De minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)is als coördinerend minister voor Noordzee-aangelegenheden verantwoordelijk voor het proces van totstandkoming geïntegreerd beleid voorde Noordzee en het Gecombineerd Jaarplan voor de uitvoeringtaken door de Kustwacht. De minister van Defensie is beheerder van de Kustwacht Nederland, wat betekent dat deze medeverantwoordelijk is voor het opstellen van het Gecombineerd Jaarplan voor de uitvoeringtaken door de Kustwacht alsmede voorde uitvoering daarvanmet inzet van eigen en toegewezen mensen en middelen. Alle bij de Kustwacht Nederland betrokken ministeries behoudenhun eigen wettelijke verantwoordelijkheden. Het integrale beleid en het daarvanafgeleide Gecombineerd Jaarplanvoor de uitvoeringtaken door de Kustwacht waarover de Ministerraad beslist, worden zodanig concreet dat elke ministerzich daarover in het parlement kan verantwoorden en vormen in feite een integraal contracttussen de verschillende departementen en de Kustwacht Nederland.
De overzichtsconstructie is gebaseerd op het «Gecombineerd Jaarplan voor de uitvoeringtaken door de Kustwacht» en wordt door IenW gepubliceerd in de rol van coördinerend ministerie. In de overzichtsconstructie wordt een onderscheid gemaakt in de uitgaven van de Kustwacht Nederland zelf (exploitatie en investering) en de uitgaven die de deelnemende departe menten ten behoeve van de Kustwacht Nederland verrichten (kosten).
Defensie / CSZK / Kustwacht Nederland (uitgaven):
• Exploitatie: Betreft het uitgavenbudget in beheer van de Kustwacht Nederland. Defensie is beheerder van het Kustwachtcentrum (KWC). Het Kustwachtcentrum is het informatiecentrum van de Noordzee, waar het actuelebeeld van (scheeps-)activiteiten, (veiligheids-)incidenten en verontreinigingen op de Noordzee beschikbaar is;
• Investering: Betreftonder andere de investeringen voor het Maritiem Operatie Centrum (MOC), maar ook de investeringen van de walradar.
• Bijdrage departementen (kosten).
Justitie en Veiligheid:
• De inzetvan Politie helikopters op planning of afroep voorluchtwaar neming en spoedeisende zoekvluchten. De bedragen zijn afkomstig uit de begrotingvan de Nationale Politie;
• De inzetvan de Politie (personeel) bestaande uit; opstappers voor de schepen, Maritiem Informatie Knooppunt, handhavingsdesk en liaison;
• Bijdrage voor de inhuur van SAR helikopter.
Financiën:
• De inzet van de Douane (personeel) bestaande uit; opstappers voor de schepen, luchtwaarnemers, Maritiem Informatie Knooppunt, handha vingsdesk en liaison.
Defensie:
• De inzet van de Koninklijke Marechaussee (personeel) bestaande uit; opstappers voor de schepen, luchtwaarnemers, Maritiem Informatie Knooppunt, handhavingsdesk en liaison;
• De inzetvan de Koninklijke Marine (personeel) bestaande uit; Kustwacht centrum, Maritiem Informatie Knooppunt, de beheerskosten van Defensie en inzet Mijnenbestrijdingsvaartuigen;
• Bijdrage voor de inhuurvan SAR helikopter, Defensie beheerd daarbij vanaf 2022 het contract. Tot die tijd is dit in beheer van I&W.
Infrastructuur en Waterstaat:
• De inzet voor instandhouden vaarwegmarkering, betonningsvaartuigen, C2000/P2000t.b.v. KNRM en MIRG.NL. De bedragen zijn afkomstig uit de begroting van Rijkswaterstaat;
• De inzetvan Rijkswaterstaat (personeel) bestaande uit; luchtwaarnemers en liaison;
• De inzet van ILT (personeel) bestaande uit; opstappers voor de schepen en liaison;
• Bijdrage voor de inhuur van SAR helikopter.
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit:
• De inzetvan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (personeel) bestaande uit; opstappers voor de schepen, luchtwaarnemers, Maritiem Informatie Knooppunt, handhavingsdesk en liaison.
Economische Zaken en Klimaat:
• De inzet van Staatstoezicht op de Mijnen (personeel) bestaande uit; opstappers en liaison.
Departement | Begroting | Activiteit | Doel | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||||
DEFENSIE / KUSTWACHT (Uitgaven): | ||||||||||
Defensie / Kustwacht | X | Uitvoering Kustwachttaken (exploitatie personeel) | Centrale coördinatie Kustwachttaken | 7.472 | 7.472 | 8.477 | 8.477 | 8.477 | 8.477 | |
Defensie / Kustwacht | X | Uitvoering Kustwachttaken (exploitatie materieel) | Centrale coördinatie Kustwachttaken | 36.326 | 26.933 | 35.336 | 35.366 | 35.375 | 35.373 | 35.373 |
Defensie / Kustwacht | X | Uitvoering Kustwachttaken (investering) | Investeringen, o.a. t.b.v het MOC (DMO/JIVC en DLP) | 11.876 | 46.505 | 41.137 | 45.435 | 29.581 | 29.564 | 33.287 |
Subtotaal eigen uitgaven Kustwacht | 48.202 | 73.438 | 76.473 | 80.801 | 64.956 | 64.937 | 68.660 | |||
UITGAVEN BIJ DEELNEMENDE DEPARTEMENTEN (Kosten): | ||||||||||
Politie | VI | Inzet Politie personeel & helikopter, | Algemene handhaving / wetgeving scheepvaartverkeer / bemanningcontrole | 1.779 | 2.021 | 2.021 | 2.021 | 2.021 | 2.021 | 2.021 |
Financiën | IX | Inzet Douane personeel | Fraudecontrole | 1.081 | 1.376 | 1.376 | 1.376 | 1.376 | 1.376 | 1.376 |
Defensie | X | Inzet KM personeel, beheerskosten, Kmar personeel, vliegers Dornier, ICT uitgaven bij DMO/JIVC en mijnenbestijdingsvaartuigen | Uitvoering grensbewaking / luchtsurveillances / beheerskosten Defensie / mijnenbestrijding | 11.431 | 8.531 | 7.916 | 7.766 | 7.766 | 7.766 | 7.766 |
Infrastructuur en Waterstaat | XII | Inzet ILT personeel, RWS personeel, RWS materieel, inhuur SAR helikopter tot medio 2022, ETV/betonningsvaartuigen en Windenergie op Zee. | Bijdragen aan veilig vaarwater, handhaving via luchtsurveillance | 12.312 | 24.638 | 24.504 | 24.456 | 26.760 | 26.760 | 26.760 |
Economische zaken en Klimaat | XIII | Inzet SodM-personeel | Staatstoezicht op de Mijnen | 19 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 |
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | XIV | Inzet NVWA-personeel | Visserijcontrole | 591 | 617 | 617 | 617 | 617 | 617 | 617 |
Subtotaal uitgaven bij deelnemende departementen | 27.213 | 37.211 | 36.462 | 36.264 | 38.568 | 38.568 | 38.568 | |||
Totale uitgaven ten behoeve van de Kustwacht | 75.415 | 110.649 | 112.935 | 117.065 | 103.524 | 103.505 | 107.228 |