Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 113.263 | 30.500 | 143.763 | ‒ 4.462 | 139.301 | ‒ 1.305 | ‒ 554 | 9.083 | 6.940 |
Uitgaven | 113.263 | 30.500 | 143.763 | ‒ 4.462 | 139.301 | ‒ 1.305 | ‒ 554 | 9.083 | 6.940 |
7.1 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid | |||||||||
Subsidies (regelingen) | |||||||||
Diverse subsidies | 1.247 | 0 | 1.247 | 0 | 1.247 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overlegstelsel | 2.401 | 0 | 2.401 | ‒ 826 | 1.575 | ‒ 1.200 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 |
POK - Ambtelijk Vakmanschap | 250 | 0 | 250 | ‒ 250 | 0 | ‒ 250 | ‒ 250 | 0 | 0 |
Bedrijfsvoeringsbeleid | 212 | 0 | 212 | 14 | 226 | 14 | 14 | 14 | 14 |
POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie | 48 | 0 | 48 | 47 | 95 | 50 | 53 | 25 | 24 |
Ondersteuning koepels implementatie Woo | 863 | 0 | 863 | 0 | 863 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kwaliteit management rijksdienst | 27 | 0 | 27 | 2 | 29 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Compensatie Waterschappen Woo (structureel) | 3.047 | 0 | 3.047 | 309 | 3.356 | 309 | 391 | 342 | 279 |
POK - Bevorderen veilig werk- en meldklimaat | 0 | 0 | 0 | 223 | 223 | 68 | 0 | 0 | 0 |
POK - Ondersteuning melders misstanden | 0 | 0 | 0 | 105 | 105 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | |||||||||
Bedrijfsvoeringsbeleid | 11.784 | 0 | 11.784 | ‒ 3.048 | 8.736 | ‒ 7.658 | ‒ 7.658 | 1.170 | 1.352 |
Kwaliteit Management Rijksdienst | 3.902 | 0 | 3.902 | 501 | 4.403 | 501 | 503 | 503 | 450 |
Werkgeversbeleid | 1.982 | 0 | 1.982 | ‒ 167 | 1.815 | 119 | 128 | 128 | 128 |
Informatiehuishouding | 57.570 | 0 | 57.570 | ‒ 27.427 | 30.143 | 3.172 | 3.175 | 3.176 | 3.234 |
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening | 0 | 0 | 0 | 4.428 | 4.428 | 0 | 0 | 0 | 0 |
POK - Ambtelijk Vakmanschap | 2.427 | 0 | 2.427 | ‒ 139 | 2.288 | 159 | 159 | 59 | 59 |
POK - Staat van de Uitvoering | 150 | 0 | 150 | ‒ 150 | 0 | ‒ 150 | ‒ 150 | ‒ 150 | ‒ 150 |
POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie | 730 | 0 | 730 | ‒ 499 | 231 | ‒ 244 | ‒ 244 | ‒ 144 | ‒ 144 |
POK - Bevorderen veilig werk- en meldklimaat | 514 | 0 | 514 | 95 | 609 | 431 | 474 | 539 | 164 |
POK - Ondersteuning van melders van misstanden | 714 | 0 | 714 | ‒ 101 | 613 | 699 | 780 | 1.728 | ‒ 146 |
Open Overheid | 0 | 0 | 0 | 120 | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Adviescollege ICT | 0 | 0 | 0 | 275 | 275 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Personele inzet crisisopvang | 0 | 30.500 | 30.500 | 860 | 31.360 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||||||
POK - Ambtelijk Vakmanschap | 39 | 0 | 39 | 0 | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedrijfsvoeringsbeleid | 0 | 0 | 0 | 1.487 | 1.487 | 400 | 385 | 384 | 381 |
Werkgeversbeleid | 1.700 | 0 | 1.700 | 98 | 1.798 | 351 | 351 | 351 | 351 |
POK - Staat van de Uitvoering | 2.150 | 0 | 2.150 | 47 | 2.197 | 165 | 159 | 159 | 159 |
POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie | 0 | 0 | 0 | 10 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diverse bijdragen | 0 | 0 | 0 | 500 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Compensatie Waterschappen Woo (incidenteel) | 1.084 | 0 | 1.084 | 0 | 1.084 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||||||
Werkgeversbeleid | 47 | 0 | 47 | 6 | 53 | 5 | 5 | 3 | 3 |
Bijdrage aan agentschappen | |||||||||
POK - Ambtelijk Vakmanschap | 74 | 0 | 74 | 750 | 824 | 250 | 250 | 0 | 0 |
UBR (Arbeidsmarktcommunicatie) | 9.675 | 0 | 9.675 | 509 | 10.184 | 711 | 711 | 711 | 711 |
I-Functie Rijk | 0 | 0 | 0 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedrijfsvoeringsbeleid | 1.527 | 0 | 1.527 | 833 | 2.360 | 85 | 85 | 74 | 74 |
Werkgeversbeleid | 2.496 | 0 | 2.496 | 1.846 | 4.342 | 791 | 710 | 696 | 682 |
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening | 0 | 0 | 0 | 4.120 | 4.120 | 0 | 0 | 0 | 0 |
POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie | 34 | 0 | 34 | 202 | 236 | 102 | 102 | 2 | 2 |
Diverse bijdragen | 0 | 0 | 0 | 1.750 | 1.750 | 0 | 0 | 0 | 0 |
KOOP | 0 | 0 | 0 | 8.770 | 8.770 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | |||||||||
Bedrijfsvoeringsbeleid | 231 | 0 | 231 | ‒ 12 | 219 | 13 | 13 | 13 | 13 |
7.2 Pensioenen en uitkeringen | |||||||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||||||
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen | 6.338 | 0 | 6.338 | ‒ 200 | 6.138 | ‒ 200 | ‒ 200 | ‒ 200 | ‒ 200 |
Ontvangsten | 64 | 0 | 64 | 0 | 64 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geschatte budgetflexibiliteit
2023 | |
---|---|
juridisch verplicht | 35% |
bestuurlijk gebonden | 48% |
beleidsmatig gereserveerd | 9% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 8% |
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget van artikel 7 is ....% juridisch verplicht.
7.1 Werkgevers-en bedrijfsvoeringsbeleid
Opdrachten
Bedrijfsvoeringsbeleid
Dit betreft een saldo van diverse mutaties.
Er is een reallocatie van ‒ € 4,9 mln. in 2023 en ‒ € 9,9 mln. per jaar in de jaren 2024 en 2025 naar artikel 2 apparaat in het kader van de Nationale Crypto Strategie.
Verder is er een reallocatie voor I-functie Rijk/I-stelsel binnen artikel 7 van ‒ € 1,5 mln. om de uitgaven op het juiste instrument bijdrage ZBO's/RWT's en bijdrage agentschappen te kunnen verantwoorden.
Door alle andere departementen zijn overboekingen gedaan naar de begroting van BZK (€ 2,6 mln.) voor de financiering van het uitvoeringsplan beleidsvisie hybridewerken en het programma DenkDoeDuurzaam.
Tot slot, in 2022 zijn voor diverse opdrachten de werkzaamheden vertraagd en doorgeschoven naar 2023. Voor deze overlopende verplichting wordt de eindejaarsmarge ingezet (€ 0,9 mln.).
Informatiehuishouding
Dit betreft een saldo van diverse mutaties.
Er is een reallocatie van middelen om de bijdragen uit Informatie Huishouding aan het Platform Openbaarheid en Overheidsinformatie binnen artikel 7 van € - 6,8 mln. om op het juiste instrument bijdrage agentschappen te kunnen verantwoorden.
Dit is een reallocatie naar artikel 6 van ‒ € 1,7 mln. om de middelen van het budget Informatie Huishouding (IHH) 2023 voor het project Data bij de bron op het juiste artikel en instrument bijdrage ZBO's/RWT's te verantwoorden. Er zal een bijdrage aan Stichting Geonovum worden verstrekt.
Er zijn drie reallocaties naar artikel 11: voor het programma Open Overheid wordt er ‒ € 1,4 mln. gerealloceerd om de inhuurkosten op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Voor het budget Informatie Huishouding (IHH) wordt er ‒ € 1,8 mln. gerealloceerd om op het juiste instrument overige materiele uitgaven te kunnen verantwoorden. Verder wordt voor Doc-direkt ‒ € 7,8 mln. budget gerealloceerd in verband met de verdeling van de informatiehuishoudingsmiddelen van de stelselpartijen voor 2023. Deze uitgaven moeten op het juiste instrument inhuur geboekt worden.
De verdeling van de informatiehuishoudingsmiddelen voor de stelselpartijen voor 2023 is vastgesteld. Om deze middelen op de juiste plek te krijgen vindt er een overboeking plaats naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van € 7,7 mln. (waarvan € 3,0 mln. voor het Nationaal Archief is).
Naar aanleiding van de kabinetsreactie Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) zijn middelen beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding. De verdeling van de additionele budgetten is voor 2023 vastgesteld: voor de Politie € 3,2 mln. Hiervoor vindt er een overboeking plaats naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Tot slot, de loon- en prijsbijstelling tranch 2023 is verwerkt, dit is € 3,3 mln. voor 2023 aflopend naar € 3,2 mln. voor 2027.
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening
Door alle andere departementen zijn overboekingen gedaan naar de begroting van BZK (€ 4,4 mln.) voor de kostenverdeling van de Rijksbrede ICT-voorzieningen.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Bedrijfsvoeringsbeleid
Er is een reallocatie voor I-functie Rijk/I-stelsel binnen artikel 7 van € 1,0 mln. van opdrachten om de uitgaven op het juiste instrument bijdrage ZBO's/RWT's te kunnen verantwoorden.
Bijdrage aan agentschappen
I-functie Rijk
Er is een reallocatie voor I-functie Rijk/I-stelsel binnen artikel 7 van circa € 0,5 mln. van opdrachten om de uitgaven op het juiste instrument bijdrage aan agentschappen te kunnen verantwoorden.
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorzieningen
In 2022 zijn werkzaamheden verricht voor het project Samenwerkingsfunctionaliteit en voor de doorontwikkeling van het Rijksportaal. Er zijn geen facturen ontvangen voor de werkzaamheden in 2022, waardoor de totale uitgaven ten laste komen voor het budget van 2023 (€ 4,1 mln.). Via de eindejaarsmarge worden deze middelen beschikbaar gesteld.
Diverse bijdragen
Voor de ontwikkeling van de e-mail connector door SSC-ICT zijn door vertraging niet alle uitgaven in 2022 gemaakt, waardoor deze overlopende verplichting drukt op het budget voor 2023. In het budget voor 2023 is hier geen rekening mee gehouden, hiervoor wordt de eindejaarsmarge ingezet (€ 1,8 mln.).
KOOP
Er is een reallocatie van middelen om de bijdragen uit Informatie Huishouding aan het Platform Openbaarheid en Overheidsinformatie binnen artikel 7 van € 6,8 mln. van opdrachten om op het juiste instrument bijdrage agentschappen te kunnen verantwoorden.
In 2022 is afgesproken dat de uitgaven ten behoeve van PLOOI getemporiseerd worden zodat het budget beter in overeenstemming wordt gebracht met de stapsgewijze aanpak die met het programma wordt nagestreeft. Door middel van de inzet van de eindejaarsmarge blijft het budget dat in 2022 getemporiseerd is beschikbaar in 2023 (€ 2,0 mln.).