Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 206.847 | 5.600 | 212.447 |
Uitgaven | 206.847 | ‒ 1.400 | 205.447 | |
3.0 | Wetgeving en controle Tweede Kamer | 206.847 | ‒ 1.400 | 205.447 |
Institutionele inrichting | 140.203 | 1.900 | 142.103 | |
Apparaat Tweede Kamer | 138.822 | 2.500 | 141.322 | |
Onderzoeksbudget | 1.381 | ‒ 600 | 781 | |
Materiële uitgaven | 66.644 | ‒ 3.300 | 63.344 | |
Drukwerk | 2.209 | 0 | 2.209 | |
Fractiekosten | 57.670 | ‒ 2.700 | 54.970 | |
Uitzending leden | 532 | 0 | 532 | |
Parlementaire enquêtes | 3.765 | ‒ 600 | 3.165 | |
Bijdrage ProDemos | 2.468 | 0 | 2.468 | |
Ontvangsten | 3.639 | 4.500 | 8.139 | |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Uitgaven
Institutionele inrichting
Dit betreft een reallocatie van de fractiekosten naar het apparaat Tweede Kamer. De fractiekosten vallen lager uit doordat het effect van het CAO-akkoord bij de fractiegelden zich pas voor doet in 2025. De hogere kosten voor het apparaat Tweede Kamer worden onder andere veroorzaakt door hogere uitgaven binnen de dienst Automatisering en het oprichten van een nieuwe stafdienst.
Ontvangsten
De hogere ontvangsten hangen samen met het feit dat een aantal fracties te kennen heeft gegeven dat hun egalisatiereserve het maximum heeft bereikt. Het bedrag dat boven het maximum uitkomt wordt teruggestort naar BZK.