A Algemene doelstelling
Een compacte overheid door minder regeldruk, voorzieningen voor efficiënt gebruik van overheidsinformatie en het bevorderen van burgerschap.
B Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft een regierol voor het verminderen van administratieve lasten en regeldruk voor burgers, professionals en medeoverheden.
De minister is systeemverantwoordelijk voor het stelsel van basisregistraties en is vanuit de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens verantwoordelijk voor een goed functionerende Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) en vanuit de Paspoortwet verantwoordelijk voor betrouwbare reis- en identiteitsdocumenten. De minister stelt voor de basisregistratie het beleid vast en is verantwoordelijk voor de uitvoering.
De minister is coördinerend verantwoordelijk voor het gebruik en de implementatie van e-overheidvoorzieningen en is als opdrachtgever verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van diverse e-overheidvoorzieningen.
De minister heeft een regierol bij het bevorderen van burgerschap en stimuleert hiervoor veranderingen binnen de overheid.
In Caribisch Nederland is de minister vanuit de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES verantwoordelijk voor een goed functionerende bevolkingsadministratie (PIVA) en vanuit de Wet identiteitskaarten BES voor een betrouwbare identiteitskaart (sedula).
C Beleidswijzigingen
Open data (herbruikbare openbare overheidsinformatie) kan een belangrijke bijdrage leveren aan economische bedrijvigheid, innovatie, versterking van burgerschap en een efficiëntere overheid. In 2012 is een begin gemaakt met pilots en het op elkaar laten aansluiten van vraag en aanbod van Open data. In 2013 wordt actief ingezet op het wegnemen van belemmeringen bij het aanbieden van data, op het verspreiden van goede voorbeelden van vraag en aanbod en op kennisdeling, zodat de maatschappelijke meerwaarde van Open data aangetoond wordt en zowel het aanbod van als de vraag naar data verder groeit. Dit vormt ook één van de pijlers van de Nederlandse deelname aan het Open Government Partnership (OGP).
D1 Budgettaire gevolgen van beleid
(x € 1 000) | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 134 612 | 125 848 | 97 215 | 88 357 | 86 004 | 85 806 | |
Uitgaven: | 134 612 | 125 848 | 97 215 | 88 357 | 86 004 | 85 806 | |
Waarvan juridisch verplicht | 92% | ||||||
6.1 | Verminderen regeldruk | 4 770 | 4 300 | 4 300 | 4 300 | 0 | 0 |
Opdrachten | 4 770 | 4 300 | 4 300 | 4 300 | 0 | 0 | |
Vermindering regeldruk en administratieve lasten | 4 770 | 4 300 | 4 300 | 4 300 | 0 | 0 | |
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 24 855 | 22 129 | 22 201 | 14 557 | 16 340 | 16 322 |
Opdrachten | 23 476 | 22 129 | 22 201 | 14 557 | 16 340 | 16 322 | |
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen | 22 811 | 18 348 | 18 500 | 10 723 | 10 690 | 10 680 | |
Baten-lastendienst Logius | 665 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Implementatie NUP (VNG) | 0 | 3 781 | 3 701 | 3 834 | 5 650 | 5 642 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 1 379 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen (Logius) | 691 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten-lastendienst Logius | 688 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 45 434 | 42 950 | 41 480 | 40 664 | 40 519 | 40 357 |
Opdrachten | 9 738 | 7 746 | 6 926 | 6 643 | 6 594 | 6 560 | |
Beheer e-overheidsvoorzieningen | 6 728 | 4 545 | 3 629 | 3 247 | 3 198 | 3 177 | |
Officiële publicaties en wettenbank | 3 010 | 3 201 | 3 297 | 3 396 | 3 396 | 3 383 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 35 696 | 35 204 | 34 554 | 34 021 | 33 925 | 33 797 | |
Baten-lastendienst BPR | 6 060 | 3 394 | 3 490 | 3 601 | 3 601 | 3 587 | |
Baten-lastendienst Logius | 28 060 | 30 410 | 29 764 | 29 220 | 29 124 | 29 015 | |
Beheer e-overheidsvoorzieningen (Logius) | 1 576 | 1 400 | 1 300 | 1 200 | 1 200 | 1 195 | |
6.4 | Burgerschap | 5 206 | 5 134 | 6 806 | 6 736 | 6 486 | 6 486 |
Subsidies | 4 919 | 4 384 | 6 056 | 5 986 | 5 986 | 5 986 | |
Comité 4/5 mei | 111 | 109 | 107 | 106 | 106 | 106 | |
Huis voor Democratie en rechtstaat | 4 245 | 4 275 | 5 949 | 5 880 | 5 880 | 5 880 | |
Programma burgerschap | 563 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 287 | 750 | 750 | 750 | 500 | 500 | |
Programma burgerschap | 287 | 750 | 750 | 750 | 500 | 500 | |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | 54 347 | 51 335 | 22 428 | 22 100 | 22 659 | 22 641 |
Opdrachten | 19 919 | 34 435 | 5 528 | 5 100 | 5 759 | 5 759 | |
Beleid GBA en reisdocumenten | 8 693 | 4 288 | 4 223 | 4 109 | 5 092 | 5 092 | |
Modernisering GBA | 9 726 | 5 147 | 1 305 | 991 | 667 | 667 | |
ORRA | 1 500 | 25 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 34 428 | 16 900 | 16 900 | 17 000 | 16 900 | 16 882 | |
Baten-lastendienst BPR | 34 428 | 16 900 | 16 900 | 17 000 | 16 900 | 16 882 | |
Ontvangsten | 22 490 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
D2 Budgetflexibiliteit
Voor een beperkt deel van de beleidsuitgaven zijn nog geen verplichtingen aangegaan. Deze middelen worden gedurende het jaar aangewend voor beleidsdoeleinden, waarvoor op dit moment nog geen juridische verplichting is ingesteld. Voor een groot deel zijn er al afspraken vastgelegd met bijvoorbeeld baten-lastendiensten en gemeenten. Deze middelen zijn derhalve niet alternatief aanwendbaar.
E Toelichting op de instrumenten
6.1 Verminderen regeldruk
Opdrachten
Vermindering regeldruk en administratieve lasten
Het ministerie van Binnenlandse Zaken werkt in het kader van het tijdelijke programma Vermindering regeldruk en administratieve lasten samen met medeoverheden om lokaal de regeldruk terug te dringen. Daarnaast worden er allianties gesloten met organisaties die naast de overheid regeldruk veroorzaken en worden voorstellen ontwikkeld om de regeldruk merkbaar te verminderen en de interactie tussen overheid en samenleving te verbeteren. Het ministerie van Binnenlandse Zaken geeft een financiële bijdrage aan het onafhankelijk advies- en toetsingscollege Actal, dat een toets uitvoert op nieuwe, voorgenomen wet- en regelgeving.
Bron: Cijfers aangeleverd door verschillende departementen
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
(Door)ontwikkeling en implementatie e-overheidsvoorzieningen
In 2013 werkt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verder aan de noodzakelijke (door)ontwikkeling van standaardisatie, architectuur (Nederlandse OverheidsReferentie Architectuur), het identiteitsbeleid (waaronder de uitbouw van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude) en het coördineren en monitoren van het beleid en de implementatie. Deze voorzieningen zijn:
-
• Register Niet-ingezetenen (RNi), voorbereiding elektronische Nederlandse IdentiteitsKaart (eNIK) en verbetering authenticatievoorzieningen, inclusief de informatiebeveiliging van die voorzieningen en haar afnemers (o.a. de verplichte ICT-beveiligingsassessments voor afnemers van DigiD);
-
• Verbetering toegankelijkheid overheidinformatie (waaronder Open data, webrichtlijnen, Overheid.nl/MijnOverheid), periodieke aanbesteding wettenbank;
-
• De stelselvoorzieningen: Digikoppeling, Digimelding, Digilevering en de Stelselcatalogus.
Implementatie Nationaal Uitvoerings Programma
Naast de verdere ontwikkeling van het informatiebeleid en de (door)ontwikkeling van e-overheidsvoorzieningen bevordert het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de implementatie van e-overheidsvoorzieningen. Hiervoor draagt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bij aan de implementatieondersteuning (operatie NUP) voor gemeenten. Deze ondersteuning wordt in opdracht van de VNG door Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) georganiseerd.
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
Beheer e-overheidsvoorzieningen
Overheidsorganisaties zijn voor hun bedrijfsvoering gedeeltelijk afhankelijk van de levering van verschillende e-overheidsvoorzieningen. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is opdrachtgever voor het beheer van een deel van de e-overheidsvoorzieningen, zoals het Burgerservicenummer, DigiD, de stelselvoorzieningen en MijnOverheid. Daarnaast is de minister verantwoordelijk voor het beheer van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude. De opdrachten voor het beheer van deze e-overheidsvoorzieningen zijn ondergebracht bij diverse uitvoeringsorganisaties.
Officiële publicaties en wettenbank
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor verschillende elektronische publicaties waaronder Wetten.nl en de Staatscourant alsmede voor de coördinatie van alle officiële publicaties. Het strategische beheer wordt verricht door De Werkmaatschappij.
Bijdragen aan baten-lastendiensten
Baten-lastendienst BPR
Baten-lastendienst BPR (Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten) ontvangt voor het beheer van het Burgerservicenummer een bijdrage van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Baten-lastendienst Logius & beheer e-overheidsvoorzieningen
Logius beheert e-overheidsvoorzieningen zoals DigiD, DigiD Machtigen en DigiD-buitenland, de stelselvoorzieningen Digikoppeling, Digimelding en Digilevering, de Public Key Infrastructure voor de overheid (PKI overheid), standaarden en/of voorzieningen toegankelijkheid overheidsinformatie (waaronder de webrichtlijnen), Overheid.nl en MijnOverheid en stimuleert het gebruik van deze voorzieningen.
De meetbare gegevens zijn opgenomen in de bijlage baten- en lastendiensten van BPR en Logius.
6.4 Burgerschap
Subsidies
Comité 4/5 mei en Huis voor Democratie en Rechtstaat
Voor het bevorderen van burgerschap, democratie en rechtsstaat worden subsidies gegeven aan het Nationaal Comité 4 en 5 mei en het Huis voor Democratie en Rechtsstaat. Beide stichtingen wenden de subsidie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan voor het bevorderen van kennis en debat over democratie en burgerschap.
Opdrachten
Programma Burgerschap
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is een samenwerkingsverband aangegaan met netwerken die zich middenin de samenleving inzetten voor ondersteuning van de beweging naar maatschappelijke vernieuwing en sociaal ondernemerschap. Het ministerie werkt hierbij ook samen met de VNG, het Landelijk Samenwerkingsverband Aandachtswijken en met netwerken van professionals zoals de Vereniging van Gemeentesecretarissen en van Raadsgriffiers. De opzet van de samenwerking is drieërlei:
-
• het formuleren van een gemeenschappelijke visie;
-
• het identificeren van kernopgaven waar burgers en overheden, die de transitie naar overheidsparticipatie willen oppakken, aan moeten werken;
-
• het uitdragen van de inzichten en uitwisselen van ervaringen betreffende de transitie naar overheidsparticipatie (betrokkenheid van overheden bij maatschappelijk initiatief) om vorm te geven aan passende rollen voor overheden en politiek binnen de rijksoverheid en, bij voorkeur via bestuursafspraken, in de richting van decentrale overheden.
Bij deze activiteiten is de nauwe samenhang met de beleidsartikelen 4.3 (Kwaliteit woonomgeving) en 5 (Integratie en maatschappelijk samenhang) tot uiting gebracht in de vormgeving van het Programma Burgerschap.
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid GBA en reisdocumenten
In 2013 wordt verder gewerkt aan de verhoging van de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Deze kwaliteitsbevorderende maatregelen zijn in 2012 in gang gezet (Kamerstukken II, 2008–2009, 27 859, nrs. 57 en 58). Verder wordt gestart met de geleidelijke implementatie van de Basisregistratie Personen (BRP). In 2013 zullen de eerste gemeenten hierop overgaan.
Daarnaast heeft Caribisch Nederland op dit moment zijn eigen bevolkingsadministratie Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba (PIVA) en verstrekkingenvoorziening voor afnemers (PIVA-V) en identiteitskaart (sedula). In 2013 wordt, in samenwerking met de openbare lichamen, de kwaliteit van PIVA verbeterd en zal een besluit worden genomen over de eventuele vervanging van de sedula door de Nederlandse identiteitskaart en van PIVA door de GBA.
Tevens zal om het aanvraag- en uitgifteproces van de reisdocumenten voor de toekomst beter in te richten, in 2013 een beleidsdoorlichting worden uitgevoerd. Per onderdeel van het proces wordt geïdentificeerd waar de risico’s liggen en welke maatregelen er genomen moeten worden om de risico’s weg te nemen.
Ook zal, indien het parlement instemt met de daartoe voorgestelde wijziging van de Paspoortwet, naar verwachting eind 2013 gestart worden met de uitgifte van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten met een geldigheidsduur van 10 jaar. In de chip van de identiteitskaarten zullen na de inwerkingtreding van de wetswijziging geen vingerafdrukken meer worden opgenomen.
Modernisering GBA
De minister is opdrachtgever voor de modernisering van de GBA. Doel van het programma is de realisatie van het 24 uur per dag online beschikbaar maken van actuele en betrouwbare persoonsgegevens voor geautoriseerde gebruikers. Dit levert een gestandaardiseerde en moderne uitwisseling van de persoonsgegevens op en een betere controle op de kwaliteit van de GBA. Dit is vastgelegd in het bestuurlijk akkoord met de VNG op 5 maart 2009 (Kamerstukken II, 2008–2009, 27 859, nr. 17).
ORRA (Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie)
In het kader van het financieringsarrangement voor het programma Modernisering GBA en de ontwikkeling van de Online Raadpleegbare Reisdocumentenadministratie (ORRA) is in 2009 € 25,0 mln. vanuit het Gemeentefonds overgeboekt. Dit budget wordt conform het afgesproken financieringsarrangement in 2013 weer teruggeboekt naar het Gemeentefonds. Eventuele investeringen die nodig zijn in de infrastructuur voor het aanvragen en uitgeven van de reisdocumenten worden vanuit de tarieven voor de reisdocumenten gefinancierd.
Bijdragen aan baten-lastendiensten
Baten-lastendienst BPR
Voor de GBA, de PIVA-V en het uitgeven van betrouwbare reis- en identiteitsdocumenten is de minister opdrachtgever van de baten-lastendienst BPR.