Omschrijving van de samenhang in het beleid
Megaprojecten zijn door de Tweede Kamer aangewezen grote projecten (grootprojectstatus). De aanwijzing van grote projecten gebeurt op basis van artikel 2 van de Regeling Grote Projecten. De grootprojectstatus behelst dat de Regeling Grote Projecten van toepassing is, die voorschrijft dat de Minister zich ten minste halfjaarlijks tegenover de Tweede Kamer verantwoordt over de voortgang via een Voortgangsrapportage.
Wanneer de grootprojectstatus is beëindigd, maar er nog wel grote uitgaven worden gedaan (bijvoorbeeld in het geval van de Betuweroute), blijft het project nog wel op artikel 17 staan.
Onder dit artikel vallen de megaprojecten Verkeer en Vervoer:
-
– Westerscheldetunnel
-
– Betuweroute
-
– Hogesnelheidslijn-Zuid
-
– Project Mainportontwikkeling Rotterdam
-
– ERTMS
-
– ZuidasDok
Het projectartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen 16 Spoor en 18 Scheepvaart en havens op de Begroting hoofdstuk XII.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.505 | 190.518 | 185.987 | 1.317.721 | 363.649 | 262.895 | 300.057 |
Uitgaven | 8.473 | 153.189 | 98.963 | 165.399 | 200.914 | 280.902 | 387.815 |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | ||||||
17.01 Westerscheldetunnel | 182 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.02 Betuweroute | 1.709 | 3.639 | 4.555 | 2.083 | 2.083 | 2.083 | 0 |
17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid | 751 | 20.905 | 20.183 | 25.700 | 23.000 | 0 | 0 |
17.03.01 Realisatie HSL – Zuid | 751 | 20.905 | 20.183 | 25.700 | 23.000 | 0 | 0 |
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 2.993 | 5.748 | 4.604 | 4.620 | 4.216 | 2.669 | 486 |
17.07 ERTMS | 2.838 | 35.628 | 41.338 | 44.669 | 57.588 | 112.588 | 196.588 |
17.08 ZuidasDok | 0 | 87.269 | 28.283 | 88.327 | 114.027 | 163.562 | 190.741 |
Van totale uitgaven | |||||||
– Bijdrage aan agentschap RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Restant | 8.473 | 153.189 | 98.963 | 165.399 | 200.914 | 280.902 | 387.815 |
17.09 Ontvangsten | 9.719 | 33.389 | 40.441 | 22.119 | 28.553 | 60.681 | 67.487 |
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2028.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Uitgaven | 98.963 | 165.399 | 200.914 | 280.902 | 387.815 | 396.902 |
17.02 | Betuweroute | 4.555 | 2.083 | 2.083 | 2.083 | 0 | 0 | |
17.03 | Hogesnelheidslijn-Zuid | 20.183 | 25.700 | 23.000 | 0 | 0 | 0 | |
17.06 | Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 4.604 | 4.620 | 4.216 | 2.669 | 486 | 2.879 | |
17.07 | ERTMS | 41.338 | 44.669 | 57.588 | 112.588 | 196.588 | 216.000 | |
17.08 | ZuidasDok | 28.283 | 88.327 | 114.027 | 163.562 | 190.741 | 178.023 | |
17.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 40.441 | 22.119 | 28.553 | 60.681 | 67.487 | 64.303 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Uitgaven | 475.222 | 458.596 | 377.258 | 306.475 | 256.209 | 248.426 | 499.365 |
17.02 | Betuweroute | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
17.03 | Hogesnelheidslijn-Zuid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
17.06 | Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 2.879 | 2.879 | 2.884 | 2.884 | 2.884 | 2.884 | 69.374 | |
17.07 | ERTMS | 316.000 | 319.864 | 249.000 | 220.000 | 189.301 | 159.301 | 405.437 | |
17.08 | ZuidasDok | 156.343 | 135.853 | 125.374 | 83.591 | 64.024 | 86.241 | 24.554 | |
17.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 39.151 | 32.617 | 30.176 | 20.933 | 61.048 | 23.774 | 6.228 |
17.02 Betuweroute
Motivering
De Betuweroute is een 160 kilometer lange, tweesporige spoorlijn die exclusief bestemd is voor het goederenvervoer. De spoorlijn is aangelegd tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens bij Zevenaar-Emmerich en is in gebruik sinds juni 2007. De status van Groot Project is formeel beëindigd op 28 april 2011.
Producten
De Betuweroute kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen, te weten het nieuw aangelegde A15-tracé en de bestaande Havenspoorlijn. Het A15-tracé is per 16 juni 2007 officieel in gebruik genomen. Hier zijn ERTMS en 25 kV in bedrijf. Op de Havenspoorlijn zijn ERTMS en 25 kV in bedrijf sinds 13 december 2009. Hiermee is de Betuweroute als groot bouwproject klaar. De restpunten worden sinds 2010 afgehandeld in het Project Nazorg Betuweroute waarin onder meer de gevelisolatie te Rozenburg, grondtransacties en een bodemsaneringsproject worden afgerond. De geschatte einddatum is 2017.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | later | huidig | vorig |
Betuweroute | 2007 | 2007 | ||||||||||
Reguliere SVV-middelen | 933 | 933 | 919 | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 | ||||
FES-middelen | 2.826 | 2.826 | 2.826 | |||||||||
Privaat | 843 | 843 | 843 | |||||||||
Financiering ProRail | 97 | 97 | 97 | |||||||||
Bijdrage Gelderland | 8 | 8 | 8 | |||||||||
Bijdrage VROM | 14 | 14 | 14 | |||||||||
EU-ontvangsten | 175 | 175 | 175 | |||||||||
Totaal | 4.896 | 4.882 | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 | |||||
Begroting (IF 17.02) | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 |
17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid
Motivering
De HSL-Zuid is een 125 kilometer lange, tweesporige hogesnelheidsspoorlijn die exclusief bestemd is voor het personenvervoer. De HSL-Zuid bewerkstelligt een snelle en milieuvriendelijke verbinding tussen de Europese mainports en vormt daarmee een schakel in het internationale en nationale lange afstandsverkeer. De spoorlijn is aangelegd tussen Amsterdam en de Belgische grens bij Breda en is in gebruik sinds september 2009. De status van Groot Project is in 2015 nog van kracht. In de halfjaarlijkse Voortgangsrapportage HSL-Zuid wordt de Tweede Kamer separaat en uitgebreid geïnformeerd over het gehele HSL-Zuid vervoersysteem. In het voorjaar van 2015 is de 36e Voortgangsrapportage (Kamerstukken II, 2014–2015, 22 026, nr. 477) aan de Tweede Kamer verstuurd.
Producten
De HSL-Zuid kan ruwweg opgedeeld worden in de nieuw aangelegde hogesnelheidsinfrastructuur tussen Hoofddorp en Rotterdam, tussen Barendrecht en de Belgische grens en de aftakking naar Breda en het bestaande spoor tussen Amsterdam en Hoofddorp en tussen Rotterdam en Barendrecht. Op de HSL-Zuid zijn ERTMS en 25kV in bedrijf. Het traject tussen Amsterdam en Rotterdam is per 7 september 2009 officieel in gebruik genomen, het traject tussen Rotterdam en Antwerpen per 13 december 2009 en de aftakking naar Breda per 3 april 2011. De bouwwerkzaamheden aan het tracé zijn inmiddels gereed, er resteren nog enkele werkzaamheden. De belangrijkste hiervan zijn het oplossen van geluidsproblematiek (maximaal € 70 miljoen) en zettingsproblematiek (€ 10 miljoen). Ter dekking van deze werkzaamheden is € 29 miljoen uit de risicoreservering HSL-Zuid overgeheveld, € 49 miljoen uit de investeringsruimte spoorwegen en € 2 miljoen (restant pilot geluid) uit het budget voor geïntegreerde contractvormen. De overige resterende werkzaamheden (€ 10 miljoen) hebben betrekking op de afhandeling van grondzaken, schadezaken en nog uit te voeren evaluaties.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | later | huidig | vorig |
HSL-Zuid (IF 17.03.01) | 6.226 | 6.147 | 6.136 | 21 | 20 | 26 | ||||||
– Reguliere SVV middelen (incl. FES BOR) | 2.680 | 2.630 | 2.620 | 6 | 13 | 18 | 23 | |||||
– Fes regulier | 1.710 | 1.710 | 1.710 | |||||||||
– Privaat | 940 | 940 | 940 | |||||||||
– EU-ontvangsten | 193 | 193 | 193 | |||||||||
– Ontvangsten derden | 145 | 145 | 144 | 1 | ||||||||
– Risicoreservering | 558 | 529 | 529 | 15 | 6 | 8 | ||||||
HSL-Zuid spoorwegen (17.03.02) | 115 | 115 | 115 | |||||||||
HSL-Zuid hoofdwegen (17.03.03) | 1.012 | 1.012 | 1.012 | |||||||||
Totaal (excl. reeks Infraprovider) | 7.353 | 7.263 | 21 | 20 | 26 | 23 | ||||||
Begroting (IF 17.03) | 21 | 20 | 26 | 23 |
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam
Motivering
Het Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR) heeft een tweeledige doelstelling:
-
– het versterken van de positie van de mainport Rotterdam en
-
– het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving in Rijnmond.
In drie deelprojecten wordt deze dubbele doelstelling verwezenlijkt. Dat zijn «Bestaand Rotterdams Gebied (BRG)» (uitgevoerd door de gemeente Rotterdam), «750 hectare natuur- en recreatiegebied» (uitgevoerd door de provincie Zuid-Holland) en «Landaanwinning» (uitgevoerd door Havenbedrijf Rotterdam NV (HbR)). In samenhang met de Landaanwinning dient voldoende natuurcompensatie te worden gerealiseerd.
IenM beschouwt PMR als een bijdrageproject, waarbij de verantwoordelijkheid en risico’s voor de uitvoering bij andere partijen zijn belegd. Uitzondering vormt de natuurcompensatie waarvan RWS is belast met de uitvoering. EZ is het aan te spreken ministerie voor de 750 hectare en IenM is het ministerie voor de landaanwinning en het BRG.
IenM is in het kader van de Procedureregeling Grote Projecten (Kamerstukken II, 2006–2007, 30 351, nr. 3) aangewezen als coördinerend projectministerie. Als zodanig is de Minister van IenM verantwoordelijk voor de overall-projectbeheersing. De projectbeheersing is zodanig ingericht dat zij adequaat kan rapporteren over de processen die leiden tot de realisatie van de deelprojecten en sturing kan geven aan de uitvoering van het deelproject Natuurcompensatie dat rechtstreeks onder haar verantwoordelijkheid valt. De Tweede Kamer ontvangt één keer per jaar een Voortgangsrapportage. Voor 1 oktober 2015 betreft dit de veertiende Voortgangsrapportage (dertiende voortgangsrapportage: Kamerstukken II, 2014–2015, 24 691 nr. 121/122).
Producten
In 2006 heeft het parlement de herstelde PKB PMR vastgesteld en ingestemd met het Bestuursakkoord (juni 2004) en de Uitwerkingsovereenkomsten van de afzonderlijke deelprojecten (september 2005). De PKB PMR (deel 4: de definitieve tekst na parlementaire instemming) is uitgebracht (Staatscourant nr. 247, 2006). De deelprojecten landaanwinning, natuurcompensatie en BRG zijn in uitvoering. Voor het deelproject 750 hectare zijn de bestemmingsplannen inmiddels onherroepelijk.
De volgende producten worden onderscheiden:
-
– Uitvoeringsorganisatie: betreft de kosten die samenhangen met de coördinatie van het project en de projectbeheersing;
-
– 750 hectare Natuur- en recreatiegebied: betreft de vaste bijdrage van het Rijk voor de omvorming van agrarisch gebied naar natuurgebied met recreatief medegebruik en tot openluchtrecreatiegebied met natuurwaarden. De deelbijdrage van IenM is in 2006 volledig betaald aan de Stichting Nationaal Groenfonds;
-
– Groene Verbinding: betrof de kosten voor een verbinding tussen Midden-IJsselmonde en het stedelijk gebied van Rotterdam-Zuid. Dit is een gemaximeerde IenM-bijdrage;
-
– BRG: dit bevat een serie projecten om het bestaande havengebied beter te benutten en de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren;
-
– Natuurcompensatie: betreft de instelling van een Bodembeschermingsgebied, de aanleg van de Duincompensatie Delfland en het Monitorings- en Evaluatieprogramma. Voorts zijn uit dit budget de Stimuleringsregelingen recreatie en toerisme en visserij en wordt de planschade/ nadeelcompensatie gefinancierd;
-
– Landaanwinning: betreft de vaste bijdrage van de rijksoverheid in de kosten van de aanleg van de buitencontour;
-
– BTW Buitencontour: betreft de niet-compensabele BTW over de buitencontour naar rato van de overheidsbijdrage;
-
– Onvoorzien: dient onder voorwaarden ter bekostiging van onvoorziene uitgaven aan PMR. Als gevolg van de verbreding van het Breeddiep is een aanvulling op de uitwerkingsovereenkomst met het Havenbedrijf Rotterdam afgesloten. Dit was reeds als scopewijziging aangekondigd in de 13e Voortgangsrapportage PMR (Kamerstukken II, 2014–2015, 24 691 nr. 121/122). De dekking van de bijdrage van IenM wordt gevonden in de Post Onvoorzien.
Project Mainportontwikkeling Rotterdam
Meetbare gegevens
-
– 2009 Procedures met betrekking tot landaanwinning en natuurcompensatie afgerond;
-
– 2010 Uitvoering Duincompensatie Delfland gereed;
-
– 2011 Eerste terreinuitgifte Maasvlakte II;
-
– 2011 Afronding procedure bestemmingsplanprocedures 750 hectare;
-
– 2012 Bestemmingsplannen 750 hectareonherroepelijk;
-
– 2013 Landaanwinning eerste fase gereed;
-
– 2014 Groene Verbinding opgeleverd en in gebruik genomen;
-
– 2014 Laatste infrastructurele projecten voor aansluiting Maasvlakte II op Maasvlakte I gereed;
-
– 2015 Officiële opening eerste terminal Maasvlakte II
-
– 2021 Deelprojecten 750 hectarenatuur- en recreatieterrein en BRG afgerond;
-
– Voor 2040 Terreinen Tweede Maasvlakte volledig uitgegeven.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | later | huidig | vorig |
Uitvoeringsorganisatie1 | 25 | 24 | 17 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 4 | pm | pm |
750 ha | 30 | 30 | 30 | pm | pm | |||||||
Groene verbinding | 31 | 31 | 31 | 2011 | 2011 | |||||||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 2021 | 2021 | ||||||||||
Landaanwinning | ||||||||||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 2 | 2 | 2 | 2007 | 2007 | |||||||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 114 | 114 | 81 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 0 | 18 | pm | pm |
Landaanwinning | 742 | 742 | 742 | 2013 | 2013 | |||||||
BTW Buitencontour | 138 | 138 | 138 | 2013 | 2013 | |||||||
Onvoorzien | 73 | 73 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 67 | pm | pm |
Afrondingsverschillen | – 1 | – 1 | 1 | 1 | ||||||||
Totaal | 1.155 | 1.043 | 6 | 5 | 5 | 4 | 3 | 0 | 90 | |||
Begroting (IF 17.06) | 6 | 5 | 5 | 4 | 3 | 0 | 90 |
17.07 European Rail Traffic Management System (ERTMS)
Motivering
Het hoofddoel van het Rijk in de Lange Termijn Spooragenda (LTSa) voor het spoorsysteem is de kwaliteit van het spoor als vervoersproduct te verbeteren zodat de reizigers en verladers de trein in toenemende mate als een aantrekkelijke vervoersoptie zien en gaan/blijven gebruiken. Om in Nederland een stap voorwaarts te kunnen zetten in de prestaties van het spoorsysteem, zal ERTMS ingezet worden als (onderdeel van) het verkeersmanagement systeem. ERTMS is in de eerste plaats bedoeld ter vervanging van het beveiligingssysteem, de verhoging van de spoorwegveiligheid en de interoperabiliteit. In de tweede plaats moet voldaan worden aan de Europese eisen ten aanzien van de invoering van ERTMS voor de EU-TEN corridors.
De doelstellingen van (de invoering van) ERTMS zijn:
-
• Verhogen van de veiligheid van het spoorsysteem;
-
• Verhogen van de interoperabiliteit van het spoorsysteem;
-
• Vergroten van de capaciteit van het spoorsysteem;
-
• Verhogen van de snelheid van de treinen;
-
• Verhogen van de betrouwbaarheid van het spoorsysteem.
Producten
Op 11 april 2014 heeft de Kamer ingestemd met de Voorkeursbeslissing ERTMS (Kamerstukken II, 2013–2014, 33 652, nr. 14). Deze Voorkeursbeslissing vormt de start voor de drie jaar durende Planuitwerkingsfase. In deze fase zal in 2016 toegewerkt worden naar de definitieve projectbeslissingen voor zowel materieel als infrastructuur en de daarop volgende aanbesteding voor de invoering van ERTMS zoals is vastgelegd in de Voorkeursbeslissing. De Kamer wordt twee keer per jaar door middel van een rapportage over de voortgang geïnformeerd. De tweede Voortgangsrapportage (Kamerstukken II, 2014–2015, 33 652, nr. 31) is in het voorjaar 2015 aan de Tweede Kamer verstuurd. De derde voortgangsrapportage zal voor 1 oktober 2015 worden verstuurd, de vierde uiterlijk 1 april 2016.
Het voorkeursscenario houdt in dat ERTMS met beproefde technologie van Level 2 in de periode tot en met 2028 wordt ingevoerd op het spoor in grote delen van de brede Randstad. In 2022 is ERTMS bovendien ingebouwd in al het bestaande materieel dat rijdt op het Nederlandse spoor. Bij de uitrol van ERTMS staat de klant voorop. Reizigers en verladers moeten vooral profiteren van de voordelen en idealiter niets van de overgang merken. Meer in detail betekent dit dat bij de nadere uitwerking in de komende Planuitwerkingsfase de volgende punten leidend zijn:
-
a) Ten minste voldoen aan de EU-verplichting om ERTMS in 2020 te hebben ingevoerd op de aangewezen lijnen (Amsterdam-Betuweroute en Kijfhoek-België).
-
b) Ten minste voldoen aan de EU-verplichtingen om ERTMS in 2030 te hebben ingevoerd op de aangewezen lijnen.
-
c) Voldoen aan de reeds genomen Voorkeursbeslissing over aanleg van ERTMS op de SAAL-corridor (Schiphol/Amsterdam/Almere/Lelystad; 2023).
-
d) Voorzien van ERTMS op zoveel mogelijk lijnen uit het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).
-
e) Verbinden met de nu reeds met ERTMS uitgeruste lijnen.
-
f) De vervangingsopgave van de huidige treinbeveiliging, de met het oog op een aansluitend netwerk zoveel mogelijk corridorsgewijze uitrol en het tegengaan van transities tussen het huidige ATB en ERTMS om zodoende een tijdelijke lappendeken van beveiligingssystemen te voorkomen.
Hiertoe dient het in Nederland toegelaten materieel in 2022 van ERTMS te zijn voorzien.
De exacte omvang van de uitrol op de PHS-corridors bovenop de EU-TEN-corridors is afhankelijk van de uitkomsten van de Planuitwerkingsfase en de resultaten van de aanbestedings- en contracteringsstrategie. In een brief bent u geïnformeerd over de wijze waarop de aanbesteding- en contracteringstrategie tot stand komt (Kamersrtukken II, v2014/15, 33 652, nr. 32). Streven is om via een goede aanbestedings- en contracteringsstrategie zoveel mogelijk kilometers spoor van ERTMS te voorzien met het beschikbare budget. Hierbij wordt ingezet op een optimale uitrolplanning waarbij via een optimale aanbestedings- en contracteringstrategie nadrukkelijk op de naadloze aansluiting tussen materieel en de baan wordt gestuurd. Door bovendien te streven naar een zoveel mogelijk aansluitend netwerk wordt het aantal interfaces tussen verschillende beveiligingssystemen beperkt.
Voor de invoering van ERTMS is in het Infrastructuurfonds een budget beschikbaar van € 2,56 miljard. Voor de Planuitwerkingsfase (t/m 2017) is ca. € 91 miljoen aan studiekosten geraamd. Nadat (deel)projectbeslissingen genomen zijn zal het resterende budget overgeboekt worden naar artikelonderdeel 17.07.01 Realisatiefase (t/m 2028).
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | later | huidig | vorig |
Realisatiefase (17.07.01) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Planuitwerkingsfase (17.07.02) | 2.566 | 2.556 | 3 | 36 | 41 | 45 | 58 | 113 | 197 | 2.075 | ||
Studiekosten | 91 | 91 | 3 | 36 | 41 | 12 | ||||||
Pilotkosten | 0 | |||||||||||
Overige planuitwerking OV-SAAL | 226 | 225 | 10 | 10 | 50 | 156 | ||||||
Overige planuitwerking (excl. OV-SAAL) | 2.249 | 2.240 | 33 | 48 | 103 | 147 | 1.919 | |||||
Totaal | 2.566 | 3 | 36 | 41 | 45 | 58 | 113 | 197 | 2.075 | |||
Begroting (IF 17.07) | 36 | 41 | 45 | 58 | 113 | 197 | 2.075 |
17.08 Zuidasdok
Motivering
De ruimtelijke ontwikkelingen in de corridor Haarlemmermeer-Almere en op de Zuidas versterken de toename van reizigers en verkeer. Door opening van de Noord-Zuidlijn, Hanzelijn en OV-SAAL neemt het aantal reizigers op station Amsterdam Zuid toe. De vergroting en kwalitatieve opwaardering van de stationscapaciteit is nodig om de groeiende reizigerstromen te accommoderen en te voldoen aan de NSP kwaliteitsnorm. Om ruimte te bieden aan de uitbreiding van de OV-terminal en de wegcapaciteit te vergroten, wordt de A10 ondergronds gebracht en verbreed. De investering in de ruimtelijke kwaliteit van de Zuidas draagt verder bij aan de versterking van een internationale toplocatie.
Producten
Het integrale project Zuidasdok is te onderscheiden in verschillende projectonderdelen. In de begroting zijn de volgende onderdelen onderscheiden:
-
– Projectorganisatie en voorbereiding (incl. Knopen);
-
– Uitbreiding van de OV-terminal (incl. keersporen, regionaal OV en ketenmobiliteit);
-
– Tunnel en uitbreiding van A10;
-
– Inrichting van de openbare ruimte en generieke uitgaven.
In de verdere uitwerking van de scope richting het vaststellen van (O)TB en (O)BP is het aannemelijk dat binnen de kaders van het taakstellend budget de raming van de verschillende onderdelen nog wijzigt.
Overzicht van de bijdragen:
In bijgaande tabel wordt een overzicht gegeven van de financiering van het project. Deze middelen kunnen tijdens de realisatieperiode integraal aan alle productuitgaven worden besteed. Tussentijds en achteraf zal inzichtelijk worden gemaakt waaraan de middelen zijn besteed (verantwoording).
Budget in mln. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Totaal | t/m 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | later |
ZuidasDok | |||||||||
– Bijdrage IenM1 | 1.039 | 41 | 55 | – 11 | 66 | 85 | 103 | 123 | 576 |
– Bijdrage provincie Noord-Holland2 | 79 | 26 | 26 | 26 | |||||
– Bijdrage stadsregio Amsterdam2 | 147 | 13 | 3 | 9 | 12 | 14 | 17 | 79 | |
– Bijdrage Amsterdam | 211 | 19 | 4 | 13 | 17 | 20 | 24 | 113 | |
– Bijdrage Derden | 91 | 32 | 59 | ||||||
– EU-ontvangsten1 | 3 | 1 | 1 | ||||||
Afrondingsverschillen | – 1 | – 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
Totaal | 1.569 | 42 | 87 | 28 | 88 | 114 | 164 | 191 | 854 |
Overzicht van de uitgaven:
Om in de begroting de totale uitgaven van het project weer te geven, zijn de uitgekeerde bedragen via de BDU en de betalingen van Amsterdam voor het project Zuidasdok in het verleden weer in de begroting en het integrale overzicht opgenomen.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | later | huidig | vorig |
2028 | 2028 | |||||||||||
Projectorganisatie en voorbereiding | 250 | 231 | 28 | 40 | 16 | 29 | 17 | 16 | 16 | 87 | ||
OV-terminal incl. keersporen | 330 | 324 | 0 | 8 | 10 | 14 | 17 | 52 | 43 | 185 | ||
Tunnel en A10 | 772 | 773 | 0 | 0 | 0 | 20 | 48 | 89 | 126 | 489 | ||
Generieke en ruimtelijke inrichting | 215 | 232 | 14 | 39 | 2 | 25 | 31 | 7 | 6 | 92 | ||
Afrondingsverschillen | 1 | 1 | ||||||||||
Totaal | 1.569 | 42 | 87 | 28 | 88 | 114 | 164 | 191 | 854 | |||
Begroting (IF 17.08) | 87 | 28 | 88 | 114 | 164 | 191 | 854 |
17.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derde-partijen voor de realisatie van de Megaprojecten verkeer en vervoer, die rechtstreeks aan IenM worden betaald, verantwoord.
HSL-Zuid
Producten
Dit betreft voornamelijk de opbrengsten uit de verkoop van restgronden HSL-Zuid en uitkeringen van verzekeringen of schadevergoedingen van aannemers. Wanneer verrekeningen (Betuweroute) met ProRail plaatsvinden die betrekking hebben op afgesloten jaren mogen deze niet worden gesaldeerd met de uitgaven voor het lopende jaar, maar worden gesaldeerd opgenomen in de ontvangsten en uitgaven.
Zuidasdok
Zie hiervoor de verstrekte onderbouwing bij het uitgavenartikel 17.08 (Overzicht van de bijdragen).