Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2024 (1) | Mutaties ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.479.134 | 0 | 1.479.134 | 469.043 | 1.948.177 | 683.484 | 68.353 | 6.206 | 3.110 | 333.911 |
Uitgaven (1) + (2) | 1.673.358 | 0 | 1.673.358 | 318.242 | 1.991.600 | 772.539 | 110.670 | 6.206 | 3.110 | 333.911 |
(1) Apparaatsuitgaven | 551.462 | 0 | 551.462 | 32.705 | 584.167 | 325.348 | 116.422 | 5.956 | 2.860 | 154.533 |
Personele uitgaven | 539.672 | 0 | 539.672 | 24.127 | 563.799 | 312.452 | 112.087 | 6.206 | 3.110 | 150.052 |
Eigen personeel | 228.961 | 0 | 228.961 | ‒ 34.107 | 194.854 | 31.464 | 5.797 | 4.693 | 1.597 | 136.270 |
Inhuur externen | 309.622 | 0 | 309.622 | 58.893 | 368.515 | 280.988 | 106.290 | 1.513 | 1.513 | 12.693 |
Overig personeel | 1.089 | 0 | 1.089 | ‒ 659 | 430 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.089 |
Materiële uitgaven | 11.790 | 0 | 11.790 | 8.578 | 20.368 | 12.896 | 4.335 | ‒ 250 | ‒ 250 | 4.481 |
ICT | 275 | 0 | 275 | 0 | 275 | 0 | 0 | 0 | 0 | 220 |
Bijdrage aan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige materiële uitgaven | 11.515 | 0 | 11.515 | 8.578 | 20.093 | 12.896 | 4.335 | ‒ 250 | ‒ 250 | 4.261 |
(2) Programma-uitgaven | 1.121.896 | 0 | 1.121.896 | 285.537 | 1.407.433 | 447.191 | ‒ 5.752 | 250 | 250 | 179.378 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 106 | 0 | 106 | 0 | 106 | 0 | 0 | 0 | 0 | 106 |
Bijdrage overige ZBO's/RWT's | 106 | 0 | 106 | 0 | 106 | 0 | 0 | 0 | 0 | 106 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 4.130 | 0 | 4.130 | 2.771 | 6.901 | 3.989 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 4.130 | 0 | 4.130 | 2.771 | 6.901 | 3.989 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 30.020 | 0 | 30.020 | 9.728 | 39.748 | 17.040 | 0 | 0 | 0 | 127 |
ICT opdrachten | 27 | 0 | 27 | 0 | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 27 |
Overige opdrachten | 29.993 | 0 | 29.993 | 9.728 | 39.721 | 17.040 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Bijdrage aan medeoverheden | 86.880 | 0 | 86.880 | 8.464 | 95.344 | 12.113 | ‒ 6.002 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 86.880 | 0 | 86.880 | 8.464 | 95.344 | 12.113 | ‒ 6.002 | 0 | 0 | 0 |
(Schade)vergoeding | 782.791 | 0 | 782.791 | 262.574 | 1.045.365 | 412.049 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Compensatie toeslagengedupeerden | 368.419 | 0 | 368.419 | 80.574 | 448.993 | 261.438 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kwijtschelden private schulden | 99.415 | 0 | 99.415 | 42.349 | 141.764 | 44.067 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herstelprogramma voor kinderen | 130.823 | 0 | 130.823 | 99.270 | 230.093 | 59.599 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herstelregeling voor ex-partners | 130.434 | 0 | 130.434 | 26.814 | 157.248 | 10.256 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herstelregeling voor gedupeerden andere toeslagen | 53.700 | 0 | 53.700 | ‒ 30.660 | 23.040 | 5.160 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige (schade)vergoedingen | 0 | 0 | 0 | 44.227 | 44.227 | 31.529 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Subsidies | 0 | 0 | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie toeslagen herstel | 0 | 0 | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 217.969 | 0 | 217.969 | 0 | 217.969 | 0 | 0 | 0 | 0 | 178.895 |
Toegerekende uitgaven van Belastingen | 217.969 | 0 | 217.969 | 0 | 217.969 | 0 | 0 | 0 | 0 | 178.895 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2024 | |
---|---|
juridisch verplicht | 99% |
bestuurlijk gebonden | 0% |
beleidsmatig gereserveerd | 1% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Toelichting
Budgetflexibiliteit
De programma-uitgaven zijn overwegend gerelateerd aan de compensatie voor de gedupeerden van de problemen bij toeslagen. Deze uitgaven zijn voor circa 99 % juridisch verplicht doordat regelingen zijn verankerd in wetgeving of anderszins bindende afspraken die contractueel zijn vastgelegd.
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget hangt voor een groot deel samen met de verhoging van het kasbudget, hiervoor wordt verwezen naar de toelichting onder ‘Uitgaven’. Daarnaast wordt het verplichtingenbudget in 2024 verhoogd met circa € 154 mln. zodat de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) meerjarig verplichtingen kan aangaan voor externe inhuur.
Uitgaven
Personele uitgaven
De verhoging van het budget voor personele uitgaven kent verschillende redenen. De belangrijkste zijn:
– In verband met een verwachte groei van het aantal gedupeerden, een stijging van het aantal bezwaren en beroepen en de vooralsnog lager dan geplande productiviteitsstijging in het bezwaar- en beroepsproces is de begroting voor Toeslagen Herstel bijgesteld10. Als gevolg daarvan vindt er in 2024 een herschikking plaats van circa € 96 mln. naar inhuur externen waarvan circa € 20 mln. vanuit eigen personeel. Naast deze herschikking wordt het budget van inhuur externen (circa € 277,9 mln.) en eigen personeel (circa € 27,5 mln.) opgehoogd in 2025 en inhuur externen met circa € 97 mln. in 2026.
– Er wordt om verschillende oorzaken budget overgeheveld van artikel 13 Toeslagen naar artikel 1 Belastingen. Ten eerste wordt er in verband met werkzaamheden door ketenpartners van UHT in 2024 circa € 37,1 mln. aan budget overgeheveld als gevolg van o.a. werkzaamheden door CAP (Centrale Administratieve Processen), KI&S (Klantinteractie & -services) en O&P (Organisatie & Personeel). Daarnaast wordt er in 2024 vanuit UHT circa € 16 mln. overgeheveld in verband met een correctie van de afdracht overhead in 2023.
– Binnen het kader van het programmaplan Informatiehuishouding Op Orde (IOO) wordt het uitgavenbudget op inhuur externen in 2024 opgehoogd met circa € 7,2 mln. Dit loopt af naar circa € 1,5 mln. vanaf 2027. Deze uitgaven zijn bestemd voor de verbetering van beheersings-en archiefsystemen bij beleidsondersteunende en primaire processen en voor het inrichten van een thematisch archief (Hotspot) voor Toeslagen Herstel. Verder wordt er in 2024 tot en met 2026 jaarlijks circa € 1 mln. budget opgehoogd in verband met implementatie van de Wet Open Overheid (WOO).
Materiële uitgaven
De verhoging van het budget voor materiële uitgaven kent verschillende redenen. De belangrijkste zijn:
– De onder «Personele uitgaven» beschreven bijstelling van Toeslagen Herstel en de benodigde capaciteitsverhoging gaan ook gepaard met additionele materiële uitgaven. Dit leidt tot een herschikking naar overige materiële uitgaven van circa € 2,5 mln. in 2024, en ophoging van het uitgavenbudget overige materiële uitgaven van circa € 6,8 mln. in 2025 en circa € 1,9 mln. in 2026.
– Vanuit reserveringen van de Aanvullende Post (AP) wordt naar aanleiding van het bestedingsplan Werk aan Uitvoering (WaU) het uitgavenbudget opgehoogd met € 2 mln. in 2024, met € 4,8 mln. in 2025 en met € 1,2 mln. in 2026. Met deze middelen kunnen in het kader van het project Werken in de Actualiteit maatregelen worden genomen om hoge terugvorderingen te voorkomen.
Opdrachten
Als gevolg van de bij «Personele Uitgaven» beschreven bijstelling van Toeslagen Herstel vindt er een ophoging van budget plaats (circa € 7,3 mln. in 2025) van de Doorbraakmethode om ondersteuningsplannen van ernstig gedupeerden te maken, realiseren en monitoren. Ook wordt het budget opgehoogd met circa € 7,4 mln. in 2024 en circa € 7,7 mln. in 2025 voor de uitvoering van de regeling voor het kwijtschelden van private schulden in het kader van de Hersteloperatie Toeslagen door Sociale Banken Nederland (SBN).
Bijdrage aan medeoverheden
Gemeenten bieden brede hulp aan gedupeerden van de problemen met de kinderopvangtoeslag. Vanwege de toename van het verwachte aantal gedupeerden (zie ook de toelichting onder ‘(Schade)vergoeding' wordt in 2024 circa € 8,4 mln. aan budget beschikbaar gesteld en in 2025 circa € 12 mln. voor dit doel herschikt.
(Schade)vergoeding
Naar aanleiding van de bijstelling van de cijfers van Toeslagen Herstel op basis van de groei van aanmeldingen en gedupeerden vallen de compensatie- en hersteluitgaven in het kader van de Hersteloperatie Toeslagen naar verwachting hoger uit dan eerder begroot. Daaraan verbonden omvat de bijstelling Toeslagen Herstel een stijging van de kosten van bezwaren en beroepen. De groei van het aantal aanmeldingen leidt ook tot een ophoging van budget voor dwangsommen en een vernieuwde hogere raming van de rechtsbijstandregeling. Eventuele bijstellingen van de prognose zijn inzichtelijk in de voortgangsrapportage Hersteloperatie Toeslagen11.
De bijstelling leidt tot ophoging van uitgavenbudget op (schade)vergoedingen van circa € 262,6 mln. in 2024 en circa € 412,0 mln. in 2025. Deze beschikbare middelen zijn verdeeld over hogere uitgaven binnen de 30k-regeling, de integrale beoordeling, de kindregeling, de ex-partnerregeling, de HZK-regeling (huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget), dwangsommen en private schuldenregeling. Hiervan is circa € 104 mln. in 2024 en circa € 198 mln. in 2025 overgeheveld vanuit de Aanvullende Post (AP). Een integraal overzicht van de financiële stand van zaken van de Hersteloperatie Toeslagen is te vinden in de bijlagen van de Voorjaarsnota 2024.