Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen | 1.026.745 | 0 | 1.026.745 | ‒ 56.503 | 970.242 | ‒ 82.934 | ‒ 82.598 | ‒ 82.503 | ‒ 87.496 |
Apparaatsuitgaven | 557.302 | 0 | 557.302 | 49.054 | 606.356 | 27.355 | 27.040 | 27.430 | 27.513 | |
33.1 | 33.1 apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | |||||||||
Personele uitgaven | 465.287 | 0 | 465.287 | 34.155 | 499.442 | 19.700 | 19.458 | 19.690 | 19.773 | |
waarvan eigen personeel | 424.006 | 0 | 424.006 | 22.917 | 446.923 | 19.080 | 18.835 | 19.067 | 19.150 | |
waarvan externe inhuur | 39.813 | 0 | 39.813 | 11.213 | 51.026 | 596 | 598 | 598 | 598 | |
waarvan overig personeel | 1.468 | 0 | 1.468 | 25 | 1.493 | 24 | 25 | 25 | 25 | |
Materiele uitgaven | 92.015 | 0 | 92.015 | 14.899 | 106.914 | 7.655 | 7.582 | 7.740 | 7.740 | |
waarvan ict | 8.955 | 0 | 8.955 | 5.236 | 14.191 | 473 | 314 | 314 | 314 | |
waarvan sso's | 34.265 | 0 | 34.265 | 5.129 | 39.394 | 3.904 | 3.405 | 3.406 | 3.406 | |
waarvan overig materieel | 48.795 | 0 | 48.795 | 4.534 | 53.329 | 3.278 | 3.863 | 4.020 | 4.020 | |
Programma-uitgaven | 469.443 | 0 | 469.443 | ‒ 101.557 | 367.886 | ‒ 106.289 | ‒ 109.638 | ‒ 109.933 | ‒ 115.009 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99% | |||||||||
33.2 | 33.2 Bestuur, informatie en technologie | |||||||||
Bijdrage medeoverheden | ||||||||||
Regionale Informatie en Expertise Centra | 7.742 | 0 | 7.742 | 174 | 7.916 | 174 | 174 | 174 | 174 | |
Overige Bijdrage medeoverheden | 1.069 | 0 | 1.069 | 424 | 1.493 | 123 | 123 | 23 | 23 | |
Subsidies | ||||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 3.733 | 0 | 3.733 | 69 | 3.802 | 61 | 61 | 61 | 61 | |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 404 | 0 | 404 | 8 | 412 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB) | 170 | 0 | 170 | 3 | 173 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige Subsidies | 1.150 | 0 | 1.150 | 172 | 1.322 | 97 | 97 | 22 | 22 | |
Opdrachten | ||||||||||
Overige Opdrachten | 136 | 0 | 136 | 3 | 139 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
33.3 | 33.3 Opsporing en vervolging | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
NFI | 73.667 | 0 | 73.667 | 1.725 | 75.392 | 1.710 | 1.739 | 1.755 | 1.755 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||||
BES Caribisch deel van het Koninkrijk | 4.852 | 0 | 4.852 | 2.742 | 7.594 | 609 | 209 | 109 | 109 | |
FIU.Nederland | 6.627 | 0 | 6.627 | 149 | 6.776 | 149 | 149 | 149 | 149 | |
Aanpak ondermijning | 204.457 | 0 | 204.457 | ‒ 115.105 | 89.352 | ‒ 125.751 | ‒ 132.139 | ‒ 132.441 | ‒ 132.441 | |
Overige Bijdrage medeoverheden | 14.187 | 0 | 14.187 | 1.771 | 15.958 | 5.968 | 4.399 | 4.387 | 4.168 | |
Subsidies | ||||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) | 669 | 0 | 669 | 15 | 684 | 13 | 13 | 13 | 13 | |
Overige Subsidies | 3.133 | 0 | 3.133 | 1.271 | 4.404 | 166 | 41 | 41 | 41 | |
Opdrachten | ||||||||||
Schadeloosstellingen | 19.951 | 0 | 19.951 | 391 | 20.342 | 390 | 391 | 391 | 391 | |
Keten Informatie Management | 1.448 | 0 | 1.448 | 34 | 1.482 | 34 | 34 | 34 | 34 | |
Onrechtmatige Detentie | 3.588 | 0 | 3.588 | 70 | 3.658 | 121 | 121 | 121 | 121 | |
Gerechtskosten | 33.431 | 0 | 33.431 | 569 | 34.000 | 509 | 509 | 509 | 509 | |
Verkeershandhaving OM | 18.484 | 0 | 18.484 | 430 | 18.914 | 641 | 632 | 457 | 536 | |
Afpakken | 892 | 0 | 892 | 21 | 913 | 17 | 17 | 17 | 17 | |
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen | 13.061 | 0 | 13.061 | 256 | 13.317 | 256 | 256 | 256 | 256 | |
Overige Opdrachten | 48.988 | 0 | 48.988 | ‒ 3.824 | 45.164 | 1.120 | 87 | 87 | 87 | |
Garanties | ||||||||||
Faillissementscuratoren | 780 | 0 | 780 | 14 | 794 | 14 | 14 | 14 | 14 | |
33.4 | 33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten | |||||||||
Opdrachten | ||||||||||
Vervolging en berechting MH17-verdachten | 6.824 | 0 | 6.824 | 7.061 | 13.885 | 7.288 | 13.433 | 13.886 | 8.950 | |
Ontvangsten | 1.261.393 | ‒ 5.600 | 1.255.793 | 225.892 | 1.481.685 | 8.521 | 19.048 | 26.818 | 38.215 | |
waarvan Afpakken | 384.360 | 0 | 384.360 | 0 | 384.360 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan Boeten en Transacties | 864.033 | ‒ 5.600 | 858.433 | 225.892 | 1.084.325 | 8.521 | 19.048 | 26.818 | 38.215 | |
waarvan Overig | 13.000 | 0 | 13.000 | 0 | 13.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht. De niet juridische verplichte budgetten voor (opdrachten) schadeloosstellingen en onrechtmatige detentie worden op basis van rechtelijke uitspraken uitgeput en zijn derhalve niet vrij besteedbaar.
Toelichting op beleidsartikel 33
33.1 Apparaat Openbaar Ministerie 49,1 mln.
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:
• Bij de voorjaarsnota 2020 zijn er structurele middelen toegekend vanaf 2021 voor Botoc. Deze middelen worden bij de eerste suppletoire begroting intern overgeheveld naar het apparaatsbudget OM voor MIT (Multidisciplinair Interventie Team, 5,7 mln.) en voor bewaken en beveiligen (4,8 mln.);
• Toekenning van 10,6 mln. aan loonbijstelling en 1,7 mln. prijsbijstelling (zie ook tabel belangrijkste mutaties);
• In 2016 (van incident naar impact) zijn een aantal maatregelen ingeboekt op de begroting van JenV. Een van de maatregelen betreft 'digitaal betekenen'. Deze maatregel levert, in ieder geval in 2021, geen besparing op, aangezien de benodigde wetgeving pas in 2020 in werking is getreden en de maatregel nog moet worden geïmplementeerd in de systemen. Het verlaagde budget wordt bij de eerste suppletoire begroting derhalve opgehoogd met 6 mln.;
• Het restant betreft diverse mutaties kleiner dan 5 mln., zoals een mutatie van 2 mln. voor onregelmatigheidstoeslag waarbij volgens de cao-medewerkers met deze toeslag recht hebben op een doorbetaling tijdens ziekte of verlof omdat de toelage deel uitmaakt van de bezoldiging; een interne overheveling van budget ad 3 mln. naar het OM ten behoeve van gerechtelijke brieven en een overheveling van middelen ad 4,5 mln. naar het OM voor het project DIAS (Digital International Assistance).
33.3 Opsporing en vervolging
Aanpak ondermijning ‒ 115,1 mln. Bij de voorjaarsnota 2020 zijn structurele middelen toegekend vanaf 2021 voor Botoc. Vanuit dit artikelonderdeel wordt 118,9 mln. van het budget verdeeld over de diverse artikelonderdelen voor uitvoering. Van dit bedrag wordt 14,9 mln. overgeboekt naar het Ministerie van Financiën en 20,9 mln. naar het Ministerie van Defensie. Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties zoals de toekenning van de loonbijstelling ad 3,8 mln.
33.4 Vervolging en berechtiging MH-17 verdachten
Vervolging en berechtiging MH-17 verdachten 7,1 mln.Dit bedrag bestaat uit de positieve eindejaarsmarge van 2020 van MH17 ad 5,2 mln. Deze positieve marge wordt ingezet voor de voortzetting van het strafproces in 2021. Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties zoals een kasschuif van 1,7 mln. van 2022 naar 2021 ter voorkoming van een tekort in 2021. Het meerjarige budget is op basis van een nieuwe inschatting van de verwachte kosten tot en met 2026 verhoogd.
Mutaties ontvangstenMutaties € 225,9 mln.
• Op de raming van de ontvangsten uit hoofde van boeten en transacties wordt in 2021 een tegenvaller verwacht van 74 mln. en voor 2022 en verder meevallers. De relatief lage instroom van de WAHV-boetes in 2021 kan voor een groot deel verklaard worden door de aanhoudende coronamaatregelen;
• ABN AMRO is een transactie van 480 mln. overeengekomen met het Openbaar Ministerie in verband met witwasfraude. De transactie bestaat uit een boetedeel (300 miljoen) en een ontnemingsdeel (180 miljoen). Het boetedeel valt op de begroting van Justitie en Veiligheid onder de boeten en transactieontvangsten. Deze meevaller van 300 miljoen is verwerkt bij de eerste suppletoire begroting. Het ontnemingsdeel valt binnen de geraamde opbrengsten uit hoofde van afpakken.