Algemene doelstelling
Het Commando Koninklijke marechaussee (CKmar) draagt zorg voor de uitvoering van de in de Politiewet 1993 opgedragen politietaken door de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven, alsmede voor het leveren van een bijdrage aan de effectiviteit van de krijgsmacht.
Doelbereiking
Het CKmar heeft een bijdrage geleverd aan een veilige samenleving, door handhaving van de rechtsorde en de verlening van hulp aan hen die dat behoeven, zowel in binnen- als buitenland. Het CKmar is een politieorganisatie met militaire status, die verantwoordelijk is voor een breed takenpakket.
Het CKmar is belast met de drie hoofdtaken die in de Grondwet in algemene zin zijn opgedragen aan de krijgsmacht. Daarnaast staan in artikel 6 van de Politiewet 1993 de specifieke taken van het CKmar limitatief opgesomd. De Politiewet 1993 vormt bovendien de grondslag voor de samenwerking met en bijstand aan de politie. De (opsporings-)bevoegdheden van de ambtenaren van het CKmar zijn ondermeer geregeld in het strafrecht en de vreemdelingenwet en -regelgeving.
Het CKmar heeft haar taak uitgevoerd in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels. Het takenpakket van het CKmar heeft zich ontwikkeld tot een veelzijdig en samenhangend geheel. Drie operationele speerpunten vormen hierbij de basis: de grenspolitietaak, bewaken en beveiligen en internationale en militaire politietaken. Het CKmar legt de nadruk op de veiligheid van de staat en speelt hierbij snel en flexibel in op wijzigende omstandigheden door accenten te leggen binnen taakvelden of tussen taakvelden, waar nodig na toestemming van de betreffende gezagsdragers.
Externe factoren
Het behalen van de algemene doelstelling hangt af van het hebben van voldoende opgeleid, geoefend en gemotiveerd personeel en van de beschikbaarheid van voldoende materieel dat voldoet aan de operationele vereisten en de mogelijkheden hier realistisch mee op te leiden en te trainen. Voor het behalen van een groot deel van de operationele doelstellingen is het CKmar afhankelijk van de vraag naar de diensten van het CKmar. Met name de nationale taken van het CKmar – zoals grenstoezicht, opsporing en de bijzondere beveiliging – hebben een sterk vraaggestuurd karakter.
Budgettaire gevolgen van beleid
De onderstaande tabel bevat de geraamde en gerealiseerde gevolgen van beleid voor 2011.
Bedragen x € 1 000 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Begroting 2011 incl NvW | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 311 429 | 381 054 | 399 720 | 381 059 | 398 677 | 374 722 | 23 955 |
Uitgaven | |||||||
Programma-uitgaven | |||||||
Operationele taakvelden | 335 547 | 344 723 | 331 247 | 369 403 | 366 835 | 344 667 | 22 168 |
Operationele taakvelden | 296 497 | 299 037 | 299 037 | 321 178 | 320 245 | 303 283 | 16 962 |
Opleidingen | 39 050 | 45 686 | 45 686 | 48 225 | 46 590 | 41 384 | 5 206 |
Totaal programma-uitgaven | 335 547 | 344 723 | 331 247 | 369 403 | 366 835 | 344 667 | 22 168 |
Apparaatsuitgaven | |||||||
Staf Koninklijke Marechaussee | 32 844 | 31 355 | 30 184 | 30 427 | 30 662 | 27 173 | 3 489 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 4 722 | 4 357 | 4 200 | 3 584 | 2 959 | 2 882 | 77 |
Totaal apparaatsuitgaven | 37 566 | 35 712 | 34 384 | 34 011 | 33 621 | 30 055 | 3 566 |
Totaal uitgaven | 373 113 | 380 435 | 365 631 | 403 414 | 400 456 | 374 722 | 25 734 |
Ontvangsten | |||||||
Totaal ontvangsten | 4 940 | 4 839 | 8 301 | 5 941 | 6 219 | 4 652 | 1 567 |
Toelichting bij de verschillen groter dan € 5 miljoen.
Verplichtingen
De hogere realisatie van de verplichtingen bedraagt totaal € 24 miljoen. De hogere realisatie wordt met name verklaard bij de uitgavenposten voor € 25,7 miljoen.
Uitgaven
De hogere realisatie van de programma-uitgaven bedraagt totaal € 22,2 miljoen. Dit heeft de volgende oorzaken.
De hogere realisatie betreft voor € 12,9 miljoen de beveiliging van ambassades door personeel van het CKmar. Hiervoor bestaat een convenant met het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het bedrag van € 12,9 miljoen maakt deel uit van een budgetoverheveling van € 16,1 miljoen die wordt genoemd bij de toelichting op de beleidsmatige mutaties in het beleidsverslag bij de alinea «overheveling van/naar andere departementen».
De uitgaven voor grensbewaking op Bonaire, Sint Eustatius en Saba waren € 3,5 miljoen hoger dan begroot. Voor politionele taken op Bonaire, Sint Eustatius en Saba is € 0,8 miljoen meer gerealiseerd.
Verder zijn de uitgaven verhoogd met € 1,3 miljoen als gevolg van hogere premies voor zorg en pensioenen. Dit is gecompenseerd met de uitdeling van de loonbijstelling. De overige bijstelling bedraagt € 3,7 miljoen en is het gevolg van een herziene vullingslijn op basis van de ontwikkeling van het personeelsplafond.
bedragen x € 1 miljoen | Begroting 2011 excl. opleidingen | Realisatie 2011 excl. opleidingen | Begroting 2011 incl. opleidingen | Realisatie 2011 incl. opleidingen |
---|---|---|---|---|
Beveiliging | 73,3 | 76,3 | 83,3 | 87,4 |
Vreemdelingenwetgeving | 128,8 | 156,6 | 146,4 | 179,4 |
Militaire politietaken | 35,7 | 45 | 40,6 | 51,6 |
Politietaken burgerluchtvaartterreinen | 32,5 | 17,1 | 37 | 19,6 |
Civiele vredes- en internationale taken | 26,9 | 16,9 | 30,6 | 19,3 |
Assistentie, Samenwerking en Bijstand | 6 | 8,3 | 6,8 | 9,5 |
Totaal | 303,3 | 320,2 | 344,7 | 366,8 |
Operationele doelstellingen
Operationele doelstelling 1: Handhaving veiligheidsniveau in overeenstemming met de geldende veiligheidsconcepten.
Indicatoren | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 | Verschil 2011 |
---|---|---|---|---|
Aantal illegale betredingen van het object waarbij niet tijdig is geïntervenieerd | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aantal uitgevoerde opdrachten persoonsbeveiliging bij bezoek van militaire autoriteiten | 111 | 10 | 13 | 3 |
Aantal teams voor persoonsbeveiliging ten behoeve van het ministerie van Buitenlandse Zaken | – | 4 | 4 | 0 |
Het percentage uitvoering Toezichtprogramma Beveiliging burgerluchtvaart | 100% | 100% | 100% | 0 |
Het servicepercentage beveiligde waardetransporten | 100% | 100% | 100% | 0 |
Operationele doelstelling 2: Beheersing van de vreemdelingenstroom in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving.
Controle conform bepalingen Schengen-grenscode omtrent de verschillende vervoerssegmenten en ten aanzien van Schiphol binnen de met Amsterdam Airport Schiphol (AAS) nog overeen te komen normen voor de doorlooptijden bij de persoonscontroles aan de paspoortbalies.
Indicatoren | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 | Verschil 2011 | |
---|---|---|---|---|---|
Burgerluchtvaart: | |||||
– administratieve en fysieke controle op in- en uitreis | 100% | 100%1 | 100% | 0 | |
Vrachtvaart – Cruiseschepen – Ferry’s | |||||
– administratieve controle van bemanning en passagiers | 100% | 100% | 100% | 0 | |
– fysieke controle (opvolging controle adviezen ZUIS2) | – | 75% | |||
– inreis | 84% | 9% | |||
– uitreis | 89% | 14% | |||
Pleziervaart – Visserij | |||||
– administratieve controle op aangemelde schepen (afkomstig van buiten Schengen) | 100% | 100% | 100% | 0 | |
– Landelijke gecombineerde controledagen pleziervaart en visserij (100% administratieve en fysieke controle | – | 5 | 5 | 0 |
Toelichting tabel
Naar aanleiding van een onderzoek van de Algemene Rekenkamer zijn begin 2011 de indicatoren en metingen voor maritieme grensbewaking gewijzigd. Voor de maritieme grensbewaking is een risicoanalyse uitgevoerd met behulp van het Zeescheepvaart Uitbreidbaar Informatie Systeem (ZUIS). Op basis van het daaruit volgende controleadvies zijn de passagiers/bemanning van het vaartuig fysiek gecontroleerd. Eind 2009 heeft de Bestuursraad Kmar ingestemd met de afspraak dat minimaal 75 procent van de vaartuigen met een risico-indicatie fysiek gecontroleerd dient te worden. Deze productieprognose is opgenomen met ingang van de begroting 2012. Voor de segmenten pleziervaart en visserij heeft voor schepen die van buiten het Schengengebied komen alleen een fysieke controle plaatsgehad als de administratieve gegevens daartoe aanleiding gaven. Verder is het streven om voor deze segmenten vijf risicogestuurde (gecombineerde) 100 procent-controledagen te organiseren.
Indicatoren | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 | Verschil 2011 |
---|---|---|---|---|
Aantal vaststellingen van illegalen in het grensgebied Inzet heeft plaats in overleg met het bevoegd gezag | 3 222 | Realisatie is afhankelijk van het aanbod | 1 597 | – |
Indicatoren | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 | Verschil 2011 |
---|---|---|---|---|
100% (on)echtheidsonderkenning binnen 48 uur | – | – | – | – |
Indicatoren | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 | Verschil 2011 |
---|---|---|---|---|
Aantal uitzettingen van vreemdelingen uit Nederland | 6 451 | Realisatie is afhankelijk van het aanbod en beschikbare capaciteit | 6 742 | –1 |
Toelichting tabel
Eind 2010 oordeelde de Raad van State dat de huidige wetgeving van het Mobiel Toezicht Veiligheid (MTV) onvoldoende was om het effect van grenscontrole te voorkomen. Het eerste half jaar van 2011 kon er daardoor beperkt worden gecontroleerd. Op 1 juni 2011 is de wetgeving aangepast en zijn er beperkingen in frequentie en intensiteit vastgelegd in het vreemdelingenbesluit. Vanaf dat moment konden er wel weer MTV-controles worden uitgevoerd, maar met name op luchthavens en in treinen zijn minder controles toegestaan dan in de jaren hiervoor. De cijfers voor het MTV zullen hierdoor structureel lager uitvallen dan de eerdere jaren.
In juli 2010 is de Algemene Asielprocedure (AA) verlengd naar acht dagen. Door de aanpassing van het proces is de norm van (on)echtheidsonderkenning binnen 48 uur niet langer representatief voor het proces. In de begroting 2012 is deze indicator niet meer opgenomen.
Operationele doelstelling 3: Handhaving van de openbare orde en strafrechtelijke rechtsorde binnen de krijgsmacht en jegens militaire justitiabelen.
Indicatoren | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 | Verschil 2011 |
---|---|---|---|---|
Beschikbaarheid/bereikbaarheid | ||||
Percentage van de meldingen waarbij het CKmar binnen 30 minuten ter plaatse moet zijn | 95% | 90% | 97% | 7% |
Aantal misdrijfdossiers | 1 194 | 1 500 | 1 162 | –/– 338 |
Percentage processen-verbaal «lik op stuk» | 49% | 50% | 46% | –/– 4% |
Percentage technisch sepot | 8% | <5% | 9% | 4% |
Toelichting tabel
Er zijn in 2011 1162 misdrijfverbalen aangeboden aan het Openbaar Ministerie (OM) te Arnhem. Het verschil tussen de streefwaarde en de realisatie wordt vooral veroorzaakt door het achterblijven van het aanbod. Daarnaast heeft het CKmar binnen het Taakveld Militaire Politiedienst nog 110 misdrijfverbalen aangeboden aan andere Openbaar Ministeries.
Het achterblijven van het percentage processen-verbaal «lik-op-stuk» wordt vooral veroorzaakt doordat bij projectmatige onderzoeken, onderzoeken in buitenland en missiegebieden en onderzoeken in het Caribisch gebied het toepassen van «lik-op-stuk» niet altijd mogelijk is in verband met de lokale wetgeving. Hetzelfde geldt voor interne onderzoeken naar misdrijven, uitgevoerd door de staf van het CKmar. In de opbouw van het kengetal van het technisch sepot is de verwijtbaarheid of eventuele onderliggende motivatie om een zaak toch in te brengen niet meegenomen. Over de periode 2008 tot en met 2011 is gekeken naar het aantal zaken dat vanwege nalatigheid of fouten van het CKmar met technisch sepot is afgedaan. Het blijkt over een periode van drie jaar om slechts acht zaken te gaan. Dit is minder dan 0,01 procent.
Operationele doelstelling 4: Handhaving van de openbare orde en de strafrechtelijke rechtsorde op de aangewezen burgerluchtvaartterreinen.
Indicatoren | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 | Verschil 2011 |
---|---|---|---|---|
Beschikbaarheid/bereikbaarheid | ||||
Percentage van de prioriteit 1 meldingen in de Terminal en het desbetreffende luchtvaartterrein waarbij het CKmar binnen 5 minuten ter plaatse moet zijn. | 91% | 90% | 91% | 1% |
Percentage van de prioriteit 2 meldingen in de Terminal en het desbetreffende luchtvaartterrein waarbij het CKmar binnen 10 minuten ter plaatse moet zijn. | 85% | 90% | 84% | – 6% |
Percentage van de prioriteit 3 meldingen in de Terminal en het desbetreffende luchtvaartterrein waarbij het CKmar binnen 15 minuten ter plaatse moet zijn. | 96% | 90% | 91% | 1% |
Toelichting tabel
Aan de doelstelling inzake de response-tijden is in 2011 niet geheel voldaan. Het gebrek aan eenduidige registratie is de voornaamste oorzaak voor de onderrealisatie. Het betrokken personeel meldt zich niet eerst bij de centrale maar gaat ter plaatse direct over tot hulpverlening.
Indicatoren | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 20111 | Verschil 2011 |
---|---|---|---|---|
Aantal beschikbare eenheden | ||||
– 4 ME-pelotons (Mobiele Eenheden) | 4 | 4 | 3,8 | – 0,2 |
– 3 BE-pelotons (Bijstandseenheden) | 3 | 3 | 1,6 | – 1,4 |
– 1 AE (Aanhoudingseenheid) | 1 | 1 | 1 | 0 |
Toelichting tabel
De bijstandsorganisatie van het CKmar heeft in 2011 te maken gehad met personele tekorten in twee categorieën specialistische functies waardoor niet volledig aan de gewenste gereedheid is voldaan. In samenhang met de huidige defensiebrede reorganisatie worden de bijstandseenheden omgevormd tot een nieuw te vormen landelijke bijstandsorganisatie Kmar. Uitgangspunt hierbij is dat de bijstandsorganisatie bestaat uit een toolbox met vier pelotons voor ME en BE-taken en bijzondere eenheden.
Operationele doelstelling 6: Beschikbare operationele eenheden voor internationale crisis- en humanitaire operaties.
Organieke eenheid | Inzet OD1 | Totaal aantal eenheden | Totaal aantal operationeel gerede eenheden | Voortzettingsvermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OD1 + OD2 | OD3 | ||||||||
Specifiek | Organiek | ||||||||
Doelstelling | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | ||
Personeel voor civiele politiemissies en voor de uitvoering van politietaken ter ondersteuning van uitgezonden eenheden van de operationele commando’s (volgens de planningsnorm van één opsporingsambtenaar per 100 uitgezonden militairen) | 90 | 92 | 306 | 153 | 153 | 153 | 153 | ||
Peloton BE voor Crowd Riot Control | 1 | – | 1 | 1 | – | ||||
Personeel voor het samenstellen van Close Protection Teams ter begeleiding van VIP’s in het buitenland | 13 | 9 | 39 | 26 | 26 | 13 | 13 |
Toelichting tabel
Vanuit het CKmar-brede bijstandspotentieel kan invulling worden gegeven aan alle inzetvormen. Ten aanzien van de CRC-taak geldt dat de haalbaarheid afhankelijk is van de inzetlocatie en de beschikbare voorbereidingstijd. Het BE-peloton voor de CRC-taak is hierdoor specifiek operationeel gereed.