Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 176.115 | 0 | 176.115 | 37.769 | 213.884 | 18.719 | 16.219 | 15.353 | 24.779 | 182.994 |
Uitgaven | 176.115 | 0 | 176.115 | 37.769 | 213.884 | 18.719 | 16.219 | 15.353 | 24.779 | 182.994 | |
3.0 | Wetgeving en controle Tweede Kamer | 176.115 | 0 | 176.115 | 37.769 | 213.884 | 18.719 | 16.219 | 15.353 | 24.779 | 182.994 |
Institutionele inrichting | 126.716 | 0 | 126.716 | 23.925 | 150.641 | 18.965 | 14.419 | 12.528 | 13.954 | 130.931 | |
Apparaat Tweede Kamer | 125.378 | 0 | 125.378 | 20.481 | 145.859 | 16.222 | 12.676 | 12.485 | 13.911 | 129.553 | |
Onderzoeksbudget | 1.338 | 0 | 1.338 | 3.444 | 4.782 | 2.743 | 1.743 | 43 | 43 | 1.378 | |
Materiële uitgaven | 49.399 | 0 | 49.399 | 13.844 | 63.243 | ‒ 246 | 1.800 | 2.825 | 10.825 | 52.063 | |
Drukwerk | 2.146 | 0 | 2.146 | 63 | 2.209 | 63 | 63 | 63 | 63 | 2.209 | |
Fractiekosten | 44.010 | 0 | 44.010 | 13.660 | 57.670 | ‒ 411 | 1.635 | 2.660 | 10.660 | 46.854 | |
Uitzending leden | 517 | 0 | 517 | 15 | 532 | 15 | 15 | 15 | 15 | 532 | |
Parlementaire enquêtes | 345 | 0 | 345 | 19 | 364 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage ProDemos | 2.381 | 0 | 2.381 | 87 | 2.468 | 87 | 87 | 87 | 87 | 2.468 | |
Ontvangsten | 3.639 | 0 | 3.639 | 0 | 3.639 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.639 | |
Toelichting
Institutionele inrichting
Apparaat Tweede Kamer
Door de vertraging van de renovatie van het Binnenhof moeten er vervangingsinvesteringen gemaakt worden in technische componenten. Ook worden er extra kosten gemaakt voor onderzoeken en adviesopdrachten.
Daarnaast worden de ondersteunende diensten zwaarder belast met het uitvoeren van complexere opdrachten in de wereld van nu. En proberen we een Kamerorganisatie te realiseren die vooruit kan handelen en kan inspelen op de hedendaagse vragen van de politiek. Op verschillende terreinen is versterking van de bedrijfsvoering onmisbaar.
De veiligheidssituatie van het pand, de systemen en de leden van de Tweede Kamer vragen om een structurele investering van personeel en materieel.
En voor bedrijfsvoering van de Tweede Kamer is aanvullend budget nodig voor IV-initiatieven, aanpassingen van contracten en onderhoud en beheer op ICT-gebied.
Als gevolg van de verkiezingen worden er incidentele kosten gemaakt voor de interne verhuizing en begeleiding van het formatieproces.
Onderzoeksbudget
In 2023 is het begrote bedrag voor de Parlementaire Enquête Fraudebeleid en Dienstverlening niet volledig benut. Aangezien Parlementaire Enquêtes per enquête gefinancierd worden zal het restant worden toegevoegd. In 2024 zal gestart worden met de Parlementaire Enquête Corona, hiervoor is aanvullend budget nodig.
Materiële uitgaven
Fractiekosten
De stijging van de fractiekosten komt voort uit de verkiezingen van 22 november 2023. Volgens de regeling voor financiële ondersteuning van fracties Tweede Kamer hebben krimpende fracties recht op één jaar doorbetaling van de oude maandelijkse bijdragen.
Daarnaast is in de meerjarenbegroting al rekening gehouden met het effect aan schokdemping bij reguliere verkiezingen. Door de vervroegde verkiezingen in 2023 moeten de bedragen in het juiste kasritme geplaatst worden.
Tot slot betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024 en de eindejaarsmarge. De colleges maken voor het rond krijgen van hun begroting en het zelf zo goed mogelijk op kunnen lossen van problematiek gebruik van de eindejaarsmarge.