Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)1

Stand 1e suppletoire begroting (2)1

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

14.297.359

15.211.105

‒ 1.299.496

15.153.859

29.065.468

      

Uitgaven

14.132.937

15.126.032

‒ 1.299.496

‒ 129.441

13.697.095

      

1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen

309.323

274.882

26.716

‒ 125.909

175.689

Subsidies

53.333

53.825

601

‒ 10.227

52.199

Toegang tot zorg en ondersteuning

9.821

9.621

230

‒ 8.041

9.810

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

18.207

17.909

‒ 124

967

18.752

Inclusieve samenleving

10.475

8.975

‒ 49

‒ 2.953

5.973

Kennis en informatiebeleid

11.079

11.079

447

0

11.526

Overige

3.751

6.241

97

‒ 200

6.138

Opdrachten

160.660

159.127

25.420

‒ 107.709

76.838

Bovenregionaal gehandicaptenvervoer

61.349

61.349

992

‒ 2.500

59.841

Toegang tot zorg en ondersteuning

1.768

1.768

29

0

1.797

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

3.123

3.112

‒ 215

‒ 338

2.559

Inclusiviteit

83.143

79.781

24.571

‒ 101.126

3.226

Kennis, informatie en innovatiebeleid

1.542

1.542

25

0

1.567

Aanbesteden Sociaal Domein

0

0

28

0

28

Overige

9.735

11.575

‒ 10

‒ 3.745

7.820

Bijdragen aan agentschappen

6.188

6.188

180

0

6.368

Overige

6.188

6.188

180

0

6.368

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

12.539

12.539

316

0

12.855

Overige

12.539

12.539

316

0

12.855

Bijdragen aan medeoverheden

25.403

6.503

199

177

6.879

Overige

25.403

6.503

199

177

6.879

Storting/onttrekking begrotingsreserve

51.200

36.700

0

‒ 8.150

20.550

Stimulerings regeling wonen en zorg

51.200

36.700

0

‒ 8.150

20.550

      

2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

13.823.614

14.851.150

‒ 1.326.212

‒ 3.532

13.521.406

Subsidies

172.785

163.541

‒ 3.286

‒ 5.418

154.837

Zorg merkbaar beter maken

79.750

70.733

‒ 1.239

240

69.734

Kennis, informatie en innovatiebeleid

40.520

38.909

‒ 1.916

‒ 4.154

32.839

Palliatieve zorg en ondersteuning

52.515

53.899

‒ 131

‒ 1.504

52.264

Overige

0

0

0

0

0

Bekostiging

13.484.600

14.516.000

‒ 1.332.000

0

13.184.000

Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)

4.184.600

4.216.000

18.000

0

4.234.000

Bijdrage Wlz

9.300.000

10.300.000

‒ 1.350.000

0

8.950.000

Inkomensoverdrachten

0

0

0

0

0

Overige

0

0

0

0

0

Opdrachten

24.491

26.345

4.175

816

31.336

Zorgdragen voor langdurige zorg

24.491

26.345

4.175

816

31.336

Overige

0

0

0

0

0

Bijdragen aan agentschappen

428

447

0

0

447

Overige

428

447

0

0

447

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

141.310

144.143

4.899

1.070

150.112

Uitvoeringskosten Sociale Verzekerings Bank

44.528

44.958

‒ 656

‒ 1.080

43.222

Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg

96.782

99.185

5.555

2.150

106.890

Bijdragen aan medeoverheden

0

674

0

0

674

Overige

0

674

0

0

674

      

Ontvangsten

5.691

5.691

0

0

5.691

Overige

5.691

5.691

0

0

5.691

1

(incl. ISB, NvW en amendementen)

Toelichting
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen

Subsidies

Toegang tot zorg en ondersteuning

Voor Woon-zorg combinaties en het stimuleren van langer thuis wonen zijn er middelen beschikbaar gesteld vanuit het coalitieakkoord. Voor 2022 gaat het om € 15,9 miljoen voor de stimuleringsregeling. Hiervan is € 8 miljoen aan extra middelen beschikbaar gesteld voor de uitbreiding van de regeling ontmoetingsruimtes.

Inclusieve samenleving

Vanuit het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen werkt het ministerie van VWS samen met partijen in het veld aan een samenleving waar (toekomstige) ouderen waardig oud kunnen worden, zelf de regie hebben en met hun netwerk hun leven kunnen leiden. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat ouderen beschikken over een sterke sociale basis. Van de middelen woon-zorg combinaties en stimuleren langer thuis en respijtzorg is € 1,7 miljoen toegevoegd aan de decentralisatie uitkering «versterken sociale basis» (totaalbedrag van € 11 miljoen) en overgeheveld naar het Gemeentefonds.

Opdrachten

Bovenregionaal gehandicaptenvervoer

Mensen met een mobiliteitsbeperking kunnen gebruik maken van het bovenregionaal sociaalrecreatief vervoer (ook bekend als Valys) per (deel)taxi. Op basis van nieuwe ramingen is de verwachting dat niet het volledige verplichte bedrag zal worden uitgegeven. Daarom is de verwachting dat € 2,5 miljoen niet wordt uitgegeven.

Inclusiviteit

In de Voorjaarsnota 2022 heeft het kabinet een eerste raming van de omvang van de meerkosten als gevolg van de corona maatregelen in het sociaal domein opgenomen (€ 73 miljoen). Deze middelen waren tijdelijk geboekt op artikel 3.1. De raming is geactualiseerd, nadat onderzoek naar de omvang van de meerkosten in de zomerperiode heeft plaatsgevonden om tot een betrouwbare raming te komen voor de meerkosten in 2022. Op basis van het onderzoek is de omvang van de meerkosten vastgesteld (€ 54,8 miljoen) en wordt dit bedrag bij decembercirculaire 2022 uitgekeerd aan gemeenten. Het resterende bedrag van € 18,2 miljoen valt vrij.

Ook de meerkosten sociaal domein voor Oekraïense vluchtelingen waren tijdelijk geboekt op artikel 3.1. De verantwoordelijkheid voor de zorg en ondersteuning vanuit de Wmo, de Jeugdwet, de uitvoering van het basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg, het Rijksvaccinatieprogramma en het prenataal huisbezoek uit de Wet publieke gezondheid ligt óók voor Oekraïense ontheemden bij gemeenten. Als gevolg van de toestroom van Oekraïense ontheemden naar Nederland maken gemeenten extra kosten ten aanzien van de bovenstaande taken. Het kabinet heeft in mei 2022 besloten om gemeenten te compenseren voor de extra kosten in het jaar 2022 die zij ten aanzien van bovengenoemde taken maken. De compensatie is vastgesteld op basis van (een raming van) daadwerkelijke aantallen opgevangen Oekraïense ontheemden. Hierbij is er voor 2022 € 25,5 miljoen beschikbaar gesteld die via een decentralisatie uitkering in het Gemeentefonds aan gemeenten wordt verstrekt.

Overig

Diverse reguliere voornemens uit het budget van artikel 3.1 zijn dit jaar lager uitgevallen of in mindere mate gerealiseerd, waardoor er een overschot is ontstaan van € 3,5 miljoen. Voorbeelden zijn WMO houdbaarheidsonderzoek en Chatfunctie Veilig thuis.

Storting/onttrekking begrotingsreserve

Vanuit het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen werkt het ministerie van VWS samen met partijen in het veld aan een samenleving waar (toekomstige) ouderen waardig oud kunnen worden, zelf de regie hebben en met hun netwerk hun leven kunnen leiden. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat ouderen beschikken over een sterke sociale basis. De overige middelen (€ 7,9 miljoen) zijn voor dit doel toegevoegd aan de decentralisatie uitkering «versterken sociale basis» (totaalbedrag van € 11 miljoen) en overgeheveld naar het gemeentefonds.

2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

Subsidies

Kennis, informatie en innovatiebeleid

Gedurende 2022 is gestart met de voorbereidingen en uitwerking van de doorontwikkeling van het Kwaliteitskader verpleeghuiszorg. Er is een opdracht aan Zorginstituut Nederland verstrekt om hierop regie te nemen. Omdat het van belang is zicht te hebben op wat de doorontwikkeling concreet betekent alvorens beleid en instrumenten gericht op vergroten inzicht in kwaliteit en passende zorg volledig uit te werken, zijn deze middelen niet volledig tot besteding gekomen (€ 2,5 miljoen). Het resterende saldo betreft een aantal kleinere mutaties.

Bekostiging

Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)

De raming is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar boven bijgesteld (€ 18,0 miljoen).

Bijdrage Wlz

De rijksbijdrage Wlz dient er toe om te voorkomen dat er in het Fonds langdurige zorg een tekort ontstaat. Op basis van actuele ramingen wordt verwacht dat een lagere rijksbijdrage Wlz volstaat om een fondstekort te vermijden (€ 1350 miljoen).

Opdrachten

Zorgdragen voor langdurige zorg

Ten behoeve van de pgb-administratie is het PGB 2.0-systeem ontwikkeld. Dit systeem verzorgt de administratieve ondersteuning van budgethouders, zorgverleners, verstrekkers (gemeenten of zorgkantoren) en de SVB. Voor de doorontwikkeling en implementatie van dit PGB 2.0-systeem vindt een herverdeling van middelen naar opdrachten plaats. Dit betreft € 3 miljoen.

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg

De toename van het CIZ-budget heeft te maken met de goedgekeurde plannen voor het overheidsbrede programma Werk aan Uitvoering (WaU) en het Open op Orde/Informatiehuishouding. Daarnaast zijn additionele middelen beschikbaar gesteld voor uitvoering van het advies omtrent dubbele kinderbijslag intensieve zorg (DKIZ) van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ook is het totaal aantal aanvragen hoger dan begroot, wat heeft geleid tot hogere werkvoorraden en hogere kosten. Tevens is het budget geïndexeerd voor de jaarlijkse loonontwikkeling. Dit betreft in totaal € 7,7 miljoen.

Licence