Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het investeren in en instandhouden van het lucht materieel. De verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. De instandhouding is gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten zoals beschreven in beleidsartikel 4 (Koninklijke Luchtmacht) van de Begroting Hoofdstuk X.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.944.169 | 2.417.877 | 2.357.939 | 1.705.398 | 1.811.631 | 2.501.502 | 2.089.153 |
Uitgaven | 1.423.630 | 1.471.363 | 2.568.092 | 2.326.435 | 2.098.783 | 2.564.381 | 2.289.955 |
juridisch verplicht | 34,6% | ||||||
bestuurlijk gebonden | |||||||
beleidsmatig gereserveerd | 65,4% | ||||||
nog niet ingevuld/vrij te besteden | |||||||
Verwerving | |||||||
Opdrachten | 1.154.826 | 1.486.218 | 2.130.721 | 2.406.112 | 1.973.978 | 2.645.084 | 2.029.755 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 0 | 0 | 315.740 | 470.594 | 491.165 | 1.178.038 | 862.397 |
Verwerving: onderzoeksfase | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verwerving: realisatie | 1.154.826 | 1.486.218 | 1.814.981 | 1.935.518 | 1.482.813 | 1.467.046 | 1.167.358 |
Instandhouding | |||||||
Opdrachten | 268.804 | 334.769 | 437.371 | 483.083 | 503.611 | 517.222 | 507.652 |
Instandhouding Materieel | 268.804 | 334.769 | 437.371 | 483.083 | 503.611 | 517.222 | 507.652 |
Over-/ onderprogrammering | |||||||
Fonds | 0 | ‒ 349.624 | 0 | ‒ 562.760 | ‒ 378.806 | ‒ 597.925 | ‒ 247.452 |
Fonds | 0 | ‒ 349.624 | 0 | ‒ 562.760 | ‒ 378.806 | ‒ 597.925 | ‒ 247.452 |
Ontvangsten | 11.693 | 100 | 400 | 600 | 600 | 600 | 600 |
2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.912.624 | 1.220.339 | 1.118.091 | 1.144.632 | 1.093.472 | 984.907 | 1.132.387 | 1.324.389 | 1.840.927 | 2.482.261 |
Uitgaven | 1.875.394 | 1.306.159 | 1.385.602 | 1.471.566 | 1.368.112 | 1.323.220 | 1.388.126 | 2.177.783 | 1.905.648 | 2.355.215 |
juridisch verplicht | ||||||||||
bestuurlijk gebonden | ||||||||||
beleidsmatig gereserveerd | ||||||||||
nog niet ingevuld/vrij te besteden | ||||||||||
Verwerving | ||||||||||
Opdrachten | 1.439.230 | 767.218 | 685.910 | 685.731 | 634.662 | 526.216 | 634.112 | 870.404 | 1.392.963 | 2.045.943 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 791.118 | 378.402 | 344.711 | 399.424 | 339.320 | 249.117 | 278.049 | 513.806 | 851.496 | 1.647.402 |
Verwerving: onderzoeksfase | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verwerving: realisatie | 648.112 | 388.816 | 341.199 | 286.307 | 295.342 | 277.099 | 356.063 | 356.598 | 541.467 | 398.541 |
Instandhouding | ||||||||||
Opdrachten | 480.053 | 479.417 | 478.825 | 478.663 | 478.572 | 478.381 | 478.290 | 479.643 | 463.068 | 442.957 |
Instandhouding Materieel | 480.053 | 479.417 | 478.825 | 478.663 | 478.572 | 478.381 | 478.290 | 479.643 | 463.068 | 442.957 |
Over-/ onderprogrammering | ||||||||||
Fonds | ‒ 43.889 | 59.524 | 220.867 | 307.172 | 254.878 | 318.623 | 275.724 | 827.736 | 49.617 | ‒ 133.685 |
Fonds | ‒ 43.889 | 59.524 | 220.867 | 307.172 | 254.878 | 318.623 | 275.724 | 827.736 | 49.617 | ‒ 133.685 |
Ontvangsten | 700 | 800 | 800 | 900 | 900 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op uitgaven voor levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een overeenkomst is aangegaan. Voor 2024 gaat het naar verwachting om 34,6 % van het uitgaven budget. Het resterende deel, 65,4 % van dit artikel, is beleidsmatig gereserveerd voor noodzakelijk geachte investeringen en onderhoudsprogramma’s, waarvan het aangaan van de juridische verplichting wordt voorbereid.
De geraamde verplichtingen op artikel 4 betreffen zowel verplichtingen voor de verwerving als voor de instandhouding van lucht materieel. De raming van de verplichtingen is (deels) gebaseerd op het geplande moment dat voor een verwervingsproject een contract getekend wordt. Het moment waarop een contract daadwerkelijk wordt getekend, als eindfase van de verwerving, is afhankelijk van diverse factoren. Definitieve politieke besluitvorming over de reikwijdte en fasering van een project, samenwerking met derden en onderhandelingen met leveranciers, kunnen leiden tot een ander moment van het aangaan van de verplichting dan op dit moment is voorzien.
Verwerving lucht materieel
De geraamde uitgaven betreffen de uitgaven voor de verwerving van wapensystemen die in de lucht worden ingezet, zoals de jachtvliegtuigen (F-16 en F-35), helikopters (Apache, Chinook, Cougar en NH-90) en tank- en transportvliegtuigen. In de Defensienota 2022 is de behoefte kenbaar gemaakt om de MQ-9 capaciteit uit te breiden met vier additionele toestellen en te versterken met additionele sensoren.
Nieuw aan te kopen materieel (door middel van het verwervingsproject) leidt mogelijk tot hogere of lagere instandhoudingsuitgaven; hiermee wordt rekening gehouden in de raming van de investering. Op het moment dat het nieuw verworven materieel aan het betreffende defensieonderdeel wordt overgedragen, worden ook de hogere of lagere instandhoudingsuitgaven verrekend.
In onderstaande tabel wordt de planning weergegeven van de lucht materieelprojecten die zich in de voorbereidingsfase bevinden. Voor deze projecten wordt de behoeftestelling uitgewerkt. Ook de planning van de A-brieven van DMP-plichtige projecten is - indien van toepassing - in de tabel opgenomen.
Projecten in voorbereiding | Projectbudget | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CEMA capaciteit CLSK (ICR) | 100-250 | A-brief | |||||
Inrichten SOF Air R/W capaciteit (deelprojecten) | 250-1.000 | A-brief | A-brief | ||||
MSMT Block Upgrade | 100-250 | A-brief | |||||
Network Enabling Capabilities Helicopters | 100-250 | A-brief | |||||
Midlife Update MQ-9 | 100-250 | ||||||
Vervanging outsized luchttransportcapaciteit | 100-250 | ||||||
Verbetering Lucht-Lucht bewapening jachtvliegtuigen | 250-1.000 | ||||||
Midlife update strategisch luchttransport en AAR (MRTT) | 100-250 | ||||||
Operational Training Infrastructure | 250-1.000 | A-brief | |||||
Doorontwikkeling F-35 | >2.500 | Kamerbrief |
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2023 zijn de projecten MSMT Block Upgrade, Network Enabling Capabilities Helicopters, Midlife update MQ9, Midlife update strategisch luchttransport en AAR (MRTT) en Doorontwikkeling F-35 nieuw in de voorbereidingsfase.
Het DPO biedt een verdere uitwerking van deze projecten.
In onderstaande tabel wordt het projectbudget en de planning van Kamerbrieven weergegeven van de verwervingsprojecten voor lucht materieel die zich in de onderzoeksfase bevinden. In deze fase wordt onderzocht hoe invulling gegeven kan worden aan de behoefte.
Projecten in onderzoek | Projectbudget | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Deep Strike Capaciteit Air | 250-1.000 | B/D-brief |
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2023 is het project Deep Strike Air overgegaan van de voorbereidingsfase naar de onderzoeksfase.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de projecten voor lucht materieel die zich in de realisatiefase bevinden. Dit betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt ook weergegeven wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is (tenzij commercieel vertrouwelijk).
Projecten in realisatie | Projectbudget | t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verwerving F-35 | 7256,7 | 4899,4 | 623,4 | 518,4 | 429,0 | 276,0 | 510,5 |
AH-64D zelfbescherming (ASE) | 114,8 | 32,6 | 0,0 | 24,7 | 22,2 | 35,3 | 0,0 |
AH-64D Upgrade | 113,7 | 96,2 | 10,0 | 6,6 | 1,0 | 0,0 | 0,0 |
Apache Remanufacture | 1159,6 | 398,8 | 206,8 | 232,3 | 154,8 | 104,7 | 62,2 |
Chinook Vervanging & Modernisering | 1062,7 | 919,1 | 60,0 | 59,8 | 23,8 | 0,0 | 0,0 |
F-35: Verwerving middellange tot lange afstandsraket | 144,2 | 62,6 | 33,4 | 7,3 | 0,8 | 40,2 | 0,0 |
Uitbreiden en versterken MQ-9 capaciteit | 1.000-2.500 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
MLU NH90 | 250-1.000 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Multi Ship Multi Type (MSMT) Helikopter Simulatoren | 158,3 | 16,5 | 36,9 | 30,0 | 30,0 | 20,0 | 24,9 |
NH-90 | 1.240,2 | 1.141,2 | 36,0 | 32,0 | 14,0 | 11,0 | 6,0 |
Vervanging Medium Power Radars in Wier en Nieuw Milligen | 146,0 | 78,8 | 22,3 | 9,6 | 18,2 | 2,5 | 14,6 |
Vervanging strategisch luchttransport en AAR (MRTT) | 250-1.000 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Bouw en inrichten F135 motoronderhoudsfaciliteit (F-35) | 100-250 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Vervanging initiële vliegeropleidingscapaciteit | 100-250 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
MQ-9 SIGINT/ESM capaciteit | 100-250 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Verbetering AH-64E bewapening-Joint Air to Ground Missiles (JAGM) | 100-250 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Bewapening MQ-9 | 100-250 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Vervangen Medium Utility Helicopter SOF Air | 1.000-2.500 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Anti-A2AD capaciteit F-35 | 250-1.000 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Vervanging tactische luchttransport capaciteit | 1.000-2.500 | Commercieel vertrouwelijk |
Er zijn wijzigingen ten opzichte van de begroting 2023 opgetreden bij het volgende project:
– Het project Uitbreiden en versterken MQ-9 capaciteit (voorheen Medium Altitude Long Endurance Unmanned Aerial Vehicle (MALE UAV) is als gevolg van Defensienota 2022 uitgebreid met vier MQ-9 toestellen, ondersteunend materieel en aanvullende sensoren. De aanvullende sensoren betreffen een uitbreiding met maritieme radars en communications relay sensoren. De financiële reeks is teruggezet naar commercieel vertrouwelijk omdat de contractonderhandeling nog gaande zijn. Naar verwachting tekent Defensie in de tweede helft van 2023 het contract, met een beoogde levering van de extra toestellen in 2026.
– Ten opzichte van de begroting 2023 zijn de projecten Deep Strike Capaciteit Air, Bewapening MQ-9, Vervanging Medium Utility Helicopter, Anti-A2AD capaciteit F-35 overgegaan van de voorbereidingsfase naar de realisatiefase. Daarnaast is het project JAGM nieuw in de realisatiefase.
– Het project Vervanging tactische luchttransport capaciteit is overgegaan van de onderzoeksfase naar de realisatiefase.
– Het project Bouw en inrichting F135 motorenonderhoudsfaciliteit (F-35) is als commercieel vertrouwelijk aangemerkt. Voor dit project geldt een internationale afspraak dat hiervoor geen bedragen openbaar worden gemaakt.
Het DPO biedt een verdere uitwerking van de in de tabel genoemde projecten.
De geraamde uitgaven voor instandhouding van Luchtmaterieel betreffen de instandhoudingsuitgaven van het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK). In de instandhoudingsfase wordt het wapensysteem door CLSK in gebruik genomen en in stand gehouden tot en met het einde van de levensduur van het wapensysteem. Naast de (vliegende) hoofdwapensystemen is het CLSK ook integraal verantwoordelijk voor gebruik en instandhouding van alle overige wapensystemen en missie ondersteunende systemen Land- en Grondgebonden. Het betreft onder andere de instandhoudingsuitgaven voor de jachtvliegtuigen, de gevechts- en transporthelikopters, MQ-9's en C-130's. Een overzicht van de instandhoudingsuitgaven per wapensysteem is opgenomen in bijlage 3.
Figuur 6 Lucht materieel (in miljoenen euro)
Toelichting
In het DMF wordt gewerkt met overprogrammering: zo worden in de eerste begrotingsjaren meer plannen toegestaan dan het beschikbare budget. Door met deze overprogrammering te werken wordt zoveel als mogelijk getracht te voorkomen dat vertragingen bij individuele projecten leiden tot onderrealisatie van het beschikbare budget. Op dit moment wordt een overprogrammering van maximaal 30 procent gehanteerd. Over de gehele looptijd sluit het fonds op nul, doordat de overprogrammering in eerdere jaren wordt gecompenseerd door onderprogrammering in latere jaren. Het hanteren van overprogrammering is nader toegelicht in de leeswijzer.
De over-/onderprogrammering wordt in de budgettaire tabel apart inzichtelijk gemaakt. Omdat niet meer uitgegeven mag worden dan aan budget (de uitgaven in de budgettaire tabel) is geautoriseerd, vindt op de over-/onderprogrammering geen realisatie plaats. In de jaren 2025 tot en met 2029 is sprake van overprogrammering. Dit is ook inzichtelijk gemaakt in de begeleidende grafiek, waarin de budgetlijn (roze lijn) onder de behoeftelijn (blauwe lijn) ligt. Vanaf 2030 is sprake van onderprogrammering, zodat over de gehele planperiode het totaal aan plannen gelijk is aan het totaalbudget. Als gevolg van de kasschuiven van budgetten uit 2023, zoals verwerkt in de eerste suppletoire begroting in 2023 (zie ook het overzicht van de belangrijkste beleidsmatige mutaties in de defensiematerieelagenda), is in 2024 geen sprake van overprogrammering.