In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties tot en met t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 62.738 | 270 | 63.008 | 13.487 | 76.495 | 1.351 | 3.564 | 1.964 | 13.564 | 56.151 |
Uitgaven | 61.221 | 270 | 61.491 | 10.732 | 72.223 | 595 | 1.218 | 1.163 | 1.270 | 59.791 | |
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 14.587 | 270 | 14.857 | 1.995 | 16.852 | ‒ 10 | 0 | 0 | 0 | 14.723 |
Subsidies (regelingen) | 1.560 | 270 | 1.830 | 995 | 2.825 | ‒ 10 | 0 | 0 | 0 | 1.560 | |
Gedetineerdenbegeleiding | 1.560 | 270 | 1.830 | 995 | 2.825 | ‒ 10 | 0 | 0 | 0 | 1.560 | |
Inkomensoverdrachten | 540 | 0 | 540 | 0 | 540 | 0 | 0 | 0 | 0 | 540 | |
Gedetineerdenbegeleiding | 540 | 0 | 540 | 0 | 540 | 0 | 0 | 0 | 0 | 540 | |
Opdrachten | 12.487 | 0 | 12.487 | 1.000 | 13.487 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.623 | |
Consulaire bijstand | 409 | 0 | 409 | 0 | 409 | 0 | 0 | 0 | 0 | 409 | |
Reisdocumenten en verkiezingen | 5.314 | 0 | 5.314 | 0 | 5.314 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.350 | |
Consulaire opleidingen | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 400 | |
Consulaire informatiesystemen | 6.364 | 0 | 6.364 | 1.000 | 7.364 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.464 | |
4.2 | Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren | 16.827 | 0 | 16.827 | 5.191 | 22.018 | 630 | 630 | 630 | 630 | 17.464 |
Opdrachten | 15.799 | 0 | 15.799 | 5.191 | 20.990 | 630 | 630 | 630 | 630 | 16.436 | |
Ambtsberichtenonderzoek | 150 | 0 | 150 | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 150 | |
Visumverlening | 2.858 | 0 | 2.858 | ‒ 800 | 2.058 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.858 | |
Legalisatie en verificatie | 80 | 0 | 80 | 0 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 80 | |
Consulaire informatiesystemen | 12.711 | 0 | 12.711 | 5.991 | 18.702 | 630 | 630 | 630 | 630 | 13.348 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.028 | 0 | 1.028 | 0 | 1.028 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.028 | |
Bijdragen asiel en migratie | 1.028 | 0 | 1.028 | 0 | 1.028 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.028 | |
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 7.500 | 0 | 7.500 | 875 | 8.375 | 125 | 738 | 738 | 738 | 8.794 |
Subsidies (regelingen) | 4.762 | 0 | 4.762 | ‒ 98 | 4.664 | 125 | 738 | 738 | 738 | 8.794 | |
Internationaal cultuurbeleid | 4.762 | 0 | 4.762 | ‒ 98 | 4.664 | 125 | 738 | 738 | 738 | 8.794 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 2.738 | 0 | 2.738 | 973 | 3.711 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Internationaal cultuurbeleid | 2.738 | 0 | 2.738 | 973 | 3.711 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 22.307 | 0 | 22.307 | 2.671 | 24.978 | ‒ 150 | ‒ 150 | ‒ 205 | ‒ 98 | 18.810 |
Subsidies (regelingen) | 8.436 | 0 | 8.436 | 1.336 | 9.772 | ‒ 724 | ‒ 724 | ‒ 779 | ‒ 672 | 7.508 | |
Instituut Clingendael | 2.800 | 0 | 2.800 | ‒ 750 | 2.050 | ‒ 750 | ‒ 750 | ‒ 750 | ‒ 750 | 2.050 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 3.058 | 0 | 3.058 | 2.000 | 5.058 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.058 | |
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 49 | 0 | 49 | 272 | 321 | 22 | 22 | 22 | 22 | 71 | |
Publieksdiplomatie | 2.229 | 0 | 2.229 | ‒ 186 | 2.043 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.229 | |
Onderzoeksprogramma | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 | |
Academische Leerstoel Anton de Kom | 200 | 0 | 200 | 0 | 200 | 4 | 4 | ‒ 51 | 56 | 0 | |
Opdrachten | 10.612 | 0 | 10.612 | ‒ 451 | 10.161 | 574 | 574 | 574 | 574 | 8.256 | |
Adviesraad Internationale Vraagstukken | 597 | 0 | 597 | 149 | 746 | 74 | 74 | 74 | 74 | 671 | |
Instituut Clingendael | 1.150 | 0 | 1.150 | 300 | 1.450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.000 | |
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.000 | |
Algemene voorlichting | 2.790 | 0 | 2.790 | ‒ 1.400 | 1.390 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.790 | |
Koninklijk Huis ¿ inkomende en uitgaande bezoeken, officiële ontvangsten | 2.000 | 0 | 2.000 | 500 | 2.500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 2.500 | |
Onderzoeksprogramma | 3.075 | 0 | 3.075 | 0 | 3.075 | 0 | 0 | 0 | 0 | 295 | |
Bijdrage aan agentschappen | 400 | 0 | 400 | 1.000 | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 400 | |
Algemene voorlichting | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeersnotificaties | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 400 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 2.859 | 0 | 2.859 | 786 | 3.645 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.646 | |
Europese bewustwording | 463 | 0 | 463 | 600 | 1.063 | 0 | 0 | 0 | 0 | 250 | |
Publieksdiplomatie | 2.396 | 0 | 2.396 | 186 | 2.582 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.396 | |
Ontvangsten | 67.674 | 0 | 67.674 | 11.010 | 78.684 | 14.165 | 13.714 | 13.358 | 9.666 | 82.446 | |
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Ontvangsten | 67.674 | 0 | 67.674 | 11.010 | 78.684 | 14.165 | 13.714 | 13.358 | 9.666 | 82.446 |
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 21.000 | 0 | 21.000 | ‒ 1.500 | 19.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | 19.500 |
Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 21.000 | 0 | 21.000 | ‒ 1.500 | 19.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | 19.500 | |
Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 21.000 | 0 | 21.000 | ‒ 1.500 | 19.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | 19.500 | |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 45.600 | 0 | 45.600 | 13.310 | 58.910 | 16.465 | 16.014 | 15.658 | 11.966 | 62.672 |
Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 45.600 | 0 | 45.600 | 13.310 | 58.910 | 16.465 | 16.014 | 15.658 | 11.966 | 62.672 | |
Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 45.600 | 0 | 45.600 | 13.310 | 58.910 | 16.465 | 16.014 | 15.658 | 11.966 | 62.672 | |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 874 | 0 | 874 | ‒ 800 | 74 | ‒ 800 | ‒ 800 | ‒ 800 | ‒ 800 | 74 |
Doorberekening Defensie diversen | 874 | 0 | 874 | ‒ 800 | 74 | ‒ 800 | ‒ 800 | ‒ 800 | ‒ 800 | 74 | |
Doorberekening Defensie diversen | 874 | 0 | 874 | ‒ 800 | 74 | ‒ 800 | ‒ 800 | ‒ 800 | ‒ 800 | 74 | |
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 200 | 0 | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 200 |
Ontvangsten verkeersnotificaties | 200 | 0 | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 200 | |
Ontvangsten verkeersnotificaties | 200 | 0 | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 200 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor het onderdeel Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden stijgt met ruim EUR 13 miljoen. Dit komt met name omdat er wordt geïnvesteerd in informatiesystemen voor consulaire dienstverlening aan vreemdelingen en er verplichtingen zijn aangegaan voor het uitdragen van de Nederlandse waarden en belangen.
Uitgaven
De uitgaven voor 2024 op artikel 4 Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden zijn voor 72% juridisch verplicht (stand midden april 2024).
Artikelonderdeel 4.1Het budget voor consulaire dienstverlening stijgt. Dit komt omdat er betalingen uit 2023 zijn doorgeschoven naar 2024. Het gaat hierbij om Gedetineerdenbegeleiding (EUR 1 miljoen) en Consulaire Informatiesystemen (EUR 1 miljoen).
Artikelonderdeel 4.2De toename in kosten komt deels omdat betalingen uit 2023 pas in 2024 hebben plaatsgevonden. Dit geldt voor Visumverlening (EUR 800.000) en Consulaire Informatiesystemen Vreemdelingenbeleid (EUR 6 miljoen). Hierbij is rekening gehouden met de inflatie door een loon- en prijsbijstelling.
Artikelonderdeel 4.3Het budget voor Internationaal Cultuurbeleid neemt toe voor het organiseren van de UNESCO Conferentie in 2024. Dit is ter markering van het 70-jarige jubileum van het Haags verdrag voor bescherming van erfgoed in conflict uit 1954.
Voor 2026 tot en met 2028 komt er jaarlijks EUR 738.000 vrij voor het nieuwe Internationaal Cultuurbeleid en voor koloniale collecties. Deze bijdrage heeft als doel de (internationale) toegankelijkheid van de koloniale collecties in Nederland te bevorderen en de internationale museale samenwerking te versterken. Dit is in het kader van het Herdenkingsjaar en het slavernijverleden.
Na de invasie door Rusland is Oekraïne in 2023 als prioriteitsland aangemerkt in ons Internationale Cultuurbeleid. Hierdoor zijn er extra middelen beschikbaar gesteld. Het culturele budget voor de post in Moskou wordt naar beneden bijgesteld.
Artikelonderdeel 4.4Het Programma Ondersteuning Buitenland Beleid (POBB) dient ter versterking van het buitenlandbeleid van Nederland en wordt in toenemende mate ingezet (EUR 2 miljoen extra in 2024). De afgelopen jaren vond dan ook vanwege vroegtijdige uitputting incidentele ophoging plaats. Vanwege het door de veranderende geopolitieke situatie toegenomen belang meer te investeren in de bilaterale relaties is vastgesteld dat ophoging van het POBB noodzakelijk is.
Clingendael krijgt een opdracht van EUR 300.000 voor het inwinnen van kennis via het China Kennisnetwerk (CKN) en de Rusland/Oost-Europa Kennis Alliantie (REKA) van Clingendael. De Russische oorlog tegen Oekraïne heeft geleid tot een (blijvend) toegenomen vraag naar kennis en expertise inzake Oost-Europa.
Het budget voor het Koninklijk Huis wordt verhoogd met EUR 500.000 door hogere kosten van inkomende en uitgaande staatsbezoeken, werkbezoeken, en het diner en de nieuwjaarsreceptie van het Corps Diplomatique.
Voor de bijdrage aan (inter)nationale organisaties, komt er EUR 600.000 bij voor Europese Bewustwording. Dit is een eindejaarsmarge boeking door een vertraagde inkoopopdracht. Dit betreft de uitvoering van een kamermotie.
Ontvangsten
Artikelonderdeel 4.20De ontvangsten voor consulaire dienstverlening stijgen met EUR 13 miljoen omdat er meer paspoort en visa aanvragen zijn gedaan. Dit komt door de 10-jaars piek, aangezien documenten die zijn uitgegeven sinds 9 maart 2014 10 jaar geldig zijn. Hiermee heeft BZ een structurele hogere ontvangst van circa EUR 10 miljoen per jaar die hoger zijn dan in de periode voor corona. In 2024 wordt EUR 4 miljoen gedesaldeerd met artikel 7 (apparaat). Bovendien wordt EUR 7,8 miljoen gebruikt om verschillende tegenvallers en intensiveringen op te vangen.