In dit niet-beleidsartikel wordt ingegaan op de personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | |
Verplichtingen | 401.090 | 472.242 | 532.013 | 549.192 | 566.422 | 555.563 | 10.859 |
Uitgaven | 398.874 | 448.761 | 492.661 | 540.244 | 587.193 | 556.993 | 30.200 |
Personele uitgaven | 276.951 | 328.988 | 397.588 | 438.315 | 468.931 | 445.859 | 23.072 |
Eigen personeel | 246.138 | 272.621 | 292.887 | 318.680 | 352.995 | 374.203 | ‒ 21.208 |
Externe inhuur | 27.564 | 53.051 | 102.888 | 117.210 | 112.454 | 68.787 | 43.667 |
Overige | 3.249 | 3.316 | 1.813 | 2.425 | 3.482 | 2.869 | 613 |
Materiële uitgaven | 121.923 | 119.773 | 95.073 | 101.929 | 118.262 | 111.134 | 7.128 |
ICT | 8.847 | 12.120 | 12.669 | 12.320 | 13.809 | 22.673 | ‒ 8.864 |
Bijdrage SSO's | 60.393 | 52.533 | 58.404 | 59.503 | 70.648 | 58.762 | 11.886 |
Overig | 52.683 | 55.120 | 24.000 | 30.106 | 33.805 | 29.699 | 4.106 |
Ontvangsten | 17.108 | 16.620 | 14.657 | 10.874 | 10.512 | 8.594 | 1.918 |
Overige | 17.108 | 16.620 | 14.657 | 10.874 | 10.512 | 8.594 | 1.918 |
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | ||
Verplichtingen | 401.090 | 472.242 | 532.013 | 549.192 | 566.422 | 555.563 | 10.859 | |
Uitgaven | 398.870 | 448.761 | 492.661 | 540.244 | 587.193 | 556.993 | 30.200 | |
10.30 | Kerndepartement | 275.344 | 320.995 | 362.819 | 403.023 | 431.428 | 408.697 | 22.731 |
Personele uitgaven | 180.818 | 227.148 | 293.692 | 327.466 | 343.760 | 329.548 | 14.212 | |
Eigen personeel | 156.923 | 177.199 | 194.808 | 214.882 | 235.589 | 260.375 | ‒ 24.786 | |
Externe inhuur | 21.002 | 46.945 | 97.255 | 110.481 | 105.087 | 66.562 | 38.525 | |
Overige | 2.893 | 3.004 | 1.629 | 2.103 | 3.084 | 2.611 | 473 | |
Materiële uitgaven | 94.526 | 93.847 | 69.127 | 75.557 | 87.668 | 79.149 | 8.519 | |
ICT | 4.611 | 6.102 | 7.733 | 7.890 | 8.658 | 10.476 | ‒ 1.818 | |
Bijdrage SSO's | 57.806 | 44.948 | 50.250 | 51.824 | 60.646 | 54.413 | 6.233 | |
Overig | 32.109 | 42.797 | 11.144 | 15.843 | 18.364 | 14.260 | 4.104 | |
10.40 | Inspecties | 94.168 | 97.226 | 101.123 | 105.148 | 119.677 | 113.104 | 6.573 |
Personele uitgaven | 74.750 | 78.929 | 81.096 | 85.463 | 96.607 | 90.333 | 6.274 | |
Eigen personeel | 69.772 | 74.014 | 76.204 | 80.065 | 89.898 | 88.964 | 934 | |
Externe inhuur | 4.622 | 4.603 | 4.715 | 5.076 | 6.314 | 1.111 | 5.203 | |
Overige | 356 | 312 | 177 | 322 | 395 | 258 | 137 | |
Materiële uitgaven | 19.418 | 18.297 | 20.027 | 19.685 | 23.070 | 22.771 | 299 | |
ICT | 2.012 | 2.901 | 2.817 | 2.895 | 2.935 | 8.493 | ‒ 5.558 | |
Bijdrage SSO's | 2.557 | 7.507 | 8.143 | 7.605 | 9.947 | 3.950 | 5.997 | |
Overige | 14.849 | 7.889 | 9.067 | 9.185 | 10.188 | 10.328 | ‒ 140 | |
10.50 | SCP en Raden | 29.641 | 30.540 | 28.719 | 32.073 | 36.088 | 35.192 | 896 |
Personele uitgaven | 21.664 | 22.910 | 22.800 | 25.386 | 28.564 | 25.978 | 2.586 | |
Eigen personeel | 19.724 | 21.408 | 21.882 | 23.734 | 27.511 | 24.864 | 2.647 | |
Externe inhuur | 1.940 | 1.502 | 918 | 1.652 | 1.053 | 1.114 | ‒ 61 | |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 3 | |
Materiële uitgaven | 7.977 | 7.630 | 5.919 | 6.687 | 7.524 | 9.214 | ‒ 1.690 | |
ICT | 2.224 | 3.118 | 2.119 | 1.535 | 2.216 | 3.704 | ‒ 1.488 | |
Bijdrage SSO's | 30 | 78 | 11 | 74 | 55 | 399 | ‒ 344 | |
Overige | 5.723 | 4.434 | 3.789 | 5.078 | 5.253 | 5.111 | 142 | |
Ontvangsten | 17.108 | 16.620 | 14.657 | 10.874 | 10.512 | 8.594 | 1.918 | |
Overige | 17.108 | 16.620 | 14.657 | 10.874 | 10.512 | 8.594 | 1.918 |
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | |
Totaal apparaatskosten agentschappen | 523.448 | 601.734 | 773.814 | 799.094 | 895.777 | 822.716 | 73.060 |
Agentschap College Ter Beoordeling van Geneesmiddelen | 49.641 | 54.439 | 56.303 | 63.144 | 68.084 | 66.144 | 1.939 |
Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg | 82.252 | 93.425 | 105.298 | 112.965 | 122.637 | 126.072 | ‒ 3.435 |
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu | 391.555 | 453.870 | 612.213 | 622.985 | 705.056 | 630.500 | 74.556 |
Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT’s | 346.393 | 369.252 | 394.605 | 391.937 | 438.758 | 398.138 | ‒ 40.620 |
Zorg Onderzoek Nederland/ Medische Wetenschappen (ZonMw) | 6.652 | 7.061 | 6.991 | 6.991 | 8.044 | 8.044 | 0 |
Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) | 84.307 | 97.700 | 105.690 | 106.890 | 121.400 | 120.418 | ‒ 982 |
Centraal Administratie Kantoor (CAK) | 123.079 | 126.585 | 129.743 | 124.075 | 136.553 | 122.097 | ‒ 14.456 |
Pensioen- en Uitkeringsraad (PUR) | 1.570 | 1.380 | 1.001 | 0 | 711 | 900 | 189 |
Centrale Commissie voor Mensgebonden Onderzoek (CCMO), inclusief Medisch Ethische Commissies (METC’s) | 4.186 | 5.361 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) | 60.538 | 61.823 | 66.131 | 69.053 | 76.701 | 67.100 | ‒ 9.601 |
Zorginstituut Nederland (ZiNL) | 63.640 | 64.149 | 79.873 | 79.616 | 89.880 | 74.182 | ‒ 15.698 |
College Sanering Zorginstellingen (CSZ) | 1.773 | 1.900 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 0 |
Dopingautoriteit (DA) | 0 | 2.645 | 2.928 | 3.043 | 3.221 | 3.049 | ‒ 172 |
College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) | 648 | 648 | 648 | 669 | 648 | 748 | 100 |
5.2.1 Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele- en materiële uitgaven kerndepartement
Personele uitgaven kerndepartement
De personele uitgaven van het kerndepartement bestaan uit alle personeelsuitgaven van het kernministerie inclusief de inhuur voor zowel primaire als ondersteunende processen. De personele uitgaven van het kerndepartement vallen € 14,2 miljoen hoger uit dan de vastgestelde begroting. De uitgaven voor eigen personeel vallen € 24,8 miljoen lager uit. De uitgaven voor inhuur van extern personeel en de overige personele kosten zijn hoger dan begroot (€ 38,5 miljoen respectievelijk € 0,5 miljoen).
Loonbijstelling 2023
Voor de loonbijstelling ontvangt VWS jaarlijks een algemene compensatie, welke aan de relevante artikelonderdelen wordt toegevoegd. Voor de budgetten welke onder de personele uitgaven kerndepartement vallen, leidt dit tot een toename van € 22,2 miljoen, onderverdeeld in € 20,2 miljoen voor uitgaven voor eigen personeel, € 1,8 miljoen ten behoeve van externe inhuur en € 0,1 miljoen voor overige personele uitgaven.
Eigen personeel
Op het artikelonderdeel voor eigen personeel kerndepartement is voor € 14,1 miljoen aan loonbijstelling aan de relevante onderdelen toegekend.
De coalitieakkoord middelen voor eigen personeel vallen € 9,6 miljoen lager uit. Het afbouwen van coronagerelateerde activiteiten zorgt voor een lagere realisatie van € 17,8 miljoen.
Facturen over 2022 die pas in 2023 zijn betaald zorgt voor een hogere realisatie van € 1,3 miljoen. De overheveling naar andere artikelonderdelen binnen het apparaatsbudget van middelen ter bekostiging van Participatiebanen leidt tot een uitstroom van € 0,9 miljoen op het budget voor eigen personeel.
Opdrachtgevers van Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I), waaronder ook andere departementen, hebben lopende het jaar middelen voor hun opdrachten overgeheveld. Dat leidt tot een hogere realisatie op eigen personeel van € 7,7 miljoen.
De overige mutaties leiden per saldo tot een lagere realisatie op eigen personeel met € 19,6 miljoen.
Inhuur externen
Vanwege in 2023 ontvangen en betaalde facturen over 2022 is sprake van een hogere realisatie. De beëindiging van coronagerelateerde activiteiten zorgt ook voor een lagere inhuur van externen (€ 12 miljoen). De toedeling van budgetten in het kader van de Informatiehuishouding/POK leidt tot een afname van het budget voor inhuur externen met € 5,1 miljoen.
Ten behoeve van de inhuur van externen door DUS-I wordt door de opdrachtgevers lopende het uitvoeringsjaar budget overgeheveld en in evenwicht gebracht met de uitgaven. Voor 2023 is sprake van € 15,8 miljoen hogere uitgaven.
Eind 2022 is besloten het beheer en de ontwikkeling van het PGB 2.0 systeem voorlopig niet door een derde partij te laten doen, maar door het kerndepartement van VWS. Vanwege deze ontwikkeling is € 8,1 miljoen aan dit onderdeel toegevoegd.
Ten behoeve van activiteiten met betrekking tot Documentaire Informatievoorziening, waaronder Archivering Hotspot COVID-19 is de realisatie op dit artikelonderdeel € 6 miljoen.
Een groot aantal budgetoverhevelingen vanuit andere artikelonderdelen en realisatieverschillen leiden per saldo tot een aanvullende mutatie van € 16,5 miljoen.
Materiële uitgaven kerndepartement
De materiële uitgaven van het kerndepartement bestaan uit de uitgaven aan ICT, bijdrage aan SSO's en overige materiële uitgaven welke door en ten behoeve van de kerndirecties worden gedaan. Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2023 is, inclusief HGIS, sprake van een hogere realisatie van € 8,5 miljoen. Tegenover hogere bijdragen aan SSO's (€ 6,2 miljoen) en overige materiële uitgaven (€ 4,1 miljoen) staat een lagere realisatie voor ICT (€ 1,8 miljoen).
Bijdrage aan SSO's
De bijdrage aan SSO's valt € 6,2 miljoen hoger uit. Voor COVID-19 gerelateerde kosten komt de realisatie € 0,9 miljoen hoger uit dan begroot. Mede als gevolg van stijgende tarieven en door uitbreiding van het personeelsbestand van VWS nemen de overheadkosten toe, zodoende is er een hogere realisatie van € 4,1 miljoen. In verband met doorbelasting van dienstverlening vanuit het ministerie van BZK vindt een budgettaire overheveling plaats van € 4,9 miljoen en een navenant lagere realisatie op de VWS-begroting. Uitgaven welke betrekking hadden op 2022, maar waar in 2023 de factuur is ontvangen en betaald, leiden tot een hogere realisatie van € 1,2 miljoen. Door diverse dienstonderdelen is een bijdrage overgeheveld naar VWS-Flex en ten behoeve van de Banenafspraak. Per saldo leidt dat tot een hogere realisatie aan de bijdrage aan SSO's van € 2,1 miljoen. Bij DUS-I is sprake van € 3,8 miljoen hogere realisatie dan begroot, dekking hiervoor komt vanuit de overgehevelde bijdrage vanuit het ministerie van BZK. Overige, kleinere realisatieverschillen, leiden tot een neerwaartse bijstelling met € 0,9 miljoen.
Overige materiële uitgaven
Op de overige materiële uitgaven, inclusief welke onder de HGIS vallen, is sprake van een lagere realisatie van € 4,1 miljoen. Voor COVID-19 gerelateerde uitgaven is er een hogere realisatie van € 1,4 miljoen. In verband met de overgang van de activiteiten van PD-Alt / Intravacc naar Intravacc BV dient fiscale eindafrekening plaats te vinden met de belastingdienst. Dit zorgt voor een hogere realisatie van € 3,4 miljoen. De organisatie van het World Local Production Forum heeft een hogere realisatie van € 0,6 miljoen tot gevolg. De structurele doorbelasting van Prowebsites leidt tot € 0,75 miljoen hogere uitgaven. Een groot aantal kleinere mutaties, zorgt voor een neerwaartse realisatie van € 2,1 miljoen.
5.2.2. Toelichting apparaatsuitgaven inspecties
Personele - en materiële uitgaven inspecties
Personele uitgaven inspecties
Op het budget voor personele uitgaven inspecties is sprake van een hogere realisatie van € 6,3 miljoen. Er is loonbijstelling aan de relevante onderdelen toegevoegd, ad € 4,9 miljoen. Daarentegen is er sprake van een aandeel in de taakstellende onderuitputting van € 2,3 miljoen.
In het kader van de Toekomstagenda Gehandicapten Zorg en de vervolgfinanciering NAC wordt aan het budget voor eigen personeel € 1,5 miljoen toegevoegd. Diverse doorbelastingen aan de IGJ worden middels budgettaire overhevelingen verwerkt en verlagen daarmee de realisatie met € 1,2 miljoen. De IGJ ontvangt € 0,6 miljoen ten behoeve van de Faciliteitenregeling Medezeggenschap. Een groot aantal kleinere onder- en overschrijdingen en de inzet van extern personeel in plaats van eigen personeel heeft een neerwaartse bijstelling van € 2,6 miljoen tot gevolg.
De realisatie ten behoeve van inhuur externen is € 5,2 miljoen hoger dan begroot. Dit hangt naast het extra aantrekken van extern personeel ook samen met een verschuiving van de realisatie van budget voor eigen personeel naar inhuur externen (voornamelijk ICT-ers). Dit mede vanwege de krapte op de arbeidsmarkt.
Materiële uitgaven
Op het budget voor materiële uitgaven inspecties is in totaal sprake van een € 0,3 miljoen hogere realisatie dan begroot. Er heeft een bijstelling van € 1 miljoen plaatsgevonden voor implementatiekosten Woo (€ 0,1 miljoen), Informatiehuishouding (€ 0,8 miljoen) en compensatie van hogere tarieven concernorganisaties (€ 0,1 miljoen). Daartegenover staat een groot aantal onder- en overschrijdingen wat zorgt voor een neerwaartse mutatie van per saldo € 0,75 miljoen. Wel is op de verschillende onderdelen binnen de materiële uitgaven sprake van forse verschillen. Dit hangt samen met het feit dat kosten welke op een budgetplaats waren gebudgetteerd, nu op een andere (sub)budgetplaats worden verantwoord. Daarnaast hebben bij de realisatie een groot aantal onderlinge verschuivingen plaatsgevonden, tussen de onderdelen welke het materiële budget vormen (ICT, Bijdrage SSO's en Overige).
Ontvangsten
De gerealiseerde ontvangsten 2023 bedroegen € 10,5 miljoen en zijn daarmee € 1,9 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt onder meer veroorzaakt door de ontvangen pseudo-premies voor het Eigen Risicodragerschap WGA (€ 2,8 miljoen), welke ontvangsten lopende het jaar al grotendeels gedesaldeerd zijn. Tegenover deze hogere ontvangsten staan navenant hogere uitgaven. Daarnaast is er bij de IGJ sprake van hoger dan begrote ontvangsten (€ 1,3 miljoen). Tenslotte zijn binnen VWS-doorbelaste kosten voor generieke werkplekondersteuning welke betrekking hadden op 2022, pas in 2023 ontvangen. Dit zorgt voor een ontvangstenmeevaller van € 1,3 miljoen. Tegenover deze hogere ontvangsten staat een restpost van per saldo € 3,5 miljoen.