Inleiding
SSC-ICT Haaglanden is de rijksbrede shared service organisatie die op een efficiënte, veilige en betrouwbare wijze ICT-diensten levert die opdrachtgevers vragen. Per 1 januari 2015 is het baten-lastenagentschap GDI, de ICT organisatie van VenJ die per 1 januari 2014 is overgekomen naar BZK, in SSC-ICT Haaglanden geïntegreerd.
SSC-ICT Haaglanden werkt voor acht ministeries en servicet 30.000 mensen die werken op vele locaties in Nederland en op 160 ambassadeposten over de gehele wereld. Het dienstverleningsgebied groeit nog steeds. SSC-ICT Haaglanden levert een zeer breed en state-of-the-art-pakket aan ICT-services en expertises zoals:
-
• vaste en mobiele werkplekservice;
-
• voorzieningen als Rijksportaal, Samenwerkruimte en de Rijksappstore;
-
• telecommunicatie;
-
• hosting en housing van een groot aantal bedrijfsspecifieke applicaties in onze datacenters;
-
• ERP-services (SAP, Oracle en Exact);
-
• diverse secure IT-services.
In 2016 betreft dit alle ministeries, behalve de Ministeries van Economische Zaken (EZ) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De ICT dienstverlening voor Buitenlandse Zaken (BZ) is ten opzichte van de begroting 2015 nieuw toegevoegd. Voor het begrotingsjaar 2015 zal dit gebeuren bij de 2e suppletoire begroting.
De bekostiging van SSC-ICT Haaglanden is volledig tarief gefinancierd. Het streven is per 1 januari 2016 te gaan werken met een vereenvoudigd, geïntegreerd kostprijsmodel voor geheel SSC-ICT Haaglanden. De financiering van de verleende services wordt verrekend met de afnemers en in sommige gevallen met een solidariteitstarief gebaseerd op aantal individuele arbeidsrelaties per ministerie. In andere gevallen wordt verrekend naar werkelijk gebruik met tarieven per hoeveelheid afgenomen product. Het maatwerk wordt in rekening gebracht op basis van vooraf geoffreerde vaste prijzen of nacalculatie.
Staat van baten en lasten
2014 Stand Slotwet | 2015 Vastgestelde begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 27.773 | 28.000 | 28.417 | 28.400 | 28.400 | 28.400 | 28.400 |
Omzet overige departementen | 155.462 | 150.000 | 183.861 | 183.900 | 183.900 | 183.900 | 183.900 |
Omzet derden | – | – | – | – | – | – | – |
Rentebaten | – | – | – | – | – | – | – |
Vrijval voorzieningen | – | – | – | – | – | – | – |
Bijzondere baten | 2.755 | – | – | – | – | – | – |
Totaal baten | 185.990 | 178.000 | 212.278 | 212.300 | 212.300 | 212.300 | 212.300 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 153.947 | 149.000 | 173.553 | 173.600 | 173.600 | 173.600 | 173.600 |
– personele kosten | 84.370 | 85.000 | 94.285 | 94.300 | 94.300 | 94.300 | 94.300 |
– waarvan eigen personeel | 42.632 | 51.000 | 52.182 | 52.200 | 52.200 | 52.200 | 52.200 |
– waarvan externe inhuur | 41.738 | 34.000 | 42.103 | 42.100 | 42.100 | 42.100 | 42.100 |
– waarvan overige personele kosten | – | – | – | – |
| ||
– materiële kosten | 69.577 | 64.000 | 79.268 | 79.300 | 79.300 | 79.300 | 79.300 |
– waarvan apparaat ICT | 61.036 | 53.000 | 65.309 | 65.300 | 65.300 | 65.300 | 65.300 |
– waarvan bijdrage SSO's | 3.671 | 5.000 | 5.982 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
– waarvan overige materiële kosten | 4.870 | 6.000 | 7.977 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Rentelasten | 176 | 1.000 | 1.058 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Afschrijvingskosten | 21.143 | 28.000 | 37.667 | 37.700 | 37.700 | 37.700 | 37.700 |
– materieel | 21.143 | 28.000 | 37.667 | 37.700 | 37.700 | 37.700 | 37.700 |
– waarvan apparaat ICT | – | 28.000 | 37.667 | 37.700 | 37.700 | 37.700 | 37.700 |
– immaterieel | – | – | – | – | – | – | – |
Overige kosten | 10.937 | – | – | – | – | – | – |
– dotaties voorzieningen | 8.291 | – | – | – | – | – | – |
– bijzondere lasten | 2.646 | – | – | – | – | – | – |
Totaal lasten | 186.203 | 178.000 | 212.278 | 212.300 | 212.300 | 212.300 | 212.300 |
Saldo van baten en lasten | – 213 | – | – | – | – | – | – |
Toelichting op baten en lasten
Baten
Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van agentschap SSC-ICT Haaglanden is een kostendekkende exploitatie. Hierbij is rekening gehouden met een taakstelling op de tarieven in 2016 van –/– 1,5%. Eventuele indexering vindt plaats binnen de daartoe geldende kaders.
Personele kosten
De personele kosten omvatten de salariskosten van de ambtenaren in dienst, kosten voor gedetacheerde ambtenaren en kosten van uitzendkrachten en inhuur van externen. Er zal de komende jaren worden ingezet op verambtelijking, waardoor de kosten van eigen personeel stijgen en de externe inhuur kosten zullen dalen. De effecten hiervan zijn niet meegenomen in deze begroting, omdat deze op het moment van opstellen van deze begroting nog niet kwantificeerbaar zijn.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan voor een belangrijk deel uit de directe kosten van de dienstverlening, zoals kosten voor de (reguliere) ICT-werkplek en hostingskosten voor applicaties. Daarnaast vallen de kosten voor huisvesting, ICT en de servicekosten Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onder deze post.
Rentelasten
De rentelasten hebben betrekking op de financieringslasten van de bij het Ministerie van Financiën aangegane leningen voor de aanschaf van de voor de dienstverlening benodigde hard- en software en overige materiële vaste activa. De rente in deze begroting is bepaald met een percentage van 2%.
Afschrijvingskosten en specifieke ICT-middelen
De afschrijvingen bestaan uit afschrijvingen van de investeringen in hard- en software en overige materiële vaste activa. De voor de generieke en gemeenschappelijke basis- en basisplusdienstverlening benodigde activa zijn in eigendom bij SSC-ICT Haaglanden. Specifieke ICT-middelen zijn eigendom van de opdrachtgever.
Taakstelling
SSC-ICT Haaglanden heeft vanaf 2012 tot en met 2016 als taakstellig haar tarieven jaarlijks met tenminste 1,5% te laten dalen. SSC-ICT Haaglanden heeft de hiervoor benodigde kostenreductie gerealiseerd door bij uitbreiding van de dienstverlening efficiency slagen te maken, door het beperken van de externe inhuur en door efficiëntere inzet van materiaal. SSC-ICT Haaglanden houdt zich aan de met de eigenaar overeengekomen indexering.
Kasstroomoverzicht
2014 Stand Slotwet | 2015 Vastgestelde begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2015 + depositorekeningen | 25.829 | 17.673 | – 2.262 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 31.068 | 8.065 | 49.679 | 29.645 | 28.936 | 23.609 | 24.708 |
– /– totaal investeringen | – 26.201 | – 30.000 | – 24.370 | – 25.928 | – 22.942 | – 27.856 | – 21.014 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 246 | – | – | – | – | – | – | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 25.955 | – 30.000 | – 24.370 | – 25.928 | – 22.942 | – 27.856 | – 21.014 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 2.962 | – | – | – | – | – | – | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | – | – | – | – | – | – | – | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 16.369 | – 28.000 | – 30.417 | – 29.645 | – 28.936 | – 23.609 | – 24.708 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 26.512 | 30.000 | 24.370 | 25.928 | 22.942 | 27.856 | 21.014 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 7.181 | 2.000 | – 6.047 | – 3.717 | – 5.994 | 4.247 | – 3.694 |
5. | Rekening courant RHB 1 januari 2015 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (noot: maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 38.122 | – 2.262 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
Toelichting bij het kasstroomoverzicht
In het kasstroomoverzicht worden 2 geldstromen onderscheiden:
-
– De totale operationele kasstroom is het saldo van ontvangsten van afnemers en betalingen aan personeel en crediteuren.
-
– Bij de totale investeringskasstroom zijn de uitgaven verantwoord, die verband houden met de investeringen in materiële vaste activa. Dit betreft in 2016 vrijwel uitsluitend vervangingsinvesteringen voor de bestaande dienstverlening.
Al deze geldstromen verlopen via de bij de Rijkshoofdboekhouding aangehouden rekening courant. Dagelijks wordt hierop het saldo bijgeschreven van alle mutaties op de bankrekeningen van SSC-ICT Haaglanden.
Doelmatigheid
2014 Stand Slotwet | 2015 Vastgestelde begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Taakstellende tariefverlaging | – 1,5% | – 1,5% | – 1,5% | – | – | – | – |
Verbetering kostprijzen infrastructuurcomponenten | – 1,0% | – 1,0% | – | – | – | – | |
Verbetering kostprijzen werkplekcomponenten | – 1,0% | – 1,0% | – | – | – | – | |
Kostprijs voor beheertaken (werkplektarief) | 1.850 | 1.822 | 1.804 | 1.804 | 1.804 | 1.804 | 1.804 |
Gemiddeld uurtarief voor ontwikkeltaken | |||||||
Totale omzet per product of dienst | 113.133 | 178.000 | 212.278 | 212.300 | 212.300 | 212.300 | 212.300 |
generiek (infrastructuur, rijksportaal en samenwerkfunctionaliteit, ODC DH km2) | 16.147 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 |
gemeenschappelijk (basis kantoorautomatisering + hosting) | 85.854 | 108.000 | 108.000 | 108.000 | 108.000 | 108.000 | 108.000 |
specifiek (plusdiensten en maatwerk) | 11.132 | 56.000 | 90.278 | 90.300 | 90.300 | 90.300 | 90.300 |
Formatie | 357,2 | 658 | 720,2 | 720,2 | 720,2 | 720,2 | 720,2 |
Aantal externe FTE's in % van de totale FTE's | 40,0% | 37,0% | 33,0% | 33,0% | 33,0% | 33,0% | |
Saldo van baten en lasten (%) | – 0,14% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Resultaat benchmarkvergelijking | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | |
Klanttevredenheid (KTO) | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Medewerkerteverdenheid (MTO) | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Omschrijving Specifiek Deel – ICT Diensten | |||||||
Beschik-/betrouwbaarheid basisfunctionaliteit | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Geleverd binnen gestelde termijn | 94,3% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
Incidenten hersteld binnen afgesproken tijd | 94,8% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
Kwaliteit beantwoorden vragen | |||||||
beantwoorden helpdeskvragen binnen afgesproken tijd | 98,9% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% |
direct beantwoorden helpdeskvragen | 89,3% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% |
In de bovenstaande tabel zijn zo veel mogelijk kengetallen gecombineerd van de twee locaties. Tevens is er aansluiting gezocht bij de nieuwe Balance Score Card welke 4 maal per jaar gepresenteerd wordt aan het Bestuurlijk Overleg van SSC-ICT Haaglanden. De financiële KPI’s laten naar de toekomst geen ontwikkeling zien. Wanneer het nieuwe kostprijsmodel is geïmplementeerd en de effecten hiervan duidelijk zijn, is een verloop te bepalen. De stijging in omzet en fte’s in 2016 wordt veroorzaakt door de toevoeging van de dienstverlening voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken.