Een doeltreffend en doelmatig rechtsbestel.
Als stelselverantwoordelijke schept de Minister voor Rechtsbescherming optimale voorwaarden voor het in stand houden en verbeteren van een goed en toegankelijk rechtsbestel. De Minister heeft:
• Een financierende rol voor de rechtspraak. De Minister houdt toezicht op het beheer en is de werkgever voor de rechterlijke macht;
• Een financierende rol voor de Raad voor Rechtsbijstand, het Bureau Financieel Toezicht en het Register beëdigde tolken en vertalers.7 Hij is verantwoordelijk voor het wettelijk kader waar binnen tolken, vertalers, advocaten, notarissen, gerechtsdeurwaarders en andere zelfstandige professionals binnen het justitiële domein opereren;
• Een stimulerende rol voor alternatieve geschillenbeslechting en schuldsanering. Ten aanzien van de schuldsanering is hij verantwoordelijk voor het wettelijke traject van de schuldsaneringsregeling, de faillissementsrechters en de bewindvoerders.8
Digitalisering
Aan de digitalisering in het civiele recht en het bestuursrecht wordt verder invulling en uitvoering gegeven langs de lijnen van het in november 2018 gereedgekomen basisplan digitalisering dat in 2020 door het Bureau ICT-toetsing is getoetst. Met een wetsvoorstel worden de griffierechten voor vorderingen tot € 5.000,- verlaagd hetgeen budgetneutraal gebeurt door tarieven bij hogere vorderingen te verhogen. Met een ander wetsvoorstel wordt het de gerechten gemakkelijker gemaakt om onderling bijstand te verlenen. Beide wetsvoorstellen zijn in behandeling bij het parlement en kunnen naar verwachting in 2021 in werking treden. Om de rechtspraak maatschappelijk effectiever te maken, vinden bij de gerechten diverse experimenten plaats (buurt, schulden, multi-problematiek, echtscheidingen). Steeds duidelijker wordt wat daarbij wel of niet werkt. Op basis daarvan worden keuzes gemaakt over welke werkwijzen breder toegepast kunnen worden. Daarbij zal in 2021 naar verwachting ook gebruik kunnen worden gemaakt van de tijdelijke experimentenwet rechtspleging. Een eerste experiment is voorzien met een nabijheidsrechter.
Implementatie invoering intensivering rechtsbijstand bij ZSM
Er is in 2018 een business case opgesteld hoe de rechtsbijstand in ZSM- zaken te intensiveren. Dit houdt in dat in alle zaken die via ZSM worden gerouteerd, naast de reeds bestaande wettelijk verankerde vormen van rechtsbijstand (Salduz, bij politieverhoor en bij inverzekeringstelling), een vorm van consultatiebijstand en rechtsbijstand bij OM-afdoening zal worden verleend. Dit kan ook bij verdachten die in eerste instantie aangeven geen rechtsbijstand te willen. In 2020 is er een begin gemaakt met de intensivering van rechtsbijstand in ZSM-zaken door bij het opleggen van een OM-strafbeschikking bij aangehouden verdachten in misdrijfzaken voor bijstand van een advocaat te zorgen. In de loop van 2020 zal deze vorm van rechtsbijstand verder worden uitgebreid naar alle verdachten van misdrijfzaken. Er is in 2020 een kwartiermaker aangesteld die gaat zorgen voor verdere implementatie van intensivering van rechtsbijstand binnen het ZSM-proces. Deze acties lopen door in 2021. Voor de intensivering van rechtsbijstand in ZSM-zaken is jaarlijks € 10 mln. begroot binnen het totale budget voor gefinancierde rechtsbijstand.
Stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand
In 2021 wordt de gefaseerde aanpak voor de herziening van het stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand voortgezet. In de brief ‘contouren herziening stelsel gesubsidieerde rechtsbijstand’ zijn de contouren geschetst van het beoogde stelsel, dat volgens planning eind 2024 operationeel zal zijn. Samen met de professionals uit het veld worden de contouren verder geconcretiseerd, waarbij de volgende drie pijlers centraal staan: 1) laagdrempelige toegang, 2) verhogen kwaliteit en betere vergoedingen voor de professionals en 3) het voorkomen van onnodige geschillen tussen overheid en burger. Hierbij wordt een lerende aanpak gehanteerd waarbij stap voor stap en proefondervindelijk aan een nieuw stelsel wordt gebouwd. In 2021 loopt de pilotfase nog volop en wordt op verschillende locaties in het land, op verschillende rechtsgebieden en in samenwerking met betrokken partijen, waaronder gemeenten, aan diverse pilots en experimenten gewerkt. Zo werken we toe naar een stelsel waarin alle rechtzoekenden in Nederland met (juridische) vragen of problemen al dan niet met ondersteuning een route vinden naar een passend, kwalitatief hoogwaardig en duurzaam antwoord op de (juridische) kwestie waarvoor ze zich gesteld zien.
Wet bescherming koopvaardij
Het initiatiefvoorstel van Wet bescherming koopvaardij is begin 2019 door de Eerste Kamer aanvaard. Bij AMvB zal nader invulling worden gegeven aan het vergunningstelsel, toezicht etc. en bij AMvB zullen de financiële gevolgen verder in kaart worden gebracht. Wanneer alle lichten op groen staan kan mogelijk de inwerkingtreding van de wet en de nadere regelgeving in de loop van 2021 plaatsvinden.
Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (WPBR)
Eind 2019 is gestart met een wijzigingstraject van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (WPBR). Deze wet stamt uit 1997 en is aan aanpassing toe. Inmiddels hebben alle relevante ketenpartners en de branche hun wensen ten behoeve van de aanpassing van de WPBR kenbaar gemaakt. Door het uitbreken van coronacrisis heeft het proces enige vertraging opgelopen. Het voornemen is om in de loop van 2020 de aanpassingen te realiseren, zodat deze aan de Raad van State kan worden voorgelegd voor advies. De wet kan dan in 2021 worden ingediend bij Tweede Kamer.
Wetsvoorstel griffierechten
In maart 2020 is het wetsvoorstel wijziging Wet griffierechten burgerlijke zaken bij de Tweede Kamer ingediend. Het is de bedoeling dat de wet op 1 januari 2021 in werking treedt. In dit wetsvoorstel worden de tarieven voor de lagere vorderingen voor rechtspersonen en natuurlijke personen zo aangepast dat het griffierechttarief in een betere verhouding komt te staan tot de hoogte van de vordering. De tariefsaanpassingen zijn budgetneutraal.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.597.033 | 1.633.546 | 1.639.135 | 1.597.885 | 1.599.521 | 1.590.107 | 1.566.299 |
Apparaatsuitgaven | 32.489 | 30.813 | 31.532 | 31.531 | 30.339 | 30.339 | 30.942 |
32.1 apparaatsuitgaven Hoge Raad | |||||||
Personele uitgaven | 27.668 | 27.611 | 28.319 | 28.318 | 27.806 | 27.803 | 28.406 |
waarvan eigen personeel | 26.074 | 26.843 | 27.574 | 27.573 | 27.015 | 27.012 | 27.615 |
waarvan externe inhuur | 1.594 | 768 | 745 | 745 | 791 | 791 | 791 |
Materiele uitgaven | 4.821 | 3.202 | 3.213 | 3.213 | 2.533 | 2.536 | 2.536 |
waarvan ict | 3.199 | 1.390 | 1.393 | 1.392 | 1.384 | 1.384 | 1.384 |
waarvan sso's | 37 | 65 | 65 | 65 | 67 | 67 | 67 |
waarvan overig materieel | 1.585 | 1.747 | 1.755 | 1.756 | 1.082 | 1.085 | 1.085 |
Programma-uitgaven | 1.542.243 | 1.602.733 | 1.607.603 | 1.566.354 | 1.569.182 | 1.559.768 | 1.535.357 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | |||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||
Raad voor Rechtsbijstand | 51.743 | 27.201 | 27.595 | 27.595 | 27.595 | 27.595 | 27.595 |
Bureau Financieel Toezicht | 6.956 | 7.865 | 7.789 | 7.789 | 7.789 | 7.789 | 7.789 |
Bijdrage medeoverheden | |||||||
Overige Bijdrage medeoverheden | 610 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | |||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 508 | 525 | 544 | 552 | 552 | 552 | 552 |
Juridisch Loket | 0 | 26.490 | 26.484 | 26.484 | 26.484 | 26.484 | 26.484 |
Overige Subsidies | 183 | 136 | 136 | 136 | 136 | 136 | 136 |
Opdrachten | |||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 6.176 | 9.941 | 9.731 | 10.479 | 10.480 | 10.480 | 10.480 |
Toevoegingen rechtsbijstand | 366.177 | 431.577 | 434.422 | 398.180 | 409.555 | 407.068 | 383.727 |
Mediation in Strafrecht | 778 | 1.061 | 1.061 | 1.061 | 1.061 | 1.061 | 1.061 |
Overige Opdrachten | 772 | 430 | 451 | 440 | 441 | 441 | 441 |
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | |||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||
Autoriteit Persoonsgegevens | 20.492 | 19.291 | 18.525 | 18.524 | 18.525 | 18.526 | 18.527 |
College voor de Rechten van de Mens | 7.627 | 7.762 | 7.561 | 7.563 | 7.464 | 7.464 | 7.464 |
College Gerechtelijk Deskundigen | 1.884 | 1.829 | 1.709 | 1.742 | 1.742 | 1.742 | 1.742 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 0 | 5.451 | 5.500 | 5.505 | 5.505 | 5.505 | 5.505 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 923 | 769 | 790 | 790 | 790 | 790 | 790 |
Bijdrage medeoverheden | |||||||
Raad voor de rechtspraak | 1.075.352 | 1.060.572 | 1.062.430 | 1.056.639 | 1.049.216 | 1.042.288 | 1.041.217 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 331 | 28 | 1.028 | 1.028 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | |||||||
Rechtspleging | 473 | 482 | 482 | 482 | 482 | 482 | 482 |
Wetgeving | 1.193 | 1.256 | 1.256 | 1.256 | 1.256 | 1.256 | 1.256 |
Opdrachten | |||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige Opdrachten | 0 | 67 | 109 | 109 | 109 | 109 | 109 |
Ontvangsten | 196.364 | 184.142 | 193.383 | 194.784 | 193.549 | 191.549 | 189.549 |
waarvan Griffierechten | 165.259 | 171.753 | 175.857 | 177.258 | 176.023 | 174.023 | 172.023 |
waarvan Overig | 31.105 | 12.389 | 17.526 | 17.526 | 17.526 | 17.526 | 17.526 |
Budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht.
De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad
Hoge Raad (HR)
De Hoge Raad der Nederlanden is het hoogste rechtscollege in het Koninkrijk op het gebied van het civiele-, straf- en fiscale recht. De Hoge Raad bevordert de rechtseenheid en de rechtsontwikkeling. Ook kan hij rechtsbescherming bieden in de individuele zaken die aan hem worden voorgelegd. Hij doet dit door te beslissen op cassatieberoepen, die worden ingesteld om de raad te laten beoordelen of het gerechtshof — en in voorkomende gevallen de rechtbank — in zijn uitspraak het recht juist heeft toegepast en of de gegeven motivering deugdelijk is. Aan deze taken wordt tevens invulling gegeven door te beslissen op prejudiciële vragen in het civiele en fiscale recht en op vorderingen van de procureur-generaal bij de Hoge Raad tot cassatie in het belang der wet. De Hoge Raad en de procureur-generaal hebben daarnaast nog enkele bij wet opgedragen bijzondere taken.
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Raad voor Rechtsbijstand (RvR)
Het betreft hier de financiering voor apparaatsuitgaven van de RvR. De RvR is belast met de uitvoering van de Wet op de rechtsbijstand, die er voor zorgt dat on- en mindervermogenden verzekerd zijn van toegang tot het rechtsbestel. Met ingang van begroting 2020 zijn de apparaatsuitgaven van de Raad voor Rechtsbijstand en het Juridisch Loket gesplitst weergegeven in de tabel Budgettaire gevolgen van beleid.
Bureau Financieel Toezicht (BFT)
Het Bureau Financieel Toezicht houdt financieel toezicht op notarissen en gerechtsdeurwaarders. Ook is het belast met het toezicht op de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).
Subsidies
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)
De SGC behandelt klachten van consumenten tegen ondernemers door middel van bindende adviezen. De SGC heeft op dit moment bijna 70 geschillencommissies die klachten in een groot aantal sectoren behandelen. De SGC ontvangt voor een deel van de kosten van de koepelorganisatie een subsidie van JenV. De geschillencommissies leveren met hun laagdrempelige werkwijze een belangrijke bijdrage aan duurzame geschil oplossing en vormen een alternatief voor de gang naar de rechter.
Stichting het Juridisch Loket (hJL)
Het betreft hier de financiering voor apparaatsuitgaven van het Juridisch loket. Het Juridisch Loket is een advies- en doorverwijsinstelling voor eerstelijns rechtshulp, die ervoor zorgt dat on- en mindervermogenden verzekerd zijn van toegang tot het rechtsbestel.Met ingang van begroting 2020 zijn de apparaatsuitgaven van de Raad voor Rechtsbijstand en het Juridisch Loket gesplitst weergegeven in de tabel Budgettaire gevolgen van beleid.
Overige subsidies
Dit betreft de subsidie die de SGC ontvangt voor de instandhouding van de commissie Algemeen (vangnetcommissie) ter uitvoering van de Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten.
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)
Het bureau WSNP coördineert de uitvoering van de Wet schuldsanering en reguleert de kwaliteit van de bewindvoering, onder andere door het register WSNP en een helpdesk. Via het bureau WSNP wordt een bijdrage verstrekt aan de bewindvoerder die een schuldsaneringsprocedure naar behoren afwikkelt. Gespecialiseerde insolventierechters houden toezicht op de goede afwikkeling van de circa 9.700 nieuwe schuldsaneringen per jaar. De gemiddelde subsidie voor een schuldsaneringstraject bedraagt afgerond € 900 over een periode van gemiddeld 3 jaar.
Toevoegingen Raad voor Rechtsbijstand
De Raad voor Rechtsbijstand verstrekt toevoegingen aan een advocaat of mediator voor de verlening van rechtsbijstand aan rechtzoekenden met een laag inkomen en vermogen. In onderstaande tabel is een uitsplitsing in uitgaven en in aantallen weergegeven van de productiegegevens van de Raad over de verschillende onderdelen binnen de rechtsbijstand.
20191 | 20202 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Strafzaken (ambtshalve) | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 38.189 | 36.046 | 36.028 | 35.921 | 35.845 | 35.806 | 35.806 |
Uitgaven (mln.) | 63,4 | 65,3 | 65,3 | 62,2 | 62,1 | 62,0 | 62,0 |
Strafzaken (regulier) | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 75.672 | 76.312 | 76.057 | 75.835 | 75.597 | 75.464 | 75.464 |
Uitgaven (mln.) | 49,8 | 56,8 | 56,7 | 50,4 | 50,2 | 50,1 | 50,1 |
Civiele zaken | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 179.054 | 202.228 | 202.851 | 203.616 | 202.664 | 201.462 | 201.184 |
Uitgaven (mln.) | 119,3 | 153,3 | 153,8 | 138,0 | 137,3 | 136,5 | 136,3 |
Bestuur | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 63.807 | 57.296 | 57.821 | 56.306 | 56.006 | 55.388 | 55.388 |
Uitgaven (mln.) | 42,2 | 43,2 | 43,6 | 37,9 | 37,7 | 37,3 | 37,3 |
Piketdiensten | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 112.659 | 114.407 | 114.428 | 113.982 | 113.836 | 113.646 | 113.646 |
Uitgaven (mln.) | 38,9 | 43,9 | 43,9 | 41,3 | 41,2 | 41,1 | 41,1 |
Lichte adviestoevoeging | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 8.079 | 7.834 | 7.444 | 6.824 | 6.256 | 5.729 | 5.729 |
Uitgaven (mln.) | 1,7 | 2,3 | 2,2 | 1,4 | 1,3 | 1,2 | 1,2 |
Asiel | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 34.234 | 30.097 | 30.097 | 30.097 | 30.097 | 30.097 | 30.097 |
Uitgaven (mln.) | 45,7 | 44,7 | 44,7 | 42,3 | 42,3 | 42,3 | 42,3 |
Het Juridisch Loket | |||||||
Aantal klantencontacten | 734.000 | 761.910 | 761.910 | 761.910 | 761.910 | 761.910 | 761.910 |
Uitgaven (mln.) | 25,7 | 26,5 | 26,5 | 26,5 | 26,5 | 26,5 | 26,5 |
Overige (mln.)3 | € 5,8 | € 22,5 | € 22,0 | € 22,1 | € 34,3 | € 32,0 | € 10,8 |
Uitvoeringslasten Rechtsbijstand | |||||||
Raad voor Rechtsbijstand (mln.) | € 25,2 | € 25,9 | € 26,3 | € 26,3 | € 26,3 | € 26,3 | € 26,3 |
Totaal uitgaven (mln.) | € 417,8 | € 484,5 | € 484,9 | € 448,4 | € 459,2 | € 455,4 | € 434,0 |
De aantallen afgegeven toevoegingen in de tabel bij realisatie wijken af van de aantallen die vermeld worden in het Jaarverslag van de Raad voor Rechtsbijstand. Dit heeft te maken met het feit dat voor de financiering van de Raad voor Rechtsbijstand de aantallen over de periode 1 september t/m 31 augustus worden gehanteerd.
Het artikelonderdeel 32.2 met betrekking tot rechtsbijstand van de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid bestaat uit meerdere uitgaven. Naast de uitgaven aan het stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand hebben de uitgaven betrekking op onder andere het Register beëdigde tolken en vertalers (Rbtv), ECC, ODR en uitgaven aan gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken. In deze tabel zijn deze uitgaven aan Rbtv en gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken buiten beschouwing gelaten.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak (Rvdr)
De Minister voor Rechtsbescherming bekostigt de rechtspraak via de Raad voor de rechtspraak. De Raad voor de rechtspraak is het landelijk orgaan van de Rechtspraak, die verder bestaat uit de rechtbanken, de gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep en het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. De Raad bevordert de kwaliteit en eenheid van de rechtspraak, verzorgt de financiën, houdt toezicht en ondersteunt de bedrijfsvoering bij de gerechten. De Raad spreekt zelf geen recht. In dit artikelonderdeel wordt de totstandkoming van de bijdrage van de Minister voor Rechtsbescherming aan de Raad voor de rechtspraak toegelicht.
Prijsafspraken
In het besluit Financiering Rechtspraak 2005 is bepaald dat de prijzen voor de Rechtspraak voor een periode van drie jaar worden vastgesteld en opgenomen in de begroting van JenV. Er zijn in 2019 met de Rvdr prijzen overeengekomen voor de periode 2020-20229.
Instroom, financiering en productie
Conform de Wet op de rechterlijke organisatie heeft de Rvdr zijn begrotingsvoorstel ingediend bij de Minister voor Rechtsbescherming op basis van de in- en uitstroomramingen uit onder andere het Prognosemodel Justitiële ketens, op basis van de prijzen zoals zijn vastgelegd in het Prijsakkoord 2020-2022. Hieruit volgt dat de instroom naar boven is bijgesteld ten opzichte van de instroomprognose in de vorige begroting. Wel is er volgens de prognose een licht dalende instroom in de latere jaren.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Instroom totaal aantal (x 1.000) | 1.536 | 1.585 | 1.602 | 1.590 | 1.568 | 1.550 | 1.528 |
Jaarlijkse mutatie | 1% | 3% | 1% | ‒ 1% | ‒ 1% | ‒ 1% | ‒ 1% |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2020 (x € 1.000) | 1.023.674 | 1.030.369 | 1.030.988 | 1.021.586 | 1.009.974 | 1.004.974 | |
Mutatie ( x € 1.000) | 36.898 | 32.061 | 25.651 | 27.630 | 32.314 | 30.153 | |
Begroting 2021 ( x € 1.000) | 1.075.352 | 1.060.572 | 1.062.430 | 1.056.639 | 1.049.216 | 1.042.288 | 1.035.127 |
Met deze bijdrage is onderstaande productieafspraak met de Raad voor de rechtspraak gemaakt.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Productie totaal aantal (x 1.000) | 1.536 | 1.530 | 1.537 | 1.531 | 1.508 | 1.496 | 1.460 |
Jaarlijkse mutatie | 4% | 0% | 0% | 0% | ‒ 2% | ‒ 1% | ‒ 2% |
Toelichting
In de mutatie in de bijdrage aan de Rechtspraak is onder meer compensatie voor loonontwikkeling (loonbijstelling) verwerkt, een verhoging vanwege geraamde groei van het aantal Vreemdelingenzaken (Meerjaren Productie Prognoses (MPP) Vreemdelingenketen) en een aanvulling in het kader van de versterking van de aanpak van ondermijning.
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Autoriteit Persoonsgegevens (AP)
De AP houdt toezicht op de naleving en toepassing van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Wet politiegegevens, de Wet basisregistratie personen en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens. Met ingang van 25 mei 2018 is de AVG in werking getreden; deze vervangt de Wbp. JenV en de AP laten thans gezamenlijk extern onderzoek verrichten naar de grondslagen van de financiering van de AP.
College voor de Rechten van de Mens
Het College voor de Rechten van de Mens (hierna: het College) is het nationale mensenrechteninstituut van Nederland. Als onafhankelijke toezichthouder belicht, beschermt en bevordert het College de mensenrechten in zowel Europees als Caribisch Nederland. Daartoe voert het College de taken uit die bij de Wet College voor de rechten van de mens zijn opgedragen. Het College doet onderzoek, adviseert de regering en het parlement, rapporteert aan internationale comités, geeft voorlichting, bevordert mensenrechteneducatie en oordeelt in individuele gevallen over discriminatie. Het College is tevens toezichthouder voor het VN-verdrag handicap. Het rapporteert jaarlijks over de manier waarop dat verdrag in Nederland wordt uitgevoerd en nageleefd.
Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen (NRGD)
Het NRGD waarborgt en bevordert de kwaliteit van de inbreng van deskundigen in de rechtsgang. Indien een deskundige, zoals een psycholoog, toxicoloog of orthopedagoog, zich als gerechtelijk deskundige wil laten registreren, dient de aanmelding getoetst te worden door het NRGD. Het NRGD heeft een wettelijke basis (Wet deskundigen in strafzaken) en is onafhankelijk.
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB)
De StAB adviseert, door middel van deskundigenberichten, op verzoek van de Raad van State en de rechtbanken over geschillen op het terrein van de fysieke leefomgeving zoals milieu, ruimtelijke ordening, water, bouw en schade. Met ingang van 2020 is de subsidiëring en ministeriële verantwoordelijkheid StAB overgegaan van het Ministerie van IenW naar het Ministerie van JenV.
Subsidies
Subsidie Rechtspleging
De subsidie Rechtspleging betreft met name een subsidie aan de Nederlandse Vereniging voor de Rechtspraak (NVvR).
Subsidie Wetgeving
De subsidie Wetgeving betreft een subsidie aan de Stichting Recht en Overheid (Academie voor Wetgeving en Academie voor Overheidsjuristen) en aan het Nederlandse Juristencomité voor de mensenrechten voor de bescherming van mensenrechten.
Ontvangsten
Griffierechten
Het Ministerie van JenV ontvangt griffierechten van burgers, overheden, bedrijven en ander rechtspersonen die civiele of bestuursrechtelijke procedures starten.