Het Rijk investeert in waterveiligheid om te voldoen aan de wettelijke normen van de primaire waterkeringen in beheer bij de waterschappen en het Rijk en om een bijdrage te leveren aan het beheer van de Rijkswateren. Het artikel waterveiligheid is gerelateerd aan beleidsartikel 11 (Integraal Waterbeleid) op de Begroting hoofdstuk XII.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 278.012 | 906.278 | 847.847 | 770.463 | 943.709 | 532.278 | 558.393 |
Uitgaven | 509.245 | 439.303 | 519.176 | 551.759 | 637.393 | 571.348 | 645.127 |
Waarvan juridisch verplicht | 94% | ||||||
1.01 Grote projecten waterveiligheid | 242.861 | 153.978 | 123.174 | 97.422 | 96.424 | 955 | 11.726 |
1.01.01 Programma HWBP-2 Waterschapsprojecten | 156.824 | 127.560 | 89.459 | 68.421 | 88.644 | 447 | |
1.01.02 Programma HWBP-2 Rijksprojecten | 41.694 | 10.236 | 1.017 | 1.017 | 508 | 0 | 11.218 |
1.01.03 Ruimte voor de rivier | 29.353 | 9.749 | 12.189 | 2.807 | 6.764 | ||
1.01.04 Maaswerken | 14.990 | 6.433 | 20.509 | 25.177 | 508 | 508 | 508 |
1.02 Overige aanlegprojecten waterveiligheid | 258.320 | 267.592 | 384.217 | 446.097 | 529.774 | 561.797 | 625.112 |
1.02.01 Verkenningen en planuitwerkingsprogramma | 14.694 | 27.361 | 31.573 | 28.787 | 29.742 | 27.074 | 43.710 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 363 | 546 | 546 | 427 | 427 | 427 | 427 |
1.02.02 Realisatieprogramma | 243.626 | 240.231 | 352.644 | 417.310 | 500.032 | 534.723 | 581.402 |
1.03 Studiekosten | 8.064 | 17.733 | 11.785 | 8.240 | 11.195 | 8.596 | 8.289 |
1.03.01 Studie en onderzoekskosten | 8.064 | 17.733 | 11.785 | 8.240 | 11.195 | 8.596 | 8.289 |
Ontvangsten | 205.107 | 187.507 | 164.879 | 154.499 | 152.905 | 150.767 | 142.522 |
1.09 Ontvangsten investeren in waterveiligheid | 205.107 | 187.507 | 164.879 | 154.499 | 152.905 | 150.767 | 142.522 |
1.09.01 Ontvangsten waterschappen HWBP-2 | 4.740 | 57.523 | 200 | ||||
1.09.02 Overige ontvangsten HWBP-2 | 1.850 | 0 | 0 | ||||
1.09.03 Ontvangsten waterschappen HWBP | 166.088 | 117.850 | 160.536 | 154.499 | 152.905 | 147.706 | 142.522 |
1.09.04 Overige ontvangsten HWBP | 3.258 | 20 | |||||
1.09.05 Overige aanleg ontvangsten | 29.171 | 12.114 | 4.143 | 0 | 3.061 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenning en planuitwerking, zijn de budgetten in 2021 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2021.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten na de begrotingsperiode tot en met 2034 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op hetzelfde detailniveau tot en met 2034 toegelicht.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Investeren in waterveiligheid | Uitgaven | 439.303 | 519.176 | 551.759 | 637.393 | 571.348 | 645.127 | 512.591 | 492.712 | |
1.01 | Grote projecten waterveiligheid | 153.978 | 123.174 | 97.422 | 96.424 | 955 | 11.726 | 23.735 | 13.051 | ||
1.02 | Overige aanlegprojecten waterveiligheid | 267.592 | 384.217 | 446.097 | 529.774 | 561.797 | 625.112 | 482.067 | 472.572 | ||
1.03 | Studiekosten | 17.733 | 11.785 | 8.240 | 11.195 | 8.596 | 8.289 | 6.789 | 7.089 | ||
1 | Investeren in waterveiligheid | Ontvangsten | 187.507 | 164.879 | 154.499 | 152.905 | 150.767 | 142.522 | 154.624 | 155.348 | |
1.09 | Ontvangsten investeren in waterveiligheid | 187.507 | 164.879 | 154.499 | 152.905 | 150.767 | 142.522 | 154.624 | 155.348 | ||
2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2020-2034 | ||||
1 | Investeren in waterveiligheid | Uitgaven | 581.084 | 507.869 | 356.362 | 286.437 | 242.585 | 320.162 | 303.756 | 6.967.664 | |
1.01 | Grote projecten waterveiligheid | 71.802 | 8.951 | 601.218 | |||||||
1.02 | Overige aanlegprojecten waterveiligheid | 502.193 | 500.780 | 349.273 | 279.348 | 226.545 | 313.057 | 296.907 | 6.237.331 | ||
1.03 | Studiekosten | 7.089 | 7.089 | 7.089 | 7.089 | 7.089 | 7.105 | 6.849 | 129.115 | ||
1 | Investeren in waterveiligheid | Ontvangsten | 155.491 | 155.342 | 172.276 | 179.046 | 180.462 | 164.230 | 160.588 | 2.430.486 | |
1.09 | Ontvangsten investeren in waterveiligheid | 155.491 | 155.342 | 172.276 | 179.046 | 180.462 | 164.230 | 160.588 | 2.430.486 |
1.01 Grote projecten waterveiligheid
Motivering
Deze projecten, waaraan de Tweede Kamer de status van Groot Project heeft toegekend, dragen bij aan de waterveiligheid in Nederland. Voor meer achtergrondinformatie over programmering in 2021 (en verder) wordt verwezen naar het MIRT Overzicht 2021, de betreffende voortgangsrapportages en het Deltaprogramma 2021.
Producten
Tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP-2)
Onder dit programma vallen de verbetermaatregelen die zijn voortgekomen uit de periodieke toetsing volgens de Waterwet. Uit de resultaten van de eerste (2001) en tweede (2006) toetsing op veiligheid van de primaire waterkeringen bleek dat een deel van deze keringen niet voldeed aan de wettelijke norm (Kamerstukken II, 2007–2008, 27 625 en 18 106, nr. 103).
Vanuit het HWBP-2 worden subsidies verstrekt aan de waterschappen voor de uitvoering van de vereiste verbetermaatregelen en worden de maatregelen aan de rijkskeringen betaald. Het HWBP-2 is onderdeel van het Deltaprogramma met behoud van eigen besturing, organisatie en financiering. Met het afsluiten van het Bestuursakkoord Water (2011) dragen de waterschappen bij aan de financiering van het HWBP-2 en het HWBP. In bijlage 3 is een nadere toelichting op de financieringsafspraken ten aanzien van de Hoogwaterbeschermingsprogramma’s (HWBP-2 en HWBP) opgenomen.
Conform de Regeling Grote Projecten ontvangt de Tweede Kamer ieder half jaar een Voortgangsrapportage: vóór 1 april 2021 Voortgangsrapportage 19 en vóór 1 oktober 2021 Voortgangsrapportage 20.
Meetbare gegevens
Het HWBP-2 bestaat uit 87 versterkingsprojecten, inclusief de Zwakke Schakels. Per 31 december 2019 voldoen 83 projecten aan de vigerende veiligheidsnorm. Het programma bevindt zich inmiddels in de fase dat alle projecten in realisatiefase zijn. Er zijn vier resterende projecten in uitvoering.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Het projectbudget van de Waterschapsprojecten is met € 18 miljoen toegenomen als gevolg van de toegekende prijsbijstelling (€ 7 miljoen), bijdragen van derden bij innovatieve projecten (€ 2 miljoen) en een technische correctie van de vorig jaar doorgevoerde verlaging voor de apparaatskosten (€ 9 miljoen). Bij de ontwerpbegroting 2020 is ten onrechte € 9 miljoen overgeheveld naar de apparaatskosten ten behoeve van het project Markermeerdijken. Deze overheveling wordt teruggedraaid.
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | t/m 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | 2022 | 2024 | ||||||||||
HWBP-2 Waterschapsprojecten | 2.452 | 2.434 | 2.020 | 128 | 89 | 68 | 89 | 58 | ||||
HWBP-2 Rijksprojecten | 190 | 190 | 157 | 9 | 11 | 13 | ||||||
Overige projectkosten (programmabureau) | 46 | 46 | 34 | 2 | 1 | 1 | 1 | 7 | ||||
afrondingen | ||||||||||||
Programma | 2.688 | 2.670 | 2.211 | 139 | 90 | 69 | 90 | 0 | 11 | 78 | ||
Budget (DF 1.01.01/02) | 2.211 | 139 | 90 | 69 | 90 | 0 | 11 | 78 |
Producten
Ruimte voor de Rivier
Op 22 januari 2019 heeft de Tweede Kamer de Groot Project Status van Ruimte voor de Rivier beëindigd. Het laatste project dat bijdraagt aan de doelstelling van de Planologische Kernbeslissing (PKB) Ruimte voor de Rivier is het project Reevesluis. Over dit project wordt gerapporteerd via het MIRT-overzicht.
huidig | vorig | t/m 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | later | huidig | vorig | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Project RvdR | 2019 | 2019 | ||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Ruimte voor de rivier | 2.258 | 2.257 | 2.226 | 10 | 12 | 3 | 7 | |||||
Programma Realisatie | 2.258 | 2.257 | 2.226 | 10 | 12 | 3 | 7 | 0 | 0 | 0 | ||
Budget (DF 1.01.03) | 2.226 | 10 | 12 | 3 | 7 | 0 | 0 | 0 |
Producten
Maaswerken
Maaswerken is voortgekomen uit het Deltaplan Grote Rivieren dat na de twee hoogwaters in de Rijn en de Maas in december 1993 en januari 1995 tot stand kwam. Belangrijkste doelstelling is het verbeteren van de bescherming van inwoners van Limburg en Noord-Brabant tegen hoogwater van de Maas.
Op 22 januari 2019 heeft de Tweede Kamer de Groot Project Status van Zandmaas en Grensmaas beëindigd. De rapportage over de voortgang en afronding van het programma vindt plaats als onderdeel van het MIRT-overzicht (overstromingskans kleiner dan 1/250e per jaar). Het prioritaire deel van dit werk is in 2020 afgerond.
Meetbare gegevens
Indicator | Grensmaas | Zandmaas |
Hoogwaterbeschermingsprogramma | 100% in 2017 (gerealiseerd) | 100% in 2016 |
Natuurontwikkeling | (93%) 1.208 ha | (100% ) 427 ha |
Grind | ten minste 35 miljoen ton |
Grensmaas en Zandmaas, natuurontwikkeling
De deelprogramma’s Grensmaas en Zandmaas (fase I) dragen primair bij aan de hoogwaterveiligheidsdoelstelling. Daarnaast wordt met deze projecten natuur gerealiseerd die ten goede komt aan het Natuurnetwerk Nederland (NNN).
De natuuropgave binnen de Zandmaas is gerealiseerd. De feitelijke oplevering en overdracht is afhankelijk van de voortgang van de delfstofwinning.
De totale oppervlakte natuurontwikkeling in de Grensmaas is 1.208 ha. Het Ministerie van LNV neemt hiervan thans 728 ha voor haar rekening (Kamerstukken II, 2014–2015, 18 106, nr. 230). De Minister heeft in maart 2019 aan de Tweede Kamer laten weten dat eind 2018 1.125 ha van de natuurdoelstelling Grensmaas gerealiseerd is (Kamerstukken II, 2018-2019, 18 106, nr. 247).
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Grensmaas: Zoals gemeld aan de Tweede Kamer (kamerstukken II, 2018-2019, 18 106, nr. 247) is toestemming verleend om drie jaar langer grind te winnen. Hiermee wordt de mijlpaal verlengd met drie jaar tot 2027.
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | t/m 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | later | huidig | vorig | |
Project Maaswerken | ||||||||||||
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||||||
Grensmaas | 117 | 116 | 84 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 26 | 2017/2027 | 2017/2024 |
Zandmaas | 401 | 400 | 342 | 5 | 20 | 24 | 10 | 2020 | 2022 | |||
Programma Realisatie | 518 | 516 | 426 | 7 | 21 | 25 | 1 | 1 | 1 | 36 | ||
Budget (DF 1.01.04) | 426 | 7 | 21 | 25 | 1 | 1 | 1 | 36 |
Maatregelen ter verbetering van de waterveiligheid
De kengetallen hieronder geven informatie over de stand van zaken van maatregelen ter verbetering van de waterveiligheid onder het Tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP-2), en de programma’s Ruimte voor de Rivier (RvdR) en Maaswerken. Het geeft een meerjarig inzicht in de voortgang van de maatregelen van de betreffende programma’s. De beleidsinspanningen van de Minister van IenW die onder Hoofdstuk XII (artikel 11) vallen richten zich op de regie op deze programma’s.
1.02 Overige aanlegprojecten
Motivering
Naast de grote projecten op het gebied van waterveiligheid zijn hieronder de overige aanlegprojecten beschreven.
1.02.01 Verkenningen- en planuitwerkingsprogramma
Het verkenningen- en planuitwerkingsprogramma dient om een probleem of een initiatief met maatschappelijke meerwaarde op het gebied van waterbeheer te verkennen en daarna, indien nodig, uit alternatieven de beste oplossing voor het probleem te zoeken en voor te bereiden voor de uitvoering.
Op dit artikelonderdeel worden diverse projecten en programma’s verantwoord die zich in de MIRT-verkenningen- en planuitwerkingsfase bevinden.
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | vorig | PB of TB | Oplevering |
Projecten Nationaal | ||||
Reservering Areaalgroei | 14 | 14 | ||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
EPK Planuitwerking en verkenningenwaterveiligheid | 6 | 6 | ||
Projecten Zuid-Nederland | ||||
Meerkosten rivierverruiming Rijn en Maas | 127 | 125 | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||
IJsseldelta 2e fase | 84 | 83 | 2022 | |
afronding | ‒ 1 | |||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 231 | 227 | ||
Budget DF 1.02.01 | 231 | 227 |
Producten
1.02.02 Realisatieprogramma
Dit programma levert een bijdrage aan het voldoen aan de wettelijke normen van de primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk en bij de waterschappen én levert een bijdrage aan het beheer van de Rijkswateren.
Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP)
Het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) is een alliantie tussen de waterschappen en IenW. Het programma is opgericht voor het aanpakken van de waterveiligheidsopgave die voortvloeit uit de Derde Landelijke Rapportage Toetsing primaire waterkeringen (LRT3) in 2011 en de daaropvolgende beoordelingsrondes. Het programma heeft als doel in 2050 alle primaire waterkeringen in Nederland op orde te hebben. Circa 90% van de primaire waterkeringen is in beheer bij de waterschappen. Het overige deel is vrijwel volledig in beheer bij het Rijk. Door de samenwerking binnen de alliantie wordt de beschikbare kennis en deskundigheid van de verschillende waterbeheerders optimaal benut.
Het HWBP kent een voortrollend karakter, waarbij jaarlijks een actualisatie van het zesjarige programma plaatsvindt en er een nieuw jaar aan de programmering wordt toegevoegd. Met deze werkwijze ontstaat een adaptief programma dat flexibel in kan spelen op nieuwe ontwikkelingen.
De huidige HWBP opgave komt voort uit de LRT3 (2011) en de verlengde derde toetsing (LRT3+, 2013). Op basis van de nieuwe landelijke beoordelingsronde overstromingsrisico (LBO-1), die op 1 januari 2017 van start is gegaan, worden ook in het programma 2021-2026 nieuwe projecten toegevoegd.
De prioritering van de jaarlijks uit te brengen programmering is gebaseerd op urgentie. De programmering 2021–2026 wordt gelijktijdig met deze begroting op Prinsjesdag als onderdeel van het Deltaprogramma 2021 (paragraaf 3.3) gepresenteerd.
Het HWBP is onderdeel van het Deltaprogramma met behoud van eigen besturing, organisatie en financiering.
Vooroeververdediging Oosterschelde en Westerschelde
De vooroeververdediging van de dijken in het Ooster- en Westerscheldegebied worden versterkt. Het project vooroeverbestortingen is opgedeeld in verschillende clusters die verspreid over de tijd worden uitgevoerd. In 2020 is de aannemer gestart met het bestorten van de vooroevers.
Rivierverruiming, niet zijnde Ruimte voor de Rivier
Langs de Maas, de Rijn, de Waal en de Lek zijn en worden projecten uitgevoerd ten behoeve van natuurontwikkeling in de uiterwaarden en om een grotere waterafvoer te kunnen opvangen, de zogeheten NURG (Nadere Uitwerking Rivieren Gebied) projecten. Het NURG-programma wordt uitgevoerd door de Ministeries van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Infrastructuur en Waterstaat. Inmiddels is het overgrote deel van de opgave gerealiseerd en hebben de beide ministeries bij de Herijking van de Ecologische Hoofdstructuur afspraken gemaakt over de verdeling van de restopgave. Hierin is afgesproken dat elk ministerie zijn nog lopende projecten afmaakt. Op dit moment lopen er nog twee IenW NURG-projecten. Voor het project Afferdense en Deestse Waarden is de oplevering voorzien eind 2020. Dit project is ook van belang voor het realiseren van de waterveiligheidsdoelstelling van de Planologisch Kernbeslissing (PKB) Ruimte voor de Rivier. Ook het project Heesselt wordt in 2020 opgeleverd.
Overige onderzoeken en kleine projecten
Onderdeel van overige onderzoeken en kleine projecten is onder andere het Project Roggenplaat. Rijkswaterstaat heeft in opdracht van de ministeries IenW en LNV een zandsuppletie uitgevoerd om de negatieve effecten van de zandhonger in de Oosterschelde tegen te gaan. Het project is in de winter van 2019-2020 succesvol uitgevoerd met een omvang van 213 ha en 1,4 miljoen m3. Inmiddels is de monitoring gestart waarmee de suppletie zal worden geëvalueerd in 2025.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
De verhoging van de beschikbare bedragen voor HWBP Waterschaps-, rijks-, en overige projecten is met name als gevolg van het verlengen van de begrotingsperiode van 2033 naar 2034 en de toegekende prijscompensatie.
Op verzoek van de provincie Zeeland zijn twee locaties toegevoegd aan het programma Dijkversterking en herstel steenbekleding onderdeel Vooroever Verdediging van het perceel Westerschelde. Deze worden gefinancierd door de provincie Zeeland. De eindmijlpaal verschuift naar 2023 vanwege deze extra werkzaamheden en dat op deze twee extra locaties de werkzaamheden in twee fases moeten uitgevoerd in verband met zettingsrisico’s van de ondergrond.
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | t/m 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Programma HWBP | ||||||||||||
HWBP Rijksprojecten | 640 | 629 | 11 | 6 | 9 | 25 | 24 | 29 | 46 | 490 | ||
HWBP Waterschapsprojecten | 5.880 | 5.466 | 680 | 242 | 343 | 427 | 413 | 460 | 506 | 2.809 | ||
HWBP Overige projectkosten (programmabureau) | 99 | 95 | 37 | 9 | 6 | 5 | 4 | 4 | 4 | 30 | ||
Maatregelen i.r.t. rivierverrruiming | 192 | 192 | 178 | 2 | 12 | 2020 | 2020 | |||||
Wettelijk BeoordelingsInstrumentarium 2023 | 25 | 24 | 10 | 5 | 5 | 4 | 1 | |||||
Zandhoger Oosterschelde | 10 | 10 | 6 | 4 | ||||||||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
Primaire waterkering Vlieland | 1 | 1 | 1 | 2018/2019 | 2018/2019 | |||||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||
Kribverlaging Pannerdensch Kanaal | 19 | 19 | 4 | 2 | 5 | 8 | 2023 | 2023 | ||||
IJsseldelta 2e fase | 95 | 95 | 75 | 11 | 2 | 7 | ||||||
Monitoring Langsdammen Waal | 5 | 5 | 1 | 1 | 2 | 1 | ||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||
Overige onderzoeken en kleine projecten | 1.169 | 1.169 | 1.167 | 1 | 1 | |||||||
Dijkversterking en herstel steenbekleding | 827 | 826 | 780 | 23 | 22 | 2 | 2023 | 2021 | ||||
Kennisprogramma Zeespiegelstijging | 7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
afrondingen | 2 | ‒ 2 | ‒ 1 | 2 | 1 | |||||||
Programma Realisatie | 8.971 | 8.529 | 2.950 | 306 | 398 | 474 | 455 | 494 | 557 | 3.337 | ||
Budget (DF 1.02.02) | 240 | 353 | 417 | 500 | 535 | 581 | ||||||
Overprogrammering (-) | ‒ 66 | ‒ 45 | ‒ 57 | 45 | 41 | 24 |
1.03 Studiekosten
Motivering
Dit betreft de studie- en onderzoekskosten voor het Deltaprogramma (MIRT-onderzoeken) en de overige studiekosten op het gebied van waterveiligheid.
Producten
Studie- en onderzoekskosten Deltaprogramma
Hieronder vallen studie- en onderzoekskosten voor het Deltaprogramma (MIRT-onderzoeken). Het Deltaprogramma (DP) is een programma van maatregelen, voorzieningen, onderzoeken en ambities gericht op de korte, middellange en lange termijn waterveiligheid en zoetwatervoorziening van Nederland. Voor een nadere toelichting over deze onderzoeken wordt verwezen naar het Deltaprogramma 2021.
Op dit onderdeel worden vooral de onderzoeken voor waterveiligheid verantwoord.
• Het Nationaal Watermodel is een geïntegreerde set van modellen om het waterhuishoudkundig systeem van Nederland door te rekenen. Deze is oorspronkelijk ontwikkeld voor het Deltaprogramma. Het model is gebruikt om de effecten van maatregelen op het gebied van met name waterveiligheid, maar ook zoetwatervoorziening en waterkwaliteit (chloride) te berekenen. In 2021 blijft het Deltamodel in gebruik voor het beantwoorden van vragen die bij de uitvoering van het Deltaprogramma spelen. De doorontwikkeling van het model heeft als doel de waterhuishoudkundige basis ervan ook in andere rekentoepassingen te gebruiken om zo de onderlinge vergelijkbaarheid en de betrouwbaarheid van die toepassingen te garanderen en genereert het model de waterhuishoudkundige basis voor waterkwaliteitsmodellen.
• Komende twee jaar wordt een nadere beleidsuitwerking gemaakt voor verruiming afvoercapaciteit en rivierbodemligging in het kader van de ontwikkeling van het programma Integraal Riviermanagement (IRM) en in dat kader wordt ook de voorkeursstrategie rivieren herijkt.
• Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie: De transitie naar een klimaatbestendige inrichting van Nederland in 2050 wordt ondersteund met diverse activiteiten en producten, zoals het kennisportaal, het organiseren van themabijeenkomsten, de ondersteuning van voorbeeldprojecten en het faciliteren van kennis- en leernetwerken.
• Uitvoering gebiedsagenda’s: In het programma Rijnmond Drechtsteden worden samen met de regio onderzoeken en activiteiten uitgevoerd in het kader van de Uitvoeringsagenda van de voorkeurstrategie DP Rijnmond-Drechtsteden. Daarnaast werkt het Rijk in het verlengde van Agenda IJsselmeergebied 2050 samen met regionale partners aan de acties die zijn vastgelegd in de Uitvoerings-, Kennis- en Innovatieagenda IJsselmeergebied 2021-2022.
• Toetsing Regionale keringen in beheer van het Rijk: De regionale keringen in beheer van het Rijk worden door Rijkswaterstaat getoetst. De toetsing van deze regionale keringen is in 2020 afgerond. De hierop gebaseerde landelijke rapportage volgt naar verwachting in de eerste helft van 2021.
• Beoordeling primaire waterkeringen: Voor de doorontwikkeling van het instrumentarium voor beoordelen en ontwerpen is een nieuw programma Beoordelings- en Ontwerpinstrumentarium (BOI) 2023 opgezet. Het programma BOI2023 bouwt voort op het WBI2017, het Ontwerp Instrumentarium (OI) 2014 en de bestaande Technische Leidraden en voegt hier nieuw ontwikkelde kennis en functionaliteit aan toe zodat het instrumentarium aansluit op de actuele kennis en de ervaringen die in de eerste beoordelingsronde (2017-2023) worden opgedaan. Instrumenten die in het programma worden ontwikkeld kunnen direct worden gebruikt voor het ontwerpen van waterkeringen. Met het BOI2023 kunnen de beheerders vanaf 2023 de volgende beoordelingsronde uitvoeren.
• Lange termijn ambitie/Kennisprogramma Waterveiligheid: het Rijk heeft een wettelijke taak (artikel 2.6 Waterwet) om zorg te dragen voor de totstandkoming en het verstrekken van technische leidraden voor het ontwerp, het beheer en het onderhoud van de primaire waterkeringen in Nederland. Hiertoe worden langjarige activiteiten (onderzoek) uitgevoerd om een solide kennisbasis te ontwikkelen. De kennis over waterveiligheid wordt hiermee op het vereiste niveau gehouden, zodat sprake is van actueel, effectief en uitvoerbaar waterveiligheidsbeleid. Dit is de lange termijn ambitie voor waterveiligheid, vormgegeven door de uitvoering van het Kennisprogramma Waterveiligheid.
• Het belang van een structurele aanpak is om hiermee de genoemde solide kennisbasis te kunnen garanderen vanuit de wettelijke taak en om hiermee zo goed mogelijk aan te sluiten bij de langjarige programmering van andere partijen, zoals de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en ook het Nationaal Kennis- en innovatieprogramma Water en Klimaat (NKWK) te benutten.
• Kennisprogramma Zeespiegelstijging: Hoe de zeespiegel zich na 2050 zal ontwikkelen en welke maatregelen we wel en niet kunnen nemen is nog onvoldoende bekend. Het Kennisprogramma Zeespiegelstijging focust zich op de onzekerheden en de mogelijke effecten voor korte en lange termijn van een (versnelde) zeespiegelstijging. Dit kennisprogramma is gestart in september 2019. In 2021 wordt o.a. aan de volgende onderwerpen gewerkt:
- Verkleinen van de onzekerheden over de ontwikkelingen op Antarctica op de lange termijn;
- In beeld brengen van de houdbaarheid en oprekbaarheid van de huidige strategie met zandsuppleties en keringen en zoetwatervoorziening scherper;
- Verkennen van de verschillende handelingsperspectieven voor de verre toekomst, o.a. door de beschrijving en een analyse van bekende plannen en initiatieven.
- Het in beeld brengen welke ‘no regret’ keuzes en maatregelen in het kader van de herijking in 2026 moeten worden voorgesteld om mogelijke opties voor de verre toekomst open te houden.
- Versterken cybersecurity in de watersector: Om een meer integrale benadering van de diverse initiatieven op de cyberweerbaarheid in de Watersector te vergroten, is besloten de diverse initiatieven te bundelen in één uitvoeringsprogramma genaamd «Versterking cyberweerbaarheid in de Watersector». De diverse initiatieven waren opgenomen in het aanvullend Bestuursakkoord Water, het Kennis- en Innovatieprogramma DGWB en de specifieke afspraken met de drinkwatersector. Waar de projecten in 2020 zich nog richtten op het verkrijgen van meer inzicht in ICS/SCADA systemen en cyberrisico’s, zullen de projecten in 2021 zich meer gaan richten op de ontwikkelingen van kennis en instrumenten om gepaste controles te ontwikkelen, met als doel de cyberrisico’s beheersbaar te houden. Het uitvoeringsprogramma is in lijn met de ambities van de Nationale Cybersecurity Agenda en de daaraan gekoppelde VNAC gelden.
1.09 Ontvangsten
Ontvangsten waterschapsprojecten
Conform de Spoedwet (Stb. 2011, 302) dragen de waterschappen vanaf 2011 € 81 miljoen per jaar bij aan het HWBP. Deze bijdrage van de waterschappen is conform het regeerakkoord Rutte I en het Bestuursakkoord Water aangevuld tot € 131 miljoen in 2014 en tot € 181 miljoen structureel vanaf 2015 (inclusief projectgebonden aandeel, prijspeil 2010). Deze bijdrage wordt geïndexeerd op basis van de IBOI, zoals gehanteerd door het ministerie van Financiën. Vanaf 2020 en verder komt dit bedrag jaarlijks uit op ongeveer € 198 miljoen (inclusief projectgebonden aandeel).
De middelen van de waterschappen worden eerst ingezet voor de waterschapsprojecten van het HWBP-2 en vervolgens voor de waterschapsprojecten van het HWBP. Het in 2013 door de Tweede en Eerste Kamer aangenomen wetsvoorstel Wijziging van de Waterwet (doelmatigheid en bekostiging hoogwaterbescherming) (Kamerstukken II, 2012–2013, 33 465, nr. 3) is per 1 januari 2014 in werking getreden. De wet regelt dat het Rijk en de waterschappen jaarlijks elk de helft van de bijdrage aan het HWBP betalen.
In bijlage 3 is een overzicht opgenomen waarin nader is ingegaan op de financiering van het HWBP-2 en het HWBP.