De Immigratie- en Naturalisatiedienst is dé toelatingsorganisatie van Nederland die als uitvoeringsorganisatie het immigratie- en asielbeleid effectief en efficiënt uitvoert in samenwerking met de partners in de keten. Dit houdt in dat de IND de aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of Nederlander willen worden.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 322.125 | 363.300 | 317.800 | 295.000 | 282.900 | 282.900 | 282.900 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 53.447 | 54.260 | 52.460 | 52.460 | 52.460 | 52.460 | 52.460 |
Rentebaten | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 376.039 | 417.560 | 370.260 | 347.460 | 335.360 | 335.360 | 335.360 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 239.685 | 268.560 | 230.760 | 208.960 | 201.460 | 201.460 | 201.460 |
– waarvan eigen personeel | 194.439 | 214.560 | 198.760 | 182.960 | 183.460 | 183.460 | 183.460 |
– waarvan externe inhuur | 38.641 | 54.000 | 32.000 | 26.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 |
Materiële kosten | 69.752 | 73.000 | 73.000 | 73.000 | 69.400 | 69.400 | 69.400 |
– waarvan apparaat ICT | 1.119 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 31.669 | 31.000 | 31.000 | 31.000 | 31.000 | 31.000 | 31.000 |
Programmakosten | 46.851 | 56.000 | 47.000 | 47.000 | 47.000 | 47.000 | 47.000 |
Afschrijvingskosten | |||||||
– Materieel | 5.286 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
– waarvan apparaat ICT | 2.926 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
– Immaterieel | 11.234 | 13.500 | 13.000 | 12.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 |
Overige kosten | |||||||
– Dotaties voorzieningen | 1.753 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Rentelasten | 560 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
– Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 375.121 | 417.560 | 370.260 | 347.460 | 335.360 | 335.360 | 335.360 |
Saldo van baten en lasten | 918 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Toelichting op de Meerjarige begroting van baten en lasten
De totale omzet is gebaseerd op de vastgestelde kostprijzen (P), de instroomaantallen (Q) en een lumpsumbekostiging voor de materiële kosten (ICT, huisvesting e.d.) en de kosten voor de staf. In tabel 02.4 doelmatigheidsindicatoren is de integrale omzet gesplitst naar hoofdproduct. De bekostiging van de IND is opgebouwd in een bijdrage van het moederdepartement en de opbrengsten derden.
Omzet moederdepartement
De daling van de omzet hangt samen met de taakstellingen Rutte I en Rutte/Asscher. Deze taakstellingen worden voor een groot deel in ketenverband (samen met COA en DT&V) ingevuld en uitgevoerd.
Omzet derden
De opbrengsten derden bestaan uit leges die vreemdelingen betalen voor het behandelen van aanvragen voor verblijfsvergunning regulier of verzoeken tot naturalisatie; uit opbrengsten uit onderverhuur en uit bijdragen uit Europese subsidies.
Lasten
Personele kosten
De benodigde capaciteit voor het primaire proces is opgebouwd uit ambtelijke medewerkers en externe inhuur. De inzet van uitzendkrachten in het primaire proces is een doelmatig instrument om flexibel te kunnen inspelen op wisselingen in de instroom. Daarnaast zijn in de begroting de ingehuurde ICT deskundigen opgenomen onder externe inhuur.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal ambtelijk fte | 2.984 | 3.200 | 3.000 | 2.750 | 2.750 | 2.750 | 2.750 |
Middenloonsom (x € 1.000) | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 |
Materiële kosten
De materiële kosten houden verband met de bedrijfsvoering van de IND en betreffen onder andere huisvesting en in- en uitbesteding.
De programmakosten hebben een directe relatie met de uitvoering van te leveren prestaties (tolken, proceskosten, verzorging, laboratoriumonderzoek en documenten). Ook de kosten van automatisering voor het primair proces vallen onder programmakosten.
De rentelasten hangen samen met het beroep op de leenfaciliteit. Over de aangegane leningen voor de financiering van de investeringen in de (im)materiële vaste activa wordt rente betaald.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 27.339 | 50.423 | 54.047 | 54.347 | 54.847 | 55.347 | 61.347 |
2. | Totale operationele kasstroom | 39.920 | 19.460 | 19.000 | 18.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 14.825 | – 24.654 | – 10.200 | – 10.200 | – 10.200 | – 10.200 | – 10.200 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 14.787 | – 24.654 | – 10.200 | – 10.200 | – 10.200 | – 10.200 | – 10.200 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement(+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 16.750 | – 15.806 | – 18.700 | – 17.500 | – 16.500 | – 11.000 | – 11.000 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 14.700 | 24.654 | 10.200 | 10.200 | 10.200 | 10.200 | 10.200 |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 2.050 | 8.848 | – 8.500 | – 7.300 | – 6.300 | – 800 | – 800 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 50.423 | 54.047 | 54.347 | 54.847 | 55.347 | 61.347 | 67.347 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
De investeringen hebben betrekking op gebouwen, verbouwingen, inventarissen en installaties, hard- en software en doorontwikkeling op het informatiesysteem INDIGO.
Doelmatigheid
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | |||||||
IND totaal: | |||||||
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 2.984 | 3.200 | 3.000 | 2.750 | 2.750 | 2.750 | 2.750 |
Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 0,2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aantal gegronde klachten in % | 0,9 | < 2,0 | < 2,0 | < 2,0 | < 2,0 | < 2,0 | < 2,0 |
Asiel | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 93 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Standhouden van beslissingen in % | 87 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 3.790 | 3.603 | 3.488 | 3.334 | 3.273 | 3.273 | 3.273 |
Omzet (x € 1 mln.) | 198 | 243 | 201 | 186 | 176 | 176 | 176 |
Regulier | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 91 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Standhouden van beslissingen in % | 84 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 795 | 718 | 695 | 665 | 653 | 653 | 653 |
Omzet (x € 1 mln.) | 154 | 155 | 150 | 143 | 141 | 141 | 141 |
Naturalisatie | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 87 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 690 | 616 | 596 | 570 | 560 | 560 | 560 |
Omzet (x € 1 mln.) | 18 | 19 | 19 | 18 | 18 | 18 | 18 |
Gemiddelde fte (exclusief inhuur externen)
Voor de komende jaren is sprake van een daling van de ambtelijke capaciteit. De daling houdt verband met de uitvoering van de generieke en additionele taakstellingen uit het Regeerakkoord.
Doorlooptijd
De huidige procedure voor het behandelen van een aanvraag heeft tot doel om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over de uitkomst, waarbij op een zorgvuldige manier wordt getoetst aan de voorwaarden voor het verkrijgen van een asielvergunning, regulier verblijf of naturalisatie.
Het streven is om het grootste deel van de asielaanvragen af te handelen in de eerste 8 dagen (AA procedure). Voor de overige aanvragen geldt dat de IND streeft naar een tijdigheid van minimaal 90% bij overige asielaanvragen en 95% voor regulier verblijf en naturalisatie.
De doorlooptijd binnen de asielprocedures is sterk afhankelijk van de daadwerkelijke ontwikkelingen in de instroom en de «zwaarte» van de af te handelen asielverzoeken.
Standhouden beslissing
Deze indicator geeft aan in hoeveel procent van de gevallen de beslissingen van de IND standhouden voor de rechter. Dit is een (gedeeltelijke) indicatie van de kwaliteit van beslissingen die de IND neemt in vreemdelingenzaken (asiel en regulier). In de tijd tussen een beslissing en een beroep kunnen zich echter ook nieuwe feiten voordoen die van invloed zijn op de beslissing.
Kostprijs per productgroep
De integrale kostprijzen zijn gebaseerd op de in 2015 vastgestelde kostprijzen. De komende jaren dalen de kosten als gevolg van de taakstellingen en hierdoor ook de kostprijzen.
Omzet per productgroep
De IND afgerekend op basis van output. De omzet per productgroep wordt gebaseerd op de integrale kostprijs en de verwachte instroom aantallen per productgroep. Voor asiel wordt daarbij uitgegaan van instroom van 26.000 voor 2016 en meerjarig van 22.500. De instroom van reguliere aanvragen bedraagt 200.000 (exclusief bezwaarzaken).