12 Hoofdwegennet | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2esuppletoire begroting | Mutaties 3esuppletoire begroting | Stand 3esuppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 4.279.533 | 3.285.408 | 3.786.062 | – 378.376 | 3.407.686 |
Uitgaven | 2.800.084 | 2.484.570 | 2.537.639 | 31.234 | 2.568.873 |
12.01 Verkeersmanagement | 19.189 | 19.189 | 21.589 | 0 | 21.589 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 624.755 | 628.186 | 659.459 | 5.612 | 665.071 |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 438.734 | 438.734 | 533.513 | 1 | 533.514 |
12.02.02 Servicepakket B&O | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.02.04 Vervanging | 186.021 | 189.452 | 125.946 | 5.611 | 131.557 |
12.03 Aanleg | 1.201.347 | 852.383 | 872.405 | 662 | 873.067 |
12.03.01 Realisatie | 857.327 | 903.241 | 861.961 | 1.842 | 863.803 |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 344.020 | – 50.858 | 10.444 | – 1.180 | 9.264 |
12.04 GIV/PPS | 590.390 | 621.117 | 576.229 | 24.960 | 601.189 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 407.135 | 406.290 | 407.957 | 0 | 407.957 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 354.920 | 354.075 | 355.573 | 0 | 355.573 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 52.215 | 52.215 | 52.384 | 0 | 52.384 |
12.07 Investeringsruimte | – 42.732 | – 42.595 | 0 | 0 | 0 |
12.09 Ontvangsten | 133.839 | 145.392 | 134.757 | – 2.327 | 132.430 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De hogere uitgaven op 12.02.04 Vervanging worden veroorzaakt doordat bij het project Stalen Kunstwerken de werkzaamheden aan de Galecopperbrug sneller zijn uitgevoerd dan bij Najaarsnota was geraamd, mede door de gunstige weersomstandigheden in november en december.
12.03 Aanleg
12.03.01 Realisatie
Realisatieprogramma | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Oplevering | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdwegennet (12.03.01) | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Dynamisch verkeersmanagement | 1 | 1 | 129 | 129 | – | – | |
Kleine projecten / Afronding projecten | 28 | 30 | 134 | 134 | nvt | nvt | |
Programma 130 km | 3 | 13 | 57 | 57 | 1) | ||
Programma aansluitingen | 3 | 3 | 99 | 99 | nvt | nvt | |
Quick Wins Wegen | 0 | 0 | 37 | 37 | – | – | |
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 26 | 33 | 1.620 | 1.620 | 2016 | 2016 | 2) |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||||
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 6 | 6 | 50 | 50 | 2015–2018 | 2017 | 3) |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 111 | 118 | 1.658 | 1.658 | 2024 | 2024 | 4) |
A9 Badhoevedorp | 48 | 48 | 339 | 339 | 2019 | 2019 | |
A2 Holendrecht – Oudenrijn | 0 | 1 | 1.219 | 1.219 | 2012 | 2012 | 5) |
A28 Utrecht – Amersfoort | 4 | 4 | 224 | 224 | 2013 | 2013 | |
A28 Knooppunt Hoevelaken | 4 | 3 | 731 | 731 | 2022–2024 | 2022–2024 | |
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 2 | 2 | 24 | 24 | 2016 | 2016 | |
N50 Ens – Emmeloord | 0 | 16 | 16 | 2016–2018 | 2016 | 6) | |
Projecten Zuidvleugel | |||||||
A4 Burgerveen – Leiden | 59 | 51 | 588 | 588 | 2015 | 2015 | 7) |
A4-A44 Rijnlandroute | 550 | regio | 8) | ||||
A4 Delft – Schiedam | 180 | 170 | 657 | 657 | 2015 | 2015 | 9) |
Projecten Zuidwestelijke Delta | |||||||
N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 0 | 10 | 10 | 2020 | |||
N61 Hoek-Schoondijke | 16 | 16 | 118 | 118 | 2015 | 2015 | |
Projecten Brabant | |||||||
A4 Dinteloord – Bergen op Zoom | 40 | 36 | 275 | 275 | 2014 | 2015 | 10) |
N2 Meerenakkerweg (A2 zone) | 4 | 4 | 7 | 7 | 2014 | 2014 | |
A67 Aanpak toerit Someren | 3 | 2 | 6 | 6 | 2015 | 2015 | |
Projecten Limburg | |||||||
A2 Passage Maastricht | 108 | 103 | 678 | 678 | 2016 | 2016 | |
A76 Aansluitng Nuth | 0 | 64 | 64 | 2017 | 2017 | ||
Projecten Oost-Nederland | |||||||
A50 Ewijk – Valburg | 1 | 1 | 270 | 270 | 2016 | 2015 | 11) |
N35 Combiplan Nijverdal | 35 | 32 | 321 | 321 | 2015 | 2014 | 12) |
A12 Ede – Grijsoord | 6 | 6 | 120 | 120 | 2017 | 2017 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||||
N31 Leeuwarden (De Haak) | 64 | 65 | 194 | 194 | 2014 | 2015 | 13) |
Overige maatregelen | |||||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 1 | 1 | 107 | 106 | |||
Meer veilig 2 | 27 | 27 | |||||
Meer veilig 3 | 40 | 40 | |||||
Verzorgingsplaatsen | 5 | 5 | 25 | 25 | |||
Afrondingen | 1 | – 1 | |||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 759 | 753 | 10.394 | 9.843 | |||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerking | 105 | 109 | |||||
Programma Realisatie (IF 12.03.01) | 864 | 862 | 10.394 | 9.843 | |||
Budget Realisatie (IF 12.03.01) | 864 | 862 | 10.394 | 9.843 | |||
Overprogrammering (-) | 0 | 0 |
-
1. De lagere uitgaven bij dit programma komen voor het grootste gedeelte voor rekening van het AKOE-programma (aanpak kritische ontwerp elementen verkeersveiligheid). Deze onderbesteding wordt met name veroorzaakt door drie zaken, te weten: minderkosten als gevolg van aanbestedingsmeevallers, minderkosten als gevolg van vertragingen vooral bij AKOE 2 en 3 (vertraging PAS-wetgeving (Programmatische Aanpas Stikstof)), vertraging bij afspraken maken met de regio's en te optimistische planningen.
-
2. De lagere uitgaven bij dit programma worden hoofdzakelijk veroorzaakt door lagere uitgaven bij het project A20 Knooppunt Gouwe. De facturen voor de laatste termijnen konden niet meer in 2014 betaald worden. Het werk is wel in 2014 geleverd.
-
3. Het project bestaat uit drie fases: fase 1 (afronding in januari 2015), fase 2 (loopt van februari 2015 – medio 2016) en fase 3 (loopt van medio 2016 – 2018).
-
4. De lagere uitgaven zijn veroorzaakt doordat een aantal facturen te laat zijn ontvangen om nog in 2014 te betalen.
-
5. De lagere uitgaven zijn veroorzaakt doordat een deel van de afrondende werkzaamheden in 2015 worden uitgevoerd.
-
6. De openstelling zal naar verwachting plaatsvinden in de periode 2016–2018.
-
7. De hogere uitgaven zijn veroorzaakt doordat de factuur voor het laatste termijn alsnog in 2014 is ontvangen en betaald.
-
8. De subsidiebeschikking aan de Provincie Zuid-Holland is afgegeven. Het project is hierdoor van de planuitwerkingsfase overgegaan naar de realisatiefase.
-
9. De hogere uitgaven worden veroorzaakt doordat RWS eerder dan verwacht met de opdrachtnemers overeenstemming heeft bereikt over enkele facturen voor reeds uitgevoerde werkzaamheden. Dit heeft tot een versnelling van de kasuitgaven geleid. (Kamerstukken II, 2014/15, 34 000, nr. 62)
-
10. De hogere uitgaven zijn veroorzaakt doordat de aannemer het werk sneller kon opleveren dan gepland bij Najaarsnota. De weg is uiteindelijk, na uitvoering van de road safety audit, op 24 november opengesteld.
-
11. De laatste werkzaamheden van de openstelling zijn afhankelijk van het renovatieproject brug bij Ewijk. Hier is Rijkswaterstaat met de aannemer in gesprek over een nieuwe planning, openstelling in 2015 is onwaarschijnlijk. Het verkeer wordt zolang over de nieuwe Waalbrug geleid met een 2x3 indeling, waarmee een fileknelpunt voorkomen wordt
-
12. De openstelling is over de jaargrens heen geschoven en ook in 2015 vinden nog werkzaamheden plaats. Hierover is de Tweede Kamer op 11 december 2014 per brief geïnformeerd. Kamerstuk xx.
-
13. De N31 Leeuwarden (De Haak) is eind 2014 opengesteld.
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen
Planuitwerkingsprogr. Hoofdwegennet (12.03.02) | Projectbudget | Openstelling | |||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Verplicht | |||||
Realisatieuitgaven op IF12.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | – 379 | – 379 | |||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 295 | 295 | nvt | nvt | |
Geluidsaneringprogramma – weg | 258 | 258 | nvt | nvt | |
Lucht – weg (NSL hoofdwegennet) | 235 | 235 | nvt | nvt | |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 234 | 234 | nvt | nvt | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||
A1/A6/A9 Schiphol – Amsterdam – Almere, deeltraject A9 | Deel 4: 2024–2026 | Deel 4: 2024–2026 | |||
Amstelveen (deel 4) en A6 Almere (deel 5) | 992 | 992 | Deel 5: 2020–2022 | Deel 5: 2020–2022 | |
A10 Zuidas | 2028 | 2028 | |||
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel | 296 | 296 | 2028 | 2028 | |
A12/A27 Ring Utrecht | 1.134 | 1.134 | 2024–2026 | 2024–2026 | |
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 165 | 165 | 2026–2028 | 2026–2028 | |
A27/A1 Utrecht.N. – knp. Eemnes – asl.Bunschoten | 264 | 264 | 2018–2020 | 2018–2020 | |
A27 Houten – Hooipolder | 787 | 787 | 2023–2025 | 2023–2025 | |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 28 | 28 | nvt | nvt | |
A7/A8 Purmerend – Zaandam – Coenplein | 25 | 25 | 2015–2017 | 2015–2017 | |
Projecten Zuidvleugel | |||||
A13/A16 Rotterdam (excl. tolopbrengsten) | 975 | 975 | 2021–2023 | 2021–2023 | |
Blankenburgverbinding (excl. tolopgave) | 854 | 854 | 2022–2024 | 2022–2024 | |
A4-A44 Rijnlandroute | 550 | regio | 1) | ||
A4 Vlietland – N14 | 12 | 12 | 2020–2022 | 2020–2022 | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1 Apeldoorn Zuid – Beekbergen | 36 | 36 | 2016–2018 | 2016–2018 | |
A12/A15 Ressen – Oudbroeken (excl. tolopbrengsten) (ViA15) | 553 | 553 | 2019–2021 | 2019–2021 | |
N18 Varsseveld – Enschede | 336 | 336 | 2019–2021 | 2019–2021 | |
N35 Zwolle – Wijthmen | 48 | 48 | 2016–2018 | 2016–2018 | |
A1 Apeldoorn – Azelo | 420 | 420 | fase 1: 2019–2021 | fase 1: 2019–2021 | |
fase 2: 2026–2028 | fase 2: 2026–2028 | ||||
Projecten Noord-Nederland | |||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2 | 608 | 608 | 2019–2021 | 2019–2021 | |
Projecten Limburg | |||||
A2 't Vonderen – Kerensheide | 256 | 256 | 2025–2027 | 2025–2027 | |
Gebonden | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 50 | 50 | nvt | nvt | |
Reservering tolopgave DBFM-aanbestedingen Blankenburgverbinding en ViA15 | 47 | 47 | nvt | nvt | |
Reservering tegenvallende tolopbrengsten A12/A15 | 61 | 61 | nvt | nvt | |
Reserveringen voor LCC | 148 | 148 | nvt | nvt | |
Reservering BenO Blankenburgverbinding | 79 | 79 | nvt | nvt | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||
A7/A8 Coentunnel – Purmerend-Noord | 300 | 300 | |||
Projecten Zuidvleugel | |||||
A4 Haaglanden (passage en poorten & inprikkers) | 446 | 446 | |||
Projecten Brabant | |||||
A58 Eindhoven – Tilburg | 317 | 317 | |||
A58 Sint Annabosch – Galder | 116 | 116 | |||
N65 Vught – Haaren | 46 | 46 | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||
N35 Nijverdal – Wierden | 50 | 50 | |||
Reservering Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad airport | 51 | 51 | |||
Reservering BenO A1 Apeldoorn – Azelo | 19 | 19 | |||
Reservering Terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn – Azelo | 28 | 28 | |||
Bestemd | 391 | 391 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Reservering consequenties areaaluitbreiding op beheer en onderhoud | |||||
Studiebudget Verkenningen | |||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||
A7/A8/A9/A10 Noordkant Amsterdam | |||||
Projecten Zuidvleugel | |||||
Blankenburgverbinding (NWO) | |||||
A20 Nieuwerkerk – Gouwe | |||||
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1 Apeldoorn – Azelo | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde Risico's | |||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 10.581 | 11.131 | |||
Begroting (IF 12.03.02) | 10.581 | 11.131 |
-
1. De subsidiebeschikking aan de Provincie Zuid-Holland is afgegeven. Het project is hierdoor van de planuitwerkingsfase overgegaan naar de realisatiefase.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Realisatieprogramma | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Oplevering | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Geintegreerde contractvormen (12.04) | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||||
Aflossing tunnels | 47 | 51 | 1.234 | 1.234 | – | – | |
A10 Tweede Coentunnel | 108 | 105 | 2.216 | 2.216 | 2013 | 2013 | |
A1/A6/A9 Schiphol – Amterdam – Almere | 36 | 36 | 2.017 | 2.017 | 2019 | 2019 | |
A12 Lunetten – Veenendaal | 29 | 30 | 639 | 639 | 2012 | 2012 | |
Projecten Zuidvleugel | |||||||
A15 Maasvlakte – Vaanplein | 359 | 336 | 2.053 | 2.053 | 2015 | 2015 | 1) |
Projecten Brabant | |||||||
A59 Rosmalen – Geffen, PPS | 1 | 0 | 288 | 288 | 2005 | 2005 | 2) |
Projecten Noord-Nederland | |||||||
N31 Leeuwarden – Drachten | 6 | 6 | 166 | 166 | 2007 | 2007 | |
N33 Assen – Zuidbroek | 16 | 12 | 340 | 340 | 2014 | 2015 | 3) |
Afrondingen | – 1 | ||||||
Totaal | 601 | 576 | 8.953 | 8.953 |
-
1. De hogere uitgaven worden veroorzaakt doordat RWS eerder dan verwacht met de opdrachtnemers overeenstemming heeft bereikt over enkele facturen voor reeds uitgevoerde werkzaamheden. Dit heeft tot een versnelling van de kasuitgaven geleid. (Kamerstukken II, 2014/15, 34 000, nr. 62)
-
2. Als gevolg van een gerechtelijke uitspraak zijn isolatiemaatregelen genomen aan een woning langs de A59.
-
3. De verdubbeling van de N33 tussen Assen en Zuidbroek is eind 2014 alsnog gereed gekomen. Dientengevolge is de contractueel afgesproken éénmalige betaling (welke in 2015 was voorzien) alsnog in 2014 gefactureerd en betaald.
Verplichtingen
De lagere verplichtingen worden voornamelijk veroorzaakt door de volgende projecten:
-
– Programma Vervanging en Renovatie: het uitvoeringsbesluit voor het project VIT II (Vervanging Investering Tunnels) is later genomen dan gepland. Hierdoor is de aanbesteding later gestart, hetgeen gevolgen heeft voor de verplichtingen.
-
– A4-A44 Rijnlandroute: het BTW-deel van deze subsidiebeschikking loopt via het BTW-compensatiefonds en is dus in 2014 niet verplicht.
-
– A12-A15 Ressen: door organisatorisch redenen is het landschapsplan met een half jaar vertraagd, waardoor een aantal verwachte vastgoed transacties niet gerealiseerd zijn.
-
– AKOE: bij het programma Aanpak Kritische Ontwerp Elementen verkeersveiligheid is minder verplicht dan geraamd als gevolg van vertragingen bij projecten.
-
– Diverse projecten: bij een aantal projecten is door diverse redenen vertraging ontstaan in het aangaan van verplichtingen. Het gaat dan om de projecten A4 Burgerveen-Leiden, A4 Omlegging Badhoevedorp, A4 Delft Schiedam, Programma Beter Benutten, Programma Spoedwet Wegverbreding. De vertraging zijn onder andere veroorzaakt doordat afspraken met derden nog niet waren afgerond, door het vinden van niet ontplofte explosieven en door organisatorische problemen.