Vastgestelde begroting (1)1 | Stand 1e suppletoire begroting (2)1 | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 14.297.359 | 15.211.105 | ‒ 1.299.496 | 15.153.859 | 29.065.468 |
Uitgaven | 14.132.937 | 15.126.032 | ‒ 1.299.496 | ‒ 129.441 | 13.697.095 |
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | 309.323 | 274.882 | 26.716 | ‒ 125.909 | 175.689 |
Subsidies | 53.333 | 53.825 | 601 | ‒ 10.227 | 52.199 |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 9.821 | 9.621 | 230 | ‒ 8.041 | 9.810 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 18.207 | 17.909 | ‒ 124 | 967 | 18.752 |
Inclusieve samenleving | 10.475 | 8.975 | ‒ 49 | ‒ 2.953 | 5.973 |
Kennis en informatiebeleid | 11.079 | 11.079 | 447 | 0 | 11.526 |
Overige | 3.751 | 6.241 | 97 | ‒ 200 | 6.138 |
Opdrachten | 160.660 | 159.127 | 25.420 | ‒ 107.709 | 76.838 |
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 61.349 | 61.349 | 992 | ‒ 2.500 | 59.841 |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 1.768 | 1.768 | 29 | 0 | 1.797 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 3.123 | 3.112 | ‒ 215 | ‒ 338 | 2.559 |
Inclusiviteit | 83.143 | 79.781 | 24.571 | ‒ 101.126 | 3.226 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 1.542 | 1.542 | 25 | 0 | 1.567 |
Aanbesteden Sociaal Domein | 0 | 0 | 28 | 0 | 28 |
Overige | 9.735 | 11.575 | ‒ 10 | ‒ 3.745 | 7.820 |
Bijdragen aan agentschappen | 6.188 | 6.188 | 180 | 0 | 6.368 |
Overige | 6.188 | 6.188 | 180 | 0 | 6.368 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 12.539 | 12.539 | 316 | 0 | 12.855 |
Overige | 12.539 | 12.539 | 316 | 0 | 12.855 |
Bijdragen aan medeoverheden | 25.403 | 6.503 | 199 | 177 | 6.879 |
Overige | 25.403 | 6.503 | 199 | 177 | 6.879 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 51.200 | 36.700 | 0 | ‒ 8.150 | 20.550 |
Stimulerings regeling wonen en zorg | 51.200 | 36.700 | 0 | ‒ 8.150 | 20.550 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 13.823.614 | 14.851.150 | ‒ 1.326.212 | ‒ 3.532 | 13.521.406 |
Subsidies | 172.785 | 163.541 | ‒ 3.286 | ‒ 5.418 | 154.837 |
Zorg merkbaar beter maken | 79.750 | 70.733 | ‒ 1.239 | 240 | 69.734 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 40.520 | 38.909 | ‒ 1.916 | ‒ 4.154 | 32.839 |
Palliatieve zorg en ondersteuning | 52.515 | 53.899 | ‒ 131 | ‒ 1.504 | 52.264 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 13.484.600 | 14.516.000 | ‒ 1.332.000 | 0 | 13.184.000 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 4.184.600 | 4.216.000 | 18.000 | 0 | 4.234.000 |
Bijdrage Wlz | 9.300.000 | 10.300.000 | ‒ 1.350.000 | 0 | 8.950.000 |
Inkomensoverdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 24.491 | 26.345 | 4.175 | 816 | 31.336 |
Zorgdragen voor langdurige zorg | 24.491 | 26.345 | 4.175 | 816 | 31.336 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 428 | 447 | 0 | 0 | 447 |
Overige | 428 | 447 | 0 | 0 | 447 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 141.310 | 144.143 | 4.899 | 1.070 | 150.112 |
Uitvoeringskosten Sociale Verzekerings Bank | 44.528 | 44.958 | ‒ 656 | ‒ 1.080 | 43.222 |
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg | 96.782 | 99.185 | 5.555 | 2.150 | 106.890 |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 674 | 0 | 0 | 674 |
Overige | 0 | 674 | 0 | 0 | 674 |
Ontvangsten | 5.691 | 5.691 | 0 | 0 | 5.691 |
Overige | 5.691 | 5.691 | 0 | 0 | 5.691 |
Toelichting
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Subsidies
Toegang tot zorg en ondersteuning
Voor Woon-zorg combinaties en het stimuleren van langer thuis wonen zijn er middelen beschikbaar gesteld vanuit het coalitieakkoord. Voor 2022 gaat het om € 15,9 miljoen voor de stimuleringsregeling. Hiervan is € 8 miljoen aan extra middelen beschikbaar gesteld voor de uitbreiding van de regeling ontmoetingsruimtes.
Inclusieve samenleving
Vanuit het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen werkt het ministerie van VWS samen met partijen in het veld aan een samenleving waar (toekomstige) ouderen waardig oud kunnen worden, zelf de regie hebben en met hun netwerk hun leven kunnen leiden. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat ouderen beschikken over een sterke sociale basis. Van de middelen woon-zorg combinaties en stimuleren langer thuis en respijtzorg is € 1,7 miljoen toegevoegd aan de decentralisatie uitkering «versterken sociale basis» (totaalbedrag van € 11 miljoen) en overgeheveld naar het Gemeentefonds.
Opdrachten
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer
Mensen met een mobiliteitsbeperking kunnen gebruik maken van het bovenregionaal sociaalrecreatief vervoer (ook bekend als Valys) per (deel)taxi. Op basis van nieuwe ramingen is de verwachting dat niet het volledige verplichte bedrag zal worden uitgegeven. Daarom is de verwachting dat € 2,5 miljoen niet wordt uitgegeven.
Inclusiviteit
In de Voorjaarsnota 2022 heeft het kabinet een eerste raming van de omvang van de meerkosten als gevolg van de corona maatregelen in het sociaal domein opgenomen (€ 73 miljoen). Deze middelen waren tijdelijk geboekt op artikel 3.1. De raming is geactualiseerd, nadat onderzoek naar de omvang van de meerkosten in de zomerperiode heeft plaatsgevonden om tot een betrouwbare raming te komen voor de meerkosten in 2022. Op basis van het onderzoek is de omvang van de meerkosten vastgesteld (€ 54,8 miljoen) en wordt dit bedrag bij decembercirculaire 2022 uitgekeerd aan gemeenten. Het resterende bedrag van € 18,2 miljoen valt vrij.
Ook de meerkosten sociaal domein voor Oekraïense vluchtelingen waren tijdelijk geboekt op artikel 3.1. De verantwoordelijkheid voor de zorg en ondersteuning vanuit de Wmo, de Jeugdwet, de uitvoering van het basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg, het Rijksvaccinatieprogramma en het prenataal huisbezoek uit de Wet publieke gezondheid ligt óók voor Oekraïense ontheemden bij gemeenten. Als gevolg van de toestroom van Oekraïense ontheemden naar Nederland maken gemeenten extra kosten ten aanzien van de bovenstaande taken. Het kabinet heeft in mei 2022 besloten om gemeenten te compenseren voor de extra kosten in het jaar 2022 die zij ten aanzien van bovengenoemde taken maken. De compensatie is vastgesteld op basis van (een raming van) daadwerkelijke aantallen opgevangen Oekraïense ontheemden. Hierbij is er voor 2022 € 25,5 miljoen beschikbaar gesteld die via een decentralisatie uitkering in het Gemeentefonds aan gemeenten wordt verstrekt.
Overig
Diverse reguliere voornemens uit het budget van artikel 3.1 zijn dit jaar lager uitgevallen of in mindere mate gerealiseerd, waardoor er een overschot is ontstaan van € 3,5 miljoen. Voorbeelden zijn WMO houdbaarheidsonderzoek en Chatfunctie Veilig thuis.
Storting/onttrekking begrotingsreserve
Vanuit het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen werkt het ministerie van VWS samen met partijen in het veld aan een samenleving waar (toekomstige) ouderen waardig oud kunnen worden, zelf de regie hebben en met hun netwerk hun leven kunnen leiden. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat ouderen beschikken over een sterke sociale basis. De overige middelen (€ 7,9 miljoen) zijn voor dit doel toegevoegd aan de decentralisatie uitkering «versterken sociale basis» (totaalbedrag van € 11 miljoen) en overgeheveld naar het gemeentefonds.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Kennis, informatie en innovatiebeleid
Gedurende 2022 is gestart met de voorbereidingen en uitwerking van de doorontwikkeling van het Kwaliteitskader verpleeghuiszorg. Er is een opdracht aan Zorginstituut Nederland verstrekt om hierop regie te nemen. Omdat het van belang is zicht te hebben op wat de doorontwikkeling concreet betekent alvorens beleid en instrumenten gericht op vergroten inzicht in kwaliteit en passende zorg volledig uit te werken, zijn deze middelen niet volledig tot besteding gekomen (€ 2,5 miljoen). Het resterende saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Bekostiging
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
De raming is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar boven bijgesteld (€ 18,0 miljoen).
Bijdrage Wlz
De rijksbijdrage Wlz dient er toe om te voorkomen dat er in het Fonds langdurige zorg een tekort ontstaat. Op basis van actuele ramingen wordt verwacht dat een lagere rijksbijdrage Wlz volstaat om een fondstekort te vermijden (€ 1350 miljoen).
Opdrachten
Zorgdragen voor langdurige zorg
Ten behoeve van de pgb-administratie is het PGB 2.0-systeem ontwikkeld. Dit systeem verzorgt de administratieve ondersteuning van budgethouders, zorgverleners, verstrekkers (gemeenten of zorgkantoren) en de SVB. Voor de doorontwikkeling en implementatie van dit PGB 2.0-systeem vindt een herverdeling van middelen naar opdrachten plaats. Dit betreft € 3 miljoen.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg
De toename van het CIZ-budget heeft te maken met de goedgekeurde plannen voor het overheidsbrede programma Werk aan Uitvoering (WaU) en het Open op Orde/Informatiehuishouding. Daarnaast zijn additionele middelen beschikbaar gesteld voor uitvoering van het advies omtrent dubbele kinderbijslag intensieve zorg (DKIZ) van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ook is het totaal aantal aanvragen hoger dan begroot, wat heeft geleid tot hogere werkvoorraden en hogere kosten. Tevens is het budget geïndexeerd voor de jaarlijkse loonontwikkeling. Dit betreft in totaal € 7,7 miljoen.