Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Spoorwegen verantwoord.
Het productartikel Spoorwegen is gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de Begroting hoofdstuk XII over 2014 bij beleidsartikel 16 Spoor.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.050.436 | 3.108.240 | 2.018.957 | 2.329.930 | 2.521.753 | 1.594.841 | 1.604.672 |
Uitgaven | 2.185.220 | 2.379.800 | 2.397.939 | 2.566.789 | 2.442.941 | 2.540.915 | 2.491.267 |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | ||||||
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 1.463.595 | 1.312.181 | 1.264.028 | 1.239.246 | 1.147.798 | 1.244.635 | 1.319.480 |
13.03 Aanleg | 591.682 | 879.029 | 980.114 | 1.146.898 | 1.118.262 | 1.135.420 | 1.020.157 |
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer | 527.978 | 787.339 | 810.223 | 904.223 | 785.185 | 588.109 | 411.332 |
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer | 12.630 | 57.891 | 89.525 | 98.804 | 75.441 | 56.474 | 65.237 |
13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer | 43.725 | 30.351 | 69.357 | 132.461 | 227.107 | 416.974 | 476.571 |
13.03.05 Verk. en planuitw. goederenvervoer | 7.349 | 3.448 | 11.009 | 11.410 | 30.529 | 73.863 | 67.017 |
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 129.943 | 140.193 | 145.588 | 163.596 | 148.580 | 148.790 | 149.422 |
13.07 Rente en aflossing | 48.397 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | |
13.08 Investeringsruimte | – 8.388 | 452 | 11.704 | – 4.527 | – 14.389 | ||
Van totale uitgaven | |||||||
– Bijdrage aan agentschappen | |||||||
– Restant | 2.185.220 | 2.185.220 | 2.185.220 | 2.185.220 | 2.185.220 | 2.185.220 | 2.185.220 |
13.09 Ontvangsten | 72.526 | 224.323 | 65.249 | 236.789 | 180.483 | 193.076 | 194.509 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van de verkenning en planuitwerking worden de budgetten in 2014 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2014. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2028 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op hetzelfde detailniveau tot en met 2028 toegelicht.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13 | Spoorwegen | 2.397.939 | 2.566.789 | 2.442.941 | 2.540.915 | 2.491.267 | 2.151.414 | 2.067.972 |
13.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 1.264.028 | 1.239.246 | 1.147.798 | 1.244.635 | 1.319.480 | 1.145.680 | 1.291.516 |
13.03 | Aanleg | 980.114 | 1.146.898 | 1.118.262 | 1.135.420 | 1.020.157 | 824.473 | 588.759 |
13.04 | GIV/PPS | 145.588 | 163.596 | 148.580 | 148.790 | 149.422 | 152.578 | 161.354 |
13.07 | Rente en aflossing | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 |
13.08 | Investeringsruimte | – 8.388 | 452 | 11.704 | – 4.527 | – 14.389 | 12.086 | 9.746 |
13.09 | Ontvangsten | 65.249 | 236.789 | 180.483 | 193.076 | 194.509 | 198.909 | 203.174 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13 | Spoorwegen | 1.803.233 | 1.701.130 | 1.899.360 | 2.004.230 | 1.958.198 | 1.987.113 | 2.011.750 | 2.084.319 |
13.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 1.188.875 | 1.184.382 | 1.179.647 | 1.234.730 | 1.226.341 | 1.237.905 | 1.239.094 | 1.198.353 |
13.03 | Aanleg | 397.702 | 299.712 | 497.929 | 479.700 | 463.906 | 509.202 | 462.753 | 171.370 |
13.04 | GIV/PPS | 162.228 | 163.666 | 164.985 | 166.604 | 167.547 | 168.015 | 166.165 | 152.496 |
13.07 | Rente en aflossing | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 |
13.08 | Investeringsruimte | 37.831 | 36.773 | 40.202 | 106.599 | 83.807 | 55.394 | 127.141 | 545.503 |
13.09 | Ontvangsten | 207.311 | 209.558 | 219.232 | 219.573 | 180.925 | 180.925 | 180.925 | 180.925 |
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Op grond van richtlijn nr. 91/440/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschap van 29 juli 1991 wordt de taakorganisatie ProRail belast met het beheer en onderhoud van de landelijke spoorweginfrastructuur.
De rijksbijdrage aan ProRail wordt jaarlijks vastgesteld met een beschikking overeenkomstig het bepaalde in de Wet en Besluit Infrastructuurfonds. De subsidie wordt door ProRail aangewend voor het in goede gebruikstoestand houden van de landelijke spoorweginfrastructuur.
Per 1 januari 2008 wordt ProRail aangestuurd op output. Dat betekent dat de Minister van IenM afspraken maakt met ProRail over de te realiseren prestaties op basis van een resultaatsverplichting. Die prestaties worden jaarlijks opgenomen in het beheerplan van ProRail. De minister van IenM moet hiermee instemmen. Het beheerplan wordt aan de Tweede Kamer toegezonden.
Producten
De beheer-, onderhoud- en vervangingsactiviteiten zijn gericht op het realiseren van de in het beheerplan opgenomen prestaties betreffende de in de Beheerconcessie vastgelegde zorgtaken van ProRail. Onderdeel hiervan zijn de activiteiten van ProRail die samenhangen met spoorverkeersleiding en activiteiten op het gebied van capaciteitsmanagement. In het beheerplan zelf wordt jaarlijks een uitgebreide beschrijving opgenomen van de belangrijkste activiteiten die voor dat jaar zijn gepland.
ProRail ontvangt voor de uit te voeren activiteiten een bijdrage van het Rijk. Bij de vaststelling van de rijksbijdrage voor beheer, onderhoud en vervanging wordt rekening gehouden met de inkomsten van de gebruiksvergoeding. De door ProRail te ontvangen gebruiksvergoeding wordt in mindering gebracht op de door het Rijk te subsidiëren uitgaven. In de uitgaven wordt een onderscheid gemaakt tussen beheer en onderhoud, vervanging en apparaatskosten.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Beheer en calamiteitenorganisatie | 185.471 | 199.377 | 197.553 | 198.705 | 196.874 | 186.340 |
Grootschalig onderhoud | 141.571 | 161.011 | 126.677 | 126.460 | 125.634 | 133.147 |
Kleinschalig onderhoud | 329.120 | 326.552 | 305.093 | 288.729 | 291.464 | 291.592 |
Onderhoud transfer | 82.280 | 81.523 | 80.398 | 80.703 | 80.901 | 81.149 |
Onderhoud Betuweroute | 32.133 | 28.345 | 25.925 | 23.507 | 21.087 | 18.667 |
Verkenning en innovatie | 4.312 | 4.311 | 4.311 | 4.067 | 4.067 | 4.067 |
Uitbesteed werk | 774.887 | 801.119 | 739.957 | 722.171 | 720.027 | 714.962 |
Bovenbouwvernieuwingen | 117.370 | 174.755 | 164.993 | 213.686 | 236.122 | 243.336 |
Vervanging overige systemen | 343.259 | 271.966 | 375.392 | 270.969 | 358.470 | 442.533 |
Vervangingsinvesteringen | 460.629 | 446.721 | 540.385 | 484.655 | 594.592 | 685.869 |
Apparaatskosten BOV | 347.602 | 336.059 | 327.493 | 311.379 | 304.314 | 296.751 |
Apparaatskosten | 347.602 | 336.059 | 327.493 | 311.379 | 304.314 | 296.751 |
Totaal uitgaven ProRail | 1.583.118 | 1.583.899 | 1.607.835 | 1.518.205 | 1.618.933 | 1.697.582 |
Doorbelaste kosten aan derde-partijen | – 42.481 | – 51.108 | – 39.548 | – 39.033 | – 39.033 | – 39.033 |
Gebruiksvergoeding vervoerders | – 261.997 | – 268.763 | – 329.041 | – 331.374 | – 335.265 | – 339.069 |
Doorbelaste uitgaven | – 304.478 | – 319.871 | – 368.589 | – 370.407 | – 374.298 | – 378.102 |
Rijksbijdrage aan ProRail | 1.278.640 | 1.264.028 | 1.239.246 | 1.147.798 | 1.244.635 | 1.319.480 |
Reservering uitgaven actieplan groei op het spoor | 33.541 | |||||
Reservering voor overige uitgaven | 33.541 | |||||
Totaal artikel 13.02 | 1.312.181 | 1.264.028 | 1.239.246 | 1.147.798 | 1.244.635 | 1.319.480 |
Toelichting:
Uitbesteed werk
-
▪ De activiteiten die worden uitgevoerd voor beheer en de calamiteitenorganisatie vormen de basis voor de prestaties die ProRail levert. Beheeractiviteiten die hieraan bijdragen zijn incidentenregie, beheer van netwerken, camera’s en verbindingen, softwareonderhoud, energietransportcapaciteit en verzekeringen.
-
▪ Grootschalig onderhoud omvat die activiteiten die nodig zijn om de kwaliteit van de infrastructuur te handhaven en de theoretische levensduur in casu afschrijvingstermijn waar te maken. De activiteiten richten zich voornamelijk op het onderhouden en aanpassen van constructies, conserveren van objecten, slijpen van spoorstaven en het seizoenbestendig houden en maken van de sporen.
-
▪ Kleinschalig onderhoud voorziet in de activiteiten die noodzakelijk zijn om de prestaties op het gebied van beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid te realiseren. Het gaat zowel om cyclische als incidentele onderhoudsactiviteiten. Deze activiteiten zijn onder andere gericht op inspecties en schouw van de infrastructuur, correctie van spoorligging, vervangen van kleine componenten, functieherstel bij storingen, herstel van vermoeiingsschade van contactvlak tussen wiel en rail en sanering van geluidsschermen.
-
▪ Het onderhoud aan transfervoorzieningen realiseert in belangrijke mate de reizigerstevredenheid op het gebied van reinheid en sociale veiligheid. Onderhoud transfer omvat op hoofdlijnen schoonmaak, onderhoud energie, verzekeringen en onroerende zaak belasting.
-
▪ Onderhoud Betuweroute betreft de aan Keyrail te betalen vergoeding voor de exploitatie van de Betuweroute.
-
▪ Onder verkenning en innovatie vallen projecten en programma’s voor onderzoek naar verbetering van het spoorsysteem.
Vervangingsinvesteringen
-
▪ Bovenbouwvernieuwing betreft voornamelijk het vervangen van spoorstaven, dwarsliggers, ballast en wissels.
-
▪ Onder de overige systemen vallen onder andere het treinbeveiligingssysteem, treinbeheersing- en communicatiesystemen, energievoorziening, transfersystemen en kunstwerken.
Apparaatskosten
-
▪ De apparaatskosten betreffen de lonen, salarissen, overige personeelskosten, inhuur en huisvestingskosten van ProRail. De apparaatskosten die samenhangen met de investeringen (MIRT-projecten) worden via een opslag voor algemene kosten gesubsidieerd vanuit artikel 13.03.
Doorbelaste uitgaven
-
▪ Een deel van de jaarlijkse beheer-, onderhoud- en vervangingskosten wordt doorbelast aan derden, voornamelijk decentrale overheden. Het gaat dan voornamelijk om het onderhoud van de zogenaamde omgevingswerken. Derden hebben ook de mogelijkheid om het onderhoud van omgevingswerken eeuwigdurend af te kopen. Deze gelden staan bij ProRail op de balans geparkeerd als «voorziening derdenwerken» en het jaarlijkse onderhoud hieraan wordt hierop in mindering gebracht.
-
▪ Een deel van de beheer-, onderhoud- en vervangingskosten, de gebruiksafhankelijke kosten, wordt aan de vervoerders doorbelast als gebruiksvergoeding. De tarieven worden jaarlijks door ProRail vastgesteld en gepubliceerd in de Netverklaring. Bij het bepalen van de hoogte van de rijksbijdrage voor ProRail wordt de te ontvangen gebruiksvergoeding in mindering gebracht op de verwachte uitgaven.
Actieplan groei op het spoor
-
▪ Op artikel 13.02 zijn naast de uitgaven van ProRail ook middelen gereserveerd voor het actieplan groei op het spoor. Realisatie van deze uitgaven vindt plaats op de begroting hoofdstuk XII. Zodra verplichtingen zijn aangegaan, worden deze middelen overgeheveld naar de betreffende artikelen.
In bijlage 6 «Toelichting artikel 13 Spoorwegen» is nadere informatie opgenomen over de aansluiting tussen de middelen op het Infrastructuurfonds en de bestedingen door ProRail.
Prestaties ProRail
Meetbare gegevens
Op grond van de Beheerconcessie worden met ProRail afspraken gemaakt over de invulling van haar zorgplichten voor de spoorinfrastructuur. Dit gebeurt door voor de verschillende zorggebieden kernprestatie indicatoren (KPI’s) af te spreken met grenswaarden, zoals weergegeven in onderstaande tabel. In deze tabel zijn de KPI’s en grenswaarden opgenomen uit het Beheerplan 2013. Eind 2013 worden de afspraken voor 2014 gemaakt.
Realisatie | Afspraak | Prognose | |
---|---|---|---|
Beheerplan 2013 | 2012 | 2013 | 2014 |
Punctualiteit < 3 min. Reizigersverkeer totaal | 88,80% | 87,00% | 87,00% |
Punctualiteit < 5 min. HRN | nvt | 93,00% | 93,00% |
Punctualiteit < 3 min. Regionale series | 92,40% | 93,10% | 93,10% |
Punctualiteit < 3 min. Goederen | 81,40% | 81,00% | 82,00% |
Top-5 Aandachtseries | 84,20% | 83,00% | 83,00% |
Geleverde treinpaden | 98% | 98% | 98% |
Algemeen klantoordeel vervoerders | nvt | 6,3 | 6,7 |
Areaalgegevens
In onderstaande tabel zijn de belangrijkste areaalgegevens voor de spoorweginfrastructuur weergegeven.
Jaarverslag ProRail 2012 | |
---|---|
Netlengte – enkelsporig (km) | 951 |
Netlengte – meersporig (km) | 2.112 |
Totale spoorlengte (km) | 7.033 |
Wissels (aantal) | 7.195 |
Overwegen (aantal) | 2.731 |
Seinen (aantal) | 11.683 |
Beweegbare bruggen (aantal) | 56 |
Tunnels (aantal) | 17 |
Stations (aantal) | 404 |
Stationsoppervlakte (1.000 m2) | 1.885 |
13.03 Aanleg Spoor
Motivering
IenM is verantwoordelijk voor de uitbreiding van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze wordt in belangrijke mate gefinancierd met middelen uit de Rijksbegroting. Op dit artikelonderdeel worden alle uitgaven begroot die noodzakelijk zijn voor:
-
– door ProRail uit te voeren planuitwerkingen;
-
– door IenM uit te voeren planuitwerkingen;
-
– voorbereiding van de uitvoering van nieuwbouwprojecten Spoor;
-
– uitvoering van deze projecten.
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer spoor
Producten
wijzigingen
ERTMS pilot Amsterdam–Utrecht
Vanuit dit projectbudget is € 2,5 mln overgeboekt naar de begroting hoofdstuk XII voor onderzoek in het kader van de Railmap ERTMS.
Uitvoeringsprogramma geluid Emplacementen
De realisatie tot en met 2012 van dit project is verantwoord via artikel 13.02. In 2012 is sprake geweest van een onderbesteding van € 7 mln. Omdat de uitgaven vanaf 1 januari 2013 via het aanlegprogramma worden verantwoord is deze € 7 mln als restverplichting aan het aanlegbudget toegevoegd.
PHS
Het realisatiebudget is opgehoogd met € 267 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt doordat de voor de in het 2e kwartaal van 2013 afgegeven realisatiebeschikking DSSU (Doorstroomstation Utrecht) benodigde gelden zijn overgeboekt vanuit het planuitwerkingsbudget PHS naar het realisatiebudget PHS
Afdekking risico’s spoorprogramma
Vanuit dit projectbudget is € 10 mln overgeboekt naar artikel 17.3 (Hogesnelheidslijn-Zuid) voornamelijk bedoelt voor de financiering van de pilot geluidsmaatregelen Lansingerland (zie ook Voortgangsrapportage 31 HSL-Zuid TK 2012–2013 22 026, nr 366).
Akiplan en Veiligheidsknelpunten
Onderdeel van dit programma is het voormalig binnen Beheer, onderhoud en vervanging opgenomen project Zeist Dolderseweg. De realisatie tot en met 2012 van dit project is verantwoord via artikel 13.02. In 2012 is sprake geweest van een onderbesteding van € 10,3 mln. Omdat de uitgaven vanaf 1 januari 2013 via het aanlegprogramma worden verantwoord is deze € 10,3 mln als restverplichting aan het aanlegbudget toegevoegd.
Fietsparkeren Bij Stations
De realisatie tot en met 2012 van dit project is verantwoord via artikel 13.02. In 2012 is sprake geweest van een onderbesteding van € 6 mln. Omdat de uitgaven vanaf 1 januari 2013 via het aanlegprogramma worden verantwoord is deze € 6 mln als restverplichting aan het aanlegbudget toegevoegd.
Nazorg gereed gekomen lijnen en halten
Onder deze post worden de gerealiseerde uitgaven over het afgelopen jaar evenals de geprognosticeerde uitgaven over het lopende en de komende jaren voor nazorg van al gerealiseerde projecten gepresenteerd. Ten opzichte van de vorige begroting zijn de gerealiseerde uitgaven 2011 uit het projectbudget gehaald. Daarnaast is het projectbudget verlaagd omdat een aantal binnen deze post opgenomen reserveringen voor mogelijke risico’s niet nodig bleken te zijn en daarnaast werkzaamheden goedkoper zijn uitgevallen dan vooraf geraamd.
Toegankelijkheid stations
De realisatie tot en met 2012 van dit project is verantwoord via artikel 13.02. In 2012 is sprake geweest van een overbesteding van € 4 mln. Omdat de restverplichting vanaf 1 januari 2013 is ondergebracht bij het aanlegprogramma is vanuit dit projectbudget € 4 mln overgeboekt naar artikelonderdeel 13.02.
Reistijdverbetering: aanleg Deventer zijperron
De realisatie tot en met 2012 van dit project is verantwoord via artikel 13.02. In 2012 is sprake geweest van een onderbesteding van € 6 mln. Omdat de uitgaven vanaf 1 januari 2013 via het aanlegprogramma worden verantwoord is deze € 6 mln als restverplichting aan het aanlegbudget toegevoegd.
Programma Kleine Functiewijzigingen
De realisatie tot en met 2012 van dit project is verantwoord via artikel 13.02. In 2012 is sprake geweest van een onderbesteding van € 24,9 mln. Omdat de uitgaven vanaf 1 januari 2013 via het aanlegprogramma worden verantwoord is € 24,9 mln als restverplichting aan het aanlegbudget toegevoegd. Daarnaast is door ProRail in het kader van het programma Kleine Functiewijzigingen een subsidie aangevraagd voor het project Zevenaar–Didam. Op het emplacement Zevenaar ligt infra die niet structureel wordt gebruikt. Er kan bespaard worden op de onderhoudskosten door het aanpassen van de huidige sporenlay-out. In de uitwerking is tevens voorzien dat alle relaiskasten, seinen en kabels worden vernieuwd. Dit project kent een directe interactie met het Zevenaar Oost (ERTMS, spanningssluis en 25 kV) en door beide projecten te combineren wordt een aanzienlijke besparing gerealiseerd door onder meer gebruik te maken van reeds aangevraagde grote buitendienststellingen. Om die reden is dit project aanvullend op het project Zevenaar beschikt en is het budget ad € 11,8 mln overgeboekt naar het realisatieproject Rotterdam–Genua (13.03.02). Per saldo leiden deze mutaties tot een toename van het programmabudget Kleine Functiewijzigingen met € 13 mln.
Punctualiteits- en capaciteitsknelpunten
Een van de deelprojecten binnen dit programma is het project Zwolle Spoort. Het project «Zwolle Spoort» bestond uit een samenvoeging van drie afzonderlijke deelprojecten: de aanleg van het vierde perron, de verbreding van de perrontunnel en aanpassingen aan het emplacement voor snelheidsverbetering. De eerste twee projecten komen voort uit het Herstelplan Spoor tweede fase (nu «punctualiteits- en capaciteitsknelpunten») en het derde project uit de Motie Koopmans (Sporendriehoek Noord Nederland). Tot en met 2012 zijn de gerealiseerde uitgaven voor geheel «Zwolle Spoort» via een verdeelsleutel over deze drie onderdelen verdeeld. In 2012 heeft ProRail, mede gelet op de overbelastverklaring van Zwolle–Zwolle Herfte, besloten het project weer op te knippen in twee hoofdonderdelen: «Zwolle Spoort» als zijnde de voormalige Herstelplan-projecten en «Reistijdverbetering Zwolle» (Sporendriehoek Noord Nederland/Motie Koopmans). Hiertoe zijn de gerealiseerde uitgaven tot en met 2012 op een andere manier verdeeld over de verschillende onderdelen dan tot nu toe was gedaan. Het gevolg is dat van de totale uitgaven tot en met 2012 € 18,9 mln meer aan «Zwolle Spoort» wordt toegerekend en € 18,9 mln minder aan «Reistijdverbetering Zwolle». Dit wordt geëffectueerd door de gerealiseerde uitgaven op de projecten ongemoeid te laten (het gaat om afgesloten jaren) en voor 2013 € 18,9 mln aan budget over te hevelen van «Zwolle Spoort» naar «Reistijdverbetering Zwolle».
Tevens heeft de realisatie tot en met 2012 van dit voormalig binnen Beheer, onderhoud en vervanging opgenomen project heeft tot en met 2012 plaats gevonden op het bij dit programma behorende artikelonderdeel. In 2012 is sprake geweest van een overbesteding van € 1,3 mln. Om die reden is € 1,3 mln overgeboekt naar artikelonderdeel 13.02. Daarnaast is een bedrag van € 53,6 mln overgeboekt naar het project OV SAAL MLT. Zie de toelichting onder 13.03.04.
Spoorwegovergang Soestdijkseweg
De realisatie tot en met 2012 van dit project is verantwoord via artikel 13.02. In 2012 is sprake geweest van een onderbesteding van € 3 mln. Omdat de uitgaven vanaf 1 januari 2013 via het aanlegprogramma worden verantwoord is deze € 3 mln als restverplichting aan het aanlegbudget toegevoegd.
Den Haag Emplacement
Na overleg met betrokken partijen is in 2011 besloten tot een heroverweging van het ontwerp. Bezien is in hoeverre de vervoerder sporen 11 en 12 nodig heeft voor het uitvoeren van de dienstregeling mede in relatie tot het Programma Hoogfrequent Spoor. Daarnaast is gekeken naar de mogelijkheden om de robuustheid van het ontwerp te vergroten. Uiteindelijk is vastgesteld dat 12 sporen wenselijk zijn en wordt het emplacement robuuster ontworpen. ProRail is gekomen tot een voorkeursvariant en zal hierop het ontwerp voor aanpassing van Den Haag emplacement maken. Volgens de meest recente planning is de verbouwing van het emplacement in 2018 gereed.
Regionale Lijnen Gelderland
Vanwege het afgeven van de realisatiebeschikking «Zutphen versnelling vertrek- een aankomsttijden» is € 3 mln overgeboekt vanuit het planuitwerkingsbudget (artikel 13.03.04) en toegevoegd aan het realisatiebudget.
Sporendriehoek Noord Nederland
Het projectbudget is opgehoogd met € 19 mln. Zie voor de toelichting de tekst opgenomen bij het project punctualiteits- en capaciteitsknelpunten.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | later | huidig | vorig |
Projecten nationaal | ||||||||||||
Benutten | ||||||||||||
ERTMS-pilot Amsterdam–Utrecht en ERTMS expertisecentrum1 | 39 | 42 | 1 | 16 | 22 | 1 | 2012/2013/2014 | 2012/2013/2014 | ||||
Geluidsanering Spoorwegen | 626 | 626 | 18 | 1 | 4 | 11 | 43 | 84 | 73 | 392 | divers | divers |
Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE) | 29 | 22 | 8 | 11 | 3 | 6 | 1 | divers | divers | |||
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | ||||||||||||
PHS DSSU (inclusief voorinvestering) | 278 | 11 | 4 | 33 | 67 | 85 | 79 | 11 | 2012/2015 | 2012 | ||
Vervanging Dieze brug Den Bosch | 2 | 2 | 2 | 1 | 2014 | 2014 | ||||||
Stations en stationsaanpassingen | ||||||||||||
Kleine stations | 78 | 78 | 24 | 6 | 2 | 9 | 11 | 9 | 9 | 10 | divers | divers |
Overige projecten/programma's /lijndelen etc. | ||||||||||||
AKI-plan en veiligheidsknelpunten | 397 | 387 | 306 | 13 | 26 | 28 | 20 | 4 | divers | divers | ||
Fietsparkeren bij stations | 221 | 215 | 15 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | 115 | divers | divers | |
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 29 | 34 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | divers | divers | |
Ontsnippering | 84 | 84 | 17 | 8 | 5 | 5 | 19 | 21 | 7 | divers | divers | |
Programma Kleine Functiewijzigingen | 589 | 576 | 40 | 89 | 154 | 89 | 82 | 65 | 70 | divers | divers | |
Punctualiteits-/capaciteitsknelpunten | 319 | 392 | 77 | 73 | 33 | 41 | 26 | 26 | 43 | divers | divers | |
Reistijdverbetering | 12 | 6 | 6 | 5 | 1 | 2013 | 2013 | |||||
Toegankelijkheid stations | 503 | 507 | 44 | 44 | 45 | 46 | 46 | 43 | 235 | divers | divers | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||||||
Amsterdam–Almere–Lelystad | ||||||||||||
OV SAAL korte termijn | 840 | 840 | 62 | 121 | 151 | 172 | 172 | 79 | 80 | 2 | 2016 | 2016 |
Stations en stationsaanpassingen | ||||||||||||
Amsterdam CS, Cuypershal | 38 | 38 | 4 | 5 | 12 | 10 | 4 | 2 | 2014/2015/2016 | 2014/2015/2016 | ||
Amsterdam CS, Fietsenstalling | 35 | 35 | 3 | 1 | 8 | 8 | 7 | 6 | 2 | 2013/2018 | 2013/2018 | |
Overige projecten/lijndelen etc. | ||||||||||||
Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol) | 185 | 184 | 124 | 22 | 15 | 10 | 3 | 7 | 4 | divers | divers | |
Vleuten–Geldermalsen 4/6 sporen (incl. RSS) | 956 | 956 | 619 | 57 | 60 | 57 | 42 | 30 | 30 | 62 | 2005 e.v. | 2005 e.v. |
Stations en stationsaanpassingen | ||||||||||||
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) | 346 | 346 | 141 | 65 | 53 | 51 | 27 | 9 | 2016 | 2016 | ||
Overige projecten/lijndelen etc. | ||||||||||||
Spoorwegovergang Soestdijkseweg te Bilthoven | 37 | 34 | 12 | 2 | 6 | 8 | 5 | 4 | 2013/2015 | 2013/2015 | ||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
Stations en stationsaanpassingen | ||||||||||||
Den Haag CS (t.b.v. NSP) | 117 | 117 | 84 | 23 | 9 | 2014 | 2014 | |||||
Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP) | 275 | 275 | 220 | 36 | 20 | 2013 | 2013 | |||||
Den Haag CS perronsporen 11 en 12 | 38 | 38 | 3 | 1 | 1 | 7 | 11 | 11 | 4 | 1 | 2018 | 2015 |
Overige projecten/lijndelen etc. | ||||||||||||
Rijswijk–Schiedam incl. spoorcorridor Delft | 538 | 538 | 359 | 76 | 36 | 54 | 12 | 2015/2017 | 2015/2017 | |||
Projecten Brabant | ||||||||||||
Stations en stationsaanpassingen | ||||||||||||
Breda Centraal (t.b.v. NSP) | 56 | 56 | 26 | 9 | 8 | 5 | 5 | 3 | 2016/2017 | 2015 | ||
Projecten Oost Nederland | ||||||||||||
Utrecht–Arnhem–Zevenaar | ||||||||||||
Arnhem Centraal (t.b.v. NSP) | 108 | 108 | 80 | 14 | 8 | 3 | 2 | 2011/2014 | 2011/2014 | |||
Sporen in Arnhem | 299 | 299 | 282 | 14 | 1 | 1 | 2011 | 2011 | ||||
Traject Oost uitv. convenant DMB2 | 234 | 234 | 3 | 10 | 18 | 46 | 41 | 26 | 23 | 67 | 2019 | 2019 |
Overige projecten/lijndelen etc. | ||||||||||||
Hanzelijn | 1.020 | 1.020 | 934 | 59 | 8 | 4 | 6 | 8 | 2012 | 2012 | ||
Regionale lijnen Gelderland | 14 | 11 | 2 | 2 | 3 | 1 | 4 | 2 | 1 | divers | divers | |
Projecten Noord Nederland | ||||||||||||
Partiële spooruitbreiding Groningen–Leeuwarden | 5 | 5 | 2 | 2 | 1 | 0 | ||||||
Sporendriehoek Noord-Nederland | 194 | 175 | 26 | 6 | 14 | 27 | 37 | 35 | 23 | 27 | divers | divers |
Totaal ProRail projecten | 8.540 | 3.361 | 795 | 801 | 864 | 755 | 530 | 411 | 1.024 | |||
Overige (niet ProRail) projecten | ||||||||||||
Afdekking risico's spoorprogramma's | 29 | 39 | 15 | 13 | 2 | n.v.t. | n.v.t. | |||||
Intensivering Spoor in steden (I) | 246 | 246 | 184 | 9 | 13 | 13 | 13 | 14 | ||||
Spoorzone Ede | 42 | 42 | 2 | 19 | 13 | 9 | ||||||
Totaal overige (niet ProRail) Projecten | 316 | 186 | 9 | 46 | 38 | 22 | 16 | 0 | 0 | |||
Programma Realisatie (IF 13.03.01) | 8.856 | 3.546 | 804 | 847 | 902 | 776 | 546 | 411 | 1.024 | |||
Budget Realisatie (IF 13.03.01) | 787 | 811 | 904 | 785 | 588 | 411 | 1.024 | |||||
Overprogrammering (–) | – 17 | – 36 | 2 | 9 | 42 |
|
|
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer spoor
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam–Genua
Het projectbudget is opgehoogd met € 11,8 mln voor het project Zevenaar–Didam (zie voor de toelichting de tekst bij het programma Kleine functiewijzigingen onder 13.03.01).
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | later | huidig | vorig |
ProRail Projecten | ||||||||||||
Uitgaven mbt planuitwerking op Infrastructuurfonds 13.03.05 | – 16 | – 1 | – 4 | – 1 | 0 | – 1 | – 5 | – 4 | ||||
Projecten nationaal | ||||||||||||
PAGE risico reductie | 18 | 18 | 8 | 1 | 0 | 1 | 3 | 3 | 2 | 1 | divers | divers |
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam–Genua 1 | 170 | 158 | 15 | 21 | 37 | 47 | 29 | 8 | 9 | 5 | 2013 e.v. | 2013 e.v. |
Aslasten Cluster III realisatie | 1 | |||||||||||
Projecten Oost Nederland | ||||||||||||
Uitv.progr Goederenroute Elst–Deventer–Twente (NaNov)1 | 154 | 154 | 42 | 4 | 13 | 8 | 11 | 16 | 22 | 37 | divers | divers |
Projecten Zuidwestelijke delta | ||||||||||||
Geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 27 | 27 | 9 | 1 | 1 | 6 | 4 | 6 | 2014/2016 | 2014 | ||
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding1 | 217 | 217 | 1 | 40 | 53 | 24 | 20 | 25 | 38 | 16 | 2014 e.v. | |
Overige projecten | ||||||||||||
Nazorg gereedgekomen projecten | 4 | 4 | 0 | 2 | 1 | 1 | divers | divers | ||||
Totaal ProRail Projecten | 557 | 59 | 67 | 102 | 86 | 67 | 56 | 65 | 55 | |||
Overige (niet ProRail) Projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Programma Realisatie (Infrastructuurfonds 13.03.02) | 557 | 67 | 102 | 86 | 67 | 56 | 65 | 55 | ||||
Budget Realisatie (Infrastructuurfonds 13.03.02) | 59 | 90 | 98 | 75 | 56 | 65 | 55 | |||||
Overprogrammering (–) | –8 | –12 | 12 | 8 |
13.03.04 Planuitwerkingsprogramma personenvervoer
Nieuw opgenomen in het Planuitwerkingsprogramma
Programma Overwegen
In het Regeerakkoord Rutte-II is opgenomen dat er een landelijk verbeterprogramma komt om het aantal incidenten te verminderen. Het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen richt zich op het verbeteren van veilige doorstroming van trein en wegverkeer bij overwegen. In de huidige verkenningenfase wordt een nulmeting uitgevoerd voor alle overwegen, waarbij veiligheid en doorstroming per overweg in kaart worden gebracht. Vervolgens wordt bepaald waar de grootste knelpunten zich bevinden (de prioritaire overwegen) en wordt door middel van lokaal maatwerk samen met andere partijen een oplossing gezocht. Parallel hieraan wordt gekeken of generieke maatregelen gevonden kunnen worden om het aantal incidenten te verminderen. Vervolgens worden per prioritaire overweg afspraken over de maatregelen gemaakt en vastgelegd, waarna tot uitvoering wordt overgegaan. Co-financiering door decentrale overheden is een uitgangspunt.
Reservering opbouw compensatie NS
De reservering is met € 7,7 mln verhoogd door het indexeren naar prijspeil 2013.
ERTMS
In juni 2012 heeft het kabinet Rutte-I het principebesluit genomen tot invoering van het nieuwe treinbesturings- en beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). In het Regeerakkoord Rutte-II is aangegeven dat dit systeem vanaf 2016 met gebruikmaking van bestaande budgetten gefaseerd wordt ingevoerd. In februari 2013 is daarop de startbeslissing genomen, via de zogenaamde Railmap versie 1.0. Deze Railmap beschrijft onder andere het nadere onderzoek dat in de verkenningsfase gedaan moet worden om tot een voorkeursbeslissing te komen. Voor ERTMS is inmiddels € 2 mld gereserveerd.
ERTMS biedt naar verwachting voordelen op gebieden als capaciteit, snelheid, interoperabiliteit, veiligheid en betrouwbaarheid. Nadat in de verkenningsfase deze kansen, maar ook risico’s feitelijk in kaart zijn gebracht, kan aan de hand van een nadere uitwerking van de scenario’s uit de Railmap tot een voorkeursbeslissing worden gekomen.
PHS
Het projectbudget is eerst opgehoogd met € 5,9 mln voor de realisatie van een perronkap op het 7e perron voor Utrecht CS in het kader van het project DSSU (Doorstroomstation Utrecht). Deze perronkap behoorde niet tot de oorspronkelijke scope maar is noodzakelijk om de reizigersspreiding te bevorderen en hiermee de transferveiligheid te bewerkstelligen. Deze gelden zijn daarna met de voor de realisatiebeschikking benodigde gelden ad € 260,9 mln toegevoegd aan het realisatiebudget PHS DSSU.
Grensoverschrijdend Spoorvervoer
De verlaging van het projectbudget wordt veroorzaakt door de overheveling van € 2,9 mln naar de BDU ten behoeve van de spoorlijn Roodeschool naar Eemshaven en een bedrag van € 6 mln naar de BDU als eenmalige bijdrage aan de verbinding Arnhem–Emmerich–Düsseldorf.
Amsterdam Zuidas WTC
De door ProRail gemaakte kosten voor planuitwerking en voorbereiding realisatie, ad € 2,7 mln tot medio 2013, voor het gemeenschappelijke weg- en spoorproject ZuidasDok worden door ProRail bij RWS in rekening gebracht. Om die reden is dit bedrag overgeheveld naar Infrastructuurfonds artikel 12.03.01.
Quick scan Decentraal Spoorvervoer Gelderland
De bijdrage van de provincie Gelderland ad € 1,5 mln voor het project «vrijleggen treindienst Zutphen–Winterswijk te Zutphen» is toegevoegd aan het projectbudget. Daarnaast is een bedrag van € 3 mln overgeboekt naar het in het realisatieprogramma opgenomen project Regionale Lijnen vanwege het afgeven van de realisatiebeschikking «Zutphen versnelling vertrek- een aankomsttijden».
OV SAAL MLT
In het Infrastructuurfonds 2013 is het voormalige, binnen het programma beheer, onderhoud en vervanging (BOV) geoormerkte programma punctualiteits- en capaciteitsknelpunten ondergebracht bij het aanlegprogramma personenvervoer. Binnen het BOV-programma waren middelen gereserveerd voor capaciteitsuitbreiding op de Flevolijn in Almere. Een deel van de middelen is daartoe inmiddels ook ingezet. De nog resterende middelen waren nog niet overgeheveld naar het aanlegprogramma maar werden door ProRail nog gereserveerd binnen het BOV programma tot duidelijk zou zijn of deze gelden inderdaad nodig waren voor de genoemde uitbreiding. Bij Voorjaarsnota 2013 zijn deze middelen toegevoegd aan het programma punctualiteits- en capaciteitsknelpunten. De middelen zijn nu vanuit dit programma toegevoegd aan OV SAAL MLT en binnen dit project wordt naar verdere noodzakelijke verbeteringen van de capaciteit en de kwaliteit op de OV SAAL-corridor gekeken en daartoe ook naar mogelijk noodzakelijke infrastructurele maatregelen op de Flevolijn. Het toegevoegde budget van € 53,6 mln wordt binnen OV SAAL geoormerkt voor eventuele infrastructurele oplossingen waarbij sprake is van (partiële) vier-sporigheid.
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling |
Verplicht | 554 | |||
Planuitwerkingskosten op realisatieprogramma Infrastructuurfonds 13.03.01 | 0 | 2 | nvt | nvt |
Projecten Nationaal | ||||
Kleine projecten Personenvervoer | 5 | 5 | nvt | nvt |
Reservering opbouw compensatie NS | 152 | 144 | nvt | nvt |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
Adam Zuidas station (NSP) | 235 | 235 | 2016 | 2026 |
Adam Zuidas WTC/4-sp | 119 | 121 | 2016 | 2026 |
Projecten Oost-Nederland | ||||
Quick scan decentraal spoor Gelderland | 18 | 28 | 2013/2014 | 2014–2018 |
Traject Oost (Conv.DMB) | 8 | gereed | gereed | |
Lenteakkoordimpuls voor 4 spoorlijnen Oost-Nederland | 25 | 25 | 2013 | 2014–2017 |
Gebonden | 2.348 | |||
Projecten Nationaal | ||||
Grensoverschr. Spoorvervoer | 29 | 38 | div. | div. |
Beter Benutten Decentraal Spoor (Decentraal Spoor, fase 2 (NMCA)) | 92 | 92 | div. | div. |
Grensoverschr. Spoorvervoer, fase 2 | 43 | 43 | div. | 2014–2018 |
Progr.Hoogfreq.Spoor (PHS) | 1.334 | 1.595 | div. | div. |
Reservering Businesscase NSP | 12 | 12 | nvt | nvt |
Programma overwegen | 200 | div. | div. | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
OV Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad | 638 | 585 | 2015 | 2021 |
Bestemd | 2.174 | 2.174 | ||
Projecten in voorbereding | ||||
Projecten Nationaal | ||||
– ERTMS | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde risico's | ||||
Totaal planuitwerkingsprogramma | 5.076 | |||
Begroting (Infrastructuurfonds 13.03.04) | 5.076 |
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
Onderstaand is de budgetflexibiliteit voor de periode 2013–2028 weergegeven voor aanleg planuitwerkingen en verkenningen door inzicht te verstrekken in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2028.
Verk./Planuitw. Spoor (Periode 2013–2028)
13.03.05 Planuitwerkingsprogramma goederenvervoer
Nieuw opgenomen in het planuitwerkingsprogramma
Calandbrug
De Calandbrug is een stalen hefbrug uit 1969 voor het trein-, auto- en fietsverkeer over het Calandkanaal in het Rotterdamse havengebied. De brug is in 2020 aan het einde van haar levensduur en moet dan grootschalig worden gerenoveerd. Daarvoor is een bedrag opgenomen van € 157 mln in de periode 2015–2020. Afhankelijk van de groei van het treinverkeer en de scheepvaart en de effectiviteit van capaciteitsvergroting door procesverbeteringen, kan de brug een capaciteitsknelpunt gaan vormen. Medio 2013 is een verkenning gestart, hierin wordt ook de capaciteitsproblematiek meegenomen. Als wordt gekozen ook het capaciteitsprobleem aan te pakken, is de kans groot dat het gereserveerde budget van € 157 mln onvoldoende is.
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling |
Verplicht | 17 | |||
Planuitwerkingskosten op realisatieprogramma Infrastructuurfonds 13.03.02 | 17 | 16 | ||
Gebonden | 179 | |||
Projecten Nationaal | ||||
Aslastencluster III | 11 | 11 | nvt | nvt |
Europese ERTMS verbindingen | 6 | 6 | nvt | nvt |
Projecten Zuidvleugel | ||||
Kleine project Goed | 5 | 5 | nvt | nvt |
Calandbrug | 157 | 2014 | 2019 | |
Bestemd | 6 | 216 | ||
Projecten in voorbereiding | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde Risico's | ||||
Totaal planuitwerkingsprogramma | 202 | |||
Begroting (Infrastructuurfonds 13.03.05) | 202 |
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
Onderstaand is de budgetflexibiliteit voor de periode 2013– 2028 weergegeven voor aanleg planuitwerkingen en verkenningen door inzicht te verstrekken in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2028.
Verk./Planuitw. Spoor (Periode 2013–2028)
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
De Staat betaalt voor de beschikbaarheid van de HSL-infrastructuur, zoals deze door het consortium Infraspeed is ontworpen, gebouwd (enkel de bovenbouw) en wordt onderhouden (onder- en bovenbouw), volgens de contractuele overeenkomst tussen beide partijen. Het contractbeheer wordt uitgevoerd door ProRail, onder regie van IenM.
Producten
Het kabinet heeft in januari 1999 ingestemd met het model voor privatisering van de HSL-Zuid. De PPS is bij de onderdelen infraprovider, vervoer en stations elk op afzonderlijke wijze tot stand gekomen. Eind 2001 zijn de contracten met de infraprovider en de vervoerder getekend. Vanaf augustus 2004 is de infraprovider begonnen met het werk aan de bovenbouw. Voor de onderbouw gold dat de HSL-Zuid onderdelen gefaseerd werden opgeleverd voor de start van de werkzaamheden van de infraprovider. Op het zuidelijke deel was de eerste oplevering augustus 2004. De laatste oplevering op het noordelijke deel was in december 2005. De bovenbouw van het zuidelijke deel is opgeleverd in juli 2006 en het noordelijke deel in december 2006.
Meetbare gegevens
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | later | huidig | vorig |
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Infraprovider HSL-Zuid | 2007 | 2007 | ||||||||||
Reguliere beschikbaarheidsvergoeding | 3.563 | 3.563 | 858 | 147 | 147 | 148 | 149 | 149 | 149 | 1.816 | ||
Rente- en belastingaanpassingen | 0 | – 8 | – 7 | – 1 | 16 | |||||||
Totaal | 3.563 | 850 | 140 | 146 | 164 | 149 | 149 | 149 | 1.816 | |||
Begroting IF13.04 | 850 | 140 | 146 | 164 | 149 | 149 | 149 |
13.07 Rente en Aflossing
Motivering
Onder deze categorie uitgaven vallen de rente en aflossing van de bij ProRail uitstaande leningen, waarmee in het verleden spoorinfrastructuur gefinancierd is en in de toekomst gefinancierd wordt.
Bestaande leningen
Producten
In de periode 2005–2013 is voor € 1,8 mld aan leningen bij ProRail afgelost. Het grootste deel hiervan is gefinancierd met het in 2009/2010 uitgekeerde Superdividend van de NS. Deze schuldreducties hebben geleid tot een verlaging van de rentelasten van € 130 mln in 2005 tot € 17 mln in 2014. Het uitstaand saldo van de leningen per eind 2012 bedroeg nog € 313 mln. Hiervan moet ProRail in 2017 € 166 mln aflossen, in 2020 € 75 mln en in 2027 € 72 mln. Nog niet is besloten of tot herfinanciering of schuldreductie wordt overgegaan. Om deze reden zijn voor deze leningen de rentekosten structureel in de begroting opgenomen (en geen aflossingen).
Nieuwe leningen
Een deel van het PHS wordt gefinancierd met een leenfaciliteit (TK 28 165, nr. 105, 26-11-2009) van € 875 mln. Rente en aflossing van de eerste € 675 mln van de leenfaciliteit, welke gekoppeld is aan een verlaging van het Infrastructuurfonds na 2020, zullen door het ministerie van Financiën worden gedragen en de resterende € 200 mln door IenM.
Uitgaven (x € 1.000)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Rente leningen | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 |
Aflossing leningen | 31.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal artikel 13.07 | 48.397 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 |
Artikel 13.08 - Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 verantwoord.
In mijn brief van 13 februari 2013 over de invulling van de bezuinigingen op het Infrastructuurfonds (Kamerstukken II, 2012/13, 33 400 A, nr. 48) is per sector de ruimte afgeleid voor nieuwe investeringen en risico’s. Bij Voorjaarsnota 2013 zijn hiertoe vervolgens per modaliteit aparte artikelonderdelen «Investeringsruimte» geïntroduceerd.
De belangrijkste (budgettaire) aanpassingen betreffen de volgende zaken:
-
– De investeringsruimte is verlaagd met € 5,9 mln voor de realisatie van een perronkap op het 7e perron voor Utrecht CS in het kader van het project DSSU (Doorstroomstation Utrecht). Deze perronkap behoorde niet tot de oorspronkelijke scope maar is noodzakelijk om de reizigersspreiding te bevorderen en hiermee de transferveiligheid te bewerkstelligen.
-
– Voor de Calandbrug is de investeringsruimte verlaagd met € 157 mln. Deze brug is in 2020 aan het einde van haar levensduur en moet dan grootschalig worden gerenoveerd.
-
– Vanuit het planuitwerkingsprogramma Goederenvervoer is de bestemde ruimte ad € 226 mln toegevoegd aan de investeringsruimte van waaruit integrale afwegingen voor nieuwe investeringen kunnen plaatsvinden.
-
– Vanwege een door NS betaalde boete, opgelegd naar aanleiding van achterblijvende prestaties ten opzichte van de in het vervoerplan 2011 afgesproken grenswaarden, is € 2,8 mln toegevoegd aan de investeringsruimte.
-
– Vanuit de post Nazorg Personenvervoer is € 2,9 mln toegevoegd, omdat een aantal binnen deze post opgenomen reserveringen voor mogelijke risico’s niet nodig bleken te zijn en daarnaast werkzaamheden goedkoper zijn uitgevallen dan vooraf geraamd.
-
– De investeringsruimte is met € 89,5 mln verhoogd door het indexeren van de concessievergoeding HSL-Zuid naar prijspeil 2013.
-
– IenM dekt in de ontwerpbegroting over 2014 het budgettaire probleem dat is ontstaan door het niet uitkeren van de prijsbijstelling uit de resterende Investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasritmeprobleem. IenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk eerder bij een eerstvolgende herijking van het Investeringsprogramma.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | 0 | 12.136 | 20.985 | 30.157 | 15.569 | 5.894 | 30.846 | 31.064 | 57.206 |
Kaseffect verwerking index 2013 | 0 | – 20.524 | – 20.531 | – 18.455 | – 20.096 | – 20.283 | – 18.760 | – 21.318 | – 19.375 |
Totaal | 0 | – 8.388 | 454 | 11.702 | – 4.527 | – 14.389 | 12.086 | 9.746 | 37.831 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | 56.137 | 59.567 | 126.272 | 102.412 | 74.913 | 146.660 | 270.116 | 1.039.934 |
Kaseffect verwerking index2013 | – 19.364 | – 19.365 | – 19.673 | – 18.605 | – 19.519 | – 19.519 | 275.387 | 0 |
Totaal | 36.773 | 40.202 | 106.599 | 83.807 | 55.394 | 127.141 | 545.503 | 1.039.934 |
13.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derde-partijen voor spooruitgaven, die rechtstreeks aan IenM worden betaald, verantwoord. De gebruiksvergoeding van vervoerders en onderhoudsbijdragen van derde-partijen worden door ProRail geïnd en worden daarom gesaldeerd met de uitgaven opgenomen in de begroting onder artikel 13.02.
Wanneer verrekeningen (subsidievaststellingen) met ProRail plaatsvinden die betrekking hebben op afgesloten jaren mogen deze niet worden gesaldeerd met de uitgaven voor het lopende jaar, maar worden gedesaldeerd opgenomen in de ontvangsten en uitgaven.
Concessievergoedingen
Producten
Deze betreffen de vergoedingen die NS en HSA betalen voor de concessies voor het Hoofdrailnet en de HSL-Zuid. De daling ten opzichte van de vorige begrotingen houdt verband met de overdracht van reisinformatie van ProRail aan NS, welke is verwerkt in de concessievergoeding NS. Daarnaast is de vergoeding van HSA geïndexeerd naar prijspeil 2013.
Bijdragen van derden
Deze betreffen de bijdragen van derden aan (MIRT)projecten zoals Decentrale Lijnen, Schiedam–Rijswijk, Regionet en Traject Oost.
Afrekeningen ProRail
Deze betreffen de afrekeningen met betrekking tot aanlegprojecten van het vierde kwartaal 2012, de afrekening over 2012 van de functiewijzigingsprojecten die met ingang van 2013 zijn overgeheveld van beheer en onderhoud naar aanleg en de afrekeningen naar aanleiding van de subsidievaststellingen van beheer, onderhoud en vervanging voor 2011 en 2012.
Ontvangsten (x € 1.000)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Concessievergoeding HRN | 21.350 | 22.500 | 72.500 | 72.500 | 72.500 | 72.500 |
Concessievergoeding HSL-Zuid | 43.549 | 42.137 | 107.983 | 107.983 | 115.576 | 122.009 |
Verrekening energieheffing | 0 | 0 | 56.000 | 0 | 0 | 0 |
Concessievergoedingen | 65.611 | 65.249 | 236.789 | 180.483 | 188.076 | 194.509 |
Decentrale lijnen | 12.137 | 612 | 306 | 0 | 0 | 0 |
Regionet | 1.009 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Traject-Oost | 555 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schiedam–Rijswijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.000 | 0 |
Bijdragen van derde-partijen aan projecten | 13.089 | 0 | 0 | 0 | 5.000 | 0 |
MIRT-projecten 2012 | 13.639 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Functiewijzigingsprojecten 2012 | 51.519 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten en onderhoud 2011 | 77.815 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten en onderhoud 2012 | pm | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afrekeningen met ProRail | 142.973 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Boete NS 2011 | 2.750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Boete NS 2012 | pm | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontvangsten | 2.750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal ontvangsten spoorwegen | 224.323 | 65.249 | 236.789 | 180.483 | 193.076 | 194.509 |