Omschrijving van de samenhang met het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Dit betreft de onderdelen verkeersmanagement, beheer, onderhoud en vervanging, aanleg, GIV/PPS en netwerkgebonden kosten. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten zoals beschreven in het jaarverslag van Infrastructuur en Milieu (Hoofdstuk XII) bij beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid en artikel 22 Externe veiligheid en risico's.
12. Hoofdwegennet | Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2014 | 2014 | ||
Verplichtingen | 5.072.103 | 2.274.880 | 4.219.392 | 1.698.213 | 3.407.686 | 4.279.533 | – 871.847 | 1 |
Uitgaven | 3.269.934 | 2.577.371 | 2.659.773 | 2.481.851 | 2.568.873 | 2.800.084 | – 231.211 | |
12.01 Verkeersmanagement | 57.150 | 50.137 | 30.768 | 21.794 | 21.589 | 19.189 | 2.400 | |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 1.209.404 | 322.966 | 567.308 | 544.354 | 665.071 | 624.755 | 40.316 | |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 1.031.823 | 178.572 | 474.922 | 456.913 | 533.514 | 438.734 | 94.780 | 2 |
12.02.02 Servicepakket B&O | 80.592 | 72.016 | 56.993 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12.02.04 Vervanging | 96.989 | 72.378 | 35.393 | 87.441 | 131.557 | 186.021 | – 54.464 | 3 |
12.03 Aanleg | 1.709.262 | 1.340.525 | 1.254.029 | 1.065.903 | 873.067 | 1.201.347 | – 328.280 | |
12.03.01 Realisatie | 1.699.800 | 1.340.525 | 1.254.021 | 1.060.444 | 863.803 | 857.327 | 6.476 | 4 |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 9.462 | 0 | 8 | 5.459 | 9.264 | 344.020 | – 334.756 | 5 |
12.04 GIV/PPS | 225.341 | 374.846 | 335.772 | 412.956 | 601.189 | 590.390 | 10.799 | |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 446.870 | 438.842 | 436.844 | 407.957 | 407.135 | 822 | ||
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 387.073 | 383.570 | 381.576 | 355.573 | 354.920 | 653 | ||
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 59.797 | 55.272 | 55.268 | 52.384 | 52.215 | 169 | ||
12.07 Investeringsruimte | 0 | 0 | – 42.732 | 42.732 | 6 | |||
12.09 Ontvangsten | 217.125 | 98.380 | 165.700 | 150.887 | 132.430 | 133.839 | – 1.409 |
Toelichting
Ad 1) De per saldo lagere gerealiseerde verplichtingenstand heeft meerdere oorzaken, met name doordat de verplichtingenramingen van diverse realisatieprojecten (zoals A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere en het programma ZSM Spoedwet wegverbreding) zijn bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen. Ook de verplichtingenramingen van projecten in planuitwerking zijn in lijn gebracht met de planningen van het project (o.a. A27 Utrecht-Eemnes-Bunschoten en N18 Varsseveld-Enschede).
Ad 2) Voor de consequenties van areaaluitbreiding op beheer en onderhoud van het hoofdwegennet is in de begroting 2014 binnen het artikelonderdeel Verkenningen en planuitwerkingen een reservering getroffen. Door toevoeging van met name een deel van deze gereserveerde middelen voor areaalgroei bij Voorjaarsnota 2014 wordt het verschil tussen realisatie en begroting verklaard.
Ad 3) De per saldo lagere realisatie wordt met name veroorzaakt door kasschuiven vanuit 2014 naar latere jaren om aan te sluiten op de actuele planning (– € 35 miljoen bij Stalen Bruggen, – € 41 miljoen bij Vervangingen en renovaties).
Ad 4) en 5) Door overgang van projecten van planuitwerking- naar realisatiefase neemt het budget op het planuitwerkingartikel (12.03.02) af en het budget op het realisatieartikel (12.03.01) met hetzelfde bedrag toe. Een combinatie van versnellingen en vertragingen binnen het realisatieprogramma leidt per saldo tot een lagere toename op het realisatieartikel. Voor een specifieke toelichting wordt verwezen naar het overzicht «Projectoverzicht» behorende bij 12.03.01.
Ad 6) De minregel als gevolg van het niet (volledig) toekennen van de prijscompensatie 2013 en 2014 vanuit de Investeringsruimte is bij Najaarsnota ingelopen. Er is hierdoor binnen het beschikbare budget sprake van een hogere realisatie.
12.01 Verkeersmanagement
Motivering
Met verkeersmanagement streeft IenM naar een optimaal en veilig gebruik van de beschikbare weginfrastructuur en het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur. Dit draagt bij aan het realiseren van de beleidsdoelen voor bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid in Nederland.
Voor de periode 2013–2016 zijn met RWS ten behoeve van het Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud nieuwe prestatieafspraken gemaakt en zijn nieuwe indicatoren opgesteld. Deze nieuwe indicatoren sluiten beter aan op de beleidsdoelen.
12.01.01 Verkeersmanagement
Producten
Binnen Verkeersmanagement zijn in 2014 uitgaven gedaan voor maatregelen ten behoeve van onder andere de inzet van weginspecteurs bij incidenten, toeritdosering, gebruik van spitsstroken, maar ook verkeersinformatie op panelen boven de weg. De meeste van deze maatregelen zijn ingezet vanuit vijf regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking. Deze aanpak is ook gevolgd in het programma Beter Benutten. Hierin is samen met andere infrabeheerders, vervoersorganisaties en bedrijfsleven gewerkt aan regionale maatregelen om bestaande weg-, vaarweg-, spoor- en OV-verbindingen beter te benutten.
Hetzelfde geldt ook voor de Praktijkproef Amsterdam, waarbij met het gecoördineerd inzetten van maatregelen een bijdrage wordt geleverd aan de beleidsdoelen zoals verbeteren van de reistijd en bereikbaarheid in de regio Amsterdam. In deze proef zullen zowel wegkantsystemen als dynamische (in-car) navigatiesystemen worden ingezet op het hoofd- en onderliggend wegennet in de regio Amsterdam. Ook het beschikbaar stellen van betrouwbare en kwalitatief bruikbare verkeersdata aan derden behoort tot de activiteiten van RWS. Deze worden ontsloten via het NDW.
In 2013 is gestart met programma Beter geïnformeerd op weg. Dit programma richt zich op het samen met overheden en marktpartijen bepalen van een koers en agenda voor de ontwikkeling van innovatie op het gebied van reisinformatie en verkeersmanagement. Dit heeft geleid tot een routekaart (2013–2023) die eind 2013 naar de Tweede Kamer is gestuurd. In 2014 is gestart met de uitwerking van die routekaart in een concrete uitvoeringsagenda voor overheden en bedrijfsleven. Dit onder de naam Connecting Mobility. Deze uitvoeringsagenda biedt de basis voor publieke en private ontwikkelingen in reisinformatie en verkeersmanagement. Connecting Mobility verbindt de diverse projecten in Nederland, faciliteert kennisuitwisseling en de totstandkoming van gedeelde standaarden. Daarmee stimuleert het programma de positie van Nederland als internationale koploper.
Meetbare gegevens
Specificatie bedieningsareaal | Eenheid | Begroting 2013 | Begroting 2014 | Realisatie 2014 |
---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering op rijbanen (1) | km rijbaan | 2.666 | 2.586 | 2.637 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 |
Spits- en plusstroken (2) | km | 308 | 328 | 336 |
Bron: Rijkswaterstaat
Toelichting
Ad 1) De hogere realisatie 2014 komt met name doordat de versobering op de A7, gepland voor 2014, is vervallen. Zie ook de begroting van het Infrastructuurfonds over 2013, bijlage 5 (Kamerstukken II, 2012/13, 33 400 A).
Ad 2) De hogere realisatie 2014 komt met name doordat de opheffing van de plusstrook op de A12 Woerden-Gouda is uitgesteld tot eind 2015 in verband met nieuwe onderzoeken (waaronder geluidsonderzoeken) en bestuurlijke processen.
Indicator verkeersmanagement | Eenheid | Streefwaarde 2014 | Realisatie 2014 |
---|---|---|---|
Op alle bemeten wegvakken wordt betrouwbare reis en route-informatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders. | % van bemeten rij baanlengte | 89% | 89% |
Bron: Rijkswaterstaat
Toelichting
Deze indicator geeft aan in welke mate RWS betrouwbare reis- en route-informatie op de Dynamische Route-Informatie Panelen (DRIPs) zet en die informatie beschikbaar stelt voor serviceproviders en in welke mate dit tijdig gebeurt.
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Met het budget voor beheer en onderhoud is het rijkswegennet en de onmiddellijke omgeving daarvan in 2014 in de staat gehouden die noodzakelijk is voor het vervullen van de primaire functie, namelijk het faciliteren van vlot, veilig en comfortabel vervoer van personen en goederen onder de randvoorwaarde van een kwalitatief hoogwaardig milieu.
Producten
Het regulier beheer en onderhoud van rijkswegen omvat maatregelen aan verhardingen, kunstwerken zoals bruggen, tunnels en viaducten, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement zoals signalering en verkeerscentrales.
Vervanging en renovatie betreft het tijdig programmeren en nemen van maatregelen aan kunstwerken en wegen waarbij regulier beheer en onderhoud niet meer voldoende is. Voornamelijk in de eerste helft en vanaf de jaren »60 van de vorige eeuw zijn kunstwerken gerealiseerd die, mede door het intensieve gebruik, nu of in de komende decennia het moment van einde levensduur naderen. Op basis van onderzoek wordt concreet gemaakt voor welke kunstwerken wanneer vervanging of renovatie aan de orde is.
12.02.01 Beheer en Onderhoud
De in 2014 gerealiseerde uitgaven voor het beheer en onderhoud bestaan vooral uit uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan, uitgaven voor onderhoud van kunstwerken, uitgaven voor onderhoud aan Dynamisch Verkeersmanagementsystemen en vast/klein variabel onderhoud zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting. De uitgaven betreffen zowel preventief als correctief onderhoud.
Meetbare gegevens
Eenheid | 2012 | 2013 | Begroting 2014 | Realisatie 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte (1) | Hoofdrijbaan | km | 5.721 | 5.764 | 5.771 | 5.801 |
Rijbaanlengte (1) | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1.451 | 1.466 | 1.562 | 1.587 |
Areaal asfalt (1) | Hoofdrijbaan | km2 | 75 | 75 | 75 | 76 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 12 | 13 | 13 | 13 |
Groen areaal (1) | km2 | 202 | 202 | 200 | 201 |
Bron: Rijkswaterstaat
Areaal | Eenheid | Begroting 2014 | Omvang 2014 | Budget x € 1.000 2014 | Realisatie x € 1.000 2014 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Beheer, onderhoud en ontwikkeling (1) | Oppervlakte wegdek | km2 | 91 | 92 | 438.734 | 533.514 |
Bron: Rijkswaterstaat
Toelichting
Ad 1) De toename van zowel alle lengtes als oppervlakken komt met name doordat de A4 Dinteloord-Bergen op Zoom (omlegging Steenbergen) in 2014 versneld is opgeleverd. Voor de toelichting op het financiële verschil wordt verwezen naar de toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering.
streefwaarde 2014 | Realisatie 2014 | |
---|---|---|
De verhouding verstoringen door aanleg, beheer en onderhoud t.o.v. totale verstoringen (1) | 10% | 4% |
Tijdsduur (%) van het jaar dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rijstroken zijn afgesloten of een snelheidsbeperking beperking is ingesteld door aanlegwerkzaamheden, onderhoudswerkzaamheden, door falen infra of falen verkeersmanagement (2) | 90% | 99% |
Voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) en gladheidbestrijding en neemt tijdig, na constatering, maatregelen bij het (tijdelijk) niet voldoen van de norm bij wegen, viaducten, aquaducten, bruggen en tunnels (eenheid: % van de gevallen) (3) | 98% | 96% |
Bron: Rijkswaterstaat
Toelichting
Ad 1) De verstoringen door aanleg, beheer en onderhoud zijn met 4% ruim lager dan de streefwaarde van 10%. In het kader van versobering en efficiency werden de werkvensters, de tijdsduur waarbinnen aan de weg gewerkt mag worden, verruimd. Hierdoor kan dichter tegen de spits aan worden gewerkt waardoor het percentage hinder zal gaan stijgen. Het resultaat is beter dan verwacht omdat door de aannemerij nog niet volledig gebruik wordt gemaakt van de uitbreiding van de werkvensters.
Ad 2) De technische beschikbaarheid van de weg is met 99% ruim boven de gestelde norm. Dit komt doordat de berekeningen en het referentiejaar (2012) die aan de basis hebben gestaan voor de gekozen streefwaarde relatief laag waren.
Ad 3) De gerealiseerde waarde à 96% is iets lager dan de streefwaarde. Dit komt door het in een beperkt aantal gevallen niet tijdig plaatsen van snelheidsbeperking borden bij het niet voldoen van verhardingen aan de stroefheidsnorm in het begin van het jaar.
12.02.04 Vervanging
Onder de categorie Vervanging vallen uitgaven voor werkzaamheden die betrekking hebben op renovatie- en vervangingsinvesteringen. Door de veroudering van de infrastructuur en het veel intensievere gebruik dan bij ontwerp voorzien, zal geïnvesteerd moeten worden in de vervanging dan wel renovatie hiervan.
Het budget dat op dit artikelonderdeel in de huidige begrotingsperiode is opgenomen, is bestemd voor de werkzaamheden in verband met de levensduurproblematiek van de stalen bruggen.
Wegnr. | Objecten | Gereed | |
---|---|---|---|
A6 | Ketelbrug tussen Emmeloord en Lelystad | 2013 | |
A7 | Kruiswaterbrug tussen Sneek en afslag Bolsward | 2014 | |
A50 | Brug tussen de knooppunten Valburg en Ewijk | 2016 | 1 |
A58 | Kreekrakbrug tussen knooppunt Markiezaat en afslag Rilland | 2015 | |
A12 | Galecopperbrug tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten | 2015 | |
N3 | Wantijbrug tussen Papendrecht en Dordrecht | 2017 | 2 |
N15 | Suurhoffbrug tussen Europoort en Oostvoorne | 2017 | 2 |
A16 | Brienenoordbrug tussen de knooppunten Ridderkerk en Terbregseplein | 2020 | 2 |
A44 | Kunstwerken A44/zuidelijke en noordelijke Kaagbruggen/Hoofdvaart/Lisserweg | 2016 | 3 |
A15 | Viaduct Wilhelminakanaal/Hardinxveld-Giessendam | 2014 | |
A15 | Viaduct Veerdijk/Papendrecht | 2015 | |
A59 | Brug Drongelens kanaal en Viaduct Hoogeinde/Drunen | 2017 | 4 |
A22 | Velsertunnel | 2016 | 5 |
A76 | Zuidelijk viaduct Daelderweg/Nuth | 2020 | 6 |
Toelichting
Ad 1) Brug tussen de knooppunten Valburg en Ewijk: De renovatie van de oude Waalbrug (A50) is vertraagd door met name de complexiteit van de renovatie en een discussie met de aannemer over de verantwoordelijkheidsverdeling. De werkzaamheden zijn weer opgestart, afronding is in 2016 voorzien. De openstelling van 2x4 op de A50, over de oude en de nieuwe Waalbrug wordt na de jaargrens in 2017 verwacht. Tot de openstelling wordt het verkeer over de nieuwe Waalbrug geleid met een 2x3 indeling, waarmee een fileknelpunt voorkomen wordt.
Ad 2) De westelijke Brienenoordbrug (A16) wordt ná 2018 gerenoveerd om te voorkomen dat dit gelijktijdig plaatsvindt met de renovatie van de Maastunnel door de gemeente Rotterdam. In de uitvoeringsplanning geeft dit ruimte om de Wantijbrug en de Suurhoffbrug in 2017 op te leveren.
Ad 3) Kunstwerken A44/zuidelijke en noordelijke Kaagbruggen/Hoofdvaart/Lisserweg: Voor de kunstwerken A44 is meer tijd nodig om de scope van de maatregelen uit te werken.
Ad 4) Brug Drongelens kanaal en Viaduct Hoogeinde/Drunen: De openstelling van de brug Drongelens Kanaal is nog steeds voorzien eind 2016. De formele oplevering vindt plaats begin 2017.
Ad 5) Velsertunnel: De tunnel blijkt voor langere periode aaneengesloten helemaal dicht te moeten vanwege een grootscheepse renovatie. De tunnel gaat naar verwachting niet voor eind 2016 open.
Ad 6) Zuidelijk viaduct Daelderweg/Nuth: Het project zuidelijk viaduct Daelderweg is enkele jaren uitgesteld in verband met samenloop met regionale projecten.
12.03 Aanleg
Motivering
Door middel van voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is en komt, met als doel de verwachte verkeersgroei te faciliteren en een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
12.03.01 Realisatie
Producten
Dynamisch Verkeersmanagement (DVM)
Afgelopen jaren is, onder andere via het programma Mobiliteitsaanpak, € 200 miljoen geïnvesteerd in verkeersmanagementmaatregelen gericht op het verbeteren van de verkeerssituatie van trajecten uit de file top-50. Het betreft onder andere betere benutting van de bestaande infrastructuur en verbeteren van aansluitingen tussen de snelweg en regionale wegen. De laatste resterende werkzaamheden zijn in 2014 afgerond. De aanpak van het programma Mobiliteitsaanpak vindt inhoudelijk opvolging in het programma Beter Benutten.
Mijlpalen Realisatieprojecten
In 2014 zijn de volgende mijlpalen gerealiseerd:
Mijlpaal | Project | |
---|---|---|
Openstelling | SAA Deeltraject A1/A10 (deelproject A10 Oost) | 1 |
N2 Meerenakkerweg | ||
N31 Haak om Leeuwarden | ||
A4 Dinteloord Bergen-op-Zoom | ||
N33 Assen Zuidbroek | ||
Start realisatie | SAA Deeltraject A1/A6 | 2 |
A1 Bunschoten-Hoevelaken | ||
A9 Omlegging Badhoevedorp | ||
A7/A8 Purmerend-Zaandam-Coenplein |
Toelichting
Ad 1) De openstellingen van de projecten N35 Combiplan Nijverdal, N61 Hoek-Schoondijke en de A4 Burgerveen-Leiden staan wel in de begroting-2014 maar zijn doorgeschoven. De openstellingen van de projecten A4 Dinteloord Bergen-op-Zoom en de N33 Assen Zuidbroek staan niet in de begroting-2014 maar ze zijn wel gerealiseerd. Voor een nadere verklaring wordt verwezen naar het projectoverzicht bij artikel 12.03.01.
Ad 2) De start realisatie van N50 Ens-Emmeloord en de A76 Aansluiting Nuth staan wel in de begroting 2014 maar zijn doorgeschoven. Voor een nadere verklaring wordt verwezen naar het projectoverzicht bij artikel 12.03.01.
Overige maatregelen
Meer veilig-2
Met dit pakket van 121 maatregelen wordt een bijdrage geleverd aan het verder terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers door incidenten op het rijkswegennet. Het grootste deel (116 maatregelen) van het pakket is in 2014 gerealiseerd. Er zijn 5 maatregelen die in 2015 worden afgerond. De gerealiseerde maatregelen betreffen onder meer:
-
• Plaatsen of aanpassen van geleiderail;
-
• Reconstructie van rotondes, kruispunten, invoegstroken;
-
• Installeren van VRI’s, filedetectie- en filewaarschuwingssystemen;
-
• Reconstructie van invoegers en uitvoegers;
-
• Aanpassen midden- en zijbermen (halfverharding, zichtafscherming).
Meer veilig-3
Na 2014 wordt het Meer veilig-2 pakket opgevolgd door Meer veilig-3 (uitvoeringsperiode 2015–2018). Het pakket bevat naast kosteneffectieve maatregelen voor het oplossen van verkeersonveilige locaties ook maatregelen voor het oplossen van onveilige situaties op routes. In 2014 is invulling gegeven aan de eerste tranche van dit pakket en is gestart met de voorbereiding van de uitvoering van deze maatregelen.
Maatregelpakket Verzorgingsplaatsen
Dit pakket is gericht op het oplossen van de meest acute kwantitatieve en kwalitatieve knelpunten op verzorgingsplaatsen langs (inter-)nationale vrachtcorridors. Binnen dit pakket worden landelijk 300 extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens gecreëerd en nog eens 400 parkeerplaatsen meerjarig gehuurd. Daarnaast wordt ingezet op een structurele kwaliteitsverbetering. In 2014 is vooral gewerkt aan de uitwerking en voorbereiding van de realisatie van de maatregelen.
Meer Kwaliteit Leefomgeving
Dit pakket betreft het deel van het Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO) dat betrekking heeft op het hoofdwegennet. De geplande werkzaamheden binnen het programma lopen door tot 2018. Een voorbeeld van een ontsnipperingsmaatregel is het plaatsen van een ecoduct of een dassentunnel. Hierdoor worden twee door infrastructuur gescheiden natuurgebieden weer met elkaar verbonden. In 2014 zijn in het kader van het MJPO zeven knelpunten geheel opgelost. Onder andere zijn de volgende projecten gerealiseerd. Het ecoduct Kempengrens, op de grens van Vlaanderen en Noord-Brabant is afgerond. Verder hebben ProRail, RWS, Stichting het Limburgs Landschap en de provincie Limburg gezamenlijk de nieuwe natuurbrug Weerterbergen over de A2 en het spoorlijn Eindhoven-Weert geopend.
Kasbudget 2014 | Oplevering | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2014 | Realisatie | Verschil | Begroting 2014 | Huidig | ||
Projecten Nationaal | ||||||
Dynamisch verkeersmanagement | 9 | 1 | – 8 | – | – | 1 |
Kleine projecten / Afronding projecten | 28 | 28 | 0 | nvt | nvt | |
Programma 130 km | 10 | 3 | – 7 | 2 | ||
Programma aansluitingen | 7 | 3 | – 4 | nvt | nvt | 3 |
Quick Wins Wegen | 0 | 0 | 0 | – | – | |
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 55 | 26 | – 29 | 2016 | 2016 | 4 |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 10 | 6 | – 4 | 2015 | 2015–2018 | 5 |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 171 | 111 | – 60 | 2024 | 2024 | 6 |
A9 Badhoevedorp | 43 | 48 | 5 | 2017 | 2019 | 7 |
A2 Holendrecht – Oudenrijn | 10 | 0 | – 10 | 2012 | 2012 | 8 |
A28 Utrecht – Amersfoort | 28 | 4 | – 24 | 2013 | 2013 | 9 |
A28 Knooppunt Hoevelaken | 4 | 4 | 2022–2024 | |||
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 2 | 2 | 2016 | 10 | ||
N50 Ens – Emmeloord | 0 | 0 | 2016–2018 | 11 | ||
Projecten Zuidvleugel | ||||||
A4 Burgerveen – Leiden | 55 | 59 | 4 | 2014 | 2015 | |
A4-A44 Rijnlandroute | regio | |||||
A4 Delft – Schiedam | 180 | 180 | 0 | 2015 | 2015 | |
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||||
N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 1 | 0 | – 1 | 2020 | ||
N61 Hoek-Schoondijke | 25 | 16 | – 9 | 2014 | 2015 | 12 |
Projecten Brabant | ||||||
A4 Dinteloord – Bergen op Zoom | 56 | 40 | – 16 | 2015 | 2014 | 13 |
N2 Meerenakkerweg (A2 zone) | 4 | 4 | 0 | 2014 | 2014 | |
A67 Aanpak toerit Someren | 6 | 3 | – 3 | 2015 | 14 | |
Projecten Limburg | ||||||
A2 Maasbracht-Geleen, 1e fase | 4 | 0 | – 4 | 2011/2013 | 2011/2013 | 15 |
A2 Passage Maastricht | 91 | 108 | 17 | 2016 | 2016 | 16 |
A2/A76 Maatregelenpakket Limburg | 53 | – 53 | 2010/2015 | 2010/2015 | 17 | |
A76 Aansluiting Nuth | 0 | 0 | 2017 | 2017 | 18 | |
Projecten Oost-Nederland | ||||||
A50 Ewijk – Valburg | 4 | 1 | – 3 | 2015 | 2016 | 19 |
N35 Combiplan Nijverdal | 20 | 35 | 15 | 2014 | 2015 | 20 |
A12 Ede – Grijsoord | 6 | 6 | 2017 | 21 | ||
Projecten Noord-Nederland | ||||||
N31 Leeuwarden (De Haak) | 52 | 64 | 12 | 2014 | 2014 | 22 |
Overige maatregelen | ||||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 1 | 1 | 0 | |||
Meer veilig 2 | 0 | 0 | ||||
Meer veilig 3 | 0 | 0 | ||||
Verzorgingsplaatsen | 5 | 5 | 0 | |||
Afrondingen | – 1 | 1 | 2 | |||
Totaal uitvoeringsprogramma | 927 | 759 | – 168 | |||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerking | 79 | 105 | 26 | 23 | ||
Programma Realisatie (IF 12.03.01) | 1.006 | 864 | – 142 | 0 | ||
Budget Realisatie (IF 12.03.01) | 856 | 864 | 8 | 0 | 24 | |
Overprogrammering (-) | – 150 | 0 | 150 | 24 |
Toelichting
Ad 1) Het verschil tussen realisatie en begroting wordt verklaard door verlaging van het budget als gevolg van een meevaller bij diverse maatregelpakketten uit de mobiliteitsaanpak. De maatregelen zijn vrijwel afgerond.
Ad 2) De lagere uitgaven in 2014 bij dit programma komen voor het grootste gedeelte voor rekening van het AKOE-programma (aanpak kritische ontwerpelementen verkeersveiligheid). Deze onderbesteding wordt met name veroorzaakt door drie zaken, te weten: minderkosten als gevolg van aanbestedingsmeevallers, minderkosten als gevolg van vertragingen vooral bij AKOE 2 en 3 (vertraging PAS-wetgeving (Programmatische Aanpas Stikstof), vertraging bij afspraken maken met de regio's) en te optimistische planningen.
Ad 3) Er is sprake van vertraging bij de aansluiting A15-N3 in verband met het alsnog verleggen van een gasleiding en vertraging bij de aansluiting A4 Prins-Clausplein door een bijstelling van de uitvoeringsplanning van de aannemer.
Ad 4) ZSM (spoedwet wegverbreding) kent verschillende projecten. Bij een aantal projecten treedt, als gevolg van diverse oorzaken (minder risico's, bijstelling plannen), een aanpassing op waardoor er lagere uitgaven in 2014 zijn gerealiseerd. Het gaat onder andere om de projecten Woerden-Gouda, Holendrecht-Diemen, Geluidsplan A1, Gorinchem-Noordeloos, A1/A6 ZSM, A28 Hattemerbroek-Lankhorst en A12 Waterberg-Velperbroek.
Ad 5) Als gevolg van aanpassing van de planning van de aannemer is budget uit 2014 (€ 4 miljoen) doorgeschoven naar 2015. Het project bestaat uit drie fases: fase 1 (afronding in januari 2015), fase 2 (loopt van februari 2015 – medio 2016) en fase 3 (loopt van medio 2016 – 2018).
Ad 6) Uit het taakstellend budget is € 514 miljoen, waarvan ruim € 60 miljoen voor 2014, overgeboekt van Aanleg realisatie (artikel 12.03.01) naar GIV/PPS (artikel 12.04). Dit betrof een samenvoeging van de budgetten voor SAA, deeltraject A1/A6 (DBFM en niet-DBFM deel) op artikel 12.04.
Ad 7) De hogere realisatie in 2014 is het gevolg van de planningsaanpassing van de aannnemer.
Ad 8) De A2 Holendrecht-Oudenrijn is opengesteld. Afrondende werkzaamheden aan onder andere een ecologische verbinding worden in regionaal verband later uitgevoerd. Daarmee zijn ook de geraamde kasuitgaven naar latere jaren verschoven.
Ad 9) Er zijn minder risico's opgetreden dan verwacht, waardoor een deel van de risicoreservering van 2014 naar 2015 doorschuift. Daarnaast zijn er minder uitgaven gedaan ten behoeve van nadeelcompensatie.
Ad 10) Het project is in 2014 van de planuitwerkingsfase overgegaan naar de realisatiefase. De oplevering zal naar verwachting in 2016 plaatsvinden.
Ad 11) Bij Najaarsnota2014 is dit project toegevoegd aan de begroting. De werkzaamheden worden, conform het convenant en de realisatieovereenkomst, door RWS uitgevoerd in opdracht van de provincie Flevoland. Het projectbudget ten laste van het realisatieprogramma is € 15,7 miljoen. De kosten worden gefinancierd vanuit het regionale deel van het Ruimtelijk Economisch Programma (REP), onderdeel van het RSP, en een regionale bijdrage. De openstelling zal naar verwachting plaatsvinden in de periode 2016–2018.
Ad 12) De openstelling is door een geschil met de aannemer over de invulling van de contracteisen doorgeschoven naar 2015. Hierdoor viel de realisatie in 2014 lager uit dan begroot.
Ad 13) Openstelling van de A4 Dinteloord – Bergen op Zoom heeft op 24 november 2014 plaatsgevonden. Dit is vier maanden eerder dan contractueel was vastgelegd. RWS en Combinatie A4 hebben goed samengewerkt om samen met de omgeving risico’s te beheersen: sinds januari 2013 zijn er geen grote risico’s opgetreden. Daarnaast was er in de winter van 2013/2014 sprake van buitengewoon goed weer waardoor veel langer dan voorzien is doorgewerkt. Hierdoor is in 2013 al werk verricht dat oorspronkelijk in de planning van 2014 stond. Vervolgens is de resterende risicoreservering naar het einde van de projectplanning geschoven, ter reservering van onder andere nadeelcompensatieregelingen. Dit heeft geleid tot een lagere realisatie in 2014.
Ad 14) In de begroting 2014 was voor 2014 een budget van € 4 miljoen opgenomen. Bij Slotwet 2013 is € 3 miljoen is doorgeschoven naar 2014 waardoor het totaal begrotingsbedrag 2014 € 7 miljoen was. Omdat minder kosten voor vastgoed en nadeelcompensatie zijn gemaakt, is dit bedrag in 2014 niet uitgegeven.
Ad 15) De aannemer heeft in 2014 meer tijd nodig gehad voor het ontwerpen en voorbereiden van de uitvoering. Hierop heeft hij zijn planning aangepast. De uitvoering zal in 2015 plaatsvinden.
Ad 16) De hogere realisatie wordt met name verklaard doordat budget is toegevoegd naar aanleiding van afspraken over de waardevastheid van de bijdrage van de partners in het project en zijn de werkzaamheden door het bouwen aan de tunnel vanaf twee richtingen spoedig verlopen.
Ad 17) In 2014 is besloten dat Maatregelenpakket Limburg niet meer zelfstandig als pakket blijft bestaan. Reden is dat er zich in de loop der jaren een aantal wijzigingen hebben voorgedaan (het onderdeel Imstenraderweg is vervallen). De begrote middelen van € 53 miljoen in 2014 schuiven door naar latere jaren. Het onderdeel Aansluiting Nuth is als een apart project opgenomen in de begroting (€ 64 miljoen); verder zijn middelen gereserveerd voor aanpassing aan het knooppunt A76/A73 Knooppunt Zaanderheiken en is het restant toegevoegd aan de investeringsruimte (artikel 12.07).
Ad 18) De start realisatie van de A76 Aansluiting Nuth stond in de begroting 2014. Dit project maakte deel uit van Maatregelpakket Limburg. Het project is in 2014 niet gestart in afwachting van de uitvoeringsovereenkomst met de regio.
Ad 19) De laatste werkzaamheden van de openstelling zijn afhankelijk van het renovatieproject brug bij Ewijk. Hier is RWS met de aannemer in gesprek over een nieuwe planning, openstelling in 2015 is onwaarschijnlijk. Het verkeer wordt zolang over de nieuwe Waalbrug geleid met een 2x3 indeling, waarmee een fileknelpunt voorkomen wordt. Daarmee zijn ook de geraamde kasuitgaven naar latere jaren verschoven.
Ad 20) In 2013 is € 18 miljoen aan uitgaven doorgeschoven naar het volgend jaar. Oorzaak lag toen in de latere ontvangst van afrekeningen (zie Slotwet 2013). Dit verklaart grotendeels de € 15 mln. hogere uitgaven in 2014. De openstelling is over de jaargrens heen geschoven en ook in 2015 vinden nog werkzaamheden plaats. Hierover is de Tweede Kamer op 11 december 2014 per brief geïnformeerd (identifier «ah-tk-20142015-803»).
Ad 21) Het project is in 2014 van de planuitwerkingsfase overgegaan naar de realisatiefase. De oplevering zal naar verwachting in 2017 plaatsvinden. De in 2014 gerealiseerde uitgaven houden verband met de voorbereiding, onder ander verlegging van gasleidingen.
Ad 22 De N31 Leeuwarden (De Haak) is eind 2014 opengesteld. Ten opzichte van het beschikbare begrotingsbedrag is meer gerealiseerd. Bij Najaarsnota zijn hiervoor middelen naar voren gehaald en heeft de aannemer de planning kunnen aanpassen om openstelling in 2014 te halen.
Ad 23) Ten opzichte van de begroting zijn meer uitgaven met betrekking tot planuitwerking gerealiseerd. Het gaat met name om voorbereidingskosten bij de projecten ZuidasDok en de N18 Varsseveld-Enschede. Deze hogere realisatie komt voornamelijk doordat de aankoop van vastgoed voorspoedig is verlopen.
Ad 24) De vooraf ingeschatte autonome vertraging heeft zich voorgedaan waardoor de realisatie in lijn met het budget is uitgekomen.
12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen
Hieronder is het Projectoverzicht behorende bij 12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen opgenomen.
Planning | |||
---|---|---|---|
TB | |||
Projectomschrijving | Begroting 2014 | Realisatie 2014 | |
A27/A1 Utrecht.N. – knp. Eemnes – asl.Bunschoten | 2014 | 2014 | |
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2 | 2014 | 2014 | |
N50 Ens – Emmeloord | 2014 | 1 | |
A1 Bunschoten – Hoevelaken | 2014 | 1 | |
A7/A8 Purmerend – Zaandam – Coenplein (spitsstrook) | 2014 | 1 | |
A4 Vlietland – N14 | 2014 | 1 | |
A44 Onderdelen Rijnlandroute | 2014 | 1 |
TB: Tracébesluit
Toelichting
Ad 1) Voor deze projecten is in 2014 een Tracébesluit genomen. In de begroting van 2014 waren deze projecten nog niet afzonderlijk vermeld in het projectoverzicht 12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen.
12.04 Geïntegreerde contractvormen
Motivering
Bij infrastructuurprojecten waarbij sprake is van publiek-private samenwerking (PPS) bestaat de betaling uit een geïntegreerd bedrag voor aanleg, onderhoud én financiering gedurende een langdurige periode. De meest toegepaste vorm is DBFM (Design, Build, Finance, Maintain) waarbij de overheid pas na oplevering betaalt voor een dienst (beschikbaarheid) in plaats van mijlpalen voor een product tijdens de bouwfase.
Producten
Het project A15 Maasvlakte-Vaanplein verkeert in de bouwfase en kent een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na oplevering betaald vanaf 2015 tot en met 2035.
De projecten N31 Leeuwarden Drachten, A12 Lunetten-Veenendaal en N33 Assen-Zuidbroek bevinden zich in de exploitatiefase waardoor sprake is van volledige beschikbaarheidsvergoedingen.
De projecten A1/A6 Diemen-Almere Havendreef en A9 Holendrecht-Diemen (Gaasperdammerweg), beide onderdeel van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), zijn gegund en de Financial close heeft plaatsgevonden. Dit geldt ook voor de A12 Ede Grijsoord. Er is bij deze projecten nog geen sprake van betaalde beschikbaarheidsvergoedingen omdat bij deze contracten pas wordt betaald nadat de prestaties zijn geleverd. Ook de projecten die de komende wijze op deze wijze worden aanbesteed leiden pas in latere jaren tot betalingen op dit begrotingsartikel.
Kasbudget 2014 | Oplevering | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2014 | Realisatie | Verschil | Begroting 2014 | Huidig | ||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||
Aflossing tunnels | 53 | 47 | – 6 | – | – | 1 |
A10 Tweede Coentunnel | 105 | 108 | 3 | 2013 | 2013 | |
A1/A6/A9 Schiphol – Amterdam – Almere | 10 | 36 | 26 | 2019 | 2019 | 2 |
A12 Lunetten – Veenendaal | 24 | 29 | 5 | 2012 | 2012 | 3 |
Projecten Zuidvleugel | ||||||
A15 Maasvlakte – Vaanplein | 347 | 359 | 12 | 2015 | 2015 | 4 |
Projecten Brabant | ||||||
A59 Rosmalen – Geffen, PPS | 1 | 1 | 0 | 2005 | 2005 | |
Projecten Noord-Nederland | ||||||
N31 Leeuwarden – Drachten | 6 | 6 | 0 | 2007 | 2007 | |
N33 Assen – Zuidbroek | 45 | 16 | – 29 | 2015 | 2014 | 5 |
Afrondingen | – 1 | – 1 | ||||
Totaal | 591 | 601 | 10 |
Toelichting
Ad 1) In 2014 zijn minder voertuigen de tunnels gepasseerd dan bij begroting werd geraamd. Omdat de hoogte van het te betalen bedrag voor aflossing van de tunnels wordt bepaald aan de hand van gepasseerde voertuigen is de realisatie 2014 ook lager.
Ad 2) Bij ontwerp Begroting-2015/Voorjaarsnota-2014 zijn middelen ten behoeve van het niet-DBFM-gedeelte overgeheveld en is de indexering IBOI 2014 toegevoegd waardoor het budget 2014 € 43 miljoen (i.p.v. € 10 miljoen) werd. Ten opzichte van deze € 43 miljoen is de realisatie € 36 miljoen. Deze lagere realisatie is het gevolg van een vertraging door een wijziging in het tracébesluit voor het deeltraject A1/A6, te weten de vervanging van een betonnen brug door een stalen-betonnen brug.
Ad 3) Het hogere projectbudget wordt veroorzaakt door de bijdrage van de gemeente Utrecht aan de aanleg van een nieuwe aansluiting van de N421 op de A12 (€ 3,9 miljoen) en in verband met indexering (€ 2,1 miljoen).
Ad 4) De realisatie is hoger dan begroot. Dit komt doordat met de opdrachtnemer eerder dan verwacht, overeenstemming is bereikt over enkele facturen voor reeds uitgevoerde werkzaamheden.
Ad 5) Door versnelling in de realisatie is de openstelling verschoven van 2015 naar 2014. In 2014 is minder uitgegeven dan bij begroting werd geraamd. Dit wordt veroorzaakt door een aanbestedingsmeevaller.
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten van RWS en de overige netwerkgebonden kosten verantwoord. Dit artikelonderdeel is in de Voorjaarsnota 2011 ingesteld als gevolg van de herstructurering van de bekostiging van RWS per 1 januari 2011. De Tweede Kamer is op 10 januari 2011 en 3 maart 2011 over de herstructurering van de bekostiging nader geïnformeerd (Kamerstukken II, 30 119, nrs. 4 en 5).
12.07 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte verantwoord.
Zie Ad 6) op pagina 15.