Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het verwerven en instandhouden van het defensiebrede materieel. De verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. Daarnaast vallen de defensiebrede materieel ontvangsten, over- en onderprogrammering, onzekerheidsreservering en uitgaven aan kennis en innovatie onder dit artikel.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 1.273.330 | 922.760 | 1.151.248 | 1.005.099 | 1.101.161 | 974.848 |
waarvan garantieverplichtingen (indien van toepassing) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen (indien van toepassing) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 954.058 | 983.034 | 917.895 | 847.753 | 856.704 | 846.033 |
waarvan juridisch verplicht | 65,7% | ||||||
Verwerving | |||||||
Opdrachten | 0 | 720.010 | 791.035 | 728.940 | 617.833 | 657.622 | 646.752 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 0 | 20.774 | 52.116 | 130.300 | 92.222 | 92.272 | 134.646 |
Verwerving: onderzoeksfase | 0 | 3.185 | 0 | 0 | 14.010 | 70.232 | 93.679 |
Verwerving: realisatie | 0 | 696.051 | 738.919 | 598.640 | 511.601 | 495.118 | 418.427 |
Instandhouding | |||||||
Opdrachten | 0 | 378.353 | 399.167 | 399.281 | 368.797 | 359.528 | 355.346 |
Instandhouding materieel | 0 | 378.353 | 399.167 | 399.281 | 368.797 | 359.528 | 355.346 |
Kennis en Innovatie | |||||||
Bekostiging | 0 | 37.314 | 32.794 | 32.710 | 32.735 | 32.735 | 32.835 |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten | 0 | 2.898 | 2.521 | 2.521 | 2.521 | 2.521 | 2.521 |
Technologieontwikkeling | 0 | 21.490 | 23.716 | 23.566 | 23.491 | 23.491 | 23.491 |
Kennisgebruik | 0 | 7.068 | 3.072 | 3.072 | 3.172 | 3.172 | 3.272 |
Kort Cyclische Innovatie | 0 | 5.858 | 3.485 | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 3.551 |
Onzekerheidsreservering | 0 | 3.336 | 3.735 | 12.505 | 1.772 | 2.236 | 5.835 |
Over-/ onderprogrammering | 0 | ‒ 184.955 | ‒ 243.697 | ‒ 255.541 | ‒ 173.384 | ‒ 195.417 | ‒ 194.735 |
Ontvangsten | 0 | 72.346 | 62.198 | 101.438 | 111.438 | 101.438 | 101.438 |
Overige ontvangsten materieel | 0 | 72.346 | 62.198 | 101.438 | 111.438 | 101.438 | 101.438 |
2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 757.471 | 455.804 | 475.858 | 553.015 | 551.490 | 612.649 | 701.353 | 748.102 | 921.666 | 590.620 |
waarvan garantieverplichtingen (indien van toepassing) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen (indien van toepassing) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 800.677 | 605.316 | 664.040 | 710.017 | 673.391 | 815.671 | 806.117 | 770.072 | 802.876 | 822.541 |
waarvan juridisch verplicht | ||||||||||
Verwerving | ||||||||||
Opdrachten | 469.119 | 193.898 | 220.633 | 214.265 | 211.245 | 184.731 | 204.364 | 240.845 | 250.385 | 306.458 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 144.610 | 108.394 | 86.569 | 104.235 | 106.795 | 84.034 | 72.258 | 131.114 | 71.741 | 90.894 |
Verwerving: onderzoeksfase | 93.679 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 |
Verwerving: realisatie | 230.830 | 85.452 | 134.012 | 109.978 | 104.398 | 100.645 | 132.054 | 109.679 | 178.592 | 215.512 |
Instandhouding | ||||||||||
Opdrachten | 354.365 | 354.712 | 354.448 | 352.511 | 352.298 | 353.130 | 353.140 | 353.140 | 353.140 | 357.530 |
Instandhouding materieel | 354.365 | 354.712 | 354.448 | 352.511 | 352.298 | 353.130 | 353.140 | 353.140 | 353.140 | 357.530 |
Kennis en Innovatie | ||||||||||
Bekostiging | 32.835 | 32.835 | 32.835 | 32.835 | 32.836 | 32.835 | 32.835 | 32.835 | 32.835 | 32.835 |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten | 2.521 | 2.521 | 2.521 | 2.521 | 2.521 | 2.521 | 2.521 | 2.521 | 2.521 | 1.984 |
Technologieontwikkeling | 23.491 | 23.491 | 23.491 | 23.491 | 23.492 | 23.491 | 23.491 | 23.491 | 23.491 | 23.491 |
Kennisgebruik | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 |
Kort Cyclische Innovatie | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 4.088 |
Onzekerheidsreservering | 305 | 305 | 305 | 305 | 635 | 85.670 | 10.040 | 5.425 | 0 | 0 |
Over-/ onderprogrammering | ‒ 55.947 | 23.566 | 55.819 | 110.101 | 76.377 | 159.305 | 205.738 | 137.827 | 166.516 | 125.718 |
Ontvangsten | 101.438 | 101.438 | 89.058 | 85.218 | 85.218 | 85.218 | 85.218 | 85.218 | 85.218 | 85.218 |
Overige ontvangsten materieel | 101.438 | 101.438 | 89.058 | 85.218 | 85.218 | 85.218 | 85.218 | 85.218 | 85.218 | 85.218 |
Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op de levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een financiële verplichting is aangegaan die leidt tot toekomstige kasbetalingen. Voor 2022 gaat het naar verwachting om 70,0% van het uitgavenbudget.
Aan te gane verplichtingen
De geraamde verplichtingen op artikel 1 betreffen zowel verplichtingen voor de verwerving als voor de instandhouding van defensiebreed materieel. Verplichtingen leiden tot uitgaven. Bij instandhouding is dat doorgaans in het jaar waarin de verplichting wordt aangegaan. Bij verwervingsprojecten is dat vooral in de jaren volgend op het aangaan van de verplichting. In 2021 is Defensie een verplichting van meer dan € 250 miljoen aangegaan voor de Mid-life Update van het infanteriegevechtsvoertuig CV-90. Deze verplichting leidt in de periode 2021 en verder tot uitgaven.
De raming van de verplichtingen is (deels) gebaseerd op het geplande moment dat voor een verwervingsproject een contract getekend wordt. Het moment waarop een contract daadwerkelijk wordt getekend, als eindfase van de verwerving, is afhankelijk van diverse factoren. Definitieve politieke besluitvorming over de reikwijdte en fasering van een project, samenwerking met derden en onderhandelingen met leveranciers, kunnen leiden tot een ander moment van het aangaan van de verplichting dan op dit moment is voorzien. Deze raming is daarmee nadrukkelijk een momentopname.
Een onderdeel van de instandhoudingsuitgaven in dit artikel zijn de uitgaven voor munitie. De gereedheid van de Krijgsmacht zal zonder voldoende munitie voor oefening en training ernstig worden beperkt. Daarom is voor 2021, 2022 en 2023 budget vrijgemaakt uit de investeringsbudgetten, door voorraadonttrekking en door prioritering in verbruik van munitie, om verdere beperkingen te voorkomen. Daarnaast voegt het Kabinet met ingang van 2021 structureel € 60 miljoen aan de defensiebegroting toe voor de tekorten ten aanzien van munitie, opleiding en training.
De geraamde uitgaven betreffen de verwerving van materieel dat door alle operationele commando’s wordt ingezet en dat dus niet specifiek gericht is op maritiem, land- of luchtoptreden. Het betreft bijvoorbeeld kleding, kleinkaliberwapens, munitie en gevechtssimulatoren als het Mobile Combat Training Centre (MCTC). Ook betreft het de uitgaven aan de Kustwacht Nederland en Kustwacht Caribisch gebied.
Als een project wijzigingen in de exploitatie-uitgaven tot gevolg heeft, dan is dit onderdeel van het projectvolume van het betreffende investeringsproject. Als het project is gerealiseerd, wordt deze budgettaire reeks toegevoegd of onttrokken aan het instandhoudingsbudget, afhankelijk van of de exploitatie-uitgaven toenemen of juist afnemen door het investeringsproject.
Verwerving defensiebreed materieel - voorbereidingsfase
Projecten in voorbereiding | Projectbudget | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vervanging Amarok | 100-250 | A-Brief | B-brief | D-brief |
Er zijn wijzigingen ten opzichte van de begroting 2021 opgetreden bij het volgende project:
– De vervanging van de Amarok is vanuit de voorbereidingsfase voor land materieel verplaatst naar de voorbereidingsfase voor defensiebreed materieel, aangezien dit project in verbinding staat met DVOW.
Projecten in voorbereiding | Toelichting |
Vervanging Amarok | In het project wordt de huidige vloot aan Amaroks vervangen. De Amarok is een civiel terreinvoertuig bedoeld voor personenvervoer en vervoer van persoonlijke uitrusting en vracht in de vredesbedrijfsvoering, tijdens oefeningen en voor nationale inzet. |
Verwerving defensiebreed materieel - onderzoeksfase
In onderstaande tabel wordt het projectbudget en de planning van Kamerbrieven weergegeven van de defensiebrede verwervingsprojecten die zich in de onderzoeksfase bevinden. In deze fase wordt onderzocht hoe invulling gegeven kan worden aan de behoefte.
Projecten in onderzoek | Projectbudget | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma vervanging Wissellaadsystemen, trekkeropleggercombinaties en wielbergingsvoertuigen (WTB) | 250-1.000 | B-Brief | D-Brief |
Er zijn geen wijzigingen ten opzichte van de begroting 2021 opgetreden .
Projecten in onderzoek | Toelichting |
---|---|
Programma vervanging Wissellaadsystemen, trekkeropleggercombinaties en wielbergingsvoertuigen (WTB) | Het programma Wissellaadsystemen, Trekker-opleggercombinaties en wielbergingsvoertuigen (WTB) voorziet in de defensiebrede vervanging van deze operationele wielvoertuigen en gerelateerd materieel zoals aanhangwagens, opslag-, overslag- en distributiemiddelen. |
Verwerving defensiebreed materieel - realisatiefase
De volgende defensiebrede projecten bevinden zich in de realisatiefase, wat betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt weergegeven welke projecten het betreft, wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is, als het kasritme niet commercieel vertrouwelijk is.
Projecten in realisatie | Projectbudget | t/m 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Militaire Satelliet Communicatie lange termijn defensiebreed (MILSATCOM) | 145,5 | 126,3 | 11,4 | 4,9 | 2,9 | |||
Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) | 233 | 35,0 | 40,5 | 89,6 | 52,9 | 15 | ‒ | ‒ |
Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS) | 250-1.000 | Commercieel vertrouwelijk | ||||||
Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) | 342,8 | 135,3 | 56,3 | 51,3 | 55,0 | 31,2 | 13,7 | ‒ |
Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) | 1624,3 | 192,6 | 197,9 | 276,1 | 194,3 | 192,6 | 179,5 | 391,3 |
Er zijn wijzigingen ten opzichte van de begroting 2021 opgetreden bij de volgende projecten:
– Het project «munitie ten behoeve van inzetvoorraden» is afgerond en daarom - in tegenstelling tot vorig jaar - niet meer zichtbaar in de realisatiefase.
– DVOW is niet meer commercieel vertrouwelijk en daarom is nu de volledige reeks zichtbaar.
Projecten in realisatie | Toelichting |
---|---|
Militaire Satelliet Communicatie lange termijn defensiebreed (MILSATCOM) | Doel van het project MILSATCOM is het voorzien in de behoefte van de krijgsmacht aan satellietcommunicatiecapaciteit voor militair gebruik. Het project betreft de gegarandeerde beschikbaarheid van satellietcapaciteit (het ruimtesegment) in verschillende frequentiebanden, het realiseren van grondstations in Nederland en Curaçao (het statische grondsegment) en het verwerven van land- en scheepsterminals (het mobiele grondsegment). Het deelproject MILSATCOM voorziet in de zogenaamde AEHF-satellietcommunicatiecapaciteit met de bijbehorende AEHF-terminals. |
Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) | Het project DBBS voorziet in de vervanging van de huidige bewakings- en beveiligingssystemen, teneinde de continuïteit van de ondersteuning binnen de bewakings- en beveiligingsoperatie te waarborgen, te verbeteren en hierbij kosten te besparen. Onder het bewakingssysteem vallen elektronische toegang, indringerdetectie en de meldkamersystemen. Het project DBBS is randvoorwaardelijk om toekomstvast en structureel betaalbaar de fysieke beveiliging uit te kunnen voeren van Defensielocaties. |
Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS) | Het project Defensie Operationeel Kledingsysteem betreft de invoering van nieuwe gevechtskleding voor de krijgsmacht. Het project dient om individuele militairen en eenheden beter te beschermen. De kleding is bestemd voor wereldwijd gebruik, in alle delen van het geweldsspectrum. Invoering van het Defensie Operationeel Kledingsysteem draagt bij tot een meer effectieve inzet van Nederlandse militairen. De defensiebrede invoering van een nieuw gevechtskledingsysteem leidt tot stroomlijning van de uitrustingspakketten en vereenvoudiging van de bevoorrading en instandhouding. |
Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) | Het project VOSS past in het streven om te voorzien in betere bescherming van ingezette eenheden en het vermogen op te treden in netwerken (Network Enabled Capabilities) verder te vergroten. Met VOSS worden de operationele capaciteit van de individuele militair, maar ook van de lagere eenheden vergroot. |
Defensiebrede Vanvanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) | De defensiebrede behoefte betreft de vervanging van de operationele wielvoertuigen van Defensie die voor het merendeel zijn ingevoerd tussen 1980 en 2000. Deze wielvoertuigen vormen de basismobiliteit van nagenoeg alle expeditionaire, nationale, opleidings- en overige eenheden van alle operationele commando’s. Het toekomstige wielvoertuigenbestand zal gaan bestaan uit een licht, een middelzwaar en een zwaar type vrachtauto. |
De geraamde uitgaven voor instandhouding van defensiebreed materieel betreffen de instandhoudingsuitgaven van het Kleding- en Personele Uitrustingbedrijf (KPU-bedrijf) en het Defensie Munitiebedrijf (DMunB). Daarnaast is onder de instandhouding van defensiebreed materieel ook de bijdrage aan de NAVO opgenomen. De bijdragen aan de NAVO hebben betrekking op uitgaven voor AWACS-vliegtuigen. De personele uitgaven die gerelateerd zijn aan instandhouding worden, zoals reeds toegelicht in de leeswijzer, (nog) niet opgenomen in het DMF.
De instandhoudingsuitgaven van de grootste wapensystemen zijn weergegeven in de onderstaand tabel. Voor 2020 betreft het de realisatie. Voor 2021 en verder betreft het een raming. De schommelingen in de ramingen zijn het gevolg van bijvoorbeeld gepland groter periodiek onderhoud. De instandhoudingsuitgaven per wapensysteem bevatten de uitgaven van alle defensieonderdelen voor deze wapensystemen. Deze informatie wordt extracomptabel bijgehouden en is niet direct uit de administratie af te leiden.
Een optelling van de bedragen in deze tabel sluit daarom niet aan bij de cijfers uit de tabel budgettaire gevolgen van beleid, omdat sprake is van een andere doorsnede van de instandhoudingsuitgaven. In de budgettaire tabel aan het begin van het artikel zijn de uitgaven door DMO aan instandhouding opgenomen, inclusief uitgaven aan wapensystemen van andere defensieonderdelen en de uitgaven aan kleinere systemen. Deze informatie komt direct uit de administratie.
Zoals ook in de materieelagenda benoemd, kennen de instandhoudingsbudgetten van defensie een mismatch tussen behoefte en budget. Hierdoor zal materieel nu en in de toekomst niet, niet tijdig of niet volledig gereed zijn voor inzet. Binnen de huidige kaders van de begroting kunnen dus niet alle instandhoudingsknelpunten aangepakt worden; voor de instandhouding van materieel blijft daarom verder herstel nodig.
Wapensysteem | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Klein kaliber wapens | 74,6 | 58,9 | 63,8 | 63,8 | 63,8 | 63,8 | 63,8 |
Kleding- en persoonlijke uitrusting | 64,5 | 49,5 | 75,5 | 76,6 | 93,9 | 94,2 | 94,4 |
MILSATCOM | 12,5 | 11,7 | 11,5 | 11,7 | 11,5 | 11,3 | 11,3 |
De bekostiging van kennis en innovatie bestaat uit middelen voor de bijdrage aan grote onderzoeksfaciliteiten, technologie-ontwikkeling, kennisgebruik en kort-cyclische innovatie. Deze uitgaven vallen binnen de investeringen en daarmee binnen het DMF. Daarnaast zijn er uitgaven aan kennis en innovatie in de reguliere defensiebegroting, zoals de algemene defensiebijdrage aan TNO, NLR en MARIN (onderdeel van artikel 9).
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten
Defensie draagt met deze middelen specifiek bij aan de instandhouding van grote onderzoeksfaciliteiten bij TNO, NLR en MARIN.
Technologie ontwikkeling
Het budget voor technologie-ontwikkeling wordt projectmatig ingezet op die gebieden waar technologie een oplossing kan bieden voor (operationele) tekortkomingen, de (operationele) output van Defensie kan verbeteren of tot besparingen kan leiden. De uitvoering gebeurt vaak binnen de gouden driehoek van overheid, industrie (inclusief het nationale midden- en kleinbedrijf (MKB)) en kennisinstituten. Dit instrument draagt bij aan de versterking van het innovatief vermogen van de Nederlandse defensie-gerelateerde industrie en daarmee aan de doelstelling van de Defensie Industrie Strategie (DIS; Kamerstuk 31125, nr. 92) en het rijksbrede topsectorenbeleid. Technologieprojecten worden, indien van toepassing, interdepartementaal (topsectorenbeleid) en internationaal (met de NAVO en het European Defence Agency (EDA)) afgestemd en ingebed.
CODEMO
De CODEMO-regeling (Commissie Defensie Materieel Ontwikkeling) is een aansprekend instrument dat bedoeld is voor innovatieve defensie-specifieke productontwikkeling door met name het nationale MKB. Defensie neemt, van goedgekeurde projectvoorstellen, maximaal 50 procent van de ontwikkelingskosten voor haar rekening. Eventuele opbrengsten voor Defensie, in de vorm van royalty’s over de verkoop van de ontwikkelde producten, worden beschikbaar gesteld voor de CODEMO-regeling. Ook zijn vanuit de oude CODEMA-regeling, de voorloper van de CODEMO-regeling, royalty’s toegevoegd aan de oorspronkelijke € 10 miljoen, resulterend in een totaal van € 13,3 miljoen. In totaal is voor een bedrag van € 10,5 miljoen aan projectvoorstellen goedgekeurd, wat resulteert in een resterend budget van € 2,8 miljoen.
Ingediende voorstellen | 92 |
Gehonoreerde voorstellen | 27 |
Afgewezen voorstellen | 65 |
Afgeronde voorstellen | 21 |
De gehonoreerde voorstellen betreffen drieëntwintig midden- en klein bedrijven en drie grootbedrijven, waarvan één MKB-bedrijf twee voorstellen gehoneerd heeft gekregen.
Kennisgebruik
De toepassing van (met centrale middelen) opgebouwde kennis wordt primair gefinancierd uit de decentrale budgetten van de defensieonderdelen. Op centraal niveau is een beperkt budget beschikbaar voor acute, onvoorziene kennisondersteuning.
Kort-cyclische innovatie
Onder kortcyclische innovatie vallen uitgaven die worden gedaan in het kader van centraal gestuurde innovatie, en het faciliteren van decentrale innovatie door de krijgsmachtdelen. Hiervoor kent Defensie een centrale innovatieorganisatie FRONT (Future Relevant Operations with Next Generation Technology & Thinking). Daarnaast organiseert Defensie bijvoorbeeld de jaarlijkse Defensie Innovatie Competitie en investeert in innovatie- en kennisnetwerken.
Defensie hanteert voor verwervingsprojecten naast een risicoreservering per project ook een systematiek van onzekerheidsreserveringen. De onzekerheidsreserveringen betreffen het gehele portfolio groot materieel en beslaan daarmee artikel 1 t/m 4. Met de onzekerheidsreservering worden risico’s afgedekt die buiten de invloedssfeer van een project liggen, zoals risico’s bij internationale samenwerking. Deze risico’s kunnen leiden tot een hogere raming dan oorspronkelijk voorzien. De hoogte van de onzekerheidsreservering wordt per project bepaald, maar is geen onderdeel van het projectbudget. Omdat niet alle risico’s zich tegelijkertijd voor zullen doen, is gekozen voor een systematiek waarbij de som van de onzekerheidsreserveringen per project groter is dan de reservering die in totaliteit op de begroting wordt aangehouden voor de geïdentificeerde risico’s.
In de eerste jaren is het investeringsprogramma groter dan het daadwerkelijke budget; er is sprake van overprogrammering. Vanaf 2027 telt het totaal van het investeringsprogramma op tot een lager bedrag dan het daadwerkelijke budget; er is sprake van onderprogrammering. Omdat de ervaring van eerdere jaren leert dat het risico op vertragingen groot is, onder andere als gevolg van onvoorziene externe factoren, worden in de eerste jaren meer projecten gepland dan totaal aan budget beschikbaar is in een jaar. Door met deze overprogrammering te werken wordt zoveel als mogelijk getracht te voorkomen dat vertragingen bij individuele projecten leiden tot onderrealisatie van het beschikbare budget. Op dit moment wordt een overprogrammering van maximaal 30 procent gehanteerd. Over de gehele looptijd sluit het fonds op nul, doordat de overprogrammering in eerdere jaren wordt gecompenseerd door onderprogrammering in latere jaren.
Figuur 4 Defensiebreed materieel
De ontvangsten bestaan uit de verkoopopbrengsten van materieel en overige ontvangsten. De in 2022 geraamde ontvangsten bestaan onder meer uit de verkoopopbrengsten van de voorgenomen verkoop van 12 F-16’s aan het Amerikaanse ‘Draken International’ dat de toestellen gaat gebruiken in de rol van oefenvijand voor de Amerikaanse strijdkrachten. ‘Draken International’ heeft een optie op de koop van nog 28 F-16’s. Verder worden hier de opbrengsten die voortkomen uit de planmatige periodieke vernieuwing van de niet-operationele dienstvoertuigen verantwoord, in 2022 € 12,3 miljoen. Voorts bestaat het geraamde begrotingsbedrag uit betalingen voor in het verleden verkochte wapensystemen, zoals F-16’s en Cheetah’s die zijn verkocht aan Jordanië en de ramingen voor af te stoten materieel waarvoor nog geen koper gevonden is of nog geen contract gesloten is. Het volgende materieel is nog beschikbaar om verkocht te worden:
– Pantserrupsvoertuigen (YPR) en diverse wielvoertuigen: dit betreft het afstoten van gevechtsvoertuigen als gevolg van de reguliere vervanging en invoering van nieuwe wielvoertuigen conform het project DVOW;
– Overtollige voorraden zoals diverse soorten materieel en onderdelen daarvan: dit betreft het doelmatig afstoten van voorraden die de Nederlandse krijgsmacht niet meer nodig heeft, maar die voor andere landen wel bruikbaar zijn.