Toelichting
Subsidies
De uitgaven op het subsidiebudget komen € 98,2 mln. lager uit. Dit komt voornamelijk door een onderuitputting van € 65,6 mln. op de drie subsidieregelingen van het visserijspoor in het kader van de Brexit Adjustment Reserve (BAR). De onderuitputting ziet op de saneringsregeling en de liquiditeitsregeling. Ook is er € 18,4 mln. niet-uitgeput op de Wind op Zee middelen uit het Klimaatfonds doordat de betalingen op de energie-efficiëntieregeling in 2024 plaats gaan vinden. Daarnaast is er € 8,3 mln. onderuitputting op de middelen die geraamd zijn voor de Regeling versneld natuurherstel. Dit komt omdat er minder deelnemers aan de regeling zijn dan eerder werd verwacht.
Garanties
Het verplichtingenbudget voor garanties op artikel 22 worden met € 35,6 mln. verhoogd. Dit heeft te maken met het registreren van de garantieverplichting die LNV heeft richting het Nationaal Groenfonds voor het Klimaatfonds voor de landbouw. Het Nationaal Groenfonds trekt tot € 70 mln. extra geld aan voor de financiering van projecten die een bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen van de sector Landbouw en Landgebruik. LNV staat voor maximaal 80% garant.
Opdrachten
De uitgaven op het opdrachtenbudget op artikel 22 vallen € 33,7 mln. lager uit. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door vrijval van € 11,7 mln. op het opdrachtenbudget voor Wind op Zee. Deze middelen worden aangewend voor eerste oriënterende onderzoeken voor de versterking van het Noordzee ecosysteem. Het opstarten van dit traject duurt langer dan aan de voorkant ingeschat en middelen zullen in latere jaren aangewend worden.
Het aantal piekbelastersregelingen dat in 2023 open staat is lager dan was verwacht. Daardoor is naar de zaakbegeleiders van de aanpak piekbelasting in 2023 minder vraag geweest dan was gebudgetteerd. Het aantal uren dat de zaakbegeleiders die extern bij verschillende kantoren zijn ingehuurd hebben gedeclareerd is daarom € 8,1 mln lager uitgevallen.
Doordat er voor de Nationale Grondbank nog geen aankopen hebben plaatsgevonden en aankooptrajecten wegens vertraging van de provinciale gebiedsprogramma's pas later zijn opgestart zijn de uitvoeringskosten van de NGB ook lager uitgevallen dan was begroot. In de Veegbrief was de verwachte bijstelling 5,9 mln. In de realisatie is dit 5,0 mln. geworden.
Bijdragen Baten-Lastendiensten
De uitgaven op het budget Bijdrage baten-lastendiensten vallen € 10,8 mln. lager uit. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat voor de Nationale Grondbank er € 10 mln minder uitgegeven is dan was begroot. Een lopend aankooptraject heeft vertraging opgelopen waardoor betaling niet meer in 2023 plaats heeft kunnen vinden.
Bijdragen aan mede-overheden
De uitgaven op het budget vallen € 31,1 mln. lager uit. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat de SPUK waarmee de zaakbegeleiders van de aanpak piekbelasters bij de provincies worden gefinancierd verschoven is naar 2024. De eerste betaling van € 10,7 mln. aan de provincies was voorzien voor 2023, echter de openstellingstermijn waarin provincies zich konden inschrijven voor deze regeling was buiten het tijdspad waarin dit nog in 2023 tot uitbetaling kon komen.
In de beoordeling door RVO is bij twee provincies een korting toegepast op het aangevraagde subsidiebedrag. Hierdoor wordt € 10.4 mln. minder uitgegeven dan het door de provincies aangevraagde bedrag. In de veegbrief was de verwachte onderuitputting € 10 mln. Het gaat specifiek om het budget voor de SPUK regeling provinciale maatregelen PAS-melders. Het betreft additionele onderuitputting bovenop de € 215 miljoen onderuitputting van het afgelopen najaar.
Daarnaast is er op het bijdrage aan mede-overheden budget van Programma Natuur een bedrag van € 5,9 mln. overgebleven. Dit bedrag wordt deels gecompenseerd met het opdrachtenbudget van Programma Natuur.