Budgettaire gevolgen van uitvoering
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.926.881 | 96.319 | 2.023.200 |
Uitgaven | 1.397.451 | 45.900 | 1.443.351 |
Waarvan juridisch verplicht | 96% | ||
15.01 Exploitatie | 12.147 | 0 | 12.147 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 12.147 | 0 | 12.147 |
15.02 Onderhoud en vernieuwing | 671.135 | ‒ 42.332 | 628.803 |
15.02.01 Onderhoud | 534.885 | ‒ 13.982 | 520.903 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 534.055 | ‒ 13.900 | 520.155 |
15.02.04 Vernieuwing | 136.250 | ‒ 28.350 | 107.900 |
15.03 Ontwikkeling | 188.567 | 84.844 | 273.411 |
15.03.01 Aanleg | 176.627 | 86.637 | 263.264 |
15.03.02 Planning en studies | 3.890 | 2.517 | 6.407 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 1.937 | 0 | 1.937 |
15.03.03 Optimalisering gebruik | 8.050 | ‒ 4.310 | 3.740 |
15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 91.675 | 2.213 | 93.888 |
15.06 Netwerkgebonden kosten | 433.927 | 1.175 | 435.102 |
15.06.01 Apparaatkosten RWS | 399.860 | 990 | 400.850 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 399.860 | 990 | 400.850 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 34.067 | 185 | 34.252 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 34.067 | 185 | 34.252 |
Ontvangsten | 39.569 | 6.242 | 45.811 |
15.09 Ontvangsten | 39.569 | 6.242 | 45.811 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt bij de tweede suppletoire begroting per saldo met € 96,3 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
– Aanvullend budget voor de verruiming van het Julianakanaal (€ 110,1 miljoen): zie toelichting bij de uitgavenmutaties.
– Verplichtingensaldo 2024 Onderhoud en vernieuwing (- € 11,2 miljoen): Er wordt € 72 miljoen aan verplichtingenbudget naar 2025 verschoven. Dit betreft hoofdzakelijk vertraging bij het project VTS Amsterdam-Rijnkanaal vanwege vertraging in de oplvering van verkeersposten en bij het project renovatie Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1 vanwege vertraging bij de start van de aanbesteding. Daartegenover staat een verplichtingenophoging in 2024 van € 60,8 miljoen. Dit verplichtingenbudget is bedoeld voor het project Tilburg 3 vanwege een scopeuitbreiding.
– Verplichtingensaldo 2024 Aanleg (€ 0,9 miljoen): op het hoofdproduct aanleg wordt voor € 0,9 miljoen aan verplichtingenbudget via het saldo naar latere jaren geschoven. Het verplichtingenbudget voor de Nieuwe Sluis Terneuzen is met € 19,8 miljoen opgehoogd. Tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever zijn diverse aanvullende opdrachten verplicht die in de afrondingsfase spelen. Deze schuif is per abuis dubbel verwerkt. Dit wordt gecorrigeerd bij slotwet. Daartegenover staat dat voor Twentekanalen fase 2 (- € 3,6 miljoen), Lemmer-Delfzijl 2 ( ‒ € 5,3 miljoen) en overige projecten (- € 9,9 miljoen) vanwege vertragingen verplichtingenbudget naar latere jaren verschoven wordt.
– Het restant wordt verklaard door diverse kleine mutaties (- € 3,5 miljoen).
Sommige verplichtingenmutaties hangen samen met uitgavenmutaties die hieronder verder worden toegelicht.
Uitgaven
Het totaal van de mutaties tweede suppletoire begroting bedraagt een verhoging van per saldo € 45,9 miljoen. De belangrijkste mutaties worden hieronder per artikelonderdeel toegelicht.
15.02 Onderhoud en vernieuwing
Het budget is op artikelonderdeel 15.02 bij de tweede suppletoire begroting verlaagd met € 42,3 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door:
Aandeel meerkosten project Julianakanaal (- € 13,9 miljoen).
Op 23 februari 2023 heeft een calamiteit plaatsgevonden, waarbij de bouwkuip voor de verbreding van het Julianakanaal ter hoogte van Berg-Obbicht is volgelopen. In maart 2024 is besloten dat het werk afgemaakt wordt in een drooggezet kanaal. Bij de voorbereiding kwamen onverwachte zaken naar boven, waaronder de staat van de bodem van het kanaal. Duidelijk is geworden dat voor het herstel van het kanaal en het afmaken van de verruiming meer budget nodig is. Het aandeel voor onderhoud in de meerkosten is een bedrag van € 13,9 miljoen. Het bedrag van € 13,9 miljoen wordt overgeboekt van Onderhoud en Vernieuwing naar Ontwikkeling waar het wordt toegevoegd aan het aanlegbudget van Julianaknaal.
Saldo 2024
De verlaging van € 28,4 miljoen heeft plaatsgevonden op:
– Het realisatieprogramma vernieuwing (- € 25,1 miljoen): Het betreft hier verschuivingen van budget naar 2025 op project Marijkesluis (- € 8,6 miljoen), Sluizen Weurt en Heumen (- € 5,8 miljoen), Verkeerspost Nijmegen (- € 4,4 miljoen): vertraging doordat tijdelijke verkeerspost niet op beoogde locatie kan worden geplaatst, VTS Amsterdam Rijnkanaal (- € 4,4 miljoen): vertraging in opstart werkzaamheden, en verschuivingen bij overige projecten (- € 17,8 miljoen). Daar staan hogere uitgaven tegenover op o.a. Renovatie Spooldersluis (€ 5,7 miljoen) werkzaamheden uit 2025 worden eerder uitgevoerd. Spijkenisserbrug (4,3 miljoen) werkzaamheden zijn in overleg aannemer naar voren gehaald. Overige projecten (€ 5,9 miljoen)
– De reservering vernieuwing (- € 3,2 miljoen): Dit betreft kleine aanpassingen in kasreeksen in verband met projectbesluiten die in 2024 genomen worden.
15.03 Ontwikkeling
Het budget is op artikelonderdeel 15.03 bij de tweede suppletoire begroting verhoogd met € 84,8 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door:
Saldo 2024
Er is sprake van een hogere realisatie ten opzichte van de programmering van € 22 miljoen. Op dit artikelonderdeel is een overprogrammering opgenomen van € 49,1 miljoen in 2024. Daarmee zijn er hogere kasuitgaven van € 71 miljoen. De hogere programma-uitgaven van € 22 miljoen wordt veroorzaakt door het saldo over 2024 van de volgende projecten in de aanlegfase, in de planning- en studiefase en bij optimalisering gebruik:
Aanleg (€ 28,5 miljoen)
– Maasroute tweede fase (€ 51,1 miljoen): Het budget is met € 110,1 miljoen opgehoogd voor de financiering van de meerkosten voor het oplossen van de situatie die na de calamiteit in februari 2023 is ontstaan en het verbreden van het Julianakanaal. Een deel van dit budget (€ 59 miljoen) wordt doorgeschoven naar 2025, omdat dit deel van het budget niet dit jaar maar volgend jaar tot besteding komt.
– Verruiming Twentekanalen fase 2 (- € 5,9 miljoen): Project is afgerond op enkele restpunten na. Er is een meevaller van € 2,3 miljoen i.v.m. lagere verrekening staalprijzen en vrijval risicoreservering. Hierbij is rekening gehouden met een noodzakelijke scopeuitbreiding voor de extra kegelligplaats (€ 2 miljoen). Daarnaast schuift een deel van de restwerkzaamheden door naar 2025.
– Diverse projecten in de aanlegfase (- € 16,7 miljoen) o.a.: Walradarsystemen (- € 3,9 miljoen): vertraging in de werkzaamheden Radarpost Den Helder en het aanbrengen camera netwerk haven Den Helder; project Toekomst Visie Waal (- € 4,1 miljoen): het project is nagenoeg afgerond, restpunten zijn o.a. de overeenkomst voor het fietspad, mogelijke kosten uit de onteigingsprocedure en voor aanvullende wensen. Deze uitgaven worden volgend jaar verwacht; Lemmer-Delfzijl 2 (- € 5,6 miljoen): met name vanwege vertraging in werkzaamheden op het deelproject aanbrengen glasvezelverbinding.
Planning en studies (- € 2,2 miljoen)
De lagere realisatie wordt met name veroorzaakt door lagere uitgaven voor de projecten Houtrakpolder (- € 1 miljoen) en Wilhelminakanaal (- € 0,7 miljoen).
Optimalisering gebruik (- € 4,3 miljoen):
De lagere realisatie vindt plaats bij Modal Shift van weg naar water door een aangepaste manier van bevoorschotting en een lagere belangstelling voor de subsidieregeling dan verwacht.
Het saldo wordt in 2025 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Dekking meerkosten project Julianakanaal (€ 13,9 miljoen)
Het projectbudget wordt opgehoogd met het onderhoudsaandeel in de meerkosten (€ 13,9 miljoen). De meerjarige dekking maakt onderdeel uit van de Voorjaarsbesluitvorming en zal binnen het MF van dekking worden voorzien.
Tot slot hebben diverse kleine mutaties de uitgaven met € 0.1 miljoen verlaagd.
15.04 geïntegreerde contractvormen/PPS
De mutaties op geïntegreerde contractvormen/PPS in de tweede suppletoire begroting 2023 zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).
15.06 Netwerkgebonden kosten
De mutaties op netwerkgebonden kosten in de tweede suppletoire begroting zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).
15.09 Ontvangsten
Het budget op de ontvangsten is bij de tweede suppletoire begroting verhoogd met € 6,2 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door niet in begroting vastgelegde extra ontvangen CEF-subsidie Overnachtingshaven Spijk (€ 3.7 miljoen) en het VBS tarief (€ 2.2 miljoen).