Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen | 1.639.135 | 0 | 1.639.135 | 116.424 | 1.755.559 | 109.110 | 92.666 | 69.949 | 69.698 |
Apparaatsuitgaven | 31.532 | 0 | 31.532 | 732 | 32.264 | 695 | 677 | 681 | 695 | |
32.1 | 32.1 apparaatsuitgaven Hoge Raad | |||||||||
Personele uitgaven | 28.319 | 0 | 28.319 | 667 | 28.986 | 630 | 625 | 629 | 643 | |
waarvan eigen personeel | 27.574 | 0 | 27.574 | 256 | 27.830 | 419 | 413 | 417 | 431 | |
waarvan externe inhuur | 745 | 0 | 745 | 411 | 1.156 | 211 | 212 | 212 | 212 | |
Materiele uitgaven | 3.213 | 0 | 3.213 | 65 | 3.278 | 65 | 52 | 52 | 52 | |
waarvan ict | 1.393 | 0 | 1.393 | 30 | 1.423 | 30 | 30 | 30 | 30 | |
waarvan sso's | 65 | 0 | 65 | 196 | 261 | 196 | 196 | 196 | 196 | |
waarvan overig materieel | 1.755 | 0 | 1.755 | ‒ 161 | 1.594 | ‒ 161 | ‒ 174 | ‒ 174 | ‒ 174 | |
Programma-uitgaven | 1.607.603 | 0 | 1.607.603 | 115.692 | 1.723.295 | 108.415 | 91.989 | 69.268 | 69.003 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | |||||||||
32.2 | 32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||||
Raad voor Rechtsbijstand | 27.595 | 0 | 27.595 | 503 | 28.098 | 503 | 503 | 503 | 503 | |
Bureau Financieel Toezicht | 7.789 | 0 | 7.789 | 252 | 8.041 | 252 | 252 | 252 | 252 | |
Subsidies | ||||||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 544 | 0 | 544 | 10 | 554 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Juridisch Loket | 26.484 | 0 | 26.484 | 482 | 26.966 | 482 | 482 | 482 | 482 | |
Overige Subsidies | 136 | 0 | 136 | 3 | 139 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Opdrachten | ||||||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 9.731 | 0 | 9.731 | ‒ 937 | 8.794 | ‒ 923 | 196 | 196 | 196 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 434.422 | 0 | 434.422 | 25.287 | 459.709 | 17.790 | 6.824 | 7.921 | 7.185 | |
Mediation in Strafrecht | 1.061 | 0 | 1.061 | 21 | 1.082 | 21 | 21 | 21 | 21 | |
Overige Opdrachten | 451 | 0 | 451 | 8 | 459 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
32.3 | 32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||||
Autoriteit Persoonsgegevens | 18.525 | 0 | 18.525 | 6.494 | 25.019 | 419 | 419 | 419 | 419 | |
College voor de Rechten van de Mens | 7.561 | 0 | 7.561 | 590 | 8.151 | 295 | 293 | 167 | 167 | |
College Gerechtelijk Deskundigen | 1.709 | 0 | 1.709 | 260 | 1.969 | 226 | 226 | 226 | 226 | |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 5.500 | 0 | 5.500 | ‒ 247 | 5.253 | ‒ 252 | ‒ 252 | ‒ 252 | ‒ 252 | |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 790 | 0 | 790 | 18 | 808 | 18 | 18 | 18 | 18 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||||
Raad voor de rechtspraak | 1.062.430 | 0 | 1.062.430 | 83.817 | 1.146.247 | 89.394 | 82.840 | 59.148 | 59.619 | |
Overige Bijdrage medeoverheden | 1.028 | 0 | 1.028 | ‒ 1.005 | 23 | ‒ 5 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Rechtspleging | 482 | 0 | 482 | 8 | 490 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Wetgeving | 1.256 | 0 | 1.256 | 22 | 1.278 | 22 | 22 | 22 | 22 | |
Opdrachten | ||||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 0 | 0 | 0 | 104 | 104 | 142 | 114 | 114 | 114 | |
Overige Opdrachten | 109 | 0 | 109 | 2 | 111 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Ontvangsten | 193.383 | 0 | 193.383 | 0 | 193.383 | 3.286 | 1.523 | ‒ 6.982 | ‒ 7.602 | |
waarvan Griffierechten | 175.857 | 0 | 175.857 | 0 | 175.857 | 3.286 | 1.523 | ‒ 6.982 | ‒ 7.602 | |
waarvan Overig | 17.526 | 0 | 17.526 | 0 | 17.526 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht.
De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), het Juridisch Loket (hJL), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting op beleidsartikel 32
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen Rechtsbijstand 25,3 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties.
• Door middel van de eindejaarsmarge is de onderuitputting 2020 op het rechtsbijstandbudget overgeheveld naar 2021 (25,9 mln.). Een gedeelte van deze toevoeging wordt door middel van een kasschuif verschoven naar latere jaren om zo het meerjarige programmabudget voor de stelselherziening per jaar sluitend te laten zijn. Om dit te bewerkstelligen is een kasschuif binnen het budget van de rechtsbijstand verwerkt in 2021 voor ‒ 9,2 mln. met een schuif naar 2022 tot en met 2024;
• Toekenning 4,7 mln. aan loonbijstelling en 3,4 mln. aan prijsbijstelling. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven;
• Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Autoriteit Persoonsgegevens 6,5 mln.
• Het budget van Autoriteit Persoonsgegevens wordt eenmalig in het jaar 2021 met 6,1 mln. verhoogd;
• Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties.
Raad voor de rechtspraak 83,8 mln.
• Het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) laat meerjarig een toename van het aantal rechtszaken zien. Op basis hiervan wordt het budget voor de Raad voor de rechtspraak in 2021 met 65,2 mln. verhoogd met een afloop naar 33,4 mln. in 2025. Zie ook de tabel belangrijkste uitgaven;
• De raming van de Meerjaren Productie Prognose (asiel) leidt in 2021 tot een budgetverlaging voor de Raad voor de rechtspraak van 6,7 mln. met een oploop naar een budgetverhoging van 1,9 mln. in 2025;
• Toekenning 19,5 mln. aan loonbijstelling en 4,3 mln. aan prijsbijstelling Zie ook tabel belangrijkste uitgaven;
• Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties.