Base description which applies to whole site

02. Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

De Immigratie- en Naturalisatiedienst is dé toelatingsorganisatie van Nederland die als uitvoeringsorganisatie het immigratie- en asielbeleid effectief en efficiënt uitvoert in samenwerking met de partners in de keten. Dit houdt in dat de IND de aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of Nederlander willen worden.

Tabel 02.1 Meerjarige begroting van baten en lasten (x € 1.000)
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Baten

             

Omzet moederdepartement

322.125

363.300

317.800

295.000

282.900

282.900

282.900

Omzet overige departementen

0

0

0

0

0

0

0

Omzet derden

53.447

54.260

52.460

52.460

52.460

52.460

52.460

Rentebaten

17

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

450

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

376.039

417.560

370.260

347.460

335.360

335.360

335.360

               

Lasten

             

Apparaatskosten

             

Personele kosten

239.685

268.560

230.760

208.960

201.460

201.460

201.460

– waarvan eigen personeel

194.439

214.560

198.760

182.960

183.460

183.460

183.460

– waarvan externe inhuur

38.641

54.000

32.000

26.000

18.000

18.000

18.000

Materiële kosten

69.752

73.000

73.000

73.000

69.400

69.400

69.400

– waarvan apparaat ICT

1.119

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

– waarvan bijdrage aan SSO's

31.669

31.000

31.000

31.000

31.000

31.000

31.000

Programmakosten

46.851

56.000

47.000

47.000

47.000

47.000

47.000

Afschrijvingskosten

             

– Materieel

5.286

6.000

6.000

6.000

6.000

6.000

6.000

– waarvan apparaat ICT

2.926

3.000

3.000

3.000

3.000

3.000

3.000

– Immaterieel

11.234

13.500

13.000

12.000

11.000

11.000

11.000

Overige kosten

             

– Dotaties voorzieningen

1.753

0

0

0

0

0

0

– Rentelasten

560

500

500

500

500

500

500

– Bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

375.121

417.560

370.260

347.460

335.360

335.360

335.360

Saldo van baten en lasten

918

0

0

0

0

0

0

Baten

Toelichting op de Meerjarige begroting van baten en lasten

De totale omzet is gebaseerd op de vastgestelde kostprijzen (P), de instroomaantallen (Q) en een lumpsumbekostiging voor de materiële kosten (ICT, huisvesting e.d.) en de kosten voor de staf. In tabel 02.4 doelmatigheidsindicatoren is de integrale omzet gesplitst naar hoofdproduct. De bekostiging van de IND is opgebouwd in een bijdrage van het moederdepartement en de opbrengsten derden.

Omzet moederdepartement

De daling van de omzet hangt samen met de taakstellingen Rutte I en Rutte/Asscher. Deze taakstellingen worden voor een groot deel in ketenverband (samen met COA en DT&V) ingevuld en uitgevoerd.

Omzet derden

De opbrengsten derden bestaan uit leges die vreemdelingen betalen voor het behandelen van aanvragen voor verblijfsvergunning regulier of verzoeken tot naturalisatie; uit opbrengsten uit onderverhuur en uit bijdragen uit Europese subsidies.

Lasten

Personele kosten

De benodigde capaciteit voor het primaire proces is opgebouwd uit ambtelijke medewerkers en externe inhuur. De inzet van uitzendkrachten in het primaire proces is een doelmatig instrument om flexibel te kunnen inspelen op wisselingen in de instroom. Daarnaast zijn in de begroting de ingehuurde ICT deskundigen opgenomen onder externe inhuur.

Tabel 02.3 Benodigde capaciteit ambtelijk fte
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Aantal ambtelijk fte

2.984

3.200

3.000

2.750

2.750

2.750

2.750

Middenloonsom (x € 1.000)

65

65

65

65

65

65

65

Materiële kosten

De materiële kosten houden verband met de bedrijfsvoering van de IND en betreffen onder andere huisvesting en in- en uitbesteding.

De programmakosten hebben een directe relatie met de uitvoering van te leveren prestaties (tolken, proceskosten, verzorging, laboratoriumonderzoek en documenten). Ook de kosten van automatisering voor het primair proces vallen onder programmakosten.

De rentelasten hangen samen met het beroep op de leenfaciliteit. Over de aangegane leningen voor de financiering van de investeringen in de (im)materiële vaste activa wordt rente betaald.

Tabel 02.3 Kasstroomoverzicht (x € 1.000)
   

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

1.

Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito)

27.339

50.423

54.047

54.347

54.847

55.347

61.347

2.

Totale operationele kasstroom

39.920

19.460

19.000

18.000

17.000

17.000

17.000

3a.

Totaal investeringen (-/-)

– 14.825

– 24.654

– 10.200

– 10.200

– 10.200

– 10.200

– 10.200

3b.

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

38

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 14.787

– 24.654

– 10.200

– 10.200

– 10.200

– 10.200

– 10.200

4a.

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

0

0

0

0

4b.

Eenmalige storting door het moederdepartement(+)

0

0

0

0

0

0

0

4c.

Aflossingen op leningen (-/-)

– 16.750

– 15.806

– 18.700

– 17.500

– 16.500

– 11.000

– 11.000

4d.

Beroep op leenfaciliteit (+)

14.700

24.654

10.200

10.200

10.200

10.200

10.200

4.

Totaal financieringskasstroom

– 2.050

8.848

– 8.500

– 7.300

– 6.300

– 800

– 800

5

Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4)

50.423

54.047

54.347

54.847

55.347

61.347

67.347

Toelichting op het kasstroomoverzicht

De investeringen hebben betrekking op gebouwen, verbouwingen, inventarissen en installaties, hard- en software en doorontwikkeling op het informatiesysteem INDIGO.

Doelmatigheid

Tabel 02.4 Doelmatigheidsindicatoren
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Omschrijving generiek deel

             

IND totaal:

             

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

2.984

3.200

3.000

2.750

2.750

2.750

2.750

Saldo van baten en lasten (% van de baten)

0,2

0

0

0

0

0

0

Aantal gegronde klachten in %

0,9

< 2,0

< 2,0

< 2,0

< 2,0

< 2,0

< 2,0

               

Asiel

             

Doorlooptijd (wettelijke termijn) in %

93

90

90

90

90

90

90

Standhouden van beslissingen in %

87

85

85

85

85

85

85

Gemiddelde kostprijs (x € 1)

3.790

3.603

3.488

3.334

3.273

3.273

3.273

Omzet (x € 1 mln.)

198

243

201

186

176

176

176

               

Regulier

             

Doorlooptijd (wettelijke termijn) in %

91

95

95

95

95

95

95

Standhouden van beslissingen in %

84

80

80

80

80

80

80

Gemiddelde kostprijs (x € 1)

795

718

695

665

653

653

653

Omzet (x € 1 mln.)

154

155

150

143

141

141

141

               

Naturalisatie

             

Doorlooptijd (wettelijke termijn) in %

87

95

95

95

95

95

95

Gemiddelde kostprijs (x € 1)

690

616

596

570

560

560

560

Omzet (x € 1 mln.)

18

19

19

18

18

18

18

Gemiddelde fte (exclusief inhuur externen)

Voor de komende jaren is sprake van een daling van de ambtelijke capaciteit. De daling houdt verband met de uitvoering van de generieke en additionele taakstellingen uit het Regeerakkoord.

Doorlooptijd

De huidige procedure voor het behandelen van een aanvraag heeft tot doel om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over de uitkomst, waarbij op een zorgvuldige manier wordt getoetst aan de voorwaarden voor het verkrijgen van een asielvergunning, regulier verblijf of naturalisatie.

Het streven is om het grootste deel van de asielaanvragen af te handelen in de eerste 8 dagen (AA procedure). Voor de overige aanvragen geldt dat de IND streeft naar een tijdigheid van minimaal 90% bij overige asielaanvragen en 95% voor regulier verblijf en naturalisatie.

De doorlooptijd binnen de asielprocedures is sterk afhankelijk van de daadwerkelijke ontwikkelingen in de instroom en de «zwaarte» van de af te handelen asielverzoeken.

Standhouden beslissing

Deze indicator geeft aan in hoeveel procent van de gevallen de beslissingen van de IND standhouden voor de rechter. Dit is een (gedeeltelijke) indicatie van de kwaliteit van beslissingen die de IND neemt in vreemdelingenzaken (asiel en regulier). In de tijd tussen een beslissing en een beroep kunnen zich echter ook nieuwe feiten voordoen die van invloed zijn op de beslissing.

Kostprijs per productgroep

De integrale kostprijzen zijn gebaseerd op de in 2015 vastgestelde kostprijzen. De komende jaren dalen de kosten als gevolg van de taakstellingen en hierdoor ook de kostprijzen.

Omzet per productgroep

De IND afgerekend op basis van output. De omzet per productgroep wordt gebaseerd op de integrale kostprijs en de verwachte instroom aantallen per productgroep. Voor asiel wordt daarbij uitgegaan van instroom van 26.000 voor 2016 en meerjarig van 22.500. De instroom van reguliere aanvragen bedraagt 200.000 (exclusief bezwaarzaken).

Licence