Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Het betreft de onderdelen verkeersmanagement, beheer, onderhoud en vervanging, aanleg, Geïntegreerde contractvormen/PPS, netwerkgebonden kosten en de investeringsruimte.
Artikel 12 Hoofdwegennet op het Infrastructuurfonds is gerelateerd aan beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid op de Begroting hoofdstuk XII.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.407.686 | 3.578.129 | 2.917.637 | 3.060.272 | 2.466.705 | 3.298.560 | 2.090.335 |
Uitgaven | 2.568.873 | 2.235.654 | 2.011.120 | 2.298.779 | 2.437.509 | 2.836.973 | 3.147.853 |
Waarvan juridisch verplicht: | 94% | ||||||
12.01 Verkeersmanagement | 21.589 | 14.510 | 9.691 | 3.631 | 3.631 | 3.632 | 3.631 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 665.071 | 592.880 | 678.756 | 562.327 | 506.795 | 520.306 | 499.928 |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 533.514 | 434.283 | 498.217 | 471.699 | 456.503 | 463.703 | 449.736 |
12.02.04 Vervanging | 131.557 | 158.597 | 180.539 | 90.628 | 50.292 | 56.603 | 50.192 |
12.03 Aanleg | 873.067 | 518.570 | 443.676 | 617.169 | 944.946 | 1.532.198 | 1.845.424 |
12.03.01 Realisatie | 863.803 | 481.441 | 332.849 | 479.753 | 831.220 | 985.013 | 1.053.573 |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 9.264 | 37.129 | 110.827 | 137.416 | 113.726 | 547.185 | 791.851 |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 601.189 | 669.479 | 371.932 | 644.111 | 519.647 | 325.945 | 343.201 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 407.957 | 440.215 | 567.712 | 531.703 | 511.708 | 507.124 | 505.976 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 355.573 | 343.366 | 446.542 | 424.387 | 412.987 | 405.745 | 404.581 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 52.384 | 96.849 | 121.170 | 107.316 | 98.721 | 101.379 | 101.395 |
12.07 Investeringsruimte | 0 | 0 | – 60.647 | – 60.162 | – 49.218 | – 52.232 | – 50.307 |
Van totale uitgaven | |||||||
– Bijdrage aan agentschap RWS | 975.932 | 933.232 | 1.104.906 | 1.030.231 | 1.005.118 | 995.695 | 967.896 |
– Restant | 1.592.941 | 1.302.422 | 906.214 | 1.268.548 | 1.432.391 | 1.841.278 | 2.179.957 |
12.09 Ontvangsten | 132.430 | 667.090 | 55.525 | 136.870 | 47.831 | 49.740 | 130.685 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenningen en planuitwerking, worden de budgetten in 2016 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2016. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2028 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2028.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | Hoofdwegennet | Uitgaven | 2.011.120 | 2.298.779 | 2.437.509 | 2.836.973 | 3.147.853 | 2.590.884 |
12.01 | Verkeersmanagement | 9.691 | 3.631 | 3.631 | 3.632 | 3.631 | 3.628 | |
12.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 678.756 | 562.327 | 506.795 | 520.306 | 499.928 | 593.446 | |
12.03 | Aanleg | 443.676 | 617.169 | 944.946 | 1.532.198 | 1.845.424 | 1.207.847 | |
12.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 371.932 | 644.111 | 519.647 | 325.945 | 343.201 | 337.961 | |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 567.712 | 531.703 | 511.708 | 507.124 | 505.976 | 505.257 | |
12.07 | Investeringsruimte | – 60.647 | – 60.162 | – 49.218 | – 52.232 | – 50.307 | – 57.255 | |
12.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 55.525 | 136.870 | 47.831 | 49.740 | 130.685 | 8.703 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | Hoofdwegennet | Uitgaven | 3.159.223 | 3.003.951 | 2.831.303 | 2.652.453 | 2.574.156 | 2.432.040 | 2.618.528 |
12.01 | Verkeersmanagement | 3.625 | 3.624 | 3.623 | 3.621 | 3.621 | 3.621 | 3.629 | |
12.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 791.694 | 791.650 | 795.875 | 796.175 | 742.298 | 969.145 | 704.997 | |
12.03 | Aanleg | 1.617.221 | 1.483.623 | 1.313.350 | 1.108.003 | 946.225 | 430.727 | 272.865 | |
12.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 295.397 | 286.994 | 266.673 | 271.334 | 422.427 | 222.087 | 220.764 | |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 492.970 | 499.240 | 495.259 | 500.044 | 501.021 | 501.159 | 498.543 | |
12.07 | Investeringsruimte | – 41.684 | – 61.180 | – 43.477 | – 26.724 | – 41.436 | 305.301 | 917.730 | |
12.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 79.722 | 7.222 | 1.222 | 1.222 | 1.222 | 500 | 4.700 |
12.01 Verkeersmanagement
Motivering
Met verkeersmanagement streeft IenM naar optimaal gebruik van informatie over de beschikbare infrastructuur en draagt IenM bij aan het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur. Daarmee worden de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in Nederland, binnen de randvoorwaarden van duurzaamheid, bevorderd.
Verkeersmanagement
Producten
Bij verkeersmanagement wordt onderscheid gemaakt in de volgende maatregelcategorieën:
-
– Verkeersgeleiding bij grote drukte, inclusief grootschalige evenementen en crisissituaties zoals bij een weeralarm.
-
– Hulpverlening, bevorderen doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement).
-
– Maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag, bijvoorbeeld ter voorkoming van bumperkleven en het negeren van rode kruizen.
-
– Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.
Verkeersmanagementmaatregelen betreffen onder andere de inzet van weginspecteurs bij incidenten, toeritdosering, bediening en gebruik van spitsstroken, maar ook verkeersinformatie op panelen boven de weg. De meeste van deze maatregelen worden ingezet vanuit vijf regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door toepassing van gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking. Dit krijgt ook vorm in het programma Beter Benutten. Hierin wordt samen met andere infrabeheerders, vervoersorganisaties en bedrijfsleven gewerkt aan regionale maatregelen om bestaande weg-, vaarweg-, spoor- en OV-verbindingen beter te benutten en daardoor de regionale bereikbaarheid te verbeteren. Hetzelfde geldt ook voor de Praktijkproef Amsterdam, waarbij door gecoördineerd en netwerkbreed inzetten van maatregelen een bijdrage wordt geleverd aan de beleidsdoelen zoals verbeteren van de reistijd en bereikbaarheid en de leefbaarheid in de regio Amsterdam. In de 2e fase van deze proef worden de wegkantsystemen en dynamische navigatiesystemen (in-car) verder ontwikkeld, met als perspectief een verdere integratie van beide systemen.
Ook wordt in 2016 uitvoering gegeven aan de internationale ITS-corridor (Intelligent Transportation Systems) Rotterdam-Frankfurt-Wenen, met als doel coöperatieve diensten te ontwikkelen en te realiseren. Deze diensten zijn gebaseerd op draadloze communicatie tussen voertuigen en wegkantsystemen. Daarbij gaat het concreet om het waarschuwen bij wegwerkzaamheden en het verzamelen van data uit voertuigen, ten behoeve van meer veiligheid voor weggebruikers en wegwerkers.
In 2016 wordt ook vervolg gegeven aan het in 2013 gestarte actieprogramma «Beter geïnformeerd op weg» om in samenwerking met marktpartijen een gezamenlijke koers en een concrete agenda voor ontwikkeling en innovatie van verkeersmanagement voor de komende jaren te formuleren. Het actieprogramma bestaat uit een publiek-private routekaart over Reisinformatie & Verkeersmanagement, waarin de strategische lijnen voor de beoogde ontwikkelingen worden beschreven. Deze routekaart is in november 2013 naar de Tweede Kamer gestuurd. De routekaart wordt concreet uitgewerkt in een uitvoeringsagenda voor de overheden en het bedrijfsleven onder de naam «Connecting Mobility». Het actieprogramma biedt een meerjarig richtsnoer (2013–2023) dat de basis legt voor publieke en private investeringen in reisinformatie en verkeersmanagement.
De activiteiten die door RWS centraal worden uitgevoerd, worden gefinancierd uit het budget voor netwerkgebonden kosten. De verdeling naar onder meer Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in de bijlage instandhouding bij deze begroting.
Meetbare gegevens
Areaalomschrijving | Eenheid | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering | km op rijbaan | 2.637 | 2.667 | 2.674 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 |
Spits- en plusstroken | km | 336 | 347 | 347 |
Toelichting:
De verwachte toename van verkeerssignalering op rijbanen is de resultante van de uitbreiding in 2015 (A4 Delft-Schiedam en N35 Combiplan Nijverdal) en uitbreiding in 2016 (A2 Passage Maastricht).
De verwachte toename van het aantal kilometer spits- en plusstroken eind 2016, is de resultante van enerzijds permanente openstelling van de plusstrook in 2015 op de A12 Woerden – Gouda en anderzijds de realisatie van onder andere extra spitsstroken op A7/A8 Purmerend – Zaandam – Coenplein (Beter Benutten) en op de A15 Maasvlakte-Vaanplein bij Rozenburg.
Eenheid | 2013 | 2014 | Streefwaarde 2015 | Streefwaarde 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Op alle bemeten wegvakken wordt betrouwbare reis en route-informatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders. | % van bemeten rij baanlengte | 83% | 89% | 89% | 89% |
Toelichting:
De indicator kent twee aspecten, namelijk de mate van beschikbaarheid van de RWS meetlocaties en de mate waarin meetgegevens tijdig (binnen 75 seconden) verstuurd zijn naar de Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW). In combinatie met de verkeersgegevens van andere wegbeheerders kan dit aan serviceproviders beschikbaar worden gesteld.
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Het rijkswegennet en de onmiddellijke omgeving daarvan in een dusdanige staat houden dat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is: het faciliteren van vlot en veilig vervoer van personen en goederen. Daarbij gelden randvoorwaarden voor milieu (natuur, lucht, geluid en duurzaamheid).
Producten
Het regulier beheer en onderhoud van rijkswegen omvat maatregelen aan verhardingen, kunstwerken zoals bruggen, tunnels en viaducten, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement zoals signalering en verkeerscentrales.
Vervanging en renovatie betreft het tijdig programmeren en nemen van maatregelen aan kunstwerken en wegen waarbij regulier beheer en onderhoud niet meer voldoende is. Voornamelijk in de eerste helft en vanaf de jaren «60 van de vorige eeuw zijn kunstwerken gerealiseerd die, mede door het intensieve gebruik, nu of in de komende decennia het moment van einde levensduur naderen. Op basis van onderzoek wordt concreet gemaakt voor welke kunstwerken wanneer vervanging of renovatie aan de orde is.
In bijlage 4 Instandhouding is een nadere toelichting opgenomen met betrekking tot beheer en onderhoud en vervanging van alle netwerken.
12.02.01 Beheer en Onderhoud
Voor het gebruik van het wegennet zet IenM in op een optimale beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid over de levenscyclus van de infrastructuur van wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales en verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Zowel het preventief als het correctief onderhoud vallen onder het beheer en onderhoud.
De uitgaven voor het beheer en onderhoud bestaan hoofdzakelijk uit:
-
• Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan.
-
• Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken.
-
• Uitgaven voor onderhoud aan DVM-systemen zoals matrixborden, informatiepanelen en verkeerscentrales.
-
• Klein variabel en vast onderhoud aan verkeersvoorzieningen, zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting.
-
• Uitgaven voor geluidmaatregelen (landschap en milieu) als gevolg van naleving van geluidproductieplafonds voor zover geen onderdeel van een aanlegproject.
Meetbare gegevens
In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de beheer- en onderhoudskosten voor verhardingen, kunstwerken (bruggen en viaducten), DVM, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu. Deze percentages zijn gebaseerd op een langjarig gemiddelde.
Eenheid | 2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte | Hoofdrijbaan | km | 5.801 | 5.807 | 5.805 |
Rijbaanlengte | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1.587 | 1.597 | 1.605 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 76 | 76 | 76 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 13 | 13 | 13 |
Groen areaal | km2 | 201 | 201 | 201 |
Toelichting:
-
• De afname van de rijbaanlengte (hoofdrijbaan) van 5.807 km in 2015 naar 5.805 km in 2016 wordt verklaard door de aanleg van de A2 Passage Maastricht waarbij de aanleg van de tunnel zorgt voor een kleine afname.
-
• De toename van de rijbaanlengte (verbindingswegen en op- en afritten) van 1.597 km in 2015 naar 1.605 km in 2016 wordt verklaard door de aanleg van de A2 Passage Maastricht.
Areaal | Eenheid | Omvang 2016 | Budget x € 1.000 2016 | |
---|---|---|---|---|
Beheer, onderhoud en ontwikkeling | Oppervlakte wegdek1 | km2 | 89 | 497.155 |
2013 | 2014 | streefwaarde 2015 | streefwaarde 2016 | |
---|---|---|---|---|
De verhouding verstoringen door aanleg, beheer en onderhoud t.o.v. totale verstoringen. | 5% | 4% | 10% | 10% |
Tijdsduur (%) van het jaar dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rijstroken zijn afgesloten door aanlegwerkzaamheden, onderhoudswerkzaamheden, door falen infra of falen verkeersmanagement. | 98% | 99% | 90% | 90% |
Voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) en aan norm gladheidbestrijding (binnen 2 uur preventief strooien). | 85% | 96% | 98% | 98% |
12.02.04 Vervanging
De veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet moeten in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Door de intensieve aanleg in de eerste helft en voornamelijk ook vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw valt te verwachten dat deze problematiek geleidelijk toeneemt.
In deze begroting zijn de gereserveerde middelen voor Vervanging en Renovatie van Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten deels toegewezen aan het Hoofdwegennet. De toewijzing van deze middelen is gedaan op grond van een nadere onderbouwing van de onderhouds- en vervangingsbehoefte per netwerk. Hiervoor heeft RWS de ouderdom en de te verwachten restlevensduur van de infrastructurele objecten geïnventariseerd.
Op dit artikel staan hiermee alle beschikbare budgetten voor Vervanging en Renovatie van het Hoofdwegennet. In het MIRT Overzicht2 worden onderliggende projecten inzichtelijk gemaakt. Rijkswaterstaat bekijkt via inspecties waar maatregelen nodig zijn. Voor een zichtperiode van ongeveer 7 jaar is dit vooruit te plannen in concrete projecten. Voor de periode daarna zijn budgetten beschikbaar, maar wordt de invulling van het programma dus in latere jaren concreet.
Wegnr. | Objecten | Gereed |
---|---|---|
A58 | Kreekrakbrug tussen knooppunt Markiezaat en afslag Rilland | 2015 |
A12 | Galecopperbrug tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten | 2015 |
A50 | Brug tussen de knooppunten Valburg en Ewijk | 2016 |
div. | Tunneltechnische Installatie tunnels in Zuid- en Noord- Holland | 2016 |
A27 | Renovatie A27 Stichtse brug-Knooppunt Almere | 2016 |
N3 | Wantijbrug tussen Papendrecht en Dordrecht | 2017 |
N15 | Suurhoffbrug tussen Europoort en Oostvoorne | 2017 |
A59 | Brug Drongelens kanaal en Viaduct Hoogeinde/Drunen | 2017 |
A22 | Velsertunnel | 2017 |
N200 | Rijnlandse Boezemwaterbruggen | 2018 |
A44 | Kunstwerken A44/zuidelijke en noordelijke Kaagbruggen/Hoofdvaart/Lisserweg | 2018 |
N3 | Dordrecht Zuid-Papendrecht, vervanging wegfundering | 2019 |
A6 | Lelystad Noord-Ketelbrug, vervanging wegfundering | 2020 |
A16 | Brienenoordbrug tussen de knooppunten Ridderkerk en Terbregseplein | 2020 |
A76 | Zuidelijk viaduct Daelderweg/Nuth | 2020 |
12.03 Aanleg
Motivering
Door middel van voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is en komt, met als doel om de verwachte verkeersgroei te faciliteren en een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
12.03.01 Realisatie
Mijlpalen Realisatieprojecten
Producten
In 2016 wil IenM de volgende mijlpalen realiseren:
Mijlpaal | Project |
---|---|
Openstelling | A2 Passage Maastricht |
N50 Ens – Emmeloord | |
A12 Ede – Grijsoord | |
Start realisatie | N 18 Varsseveld – Enschede |
A1 Apeldoorn Zuid – Beekbergen |
Overige maatregelen
Meer veilig-3
In 2016 wordt gewerkt aan de voorbereiding en de uitvoering van het pakket Meer veilig-3 (uitvoeringsperiode 2015–2018). Het pakket bevat naast kosteneffectieve maatregelen voor het oplossen van verkeersonveilige locaties ook maatregelen voor het oplossen van significante onveilige situaties op routes. De totale omvang van het programma is € 37 miljoen. In 2016 wordt gewerkt aan de realisatie van de eerste tranche van 51 maatregelen. In 2016 wordt ook gewerkt aan de voorbereiding van de maatregelen uit de tweede tranche.
Maatregelpakket Verzorgingsplaatsen
Dit pakket is gericht op het oplossen van de meest acute kwantitatieve en kwalitatieve knelpunten op verzorgingsplaatsen langs (inter-)nationale vrachtcorridors. Binnen dit pakket worden landelijk ruim 300 extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens gecreëerd en nog eens ruim 400 parkeerplaatsen meerjarig gehuurd. Daarnaast wordt ingezet op een structurele kwaliteitsverbetering van naar verwachting 35 tot 40 verzorgingsplaatsen. Het totaal hiervoor beschikbare budget bedraagt € 25 miljoen. In 2016 is dit pakket maatregelen grotendeels in uitvoering.
Meer Kwaliteit Leefomgeving
Dit pakket betreft het Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO)3. De geplande werkzaamheden binnen het MJPO lopen door tot en met 2018. Een voorbeeld van een ontsnipperingsproject is het plaatsen van een ecoduct of een dassentunnel. Hierdoor worden twee gescheiden natuurgebieden met elkaar verbonden. In de periode 2016–2018 wordt gewerkt aan de voorbereiding en uitvoering van de laatste tranche maatregelen, inclusief een aantal aanvullende maatregelen ter bescherming van de otter. Informatie over het programma, zoals de maatregelen, zijn ook te vinden op de website.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
-
– Het project A12 Ede-Grijsoord is met de DBFM-conversie in deze begroting overgegaan van het realisatieprogramma (12.03.01) naar Geïntegreerde contractvormen (12.04).
-
– De projecten A1 Apeldoorn Zuid-Beekbergen en A27/A1 Utrecht Noord – knooppunt Eemnes – aansluiting Bunschoten zijn van planuitwerking overgegaan naar de realisatiefase. Hierbij wordt aangesloten bij de huidige raming. Het verschil tussen de raming en het budget wordt toegevoegd aan de investeringsruimte (zie ook 12.07).
-
– ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding): De meevallers bij de projecten A4 Burgerveen – Leiden (€ 40 miljoen) en A2 Maasbracht – Geleen (€ 16 miljoen) zijn overgeboekt naar ZSM (programma Zichtbaar, Snel en Meetbaar) waar alle mee- en tegenvallers van de Spoedaanpak worden samengevoegd. Dit leidt tot een ophoging van het ZSM-budget. Beide projecten zijn ruim binnen budget opgeleverd, omdat voorziene risico’s na de aanbesteding niet zijn opgetreden. Daarnaast heeft de renovatie van de Hollandse brug eerder plaatsgevonden. Deze kosten (€ 75 miljoen) zijn destijds voorgefinancierd uit ZSM. Nu worden de middelen terugbetaald vanuit het programma voor Vervanging en Renovatie aan ZSM.
-
– A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA):
-
– het deeltraject A9 Gaasperdammerweg is met de DBFM-conversie in deze begroting overgegaan van het realisatieprogramma (12.03.01) naar Geïntegreerde contractvormen (12.04).
-
– De aanbestedingsmeevaller en een deel van de risicoreservering bij het deeltraject A1/A6 (12.04) wordt overgeheveld naar het generale onderdeel van het programma (12.03.01) en blijft hiermee behouden voor SAA.
-
– Het deeltraject A6 Almere is van planuitwerking overgegaan naar de realisatiefase.
-
– Verwerking van de bijdragen voor een extra onderdoorgang van de A6 in het kader van Stedelijke Bereikbaarheid Almere (€ 7,6 miljoen) en voor Almere Weerwater (€ 5,3 miljoen).
-
-
– A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere: Bij het Tracébesluit (maart 2011) is gemeld dat het project SAA een flinke opgave heeft om het project te realiseren binnen het taakstellend budget. Eén project is inmiddels afgerond (A10-Oost), twee projecten zijn in uitvoering (A1-A6 en A9 Gaasperdammerweg), één project zit in de aanbestedingsfase (A6 Almere) en A9 Amstelveen in de voorbereiding OTB. De budgetspanning bedraagt op dit moment € 0,3 miljard. Het programma SAA heeft te maken met diverse onzekerheden en nog te realiseren complexe onderdelen (aquaduct; tunnel; verdiepte liggingen; wisselstroken). Door strakke sturing op de risico’s behoort het realiseren van SAA binnen het taakstellend budget nog steeds tot de mogelijkheden.
-
– A28 Knooppunt Hoevelaken: Het budget is verhoogd door een bijdrage van de provincie Gelderland en de gemeente Nijkerk (€ 2 miljoen) en een bijdrage van de provincie Utrecht en de gemeente Amersfoort (€ 7 miljoen) conform de bestuursovereenkomst.
-
– A4 Burgerveen – Leiden: Bij het project zijn voorziene risico’s niet opgetreden en is een groot deel van de risicoreservering vrij gevallen. Ook is het gelukt de scope stabiel te houden tijdens de relatief lange uitvoeringsduur. De meevaller is overgeboekt naar ZSM waar alle mee- en tegenvallers van de Spoedaanpak worden samengevoegd.
-
– A2 Maasbracht – Geleen: Bij oplevering van het project is een groot deel van de risicoreservering vrij gevallen. Risico’s in relatie tot kabels en leidingen bij een Petrochemische complex hebben door goede beheersing niet tot extra kosten geleid. De meevaller is overgeboekt naar ZSM waar alle mee- en tegenvallers van de Spoedaanpak worden samengevoegd.
-
– N31 Haak om Leeuwarden: De ophoging van het budget met € 22 miljoen is hoofdzakelijk ontstaan door een aangepaste uitvoeringsmethode bij het zuidelijke deel van dit project, waardoor het ontwerp moest worden aangepast.
Totaal | Budget in € mln | Openstelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | later | huidig | vorig |
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Dynamisch Verkeersmanagement | 129 | 129 | 129 | 0 | – | – | ||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 61 | 134 | 17 | 5 | 10 | 15 | 11 | 2 | nvt | nvt | ||
Programma 130 km | 56 | 57 | 19 | 19 | 0 | 17 | 0 | – | – | |||
Programma aansluitingen | 99 | 99 | 27 | 7 | 25 | 23 | 15 | 2 | nvt | nvt | ||
Quick Wins Wegen | 37 | 37 | 11 | 0 | 0 | 1 | 25 | – | – | |||
1.752 | 1.620 | 1.449 | 26 | 8 | 7 | 3 | 141 | 118 | 2016 | 2016 | ||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||||||
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 51 | 50 | 16 | 9 | 6 | 5 | 14 | 2015–2018 | 2015–2018 | |||
1.673 | 1.662 | 556 | 30 | 11 | 60 | 265 | 345 | 173 | 232 | 2024 | 2024 | |
340 | 339 | 91 | 46 | 39 | 19 | 7 | 138 | 2018 | 2019 | |||
A2 Holendrecht – Oudenrijn | 1.219 | 1.219 | 1.202 | 2 | 5 | 0 | 1 | 0 | 9 | 2012 | 2012 | |
A28 Utrecht – Amersfoort | 224 | 223 | 189 | 3 | 3 | 6 | 22 | 2013 | 2013 | |||
741 | 731 | 11 | 9 | 7 | 10 | 36 | 136 | 162 | 370 | 2022–2024 | 2022–2024 | |
24 | 24 | 2 | 14 | 1 | 7 | 2015 | 2016 | |||||
16 | 16 | 0 | 13 | 3 | 2016 | 2016–2018 | ||||||
21 | 21 | 1 | 10 | 3 | 8 | 2015 | 2015–2017 | |||||
261 | 266 | 5 | 4 | 18 | 109 | 111 | 11 | 1 | 2018–2020 | 2018–2020 | ||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
A4 Burgerveen – Leiden | 548 | 588 | 519 | 14 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 8 | 2015 | 2015 |
551 | 549 | 36 | 36 | 100 | 120 | 161 | 98 | Regio | Regio | |||
658 | 657 | 446 | 102 | 38 | 10 | 6 | 34 | 3 | 19 | 2015 | 2015 | |
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||||||||||
N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 11 | 10 | 0 | 1 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2020 | 2020 | ||
N61 Hoek-Schoondijke | 118 | 118 | 83 | 26 | 2 | 7 | 2015 | 2015 | ||||
Projecten Brabant | ||||||||||||
A4 Dinteloord – Bergen op Zoom | 275 | 275 | 234 | 10 | 8 | 5 | 18 | 2014 | 2014 | |||
N2 Meerenakkerweg (A2 zone) | 7 | 7 | 6 | 0 | 0 | 0 | 2014 | 2014 | ||||
A67 Aanpak toerit Someren | 6 | 6 | 3 | 1 | 1 | 0 | 1 | 2015 | 2015 | |||
Projecten Limburg | ||||||||||||
A2 Maasbracht – Geleen, 1e fase | 154 | 171 | 153 | 0 | 0 | 2013 | 2013 | |||||
678 | 678 | 650 | 1 | 2 | 0 | 26 | 2016 | 2016 | ||||
64 | 64 | 0 | 50 | 1 | 13 | Regio | 2018 | |||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||
270 | 270 | 265 | 1 | 3 | 2 | 0 | 2017 | 2017 | ||||
N35 Combiplan Nijverdal | 321 | 321 | 294 | 13 | 14 | 0 | 2015 | 2015 | ||||
337 | 336 | 98 | 23 | 55 | 120 | 38 | 2 | 2019–2021 | 2019–2021 | |||
N35 Wijthmen – Nijverdal | 15 | 15 | 0 | 15 | 2018 | – | ||||||
31 | 36 | 1 | 1 | 14 | 15 | 0 | 2016–2018 | 2016–2018 | ||||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
N31 Leeuwarden (De Haak) | 217 | 195 | 184 | 29 | 4 | 2014 | 2014 | |||||
666 | 663 | 8 | 18 | 29 | 50 | 47 | 36 | 66 | 412 | 2019–2021 | 2019–2021 | |
Overige maatregelen | ||||||||||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 109 | 107 | 3 | 20 | 16 | 20 | 20 | 20 | 10 | |||
37 | 35 | 7 | 10 | 10 | 10 | |||||||
25 | 25 | 10 | 5 | 10 | ||||||||
Afrondingen | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 11.802 | 6.665 | 546 | 368 | 552 | 778 | 882 | 754 | 1.258 | |||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerking | 85 | 65 | 78 | 53 | 3 | |||||||
Programma Realisatie (IF 12.03.01) | 631 | 433 | 630 | 831 | 885 | 754 | 1.258 | |||||
Budget Realisatie (IF 12.03.01) | 481 | 333 | 480 | 831 | 985 | 1.054 | 1.258 | |||||
Overprogrammering (–) | – 150 | – 100 | – 150 | 100 | 300 |
Zoals in de leeswijzer beschreven, is voor projecten in bovenstaande tabel waar mogelijk een digitale verwijzing opgenomen naar de projectbladen in het MIRT Overzicht. Zodra een project is opengesteld, wordt het project in het overzicht «Gerealiseerde projecten» van het MIRT Overzicht opgenomen, waarmee het projectblad komt te vervallen. Na openstelling vinden er in de regel nog (na)betalingen plaats, waardoor het project wel opgenomen blijft in bovenstaande tabel.
12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
-
– Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen: zie toelichting bij artikelonderdeel 12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet.
-
– De projecten A1 Apeldoorn Zuid-Beekbergen en A27/A1 Utrecht Noord – knooppunt Eemnes – aansluiting Bunschoten zijn overgegaan naar de realisatiefase en opgenomen bij artikel 12.03.01 Realisatie.
-
– A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere: Het deeltraject A6 Almere is overgegaan naar de realisatiefase en opgenomen bij artikel 12.03.01 Realisatie. Na overleg met de regio is de bijdrage vanuit Stedelijke Bereikbaarheid Almere bijgesteld (– € 86 miljoen). In lijn hiermee is de scope en het taakstellend budget aangepast.
-
– A27 Houten – Hooipolder: Conform de Beleidslijn Grote Rivieren (BGR) worden twee bruggen op het traject A27 Houten-Hooipolder aangepast. Hierdoor is het taakstellend budget met € 20 miljoen verhoogd, waarvan € 16 miljoen is toegevoegd vanuit de Investeringsruimte Hoofdwegennet en € 4 miljoen is toegevoegd vanuit het Deltafonds.
-
– A58 Aansluiting Goes: In november 2013 is met de gemeente Goes overeengekomen om € 9 miljoen bij te dragen aan de aansluiting Goes op de A58.
-
– Reserveringen voor LCC: Voor de projecten Rijnlandroute, A4 Vlietland-N14, N35 Wijthmen-Nijverdal en N35 Nijverdal-Wierden is vanuit deze reservering een specifieke reservering voor Beheer en Onderhoud door areaalgroei opgenomen in de begroting.
-
– Tolreservering Blankenburgverbinding en ViA15: De reservering tolopgave DBFM-aanbestedingen Blankenburgverbinding en ViA15 (€ 47 miljoen) en de reservering tegenvallende tolopbrengsten A12/A15 (€ 61 miljoen) zijn in deze begroting samengevoegd. De totale tolreservering blijft hiermee ongewijzigd (€ 108 miljoen).
-
– Landzijdige bereikbaarheid Eindhoven Airport: In 2015 is met de gemeente Eindhoven en andere regionale partners de bestuursovereenkomst voor de verbetering van de landzijdige bereikbaarheid Eindhoven getekend (aanpassing van de aansluiting op A2/N2). Het Rijk is bereid om vanuit IenM € 25 miljoen bij te dragen.
-
– N33 Zuidbroek-Appingedam: In 2015 zijn met de provincie Groningen afspraken gemaakt over de N33 Zuidbroek-Appingedam. Het Rijk stelt hiervoor € 11 miljoen (aanleg) en € 4 miljoen (beheer en onderhoud) beschikbaar. De provincie Groningen draagt € 89 miljoen bij aan het project.
Bedragen x € 1 mln. | Budget | Planning | ||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | TB | Openstelling |
Verplicht | ||||
Realisatieuitgaven op IF12.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | – 285 | – 278 | nvt | |
Projecten Nationaal | ||||
304 | 306 | nvt | ||
260 | 259 | nvt | ||
Lucht – weg (NSL hoofdwegennet) | 212 | 212 | nvt | |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 122 | 217 | nvt | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
A1/A6/A9 Schiphol – Amsterdam – Almere, deeltraject A9 Amstelveen (deel 4) | 596 | 992 | 2018 | 2024–2026 |
297 | 296 | 2016 | 2028 | |
1.138 | 1.134 | 2017 | 2024–2026 | |
166 | 165 | nvt | Regio | |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 26 | 28 | nvt | nvt |
Projecten Zuidvleugel | ||||
979 | 975 | 2016 | 2021–2023 | |
14 | 12 | 2014 | 2020–2022 | |
857 | 854 | 2016 | 2022–2024 | |
Projecten Brabant | ||||
810 | 787 | 2017 | 2023–2025 | |
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||
A58 Aansluiting Goes | 9 | nvt | nvt | |
Projecten Oost-Nederland | ||||
555 | 553 | 2016 | 2019–2021 | |
48 | 48 | 2015 | 2017–2018 | |
122 | 122 | nnb | nnb | |
421 | 420 | 2017 | Fase 1: 2019–2021 Fase 2: 2026–2028 | |
Projecten Limburg | ||||
261 | 256 | 2017 | 2025–2027 | |
Gebonden | ||||
Projecten Nationaal | ||||
Reserveringen voor LCC | 127 | 148 | nvt | |
Tolreservering Blankenburgverbinding en ViA15 | 108 | 108 | nvt | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
300 | 300 | |||
51 | 51 | |||
Projecten Zuidvleugel | ||||
447 | 446 | |||
Reservering BenO A4 Vlietland-N14 | 2 | nvt | ||
Reservering BenO Rijnlandroute | 15 | nvt | ||
Reservering BenO Blankenburgverbinding | 79 | 79 | nvt | |
Projecten Brabant | ||||
318 | 317 | |||
117 | 116 | |||
Landzijdige Bereikbaarheid Eindhoven Airport | 25 | 0 | ||
46 | 46 | |||
Projecten Noord-Nederland | ||||
N33 Zuidbroek-Appingedam | 11 | |||
Reservering BenO N33 Zuidbroek-Appingedam | 4 | nvt | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||
Reservering BenO N35 Nijverdal-Wierden | 1 | nvt | ||
Reservering BenO N35 Wijthmen-Nijverdal | 1 | nvt | ||
Reservering BenO A1 Apeldoorn – Azelo | 19 | 19 | nvt | |
Reservering Terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn – Azelo | 29 | 28 | nvt | |
Projecten Limburg | ||||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 5 | |||
Bestemd | 355 | 388 | ||
Projecten in voorbereiding | ||||
Projecten Nationaal | ||||
Reservering nalevingskosten SWUNG | ||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT-onderzoeken | ||||
Projecten Zuidvleugel | ||||
A20 Nieuwerkerk – Gouwe | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde Risico's | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 8.972 | |||
Begroting IF 12.03.02 | 8.972 |
Legenda:
TB = Tracébesluit
Onderstaand is de budgetflexibiliteit voor de periode 2015–2028 weergegeven voor aanleg planuitwerkingen en verkenningen door inzicht te verstrekken in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2028.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
Infrastructuur projecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, onderhoud en financiering) aan een private opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financiers op de private opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zekerstellen. In de bouwfase kan sprake zijn van een gedeeltelijke betaling (de beschikbaarheidsvergoeding) als sprake is van de uitbreiding van een bestaande weg die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor het wegverkeer. Bij openstelling van de weg wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbetreffende project.
De Brief Prioritering Investeringen Mobiliteit en Water (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 A, nr. 83, bijlage 3) bevat een lijst van in totaal 20 potentiële DBFM-projecten op het hoofdwegennet. Al deze projecten worden getoetst aan kwalitatieve criteria en op mogelijke financiële meerwaarde. In de Voortgangsrapportage DBFM(O) wordt periodiek gerapporteerd over de DBFM-dealflow op langere termijn (meest recente voortgangsrapportage DBFM(O): Kamerstukken II, 2014–2015, 28 753, nr. 35).
Producten
Onderstaand een overzicht van de projecten waar reeds beschikbaarheidsbetalingen worden verstrekt danwel op korte termijn worden verwacht.
De projecten N31 Leeuwarden Drachten, A59 Rosmalen Geffen, A12 Lunetten Veenendaal, 2e Coentunnel en N33 Assen Zuidbroek zijn opengesteld en verkeren in de exploitatiefase. De projecten A15 Maasvlakte Vaanplein, A12 Veenendaal Ede Grijsoord en twee deelprojecten van SAA (Schiphol-Amsterdam-Almere) verkeren in de bouwfase. De (al dan niet partiële) beschikbaarheidsvergoedingen van al deze projecten zijn te vinden in onderstaand projectoverzicht.
Momenteel lopen DBFM-aanbestedingen van de N18 Varsseveld Enschede, A6 Almere (onderdeel van SAA), de A27/A1 Utrecht Noord-Knooppunt Eemnes-Bunschoten. Overheveling van de begrotingsbedragen vanuit de budgetten voor aanleg (12.03) en onderhoud (12.02) naar dit begrotingsartikel zal plaatsvinden na «financial close» van deze contracten.
Voor 2016 en 2017 is voorzien dat de aanbesteding zal starten van het deelproject A9 Amstelveen van Schiphol-Amsterdam-Almere, de A13/A16 Rotterdam en de A12/15 Ressen-Oudbroeken (Via15).
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
-
– De projecten A12 Ede-Grijsoord en A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere deeltraject A9 Gaasperdammerweg zijn in deze begroting overgegaan van het realisatieprogramma (12.03.01) naar Geïntegreerde contractvormen (12.04).
-
– A1/A6/A9 Schiphol Amsterdam Almere deeltraject A1/A6: De generale onderdelen van het programma SAA worden begroot op artikel 12.03.01 Realisatie. De wijziging betreft een scope-uitbreiding (aansluiting Ooij) en een overheveling naar het generale onderdeel (o.a. aanbestedingsmeevaller deeltraject A1/A6). Dit budget blijft beschikbaar binnen het programma SAA.
-
– N33 Assen – Zuidbroek: Het budget is met € 14 miljoen opgehoogd met de vanuit RSP Zuiderzeelijn voor dit project beschikbare bedragen op artikel 14 Regionaal/Lokale Infrastructuur. Daarnaast is € 5 miljoen overgeheveld naar de N33 Zuidbroek-Appingedam op artikel 12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen.
Totaal | Budget in € mln | Openstelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | later | huidig | vorig |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||||||
Aflossing tunnels | 1.237 | 1.234 | 476 | 59 | 54 | 55 | 57 | 58 | 59 | 419 | – | – |
A10 Tweede Coentunnel | 2.221 | 2.216 | 946 | 52 | 54 | 53 | 51 | 51 | 51 | 961 | 2013 | 2013 |
1.731 | 2.017 | 75 | 32 | 36 | 325 | 89 | 61 | 75 | 1.037 | 2019 | 2019 | |
A1/A6/A9 Schiphol – Amsterdam – Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 1.066 | 20 | 30 | 35 | 204 | 53 | 45 | 678 | 2021 | – | ||
A12 Lunetten – Veenendaal | 641 | 639 | 247 | 22 | 24 | 24 | 24 | 19 | 24 | 257 | 2012 | 2012 |
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
2.058 | 2.053 | 574 | 428 | 142 | 113 | 54 | 54 | 55 | 639 | 2015 | 2015 | |
Projecten Brabant | ||||||||||||
A59 Rosmalen – Geffen, PPS | 288 | 288 | 267 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 6 | 12 | 2005 | 2005 |
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||
166 | 10 | 5 | 12 | 18 | 12 | 9 | 9 | 91 | 2016 | 2016 | ||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
N31 Leeuwarden – Drachten | 166 | 166 | 113 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 17 | 2007 | 2007 |
N33 Assen – Zuidbroek | 350 | 340 | 50 | 45 | 13 | 13 | 22 | 13 | 13 | 180 | 2014 | 2014 |
Afrondingen | 1 | 1 | 1 | |||||||||
Totaal | 9.924 | 2.758 | 669 | 372 | 644 | 520 | 326 | 343 | 4.291 |
Zoals in de leeswijzer beschreven, is voor projecten in bovenstaande tabel waar mogelijk een digitale verwijzing opgenomen naar de projectbladen in het MIRT Overzicht. Zodra een project is opengesteld, wordt het project in het overzicht «Gerealiseerde projecten» van het MIRT Overzicht opgenomen, waarmee het projectblad komt te vervallen. Bij DBFM projecten worden na de openstelling de beschikbaarheidsvergoedingen betaald, waardoor het project wel opgenomen blijft in bovenstaande tabel.
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (incl. afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan verkeersmanagement, beheer, onderhoud, vervanging, aanleg en DBFM en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT systemen, het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.
Uit analyse van Rijkswaterstaat is gebleken dat een beperkte bijstelling nodig is in de verdeling van taken die nu door de markt worden uitgevoerd en taken die door RWS met eigen personeel worden uitgevoerd. De complexiteit van aanleg- en onderhoudsprojecten neemt steeds verder toe. Dit komt onder meer door een meer integrale gebiedsontwikkeling, toename van de ICT-toepassingen in de infrastructuur en een groeiende renovatieopgave. De vraag naar specifieke kennis en ervaring op deze terreinen neemt de komende jaren verder toe. Zonder ingrijpen leidt dit tot een groeiende behoefte aan relatief dure inhuurcontracten en een te grote afhankelijkheid van de markt. Om haar rol als deskundig opdrachtgever richting de bouwbedrijven te kunnen blijven spelen, en bovenstaande ontwikkelingen het hoofd te bieden, wil RWS meer deskundig eigen personeel in dienst nemen. Het gaat dan om extra capaciteit ten behoeve van techniek, inkoop, projectbeheersing en inspecties ten behoeve van instandhoudingsadviezen van RWS-objecten. Hiervoor wordt er budget overgeheveld van de artikelonderdelen Beheer, Onderhoud en Vervanging (12.02) en Aanleg (12.03) naar het artikelonderdeel Netwerkgebonden Kosten Hoofdwegennet (12.06). Vanuit Aanleg worden de kosten voor het eigen personeel (voor)gefinancierd uit het planstudiekostenbudget. Uit de verwachte meevallers bij de projecten door lagere benodigde inhuur zal het planstudiekostenbudget de komende jaren weer worden aangevuld, zodat voldoende studiebudget beschikbaar blijft.
12.07 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 verantwoord. De investeringsruimte is onder meer beschikbaar voor risico’s en de in het najaar van 2013 aangekondigde MIRT-onderzoeken (Kamerstukken II, 2013–2014, 33 750 A, nr. 25).
De in de begroting 2015 opgenomen stand van de beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 bedroeg € 639 miljoen. Door de hieronder vermelde belangrijkste (budgettaire) aanpassingen bedraagt deze ruimte in de ontwerpbegroting 2016 nu € 679 miljoen.
-
– Ophoging van de taakstellende projectbudgetten van A27 Houten-Hooipolder (– € 16 miljoen), N33 Zuidbroek – Appingedam (– € 10 miljoen), Verzorgingsplaatsen Afsluitdijk (– € 7 miljoen), A2 ’t Vonderen – Kerensheide (– € 4 miljoen) en A4 Vlietland – N14 (– € 2 miljoen).
-
– Eén van de risico’s waarvoor de investeringsruimte beschikbaar is, zijn de hogere uitgaven binnen artikel 12.02 Beheer en Onderhoud als gevolg van areaalgroei. Voor de aanlegprojecten die in deze begroting van planuitwerking zijn overgegaan naar de realisatiefase, zijn de middelen voor Beheer en Onderhoud door areaalgroei aan artikel 12.02 toegevoegd (– € 29 miljoen).
-
– Verwerking van het saldo mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma en het aanbestedingsresultaat bij het realisatieproject A12 Ede – Grijsoord (+ € 11 miljoen).
-
– Vrijval van budget bij de planuitwerkingen A7/A1 Utrecht Noord knooppunt Eemnes – aansluiting Bunschoten (+ € 8 miljoen) en A1 Apeldoorn Zuid – Beekbergen (+ € 5 miljoen) door aansluiting bij de lagere raming.
-
– Verhoging van de investeringsruimte door verwerking ontvangsten vastgoed Rijnlandroute (+ € 10 miljoen), aansluiting budgetbehoefte A10 2e Coentunnel tot de einde van de looptijd van het fonds (+ € 55 miljoen) en vrijval voorlopige reservering Landzijdige Bereikbaarheid Eindhoven Airport vanwege dekking vanuit artikel 14 Regionaal/Lokale Infrastructuur (+ € 25 miljoen).
-
– Saldo prijsbijstelling 2015 (+ € 46 miljoen.)
-
– Bijdrage aan de Topsector Logistiek (– € 24 miljoen).
-
– Bijdrage aan de rijksbrede taakstelling Generieke Digitale Infrastructuur (– € 15 miljoen.)
-
– Bijdrage aan Eenvoudig Beter (– € 8 miljoen).
-
– Bijdrage aan het National Data Warehouse (– € 7 miljoen).
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 1 |
Kaseffect verwerking index 2013 | 0 | – 41.956 | – 39.817 | – 32.936 | – 31.268 | – 24.883 | – 29.196 |
Kaseffect verwerking index 2014 | 0 | – 18.692 | – 20.345 | – 16.281 | – 20.964 | – 25.424 | – 28.058 |
Totaal | 0 | – 60.647 | – 60.162 | – 49.218 | – 52.232 | – 50.307 | – 57.255 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | 1 | 1 | – 1 | – 1 | 0 | 0 | 678.709 | 678.708 |
Kaseffect verwerking index 2013 | – 31.260 | – 30.113 | – 19.885 | – 15.537 | – 16.360 | 313.211 | 0 | 1 |
Kaseffect verwerking index 2014 | – 10.425 | – 31.068 | – 23.590 | – 11.186 | – 25.076 | – 7.910 | 239.021 | 0 |
Totaal | – 41.684 | – 61.180 | – 43.477 | – 26.724 | – 41.436 | 305.301 | 917.730 | 678.709 |