Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 392.387 | 0 | 392.387 | 21.420 | 413.807 | 406.234 | 21.438 | 11.915 | 1.555 |
Uitgaven | 394.545 | 0 | 394.545 | ‒ 113.289 | 281.256 | 356.234 | 213.438 | 11.915 | 1.555 |
1.1 Bestuur en regio | |||||||||
Subsidies (regelingen) | |||||||||
POK - Multiproblematiek | 969 | 0 | 969 | 67 | 1.036 | 67 | 97 | 97 | 97 |
Antidiscriminatie | 150 | 0 | 150 | 9 | 159 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Oorlogsgravenstichting | 3.724 | 0 | 3.724 | 245 | 3.969 | 245 | 245 | 245 | 245 |
Bestuur en regio | 1.909 | 0 | 1.909 | 3.411 | 5.320 | 1.976 | 1.960 | 1.959 | 81 |
POK - Basisinfrastructuur | 5.500 | 0 | 5.500 | 164 | 5.664 | 298 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | |||||||||
POK - Multiproblematiek | 800 | 0 | 800 | 228 | 1.028 | ‒ 272 | ‒ 407 | ‒ 135 | ‒ 135 |
Bestuur en regio | 2.525 | 0 | 2.525 | 61 | 2.586 | ‒ 4 | 118 | 26 | 26 |
Antidiscriminatie | 420 | 0 | 420 | 900 | 1.320 | 3.800 | 4.000 | 3.900 | 3.900 |
Regiodeals | 2.893 | 0 | 2.893 | ‒ 358 | 2.535 | ‒ 175 | ‒ 170 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||||||
Diverse bijdragen | 259 | 0 | 259 | 15 | 274 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Regiodeals | 0 | 0 | 0 | 103 | 103 | 105 | 108 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | |||||||||
Groeiopgave Almere | 9.364 | 0 | 9.364 | 410 | 9.774 | 410 | 410 | 410 | 410 |
Evides | 1.250 | 0 | 1.250 | 60 | 1.310 | 60 | 0 | 0 | 0 |
Regiodeals | 284.200 | 0 | 284.200 | ‒ 122.392 | 161.808 | 334.600 | 192.000 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||||||
Bijdragen internationaal | 36 | 0 | 36 | 2 | 38 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Bijdrage aan agentschappen | |||||||||
RWS | 908 | 0 | 908 | 54 | 962 | 54 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | |||||||||
POK - Multiproblematiek | 500 | 0 | 500 | ‒ 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 Democratie | |||||||||
Subsidies (regelingen) | |||||||||
Politieke partijen | 28.861 | 0 | 28.861 | 2.452 | 31.313 | 1.882 | 1.629 | 1.629 | 1.629 |
Comité 4/5 mei | 122 | 0 | 122 | 8 | 130 | 8 | 8 | 8 | 8 |
ProDemos | 9.009 | 0 | 9.009 | 588 | 9.597 | 587 | 587 | 587 | 587 |
Verbinding inwoner en overheid | 1.534 | 0 | 1.534 | 303 | 1.837 | 102 | 103 | 102 | 102 |
Toerusting en ondersteuning politieke ambtdragers | 2.448 | 0 | 2.448 | 949 | 3.397 | 163 | 493 | 493 | 143 |
Weerbaar bestuur | 2.244 | 0 | 2.244 | 14 | 2.258 | 195 | 136 | 76 | 9 |
Decentrale politieke partijen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.150 | 8.150 | 8.150 | 0 |
Opdrachten | |||||||||
Verbinding inwoner en overheid | 10.228 | 0 | 10.228 | ‒ 4.554 | 5.674 | ‒ 1.191 | ‒ 1.177 | ‒ 1.177 | ‒ 1.033 |
Toerusting en ondersteuning politieke ambtdragers | 673 | 0 | 673 | ‒ 130 | 543 | ‒ 130 | ‒ 130 | ‒ 130 | ‒ 130 |
Weerbaar bestuur | 8.227 | 0 | 8.227 | ‒ 1.528 | 6.699 | ‒ 852 | ‒ 876 | ‒ 479 | ‒ 538 |
Inkomensoverdrachten | |||||||||
Toerusting en ondersteuning politieke ambtdragers | 7.032 | 0 | 7.032 | 0 | 7.032 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||||||
Diverse bijdragen | 3.525 | 0 | 3.525 | 205 | 3.730 | 205 | 203 | 203 | 203 |
Bijdrage aan medeoverheden | |||||||||
Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||||||
Bijdrage internationaal | 102 | 0 | 102 | 0 | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | |||||||||
Dienst Publiek en Communicatie | 1.000 | 0 | 1.000 | 58 | 1.058 | 58 | 58 | 58 | 58 |
RVO | 25 | 0 | 25 | ‒ 25 | 0 | ‒ 25 | ‒ 25 | ‒ 25 | ‒ 25 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | |||||||||
Gemeentefonds (B) | 4.108 | 0 | 4.108 | ‒ 4.108 | 0 | ‒ 4.108 | ‒ 4.108 | ‒ 4.108 | ‒ 4.108 |
Ontvangsten | 14.765 | 0 | 14.765 | 0 | 14.765 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geschatte budgetflexibiliteit
2023 | |
---|---|
juridisch verplicht | 86% |
bestuurlijk gebonden | 9% |
beleidsmatig gereserveerd | 4% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 1% |
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 86% juridisch verplicht.
1.1 Bestuur en regio
Subsidies (regelingen)
Bestuur en regio
Het kabinet heeft in het Coalitieakkoord 2021-2025 vastgelegd dat het wil werken aan een overheid die betrouwbaar, dienstbaar, dichtbij en rechtvaardig is. Het programma Werk aan Uitvoering wordt daartoe voortgezet. Hiervoor wordt vanaf de aanvullende post van het ministerie van Financien € 7,3 mln. overgeheveld voor de jaren 2023 tot en met 2026 voor een subsidie voor het verbeteren van de uitvoerbaarheid en uitvoeringstoetsen voor gemeenten.
Opdrachten
Antidiscriminatie
Er worden structureel middelen ingezet om te voldoen aan de beleidsprioriteiten op het gebied van het tegengaan van discriminatie en racisme in de maatschappij vanwege het publieke debat hierover dat actueel blijft en steeds prominenter wordt. Deze middelen zijn onder andere voor de financiering van een juridisch loket in Caribisch Nederland, de versterking van de antidiscriminatievoorzieningen en de uitvoering van het nationale programma tegen discriminatie.
Bijdrage aan medeoverheden
Regio Deals
Het gaat hier om diverse mutaties.
Voor de 4e tranche van de Regio Deals is in 2023 € 284,2 mln. beschikbaar op de begroting van BZK. De 4e tranche wordt in twee termijnen van 50% verstrekt in 2023 en 2024 via een specifieke uitkering. Hiervoor vindt een kasschuif plaats van € 142 mln. van 2023 naar 2024.
Ook wordt er € 84 mln. overgeboekt vanaf de aanvullende post van het ministerie van Financien voor de 5e tranche van de Regio Deals. Hiermee worden de gereserveerde middelen van de 6e tranche naar voren gehaald naar de 5e tranche. De verwachting is namelijk dat de middelen voor de 5e tranche ontoereikend zijn, omdat in de 4e tranche Regio Deals veel voorstellen zijn afgevallen, doordat zij de omvang van het beschikbare budget ruim te boven zijn gegaan. Dit maakt onderdeel uit van de in het Coalitieakkoord vrijgemaakte incidentele middelen van in totaal € 900 mln. om de brede welvaart in de regio te versterken en wordt in meerdere tranches toegekend.
Daarnaast betreft het een overboeking van € 4,6 mln. vanuit het ministerie van OCW aan het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ). Om de bestaande dagprogrammering (extra onderwijstijd) te continueren is voor het schooljaar 2022/2023, als onderdeel van Regio Deal Rotterdam Zuid, € 7,6 mln. nodig te zijn. Hiervan is reeds € 3 mln. in 2022 toegekend.
Verder hebben in 2022 de bijeenkomsten voor het programma Regio Deals in plaats van fysiek voornamelijk digitaal plaatsgevonden. Conform afspraak dienen de middelen ten behoeve van de bijdragen aan de Regio Deals beschikbaar te blijven. Daarom worden deze middelen via de eindejaarsmarge weer toegevoegd aan het budget voor 2023.
Als laatste is de loon- en prijsbijstelling tranche 2023 van € 13,7 mln. verwerkt.
Groeiopgave Almere
De Gemeente Almere ontvangt op grond van artikel 17, tweede lid, Financiële-Verhoudingswet en artikel 4:23, derde lid, onder c, Algemene wet bestuursrecht jaarlijks een specifieke uitkering voor de Groeiopgave Almere. Deze uitkering loopt door tot uiterlijk 2036 en wordt elke 5 jaar geëvalueerd. De middelen voor deze uitkering zijn overgeheveld vanuit de algemene uitkering van het gemeentefonds. Bij beëindiging van deze uitkering (per 2037 of tussentijds) vloeien de middelen voor de daarop volgende jaren weer terug in de algemene uitkering van het gemeentefonds.
1.2 Democratie
Subsidies (regelingen)
Decentrale politieke partijen
Het wetsvoorstel «Wet op de Politieke Partijen» voorziet in de oprichting van de Autoriteit Wet op de politieke partijen (€ 1,8 mln. structureel) en creëert een grondslag voor het instellen van een subsidieregeling voor decentrale politieke partijen (totaal € 24,5 mln. in 2024 tot en met 2026). De middelen worden onder andere besteed aan het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB), het Centrum voor Arbeidsverhoudingen Overheidspersoneel (CAOP) en de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden (NVvR).
Opdrachten
Verbinding inwoner en overheid
Het gaat hier om diverse mutaties.
Ten behoeve van de transitie van de Kiesraad wordt er voor 2023 € 2 mln. overgeboekt naar de begroting van de Kiesraad. De transitie is onderdeel van het wetsvoorstel kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces. Na inwerkingtreding van dit wetsvoorstel wordt de jaarlijkse financiering van € 2 mln. structureel overgeheveld vanuit de begroting van BZK naar de begroting van de Kiesraad.
Er wordt in 2023 € 0,9 mln. gerealloceerd naar het instrument subsidies in het kader van de regeling Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers.
Ook worden middelen vanaf 2023 structureel gerealloceerd naar artikel 11 om deze middelen op het juiste artikel en juiste instrument te kunnen verantwoorden. Het gaat hierbij om de capaciteitsuitgaven van de inzet voor de uitvoering van de Verkiezingsagenda, voor de versterking van de weerbaarheid van decentrale politieke ambtsdragers tegen bedreiging en ondermijning (weerbaar bestuur) en juridische en beleidsmatige werkzaamheden rondom de wetgeving van het kiesrecht.
Weerbaar bestuur
Het gaat hier om diverse mutaties.
Er worden middelen gerealloceerd om de inzet van diverse externe inhuur- en apparaatsuitgaven op het juiste artikel en juiste instrument te verantwoorden, namelijk op artikel 11. Deze middelen worden ingezet voor de uitvoering van onder andere de programma's Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid, Maatschappelijk Onrust en Weerbaar Bestuur.
Daarnaast wordt € 0,5 mln. in 2023 overgeboekt naar de begroting van VWS ten behoeve van de profielopleiding tot forensisch arts.
Bijdrage aan medeoverheden
Nationale programma Leefbaarheid en Veiligheid
Voor het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) is meerjarig € 10 mln. beschikbaar gesteld vanuit het volkshuisvestingsfonds in de periode 2023 t/m 2025. Het NPLV is één van de zes programma's, die zijn aangekondigd in de Nationale Woon- en Bouwagenda (Kamerstukken II, 2021/22, 32 847, nr. 878). Aan gemeenten is gevraagd een integraal, meerjarig uitvoeringsprogramma op te stellen, voor het uitwerken en uitvoeren daarvan een alliantie in te richten en in stand te houden. Jaarlijks wordt € 500.000 aan gemeenten beschikbaar gesteld voor de inrichting van de programmaorganisatie, zoals in het kamerstuk NPLV aangegeven (Kamerstukken II, 2021/22, 30 995, nr. 100; bijlage, blz. 42 en 46). Middels specifieke uitkeringen zullen deze bijdrage aan de betrokken gemeenten worden verstrekt.
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
Gemeentefonds
De nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen kan kosten met zich meebrengen voor gemeenten. Daarom is in de ontwerpbegroting 2023 op dit instrument vanaf 2023 structureel € 3,3 mln. beschikbaar om gemeenten jaarlijks tegemoet te komen in deze kosten. Deze middelen worden structureel overgeboekt naar het Gemeentefonds en toegevoegd aan de algemene uitkering.
Verder heeft de gemeente Den Haag een wettelijke taak ten behoeve van de kiezers in het buitenland (organisatie verkiezingen voor de kiezers in het buitenland en permanente registratie). Het ministerie van BZK compenseert de gemeente hiervoor, via ophoging van de algemene uitkering van het gemeentefonds. In 2022 is hiervoor het jaarlijkse bedrag van € 807.520 overeengekomen met de gemeente Den Haag. De afgelopen jaren is de vergoeding incidenteel overgeboekt. Deze middelen worden structureel overgeboekt naar het Gemeentefonds.