Niet-beleidsartikel 97: Algemeen departement
Algemene Doelstelling
Op dit artikel worden de IenM brede programma uitgaven verantwoord.
Budgettaire gevolgen van beleid
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 63.614 | 52.663 | 44.730 | 36.909 | 35.978 | 42.771 | 42.499 | |
Uitgaven: | 55.677 | 51.510 | 45.733 | 43.797 | 44.364 | 43.542 | 43.248 | |
97.01 | IenM-brede programmamiddelen | 55.677 | 51.510 | 45.733 | 43.797 | 44.364 | 43.542 | 43.248 |
97.01.01 | Opdrachten | 30.159 | 32.440 | 26.662 | 24.725 | 25.292 | 24.720 | 24.326 |
– Onderzoeken ANVS | 0 | 4.032 | 4.032 | 4.032 | 4.032 | 4.032 | 4.032 | |
– Overige opdrachten | 30.159 | 28.408 | 22.630 | 20.693 | 21.260 | 20.688 | 20.294 | |
97.01.02 | Subsidies | 1.119 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.000 | 1.100 |
97.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 19.022 | 12.593 | 12.594 | 12.595 | 12.595 | 12.595 | 12.595 |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 2.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan ILT | 16.000 | 11.986 | 11.985 | 11.986 | 11.986 | 11.986 | 11.986 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 622 | 607 | 609 | 609 | 609 | 609 | 609 | |
97.01.06 | Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 5.377 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | 5.227 |
– StAB | 5.377 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | |
Ontvangsten | 18.503 | 3.382 | 1.994 | 1.994 | 1.994 | 1.994 | 1.994 |
97.01 IenM-brede programmamiddelen
Toelichting op de financiële instrumenten
97.01.01 Opdrachten
Onderzoeken ANVS
Het betreft uitgaven voor opdrachten van technische ondersteuning, advisering en onderzoek op terreinen van nucleaire veiligheid en stralingsbescherming, alsmede beveiliging en safeguards. Daarnaast worden de uitgaven die verband houden met de samenwerking met internationale overheden en instanties inzake voornoemde terreinen ook onder dit artikel verantwoord.
Overige opdrachten
Regeringsvliegtuig
Dit betreft de uitgaven van IenM voor het onderhoud en de exploitatie van het Regeringsvliegtuig.
Onderzoeken PBL
Betreft uitgaven ten behoeve van onderzoeksactiviteiten van PBL, zoals aanschaf van databestanden, ontwikkeling van modellen, uitbesteding van onderzoek en vervaardiging van (web)publicaties. Een deel van deze uitgaven wordt door externe opdrachtgevers vergoed. Voor nieuws en publicaties van het PBL zie de website van het PBL28.
Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC)
Het beleid op het gebied van Crisisbeheersing is het laatste decennium flink in ontwikkeling. Dit is vooral veroorzaakt door andere vormen van crisis (terreuraanslagen, extreme weersomstandigheden en infectieziekten) en door de internationale dimensies van crisis. DCC is verantwoordelijk voor een effectief crisisbeheersingsbeleid en een professionele aanpak van crisis. De hoofdtaak van het DCC is het voorbereiden van het Ministerie van IenM op het beheersen van crises.
Overig
Dit betreft voornamelijk de uitgaven die worden gedaan inzake corporate- en beleidscommunicatie, grote publiekscampagnes als van A naar Beter29, alsmede artikeloverstijgende onderzoeksopdrachten van bijvoorbeeld het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid30, op het gebied van Kennis, Innovatie en Strategie alsmede Bestuurlijke en Juridische Zaken.
97.01.02 Subsidies
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)
Deze uitgaven hangen samen met subsidies die IenM, in samenwerking met andere departementen, verstrekt aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek31. Het betreft onder andere voor het programma SURF (Smart Urban Regions in the Future) en het programma Duurzame Logistiek.
97.01.03 Bijdragen aan agentschappen
ILT
De bijdrage aan ILT is bestemd voor de kosten van vergunningverlening die niet geheel gedekt worden door de inkomsten die de ILT verkrijgt vanuit de tariefheffing. Dit wordt veroorzaakt door tarieven, waarvan het bij ministeriële regeling vastgestelde bedrag lager is dan de werkelijke kosten van de vergunningverlening en door vergunningverlenende activiteiten van ILT waarvoor geen tarief is vastgesteld, waardoor de betreffende aanvragers van vergunningen de kosten van de aanvraag niet aan ILT hoeven te vergoeden. De vastgestelde tarieven worden in de Staatscourant gepubliceerd.
RWS
Dit betreft de bijdrage aan RWS voor de capaciteitsinzet in het kader van beleidsondersteuning en advies.
97.01.06 Bijdrage aan ZBO en RWT’s
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB)
Deze uitgaven hangen samen met de subsidie die IenM verstrekt aan de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak32. De StAB adviseert, door middel van deskundigenberichten, op verzoek van de Raad van State en de rechtbanken over geschillen op het terrein van de fysieke leefomgeving zoals milieu, ruimtelijke ordening, water, bouw en schade.
97.02 Ontvangsten
Op dit artikel worden de ontvangsten geraamd die IenM onder andere ontvangt voor het Regeringsvliegtuig en voor onderzoeken van het PBL.
Niet-beleidsartikel 98: Apparaatsuitgaven kerndepartement
Algemene Doelstelling
Op dit artikel staan alle personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu met uitzondering van de agentschappen Inspectie Leefomgeving en Transport, Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut, Nederlandse Emissieautoriteit en Rijkswaterstaat. Het omvat de verplichtingen en uitgaven voor ambtelijk personeel, inhuur externen en materieel voor het kerndepartement.
Budgettaire gevolgen van beleid
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 292.085 | 327.185 | 332.770 | 285.534 | 286.870 | 286.873 | 283.151 |
Uitgaven: | 303.576 | 331.919 | 340.148 | 284.943 | 286.536 | 286.861 | 283.139 |
Personele uitgaven | 207.098 | 226.023 | 218.672 | 202.113 | 194.275 | 194.271 | 190.214 |
– waarvan eigen personeel | 186.627 | 198.723 | 192.130 | 182.638 | 175.438 | 175.434 | 171.377 |
– waarvan externe inhuur | 9.699 | 16.022 | 15.929 | 9.458 | 8.821 | 8.821 | 8.821 |
– waarvan overige personele uitgaven | 10.772 | 11.278 | 10.613 | 10.017 | 10.016 | 10.016 | 10.016 |
Materiele uitgaven | 96.478 | 105.896 | 121.476 | 82.830 | 92.261 | 92.590 | 92.925 |
– waarvan ICT | 29.383 | 27.228 | 23.248 | 22.949 | 22.321 | 22.321 | 22.321 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 37.950 | 33.726 | 51.024 | 32.577 | 28.898 | 28.727 | 28.519 |
– waarvan overige materiële uitgaven | 29.145 | 44.942 | 47.204 | 27.304 | 41.042 | 41.542 | 42.085 |
Ontvangsten | 14.203 | 19.651 | 3.530 | 3.530 | 3.530 | 3.530 | 3.530 |
Personele uitgaven
Dit betreft alle uitgaven van het eigen personeel, de externe inhuur en postactieven voor het kerndepartement.
Eigen personeel
Onder uitgaven eigen personeel vallen de loonkosten en de uitgaven voor de personele exploitatie.
-
• Onder loonkosten wordt verstaan alle uit de rechtspositiebepalingen en aanverwante (wettelijke) regelingen voortvloeiende uitgaven aan en ten behoeve van de werknemers, zoals salaris, vakantie- en eindejaarsuitkering, vergoedingen voor inbesteding van personeel, toelagen, toeslagen en vergoedingen, gratificaties, onkostenvergoedingen waaronder woon-werkverkeer (ook collectieve inkoop openbaar vervoerskaarten), sociale lasten en de bijdrage aan de zorgverzekeringswet, pensioenpremies en de eindheffing loonbelasting.
-
• Onder personele exploitatie worden andere personele uitgaven verstaan zoals verhuiskosten, hotels in het kader van dienstreizen, werving en selectie, keuringen, assesments, outplacement, loopbaanbegeleiding en re-integratie, arbeidsgezondheidskundige begeleiding, werkplekaanpassing, uitbesteding arbo-dienstverlening, bedrijfshulpverlening, representatie voor eigen personeel, opleiding, coaching, training, bezoek van symposia en congressen, personeelsevenementen, bijeenkomsten en recepties, noodzakelijke contributies van personeel, uitgaven sociaal flankerend beleid en dergelijke.
Externe inhuur
Dit betreft de uitgaven voor de externe inhuur.
Overige personele uitgaven
De overige personele uitgaven bestaan uit de uitgaven aan postactieven. Onder postactieven wordt verstaan uitgaven aan en ten behoeve van voormalig personeel, voor zover niet ten laste komend van derden (pensioen- of uitkeringsfonds) zoals Functioneel leeftijdsontslag (FLO), werkloosheidsuitkeringen, wachtgelden en de daarmee samenhangende uitvoeringskosten van derden.
Materiële uitgaven
Dit betreft materiële uitgaven van het kerndepartement waarvoor geldt dat deze betrekking hebben op uitgaven die bedoeld zijn voor activiteiten ter ondersteuning van het primaire proces. ICT bevat zowel de uitgaven voor projecten als structurele uitgaven zoals onderhoud en licenties. De bijdrage aan de Shared Service Organisaties betreft onder andere P-Direkt (Salarisbedrijf van het Rijk), FM Haaglanden en de Rijksvastgoedbedrijf. De hogere uitgaven bijdragen aan SSO’s in 2016 worden veroorzaakt door een eenmalige bijdrage van het Ministerie van Financiën aan het Ministerie van IenM als gevolg van gemaakte afspraken in het kader van het Masterplan kantoorhuisvesting Den Haag. Deze bijdrage is reeds bij voorjaarsnota 2012 verwerkt.
Totaal apparaat Betuurskern | 340.148 |
---|---|
Directoraat-Generaal Bereikbaarheid | 46.292 |
Directoraat-Generaal Milieu en Internationaal | 32.820 |
Directoraat-Generaal Ruimte en Water | 26.661 |
Beleids- en Bestuursondersteuning | 35.181 |
Financiën en Bedrijfsvoering | 153.809 |
– waarvan IenM-brede apparaatsuitgaven | 109.668 |
Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming | 22.976 |
Planbureau voor de Leefomgeving | 22.409 |
Deze tabel splitst de apparaatsuitgaven van het kerndepartement per integratieonderdeel uit voor het jaar 2016.
Extracomptabele verwijzingen
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatskosten Staf Deltacommissaris | 1.812 | 2.066 | 1.826 | 1.775 | 1.725 | 1.725 | 1.725 |
De apparaatskosten van de Staf Deltacommissaris worden in lijn met de Waterwet op het Deltafonds begroot en verantwoord (zie artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven van het Deltafonds).
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatskosten agentschappen | 1.246.644 | 1.196.776 | 1.175.079 | 1.120.418 | 1.103.696 | 1.092.106 | 1.089.033 |
ILT | 147.499 | 141.141 | 144.014 | 136.338 | 134.101 | 135.634 | 135.640 |
KNMI | 47.368 | 52.132 | 50.788 | 49.237 | 49.217 | 49.217 | 49.217 |
NEA | 5.730 | 7.271 | 6.491 | 6.480 | 6.559 | 6.566 | 6.608 |
RWS | 1.046.047 | 996.232 | 973.786 | 928.363 | 913.819 | 900.689 | 897.568 |
Vier agentschappen vallen onder IenM: Rijkswaterstaat (RWS), de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT), het Koninklijk Nederlands Metereologisch Instituut (KNMI) en de Nederlandse Emissieautoriteit (Nea). Bovenstaand zijn de begrote apparaatskosten van deze agentschappen opgenomen. IenM draagt hier deels aan bij. Voor nadere toelichting wordt verwezen naar de agentschapsparagrafen.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
\Totaal apparaatskosten ZBO's en RWT's | 671.377 | 618.227 | 606.227 | 432.227 | 431.227 | 431.227 | 431.227 |
ProRail | 499.000 | 453.000 | 436.000 | 427.000 | 426.000 | 426.000 | 426.000 |
Kadaster | 167.000 | 160.000 | 165.000 | ||||
StAB | 5.377 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | 5.227 | 5.227 |
IenM verstrekt bijdragen aan drie begrotingsgefinancierde ZBO’s en RWT’s: Prorail, Kadaster en StAB. Voor meer informatie over ZBO’s en RWT’s van IenM zie de bijlage ZBO’s en RWT’s van deze begroting.
Taakstelling Rutte II
Conform de Regeling Rijksbegrotingsvoorschriften wordt hieronder aangegeven hoe de taakstelling Rutte II binnen IenM is verdeeld naar alle verschillende onderdelen van het ministerie (inclusief agentschappen en ZBO’s).
2016 | 2017 | 2018 | Structureel | ||
---|---|---|---|---|---|
Kerndepartement | – 15.138 | – 40.807 | – 37.320 | – 37.320 | |
Agentschappen | |||||
RWS | – 18.289 | – 37.972 | – 53.100 | – 53.100 | |
ILT | – 1.726 | – 3.430 | – 5.135 | – 5.135 | |
KNMI | – 261 | – 519 | – 777 | – 777 | |
NEa | – 90 | – 180 | – 269 | – 269 | |
ZBO's | |||||
Kadaster | – 310 | – 618 | – 924 | – 924 | |
Overig | |||||
RIVM | – 361 | – 824 | – 1.000 | – 1.000 | |
Prorail | – 6.825 | – 13.650 | – 20.475 | – 20.475 | |
Totale taakstelling | – 43.000 | – 98.000 | – 119.000 | – 119.000 |
Toelichting
Bij het Kerndepartement zijn maatregelen om de taakstelling Rutte II (2016 en volgende) in te vullen voor het grootste deel gevonden in:
-
• Versobering van de bedrijfsvoering; verlaging van de centrale budgetten op het gebied van materiële uitgaven (o.a. door efficiency, productiviteitsverbeteringen en verdergaande digitalisering);
-
• Verbeterde inzet op integrale programma-aanpak, standaardisering, uniformering en vereenvoudiging van processen, vakmanschap en flexibele inzet over de grenzen van de organisatieonderdelen.
-
• Maatregelen met personele gevolgen worden in overleg met de medezeggenschap opgepakt. Omdat de grens van het haalbare steeds dichterbij komt wordt getracht om de personele krimp zoveel mogelijk te beperken.
Bij de agentschappen wordt het grootste deel van de financiële taakstelling ten laste van de personele budgetten gebracht. Invulling geschiedt middels het nemen van efficiencymaatregelen en indien nodig taakversobering. Dit betekent dat bepaalde taken dan niet meer of minder intensief zullen worden uitgevoerd. Voor een nadere toelichting zie het onderdeel 3. Agentschappen van deze begroting.
Niet-beleidsartikel 99: Nominaal en onvoorzien
Dit artikel is een administratief begrotingstechnisch artikel. Dit betekent dat er geen daadwerkelijke uitgaven ten laste van artikel 99 worden gedaan. Het artikel dient hoofdzakelijk als tussenstation voor de overboeking van middelen naar de andere artikelen op de IenM begroting, zoals loon- en prijsbijstelling. Ook taakstellingen die nog niet direct kunnen worden doorgeboekt worden op dit artikel geadministreerd.
Budgettaire gevolgen van beleid
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 25 | 0 | 2.698 | 697 | 4.542 |
Uitgaven: | 0 | 0 | 25 | 0 | 1.949 | 698 | 4.543 |
Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 307 | 401 | 401 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 25 | 0 | 1.642 | 297 | 4.142 |