediteuren | 2.339 | 1.970 |
- Belastingen en premies sociale lasten | 4 | 11 |
- Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 2.249 | 2.000 |
- Overige schulden en overlopende passiva | 17.429 | 22.084 |
Totaal Passiva | 28.091 | 32.798 |
Toelichting op de debetzijde van de balans
De post debiteuren betreft de vorderingen met betrekking tot meerjarige opdrachten en tijdelijke projecten. Er is geen reden voor het vormen van een voorziening voor oninbaarheid.
Moeder- | Andere | Derden | ||
---|---|---|---|---|
departement | Ministeries | (buiten het rijk) | Totaal | |
Debiteuren | 1.805 | 957 | 460 | 3.222 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 1.087 | 47 | 9.364 | 10.498 |
Totaal | 2.893 | 1.004 | 9.823 | 13.720 |
Toelichting op de creditzijde van de balans
Eigen vermogen
Jaar | Omzet | Eigen vermogen | % |
---|---|---|---|
2023 | 82.271 | 1.787 | 2% |
2022 | 72.094 | 3.653 | 5% |
2021 | 0 | 0 | 0% |
Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve en het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar. Zowel de omzet als het eigen vermogen staat in 2021 op € 0, omdat Justid toen nog geen agentschap met een baten-lasten administratie was.
De berekening van het maximale eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen). Voor Justid is het afgelopen jaar tot nu toe het tweede jaar als Agentschap. De omzet in 2022 bedroeg € 72.093.828 en in 2023 was dit € 82.270.706.
Op grond van de gemiddelde omzet over 2022 en 2023 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 3.859.113.
In bovenstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.
Exploitatiereserve | Overige reserves | Onverdeeld resultaat | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Stand 01-01-2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onverdeeld resultaat 2022 (+/-) | 1.376 | 0 | 0 | 1.376 |
Toevoeging door moederdepartement 2022 (+) | 2.277 | 0 | 0 | 2.277 |
Toevoeging door moederdepartement 2023 (+) | 0 | 1.642 | 0 | 1.642 |
Toevoeging door moederdepartement COVID-19 (+) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onverdeeld resultaat 2023 (+/-) | 0 | 0 | ‒ 3.508 | ‒ 3.508 |
Stand 31-12-2023 | 3.653 | 1.642 | ‒ 3.508 | 1.787 |
Onverdeeld resultaat
Het onverdeelde saldo van baten en lasten over 2023 bedraagt € 3,508 miljoen negatief. Dit is inclusief afschrijvingskosten betrekking hebbende op de openingsbalans maar exclusief de € 1,6 miljoen betreffende de vergoeding vanuit JenV voor de afschrijving op overgenomen activa (afwikkeling openingsbalans). In de 2e suppletoire begroting is deze gepresenteerd onder overige opbrengsten. In werkelijkheid wordt deze verwerkt in het eigen vermogen als directe vermogensmutatie, mede op aangeven van de ADR. Wanneer deze bijzondere baat (ad. € 1,6 miljoen) wordt meegenomen, bedraagt het resultaat € 1,9 miljoen negatief.
Hierin zijn de kosten opgenomen voor ongebruikte verlofuren ad. € 1,5 miljoen. Deze verplichting komt voort uit de rijks brede richtlijn voor alle agentschappen met een baten- en lastenstelsel. Met deze post was geen rekening gehouden in de begroting 2023. Deze kosten komen bovenop het eigenlijke negatieve exploitatieresultaat van € 0,4 miljoen.
Het negatieve resultaat van € 3,5 miljoen wordt gedekt uit het Eigen Vermogen. Justid hoeft hiervoor geen beroep te doen op dekking vanuit de eigenaar op grond van artikel 27 van de Regeling agentschappen. Het eigen vermogen draagt – zoals bedoeld – bij aan stabiliteit in de tarieven.
Voorzieningen
Voorzieningen zijn overeenkomstig BW 2, Titel 9 opgenomen. In onderstaande tabel is van de gevormde voorziening de vrijval, dotatie en onttrekking vermeld. Zo nodig is een verdere toelichting opgenomen en wordt de aard van het risico toegelicht.
Omschrijving voorziening | Stand per | Vrijval | Dotatie | Onttrekking | Stand per |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2023 | in 2023 | in 2023 | in 2023 | 31-12-2023 | |
Vaststellingsovereenkomst herplaatsing | 75 | 0 | 0 | ‒ 75 | 0 |
Reorganisatie voorziening (VSO) | 201 | 0 | 71 | ‒ 182 | 90 |
Voorziening RVU | 104 | 0 | 106 | ‒ 10 | 200 |
Totaal | 380 | 0 | 177 | ‒ 267 | 290 |
De voorzieningen zijn als volgt opgebouwd:
Reorganisatievoorzieningen:
Het saldo van de reorganisatie voorzieningen bestaat uit het saldo van meerdere vaststellingsovereenkomsten.
Voorziening voor Regeling Vervroegde Uittreding:
Met de RVU-regeling kunnen medewerkers vervroegd uittreden voor de AOW gerechtigde leeftijd. De medewerker zal uitdienst treden en ontvangt maximaal 24 tot 36 maanden een RVU uitkering tot het bereiken van de AOW gerechtigde leeftijd.
Voorwaarde voor de RVU regeling is dat de betreffende medewerker op 31 december 2025 maximaal drie jaar voor AOW gerechtigde leeftijd is en in 2026 de vereiste 43 dienstjaren behaald. Deelname aan de RVU regeling dient vastgelegd te worden voor 31 december 2025.
Het saldo van de voorziening RVU bestaat uit drie lopende regelingen die respectievelijk aflopen in 2024, 2026 en 2028.
Crediteuren en overige schulden
Niet opgenomen vakantiedagen
Onderdeel van de kortlopende schulden zijn de niet opgenomen vakantiedagen.
Omschrijving | 31-12-2023 | 31-12-2022 |
---|---|---|
Niet opgenomen vakantiedagen | 1.406 | 1.228 |
Opgebouwde IKB rechten | 3.386 | 2.043 |
Totaal | 4.792 | 3.271 |
- Overige schulden: niet opgenomen vakantiedagen. Ongebruikte verlofdagen kunnen volgens de Raad voor de Jaarverslaggeving leiden tot een schuld aan de medewerkers die het betreft. Deze schuld moet worden geactiveerd op de balans. De instructies vanuit het ministerie van Financiën zijn om de ongebruikte verlofuren als kosten te nemen in de exploitatie van het jaar waarin de verlofrechten zijn opgebouwd (i.c. 2023).
- Overige schulden: opgebouwde IKB-rechten. Dit betreft de waarde van het IKB-spaarverlof. Medewerkers in fulltime dienstverband ontvangen jaarlijks 64 IKB-uren. Zij kunnen deze opnemen, voor de helft laten uitbetalen of opsparen in het IKB-spaarverlof. Hieraan wordt maximaal 36 uur van het compensatie- en overwerkverlof toegevoegd. Dit IKB-spaarverlof kan niet vervallen en kan alleen worden uitbetaald bij uitdiensttreding of overlijden.
Crediteuren en overige schulden
Het saldo crediteuren bedraag per 31-12-2023 € 2,3 miljoen. Het saldo van deze post heeft betrekking op de (per balansdatum) nog te betalen facturen.
Moeder- | Andere | Derden | ||
---|---|---|---|---|
departement | Ministeries | (buiten het rijk) | Totaal | |
Crediteuren | 499 | 43 | 1.797 | 2.339 |
Overige schulden en overlopende passiva | 9.345 | 673 | 7.411 | 17.429 |
Totaal | 9.844 | 716 | 9.208 | 19.768 |
De overige schulden bestaan uit de volgende onderdelen:
- Overige schulden: facturen/declaraties. Deze post bestaat uit nog te betalen kosten over het boekjaar 2023, waaronder externe inhuur € 2,3 miljoen, licentiekosten € 0,7 miljoen, rente lasten € 0,2 miljoen en facilitaire dienstverlening en huren € 1,3 miljoen en overige kosten € 0,1 miljoen. Daarnaast aan vooruitontvangen projectgelden € 8 miljoen.
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3 = 2 - 1) | |
---|---|---|---|
Rekening Courant RHB 1 januari 2023 +/+ stand depositorekeningen | 0 | 11.080 | 11.080 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+) | 80.737 | 82.271 | 1.534 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 80.767 | ‒ 83.497 | ‒ 2.730 |
Totaal operationele kasstroom | ‒ 30 | ‒ 1.226 | ‒ 1.196 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 5.739 | ‒ 3.192 | 2.546 |
Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+) | 0 | 0 | 0 |
Totaal investeringskasstroom | ‒ 5.739 | ‒ 3.192 | 2.546 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 1.642 | 0 | ‒ 1.642 |
Aflossing op leningen (-/-) | ‒ 2.708 | ‒ 2.203 | 505 |
Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 5.561 | 3.745 | ‒ 1.816 |
Totaal financieringskasstroom | 4.495 | 1.542 | ‒ 2.953 |
Rekening-courant RHB 31 december 2023 +/+ stand depositorekeningen | ‒ 1.274 | 8.204 | 9.478 |
Algemeen
De realisatiecijfers van het kasstroomoverzicht zijn opgesteld volgens de directe methode.
Investeringen
De investeringen hebben voor het grootste gedeelte betrekking op software/ licenties en hardware. Het bedrag aan gerealiseerde investeringen is minder dan hetgeen voor 2023 is begroot. Dit als gevolg van afnemende investeringen door onder andere verschuiving van aanschaf naar software subscripties en door (veel) langere levertijden bij leveranciers.
Aflossing op lening
De aflossing op de leningen is € 2,2 miljoen, waarvan € 1,6 miljoen betrekking heeft op de lening die is opgenomen op de openingsbalans en € 0,6 miljoen op leningen aangegaan in 2022 en 2023.
Beroep op leenfaciliteit
In 2023 is er een beroep gedaan op de leenfaciliteit van € 1,2 miljoen voor investeringen die betrekking hebben op 2022. Daarnaast is er een beroep gedaan op de leenfaciliteit van € 2,5 miljoen voor investeringen die betrekking hebben op 2023. Tezamen is dit € 3,7 miljoen, dat is € 1,8 miljoen lager dan begroot.
realisatie | begroting | |
---|---|---|
Omschrijving generiek deel | 2023 | 2023 |
Kostprijzen per product (groep) (* € 1.000) | 85.779 | 83.653 |
Tarieven/uur in € | 104,08 | 106,23 |
Omzet per productgroep (pxq) (* € 1.000) | 82.271 | 82.379 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 448,7 | 445,0 |
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 2,3% | ‒ 1,5% |
realisatie | begroting | |
---|---|---|
Verklarende indicatoren | 2023 | 2023 |
Percentage overhead | 29,8% | 29,9% |
Verhouding directe en indirecte kosten | nnb | nnb |
Productiviteit | 77,2% | 75,3% |
Ziekteverzuim | 6,2% | 5,5% |
% Externe inhuur (t.o.v. intern personeel) | 31,3% | 30,0% |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren:
Justid heeft geen standaard producten en diensten; elke meerjarige opdracht en project is maatwerk. Bovenstaand is daarom de totaal omzet op meerjarige opdrachten en projecten gerapporteerd als ‘kostprijzen’.
De meerjarige opdrachten worden uitgevoerd met (overwegend) vaste medewerkers; het gemiddelde uurtarief hiervan is iets lager uitgevallen dan begroot. Justid heeft in 2023 meer vaste medewerkers aan zich kunnen binden, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt. Het aantal externen ligt op totaalniveau hoger dan de streefwaarde van 20%, maar dat is inclusief de inzet op projecten. Deze inzet kan niet geheel worden verambtelijkt vanwege de tijdelijke aard van de werkzaamheden en de daarvoor benodigde specifieke deskundigheid. In de overhead worden kosten meegerekend voor de ondersteuning van tijdelijke projecten en voor de uitvoering van interne – niet declarabele – werkzaamheden, zoals voor beveiliging en privacy. Het ziekteverzuim is hoger uitgevallen mede door ‘langdurige verzuimdossiers’ (tussen de 43 dagen en 365 dagen).
Overzicht kwaliteitsindicatoren per 31 december 2023
Onderwerp | Uitkomst |
---|---|
Algehele tevredenheid | Gemiddeld 7,4 |
Beeldvorming | Klantgerichtheid 7,5 |
Deskundig 85% | |
Betrouwbaar 82% | |
Diensten Justid 7,5 |
Toelichting:
Het tweede Klanttevredenheidsonderzoek (KTO) is gehouden in februari-maart 2023. De belangrijkste resultaten hierboven zijn opgenomen. De volgende punten worden het best gewaardeerd (7+); klantgerichtheid, diensten die Justid levert en de systemen. Daarnaast heeft Justid de volgende verbeterpunten; het beter in beeld krijgen van de behoeften van klanten en het sneller inspelen op deze behoeften. Justid wordt gezien als professioneel, deskundig en betrouwbaar en mag flexibeler, toekomstgerichter en proactiever zijn.
Bereikbaarheid/beschikbaarheid
Justid levert haar diensten op basis van het document basisniveau dienstverlening (BND); dit document beschrijft de minimale service levels voor bereikbaarheid/beschikbaarheid van de dienstverlening en zegt iets over de combinatie van ingezette systemen en informatie die wordt verstrekt. Ingeval zich een verstoring voordoet met een hoge impact en urgentie, is er sprake van een zogenaamd prio 1 incident, dat binnen een afgesproken hersteltijd opgelost moet zijn. In meer specifieke Dienstenniveau Overeenkomsten (DNO’s) worden met afnemers hiervan afwijkende service levels afgesproken. Afnemers waarmee DNO’s zijn afgesproken hebben 4x per jaar een rapportage ontvangen waarin ondermeer de bereikbaarheid/beschikbaarheid en eventuele prio 1 incidenten zijn vermeld en toegelicht. Over 2023 is dit nog niet te vertalen in een gemiddelde totaalscore voor Justid, maar op basis van de individuele rapportages kan worden gesteld dat Justid zich voor alle diensten heeft gehouden aan de afgesproken service levels.