Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 145.527 | 0 | 145.527 | 18.124 | 163.651 | 11.297 | 11.915 | 13.776 | 21.937 |
Uitgaven | 145.527 | 0 | 145.527 | 18.124 | 163.651 | 11.297 | 11.915 | 13.776 | 21.937 |
9.1 Doelmatige Rijkshuisvesting | |||||||||
Bijdrage aan agentschappen | |||||||||
RVB (Bijdrage voor huisvesting Koninklijk Huis) | 17.135 | 0 | 17.135 | 926 | 18.061 | 926 | 926 | 926 | 926 |
RVB (Bijdrage voor huisvesting Hoge Colleges van Staat) | 41.924 | 0 | 41.924 | 12.850 | 54.774 | 5.358 | 5.976 | 7.837 | 16.045 |
RVB (Bijdrage voor huisvesting Ministerie van AZ) | 7.270 | 0 | 7.270 | 396 | 7.666 | 357 | 357 | 357 | 352 |
RVB (Bijdrage voor monumenten) | 3.060 | 0 | 3.060 | 180 | 3.240 | 180 | 180 | 180 | 180 |
RVB (Bijdrage voor rijkshuisvesting) | 6.443 | 0 | 6.443 | 376 | 6.819 | 376 | 376 | 376 | 376 |
9.2 Beheer materiële activa | |||||||||
Bijdrage aan agentschappen | |||||||||
RVB | 12.923 | 0 | 12.923 | 625 | 13.548 | 755 | 755 | 755 | 748 |
RVB (Onderhoud en beheerkosten) | 5.075 | 0 | 5.075 | ‒ 277 | 4.798 | 297 | 297 | 297 | 262 |
RVB (Zakelijke lasten) | 51.697 | 0 | 51.697 | 3.048 | 54.745 | 3.048 | 3.048 | 3.048 | 3.048 |
Ontvangsten | 120.282 | 0 | 120.282 | 24.249 | 144.531 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geschatte budgetflexibiliteit
2023 | |
---|---|
juridisch verplicht | 96% |
bestuurlijk gebonden | 0% |
beleidsmatig gereserveerd | 4% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget op artikel 9 is 96% juridisch verplicht.
9.1 Doelmatige Rijkshuisvesting
Bijdrage aan agentschappen
RVB (bijdrage voor Hoge Colleges van Staat)
Dit betreft een saldo van diverse mutaties.
Na oplevering van de tijdelijke huisvesting van de Tweede Kamer is gebleken dat er aanvullende werkzaamheden nodig zijn ten aanzien van een aantal verscherpte eisen, dit ondanks de oplevering conform het Programma van Eisen (PvE). Dit komt voort uit een dreigingsanalyse die is uitgevoerd. De werkzaamheden hebben betrekking op de beveiliging van de omgeving en de parkeergarage. Ook vinden er, om vertrouwelijke gesprekken te kunnen voeren, aanpassingen plaats in de akoestiek. Hiervoor wordt in 2023 € 1,3 mln. toegevoegd aan de begroting en tussen 2024 en 2026 wordt er gemiddeld € 5,6 mln. toegevoegd.
Voor de Tweede Kamer is extra huisvesting nodig rond het Binnenhof, zodat na de renovatie voldoende ruimte is voor de gehele organisatie. Dit is onder meer het gevolg van het wegvallen van enkele huurpanden, de extra ruimtebehoefte als gevolg van de motie-Jetten c.s. (kamerstukken II 2020/21, 35300, nr. 19) en aanvullende benodigde m2 door het aantal parlementaire onderzoeken en enquêtes. Daarnaast worden voor de huidige dependances ontwerp- en voorbereidingskosten gemaakt voor een aanstaande renovatie. Vanaf 2027 wordt daardoor de structurele bijdrage aan het RVB met circa € 3,9 mln. verhoogd.
In 2022 is het definitief ontwerp voor de Technische Hoofdinfrastructuur (THI) vastgesteld. Als gevolg van aanvullende veiligheidseisen moet de THI 70% groter worden uitgevoerd dan oorspronkelijk was voorzien. Er worden daartoe vanaf 2026 budgetten (onder de disclaimer veiligheid) toegevoegd aan de begroting (vanaf 2027 structureel circa € 3,2 mln.). Daarnaast zijn voor het doorvoeren van aanvullende eisen op het gebied van veiligheid en duurzaamheid structureel hogere advies- en ontwerpkosten nodig dan tot op heden was voorzien. De bijdrage wordt hiervoor vanaf 2027 structureel verhoogd met circa € 1,5 mln.
Net als in 2022 worden in 2023 kosten gemaakt voor de inzet van het programmabureau en het omgevingsmanagement (circa € 3,5 mln. in 2023) en de beveiligings- en leegstandskosten van het Binnenhofcomplex voor de periode tussen het vertrek van de gebruikers en het contracteren van de aannemers voor de uitvoeringswerkzaamheden (circa € 5,2 mln. in 2023). Beide kosten zijn gegeven hun aard niet activeerbaar bij het RVB en vormen geen onderdeel van het reguliere investeringsbudget bij huisvestingsprojecten.
In het najaar van 2021 is besloten dat de tijdelijke huisvesting van het ministerie van Algemene Zaken (AZ) op het Catshuisterrein geen doorgang zou vinden. De initiële datum voor de verhuizing van AZ was halverwege 2023. Deze datum is echter verschoven naar begin 2024. Het kasritme van de beschikbare middelen wordt hierop aangepast.
In 2022 zijn er extra middelen toegekend aan het ministerie van Algemene Zaken (AZ) voor het langer verblijven op het Binnenhof. Aangezien de bouwplaats halverwege 2022 officieel gesloten werd zijn niet alle voorziene kosten gemaakt in 2022. In 2023 wordt het werk weer voortgezet. Hiervoor wordt circa € 3,3 mln. via de eindejaarsmarge toegevoegd aan de begroting.
Tot slot is er een toevoeging van de loon- en prijsbijstelling tranche 2023.
9.2 Beheer materiële activa
Zakelijke lasten
Dit betreft de toevoeging van de loon- en prijsbijstelling tranche 2023.
Ontvangsten
Ten eerste worden de ontvangsten met circa € 6,5 mln. verlaagd als gevolg van minder ontvangsten uit ingebruikgevingen van vastgoed, voornamelijk door lagere (erf)pracht- en huuropbrengsten en door de juiste toewijzing van de materieel beheerder. Hierdoor verschuiven ontvangsten naar het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat. Dit betreft dubbel begrote ontvangsten.
Door de verkoop van de pachtboerderijen aan het RVB nemen de uitgaven op de budgetten voor onderhoud en beheer, bijdrage aan RVB voor de bijbehorende apparaatslasten en de ontvangsten uit ingebruikgeving af. Als gevolg hiervan wordt de raming van de ontvangsten naar beneden bijgesteld met circa € 1,6 mln.
Tot slot omvatten de ontvangsten de definitieve afrekening van 2022 van de bevoorschotting aan het RVB uit de begroting van BZK (VII). Deze middelen (circa € 35,6 mln.) worden ingezet voor diverse tegenvallers binnen dit artikel.