Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2023 | 2023 | 2023 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 51 845 | 5 250 | 57 095 | 17 603 | 74 698 | 5 215 | 6 359 | 5 471 | 4 588 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 54 978 | 5 250 | 60 228 | 16 469 | 76 697 | 5 215 | 6 359 | 5 471 | 4 588 | |
waarvan juridisch verplicht | 63% | 78% | ||||||||
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 9 223 | 250 | 9 473 | 4 059 | 13 532 | 1 900 | 1 900 | 1 900 | 1 900 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 1 560 | 0 | 1 560 | 700 | 2 260 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inkomensoverdrachten | ||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 540 | 0 | 540 | 0 | 540 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Consulaire bijstand | 409 | 0 | 409 | ‒ 15 | 394 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reisdocumenten en verkiezingen | 2 550 | 0 | 2 550 | 0 | 2 550 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Consulaire opleidingen | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Consulaire informatiesystemen | 3 298 | 250 | 3 548 | 3 840 | 7 388 | 2 366 | 2 366 | 2 366 | 2 366 | |
Loket buitenland | 466 | 0 | 466 | ‒ 466 | 0 | ‒ 466 | ‒ 466 | ‒ 466 | ‒ 466 | |
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 18 170 | 0 | 18 170 | 5 693 | 23 863 | 793 | 900 | 900 | 900 |
Opdrachten | ||||||||||
Ambtsberichtenonderzoek | 150 | 0 | 150 | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Visumverlening | 2 858 | 0 | 2 858 | 0 | 2 858 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Legalisatie en verificatie | 80 | 0 | 80 | 0 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Consulaire informatiesystemen | 14 054 | 0 | 14 054 | 5 693 | 19 747 | 793 | 900 | 900 | 900 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Asiel en migratie | 1 028 | 0 | 1 028 | 0 | 1 028 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 7 475 | 5 000 | 12 475 | 187 | 12 662 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 5 154 | 5 000 | 10 154 | ‒ 1 140 | 9 014 | ‒ 578 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 2 321 | 0 | 2 321 | 1 327 | 3 648 | 578 | 0 | 0 | 0 | |
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 20 110 | 0 | 20 110 | 6 530 | 26 640 | 2 522 | 3 559 | 2 671 | 1 788 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Instituut Clingendael | 800 | 0 | 800 | 0 | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 3 058 | 0 | 3 058 | 814 | 3 872 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 49 | 0 | 49 | 0 | 49 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Publieksdiplomatie | 2 229 | 0 | 2 229 | 0 | 2 229 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoeksprogramma | 50 | 0 | 50 | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Academische Leerstoel Anton de Kom | 143 | 0 | 143 | 201 | 344 | 57 | 62 | 133 | 180 | |
Opdrachten | ||||||||||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 525 | 0 | 525 | 110 | 635 | 72 | 72 | 72 | 72 | |
Instituut Clingendael | 2 573 | 0 | 2 573 | 470 | 3 043 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 1 000 | 0 | 1 000 | 0 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Algemene voorlichting | 2 790 | 0 | 2 790 | ‒ 1 200 | 1 590 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Koninklijk Huis - inkom. en uitg. bezoeken, off. ontvangsten | 2 000 | 0 | 2 000 | 0 | 2 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
China-strategie | 27 | 0 | 27 | 0 | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoeksprogramma | 1 820 | 0 | 1 820 | 317 | 2 137 | 1 180 | 2 425 | 1 466 | 536 | |
Conferentie uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 0 | 0 | 0 | 4 000 | 4 000 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Algemene voorlichting | 0 | 0 | 0 | 1 200 | 1 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeersnotificaties | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Europese bewustwording | 250 | 0 | 250 | 618 | 868 | 213 | 0 | 0 | 0 | |
Publieksdiplomatie | 2 396 | 0 | 2 396 | 0 | 2 396 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 43 774 | 0 | 43 774 | 3 600 | 47 374 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 9 200 | 0 | 9 200 | 0 | 9 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 34 300 | 0 | 34 300 | 3 600 | 37 900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 74 | 0 | 74 | 0 | 74 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 200 | 0 | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor het onderdeel Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden stijgt vooral omdat aanvullende middelen voor consulaire informatiesystemen zijn opgenomen in de begroting. In principe stijgen de verplichtingen mee met de uitgaven.
Daarnaast zijn er verplichtingen opgenomen voor een internationale conferentie over het feministisch buitenlandbeleid. Ten slotte is er een stijging voor programma’s voor ondersteuning buitenlands beleid (POBB).
Uitgaven
Artikelonderdeel 4.1
Het budget voor consulaire dienstverlening neemt toe. Een reden hiervoor is dat vertraagde uitgaven uit 2022 voor gedetineerdenbegeleiding en uitgaven voor consulaire informatiesystemen doorschuiven naar 2023. Een klein deel van deze stijging komt doordat er rekening is gehouden met de inflatie voor de informatiesystemen.
Het project Loket Buitenland is in 2022 beeindigd en opgegaan in Nederland Wereldwijd en wordt daar verder doorontwikkeld. Het beschikbare budget is hierdoor meerjarig overgeheveld naar Consulaire Informatiesystemen (EUR 466.000 per jaar). Hiervoor wordt ook EUR 1,7 miljoen overgeheveld van apparaat (artikel 7.1.1) naar Consulaire Informatiesystemen.
Artikelonderdeel 4.2
De stijging voor consulaire informatiesystemen is deels het gevolg van een verschuiving van uitgaven van 2022 naar 2023. Er worden uitgaven gedaan om te kunnen voldoen aan de voorwaarden voor de BMVI-subsidie (het instrument voor grensbeheer en visa). De uitgaven worden gedesaldeerd met ontvangstenartikel 4.20. In deze stijging is ook rekening gehouden met de inflatie voor de informatiesystemen door een loonprijsbijstelling.
Artikelonderdeel 4.3
De budgetten voor het internationaal cultuur beleid nemen in 2023 toe door extra uitgaven voor het behoud van cultuur in Oekraïne, zoals voortzetting van noodhulp voor stabilisatie en behoud beschadigd erfgoed en tegengaan van illegale handel in ontvreemde cultuurgoederen. Dit is toegelicht in de tweede incidentele suppletoire begroting 2023. Daarnaast wordt er gewerkt aan kennisopbouw voor samenwerking in programma’s o.a. voor collectiebehoud, herstel van erfgoed en ruimtelijke architectuur en behoud van talent en professioneel niveau van (uitvoerende) kunstenaars door voortzetting van training, repetities en uitvoering.
Artikelonderdeel 4.4
Het budget voor POBB (Programma Ondersteuning Buitenland Beleid) wordt voor 2023 verhoogd. Met name de oorlog in de Oekraine is bedreigend voor mondiale veiligheid en internationale orde. De nieuwe geopolitieke realiteit, de veranderende Europese veiligheidsstructuur vragen om extra inzet van het instrument POBB. Via deze intensivering blijft het POBB een flexibel instrument ter ondersteuning van de agenda's van de bewindspersonen met politiek relevante projecten, versterking van het Nederlandse profiel en bevorderen van bilaterale betrekkingen en multilaterale samenwerking.
In het najaar van 2023 zal er een internationale conferentie over feministisch buitenlandbeleid worden gehouden. Deze conferentie is gemeenschappelijk met BHOS en is dus 50% ODA.
Voor de Academische Leerstoel Anton de Kom stijgt het budget voor 2023 door de toevoeging van eindejaarsmarge uit 2022. Voor de andere jaren is er extra budget beschikbaar om de leerstoel definitief te kunnen implementeren.
De budgetten voor AIV (Adviesraad Internationale Vraagstukken) stijgen. Voor 2023 door de toevoeging van de eindejaarsmarge uit 2022. Voor de overige jaren is er extra budget beschikbaar gesteld.
Voor de intensivering van de China strategie wordt er voor 2024 tot en met 2028 een bedrag van EUR 1 miljoen overgeheveld van artikel 7.
Voor de uitvoering van de motie Koole II inzake burgerdialogen en opstellen communicatiestrategie is er voor 2023 en 2024 budget beschikbaar gesteld.
De verhoging van het Onderzoeksprogramma betreft een overboeking van het ministerie van Defensie voor het NIOD onderzoek naar de Nederlandse inzet in Afghanistan.
Het budget voor Instituut Clingendael stijgt voor 2023. Dit komt door de toevoeging van de eindejaarsmarge uit 2022. Daarnaast betreft het een overboeking van het ministerie van J&V voor enkele onderzoeken.
Verder stijgen de budgetten voor Europese bewustwording en Algemene Voorlichting door de toevoeging van de eindejaarsmarge uit 2022.
Ontvangsten
Artikelonderdeel 4.20
De ontvangsten voor consulaire dienstverlening aan vreemdelingen stijgen door de ontvangsten van een BMVI-subsidie. Deze ontvangsten waren in eerste instantie in 2022 verwacht. Voor 2023 is een bedrag van EUR 3,6 miljoen begroot. Deze ontvangsten worden gedesaldeerd met artikel 4.2.