In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties tot en met t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 309.676 | 0 | 309.676 | 64.224 | 373.900 | ‒ 91.342 | 110.660 | 43.577 | ‒ 74.123 | 383.272 |
Uitgaven | 802.998 | 0 | 802.998 | 21.725 | 824.723 | 6.725 | ‒ 70.234 | 2.155 | 2.155 | 900.134 | |
3.1 | Mondiale gezondheid en seksuele en reproductieve gezondheid en rechten | 508.537 | 0 | 508.537 | 1.725 | 510.262 | 1.725 | ‒ 70.234 | 2.155 | 2.155 | 558.939 |
Subsidies (regelingen) | 201.576 | 0 | 201.576 | 9.618 | 211.194 | 2.765 | ‒ 613 | ‒ 5.139 | ‒ 6.254 | 271.840 | |
Mondiale gezondheid en SRGR | 201.576 | 0 | 201.576 | 9.618 | 211.194 | 2.765 | ‒ 613 | ‒ 5.139 | ‒ 6.254 | 271.840 | |
Opdrachten | 17.825 | 0 | 17.825 | 0 | 17.825 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17.975 | |
Mondiale gezondheid en SRGR | 17.825 | 0 | 17.825 | 0 | 17.825 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17.975 | |
Bijdrage aan agentschappen | 139 | 0 | 139 | 0 | 139 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 | |
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 139 | 0 | 139 | 0 | 139 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 288.997 | 0 | 288.997 | ‒ 7.893 | 281.104 | ‒ 1.040 | 2.768 | 7.294 | 8.409 | 269.024 | |
WHO/PAHO | 6.713 | 0 | 6.713 | 409 | 7.122 | 409 | 409 | 409 | 409 | 7.122 | |
Mondiale gezondheid en SRGR | 184.882 | 0 | 184.882 | ‒ 8.302 | 176.580 | ‒ 1.449 | 2.359 | 6.885 | 8.000 | 164.500 | |
UNFPA | 60.000 | 0 | 60.000 | 0 | 60.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60.000 | |
UNAIDS | 23.000 | 0 | 23.000 | 0 | 23.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23.000 | |
Partnershipprogramma WHO | 14.402 | 0 | 14.402 | 0 | 14.402 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14.402 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 72.389 | 0 | 0 | 0 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 72.389 | 0 | 0 | 0 | |
3.2 | Vrouwenrechten en gendergelijkheid | 47.609 | 0 | 47.609 | 0 | 47.609 | 0 | 0 | 0 | 0 | 52.439 |
Subsidies (regelingen) | 34.109 | 0 | 34.109 | 0 | 34.109 | 0 | 0 | 0 | 0 | 46.439 | |
Vrouwenrechten | 34.109 | 0 | 34.109 | 0 | 34.109 | 0 | 0 | 0 | 0 | 46.439 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 13.500 | 0 | 13.500 | 0 | 13.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.000 | |
Vrouwenrechten | 7.500 | 0 | 7.500 | 0 | 7.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
UNWOMEN | 6.000 | 0 | 6.000 | 0 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.000 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.3 | Maatschappelijk middenveld | 182.859 | 0 | 182.859 | 20.000 | 202.859 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 219.206 |
Subsidies (regelingen) | 167.592 | 0 | 167.592 | 15.870 | 183.462 | 3.843 | 5.345 | 5.345 | 5.345 | 217.056 | |
Versterking maatschappelijk middenveld | 167.592 | 0 | 167.592 | 15.870 | 183.462 | 3.843 | 5.345 | 5.345 | 5.345 | 217.056 | |
Opdrachten | 7.282 | 0 | 7.282 | 0 | 7.282 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.000 | |
Versterking maatschappelijk middenveld | 6.000 | 0 | 6.000 | 0 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.000 | |
Versterking maatschappelijk middenveld Monitoringsfonds | 1.282 | 0 | 1.282 | 0 | 1.282 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 7.985 | 0 | 7.985 | 4.130 | 12.115 | 1.157 | ‒ 5.345 | ‒ 5.345 | ‒ 5.345 | 150 | |
Versterking maatschappelijk middenveld | 7.985 | 0 | 7.985 | 4.130 | 12.115 | 1.157 | ‒ 5.345 | ‒ 5.345 | ‒ 5.345 | 150 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.4 | Onderwijs | 63.993 | 0 | 63.993 | 0 | 63.993 | 0 | 0 | 0 | 0 | 69.550 |
Subsidies (regelingen) | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoeksprogramma's | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 60.140 | 0 | 60.140 | 0 | 60.140 | 0 | 0 | 0 | 0 | 69.550 | |
Onderwijs | 200 | 0 | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 | |
Onderzoeksprogramma's | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.500 | |
Hoger Onderwijs | 57.940 | 0 | 57.940 | 0 | 57.940 | 0 | 0 | 0 | 0 | 67.950 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 2.353 | 0 | 2.353 | 0 | 2.353 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderwijs | 2.353 | 0 | 2.353 | 0 | 2.353 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
VerplichtingenIn 2024 is er per saldo sprake van een verhoging van het verplichtingenbudget, voornamelijk toe te schrijven aan de uitvoering van landenprogramma’s in Benin, Oeganda en Burundi. In Benin is een voor 2023 geplande activiteit op het gebied van veilige abortus uitgesteld naar 2024 en wordt het UNFPA programma voor seksuele voorlichting aan jongeren verlengd voor een nieuwe fase van vijf jaar. De ophoging van het verplichtingenbudget in Oeganda is vooral voor de nieuwe fase van UNFPA’s ANSWER-programma. In Burundi wordt een meerjarige verplichting aangegaan in verband met de samenwerking met de universiteit in Burundi als onderdeel van het SRGR-programma.
Het verplichtingenbudget in 2025 gaat omlaag en in 2026 omhoog vanwege het doorschuiven van het UNAIDS arrangement welke nu voor 2026 is gepland. Hierdoor wijzigt de verplichtingenruimte wat in 2028 tot een verlaging leidt.
In aanvulling daarop verhoogt het verplichtingenbudget in 2026 en in 2027 vanwege de continuering van het HIV/AIDS-programma in Mozambique.
De verlaging in 2028 van het van verplichtingenbudget is vanwege de aanpassingen van het verplichtingenritme voor UNAIDS arrangement als toegelicht bij 2025.
Uitgaven
De uitgaven voor 2024 op artikel 3 Sociale vooruitgang zijn voor 85% juridisch verplicht (stand midden april 2024).
Artikelonderdeel 3.1Er is sprake van een per saldo verhoging van uitgaven op Global Health voor de jaren 2024 tot en met 2029 vanwege een overheveling vanuit beleidsartikel 2.2 voor een bijdrage aan het Global Analysis and Assessment of Sanitation and Drinking Water programma van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO/GLAAS).
Artikelonderdeel 3.3Er wordt bijgestuurd op het uitgavenbudget in 2024 en 2025 ter voorkoming dat contracten met partnerorganisaties onder het VMM-subsidiekader Power of Voices zouden moeten worden open gebroken na het initieel verwerken van de ODA-ombuigingen uit 2023 en verder vanwege de forse asieltegenvaller bij voorjaarsnota 2023.
Nog te verdelenAls gevolg van de hogere bezetting en prijs bij het COA van eerstejaars asielzoekers uit DAC-landen, heeft er een herschikking plaatsgevonden binnen het ODA-budget. Dit betekent een ombuiging op de BHOS-programma’s in 2026. Op artikel 3 wordt EUR 72 miljoen omgebogen in 2026. Deze ombuiging is administratief geboekt op het instrument «nog te verdelen» binnen artikelonderdeel 3.1. Bij een volgend begrotingsmoment wordt inzichtelijk gemaakt hoe de ombuiging is verwerkt en is verdeeld naar de artikelonderdelen.