Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Stand incidentele suppletoire begroting (3) | Mutaties 2e suppletoire begroting (4) | Stand 2e suppletoire begroting (5)= (3+4) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota 2020 | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
Verplichtingen | 2.135.414 | 2.197.964 | 2.218.964 | 38.440 | ‒ 23.741 | 2.233.663 |
Waarvan garantieverplichtingen | 1.300.000 | 1.300.000 | 1.300.000 | 1.300.000 | ||
Waarvan overige verplichtingen | 835.414 | 897.964 | 918.964 | 38.440 | ‒ 23.741 | 933.663 |
Uitgaven | 937.668 | 975.006 | 992.506 | 16.654 | ‒ 85.674 | 923.486 |
Waarvan juridisch verplicht | 82% | 82% | 96% | |||
Subsidies | 146.319 | 144.355 | 161.855 | 6.103 | ‒ 61.070 | 106.888 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 34.747 | 29.191 | 29.191 | 337 | ‒ 13.800 | 15.728 |
Eurostars | 17.958 | 17.119 | 17.119 | 174 | ‒ 1.193 | 16.100 |
Bevorderen ondernemerschap | 14.301 | 19.065 | 19.065 | 970 | ‒ 1.457 | 18.578 |
Biobased Economy | 152 | 152 | 495 | ‒ 50 | 597 | |
Cofinanciering EFRO | 27.464 | 27.344 | 27.344 | ‒ 75 | ‒ 2.705 | 24.564 |
Bijdrage aan ROM's | 5.507 | 5.507 | 5.507 | 154 | 5.661 | |
Verduurzaming industrie | 43.900 | 43.535 | 43.535 | ‒ 5.000 | ‒ 24.845 | 13.690 |
Startup-beleid | 4.000 | 4.000 | ||||
Urgendamaatregelen Industrie | 17.500 | 5.000 | ‒ 20.100 | 2.400 | ||
Invest-NL | 1.000 | 1.000 | ||||
Overig | 2.442 | 2.442 | 2.442 | 48 | 2.080 | 4.570 |
Garanties | 56.892 | 56.892 | 56.892 | 188 | 0 | 57.080 |
BMKB | 36.375 | 36.375 | 36.375 | 188 | 36.563 | |
Groeifaciliteit | 8.772 | 8.772 | 8.772 | 8.772 | ||
Garantie Ondernemersfinanciering | 11.745 | 11.745 | 11.745 | 11.745 | ||
Opdrachten | 19.578 | 17.843 | 17.843 | 66 | ‒ 3.808 | 14.101 |
Onderzoek en opdrachten | 3.898 | 3.853 | 3.853 | 156 | ‒ 906 | 3.103 |
Caribisch Nederland | 1.237 | 1.190 | 1.190 | ‒ 1 | ‒ 97 | 1.092 |
ICT beleid | 5.871 | 4.917 | 4.917 | 95 | ‒ 646 | 4.366 |
Regeldruk | 2.206 | 2.039 | 2.039 | 30 | ‒ 285 | 1.784 |
Regiekosten regionale functie | 650 | 650 | 650 | ‒ 14 | ‒ 167 | 469 |
Invest-NL | 543 | 543 | 543 | |||
Cyber security | 3.216 | 3.216 | 3.216 | ‒ 269 | ‒ 797 | 2.150 |
Small Business Innovation Research | 2.500 | 1.435 | 1.435 | 69 | ‒ 910 | 594 |
Bijdrage aan agentschappen | 94.099 | 109.249 | 109.249 | 2.042 | ‒ 10.154 | 101.137 |
Bijdrage RVO.nl | 78.499 | 92.036 | 92.036 | 1.620 | ‒ 1.561 | 92.095 |
Bijdrage Agentschap Telecom | 1.949 | 505 | 505 | 53 | ‒ 39 | 519 |
Bijdrage Logius | 887 | 887 | 887 | 23 | ‒ 225 | 685 |
Invest-NL | 12.764 | 15.821 | 15.821 | 346 | ‒ 8.329 | 7.838 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 296.809 | 304.321 | 304.321 | 13.172 | 2.625 | 320.118 |
Bijdrage aan TNO | 152.551 | 159.587 | 159.587 | 9.656 | 2.590 | 171.833 |
Kamer van Koophandel | 120.821 | 121.297 | 121.297 | 2.862 | 35 | 124.194 |
Bijdrage aan NWO-TTW | 23.437 | 23.437 | 23.437 | 654 | 24.091 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 323.971 | 342.346 | 342.346 | ‒ 4.917 | ‒ 13.267 | 324.162 |
Internationaal Innoveren | 46.336 | 44.210 | 44.210 | ‒ 6.710 | 37.500 | |
PPS toeslag | 142.950 | 143.690 | 143.690 | 3.607 | ‒ 2.395 | 144.902 |
TO2 (excl. TNO) | 45.355 | 46.355 | 46.355 | 3.092 | 2.500 | 51.947 |
Topsectoren overig | 6.285 | 24.590 | 24.590 | ‒ 18.313 | ‒ 3.932 | 2.345 |
Ruimtevaart (ESA) | 68.610 | 68.910 | 68.910 | 1.636 | 3.282 | 73.828 |
Bijdrage NBTC | 8.860 | 8.860 | 8.860 | 176 | 9.036 | |
Overige bijdragen aan organisaties | 5.575 | 5.731 | 5.731 | ‒ 115 | ‒ 1.012 | 4.604 |
Economische ontwikkeling en technologie | 5.000 | ‒ 5.000 | 0 | |||
Ontvangsten | 113.157 | 124.490 | 124.490 | 0 | ‒ 4.699 | 119.791 |
BMKB | 33.000 | 33.000 | 33.000 | 33.000 | ||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | ||
Garantie Ondernemersfinanciering | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | ||
Luchtvaartkredietregeling | 9.906 | 9.906 | 9.906 | ‒ 7243 | 2.663 | |
Rijksoctrooiwet | 36.312 | 40.312 | 40.312 | 688 | 41.000 | |
Eurostars | 5.094 | 5.094 | 5.094 | 2534 | 7.628 | |
Joint Strike Fighter | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ‒ 2245 | 2.755 | |
Diverse ontvangsten | 2.845 | 10.178 | 10.178 | 1567 | 11.745 |
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen zijn in totaal met € 23,7 mln verlaagd. De belangrijkste oorzaken betreffen de volgende mutaties:
• MKB Innovatiestimulering Topsectoren, MIT (- € 13,8 mln). Deze mutatie betreft een overboeking naar het Provinciefonds ten behoeve van de uitvoering van het decentrale deel van de MIT (€ 14,2 mln) en een bijdrage van het ministerie van LNV ten behoeve van MIT-haalbaarheidsprojecten voor visserij (€ 0,4 mln).
• Voor het aangaan van de subsidieverplichting aan Invest-NL voor de ontwikkeltaken in het jaar 2020 is het verplichtingenbudget met € 10,3 mln verhoogd.
• Urgendamaatregelen Industrie (- € 11,9 mln). Het verschil in verplichtingen van ‒ € 11,9 mln wordt verklaard door:
- Het terugdraaien van een verplichtingenschuif ten behoeve van het project Twence in verband met vertraging van het project (- € 3,5 mln).
- Terugstorting van een deel van het budget voor 2019 in de begrotingsreserve voor Urgenda in verband met een lager vermoedelijk beloop van de subsidieregeling versnelde investeringen Klimaat en Industrie (- € 5,9 mln).
- Vertraging in de realisatie van overige specifieke Urgendamaatregelen (- € 2,5 mln).
• Verduurzaming industrie (- € 13,1 mln). Het verschil in verplichtingen van ‒ € 13,1 mln wordt voor een groot deel verklaard door het tegenvallende beroep op de DEI+ (pilots en demo-regeling voor de industrie) en de TSE-regeling voor onder andere Carbon Capture (Usage) and Storage (CCUS)-projecten als gevolg van de 1-jarige bestedingseis die in 2019 nog geldt en de Stikstofproblematiek. Daarnaast wordt het verschil verklaard uit een overboeking naar het gemeentefonds voor het project Asbeter (- € 0,65 mln), een bijdrage aan NWO voor verbreding van de regeling KIEM GoChem, onderdeel van het Kennis- en Innovatiecontract Topsectoren 2018-2019 (- € 1,25 mln) en enkele kleinere bijdragen aan de NEa en RVO voor uitvoeringskosten vormgeving CO2-heffing Industrie respectievelijk een specifieke beschikking voor pre engineering en haalbaarheidsonderzoek.
Uitgaven
Subsidies
MIT
Deze mutatie betreft een overboeking naar het Provinciefonds ten behoeve van de uitvoering van het decentrale deel van de MIT (€ 14,2 mln) en een bijdrage van het ministerie van LNV ten behoeve van MIT-haalbaarheidsprojecten voor visserij (€ 0,4 mln).
Verduurzaming industrie
De verlaging van ‒ € 24,8 mln wordt voor het grootste deel verklaard door het beperkte beroep op de regeling voor Verduurzaming industrie, zoals toegelicht bij de verplichtingen. Daarnaast betreft het de hiervoor toegelichte mutaties inzake het project Asbeter, de KIEM GoChem-regeling en de bijdragen aan de NEa en RVO.
Urgendamaatregelen Industrie
Het verschil in kas van ‒ € 20,1 mln wordt verklaard door:
• De vertraging in de uitvoering van het project Twence (- € 5,0 mln).
• De terugstorting van een deel van het budget voor 2019 in de begrotingsreserve voor Urgenda in verband met een lager vermoedelijk beloop van de subsidieregeling versnelde investeringen Klimaat en Industrie (- € 12,6 mln).
• Vertraging in de realisatie van overige specifieke Urgendamaatregelen (- € 2,5 mln).
Bijdrage aan agentschappen
Invest-NL in opbouw
Dit betreft de onderuitputting op het budget voor de ontwikkeltaken van Invest-NL in opbouw (- € 1,9 mln), de onderuitputting op het transitiebudget Invest-NL (- € 5,4 mln) en een overheveling van € 1 mln naar het instrument Invest-NL in de categorie subsidies in het kader van de subsidie voor de ontwikkeltaken van Invest-NL na formele oprichting van Invest-NL.
Het budget voor de ontwikkeltaken is niet volledig benut omdat de organisatie van Invest-NL nog in opbouw was in 2019. Het transitiebudget is beperkt benut omdat het zwaartepunt van de transitiekosten ligt bij de overgang van medewerkers en regelingen van RVO naar de internationale investeringsinstelling die op een later moment zal plaatsvinden.
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
Internationaal Innoveren
Voor de regeling Internationaal Innoveren vindt in 2019 een lagere uitfinanciering plaats op de reeds aangegane verplichtingen (- € 6,7 mln). Bij de oorspronkelijke raming van de kasbudgetten voor deze regeling is uitgegaan van een aantal aannames met betrekking tot het verwachte kasritme van uitfinanciering. Omdat wordt bevoorschot naar liquiditeitsbehoefte is het daadwerkelijke kasritme niet precies vooraf te bepalen. In eerdere jaren is meer bevoorschot dan de oorspronkelijke raming, waardoor de realisatie in 2019 een tegengestelde beweging laat zien.
Economische Ontwikkeling en Technologie
De € 5 mln voor economische ontwikkeling en technologie wordt ingezet voor een verhoging van de Nederlandse inschrijving in ESA-programma’s tijdens de ministeriële ESA-conferentie in november 2019. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de motie Amhaouch (Kamerstuk 24 446, nr. 68)
Ontvangsten
De ontvangsten voor de luchtvaartkredieten vallen € 7,2 mln lager uit. Enkele projecten zijn niet succesvol beëindigd waardoor er ook geen aflossing meer zal plaatsvinden op het verstrekte krediet.
Toelichting op de Begrotingsreserves
Er zijn begrotingsreserves voor de BMKB, de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO), de Groeifaciliteit (GF) en de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering. De GO, GF en de garanties voor alternatieve aanbieders van MKB-financiering betreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Er worden bij 2e suppletoire begroting geen stortingen en onttrekkingen geraamd ten gunste of laste van deze begrotingsreserves, omdat dit vooraf moeilijk is in te schatten. Ultimo begrotingsjaar wordt op basis van de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven vastgesteld of een onttrekking of storting dient plaats te vinden.
Stand 1/1/2019 | 91.456 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2019 | 91.456 |
Stand 1/1/2019 | 67.112 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2019 | 67.112 |
Stand 1/1/2019 | 22.779 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2019 | 22.779 |
Stand 1/1/2019 | 9.261 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2019 | 9.261 |