Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 621.447 | 0 | 621.447 | 254.303 | 875.750 | 89.553 | 77.094 | 71.016 | 66.702 | 619.294 |
Uitgaven | 622.121 | 0 | 622.121 | 254.303 | 876.424 | 89.553 | 77.094 | 71.016 | 66.702 | 619.294 | |
11.1 | Apparaat (excl. AIVD) | 622.121 | 0 | 622.121 | 254.303 | 876.424 | 89.553 | 77.094 | 71.016 | 66.702 | 619.294 |
Personele uitgaven | 325.782 | 0 | 325.782 | 156.422 | 482.204 | 70.413 | 58.787 | 49.643 | 45.890 | 304.403 | |
Eigen personeel | 292.158 | 0 | 292.158 | 90.516 | 382.674 | 70.028 | 58.589 | 49.240 | 45.476 | 283.450 | |
Inhuur externen | 28.038 | 0 | 28.038 | 64.306 | 92.344 | 354 | 167 | 382 | 388 | 16.043 | |
Overige personele uitgaven | 5.586 | 0 | 5.586 | 1.600 | 7.186 | 31 | 31 | 21 | 26 | 4.910 | |
Materiële uitgaven | 296.137 | 0 | 296.137 | 97.471 | 393.608 | 19.128 | 18.295 | 21.361 | 20.800 | 314.678 | |
Bijdrage SSO's | 282.231 | 0 | 282.231 | 71.113 | 353.344 | 15.801 | 15.188 | 17.445 | 17.370 | 295.817 | |
ICT | 1.381 | 0 | 1.381 | 16.920 | 18.301 | 32 | 29 | 26 | 26 | 1.407 | |
Overige materiële uitgaven | 12.525 | 0 | 12.525 | 9.438 | 21.963 | 3.295 | 3.078 | 3.890 | 3.404 | 17.454 | |
Bijdrage aan agentschappen | 202 | 0 | 202 | 410 | 612 | 12 | 12 | 12 | 12 | 213 | |
Diverse bijdragen | 202 | 0 | 202 | 410 | 612 | 12 | 12 | 12 | 12 | 213 | |
Ontvangsten | 21.120 | 0 | 21.120 | 150.752 | 171.872 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21.120 | |
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
Het gaat hier om diverse mutaties, voornamelijk:
De stand van de uitgavenbudgetten voor het tariefgefinancierde deel van Doc-Direkt, OBF en RIS worden op het juiste niveau gebracht. Daarnaast worden er middelen beschikbaar gesteld voor de doorontwikkeling van Doc-Direkt naar een rijksorganisatie voor de Informatiehuishouding.
In het programma Beter Samen Werken (BSW) werken FIN, SZW, VWS en BZK samen om te komen tot een voor Rijkambtenaren duidelijkere en betere ondersteuning van het werkproces van de informatiehuishouding en informatievoorziening, voornamelijk met betrekking tot de Wet Open Overheid. Voor 2024 wordt er € 16,2 mln. aan middelen beschikbaar gesteld. Via een kasschuif wordt € 12,4 mln. van 2024 naar de jaren 2025 (€ 6,2 mln.) en 2026 (€ 6,2 mln.) geschoven om zo de middelen in het juiste kasritme te zetten.
Via een kasschuif worden middelen voor de extra interne capaciteit om aan de versnellingstafels bij te dragen in het juiste ritme te zetten.
Er vindt een reallocatie plaats van artikel 6.2 opdrachten overheidsdienstverlening ten behoeve van het realiseren van beleidsambities met het oog op ontwikkelingen in relatie tot generatieve AI.
De loon- en prijsbijstelling tranche 2024 is verwerkt. Het gaat om € 27,0 mln. voor 2024 aflopend naar € 21,7 mln. in 2029.
Inhuur externen
Het gaat hier om diverse mutaties, voornamelijk:
De stand van de uitgavenbudgetten voor het tariefgefinancierde deel van Doc-Direkt, OBF en RIS worden op het juiste niveau gebracht.
Er vindt een reallocatie plaats van beleidsartikel 5 naar externe inhuur vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet om zo op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Hiermee worden bevoegd gezag ondersteund in hun implementatieopgave door onder andere de inzet van Regionale Invoeringsondersteuningscoaches (RIO's).
Er vindt een reallocatie plaats van beleidsartikel 3 naar externe inhuur om de uitgaven voor het opzetten, ondersteunen en aanjagen van een nieuwe werkwijze rondom capaciteit en uitvoeringskracht woningbouw op het juiste instrument te verantwoorden.
De loon- en prijsbijstelling tranche 2024 isverwerkt. Het gaat om € 7,3 mln. voor 2024 aflopend naar € 0,9 mln. in 2029.
Materiële uitgaven
Bijdrage SSO's
Het gaat hier om diverse mutaties, voornamelijk:
De stand van de uitgavenbudgetten voor het tariefgefinancierde deel van Doc-Direkt, OBF en RIS worden op het juiste niveau gebracht.
De raming van de kosten van de dienstverlening van baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's) wordt bijsteld.
De loon- en prijsbijstelling tranche 2024 is verwerkt. Het gaat om € 13,5 mln. voor 2024 oplopend naar € 14,3 mln. in 2029.
ICT
De stand van de uitgavenbudgetten voor het tariefgefinancierde deel van Doc-Direkt, OBF en RIS worden op het juiste niveau. Daarnaast worden er middelen beschikbaar gesteld voor de doorontwikkeling van Doc-Direkt.
Overige materiële uitgaven
De stand van de uitgavenbudgetten voor het tariefgefinancierde deel van Doc-Direkt, OBF en RIS worden op het juiste niveau gebracht.
De loon- en prijsbijstelling tranche 2024 is verwerkt. Het gaat om € 2,1 mln. voor 2024 oplopend naar € 2,8 mln. in 2029.
Ontvangsten
Dit betreft voornamelijk tariefgefinancierde dienstverlening van OBF, RIS en Doc-Direkt. De stand van de ontvangstenbudgetten wordt voor het tariefgefinancierde deel van deze organisaties op het juiste niveau gebracht.
Daarnaast zijn er meerontvangsten van de dienstverlening van de baten-lasten agentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). Middels een desaldering worden de geraamde kosten verhoogd. Zie ook de toelichting bij het instrument bijdrage SSO's.