Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Betreft de onderdelen verkeersmanagement, beheer, onderhoud en vervanging, aanleg, GIV/PPS, netwerkgebonden kosten en de investeringsruimte.
Artikel 12 Hoofdwegennet op het Infrastructuurfonds is gerelateerd aan beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid op de Begroting hoofdstuk XII.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.219.392 | 3.597.124 | 4.279.533 | 2.130.479 | 2.850.416 | 1.337.420 | 2.479.548 |
Uitgaven | 2.659.773 | 2.494.262 | 2.800.084 | 2.128.843 | 1.756.604 | 2.291.915 | 2.241.330 |
Waarvan juridisch verplicht: | 88% | ||||||
12.01 Verkeersmanagement | 30.768 | 21.794 | 19.189 | 20.674 | 20.258 | 20.257 | 20.257 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 567.308 | 544.784 | 624.755 | 566.080 | 455.869 | 492.944 | 483.143 |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 474.922 | 453.912 | 438.734 | 408.524 | 438.526 | 489.607 | 483.143 |
12.02.02 Servicepakket B&O | 56.993 | ||||||
12.02.04 Vervanging | 35.393 | 90.872 | 186.021 | 157.556 | 17.343 | 3.337 | |
12.03 Aanleg | 1.287.083 | 1.145.954 | 1.201.347 | 634.054 | 479.311 | 978.381 | 1.135.101 |
12.03.01 Realisatie | 1.254.021 | 1.115.127 | 857.327 | 528.732 | 447.876 | 824.355 | 531.407 |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 33.062 | 30.827 | 344.020 | 105.322 | 31.435 | 154.026 | 603.694 |
12.04 GIV/PPS | 335.772 | 382.652 | 590.390 | 556.301 | 458.852 | 460.816 | 258.875 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 438.842 | 436.844 | 407.135 | 389.777 | 384.270 | 379.333 | 376.890 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 383.570 | 381.576 | 354.920 | 338.143 | 332.527 | 327.490 | 325.047 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 55.272 | 55.268 | 52.215 | 51.634 | 51.743 | 51.843 | 51.843 |
12.07 Investeringsruimte | – 37.766 | – 42.732 | – 38.043 | – 41.956 | – 39.817 | – 32.936 | |
Van totale uitgaven | |||||||
– Bijdrage aan agentschap RWS | 1.023.726 | 949.079 | 891.304 | 869.048 | 894.064 | 934.967 | 925.565 |
– Restant | 1.636.047 | 1.545.184 | 1.908.780 | 1.259.795 | 862.539 | 1.356.948 | 1.315.766 |
12.09 Ontvangsten | 165.700 | 127.551 | 133.839 | 302.892 | 139.647 | 62.084 | 22.918 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van de verkenning en planuitwerking worden de budgetten in 2014 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2014. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2028 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op hetzelfde detailniveau tot en met 2028 toegelicht.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | Hoofdwegen | 2.800.084 | 2.128.843 | 1.756.604 | 2.291.915 | 2.241.330 | 2.916.274 | 3.427.133 |
12.01 | Verkeersmanagement | 19.189 | 20.674 | 20.258 | 20.257 | 20.257 | 20.259 | 20.257 |
12.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 624.755 | 566.080 | 455.869 | 492.944 | 483.143 | 489.516 | 489.403 |
12.03 | Aanleg | 1.201.347 | 634.054 | 479.311 | 978.382 | 1.135.101 | 1.801.489 | 2.295.343 |
12.04 | GIV/PPS | 590.390 | 556.301 | 458.852 | 460.816 | 258.875 | 259.639 | 260.541 |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 407.135 | 389.777 | 384.270 | 379.333 | 376.890 | 376.640 | 376.568 |
12.07 | Investeringsruimte | – 42.732 | – 38.043 | – 41.956 | – 39.817 | – 32.936 | – 31.268 | – 14.979 |
12.09 | Ontvangsten | 133.839 | 302.892 | 139.647 | 62.084 | 22.918 | 31.358 | 286.076 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | Hoofdwegen | 2.331.691 | 2.707.002 | 2.487.666 | 2.431.671 | 2.238.102 | 2.112.908 | 2.048.721 | 2.154.676 |
12.01 | Verkeersmanagement | 20.301 | 20.275 | 20.261 | 20.247 | 20.220 | 20.221 | 20.218 | 20.303 |
12.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 407.863 | 407.777 | 407.731 | 421.610 | 453.339 | 453.339 | 453.331 | 458.030 |
12.03 | Aanleg | 1.242.548 | 1.678.928 | 1.453.075 | 1.307.280 | 1.146.138 | 1.024.108 | 575.569 | 82.229 |
12.04 | GIV/PPS | 255.107 | 233.669 | 238.877 | 303.735 | 234.828 | 232.496 | 172.017 | 171.267 |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 377.439 | 377.847 | 378.072 | 378.924 | 379.359 | 379.348 | 379.387 | 378.023 |
12.07 | Investeringsruimte | 28.432 | – 11.494 | – 10.350 | – 124 | 4.218 | 3.396 | 448.199 | 1.044.824 |
12.09 | Ontvangsten | 35.000 |
12.01 Verkeersmanagement
Motivering
Met verkeersmanagement streeft IenM naar optimaal gebruik van informatie over de beschikbare infrastructuur en draagt IenM bij aan het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur. Daarmee worden de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in Nederland, binnen de randvoorwaarden van duurzaamheid, bevorderd.
Verkeersmanagement
Producten
Bij verkeersmanagement wordt onderscheid gemaakt in de volgende maatregelcategorieën:
-
– Verkeersgeleiding bij grote drukte, inclusief crisissituaties (onder andere weeralarm).
-
– Hulpverlening voor doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement).
-
– Maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag, bijvoorbeeld ter voorkoming van bumperkleven en het negeren van rode kruizen.
-
– Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.
Verkeersmanagementmaatregelen betreffen onder andere de inzet van weginspecteurs bij incidenten, toeritdosering, gebruik van spitsstroken, maar ook verkeersinformatie op panelen boven de weg. De meeste van deze maatregelen worden ingezet vanuit vijf regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking. Dit krijgt ook vorm in het programma Beter Benutten. Hierin wordt samen met andere infrabeheerders, vervoersorganisaties en bedrijfsleven gewerkt aan regionale maatregelen om bestaande weg-, vaarweg-, spoor- en OV-verbindingen beter te benutten. Hetzelfde geldt ook voor de Praktijkproef Amsterdam, waarbij met het gecoördineerd netwerkbreed inzetten van maatregelen een bijdrage wordt geleverd aan de beleidsdoelen zoals verbeteren van de reistijd en bereikbaarheid in de regio Amsterdam. In deze proef zullen zowel wegkantsystemen als dynamische navigatiesystemen worden ingezet op het hoofd- en onderliggend wegennet in de regio Amsterdam.
In 2013 is het actieprogramma «Beter geïnformeerd op weg» gestart om in samenwerking met marktpartijen een gezamenlijke koers en een concrete agenda voor ontwikkeling en innovatie van verkeersmanagement voor de komende jaren te formuleren. Het actieprogramma bestaat uit een publiekprivate routekaart over Reisinformatie & Verkeersmanagement, waarin de strategische lijnen voor de beoogde ontwikkelingen worden beschreven. Om de routekaart concreet te maken volgen ook een uitvoeringsagenda voor de overheden en het bedrijfsleven. De routekaart zal in de 2e helft van 2013 gereed zijn, waarna de tactisch/operationele vertaling in de uitvoeringsagenda plaats vindt. Het actieprogramma biedt een meerjarig richtsnoer dat de basis legt voor publieke en private investeringen in reisinformatie en verkeersmanagement.
Meetbare gegevens
Areaalomschrijving | Eenheid | 2012 | 2013 | 2014 |
---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering op rijbanen | km | 2.666 | 2.666 | 2.586 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 |
Spits- en plusstroken | km | 318 | 308 | 328 |
Toelichting
De verwachte afname van verkeerssignalering op rijbanen is de resultante van enerzijds uitbreiding (A5 Westrandweg en A10/A8 2e Coentunnel) en anderzijds vermindering van de verkeerssignalering in 2014 door versoberingsmaatregelen (onder andere A18L, A12, A2). Zie ook de begroting van het Infrastructuurfonds over 2013, bijlage 5 (Kamerstukken II, 2012/13, 33 400 A).
De verwachte toename van het aantal kilometer spits- en plusstroken eind 2014, is de resultante van enerzijds aanleg- en reconstructieprojecten waarbij spitsstroken worden vervangen door reguliere rijstroken, permanente openstelling van een aantal plusstroken en anderzijds realisatie van extra plusstroken op de A28 (Rijnsweerd–Hoevelaken).
Streefwaarde | Eenheid | Streefwaarde 2014 |
---|---|---|
Op alle bemeten wegvakken wordt betrouwbare reis en route-informatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders. | % van bemeten rij baanlengte | 89% |
Toelichting
Deze indicator geeft aan in welke mate Rijkswaterstaat betrouwbare reis- en route-informatie op de Dynamische Route-Informatie Panelen (DRIPs) zet en die informatie beschikbaar stelt voor serviceproviders en in welke mate dit tijdig gebeurt.
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Het rijkswegennet en de onmiddellijke omgeving daarvan in een dusdanige staat houden dat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is: het faciliteren van vlot en veilig vervoer van personen en goederen. Daarbij gelden randvoorwaarden voor milieu (natuur, lucht geluid en duurzaamheid).
Producten
Het regulier beheer en onderhoud van rijkswegen omvat maatregelen aan verhardingen, kunstwerken zoals bruggen, tunnels en viaducten, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement zoals signalering en verkeerscentrales.
Vervanging en renovatie betreft het tijdig programmeren en nemen van maatregelen aan kunstwerken en wegen waarbij regulier beheer en onderhoud niet meer voldoende is. Voornamelijk in de eerste helft en vanaf de jaren ’60 van de vorige eeuw zijn kunstwerken gerealiseerd die, mede door het intensieve gebruik, nu of in de komende decennia het moment van einde levensduur naderen. Op basis van onderzoek wordt concreet gemaakt voor welke kunstwerken wanneer vervanging of renovatie aan de orde is.
Voor de volledigheid wordt verwezen naar artikelonderdeel 18.12 «Nader toe te wijzen BenO en vervanging», waaronder middelen voor beheer en onderhoud en vervanging zijn bestemd, die nog niet aan netwerken kunnen worden toebedeeld.
In bijlage 5 is een nadere toelichting opgenomen op de wijze van aansturing van beheer en onderhoud, IBO, de voortgang implementatie versoberingen en efficiency, de budgettaire aspecten tot en met 2028, DBFM, areaalgroei, vervanging en renovaties en overige ontwikkelingen.
12.02.01 Beheer en Onderhoud
Voor een optimaal gebruik van het wegennet zet IenM in op een zo groot mogelijke beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van de infrastructuur van wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales en verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Zowel het preventief als het correctief onderhoud vallen onder het beheer en onderhoud.
De uitgaven voor het beheer en onderhoud bestaan in hoofdlijn uit:
-
– Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan.
-
– Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken.
-
– Uitgaven voor onderhoud aan DVM-systemen zoals matrixborden, informatiepanelen en verkeerscentrales.
-
– Klein variabel en vast onderhoud aan verkeersvoorziening, zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting.
-
– Uitgaven voor geluidmaatregelen (landschap en milieu) door naleving van geluidproductieplafonds voor zover geen onderdeel van een aanlegproject.
Meetbare gegevens
In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de beheer- en onderhoudskosten voor verhardingen, kunstwerken (bruggen en viaducten), DVM, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu. Deze percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde.
Eenheid | 2012 | 2013 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte | Hoofdrijbaan | km | 5.721 | 5.764 | 5.771 |
Rijbaanlengte | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1.451 | 1.466 | 1.562 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 75 | 75 | 75 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 12 | 13 | 13 |
Groen areaal | km2 | 202 | 202 | 200 |
Areaal | Eenheid | Omvang 2014 | Budget x € 1.000 2014 | |
---|---|---|---|---|
Beheer, onderhoud en ontwikkeling | Oppervlakte wegdek | km2 | 88 | 438.734 |
streefwaarde 2014 | |
---|---|
De verhouding verstoringen door aanleg, beheer en onderhoud t.o.v. totale verstoringen. | 10% |
Tijdsduur (%) van het jaar dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rijstroken zijn afgesloten of een snelheidsbeperking beperking is ingesteld door aanlegwerkzaamheden, onderhoudswerkzaamheden, door falen infra of falen verkeersmanagement. | 90% |
Voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) en gladheidbestrijding en neemt binnen 24 uur, na constatering, maatregelen bij het (tijdelijk) niet voldoen van de norm bij wegen, viaducten, aquaducten, bruggen en tunnels (eenheid: % van de gevallen). | 98% |
12.02.04 Vervanging
De veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet moeten in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Door de intensieve aanleg in de eerste helft en voornamelijk ook vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw valt te verwachten dat deze problematiek geleidelijk toeneemt.
Vervangingen en renovaties van kunstwerken worden ondergebracht binnen het programma Vervanging en Renovatie. De scope van het programma omvat alle kunstwerken waar zich binnen de duur van het programma een levensduurproblematiek voordoet met mogelijke ernstige gevolgen voor de veiligheid en beschikbaarheid van het hoofdwegennet. De projecten in het programma verlengen de levensduur van de kunstwerken zodat de veiligheid en de beschikbaarheid van de bestaande infrastructuur in stand wordt gehouden.
Het in 2008 gestarte programma Stalen Bruggen is in het programma vervangingen en renovaties opgenomen en onderdeel van onderstaande tabel met een overzicht van objecten die worden aangepakt.
Wegnr. | Objecten | Gereed |
---|---|---|
A6 | Ketelbrug tussen Emmeloord en Lelystad | 2013 |
A7 | Kruiswaterbrug tussen Sneek en afslag Bolsward | 2014 |
A50 | Brug tussen de knooppunten Valburg en Ewijk | 2015 |
A58 | Kreekrakbrug tussen knooppunt Markiezaat en afslag Rilland | 2015 |
A12 | Galecopperbrug tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten | 2015 |
N3 | Wantijbrug tussen Papendrecht en Dordrecht | 2018 |
N15 | Suurhoffbrug tussen Europoort en Oostvoorne | 2018 |
A16 | Brienenoordbrug tussen de knooppunten Ridderkerk en Terbregseplein | 2018 |
A44 | Kunstwerken A44/zuidelijke en noordelijke Kaagbruggen/Hoofdvaart/Lisserweg | 2014 |
A15 | Viaduct Wilhelminakanaal/Hardinxveld–Giessendam | 2014 |
A15 | Viaduct Veerdijk/Papendrecht | 2015 |
A59 | Brug Drongelens kanaal en Viaduct Hoogeinde/Drunen | 2016 |
A22 | Velsertunnel | 2015 |
A76 | Zuidelijk viaduct Daelderweg/Nuth | 2016 |
12.03 Aanleg
Motivering
Door middel van voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is en komt om de verwachte verkeersgroei te faciliteren en een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
12.03.01 Realisatie
Dynamisch Verkeersmanagement
Producten
Afgelopen jaren is onder andere via het programma Mobiliteitsaanpak € 200 mln geïnvesteerd in verkeersmanagementmaatregelen gericht op het verbeteren van de verkeerssituatie van trajecten uit de file top-50. Het betreft onder andere betere benutting van de bestaande infrastructuur en verbeteren van aansluitingen tussen de snelweg en regionale wegen. De laatste resterende werkzaamheden zullen in 2014 zijn afgerond. Een deel van het programma Mobiliteitsaanpak vindt inhoudelijk opvolging in het programma Beter Benutten.
Kleine projecten / afronding projecten
De volgende projecten zijn opengesteld en worden opgenomen onder de kleine projecten/afronding projecten:
-
• A9 Alkmaar–Uitgeest;
-
• N9 Koedijk–De Stolpen;
-
• N50 Ramspol–Ens;
-
• A2 Oudenrijn–Everdingen;
-
• A2 Everdingen;
-
• A12 Zoetermeer–Zoetermeer centrum;
-
• N57 Veersedam–Middelburg;
-
• A74 Venlo;
-
• N34 Omleiding Ommen.
Mijlpalen Realisatieprojecten
In 2014 wil IenM de volgende mijlpalen realiseren:
Mijlpaal | Project |
---|---|
Oplevering | SAA Deeltraject A1/A10 |
N2 Meerenakkerweg | |
N35 Combiplan Nijverdal | |
A4 Burgerveen–Leiden (Zuid) | |
N31 Haak om Leeuwarden | |
Start realisatie | SAA Deeltraject A1/A6 |
A1 Bunschoten–Hoevelaken | |
N50 Ens–Emmeloord | |
A9 Omlegging Badhoevedorp | |
A7/A8 Purmerend–Zaandam–Coenplein | |
A79 Aansluiting Nuth |
Overige maatregelen
Meer veilig-2
Met dit pakket wordt een bijdrage geleverd aan het verder terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers door incidenten op het rijkswegennet. Realisatie van in totaal 123 maatregelen is gepland tot en met 2014. Het betreft:
-
• Plaatsen of aanpassen van geleiderail;
-
• Reconstructie van rotondes, kruispunten, invoegstroken;
-
• Installeren van VRI’s, filedetectie- en filewaarschuwingssystemen;
-
• Reconstructie van invoegers en uitvoegers;
-
• Aanpassen midden- en zijbermen (halfverharding, zichtafscherming).
Het maatregelenpakket Meer veilig-2 wordt in 2018 geëvalueerd.
Meer veilig-3
Na 2014 wordt het Meer veilig-2 pakket opgevolgd door Meer veilig-3 (uitvoeringsperiode 2015–2018). Het pakket bevat naast kosteneffectieve maatregelen voor het oplossen van verkeersonveilige locaties ook maatregelen voor het oplossen van significante onveilige situaties op routes.
Maatregelpakket Verzorgingsplaatsen
Dit pakket is gericht op het oplossen van de meest acute kwantitatieve en kwalitatieve knelpunten op verzorgingsplaatsen langs (inter-)nationale vrachtcorridors. Binnen dit pakket worden landelijk 300 extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens gecreëerd en nog eens 400 parkeerplaatsen meerjarig gehuurd. Daarnaast wordt ingezet op een structurele kwaliteitsverbetering van naar verwachting 40 verzorgingsplaatsen. Voor het realiseren van sanitaire voorzieningen op solitaire verzorgingsplaatsen wordt onderzocht of commerciële exploitatie en onderhoud van de voorzieningen door marktpartijen mogelijk is.
Meer Kwaliteit Leefomgeving
Dit pakket betreft het Meerjarenprogramma Ontsnippering. De geplande werkzaamheden binnen het programma lopen door tot 2018. Een voorbeeld van een ontsnipperingsproject is het plaatsen van een ecoduct of een dassentunnel. Hierdoor worden twee gescheiden natuurgebieden met elkaar verbonden. Voor 2014 staat de oplevering van het internationale ecoduct Kempengrens op de grens van Vlaanderen en Noord-Brabant gepland. Daarnaast wordt gewerkt aan de realisatie van ecoduct Laarderhoogt over de A1 en een 30 tal kleinere maatregelen die in 2014 worden uitgevoerd.
Belangrijkste budgettaire aanpassingen
-
• Bij de projecten N33 Assen–Zuidbroek en A1/A6 SAA heeft de financial close plaatsgevonden. Beiden zijn overgeheveld naar het artikelonderdeel 12.04 geïntegreerde contractvormen.
-
• Uitvoering MJPO: Het programma loopt af na 2018. Het resterende budget is overgeheveld naar de investeringsruimte van wegen (12.07).
-
• Het Pakket Meer veilig-3 is afzonderlijk zichtbaar gemaakt.
-
• Bij A4 Delft– Schiedam zijn in de 1e suppletoire begroting 2013 de aanbestedingsmeevaller (– € 292,5 mln) en meerkosten van € 10,3 mln verwerkt. Een deel van deze meevaller was gereserveerd voor het opvangen van potentiële tegenvallers. Hiervan wordt nu € 59,7 mln toegevoegd aan het taakstellend budget voor tegenvallers bij de uitvoering en wijziging in de standaard tunneltechnische installatie na gunning. (zie ook toelichting meerkosten tunneltechnische installaties).
-
• Bij A2 Holendrecht–Oudenrijn (Leidsche Rijn Tunnel) is in 1e suppletoire begroting 2013 € 56 mln toegevoegd aan het budget. Omdat slechts een beperkt deel nodig bleek, wordt bij deze begroting € 37 mln overgeheveld naar de investeringsruimte van wegen (12.07).
-
• Als gevolg van een meevaller binnen de ZSM projecten is een overschot voorzien van € 32,3 mln. Dit budget is overgeheveld naar de investeringsruimte van wegen (12.07).
Meerkosten tunneltechnische installaties
Met het bereiken van overeenkomst met de aannemer van de Tweede Coentunnel is duidelijk hoeveel de meerkosten zijn geworden voor het openbreken van de contracten om de standaard voor tunneltechnische installaties waar mogelijk te implementeren bij de projecten N35 Combiplan Nijverdal, A2 Maastricht en de Tweede Coentunnel. Deze meerkosten bedragen in totaal € 198,5 mln. De inschatting was dat de meerkosten tussen de € 55 mln en € 150 mln zouden bedragen. Er is een reservering van € 100 miljoen in de begroting getroffen. Deze reservering is nu geheel aangewend. Bij de eerste suppletoire begroting 2013 zijn de meerkosten bij N35 Combiplan Nijverdal en A2 Maastricht verwerkt. Met name de meerkosten bij de Tweede Coentunnel zijn hoger uitgevallen dan werd ingeschat (zie 12.04). Een groot deel van de kosten zijn tijdsgebonden kosten. Doordat er onduidelijkheid was over het ontwerp van de installaties en de besturingssoftware, ging tijd voor de opdrachtnemer verloren. Omdat de onderhandelingen over de meerkosten van de tunneltechnische installaties lang duurden en de partijen ver uit elkaar lagen, is na anderhalf jaar onderhandeling besloten om de in het contract opgenomen geschillenprocedure te volgen (de zogenoemde Dispute Resolving Taskforce). Deze is met een bindende uitspraak gekomen. Het totaal van de gemaakte afspraken wordt verwerkt in een vaststellingsovereenkomst.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | later | huidig | vorig |
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Dynamisch verkeersmanagement | 160 | 160 | 125 | 10 | 9 | 16 | – | 2012 | ||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 153 | 93 | 41 | 28 | 21 | 22 | 8 | 34 | nvt | nvt | ||
Programma 130 km | 57 | 95 | 11 | 34 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma aansluitingen | 99 | 98 | 23 | 4 | 7 | 17 | 21 | 14 | 13 | nvt | nvt | |
Quick Wins Wegen | 36 | 36 | 10 | 1 | 0 | 1 | 24 | – | 2011 | |||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 1.581 | 1.608 | 1.328 | 125 | 55 | 34 | 8 | 32 | 2016 | 2016 | ||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||||||
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 48 | 47 | 6 | 4 | 10 | 26 | 1 | 2015 | 2015 | |||
A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere | 2.174 | 2.916 | 333 | 140 | 171 | 109 | 211 | 498 | 238 | 474 | 2024 | 2020 |
A9 Badhoevedorp | 336 | 331 | 28 | 44 | 43 | 45 | 46 | 46 | 48 | 36 | 2017 | 2017 |
A2 Holendrecht–Oudenrijn | 1.219 | 1.255 | 1.181 | 23 | 10 | 5 | 2012 | 2012 | ||||
A28 Utrecht–Amersfoort | 224 | 222 | 139 | 54 | 28 | 2 | 2013 | 2013 | ||||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
A4 Burgerveen–Leiden | 586 | 585 | 415 | 23 | 55 | 42 | 8 | 2 | 2 | 42 | 2014 | 2014 |
A4 Delft–Schiedam | 661 | 593 | 123 | 140 | 180 | 162 | 36 | 20 | 2015 | 2015 | ||
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||||||||||
N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 10 | 10 | 0 | 1 | 2 | 3 | 3 | 1 | ||||
N61 Hoek–Schoondijke | 118 | 118 | 35 | 30 | 25 | 19 | 3 | 7 | 2014 | 2014 | ||
Projecten Brabant | ||||||||||||
A4 Dinteloord–Bergen op Zoom | 275 | 272 | 129 | 54 | 56 | 30 | 5 | 2015 | 2015 | |||
N2 Meerenakkerweg (A2 zone) | 11 | 11 | 0 | 7 | 4 | 2014 | 2014 | |||||
Projecten Limburg | ||||||||||||
A2 Maasbracht–Geleen, 1e fase | 170 | 170 | 151 | 6 | 4 | 2 | 8 | 2011/2013 | 2011/2013 | |||
A2 Passage Maastricht | 623 | 619 | 350 | 142 | 91 | 30 | 9 | 2016 | 2016 | |||
A2/A76 Maatregelenpakket Limburg | 110 | 108 | 37 | 0 | 53 | 6 | 14 | 2010/2015 | 2010/2015 | |||
A67 Aanpak toerit Someren | 6 | 6 | 0 | 6 | ||||||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||
A50 Ewijk–Valburg | 276 | 275 | 216 | 29 | 4 | 26 | 2015 | 2014 | ||||
N35 Combiplan Nijverdal | 307 | 306 | 214 | 70 | 20 | 2 | 0 | 2014 | 2014 | |||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
N31 Leeuwarden (De Haak) | 193 | 191 | 57 | 72 | 52 | 12 | 2014 | 2014 | ||||
N33 Assen–Zuidbroek | 0 | 205 | ||||||||||
Overige maatregelen | ||||||||||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 107 | 265 | 2 | 1 | 20 | 15 | 20 | 20 | 30 | |||
Meer veilig 2 | 27 | 29 | 27 | |||||||||
Meer veilig 3 | 40 | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||
Verzorgingsplaatsen | 25 | 23 | 4 | 5 | 5 | 10 | ||||||
Afrondingen | –1 | –1 | ||||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 7.545 | 4.911 | 1.088 | 928 | 644 | 441 | 674 | 331 | 614 | |||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerking | 77 | 79 | 35 | 7 | 13 | |||||||
Programma Realisatie (IF 12.03.01) | 1.165 | 1.007 | 679 | 448 | 674 | 331 | 628 | |||||
Budget Realisatie (IF 12.03.01) | 1.115 | 857 | 529 | 448 | 824 | 531 | 628 | |||||
Overprogrammering (–) | – 50 | – 150 | – 150 | 0 | 150 | 200 |
12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
-
– De taakstellende budgetten zijn op prijspeil 2013 gebracht.
-
– A10 Zuidas: de door ProRail gemaakte kosten voor planuitwerking en voorbereiding realisatie, ad € 2,7 mln tot medio 2013, voor het gemeenschappelijk weg- en spoorproject worden door ProRail bij RWS in rekening gebracht. Naast de indexering voor prijspeil zijn deze middelen overgeheveld naar Infrastructuurfonds artikel 12.
-
– Ring Utrecht: Het budget voor A12 Ring Utrecht (fase 2) en de rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) zijn apart in de begroting opgenomen.
-
– Uit de reservering meerkosten tunnelveiligheid is € 17 mln overgegaan naar Infrastructuurfonds artikel 12.04 GIV voor de A10 Tweede Coentunnel. Een nadere toelichting is te vinden bij Infrastructuurfonds artikel 12.04 GIV. De reservering meerkosten tunnelveiligheid is nu geheel aangewend.
-
– N65 Vught–Haaren: Op 16 mei 2013 is de startbeslissing genomen. De rijksbijdrage is opgenomen in de categorie gebonden.
-
– De mijlpalen zijn herijkt door de bezuinigingen uit het Begrotings- en aanvullend Regeerakkoord van 2012 en projectspecifieke ontwikkelingen. Conform de brief van 13 februari 2013 over de invulling van de bezuinigingen (TK 33 400 A, 2012–2013, nr. 48) is in het MIRT-projectenboek de geactualiseerde planning per project opgenomen met een toelichting op de wijzigingen. Om onzekerheid over mijlpalen uit te drukken is conform vermelde brief bij openstelling een bandbreedte opgenomen. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de Leeswijzer.
Bedragen x € 1 mln. | Budget | Planning | ||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | TB | Openstelling |
Verplicht | ||||
Realisatieuitgaven op IF12.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | – 328 | – 364 | ||
Projecten Nationaal | ||||
Beter Benutten | 465 | 469 | nvt | nvt |
Geluidsaneringprogramma – weg | 255 | 255 | nvt | nvt |
Lucht – weg (NSL hoofdwegennet) | 235 | 243 | nvt | nvt |
Externe Planuitwerkings Kosten Hoofdwegennet | 243 | 234 | nvt | nvt |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere, deeltraject A9 Amstelveen (deel 4) en A6 Almere (deel 5) | 1.039 | 1.039 | 2011 | Deel 4: 2024– 2026 Deel 5: 2020–2022 |
A10 Zuidas | 640 | 627 | 2016 | 2028 |
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel | 332 | 326 | 2016 | 2028 |
N23 Alkmaar–Zwolle | 36 | 36 | nvt | 2015 |
A12/A27 Ring Utrecht | 1.120 | 1.102 | 2016 | 2024–2026 |
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 163 | nvt | 2026–2028 | |
A27/A1 Utrecht.N. – knp. Eemnes – asl.Bunschoten | 261 | 257 | 2014 | 2018 |
A28/A1 Knooppunt Hoevelaken | 699 | 688 | 2018 | 2022–2024 |
A27 Houten–Hooipolder | 721 | 709 | 2017 | 2023–2025 |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 25 | 25 | nvt | nvt |
Projecten Zuidvleugel | ||||
A13/A16 Rotterdam (excl. tolopbrengsten) | 710 | 700 | 2015 | 2021 |
Projecten Oost-Nederland | ||||
A1 Apeldoorn Zuid–Beekbergen | 36 | 35 | 2015 | 2016–2018 |
A12 Ede–Grijsoord | 110 | 109 | 2011 | 2016–2018 |
A12/A15 Ressen–Oudbroeken (excl. tolopbrengsten) (ViA15) | 529 | 527 | 2015 | 2019 |
N18 Varsseveld–Enschede | 316 | 312 | 2013 | 2017 |
N35 Zwolle–Wijthmen | 48 | 47 | 2015 | 2016–2018 |
Projecten Noord-Nederland | ||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 21 | 551 | 543 | 2014 | 2019–2021 |
Gebonden | ||||
Projecten Nationaal | ||||
Beter Benutten | 50 | 50 | nvt | nvt |
Reservering meerkosten tunnelveiligheid | 0 | 17 | nvt | nvt |
Reservering tolopgave DBFM-aanbestedingen NWO, A13/A16 en A12/A15 | 301 | 301 | nvt | nvt |
Reservering tegenvallende tolopbrengsten A12/A15 | 60 | 60 | nvt | nvt |
Reserveringen voor LCC | 223 | 223 | nvt | nvt |
Projecten Zuidvleugel | ||||
A4 Haaglanden (passage en poorten & inprikkers) | 440 | 433 | ||
A4-A44 Rijnlandroute | 555 | 546 | ||
Projecten Brabant | ||||
A58 Eindhoven–Tilburg | 317 | 317 | ||
A58 Sint Annabosch–Galder | 116 | 116 | ||
N65 Vught–Haaren2 | 45 | |||
Projecten Limburg | ||||
A2 't Vonderen–Kerensheide3 | 254 | 250 | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||
N35 Nijverdal–Wierden | 40 | 40 | ||
Bestemd | 2.641 | 2.251 | ||
Projecten in voorbereiding | ||||
Projecten Nationaal | ||||
Reservering consequenties areaaluitbreiding op beheer en onderhoud | ||||
Studiebudget Verkenningen | ||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
A7/A8/A9/A10 Noordkant Amsterdam | ||||
Projecten Zuidvleugel | ||||
Blankenburgverbinding (NWO) | ||||
A20 Nieuwerkerk–Gouwe | ||||
Projecten Oost-Nederland | ||||
A1 Zone (Apeldoorn–Deventer–Azelo) | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde Risico's | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 13.247 | |||
Begroting IF 12.03.02 | 13.247 |
legenda
TB = Tracébesluit
Onderstaand is de budgetflexibiliteit voor de periode 2013–2028 weergegeven voor aanleg planuitwerkingen en verkenningen door inzicht te verstrekken in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2028.
Planuitwerking/verk. Wegen (Periode 2013–2028)
12.04 Geïntegreerde contractvormen
Motivering
Infrastructuur projecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, onderhoud en financiering) aan een private opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financiers op de private opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zekerstellen. In de bouwfase kan sprake zijn van een gedeeltelijke betaling (de beschikbaarheidsvergoeding) als sprake is van de uitbreiding van een bestaande weg die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor het wegverkeer. Bij openstelling van de weg wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding.
In bijlage 3 van de nota Prioritering Investeringen Mobiliteit en Water is een lijst van in totaal 32 potentiële DBFM-projecten opgenomen. In de Voortgangsrapportage DBFM(O) wordt hierover periodiek gerapporteerd.
Producten
Het project A15 Maasvlakte Vaanplein verkeert in de bouwfase en kent een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na oplevering betaald vanaf 2015 tot en met 2035.
De A12 Lunetten–Veenendaal bevindt zich in de exploitatiefase waardoor sprake is van een volledige beschikbaarheidsvergoeding.
De N33 Assen–Zuidbroek is gegund en de financial close heeft onlangs plaatsgevonden. Deze kent een partiele beschikbaarheidsvergoeding. Naar verwachting wordt vanaf medio 2014 overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. De N33 is een pilot met index linked financiering. Dit houdt in dat de beschikbaarheidsvergoeding jaarlijks wordt aangepast aan de inflatie-ontwikkeling.
Het project A1/A6 Diemen–Almere Havendreef, onderdeel van het programma Schiphol–Amsterdam–Almere (SAA) is gegund en de Financial close heeft plaatsgevonden. Naar verwachting zal in 2020 sprake zijn van volledige beschikbaarheidsvergoeding.
Het project A9 Holendrecht–Diemen (Gaasperdammerweg) onderdeel van het SAA programma is in aanbesteding. Verwacht wordt dat het DBFM contract wordt getekend in 2014. Vooralsnog zal dit traject beschikbaar komen voor beschikbaarheidsvergoeding in 2020.
In 2013 is voor het volgende DBFM project de aanbesteding gestart:
-
– A12 Ede–Grijsoord, verwachting volledige beschikbaarheidsvergoeding in 2017.
Voor 2014 en 2015 is voorzien dat voor de volgende DBFM projecten de aanbesteding zal starten:
-
– N18-Varsseveld–Enschede;
-
– A12/15 Ressen–Oudbroeken (Via15);
-
– A27/A1 Utrecht Noord-Knooppunt Eemnes–Bunschoten.
Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbetreffende project.
Daarnaast zijn Public-private-comparator (PPC) -meerwaardetoetsen gepland voor de projecten:
-
– A27 Houten–Hooipolder;
-
– Rijnlandroute;
-
– N35 Nijverdal–Wierden;
Belangrijkste budgettaire aanpassingen
-
– De projecten N33 Assen–Zuidbroek en A1/A6 SAA zijn vanuit 12.03.01 overgeheveld naar dit artikelonderdeel 12.04 geïntegreerde contractvormen.
-
– Het taakstellend budget voor het project A10 Tweede Coentunnel is bijgesteld met € 150 mln. Deze bijstelling komt voort uit het zoveel mogelijk implementeren van de standaard tunneltechnische installaties (€ 116 mln), uit overige meerkosten zoals aanpassingen weginrichting en waterafvoer (€ 8 mln), alsmede indexering naar prijspeil 2013 (€ 26 mln).
-
– Overige budgetbijstellingen komen voort uit het op prijspeil 2013 brengen.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | later | huidig | vorig |
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | later | huidig | vorig |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||||||
Aflossing tunnels | 1.225 | 1.211 | 381 | 53 | 53 | 55 | 56 | 57 | 58 | 512 | – | – |
A10 Tweede Coentunnel | 2.196 | 2.046 | 626 | 200 | 105 | 91 | 76 | 52 | 52 | 995 | 2013 | 2013–2014 |
A1/A6/A9 Schiphol–Amterdam–Almere | 1.463 | 3 | 10 | 10 | 10 | 255 | 52 | 1.122 | 2019 | |||
A12 Lunetten–Veenendaal | 627 | 619 | 150 | 65 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 294 | 2012 | 2013 |
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
A15 Maasvlakte–Vaanplein | 2.031 | 2.001 | 189 | 41 | 347 | 357 | 274 | 52 | 52 | 717 | 2015 | 2015 |
Projecten Brabant | ||||||||||||
A59 Rosmalen–Geffen, PPS | 288 | 287 | 266 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 13 | 2005 | 2005 |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
N31 Leeuwarden–Drachten | 146 | 146 | 101 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 11 | 2007 | 2007 |
N33 Assen–Zuidbroek | 315 | 12 | 45 | 13 | 13 | 13 | 13 | 206 | 2015 | |||
Totaal | 8.291 | 1.714 | 382 | 591 | 557 | 459 | 461 | 258 |
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (incl. afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd.
12.07 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 verantwoord.
In mijn brief van 13 februari 2013 over de invulling van de bezuinigingen op het Infrastructuurfonds (Kamerstukken II, 2012/13, 33 400 A, nr. 48) is per sector de ruimte afgeleid voor nieuwe investeringen en risico’s. Bij Voorjaarsnota 2013 zijn hiertoe vervolgens per modaliteit aparte artikelonderdelen «Investeringsruimte» geïntroduceerd.
De belangrijkste (budgettaire) aanpassingen betreffen de volgende zaken:
-
– Het budget dat op artikel 17.01 WST resteert (€ 4,5 mln) wordt naar dit onderdeel overgeboekt.
-
– Uitvoering MJPO: Het programma loopt af na 2018. Het resterende budget is overgeheveld naar de investeringsruimte van wegen.
-
– Het treffen van een reservering consequenties areaalgroei op beheer en onderhoud wegen onder planuitwerking vanuit de Investeringsruimte wegen (€ 411 mln).
-
– Het leveren van de resterende dekking (€ 31,4 mln t/m 2028) voor tegenvallers uit de afhandeling van claims gerelateerd aan 2e Coentunnel.
-
– Toevoeging van het niet benodigde geld bestemd voor de A2 Leidsche Rijn Tunnel ad € 37 mln. Op basis van de raming van nog te verwerken kosten is in 2013 € 56 mln toegevoegd aan het budget. Daarvan is slechts een beperkt deel nodig gebleken. Daarnaast is een overschot voorzien binnen de ZSM projecten (€ 32,3 mln). Over dit overschot is eerder gerapporteerd in de Voortgangsrapportage Planuitwerkingen droog, spoedaanpak en ZSM.
-
– IenM dekt in de ontwerpbegroting over 2014 het budgettaire probleem dat is ontstaan door het niet uitkeren van de prijsbijstelling uit de resterende Investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasritmeprobleem. IenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk eerder bij een eerstvolgende herijking van het Investeringsprogramma.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | 9.904 | 57.628 | |||||||
Kaseffect verwerking index 2013 | – 37.766 | – 42.732 | – 38.043 | – 41.956 | – 39.817 | – 32.936 | – 31.268 | –24.883 | –29.196 |
Totaal | –37.766 | –42.732 | –38.043 | –41.956 | –39.817 | –32.936 | –31.268 | –14.979 | 28.432 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | 19.766 | 19.763 | 19.761 | 19.755 | 19.756 | 16.447 | 1.044.824 | 1.227.604 |
Kaseffect verwerking index 2013 | – 31.260 | – 30.113 | – 19.885 | – 15.537 | – 16.360 | 431.752 | 0 | |
Totaal | – 11.494 | – 10.350 | – 124 | 4.218 | 3.396 | 448.199 | 1.044.824 | 1.227.604 |