Algemene doelstelling
Een doeltreffend en doelmatig rechtsbestel.
Rol en verantwoordelijkheid
Als stelselverantwoordelijke schept de Minister van Veiligheid en Justitie optimale voorwaarden voor het in stand houden en verbeteren van een goed en toegankelijk rechtsbestel. De Minister heeft:
-
• Een financierende rol voor de rechtspraak. De Minister houdt toezicht op het beheer en is de werkgever voor de rechterlijke macht16;
-
• Een financierende rol voor de Raad voor Rechtsbijstand, het Bureau Financieel Toezicht en het Register beëdigde tolken en vertalers17. Hij is verantwoordelijk voor het wettelijk kader waar binnen tolken, vertalers, advocaten, notarissen en andere zelfstandige professionals binnen het justitiële domein opereren;
-
• Een stimulerende rol voor alternatieve geschillenbeslechting en schuldsanering. Ten aanzien van de schuldsanering is hij verantwoordelijk voor het wettelijke traject van de schuldsaneringsregeling, de faillissementsrechters en de bewindvoerders.18
Kwaliteit en innovatie van/in de rechtspraak
Beleidswijzigingen
De wettelijke evaluatie van de Wet herziening gerechtelijke kaart (HGK) is in 2016 gestart. De commissie heeft tot taak het doen van onderzoek naar de doeltreffendheid en de effecten van de Wet HGK in de praktijk en het uitbrengen van aanbevelingen. Daarbij is de commissie gevraagd in ieder geval aandacht te besteden aan de kwaliteit en toegankelijkheid van het primaire proces (de rechtspraak), en mede in de sleutel daarvan: 1) de kwaliteit van bestuur, 2) de kwaliteit van de bedrijfsvoering, en 3) de geografische congruentie tussen ketenpartijen (eerstelijnsrechtspraak, Openbaar Ministerie, politie). De commissie onder voorzitterschap van professor H.R.B.M. Kummeling heeft op 31 maart 2016 het deelverslag over de arrondissementen Gelderland en Overijssel uitgebracht. Dit deelverslag is naar de Tweede Kamer gezonden. Het zwaartepunt van het verdere onderzoek ligt in 2017. Voor 1 januari 2018, vijf jaar na inwerkingtreding van de wet, moet de commissie haar eindrapport hebben uitgebracht.
Een van de kernthema’s in het beleid is de «Bestendiging en Versterking Rechtstaat». Momenteel wordt gewerkt aan onderhoud, modernisering en versterking van de rechtsstaat, zodat deze beter kan voldoen aan de hoge eisen die de samenleving stelt. Dit krijgt onder meer gestalte in het programma Kwaliteit en Innovatie Rechtspraak (KEI). Onder verantwoordelijkheid van de Rechtspraak wordt bijvoorbeeld digitaal procederen mogelijk en voor professionele partijen verplicht. Partijen kunnen dan digitaal communiceren met de griffie van het gerecht en digitaal procedures starten. De wetsvoorstellen die dit mogelijk maken zijn in 2016 door de Eerste Kamer aangenomen en treden begin 2017 (eerste fase) in werking. De inwerkingtreding vindt gefaseerd plaats. De Tweede Kamer wordt halfjaarlijks over de voortgang geïnformeerd.
Rechtsbijstand
De commissie-Wolfsen heeft eind 2015 haar rapport «Herijking rechtsbijstand – Naar een duurzaam stelsel voor de gesubsidieerde rechtsbijstand» opgeleverd. In de kabinetsreactie hierop, van mei 2016, zijn maatregelen gepresenteerd die het stelsel van de gesubsidieerde rechtsbijstand in de komende jaren beheersbaar en toekomstbestendig maken19.
Deze maatregelen zien op onder andere de verbreding en versterking van de eerste lijn en de dienstverlening door het juridisch loket. Voor een goed en toekomstbestendig stelsel en het welslagen van alle verbeteringsmaatregelen is het nodig dat één organisatie het totaalbeeld heeft over het stelsel en daarover regie voert. Er worden maatregelen getroffen waarmee deze rol wordt neergelegd bij de raad voor rechtsbijstand. Met deze veranderingen blijft de toegang tot de gesubsidieerde rechtsbijstand en daarmee tot het recht voor min- en onvermogenden ook in de toekomst gegarandeerd.
In het najaar van 2016 wordt het nodige wetstraject voor deze maatregelen gestart dat in 2017 zal doorlopen. Daarnaast zullen in 2017 verschillende voorbereidingen voor de implementatie van de maatregelen worden getroffen. Verder zal in 2017 de evaluatie van de forfaitaire puntentoekenning worden afgerond.
Vermindering druk bestuursrechtelijke keten door een minder bureaucratische bezwaarschriftprocedure
In het project Prettig Contact met de Overheid (PCMO) verkent het Ministerie van BZK informele interventies naar aanleiding van aanvragen, zienswijzen, klachten en bezwaren. Deze «informele aanpak» leidt tot kwalitatief betere besluiten, minder procedures, kortere doorlooptijden, lagere kosten, groter vertrouwen in de overheid en hogere tevredenheid van burgers en ambtenaren. Naar aanleiding van de derde evaluatie van de Awb heeft BZK in dit project een minder bureaucratische bezwaarschriftprocedure ontwikkeld en in de praktijk ondersteund. Omdat de burger de bezwaarprocedure als te formalistisch zag, wordt in de nieuwe procedure laagdrempelig en proactief met de burger gecommuniceerd (bijvoorbeeld door direct telefonisch contact na binnenkomst van een bezwaarschrift). Zo kan een procedure vaak sneller, met minder kosten en tot grotere tevredenheid van de burger worden afgerond.
De informele aanpak kan nog worden geïntensiveerd en daardoor leiden tot minder gerechtelijke procedures. Bovenal is een minder bureaucratische bezwaarschriftprocedure van groot belang vanuit het oogpunt van de responsieve rechtsstaat.
Houdbaar (administratief) beroep WAHV-zaken
Het beoordelen en behandelen van administratief bezwaar bij de officier van justitie en (hoger) beroep bij de kantonrechter en het Hof van WAHV-zaken kost veel capaciteit van zowel het OM als de rechtspraak. Om de belasting van deze justitiële keten te verminderen en de vitaliteit te behouden, is het wenselijk te onderzoeken of een heffing moet worden ingevoerd voor bezwaar en (hoger) beroep in WAHV-zaken. Die heffing dient de afweging van de kansrijkheid daarvan te bevorderen.
Het betreft een heffing op het instellen van administratief bezwaar bij de officier van justitie en invoering van griffierecht voor (hoger) beroep bij de kantonrechter en bij het Hof. Deze heffing komt naast de huidige zekerheidsstelling (de opgelegde boete incl. administratiekosten) die nu wordt gevraagd bij instellen van bezwaar of beroep. Indien de rechtszoekende in (hoger) beroep in het gelijk wordt gesteld, ontvangt hij de zekerheidstelling en de heffing retour.
Slagvaardige moderne civiele rechtspleging
In de civiele rechtspleging worden juridische procedures efficiënter gemaakt en gemoderniseerd, waardoor het beslag op deze keten wordt verminderd. Het procesrecht kan daartoe worden heringericht en de rechtsplegingsketen kan korter worden. Dat maakt de rechtspleging voor burgers en bedrijven efficiënter, toegankelijker en transparanter, hetgeen wezenlijke elementen van de rechtsstaat zijn. Daartoe is een moderniseringsprogramma voorzien dat in de komende jaren in nauwe samenspraak met betrokken partijen zal worden vormgegeven. Daarnaast komen er ook de nodige flankerende en operationele maatregelen ter verbetering van de geschilafdoening. Daarbij zal worden bezien hoe met maatregelen ter versterking van het geschiloplossend vermogen van partijen zelf, zoals met behulp van mediation en online tools, de modernisering van het civiele procesrecht kan worden bevorderd.
Houdbaar toezicht door de rechterlijke macht
De rechterlijke macht houdt in een aanzienlijk aantal zaken jaarlijks toezicht. Om dit systeem ook in de toekomst vitaal te houden, wordt onderzocht of de invoering van een heffing daaraan kan bijdragen. De heffing wordt gevraagd van personen op wie toezicht wordt gehouden in het kader van bewindvoering en onder curatelestelling. De bijdrage dient beperkt te blijven. Gedacht wordt aan een gemiddelde bijdrage, in hoogte beperkt, per maand per onder toezicht gestelde.
Budgettaire gevolgen van beleid
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.469.308 | 1.614.223 | 1.469.910 | 1.418.230 | 1.395.380 | 1.387.649 | 1.386.528 | |
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad | ||||||||
Personeel | 22.403 | 23.046 | 24.955 | 24.939 | 24.939 | 25.042 | 25.042 | |
waarvan eigen personeel | 21.455 | 22.258 | 24.172 | 24.156 | 24.156 | 24.259 | 24.259 | |
waarvan externe inhuur | 948 | 764 | 761 | 761 | 761 | 761 | 761 | |
waarvan overig personeel | 0 | 24 | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 | |
Materieel | 4.872 | 3.447 | 1.587 | 2.506 | 2.509 | 2.509 | 2.551 | |
waarvan ICT | 2.282 | 1.000 | 1.000 | 1.100 | 1.390 | 1.390 | 1.390 | |
waarvan SSO's | 83 | 52 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | |
waarvan overig materieel | 2.507 | 2.395 | 526 | 1.345 | 1.058 | 1.058 | 1.100 | |
Programma-uitgaven | 1.439.560 | 1.587.730 | 1.443.368 | 1.390.785 | 1.367.932 | 1.360.098 | 1.358.935 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | |||||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | ||||||||
Bijdrage ZBO/RWT | ||||||||
Raad voor Rechtsbijstand | 47.251 | 48.992 | 47.590 | 46.196 | 45.196 | 44.596 | 44.196 | |
Bureau Financieel Toezicht | 6.316 | 3.968 | 2.389 | 2.247 | 2.247 | 2.247 | 2.247 | |
Subsidies | ||||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 1.382 | 1.343 | 572 | 354 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel | 254 | 167 | 300 | 189 | 468 | 468 | 468 | |
Opdrachten | ||||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 12.870 | 13.841 | 13.850 | 13.849 | 13.849 | 13.849 | 13.849 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 390.346 | 411.763 | 419.483 | 399.539 | 382.518 | 372.815 | 363.215 | |
Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel | 493 | 1.543 | 630 | 560 | 560 | 560 | 510 | |
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | ||||||||
Bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak | 962.086 | 1.083.846 | 938.495 | 908.038 | 903.284 | 905.857 | 914.744 | |
Bijdrage ZBO/RWT | ||||||||
College Bescherming Persoonsgegevens | 8.358 | 8.151 | 7.833 | 7.710 | 7.707 | 7.703 | 7.703 | |
College voor de Rechten van de Mens | 6.247 | 7.175 | 6.445 | 6.322 | 6.322 | 6.222 | 6.222 | |
Centraal Administratie Kantoor | 792 | 3.462 | 2.760 | 2.760 | 2.760 | 2.760 | 2.760 | |
Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | 549 | 711 | 709 | 709 | 709 | 709 | 709 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||
Bijdragen Rechtspleging | 0 | 89 | 88 | 88 | 88 | 88 | 88 | |
Subsidies | ||||||||
Subsidies Rechtspleging | 793 | 939 | 555 | 555 | 555 | 555 | 555 | |
Subsidies Wetgeving | 1.770 | 1.459 | 1.459 | 1.459 | 1.459 | 1.459 | 1.459 | |
Opdrachten | ||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 53 | 161 | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 | |
Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | 0 | 120 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | |
Ontvangsten | 201.948 | 231.900 | 291.721 | 274.898 | 284.646 | 294.819 | 294.819 | |
waarvan griffierechten | 198.293 | 224.642 | 217.283 | 225.078 | 233.946 | 244.119 | 244.119 |
Budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn vrijwel geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad
Toelichting op de instrumenten
Hoge Raad (HR)
De Hoge Raad der Nederlanden is het hoogste rechtscollege in Nederland op het gebied van het civiele-, straf- en fiscale recht. Voor het civiele- en strafrecht is hij dat tevens voor Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius. De HR voert de cassatieprocedure uit. De procedure verzekert en bevordert de rechtseenheid, rechtsontwikkeling en rechtsbescherming doordat de HR als cassatierechter toetst of het gerechtshof – en in voorkomende gevallen: de rechtbank – in zijn uitspraak het recht juist heeft toegepast en of de gegeven motivering begrijpelijk is.
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Raad voor Rechtsbijstand (RvR)
Het betreft hier de financiering voor apparaatsuitgaven van de RvR en het Juridisch Loket, een advies- en doorverwijsinstelling voor eerstelijns rechtshulp. De RvR is belast met de uitvoering van de Wet op de rechtsbijstand, die er voor zorgt dat on- en mindervermogenden verzekerd zijn van toegang tot het rechtsbestel.
Bureau Financieel Toezicht (BFT)
Het Bureau Financieel Toezicht houdt integraal toezicht op zo’n 3.000 personen die zijn verbonden aan 800 notariskantoren en 380 gerechtsdeurwaarders, verbonden aan 175 gerechtsdeurwaarderskantoren. Ook is het belast met het toezicht op de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).
Subsidies
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)
De SGC beoordeelt consumentenklachten. De SGC heeft op dit moment 54 geschillencommissies die klachten over verschillende onderwerpen behandelen. De SGC ontvangt voor de kosten van de koepelorganisatie een subsidie van het Ministerie van VenJ, omdat afhandeling van klachten door het SGC zorgt voor minder instroom aan (duurdere) zaken binnen het rechtsbestel.
Overig Adequate toegang tot het recht
Subsidiebudget voor subsidies aan diverse organisaties, waaronder aan de Stichting Letselschaderaad. Deze subsidie vindt zijn grondslag in de begroting.
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)
Het Bureau WSNP coördineert de uitvoering van de Wet schuldsanering en reguleert de kwaliteit van de bewindvoering, onder andere door het register WSNP en een helpdesk. Via het bureau WSNP wordt een bijdrage verstrekt aan de bewindvoerder die een schuldsaneringsprocedure naar behoren afwikkelt. Gespecialiseerde insolventierechters houden toezicht op de goede afwikkeling van de circa 12.000 nieuwe schuldsaneringen per jaar. De gemiddelde subsidie voor een schuldsaneringstraject bedraagt circa € 1.100 over een periode van gemiddeld 3 jaar.
Toevoegingen Raad voor Rechtsbijstand
De Raad voor Rechtsbijstand verstrekt toevoegingen aan een advocaat of mediator voor de verlening van rechtsbijstand aan rechtzoekenden met een laag inkomen en vermogen. De eigen bijdrage van de cliënt wordt verrekend met de vergoeding van de advocaat. De financiering van de Raad voor Rechtsbijstand vindt plaats aan de hand van het aantal afgegeven toevoegingen over de periode 1 september tot en met 31 augustus.
In tabel 32.2 is een uitsplitsing in uitgaven en in aantallen weergegeven van de productiegegevens van de Raad over de verschillende onderdelen binnen de rechtsbijstand.
De begrotingsraming is gebaseerd op de verwachte uitgaven na invoering van het maatregelenpakket uit de kabinetsreactie op het rapport «Herijking rechtsbijstand – Naar een duurzaam stelsel voor de gesubsidieerde rechtsbijstand» (Commissie-Wolfsen). Het maatregelenpakket beoogt mede de bestendigheid van het rechtsbijstandsstelsel uit financieel oogpunt te versterken. De financiering van de gesubsidieerde rechtsbijstand is, en blijft, noodzakelijkerwijs een zogenoemde open-einde-regeling vanwege de grondwettelijke en verdragsrechtelijke aanspraken die rechtzoekenden hebben en de niet met zekerheid te voorspellen maatschappelijke ontwikkelingen die hun effect hebben op het beroep op rechtsbijstand.
Realisatie | Prognoses | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Strafzaken (ambtshalve) | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 44.164 | 45.191 | 45.127 | 41.850 | 38.558 | 36.333 | 34.770 |
Uitgaven (mln.) | € 73,3 | € 79,6 | € 79,0 | € 71,5 | € 63,8 | € 59,6 | € 56,6 |
Strafzaken (regulier) | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 78.576 | 79.177 | 79.147 | 80.305 | 81.451 | 82.180 | 82.670 |
Uitgaven (mln.) | € 55,0 | € 55,9 | € 55,3 | € 54,1 | € 55,4 | € 56,0 | € 56,4 |
Civiele zaken | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 191.391 | 184.262 | 188.649 | 168.076 | 138.053 | 121.045 | 108.803 |
Uitgaven (mln.) | € 127,8 | € 123,3 | € 124,9 | € 108,3 | € 90,9 | € 80,4 | € 72,7 |
Bestuur | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 81.090 | 68.381 | 69.027 | 59.874 | 47.540 | 42.273 | 37.882 |
Uitgaven (mln.) | € 53,2 | € 45,5 | € 45,4 | € 37,5 | € 29,8 | € 26,3 | € 23,5 |
Piketten | |||||||
Aantal toevoegingen | 118.279 | 125.646 | 142.000 | 141.693 | 158.960 | 158.732 | 158.438 |
Uitgaven (mln.) | € 27,3 | € 37,7 | € 50,9 | € 50,2 | € 53,6 | € 53,5 | € 53,4 |
Lichte adviestoevoeging | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 9.899 | 10.732 | 11.100 | 11.480 | 11.873 | 12.279 | 12.700 |
Uitgaven (mln.) | € 1,8 | € 2,1 | € 2,1 | € 2,2 | € 2,3 | € 2,3 | € 2,4 |
Asiel | |||||||
Instroom asielzoekers (eerste, tweede en opvolgende aan vragen en inreis van nareizigers)1 | 58.880 | 58.000 | 58.000 | 22.500 | 22.500 | 22.500 | 22.500 |
Aantal afgegeven toevoegingen | 29.618 | 44.327 | 36.057 | 27.228 | 27.228 | 27.228 | 26.809 |
Uitgaven (mln.) | € 48,5 | € 64,2 | € 52,1 | € 42,3 | € 42,4 | € 42,3 | € 41,9 |
Het Juridisch Loket | |||||||
Aantal klantencontacten | 681.993 | 681.993 | 681.993 | 681.993 | 681.993 | 681.993 | 681.993 |
Uitgaven (mln.) | € 23,6 | € 24,0 | € 24,0 | € 24,0 | € 24,0 | € 24,0 | € 24,0 |
Brede eerste lijn (eenvoudige behandeling) | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 37.662 | 75.324 | 100.431 | 118.007 | |||
Uitgaven (mln.) | € 15,7 | € 28,8 | € 36,7 | € 40,8 | |||
Overige (rogatoire commissie, inning en restitutie, investeringen/implementatiekosten maatregelen) | |||||||
Raad voor Rechtsbijstand | € – 1,1 | € – 1,2 | € 4,8 | € 12,8 | € 10,8 | € 10,8 | € 10,8 |
Uitvoeringslasten Rechtsbijstand | |||||||
Raad voor Rechtsbijstand | € 23,9 | € 25,2 | € 23,9 | € 22,5 | € 21,5 | € 20,9 | € 20,5 |
Totaal uitgaven (x € 1 mln.) | € 433,3 | € 456,3 | € 462,3 | € 441,2 | € 423,2 | € 412,9 | € 402,9 |
Bronnen: Raad voor Rechtsbijstand, Prognosemodel Justitiële Ketens 2017, Kabinetsreactie rapport «Herijking rechtsbijstand – Naar een duurzaam stelsel voor de gesubsidieerde rechtsbijstand»
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak (Rvdr)
De Minister van Veiligheid en Justitie bekostigt de rechtspraak via de Raad voor de rechtspraak. De Raad voor de rechtspraak is het overkoepelende bestuur van de Rechtspraak, die verder bestaat uit de rechtbanken, de gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep en het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. De Raad bevordert de kwaliteit en eenheid van de rechtspraak, verzorgt de financiën, houdt toezicht en ondersteunt de bedrijfsvoering bij de gerechten. De Raad spreekt zelf geen recht. In dit artikelonderdeel wordt de totstandkoming van de bijdrage van de Minister van Veiligheid en Justitie aan de Raad voor de rechtspraak toegelicht.
Prijsafspraken
In het besluit Financiering Rechtspraak 2005 is bepaald dat de prijzen voor de Rechtspraak voor een periode van drie jaar worden vastgesteld en opgenomen in de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Recent is met de Raad voor de rechtspraak overeenstemming bereikt over de prijzen voor de periode 2017–2019. Voor de bijdrage aan de Raad betekent dit prijsakkoord een structurele verhoging van € 35 mln. vanaf 2017. Het kabinet stelt deze extra middelen beschikbaar om de structurele werklast te verminderen. De Rechtspraak zal deze middelen benutten om professionele standaarden binnen de organisatie in te voeren. Omdat de professionele standaarden nog in ontwikkeling zijn zal de Raad in de aanloopfase een deel van het bedrag inzetten voor de transitieperiode van met name het programma Kwaliteit en innovatie (KEI). Dit geld komt bovenop de extra bijdrage van structureel € 25 mln. die reeds eerder bij de begrotingsvaststelling 2016 voor KEI aan de Rechtspraak is toegekend.
Instroom, financiering en productie
Conform de Wet op de rechterlijke organisatie heeft de Raad voor de rechtspraak zijn begrotingsvoorstel ingediend bij de Minister van Veiligheid en Justitie op basis van de in- en uitstroomramingen uit onder andere het Prognosemodel Justitiële ketens; daarbij meenemend het recente prijsakkoord 2017–2019. Hieruit volgt dat de instroom neerwaarts is bijgesteld ten opzichte van de instroomprognose in de vorige begroting. Wel is er volgens de prognose nog steeds sprake van een licht stijgende instroom van 2016 naar 2021.
Realisatie | Prognoses | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Instroom totaal aantal (x € 1.000) | 1.673 | 1.753 | 1.688 | 1.720 | 1.761 | 1.806 | 1.855 |
Jaarlijkse mutatie | – 5% | 5% | – 4% | 2% | 2% | 3% | 3% |
Realisatie | Prognoses | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Begroting 2016 (x € 1.000) | 956.541 | 897.787 | 887.310 | 891.739 | 901.459 | 901.459 | |
Mutatie (x € 1.000) | 50.174 | 52.200 | 30.275 | 4.202 | 6.385 | 13.285 | |
Begroting 2017 (x € 1.000) | 962.086 | 1.006.715 | 949.987 | 917.585 | 895.941 | 907.844 | 914.744 |
De bijdrage is op basis van met de Raad voor de rechtspraak gemaakte productieafspraak.
Realisatie | Prognoses | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Productie totaal aantal (x € 1.000) | 1.697 | 1.789 | 1.666 | 1.651 | 1.660 | 1.692 | 1.739 |
Jaarlijkse mutatie | – 3% | 5% | – 7% | – 1% | 1% | 2% | 3% |
In 2016 zal naar de meest recente inzichten de gerealiseerde productie iets achterblijven bij de gemaakte productieafspraak. De verwachting is dan ook dat de egalisatiereserve (voor volume verschillen) van de Rechtspraak zal toenemen. In 2017 is het omgekeerde het geval en ligt de productieafspraak onder het niveau van de geraamde instroom. Voor een belangrijk deel heeft dit een begrotingstechnische achtergrond, omdat vanaf 2017 in de bijdrage nog geen extra middelen voor het prijseffect van de procedurerichtlijn Asiel zijn meegenomen in afwachting van de uitkomsten van een evaluatie. Voor latere jaren geldt dat met name de ontwikkelingen op het terrrein van vreemdelingen uiterst moeilijk voorspelbaar zijn, waardoor de productieafspraak op een lager niveau is dan de instroomraming.
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
College bescherming persoonsgegevens (Cpb)
Het College bescherming persoonsgegevens staat voor het grondrecht op bescherming van persoonsgegevens. Daartoe is zij belast met een aantal wettelijke taken, zoals het houden van toezicht op de naleving van de wettelijke regels voor bescherming van persoonsgegevens en het adviseren over nieuwe wet- en regelgeving en over doorgifte van persoonsgegevens naar derde landen.
College voor de Rechten van de Mens (CRM)
Het CRM vervult zijn wettelijke taak als waakhond op het gebied van mensenrechten in Nederland. In dat verband doet het onder meer gevraagd en ongevraagd onderzoek naar verboden onderscheid. Dat kan zijn op basis van individuele klachten of naar aanleiding van concrete verzoeken over hoe gelijke behandelingswetgeving toe te passen. Ook heeft het CRM een rol bij normontwikkeling en periodieke evaluatie van de effectiviteit van wetgeving voor gelijke behandeling.
Centraal Administratie Kantoor (CAK)
Door het CAK (een ZBO onder het Ministerie van VWS) worden de eigen bijdragen voor de kosten van het strafproces en slachtofferzorg en voor de kosten van verblijf in een justitiële inrichting geïnd. Het wetsvoorstel dat deze bijdrage regelt ligt momenteel bij de Eerste Kamer ter behandeling.
De kosten die hiermee gemoeid zijn, zijn op de begroting van VenJ als een bijdrage aan het CAK opgenomen.
Subsidies
Subsidie Rechtspleging
De subsidie Rechtspleging betreft met name een subsidie aan de Nederlandse Vereniging voor de Rechtspraak (NVvR).
Subsidie Wetgeving
De subsidie Wetgeving betreft een subsidie aan de Stichting Recht en Overheid en aan het Nederlandse Juristencomité voor de mensenrechten voor de bescherming van mensenrechten.
Ontvangsten
Griffierechten
Het Ministerie van VenJ ontvangt griffierechten van burgers, overheden, bedrijven en andere rechtspersonen die civiele of bestuursrechtelijke procedures starten. Deze ontvangsten stijgen vanwege de jaarlijkse indexering van de tarieven.