In het verdiepingshoofdstuk worden de belangrijkste mutaties ten opzichte van de begroting 2016 kort toegelicht.
Toelichting mutaties
Bijdrage ruilvoet HGIS
Om te blijven voldoen aan de Europese begrotingsregels is het kabinet genoodzaakt een taakstelling door te voeren in verband met het ruilvoetverlies. Dit betreft voor Defensie voor de jaren 2017 en verder een taakstelling van structureel € 2,6 miljoen. Dit zal ten laste worden gebracht van de voorziening van het BIV-budget op artikel 1.
Versterking basisgereedheid
Met dit extra budget kunnen de komende jaren de resterende beperkingen in de basisgereedheid worden weggenomen. De materiële gereedheid, personele gereedheid en geoefendheid worden, met andere woorden, op peil gebracht. Defensie geeft prioriteit aan eenheden die gereed moeten worden gesteld voor inzet, inclusief snelle reactiemachten. In de eerste jaren is een deel van de intensivering gereserveerd voor dubbele beheerlasten IT. De intensivering komt in 2021 in volle omvang beschikbaar voor de versterking van de basisgereedheid. Een verdiepende tabel met nadere toelichting wordt gegeven in het mutatieoverzicht per artikel.
Personele gereedheid
Er wordt toegewerkt aan herstel van balans tussen personeelsbudget en formatieplan. Binnen de budgettaire kaders kan de vulling van eenheden verder worden verbeterd. Hierdoor ontstaat er bij gevechtseenheden meer ruimte voor het uitvoeren van kerntaken.
Materiële gereedheid
Door het verhogen van de materiële gereedheid kan de krijgsmacht voldoen aan de aangescherpte eisen die de NAVO aan de bondgenootschappelijke strijdkrachten stelt.
Geoefendheid
De generieke geoefendheid wordt verder op peil gebracht, ook met betrekking tot grootschalig optreden op hogere geweldsniveaus. Om dit mogelijk te maken wordt er geïnvesteerd in onder meer brandstof, oefenmunitie, operationele IT en verbindingsmiddelen. Door meer capaciteit aan te wenden voor initiële opleidingen, functieopleidingen en de opleiding «Veiligheid & Vakmanschap», kunnen organieke eenheden worden ontlast.
Faciliteren operationele gereedheid
Ter ondersteuning van het op orde brengen van de basisgereedheid worden enkele diensten versterkt die ondersteunend zijn aan die basisgereedheid. Dit betreft met name de directe ondersteuning vanuit het CDC aan de operationeel commando’s.
Herschikking tussen de defensieonderdelen
Dit betreft het overhevelen van enkele activiteiten van het ene naar het andere Defensieonderdeel. Het betreft de operationele catering (gevechtsrantsoenen bij oefeningen) van CZSK, CLSK en CDC naar het CLAS. De mutaties zijn verder het gevolg van het beleggen van de assortimenten «Lucht-(wapen-)systemen en (wapen-) systeemgebonden specifieke artikelen/reservedelen» en «(wapen-)systeemgebonden algemene artikelen/reservedelen» bij het CLSK en het CLAS.
Op artikel 6 Investeringen is vanaf 2021 de reeks voor de exploitatiekosten voor de instandhouding Kromhout overgeheveld naar het CDC. Dit komt omdat deze mutatie niet eerder structureel is verwerkt. Ook is er in 2021 een eenmalige correctie verwerkt van de overheveling van de afstotingskosten vanuit de DMO.
Als gevolg van de oprichting van het Eerstelijns Gezondheidszorg Bedrijf en de Defensie Tandheelkundige Dienst gaan de ontvangstenbudgetten (€ 9 miljoen) van de geneeskundige behandelingen over van het CLAS naar het CDC.
Extrapolatie (mutaties 1e suppletoire begroting 2016)
De extrapolatie betreft technische mutaties die voortkomen uit de 1e suppletoire begroting en daar al toegelicht zijn. Dit betreft onder andere het voor een deel corrigeren van de eerder genomen maatregel korting op het personele exploitatie, de (restant) toewijzing van het cyberbudget en de eindheffing van de werkkostenregeling.
Interdepartementale overboekingen
In onderstaand overzicht worden alle budgetoverhevelingen van en naar andere departementen weergegeven. Door deze mutaties stijgt het uitgavenkader van defensie per saldo met € 4,9 miljoen voor 2017.
Art.no. | Omschrijving | Omschrijving | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Taakuitvoering zeestrijdkrachten | Bijdrage van I&M tbv Noodsleephulp | 3.400 | |||||
3 | Taakuitvoering landstrijdkrachten | Bijdrage van V&J tbv Mobiel Toezicht Veiligheid | 52 | |||||
4 | Taakuitvoering luchtstrijdkrachten | Bijdrage van V&J tbv Mobiel Toezicht Veiligheid | 3 | |||||
6 | Investeringen krijgsmacht | |||||||
6.1 | Opdracht Voorzien in nieuw materieel | Bijdrage van EZ tbv oprichting motoren faciliteit F-35 op LCW | 10.000 | 10.000 | 1.950 | |||
Bijdrage van I&M, RWS/ZD tbv kustwacht | 650 | 1.000 | 250 | |||||
Bijdrage van I&M, RWS / IL&T tbv kustwacht | 108 | 167 | 42 | |||||
Bijdrage van EZ / NVWA tbv kustwacht | 108 | 167 | 42 | |||||
Bijdrage van VenJ DG Politie tbv kustwacht | 108 | 167 | 42 | |||||
Bijdrage van I&M tbv Kustwacht Maritime Operations Centre | 500 | |||||||
6.2 | Opdracht Voorzien in Infrastructuur | Bijdrage van V&J tbv Behoud Van Ghent kazerne | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
Bijdrage min Wonen en Rijksdienst: Verkoopactiviteiten RVB | 3.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | |||
6.3 | Opdracht Voorzien in ICT | Bijdrage aan BZK tbv Verwerving MIVD Materiaal | – 739 | |||||
8 | Ondersteuning krijgsmacht door Commando DienstenCentra | Bijdrage van Buza tbv Kolonel functie VN | 73 | 156 | ||||
Aflossen egalisatieschuld RVB | 2.695 | – 371 | – 371 | – 371 | – 371 | – 371 | ||
9 | Algemeen | Bijdrage aan BZKB tbv Bundeling Wet Normering Topinkomens | – 2 | – 2 | ||||
Bijdrage aan BZK tbv Overheverling Sociaal Beleid Defensiescholen | – 413 | – 401 | – 418 | – 343 | – 299 | – 203 | ||
Bijdrage aan BZK tbv Financiering Loonkosten 1 FTE | – 118 | – 118 | – 118 | – 207 | 0 | 0 | ||
Bijdrage aan I&M tbv Benchmark Persvoorlichting RWS | – 7 | |||||||
Totaal | 6.688 | 4.515 | 13.719 | 13.329 | 5.530 | 3.676 |
Delta exploitatie nieuwe en bestaande systemen
De komende jaren wordt een aantal nieuwe systemen in gebruik genomen. Voor deze nieuwe systemen worden financiële middelen voor de exploitatie vanuit het Defensie Investeringen Plan (DIP) overgeheveld naar de instandhouding van wapensystemen. Ook voor een aantal bestaande systemen is de exploitatiereeks geactualiseerd. Dit betreft de volgende nieuwe en bestaande systemen:
-
• Joint fires (naar de operationele commando’s).
-
• Mobiele hijskraan (naar het CLAS).
-
• Medium Power Radars (van het CLSK naar investeringen).
-
• Nederlands Operationeel Inlichtingen Systeem (naar de operationele commando’s).
-
• Radiologische meetuitrusting (van het CLAS naar investeringen).
-
• Radio's fase II (naar het CLAS).
-
• Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (van het CDC naar investeringen).
-
• Theatre Independent Tactical Army Air force Network (TITAAN) naar de DMO.
-
• NOIS) Nederlandse Operationele Inlichtingen Services – het herschikken van de budgetten van de operationele commando’s naar het DMO vanwege het beheer van het assortiment.
-
• De vervanging van de vrachtauto’s van de DAF-familie en van de Landrovers van CZSK is herhaaldelijk uitgesteld als gevolg van vertragingen in het project DVOW. Er zijn extra maatregelen nodig om het huidige bestand voertuigen in ieder geval deels in gebruik te kunnen houden.
Harmoniseren DIP
Om de budgetten en de investeringsplannen beter op elkaar aan te laten sluiten, is een deel van het investeringsbudget (binnen het artikel investeringen) verschoven in de jaren. Hiermee wordt ook de gewenste bandbreedte voor IT en infrastructurele projecten gerealiseerd.
Lening ABP
Defensie is met het ABP een lening overeengekomen voor het op kapitaaldekking brengen van de militaire ouderdomspensioenen. De ramingen voor opname en aflossing van de lening zijn aangepast naar de actuele cijfers.
Business case civiel dienstpersonenauto’s
Defensie heeft besloten om het wagenpark voor niet-operationele dienstauto’s in een sneller tempo te gaan vervangen. Een business case heeft uitgewezen dat het doelmatiger is om dienstauto’s na twee jaar te vervangen. Door dit besluit nemen zowel de verkoopopbrengsten als de investeringsuitgaven toe en de exploitatieuitgaven nemen af.
Risicobijdrage aan dubbele beheerlasten IT en voorziening schadeclaims veteranen
Naast de bijdrage uit de extra middelen voor dubbele beheerlasten IT, worden vanuit de verschillende beleidsartikelen middelen gereserveerd voor de dubbele beheerlasten IT.
Naar aanleiding van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van 14 december jl. zal Defensie in de begroting een voorziening treffen voor de kosten van de schadeloosstelling van de (rest)schade voor veteranen met een schadeclaim.
Doorwerking ontvangsten (huur Nationaal Militair Museum)
Met de oplevering van de nieuwe locatie in Soesterberg is Defensie eigenaar van het gebouw waarin het Nationaal Militair Museum is gehuisvest. Defensie verhuurt dit aan de Stichting Defensie Musea. Defensie betaalt een maandelijkse gebruiksvergoeding aan het consortium dat verantwoordelijk is voor de nieuwbouw en het beheer van de locatie. Met ingang van 2016 gebeurt dit door het CDC. Dit betekent voor het CDC dat de in de begroting zowel de ontvangsten (huur) als de uitgaven (gebruiksvergoeding) stijgen.
Doorwerking verkoopopbrengsten
Met het harmoniseren van het Defensie Investeringsplan (DIP) zijn ook te verwachten verkoopopbrengsten van de roerende en onroerende goederen bijgesteld. Deze bijstelling in de ontvangsten werken ook door op het uitgavenkader.
De meest prominente wijzigingen voor afstoting van groot materieel zijn:
-
• Een herziene betaalreeks van de Leopard 2A6 tanks waarmee een groot gedeelte in eerdere jaren wordt betaald (ruim € 58 miljoen).
-
• De 16 resterende Leopard tanks zijn overgegaan naar Duitsland als onderdeel van VDS1. Hiermee daalt de inkomstenderving met € 18 miljoen.
-
• De raming van de PzH2000 is op basis van actuele marktinformatie neerwaarts bijgesteld met € 16 miljoen.
-
• Gebleken is dat in de financiële administratie een onrealistische structurele reeks aan geplande verkoopopbrengsten. In 2020 en 2021 was opgenomen. Deze was beduidend hoger dan de geplande opbrengsten conform het DAP. Dit heeft onder meer te maken met het feit dat de hoeveelheid te verkopen groot materieel de komende jaren nog verder afneemt.
-
• In het kader van de beantwoording van de motie Van der Staaij II is besloten dat tot nader order geen onomkeerbare besluiten tot afstoting (voor de projecten AMBV’s en PzH2000) worden genomen.
Voor de ramingen van vastgoed voor 2017 en verder is opnieuw naar de ramingssystematiek gekeken en de ontwikkelingen van het Rijksvastgoedbedrijf. De defensieobjecten worden nu getaxeerd conform Kader Overname RijksVastgoed (KORV)-systematiek.
Doorwerking overige ontvangsten
Dit betreft de ontvangsten van IT medische investeringen en de ontvangsten van de stichting ziektekosten verzekering krijgsmacht als bijdrage voor de infrastructurele aanpassingen van het Centraal Militair Hospitaal.
Doorwerking overige ontvangsten (investeringen)
Dit betreft de verwachte ontvangsten van het bouwrijp van de Marinierskazerne en de verwachte ontvangsten medegebruik van de van Ghentkazerne.
Aanvullende middelen personele gereedheid (PG)
De middelen voor de personele gereedheid in het kader van het versterken van de basisgereedheid worden voor een deel op het artikel Nominaal en onvoorzien op Nader te verdelen geparkeerd. Bij de voorjaarsnota 2017 wordt de definitieve inzet van deze middelen bezien. Defensie onderzoekt met het Ministerie van Financiën de nu berekende personele kosten en beziet welke mogelijkheden er zijn om deze omlaag te brengen. Als dit niet mogelijk is zonder de basisgereedheid te raken, dan zullen de middelen alsnog worden overgemaakt ten behoeve van de personele gereedheid. Als dit wel mogelijk is, kan het geld op het artikel Nominaal en onvoorzien beschikbaar komen voor stappen op het terrein van investeringen of CS/CSS. Bij het opstellen van de doelstellingenmatrices is rekening gehouden met de middelen voor de personele gereedheid die geraamd zijn op de post Nominaal en onvoorzien.
Mutatieoverzicht per artikel
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 272.617 | 367.889 | 318.389 | 318.389 | 318.388 | 318.388 | 318.387 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | – 78.288 | 10.022 | 22 | 22 | 22 | 22 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 | 272.617 | 289.601 | 328.411 | 318.411 | 318.410 | 318.410 | 318.409 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Bijdrage ruilvoet HGIS | – 2.618 | – 2.618 | – 2.618 | – 2.618 | – 2.618 | ||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 272.617 | 289.601 | 325.793 | 315.793 | 315.792 | 315.792 | 315.791 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 744.365 | 689.550 | 684.177 | 674.286 | 674.158 | 676.368 | 676.089 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 35.372 | 28.582 | 34.609 | 43.818 | 50.866 | 50.684 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 | 744.365 | 724.922 | 712.759 | 708.895 | 717.976 | 727.234 | 726.773 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Herschikking tussen de defensieonderdelen | – 900 | – 900 | – 900 | – 900 | – 900 | ||
Delta exploitatie nieuwe en bestaande systemen | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | ||
Interdepartementale Budgetoverhevelingen | 3.400 | ||||||
Personele gereedheid | 3.900 | 7.852 | 6.140 | 4.516 | 2.019 | ||
Materiële gereedheid | 8.800 | 3.900 | 6.900 | 5.300 | 7.300 | ||
Geoefendheid | 700 | 700 | 1.300 | 1.500 | 1.700 | ||
Risicobijdrage aan dubbele beheerslasten IT en voorziening schadeclaims veteranen | – 3.800 | – 3.800 | – 3.800 | – 3.800 | |||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 744.365 | 728.322 | 721.477 | 716.665 | 727.634 | 733.868 | 736.910 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.221.224 | 1.137.980 | 1.125.045 | 1.117.259 | 1.116.346 | 1.111.648 | 1.113.398 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 76.241 | 67.202 | 94.805 | 110.639 | 132.805 | 139.333 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 | 1.221.224 | 1.214.221 | 1.192.247 | 1.212.064 | 1.226.985 | 1.244.453 | 1.252.731 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Herschikking tussen de defensieonderdelen | 2.650 | 2.650 | 2.650 | 2.650 | 2.650 | ||
Delta exploitatie nieuwe en bestaande systemen | 7.444 | 3.855 | – 158 | – 158 | – 148 | ||
Interdepartementale Budgetoverhevelingen | 52 | ||||||
Personele gereedheid | 20.596 | 17.680 | 15.866 | 12.139 | 6.339 | ||
Materiële gereedheid | 27.613 | 26.867 | 27.713 | 28.111 | 30.300 | ||
Geoefendheid | 7.291 | 7.094 | 7.317 | 7.422 | 8.000 | ||
Risicobijdrage aan modernisering IT en voorziening schadeclaims veteranen | – 6.500 | – 6.500 | – 6.500 | – 6.500 | |||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.221.224 | 1.214.273 | 1.251.341 | 1.263.710 | 1.273.873 | 1.288.117 | 1.299.872 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 711.856 | 633.799 | 633.609 | 631.473 | 623.416 | 621.628 | 618.539 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 39.096 | 24.669 | 31.590 | 41.079 | 47.140 | 46.988 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 | 711.856 | 672.895 | 658.278 | 663.063 | 664.495 | 668.768 | 665.527 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Herschikking tussen de defensieonderdelen | – 1.570 | – 1.570 | – 1.570 | – 1.570 | – 1.570 | ||
Delta exploitatie nieuwe en bestaande systemen | – 6.530 | – 30 | 2.570 | 1.970 | 570 | ||
Interdepartementale Budgetoverhevelingen | 3 | ||||||
Personele gereedheid | 6.746 | 6.496 | 4.083 | 3.292 | 1.935 | ||
Materiële gereedheid | 25.321 | 27.636 | 19.968 | 21.342 | 25.900 | ||
Geoefendheid | 2.933 | 3.201 | 2.313 | 2.472 | 3.000 | ||
Risicobijdrage aan dubbele beheerslasten IT en voorziening schadeclaims veteranen | – 3.500 | – 3.500 | – 3.500 | – 3.500 | |||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 711.856 | 672.898 | 681.678 | 695.296 | 688.359 | 692.774 | 695.362 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 337.157 | 319.517 | 323.890 | 319.724 | 320.102 | 320.097 | 320.097 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 33.037 | 12.262 | 13.483 | 14.736 | 15.736 | 15.736 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 | 337.157 | 352.554 | 336.152 | 333.207 | 334.838 | 335.833 | 335.833 |
Nieuwe mutaties |
|
|
|
|
|
|
|
Herschikking tussen de defensieonderdelen | – 50 | – 50 | – 50 | – 50 | – 50 | ||
Personele gereedheid | 4.450 | 3.838 | 4.030 | 2.924 | 1.472 | ||
Risicobijdrage aan modernisering IT en voorziening schadeclaims veteranen | – 1.800 | – 1.800 | – 1.800 | – 1.800 | |||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 337.157 | 352.554 | 338.752 | 335.195 | 337.018 | 336.907 | 337.255 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.101.504 | 1.446.203 | 1.737.320 | 1.774.760 | 1.866.337 | 1.732.509 | 1.673.438 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | – 109.404 | – 161.856 | – 15.667 | 42.652 | 183.914 | 36.827 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 | 1.101.504 | 1.336.799 | 1.575.464 | 1.759.093 | 1.908.989 | 1.916.423 | 1.710.265 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Opdracht Voorzien in nieuw materieel | 0 | 1.474 | 42.669 | – 29.767 | – 57.730 | – 88.780 | 14.157 |
Herschikking tussen de defensieonderdelen | – 6.703 | ||||||
Delta exploitatie nieuwe en bestaande systemen | 5.268 | 957 | 3.170 | 3.470 | 4.960 | ||
Interdepartementale Budgetoverhevelingen | 1.474 | 1.501 | 10.376 | 10.000 | 1.950 | ||
Doorwerking verkoopopbrengsten roerend goed | 8.900 | – 35.100 | – 19.000 | – 119.200 | – 25.100 | ||
Doorwerking ontvangsten medische IT investeringen | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | ||
Harmoniseren Defensie Investeringsplan | 5.900 | – 41.500 | – 70.900 | 6.000 | 22.000 | ||
Doorwerking Verkoopopbrengsten Business Case Dienstauto's | 22.600 | 37.000 | 20.500 | 20.500 | 20.500 | ||
Faciliteren operationele gereedheid | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | ||
Opdracht Voorzien in Infrastructuur | 0 | – 4.710 | 3.305 | – 8.355 | 4.520 | – 5.480 | – 21.080 |
Doorwerking ontvangsten van SVZK voor renovatie van CMH | – 4.710 | 2.385 | 2.125 | 200 | |||
Doorwerking verkoopopbrengsten onroerend goed | – 2.400 | – 12.300 | 2.500 | – 7.300 | – 22.900 | ||
Doorwerking overige ontvangsten investeringen | – 530 | – 2.530 | – 2.530 | – 2.530 | – 2.530 | ||
Interdepartementale Budgetoverhevelingen | 3.750 | 4.250 | 4.250 | 4.250 | 4.250 | ||
Delta exploitatie nieuwe en bestaande systemen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Opdracht Voorzien in IT | 0 | – 739 | 17.100 | 69.500 | 98.900 | 22.000 | – 24.000 |
Delta exploitatie nieuwe en bestaande systemen | – 2.000 | ||||||
Harmoniseren Defensie Investeringsplan | – 7.900 | 39.500 | 68.900 | – 8.000 | – 24.000 | ||
Interdepartementale Budgetoverhevelingen | – 739 | ||||||
Risicobijdrage aan dubbele beheerslasten IT en voorziening schadeclaims veteranen | 27.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |||
Bekostiging Wetenschappelijk onderzoek | 0 | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Harmoniseren Defensie Investeringsplan | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | ||
Reserve valutaschommelingen | – 40.000 | ||||||
Reservering valutaschommelingen | 40.000 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.101.504 | 1.372.824 | 1.640.538 | 1.792.471 | 1.956.679 | 1.846.163 | 1.681.342 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.700.083 | 1.723.996 | 1.737.196 | 1.751.146 | 1.748.806 | 1.771.556 | 1.772.856 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 11.319 | – 7.760 | – 7.770 | – 7.780 | – 10.731 | – 10.083 | – 10.083 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 | 1.688.764 | 1.716.236 | 1.729.426 | 1.743.366 | 1.738.075 | 1.761.473 | 1.762.773 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Opdracht Voorzien in nieuw materieel | 19.660 | 19.650 | 19.750 | 19.540 | 19.640 | 19.640 | 19.630 |
Herschikking tussen de defensieonderdelen | – 2.200 | – 2.200 | – 2.200 | – 2.200 | – 2.200 | – 2.200 | – 2.200 |
Delta exploitatie nieuwe en bestaande systemen | 4.860 | 4.850 | 4.950 | 4.740 | 4.840 | 4.840 | 4.830 |
Doorwerking ontvangsten medische IT investeringen | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Harmoniseren Defensie Investeringsplan | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 |
Doorwerking Verkoopopbrengsten Business Case Dienstauto's | 20.500 | 20.500 | 20.500 | 20.500 | 20.500 | 20.500 | 20.500 |
Faciliteren operationele gereedheid | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 |
Opdracht Voorzien in infrastructuur | 1.820 | 1.820 | 1.820 | 1.820 | 1.820 | 1.820 | 1.820 |
Doorwerking verkoopopbrengsten onroerend goed | – 2.430 | – 2.430 | – 2.430 | – 2.430 | – 2.430 | – 2.430 | – 2.430 |
Bijdrage V&J Behoud Van Ghent kazerne | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Interdepartementale Budgetoverhevelingen | 3.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 |
Opdracht Voorzien in IT | – 18.872 | – 18.872 | – 18.872 | – 18.872 | – 18.872 | – 18.872 | – 18.872 |
Extrapolatie mutaties 1e suppletoir 2016 | – 18.872 | – 18.872 | – 18.872 | – 18.872 | – 18.872 | – 18.872 | – 18.872 |
Bekostiging Wetenschappelijk onderzoek | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Harmoniseren Defensie Investeringsplan | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.712.244 | 1.739.706 | 1.752.996 | 1.766.726 | 1.761.535 | 1.784.933 | 1.786.223 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 758.507 | 743.894 | 735.066 | 731.362 | 718.756 | 742.071 | 746.321 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 38.018 | 49.394 | 55.510 | 70.380 | 75.978 | 66.352 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 | 758.507 | 781.912 | 784.460 | 786.872 | 789.136 | 818.049 | 812.673 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Herschikking tussen de defensieonderdelen | 4.503 | ||||||
Delta exploitatie nieuwe en bestaande systemen | 2.600 | 2.600 | 2.600 | 2.600 | 2.600 | ||
Personele gereedheid | 2.975 | 2.625 | 2.283 | 1.722 | 834 | ||
Materiële gereedheid | 14.200 | 14.200 | 14.200 | 14.200 | 14.200 | ||
Geoefendheid | 29.400 | 29.400 | 29.900 | 29.800 | 34.000 | ||
Faciliteren operationele gereedheid | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | ||
Risicobijdrage aan dubbele beheerslasten IT en voorziening schadeclaims veteranen | – 4.300 | – 4.300 | – 4.300 | – 4.300 | |||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 758.507 | 781.912 | 830.335 | 832.397 | 834.819 | 863.071 | 869.810 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.051.112 | 1.040.571 | 1.023.483 | 999.341 | 972.377 | 976.188 | 980.419 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 126.040 | 96.993 | 101.906 | 107.719 | 118.091 | 118.063 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 | 1.051.112 | 1.166.611 | 1.120.476 | 1.101.247 | 1.080.096 | 1.094.279 | 1.098.482 |
Herschikking tussen de defensieonderdelen | – 130 | – 130 | – 130 | – 130 | 2.070 | ||
Doorwerking Ontvangsten huur Nationaal Militair Museum | 8.277 | 8.277 | 8.277 | 8.277 | 8.277 | ||
Delta exploitatie nieuwe en bestaande systemen | – 6.900 | – 7.500 | – 8.300 | – 8.000 | – 8.100 | ||
Interdepartementale Budgetoverhevelingen | 73 | 156 | |||||
Personele gereedheid | 5.349 | 4.799 | 5.740 | 4.542 | 2.012 | ||
Geoefendheid | 5.964 | 6.066 | 8.339 | 8.747 | 8.000 | ||
Faciliteren operationele gereedheid | 6.262 | 6.369 | 8.756 | 9.184 | 8.400 | ||
Risicobijdrage aan dubbele beheerslasten IT en voorziening schadeclaims veteranen | 23.000 | 18.000 | 16.000 | 14.000 | |||
Aflossen egalisatieschuld RVB | 2.965 | – 371 | – 371 | – 371 | – 371 | – 371 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.051.112 | 1.169.649 | 1.162.083 | 1.136.757 | 1.118.407 | 1.130.527 | 1.118.770 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 84.447 | 100.136 | 96.386 | 97.236 | 96.949 | 96.440 | 96.339 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 7.259 | 352 | 359 | 357 | 353 | 352 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 | 84.447 | 107.395 | 96.738 | 97.595 | 97.306 | 96.793 | 96.691 |
Interdepartementale Budgetoverhevelingen: | – 540 | – 521 | – 536 | – 550 | – 299 | – 203 | |
Risicobijdrage aan dubbele beheerslasten IT en voorziening schadeclaims veteranen | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | |||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 84.447 | 106.855 | 95.717 | 96.559 | 96.256 | 95.994 | 96.488 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.527.669 | 1.595.554 | 1.554.518 | 1.535.397 | 1.454.377 | 1.437.616 | 1.437.236 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | – 6.730 | 2.853 | – 5.794 | 48.742 | 65.320 | 75.939 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 | 1.527.669 | 1.588.824 | 1.557.371 | 1.529.603 | 1.503.119 | 1.502.936 | 1.513.175 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Personele gereedheid | 1.893 | 1.670 | 1.480 | 1.116 | 589 | ||
Faciliteren operationele gereedheid | 3.607 | 3.607 | 3.672 | 3.672 | 4.000 | ||
Aflossing ABP lening en rente aan Minfin | – 28.342 | – 34.200 | – 30.544 | – 18.118 | – 19.665 | – 28.490 | |
Doorwerking ontvangsten aflossing oude lening en rente | 28.342 | 34.200 | 30.544 | 18.118 | 19.665 | 28.490 | |
Vervallen oude lening | – 10.743 | – 11.039 | – 11.138 | – 11.011 | – 10.607 | – 9.886 | |
Raming nieuwe lening | 43.578 | 37.500 | 26.900 | 10.200 | 2.500 | 0 | |
Risicobijdrage aan dubbele beheerslasten IT en voorziening schadeclaims veteranen | – 8.600 | – 8.600 | – 8.600 | – 8.600 | |||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.527.669 | 1.621.659 | 1.580.732 | 1.542.042 | 1.498.860 | 1.491.017 | 1.507.878 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 5.385 | 5.353 | 5.352 | 5.354 | 5.351 | 5.350 | 5.350 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 | 5.385 | 5.390 | 5.389 | 5.391 | 5.388 | 5.387 | 5.387 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 5.385 | 5.390 | 5.389 | 5.391 | 5.388 | 5.387 | 5.387 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 |
| 153.484 | 178.628 | 228.979 | 282.725 | 356.568 | 340.894 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | – 102.843 | – 126.221 | – 167.552 | – 268.157 | – 321.811 | – 328.555 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
| 50.641 | 52.407 | 61.427 | 14.568 | 34.757 | 12.339 |
Nieuwe mutaties | |||||||
– personele gereedheid | – 6.000 | – 12.000 | – 22.000 | – 39.000 | |||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 50.641 | 52.407 | 67.427 | 26.568 | 56.757 | 51.339 |