Realisatie | Vastgestelde begroting1 | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | |
Verplichtingen | 266.515 | 280.987 | 281.530 | 310.337 | 364.027 | 353.652 | 10.375 |
Uitgaven | 266.317 | 280.933 | 281.554 | 306.653 | 367.257 | 351.652 | 15.605 |
Personele uitgaven | 197.662 | 209.866 | 212.310 | 242.670 | 300.166 | 292.024 | 8.142 |
-eigen personeel | 188.890 | 202.862 | 204.681 | 229.634 | 281.271 | 279.963 | 1.308 |
- inhuur externen | 5.614 | 4.185 | 5.330 | 11.032 | 16.934 | 7.684 | 9.250 |
- overige personele uitgaven | 3.158 | 2.819 | 2.299 | 2.004 | 1.961 | 4.377 | ‒ 2.416 |
Materiële uitgaven | 67.336 | 69.661 | 67.740 | 62.408 | 65.183 | 59.628 | 5.555 |
- ICT | 23.719 | 12.414 | 17.941 | 15.992 | 20.054 | 6.227 | 13.827 |
- bijdrage aan SSO's | 15.926 | 22.553 | 22.088 | 26.246 | 21.641 | 22.161 | ‒ 520 |
- overige materiële uitgaven | 27.691 | 34.694 | 27.711 | 20.170 | 23.488 | 31.240 | ‒ 7.752 |
Begrotingsreserve schatkistbankieren | 1.319 | 1.406 | 1.504 | 1.575 | 1.908 | 0 | 1.908 |
Ontvangsten | 1.980 | 3.192 | 3.653 | 2.590 | 2.933 | 567 | 2.366 |
Het Ministerie van OCW heeft de apparaatskosten technisch verdeeld naar instrumenten (Personeel en Materieel) op basis van de realisatiecijfers van voorgaande jaren. Het Ministerie van OCW stuurt op het totaal toegewezen budget aan de organisatieonderdelen en niet per instrument.
Verplichtingen
De verplichtingen voor de apparaatskosten van het Ministerie van OCW zijn in 2023 € 10,4 miljoen hoger dan de vastgestelde begroting. Dit is vooral het gevolg van loon- en prijsontwikkelingen en toegevoegde middelen voor de uitvoering van het Coalitieakoord.
Uitgaven
De uitgaven voor de apparaatskosten van het Ministerie van OCW zijn in 2023 € 15,6 miljoen hoger dan de vastgestelde begroting. Dit is het saldo van een groot aantal mutaties die grotendeels in de Suppletoire Begrotingen zijn toegelicht:
– de personele uitgaven zijn per saldo € 8,1 miljoen hoger dan begroot. De materiële uitgaven zijn per saldo € 5,6 miljoen hoger dan begroot. Dit is vooral het gevolg van loon- en prijsontwikkelingen en toegevoegde middelen voor de uitvoering van het Coalitieakkoord;
– de ontvangen risicopremie in 2023 bedraagt € 1,9 miljoen. Het Ministerie van OCW staat garant voor onderwijsinstellingen en rijksmusea die bij de Staat lenen (schatkistbankieren). Voor het risico dat het Ministerie van OCW hierdoor loopt, wordt een vergoeding (risicopremie) ontvangen. Deze premie wordt (via een desaldering) toegevoegd aan de begrotingsreserve schatkistbankieren. In de saldibalans is bij de post begrotingsreserve voor risicopremie garantstelling onderwijsinstellingen een tabel opgenomen met de stand en de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve.
Ontvangsten
De realisatie van de ontvangsten is in 2023 € 2,4 miljoen hoger dan geraamd. Voor € 1,9 miljoen betreft dit de risicopremie die het Ministerie van OCW ontvangt voor het garant staan voor onderwijsinstellingen en rijksmusea die bij de Staat lenen (schatkistbankieren). Voor € 0,5 miljoen betreft het een saldo van diverse kleine ontvangstenmutaties.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | |
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie | 266,3 | 280,9 | 281,6 | 306,7 | 367,3 | 351,7 | 15,6 |
Kerndepartement | 154,7 | 160,8 | 168,0 | 182,1 | 213,7 | 230,9 | ‒ 17,2 |
Rijksdienst Cultureel Erfgoed | 36,8 | 42,0 | 39,9 | 42,8 | 51,0 | 39,2 | 11,8 |
Inspectie van het Onderwijs | 66,5 | 66,7 | 63,7 | 71,2 | 89,9 | 72,1 | 17,8 |
Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed | 2,5 | 3,7 | 3,9 | 3,9 | 4,8 | 3,9 | 0,9 |
Onderwijsraad | 2,4 | 2,4 | 2,2 | 2,4 | 2,5 | 2,5 | 0,0 |
Raad voor Cultuur | 2,2 | 4,0 | 2,5 | 2,9 | 3,7 | 2,5 | 1,2 |
Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid | 1,2 | 1,3 | 1,4 | 1,4 | 1,7 | 0,6 | 1,1 |
Totaal apparaatskosten agentschappen | 360,0 | 366,0 | 399,2 | 430,8 | 504,6 | 392,4 | 112,3 |
Dienst Uitvoering Onderwijs | 318,6 | 324,0 | 356,4 | 385,0 | 446,3 | 342,0 | 104,4 |
Nationaal Archief | 41,4 | 42,0 | 42,8 | 45,8 | 58,3 | 50,4 | 7,9 |
Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT's | 390,6 | 384,6 | 462,2 | 319,4 | 40.046,1 | 38.899,7 | 1.146,4 |
Stichting Cito1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 33 | 31,6 | 1,4 |
Stichting SLO1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 10,6 | 10,6 | 0,0 |
College voor Toetsen en Examens1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 13,0 | 16,7 | ‒ 3,7 |
Nederlands Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) | 4,9 | 4,6 | 4,1 | 4,3 | 6 | 5 | 1,0 |
Landelijk Centrum Studiekeuze (voorheen Studiekeuze 123)1 | ‒ | ‒ | ‒ | 2,8 | PM2 | 3,2 | 0,0 |
Nationaal Agentschap Erasmus+1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 4,1 | 4,3 | ‒ 0,2 |
Nuffic1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 10,6 | 10,1 | 0,5 |
Netherlands house for Education and Research (Neth-er)1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0,7 | 0,7 | 0,0 |
Stichting Fonds voor de Podiumkunsten | 7,9 | 7,1 | 6,6 | 7,4 | PM2 | 5,7 | 0,0 |
Stichting Fonds voor Cultuurparticipatie | 3,5 | 5,6 | 6,1 | 5,9 | PM2 | 4,3 | 0,0 |
Stichting Mondriaanfonds | 3,2 | 3,5 | 5,1 | 6,5 | PM2 | 4,3 | 0,0 |
Stichting Nederlands Filmfonds | 4,5 | 4,9 | 5,1 | 6,1 | PM2 | 4,8 | 0,0 |
Stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie | 2,6 | 2,8 | 3,6 | 4,1 | PM2 | 2,8 | 0,0 |
Stichting Nederlands Letterenfonds | 3,1 | 3,2 | 3,2 | 3,5 | PM2 | 3,3 | 0,0 |
Bureau Architectenregister | 0 | 0 | 1 | 1 | PM2 | 1,1 | 0,0 |
Commissariaat voor de Media (CvdM) | 4,9 | 4,8 | 4,9 | 5,3 | 6,1 | 5,6 | 0,5 |
Nederlandse Publieke Omroep (NPO) | 2,4 | 2,6 | 2,7 | 2,9 | PM2 | 3 | 0,0 |
Stichting Regionale Publieke Omroep (RPO) | 1 | 1 | 1,2 | 1,8 | PM2 | 4,9 | 0,0 |
Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) | 56,7 | 53,9 | 79,3 | 82,4 | PM2 | 58,7 | 0,0 |
Koninklijke Bibliotheek (KB) | 60,7 | 60,2 | 60,0 | 59,2 | PM2 | 53,9 | 0,0 |
Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) | 219,1 | 214,5 | 225,2 | 71,1 | PM2 | 194,0 | 0,0 |
Stichting Participatiefonds | 2,0 | 2,0 | 2,6 | 2,0 | PM2 | PM | 0,0 |
Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) | 15,3 | 15,3 | 56,6 | 60,9 | PM2 | 60,9 | 0,0 |
Stichting Vervangingsfonds3 | 2,7 | 2,7 | 2,0 | 2,7 | PM2 | PM | 0,0 |
Stimuleringsfonds voor de Journalistiek | 1 | 0,5 | 0,6 | 0,7 | PM2 | 2,2 | 0,0 |
Instellingen die onder de Erfgoedwet vallen1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 260,4 | 229,6 | 30,8 |
Bevoegde gezagsorganen primair onderwijs1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 14.695,3 | 13.904,2 | 791,1 |
Bevoegde gezagsorganen voortgezet onderwijs1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 10.115,6 | 9.523,2 | 592,4 |
Regionale opleidingscentra, argrarische opleidingscentra en vakinstellingen1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 4.179,8 | 3.887,5 | 292,3 |
Instellingsbesturen hogescholen1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 4.474,6 | 4.237,9 | 236,7 |
Instellingsbesturen universiteiten1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 6.264,7 | 5.902,1 | 362,6 |
Academische ziekenhuizen1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 802,8 | 749,8 | 53,0 |
De realisatie van de apparaatsuitgaven/kosten wordt vastgesteld op basis van het jaarverslag 2023. Deze is nog niet beschikbaar.
Op 20 februari 2020 is een wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer om de verplichte aansluiting bij het Vervangingsfonds af te schaffen. Op 14 September 2021 is het wetsvoorstel ‘’beëindiging vervangingsfonds en modernisering Participatiefonds’’ met algemene stemming aangenomen. Het Participatiefonds zal gedeeltelijk de taken van het Vervangingsfonds overnemen.