Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de Begroting Hoofdstuk XII 2014 bij beleidsartikel 15 Openbaar vervoer.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 65.062 | 306.635 | 230.817 | 90.690 | 196.430 | 345.794 | 312.850 |
Uitgaven | 238.852 | 156.498 | 241.969 | 120.026 | 340.370 | 441.051 | 342.438 |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | ||||||
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 142.033 | 86.309 | 81.566 | 64.920 | 123.828 | 274.627 | 203.174 |
14.01.02 Planuitw. Progr. Reg/lok | 206 | 80.085 | 33.984 | ||||
14.01.03 Realisatieprogr reg/lok | 142.033 | 86.979 | 83.360 | 66.676 | 125.448 | 197.133 | 172.436 |
14.01.04 Investeringsruimte | – 670 | – 1.794 | – 1.756 | – 1.826 | – 2.592 | – 3.246 | |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 41.580 | 26.603 | 12.992 |
| |||
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 55.239 | 43.586 | 147.411 | 55.106 | 216.542 | 166.424 | 139.264 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 2.539 | 26.654 | 131.204 | 38.899 | 140.158 | 97.184 | 70.023 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob fondsen | 52.700 | 254 | 60.177 | 53.034 | 53.034 | ||
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 16.678 | 16.207 | 16.207 | 16.207 | 16.206 | 16.207 | |
Van totale uitgaven | |||||||
– Bijdrage aan agentschap RWS | |||||||
– Restant | 238.852 | 156.498 | 241.969 | 120.026 | 340.370 | 441.051 | 342.438 |
14.09 Ontvangsten | 600 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van de verkenning en planuitwerking worden de budgetten in 2014 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2014. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2028 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op het niveau artikelonderdeel. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op hetzelfde detailniveau tot en met 2028 toegelicht.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | 241.969 | 120.026 | 340.370 | 441.051 | 342.438 | 230.891 | 243.562 |
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 81.566 | 64.920 | 123.828 | 274.627 | 203.174 | 111.980 | 203.096 |
14.02 | Regionale mobiliteitsfondsen | 12.992 | ||||||
14.03 | RSP-ZZL: pakket bereikbaarheid | 147.411 | 55.106 | 216.542 | 166.424 | 139.264 | 118.911 | 40.466 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | 102.757 | 141.218 | 121.259 | 10.365 | 44.199 | 74.780 | 99.443 | 132.427 |
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 102.757 | 141.218 | 121.259 | 10.365 | 44.199 | 74.780 | 99.443 | 132.427 |
14.02 | Regionale mobiliteitsfondsen | ||||||||
14.03 | RSP-ZZL: pakket bereikbaarheid |
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan de grenswaarden in de BDU voor de ontvangers buiten de G3 en voor de G3 (respectievelijk € 112,5 mln en € 225 mln) en moet het project passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid zoals verwoord in de Begroting hoofdstuk XII 2014 bij beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid en beleidsartikel 15 Openbaar vervoer.
Algemeen
Producten
Regionaal lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de regionale overheid. IenM levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Verkenningen
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.
14.01.02 Planuitwerkingsprogramma Regionaal/lokaal
Van een project dat in de planuitwerkingstabel is opgenomen worden de kosten van de meest kosteneffectieve variant als basis voor de rijksbijdrage aangemerkt (onder aftrek van de eigen bijdrage van € 112,5 mln respectievelijk € 225 mln).
Wijzigingen in het planuitwerkingsprogramma:
van planuitwerking naar realisatiefase:
-
– Rotterdamse baan,
-
– RijnGouwelijn West, als onderdeel van het HOV net Zuid-Holland Noord en
-
– Utrecht, Tram naar de Uithof.
Projectoverzicht bij 14.01.02 Regionale/lokale infrastructuur; planuitwerking
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Openstelling |
Verplicht | ||||
Projecten Brabant | ||||
Verkeersruit Eindhoven (Noordoostcorridor) | 268 | 264 | 2014 | 2019–2021 |
Gebonden | ||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
Ombouw Amstelveenlijn | 76 | 75 | 2013 | 2020 |
Bestemd | 32 | |||
Projecten in voorbereiding | ||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
– HOV Knoop Amstelveen | ||||
Projecten Zuidvleugel | ||||
– BTW tramtunnel Den Haag | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde risico's | ||||
Totaalprogramma planuitwerking en verkenning | 376 | |||
Begroting 14.01.02. | 376 |
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
De HOV knoop Amstelveen geeft uitvoering aan een Kamermotie (over de A9 en het OV in Amstelveen) en heeft samenhang met de ombouw van de Amstelveenlijn.
Verk./Planuitw. Reg/lok. (Periode 2013–2028)
14.01.03 Realisatieprogramma Regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote regionale/lokale infrastructuurprojecten die door regionale overheden worden aangelegd.
Nieuw in het realisatieprogramma:
-
– Het HOV net Zuid-Holland Noord bestaat uit de samenvoeging van de eerder opgenomen projecten RijnGouwelijn Oost en RijnGouwelijn West. De bijdrage maakt onderdeel uit van het gebiedsbudget voor de Rijnlandroute en het HOV netwerk. De provincie heeft de scope van het project gewijzigd (Kamerstukken II, 2011/12, 33 000 A, nr. 65);
-
– Rotterdamse baan;
-
– Utrecht, Tram naar de Uithof.
Vanwege de opgelegde bezuinigingen zijn de kasritmes van de bijdragen voor de verschillende projecten aangepast. Omdat de regio verantwoordelijk is voor de uitvoering betekent een temporisering van de rijksbijdrage niet automatisch een vertraging in de uitvoering van de projecten.
Voor de latere oplevering van het HOV net Zuid-Holland Noord geldt dat dit wordt veroorzaakt door de gewijzigde plannen van de provincie Zuid-Holland.
Projectoverzicht bij 14.01.03 Regionale/lokale infrastructuur; realisatie
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | later | huidig | vorig |
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
Rotterdamsebaan | 300 | 300 | 7 | 62 | 231 | 2020–2022 | 2019–2021 | |||||
A12/A20 Parallelstructuur Gouwe | 113 | 113 | 6 | 13 | 27 | 26 | 26 | 13 | 2019–2021 | 2019–2021 | ||
HOV-NET Zuid-Holland Noord (vh Rijn–Gouwelijn) | 203 | 153 | 10 | 10 | 12 | 29 | 47 | 47 | 47 | 2018 | 2015/2018 1 | |
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding RR op Den Haag HSE) | 890 | 888 | 854 | 2 | 6 | 12 | 16 | 2006/2016 | 2006/2016 | |||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||||||
Utrecht, Tram naar de Uithof | 110 | 110 | 28 | 13 | 40 | 29 | 2018 | 2018 | ||||
N201 | 178 | 178 | 159 | 10 | 10 | 2014 | 2013 | |||||
Noord/Zuidlijn | 1.182 | 1.179 | 956 | 24 | 48 | 43 | 45 | 46 | 21 | 2017 | 2017 | |
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||
Nijmegen 2e stadsbrug | 71 | 71 | 68 | 3 | 2013 | 2013 | ||||||
Programma Realisatie (Infrastructuurfonds 14.01.03) | 3.047 | 2.037 | 83 | 88 | 94 | 129 | 166 | 173 | 278 | |||
Budget Realisatie (Infrastructuurfonds 14.01.03) | 87 | 84 | 67 | 125 | 197 | 173 | 278 | |||||
Overprogrammering (–) | 4 | – 4 | – 27 | – 4 | 31 |
|
|
14.01.04 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 verantwoord.
In de Kamer van 13 februari 2013 over de invulling van de bezuinigingen op het Infrastructuurfonds (Kamerstukken II, 2012/13, 33 400 A, nr. 48) is per modaliteit de ruimte afgeleid voor nieuwe investeringen en risico’s. Bij Voorjaarsnota 2013 zijn hiertoe vervolgens per modaliteit aparte artikelonderdelen «Investeringsruimte» geïntroduceerd. De middelen die op de investeringsruimte Regionaal/Lokaal staan gereserveerd zijn bestemd voor grote regionale/lokale projecten die op initiatief van decentrale overheden worden voorbereid en uitgevoerd. Die projecten moeten een bijdrage leveren aan het realiseren van de beleidsdoelstellingen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) die voor regionale bereikbaarheid zijn geformuleerd. Het betreft zowel wegenprojecten op het niveau van het Onderliggend Wegennet als Openbaar Vervoer projecten.
De belangrijkste (budgettaire) aanpassingen betreffen de volgende zaken:
-
– Inpassing BTW deel over de rijksbijdrage aan de aanleg van de tramtunnel in Den Haag (7 mln).
-
– Dekking voor de indexatie van de BDU beschikking 2013 (7,3 mln).
-
– Inpassing Rotterdamse baan (67 mln).
-
– IenM dekt in de ontwerpbegroting over 2014 het budgettaire probleem dat is ontstaan door het niet uitkeren van de prijsbijstelling uit de resterende Investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasritmeprobleem zie hieronder het effect op het programma van Regionaal, lokale infrastructuur). IenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk eerder bij een eerstvolgende herijking van het Investeringsprogramma.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte: | |||||||||
– Weg | 73 | ||||||||
– OVS | 5.508 | ||||||||
Kaseffect verwerking index2013 | – 670 | – 1.794 | – 1.756 | – 1.826 | – 2.592 | – 3.246 | – 1.850 | – 527 | – 1.099 |
Totaal | – 670 | – 1.794 | – 1.756 | – 1.826 | – 2.592 | – 3.246 | – 1.850 | – 527 | 4.482 |
14.01.04 Inv.ruimte Reglok | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte: | ||||||||
– Weg | 17.073 | 23.613 | 16 | 9.328 | 7.220 | 27.456 | 33.219 | 117.998 |
– OVS | 36.960 | 64.301 | 11.153 | 35.733 | 46.923 | 71.987 | 99.208 | 371.773 |
Kaseffect verwerking index2013 | – 1.640 | – 1.973 | – 803 | – 862 | 20.637 | 0 | ||
Totaal | 52.393 | 85.941 | 10.366 | 44.199 | 74.780 | 99.443 | 132.427 | 489.772 |
14.02 Regionale mobiliteitsfondsen
Motivering
Over heel Nederland worden verschillende Regionale Mobiliteitsfondsen (RMf) gebruikt. Deze fondsen zijn gevoed op basis van de volgende impulsen:
-
– Bereikbaarheidsoffensief Randstad;
-
– Amendement Dijsselbloem;
-
– Amendement Van der Staaij;
-
– Regionale bereikbaarheid (Kwartje van Kok);
-
– Amendement Van Hijum;
-
– Quick Wins NWA eerste en tweede tranche;
-
– Tunnel Sluiskil.
Rijksbijdrage
Producten
De rijksmiddelen in het kader van het Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR; inclusief de terugsluisopbrengsten), de amendementen Dijsselbloem, Van der Staaij en Van Hijum, Regionale bereikbaarheid en Quick Wins NWA zijn volledig uitgekeerd. In het kader van Tunnel Sluiskil worden ook in 2014 rijksmiddelen beschikbaar gesteld.
Tunnel Sluiskil
Op 18 mei 2009 is de bestuursovereenkomst betreffende een tunnel bij Sluiskil getekend. In overleg met de provincie Zeeland is besloten om de IenM-bijdrage via het (her)opgerichte RMf Zeeland te laten verlopen. Het totaal van € 135 mln komt beschikbaar in 2010–2014.
14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid
Motivering
Betreft het RSP-convenant Rijk-regio (Kamerstukken II, 2007/08, 27 658, nr. 43)
Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid in Noord-Nederland (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk-economisch programma (REP), tevens ten behoeve van Noord-Nederland.
Producten
Binnen de projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid gaat het in totaal om vijf concrete bereikbaarheidsprojecten, zie 14.03.01. De rijksbijdrage voor de A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 en de N50 Ramspol–Ens zijn inmiddels overgeheveld naar artikel 12 Hoofdwegen.
In 2009 is het RMf RSP opgericht voor Noord-Nederland. De instelling van het RMf RSP volgt uit het Convenant RSP Zuiderzeelijn d.d. 23 juni 2008. Het totale budget RMf RSP is € 970 mln. Dit bestaat uit € 500 mln bijdrage van het Rijk en € 470 mln bijdrage van de regio. Binnen het RMf RSP is € 100 mln gereserveerd als bijdrage aan de concrete projecten. Zie 14.03.02. Deze bijdrage vervalt, als na realisatie van de concrete projecten is gebleken dat deze bijdrage niet nodig is. De inzet van middelen uit het RMf RSP is een decentrale verantwoordelijkheid. Het RMf RSP is beschikbaar voor projecten, die in principe kunnen worden gerealiseerd vóór 2020.
Binnen het REP wordt onderscheid gemaakt tussen een rijksdeel en een regionaal deel. Zowel voor het rijksdeel als voor het regionaal deel is € 150 mln rijksbudget beschikbaar gesteld. Het rijksdeel valt onder regie van het ministerie van Economische Zaken (EZ). Het betreffende rijksbudget werd tot en met 2012 verantwoord op de EZ-begroting, nadat in 2012 het resterende deel via het Provinciefonds is gedecentraliseerd. Het regionale deel, in totaal € 250 mln, valt onder regie van de regio. De rijksbijdrage voor het regionale deel, € 150 mln, wordt verantwoord op de begroting Infrastructuurfonds, zie 14.03.03. Ook de regio heeft € 100 mln beschikbaar voor het regionale deel van het REP.
De voorwaarden voor het RSP zijn beschreven in het op 23 juni 2008 ondertekende convenant Rijk-regio (Kamerstukken II, 2008/09, 31 700 A, nr. 19).
Over de voortgang wordt de Tweede Kamer jaarlijks met een voortgangsrapportage (in het najaar) geïnformeerd.
Project overzicht Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn
Budget in € mln | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Totaal Rijk | t/m 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | later | Bijdrage regio | |
Projecten Noord-Nederland | |||||||||||
14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten | 546 | 21 | 27 | 131 | 39 | 140 | 97 | 70 | 21 | 200 | |
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds | 537 | 265 | 60 | 53 | 53 | 106 | 370 | ||||
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma | 130 | 17 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 33 | 100 | ||
Begroting (Infrastructuurfonds 14.03) | 1.213 | 286 | 44 | 147 | 55 | 216 | 166 | 139 | 160 |
| 670 |
Overige afspraken | |||||||||||
LMCA Spoor: spoordriehoek | 194 | 26 | 27 | 9 | 31 | 24 | 26 | 20 | 31 | ||
Totaal rijksbijdrage Noord-Nederland | 1.407 | 312 | 71 | 156 | 86 | 240 | 192 | 159 | 191 |