Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2023 | 2023 | 2023 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 478 202 | 0 | 478 202 | ‒ 23 270 | 454 932 | ‒ 128 952 | 935 262 | ‒ 198 233 | ‒ 23 450 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 849 037 | 0 | 849 037 | ‒ 109 595 | 739 442 | ‒ 85 282 | ‒ 107 698 | ‒ 67 733 | 0 | |
waarvan juridisch verplicht | 85% | 72% | ||||||||
3.1 | Mondiale gezondheid en seksuele en reproductieve gezondheid en rechten | 530 578 | 0 | 530 578 | ‒ 107 595 | 422 983 | ‒ 85 282 | ‒ 107 698 | ‒ 67 733 | 0 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Mondiale gezondheid en SRGR | 216 255 | 0 | 216 255 | 14 610 | 230 865 | 13 327 | 20 819 | 32 772 | 40 842 | |
Global Fund to Fight Aids, Malaria and Tuberculosis | 52 000 | 0 | 52 000 | ‒ 52 000 | 0 | ‒ 52 000 | ‒ 52 000 | ‒ 52 000 | ‒ 52 000 | |
Opdrachten | ||||||||||
Mondiale gezondheid en SRGR | 17 825 | 0 | 17 825 | ‒ 1 428 | 16 397 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 100 | 0 | 100 | 37 | 137 | 39 | 40 | 42 | 72 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||
WHO/PAHO | 6 713 | 0 | 6 713 | 0 | 6 713 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mondiale gezondheid en SRGR | 112 469 | 0 | 112 469 | 71 941 | 184 410 | 71 948 | 64 455 | 54 000 | 38 900 | |
UNFPA | 60 000 | 0 | 60 000 | 0 | 60 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
UNAIDS | 20 000 | 0 | 20 000 | 3 000 | 23 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | |
Partnershipprogramma WHO | 15 216 | 0 | 15 216 | ‒ 814 | 14 402 | ‒ 814 | ‒ 814 | ‒ 814 | ‒ 814 | |
Global Fund to Fight Aids, Malaria and Tuberculosis | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
UNICEF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrouwenrechten en keuzevrijheid | 30 000 | 0 | 30 000 | ‒ 30 000 | 0 | ‒ 30 000 | ‒ 30 000 | ‒ 30 000 | ‒ 30 000 | |
Nog te verdelen | ||||||||||
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | ‒ 112 941 | ‒ 112 941 | ‒ 90 782 | ‒ 113 198 | ‒ 74 733 | 0 | |
3.2 | Vrouwenrechten en gendergelijkheid | 51 667 | 0 | 51 667 | ‒ 2 000 | 49 667 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Vrouwenrechten | 33 367 | 0 | 33 367 | 3 700 | 37 067 | 4 800 | 4 800 | 12 300 | 12 300 | |
Opdrachten | ||||||||||
Vrouwenrechten | 1 000 | 0 | 1 000 | ‒ 1 000 | 0 | ‒ 1 000 | ‒ 1 000 | ‒ 1 000 | ‒ 1 000 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Vrouwenrechten | 11 300 | 0 | 11 300 | ‒ 4 700 | 6 600 | ‒ 3 800 | ‒ 3 800 | ‒ 11 300 | ‒ 11 300 | |
UNWOMEN | 6 000 | 0 | 6 000 | 0 | 6 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.3 | Maatschappelijk middenveld | 197 242 | 2 400 | 199 642 | 0 | 199 642 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Twinningsfaciliteit Suriname | 700 | 0 | 700 | 150 | 850 | ‒ 700 | ‒ 700 | 0 | 0 | |
Versterking maatschappelijk middenveld | 180 845 | 2 400 | 183 245 | ‒ 2 188 | 181 057 | ‒ 247 | ‒ 941 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Versterking maatschappelijk middenveld | 6 000 | 0 | 6 000 | 0 | 6 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Versterking maatschappelijk middenveld Monitoringsfonds | 1 000 | 0 | 1 000 | 417 | 1 417 | 282 | 291 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Versterking maatschappelijk middenveld | 8 697 | 0 | 8 697 | 1 621 | 10 318 | 665 | 1 350 | 0 | 0 | |
3.4 | Onderwijs | 69 550 | ‒ 2 400 | 67 150 | 0 | 67 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Onderzoeksprogramma's | 1 500 | 0 | 1 500 | 0 | 1 500 | 0 | 0 | 0 | ‒ 1 500 | |
Opdrachten | ||||||||||
Onderwijs | 0 | 0 | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 100 | |
Onderzoekprogramma's | 2 000 | 0 | 2 000 | 0 | 2 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Hoger Onderwijs | 46 635 | ‒ 2 400 | 44 235 | 6 697 | 50 932 | 16 697 | 19 050 | 19 050 | 20 650 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Onderwijs | 9 415 | 0 | 9 415 | ‒ 6 897 | 2 518 | ‒ 6 897 | ‒ 9 250 | ‒ 9 250 | ‒ 9 250 | |
Global partnership for education | 10 000 | 0 | 10 000 | 0 | 10 000 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt cumulatief verhoogd t/m 2028. In 2023 wordt de verhoging veroorzaakt door het aangaan van nieuwe verplichtingen voor intensiveringsmiddelen voor mondiale gezondheid en SRGR uit het regeerakkoord. Het betreft met name gedelegeerde middelen op diverse posten. De daling in 2024 wordt met name veroorzaakt door verlaging van het verplichtingenbudget op de ZMA Addis Abeba, omdat de meerjarige verplichtingenruimte uit de pas loopt met het kasbudget op artikel 3.1. De verhoging in 2025 is met name te wijten aan de start van het beoogde nieuwe subsidiekader voor het maatschappelijke middenveld op artikel 3.3. De daling in 2026 wordt met name veroorzaakt doordat geen nieuwe fase voor het GPE programma is voorzien op artikel 3.4. De daling in 2027 wordt met name veroorzaak door verlaging van het verplichtingenbudget op ZMA Addis Abeba, omdat de meerjarige verplichtingenruimte uit de pas loopt met het kasbudget op artikel 3.1.
Uitgaven
Artikelonderdeel 3.1
Het uitgavenbudget op artikelonderdeel 3.1 is jaarlijks verhoogd met EUR 7 miljoen tot en met 2026. Deze verhoging vindt plaats in het kader van verlenging van het sociale beschermingsprogramma in Benin.
Artikelonderdeel 3.3
Op het uitgavenbudget van artikelonderdeel 3.3 is het amendement van het lid Hammelburg (kamerstuknummer 36200-XVII-8) verwerkt. Er is EUR 2,4 mln toegevoegd vanaf artikelonderdeel 3.4 ten behoeve van de bescherming van mensenrechten van LHBTIQ+ personen in de regio Oost-, Centraal Europa en de Kaukasus.
Nog te verdelen
Als gevolg van hogere kosten voor eerstejaarsopvang asielzoekers neemt het BHOS-budget tot en met 2026 af. Dit heeft tot gevolg dat het budget op diverse thema's is aangepast. De mutaties zijn verdeeld en binnen het thema opgenomen onder het instrument ‘nog te verdelen’. De verwerking van deze bijstellingen op artikelonderdeel niveau zal uiterlijk op Prinsjesdag 2023 aan de Kamer worden vermeld.