Base description which applies to whole site

4.6. Beleidsartikel 25 Defensie Materieel Organisatie

Algemene doelstelling

De Defensie Materieel Organisatie (DMO) zorgt voor modern, robuust, kwalitatief hoogwaardig en inzetbaar materieel.

Doelbereiking

De DMO heeft een bijdrage geleverd aan de hoofddoelstellingen van de krijgsmacht door de levering van modern, robuust, kwalitatief hoogwaardig en inzetbaar materieel.

De DMO heeft hiervoor ondersteuning geleverd door de aanschaf van het materieel, de instandhouding hiervan en de afstoting. Hierbij was de DMO verantwoordelijk voor het defensiebrede materieellogistieke beleid en het beleid over wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling. In de paragraaf prestatiegegevens van de DMO wordt toegelicht in hoeverre deze doelstellingen zijn bereikt.

Externe factoren

De verwerving van modern, robuust, kwalitatief hoogwaardig en inzetbaar materieel is mede afhankelijk van de door de gebruiker gestelde eisen en de productiecapaciteit van de leveranciers. Hierover zijn in 2011 geen bijzonderheden te melden.

Budgettaire gevolgen van beleid

Onderstaande tabel bevat de geraamde en gerealiseerde budgettaire gevolgen van beleid voor 2011.

Bedragen x € 1 000

Realisatie 2007

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Realisatie 2011

Begroting 2011 incl NvW

Verschil

Verplichtingen

2 379 718

1 933 323

2 180 072

1 128 782

1 573 828

2 148 664

– 574 836

Uitgaven

             

Programma-uitgaven

             

Investeringen zeestrijdkrachten

266 637

240 177

411 184

264 813

276 814

268 520

8 294

Investeringen landstrijdkrachten

649 360

637 886

562 788

363 811

239 317

269 728

– 30 411

Investeringen luchtstrijdkrachten

438 244

426 739

159 644

238 256

222 293

306 681

– 84 388

Investeringen Koninlijke marechaussee

16 828

10 452

15 536

15 062

13 515

18 950

– 5 435

Investeringen Defensiebreed

   

37 427

133 190

135 141

201 489

– 66 348

Investeringen overig

26 277

36 298

36 849

21 676

21 514

23 202

– 1 688

Logistieke ondersteuning zeestrijdkrachten

261 991

246 017

274 912

270 907

275 420

247 462

27 958

Logistieke ondersteuning landstrijdkrachten

277 105

263 339

355 082

292 611

264 830

300 263

– 35 433

Logistieke ondersteuning luchtstrijdkrachten

259 161

298 196

299 267

310 050

321 088

286 834

34 254

Totaal programma-uitgaven

2 195 603

2 159 104

2 152 689

1 910 376

1 769 932

1 923 129

– 153 197

Apparaatsuitgaven

             

Staf Defensie Materieelorganisatie

253 505

256 823

270 498

259 127

258 140

243 754

14 386

Bijdragen aan baten-lastendiensten

3 053

2 590

2 453

3 105

1 784

1 781

3

Totaal apparaatsuitgaven

256 558

259 413

272 951

262 232

259 924

245 535

14 389

Totaal uitgaven

2 452 161

2 418 517

2 425 640

2 172 608

2 029 856

2 168 664

– 138 808

Ontvangsten

             

Totale ontvangsten

44 717

49 623

300 240

292 916

259 981

274 367

– 14 386

Toelichting bij de verschillen groter dan € 5,0 miljoen.

Verplichtingen

In de periode voorafgaande aan de beleidsbrief Defensie na de kredietcrisis is Defensie terughoudend geweest met het aangaan van verplichtingen. Dit heeft tot gevolg dat in 2011 minder verplichtingen zijn aangegaan dan in de begroting voor 2011 was voorzien. Vooral als gevolg van de maatregelen in de beleidsbrief zijn bij meerdere projecten verplichtingen niet aangegaan. Het betreft onder meer de projecten Vernieuwing TITAAN, Verwerving HV-brillen, Combat Identification, Herintroductie Mijnenveegcapaciteit, Modificatie MK48 torpedo, Instandhouding Goalkeeper, Midlife Upgrade BV 206, Vervanging mortier opsporingsradar, Verwerving Precision Guided Munition, AH-64D Zelfbescherming en Nieuwe generatie identificatiesystemen (IFF mode 5/ mode S). Voor enkele kleinere projecten zijn verplichtingen eerder aangegaan dan voorzien.

Uitgaven

Programma-uitgaven

De realisatie van de totale programma-uitgaven is € 153,1 miljoen lager dan begroot. Dit heeft de volgende oorzaken.

Vanwege een vermindering van de uitgaven in 2010 zijn via de eindejaarsmarge de programma-uitgaven in 2011 vermeerderd met € 5 miljoen.

Daarentegen is € 35,8 miljoen van de geplande investeringen aangewend voor een hogere bijdrage aan het Navo-budget en voor de exploitatie van het CDC.

Verder zijn de investeringsuitgaven lager € 75 miljoen door een bijdrage aan de materiële exploitatie voor de noodzakelijke ondersteuning van de gereedstelling in 2011.

Naar aanleiding van de beleidsbrief zijn activiteiten van tankbataljons, F-16’s en Cougar-eenheden stilgezet, waardoor € 27,2 miljoen minder is gerealiseerd.

De uitgaven zijn verder verminderd als gevolg van vertraagde verkoopopbrengsten van roerende goederen bij de DMO voor € 20,7 miljoen en van onroerende goederen bij het CDC voor € 31,9 miljoen. Dit is gecompenseerd binnen het investeringsbudget. De mogelijkheid daartoe ontstond door vooral de vertraging van de projecten NH-90 en Groot Pantserwielvoertuig (Boxer).

De eindrealisatie bij de investeringen was € 19,7 miljoen hoger als het gevolg van uitgaven die eerder zijn gedaan dan voorzien bij de projecten JSS, Chinook en Vervanging F-16.

Bij de logistieke ondersteuning door DMO-bedrijven was de eindrealisatie € 14,1 miljoen hoger, vooral als gevolg van hogere uitgaven voor het onderhoud van wapensystemen en operationele zaken. Verder resteren per saldo diverse kleine mutaties tot een totaal van € 2 miljoen.

Apparaatsuitgaven

De realisatie van de apparaatsuitgaven is € 14,4 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door de defensiebrede energie-uitgaven, die zijn € 16 miljoen hoger dan voorzien als gevolg van een structurele stijging van de energiekosten. Bovendien is € 2,4 miljoen meer gerealiseerd als gevolg van gewijzigde premies voor zorg en pensioenen. Dit is gecompenseerd door de loonbijstelling. Oorzaak van het resterende verschil is een aantal kleine wijzigingen, per saldo – € 4 miljoen.

Ontvangsten

Er is in totaal € 14,4 miljoen minder aan ontvangsten gerealiseerd dan begroot. Dit is met name het gevolg van vertraagde verkoopopbrengsten van roerende goederen ad. – € 20,7 miljoen. Daar staan € 5,3 miljoen meer ontvangsten tegenover als gevolg van de vertraagde ontvangsten uit 2010 van het NATO Sea Sparrow Project Office.

Operationele doelstellingen

Operationele doelstelling 1 – Voorzien in nieuw materieel

In 2011 hebben zich op dit gebied onder andere de volgende ontwikkelingen voorgedaan.

In 2011 is zoveel mogelijk invulling gegeven aan de uitgangspunten van duurzaam inkopen. Midden 2011 zijn door het ministerie van Infrastructuur & Milieu de resultaten gepresenteerd van de monitor «Duurzaam Inkopen 2010». Uit het onderzoek blijkt dat Defensie binnen de afgesproken randvoorwaarden van het programma «Duurzaam Inkopen» voor 100 procent duurzaam aanbesteedt. Het gebruik van geïntegreerde contractvormen waarbij in verschillende contractfasen werkzaamheden worden uitbesteed aan een private partij blijft voor Defensie een aandachtspunt.

In 2011 is de opstelling van het implementatieplan voor het assortimentsmanagement voltooid. Met de projecten «Doorontwikkeling DMO» en «CDC Toekomstvast» is respectievelijk op 1 november 2011 en 1 januari 2012 een deel van het implementatieplan voor het assortimentsmanagement uitgevoerd. De verdere uitvoering wordt met kracht ter hand genomen. De uitvoering zal zijn voltooid gelijktijdig met de implementatie van het vernieuwde materieellogistiek beleid vanaf 1 januari 2013.

Uitgaven investeringen

Wijzigingen van meer dan € 10 miljoen worden afzonderlijk toegelicht, evenals wijzigingen in de planning van het Defensie Materieelproces (DMP).

Investeringen zeestrijdkrachten

Bedragen x € 1 miljoen

Omschrijving project

Projectvolume (begroting 2011)

Fasering tot 1

Gerealiseerde uitgaven t/m 2010

Verwachte uitgaven in 2011

Gerealiseerde uitgaven in 2011

Verschil uitgaven 2011

Projectvolume (begroting 2012)

Aanpassing Mijnenbestrijdingscapaciteit (PAM)

186,3

2012(2012)

177,9

2,5

3,0

0,5

186,3

Fast Raiding Interception and Special forces Craft (FRISC)

28,6

2014(2012)

0,3

14,1

4,6

– 9,5

28,6

Kwantitatieve versterking mariniersbataljons

35,1

2014(2013)

0

6,0

4,8

– 1,2

10,4

Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF)

1 553,3

2014(2014)

1 513,1

12,7

9,4

– 3,3

1 553,3

LCF Munitie

335,1

2017(2016)

299,2

3,5

4,4

0,9

335,1

LCF Walreserve

37,5

2011(2011)

34,3

0,6

1,1

0,5

 

Patrouilleschepen

511,5

2015(2014)

352,9

94,7

71,0

– 23,7

529,7

Verwerving Joint Logistiek Ondersteuningsschip (JSS)

377,6

2015(2015)

32,8

92,0

102,0

10,0

383,2

1

Tussen haakjes is de oorspronkelijke planning uit de begroting 2011 opgenomen.

Patrouilleschepen

Momenteel worden de patrouilleschepen geleverd en worden proeftochten uitgevoerd. In het Materieelprojectenoverzicht 2011 (MPO, 22 september 2011, Kamerstuk 27 830 nr. 90) is aan de Kamer gemeld dat een vertraging is ontstaan bij de levering van de Geïntegreerde Sensor- en Communicatie Suite (GSCS). Deze vertraging had kunnen leiden tot een vertraging van de levering van het JSS met een jaar. Defensie heeft besloten om de levering van de GSCS van het JSS om te wisselen met die van het vierde patrouilleschip. Hierdoor kan het JSS alsnog volgens de planning geleverd worden. Het gevolg hiervan is dat het vierde patrouilleschip niet in 2014 maar in 2015 gereed zal zijn.

Verwerving Joint Logistiek Ondersteuningsschip (JSS)

De uitvoering van dit project is in 2011 verlopen zoals voorzien. Naar aanleiding van de gerealiseerde werkzaamheden in december 2011 heeft Defensie op grond van de voorwaarden in het contract besloten in dat jaar uitgaven te doen die aanvankelijk waren voorzien voor 2012. Hierdoor was ook de realisatie in 2011 hoger. Als gevolg van de wissel van de GSCS met het project Patrouilleschepen zal het JSS toch in 2015 volledig zijn voltooid en kan een vertraging worden vermeden.

Tabel projecten in planning

Investeringen zeestrijdkrachten

Planning DMP-proces1

 

2010

2011

2012

Herintroductie mijnenveegcapaciteit

(B)

(C)

 

Instandhouding Goalkeeper1

     

Instandhouding Luchtverdedigings- en commandofregatten

 

(A)

A

Instandhouding M-fregatten (deels in realisatie)1

     

Instandhouding Walrusklasse onderzeeboten1

     

Maritime Tactical Ballistic Missile Defence (MTBMD)

(A)

A

 

Midlife update BV206D

A (A)

   

Modificatie MK48 Torpedo1

     
1

Gemandateerde projecten waarvan de A-brief al verzonden is.

Herintroductie mijnenveegcapaciteit

Het project Herintroductie mijnenveegcapaciteit is als gevolg van de maatregelen in de beleidsbrief geschrapt.

Instandhouding Luchtverdedigings- en commandofregatten

De behoeftestelling van het project Instandhouding LC-fregatten is vertraagd.

Instandhouding M-fregatten

De Hr.Ms. Van Speijk wordt begin 2012 geleverd. Er bestaat dan nog een aantal restpunten, zoals de plaatsing van het systeem voor passieve elektronische oorlogsvoering, Dit systeem zal naar verwachting in 2012 worden geïnstalleerd. Daarnaast wordt het schip uitgerust met een tijdelijke navigatieverlichting en een tijdelijke versie van één van de radioantennes. De definitieve apparatuur wordt later in 2012 geïnstalleerd.

Maritime Tactical Ballistic Missile Defence (MTBMD)

De naam van het project is gewijzigd in Maritime Ballistic Missile Defence (MBMD). In het MPO 2011 van september 2010 is aan de Kamer gemeld dat de behoeftestelling met een jaar verschoven. Met de brief van 26 september 2011 (Kamerstuk 27 830, nr. 91.) is de Kamer geïnformeerd over de behoeftestellingsfase (A-fase) van dit project.

Investeringen landstrijdkrachten

Bedragen x € 1 miljoen

Omschrijving project

Projectvolume (begroting 2011)

Fasering tot 1

Gerealiseerde uitgaven t/m 2010

Verwachte uitgaven in 2011

Gerealiseerde uitgaven in 2011

Verschil uitgaven 2011

Projectvolume (begroting 2012)

Battlefield Managementsystem (BMS)

62,7

2013(2012)

32,3

15,8

10,1

– 5,7

62,7

Datacommunicatie Mobiel Optreden

41,7

2013(2012)

25,6

9,5

7,5

– 2,0

42,8

Groot Pantservoertuig (ontwikkeling)

 114,2

2013(2013)

99,3

4,0

1,7

– 2,3

114,2

Groot Pantserwielvoertuig (productie)

705,7

2017(2017)

87,2

94,4

70,6

– 23,8

729,6

IGV (productie en training)

1 136,9

2012(2012)

981,6

112,6

86,5

– 26,1

1 118,1

Pantserhouwitser

467,9

2017(2012)

433,3

 

6,1

6,1

 

Tactische Indoor Simulation (TACTIS)

84,1

2012(2011)

72,1

1,2

11,0

9,8

84,1

Vervanging genie- & doorbraaktank

77,3

2013(2013)

23,6

17,2

8,7

– 8,5

87,4

1

Tussen haakjes is de oorspronkelijke planning uit de begroting 2011 opgenomen.

Groot Pantserwielvoertuig (Boxer)

Als gevolg van een vertraging van de levering van de voertuigen zijn ook de daaraan gerelateerde betalingen vertraagd.

Infanterie Gevechtsvoertuig (IGV)

De levering van een klein aantal voertuigen is vertraagd zonder consequenties voor de ingebruikname. Daarnaast is in de periode voorafgaande aan de beleidsbrief een aantal verplichtingen aangehouden.

Tabel projecten in planning

Investeringen landstrijdkrachten

Planning DMP-proces1

 

2010

2011

2012

Capability Upgrade Elektronische Oorlogvoering (CUP EOV)

 

(A)

A

Vervanging bouwmachines grondverzet- en wegherstelmiddelen

 

(A)

A

Vervanging brugleggende tank

 

(D)

 

Vervanging Mortieropsporingsradar (MOR)

(A)

 

A

Verwerving CE-pakketten IGV

(A)

 

A

Verwerving precision guided munition 1

     
1

Tussen haakjes is de oorspronkelijke planning uit de begroting 2011 opgenomen.

Capability Upgrade Elektronische Oorlogvoering (CUP EOV)

Momenteel zijn de uitgangspunten voor het beleid op dit gebied nog niet vastgesteld. De behoeftestelling voor dit project verschuift hierdoor naar eind 2012.

Vervanging bouwmachines grondverzet- en wegherstelmiddelen

Beperkte capaciteit bij Defensie heeft geleid tot een vertraging van de A-fase van het project.

Vervanging brugleggende tank

Het project is herijkt en met drie jaar verschoven. Momenteel wordt een studie uitgevoerd hoe het project op grond van gewijzigde voorwaarden uitgevoerd zal worden. Naar verwachting wordt deze studie midden 2012 voltooid.

Vervanging Mortieropsporingsradar (MOR)

Het project is herijkt en vertraagd als gevolg van de herschikkingen. De mortieropsporingsradars behoren inmiddels tot het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando. Hierdoor is de inbedding van de eenheid bij Defensie gewijzigd met als gevolg een vertraging in A-fase.

Verwerving CE-pakketten IGV

Dit project is met twee jaar vertraagd als gevolg van de maatregelen van de beleidsbrief. Voorzien was dat de A-brief in 2011 verzonden zou worden. Naar verwachting wordt dit 2012.

Investeringen luchtstrijdkrachten

Bedragen x € 1 miljoen

Omschrijving project

Projectvolume

(begroting 2011)

Fasering tot1

Gerealiseerde uitgaven t/m 2010

Verwachte uitgaven in 2011

Gerealiseerde uitgaven in 2011

Verschil uitgaven 2011

Projectvolume

(begroting 2012)

Aanschaf C-130/(K)DC-10 simulatoren

34,9

2012(2012)

25,4

2,9

5,9

3

36,0

AH 64D MTADS

83,5

2012(2012)

69,8

9,5

6,0

– 3,5

83,5

AH 64D Upgrade

122,3

2015(2014)

5,2

17,6

4,9

– 12,7

118,0

Chinook Uitbreiding & Versterking (4 + 2)

364,1

2015(2012)

237,0

76,5

13,9

– 62,6

364,6

Derde DC-10

45,3

2011(2012)

31,4

4,0

1,9

– 2,1

 

F-16 Link 16

120,6

2018(2012)

101,7

6,0

0,4

– 5,6

 

F-16 M5 modificatie

52,3

2014(2012)

29,5

11,5

4,9

– 6,6

51,0

F-16 Mode 5 IFF

40,8

2018(2013)

5,6

12,5

7,3

– 5,2

39,3

F-16 Verbetering Lucht-grondbewapening fase 1

61,9

2015(2014)

35,8

3,6

0,2

– 3,4

58,8

F-16 Zelfbescherming (ASE)

81,0

2014(2013)

3,3

9,3

2,8

– 6,5

81,0

Vervanging F-16 System Development and Demonstration

792,1

2012(2012)

785,1

11,6

5,8

– 5,8

792,1

Vervanging F-16 NL projecten

48,4

2012(2012)

31,4

8,5

8,7

0,2

41,5

1

Tussen haakjes is de oorspronkelijke planning uit de begroting 2011 opgenomen.

AH-64D Upgrade

De modificatie zal worden uitgevoerd via Foreign Military Sales (FMS), door tussenkomst van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Aan Amerikaanse zijde is vertraging opgetreden bij het onder contract brengen en de uitvoering van de modificatie. De vertraging hierdoor voor het project AH-64D Upgrade is momenteel nog niet duidelijk.

Chinook Uitbreiding en Versterking (4 + 2)

Tijdens de testvluchten is gebleken dat de helikopters nog niet volledig voldoen aan de door Defensie gestelde eisen. Hierdoor is de levering van de eerste helikopter vertraagd van eind 2011 naar 2012.

Derde DC-10

Als gevolg van de voorziene afstoting van het vliegtuig na 2013 zal het toestel niet meer geschikt worden gemaakt voor passagiersvervoer. Hierdoor is het projectbudget gedaald van € 45,3 miljoen naar € 37,0 miljoen. De laatste facturen worden in 2012 betaald. Het project is voltooid.

Tabel projecten in planning

Investeringen luchtstrijdkrachten

Planning DMP-proces1

 

2010

2011

2012

AH-64D Verbetering bewapening2

     

AH 64D Zelfbescherming (ASE)2

(B)

B (C)

(D)

Chinook Midlife Update

(A)

 

A

Cougar Midlife Update

(A)

   

F-16 infrarood geleide lucht-lucht raket2

     

F-16 M6.5 Onderhoudstape

A (A)

   

F-16 Verbetering Lucht-grondbewapening Fase II

(B,C,D)

B,C,D

 

Patriot Vervanging COMPATRIOT2

     

Vervanging F-16 Voortgezette verwervingsvoorbereiding / productie

   

(D)

Vervanging Medium Power Radars in Wier en Nieuw- Milligen

 

(B)

(C) C

1

Tussen haakjes is de oorspronkelijke planning uit de begroting 2011 opgenomen

2

Gemandateerde projecten waarvan de A-brief al verzonden is.

AH-64D Verbetering bewapening

Met de beleidsbrief is de Kamer geïnformeerd over de verlenging van het project met een jaar.

AH-64D Zelfbescherming (ASE)

In 2011 is de Kamer over dit project geïnformeerd met de brief over de voorstudiefase (B-fase), waarna het project is gemandateerd.

Chinook Midlife Update

In 2011 heeft Defensie nader onderzoek uitgevoerd hoe de midlife update van de Chinook zo goed mogelijk kan worden uitgevoerd. In 2012 wordt de Kamer met de A-brief geïnformeerd over de resultaten van dit onderzoek.

F-16 Verbetering Lucht-grondbewapening Fase II

Met de beleidsbrief is de Kamer geïnformeerd over een herfasering van het project. Na de besluitvorming over de vervanger van de F-16 zal de kamer worden geïnformeerd over de verdere behoeftestelling van dit project.

Vervanging F-16 Voortgezette verwervingsvoorbereiding/productie

Bedragen x € 1 miljoen

Omschrijving project

Projectvolume

(begroting 2011)

Fasering tot1

Gerealiseerde uitgaven t/m 2010

Verwachte uitgaven in 2011

Gerealiseerde uitgaven in 2011

Verschil uitgaven 2011

Projectvolume

(begroting 2012)

Deelname PSFD MoU

 

2046(2046)

50,9

20,4

35,2

14,8

123,0

Aanschaf twee toestellen inclusief bijkomende middelen

 

2013(2013)

80,0

60,8

77,8

17,0

237,1

1

Tussen haakjes is de oorspronkelijke planning uit de begroting 2011 opgenomen.

Op grond van het regeerakkoord zijn definitieve besluiten over de vervanging van de F-16 pas voorzien voor een volgende kabinetsperiode. Wel is in 2011 besloten tot de aanschaf van een tweede F-35 testtoestel, waarvoor in 2011 de verplichtingen zijn aangegaan. Het eerste toestel wordt naar verwachting geleverd in augustus 2012 en het tweede begin 2013. Daarnaast neemt Defensie deel aan het Production, Sustainment and Follow-on Development (PSFD) Memorandum of Understanding voor de F-35 (Joint Strike Fighter).

Vervanging Medium Power Radars in Wier en Nieuw-Milligen

De B-fase is voltooid. Over de resultaten van de B en C-fasen wordt de Kamer geïnformeerd met een gecombineerde B/C-brief zoals is toegezegd door de staatsecretaris van Defensie tijdens het algemeen overleg van 10 juni 2009 (Kamerstuk 31 700 X nr. 125).

Investeringen Defensiebreed

Bedragen x € 1 miljoen

Omschrijving project

Projectvolume

(begroting 2011)

Fasering tot1

Gerealiseerde uitgaven t/m 2010

Verwachte uitgaven in 2011

Gerealiseerde uitgaven in 2011

Verschil uitgaven 2011

Projectvolume

(begroting 2012)

C-17

138,3

2012(2012)

130,8

9,6

3,4

– 6,2

 

C-IED blok 1 & 2

34,2

2013(2013)

17,0

3,3

0,9

– 2,4

34,2

MILSATCOM lange termijn defensiebreed

135,9

2015(2014)

90,1

15,0

2,9

– 12,1

133,0

Modernisering navigatiesystemen

36,4

2015(2013)

13,0

5,9

0,9

– 5,0

36,4

NH-90

1 169,5

2016(2014)

689,5

143,3

77,5

– 65,6

1 174,9

OAD SRIM

44,3

2012(2011 (2011)

20,8

15,8

18,4

2,6

 

Richtkijker schutter lange afstand

30,5

2014(2012)

15,8

5,6

– 5,6

30,5

1

Tussen haakjes is de oorspronkelijke planning uit de begroting 2011 opgenomen.

Militaire Satelliet Communicatie lange termijn defensiebreed (MILSATCOM)

De positionering van de eerste Advanced Extreme High Frequency satelliet is vertraagd als gevolg van voortstuwingsproblemen. Hierdoor is de lancering van de tweede satelliet met een jaar verschoven naar april 2012. Het betalingsschema is dienovereenkomstig aangepast, waardoor in 2011 minder is gerealiseerd.

NH-90

De levering van de NH-90 is met een kwartaal vertraagd. Over het aangepaste leveringsschema is de Kamer geïnformeerd met de jaarrapportage over dit project over het jaar 2011. In de periode voorafgaande aan de beleidsbrief is een aantal verplichtingen aangehouden.

Tabel projecten in planning

Investeringen Defensiebreed

Planning DMP-proces1

 

2010

2011

2012

Combat Identification (Combat ID)

(A)

 

A

Defensiebrede vervanging operationele wielvoertuigen

 

(B)

B

Defensiebrede vervanging wielberging

(A)

   

Nieuwe generatie identificatiesystemen (IFF Mode 5/Mode S)

(A)

   

Verbeterd Operationeel Soldaatsysteem (VOSS)

 

C

D (D)

Vervanging deelsystemen TITAAN

   

A

Vervanging Grondterminals MILSATCOM

     

Vervanging HV/VHF-radio (IEZB/FM9000)

(A)

 

A

Vervanging Licht Indirect Vurend Systeem

 

(A)

A

Verwerving HV-brillen2

     
1

Tussen haakjes is de oorspronkelijke planning uit de begroting 2011 opgenomen

2

De naam van het project is gewijzigd in Verwerving HV Brillen.

Combat Identification (Combat ID)

Als gevolg van nader onderzoek naar de kwantitatieve behoefte is het project is verschoven. Voorzien was dat de A-brief in 2011 verzonden zou worden. Naar verwachting wordt dit 2012.

Defensiebrede vervanging operationele wielvoertuigen

In 2011 is de kamer geïnformeerd over vervanging van het 7,5 kN-voertuig, de lichte vrachtauto. Naar verwachting zal de B-fase voor de resterende behoefte in het tweede kwartaal van 2012 worden voltooid.

Defensiebrede vervanging wielberging

De planning van dit project is als gevolg van de maatregelen in de beleidsbrief verschoven.

Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS)

Het project verloopt zoals voorzien. Naar verwachting zal de Kamer in het vierde kwartaal van 2012 worden geïnformeerd over de verwervingsvoorbereidingsfase (D-fase).

Vervanging deelsystemen TITAAN

De naam van het project is gewijzigd in Vernieuwing TITAAN. Voorzien was dat de A-brief in 2011 verzonden zou worden. Naar verwachting wordt dit 2012.

Vervanging grondterminals MILSATCOM

Naar aanleiding van de maatregelen van de beleidsbrief is de planning van het project verschoven.

Vervanging HV/VHF-radio (EZB/FM9000)

Met het MPO 2011 is de Kamer geïnformeerd over de herijking van het project en een verlenging van drie jaar als gevolg van de maatregelen van de beleidsbrief.

Vervanging Licht Indirect Vurend Systeem

Met het MPO 2011 is de Kamer geïnformeerd over de herijking van het project en een verlenging van twee jaar als gevolg van de maatregelen van de beleidsbrief.

Operationele doelstelling 2 – Instandhouding van materieel

Redeployment ISAF

In 2011 zijn herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan het materieel dat in Afghanistan is gebruikt. In augustus 2011 is het HGIS-budget voor het herstel van het materieel voor 2011 naar beneden bijgesteld. De oorzaak hiervan was dat het materieel later in Nederland arriveerde dan voorzien en door de afstoting van meer materieel. Daarnaast is prioriteit gegeven aan de voorbereiding van de Geïntegreerde Politietrainingsmissie in Kunduz. De herstelwerkzaamheden aan het materieel dat in Afghanistan is gebruikt duren nog tot ten minste eind 2012.

Leverbetrouwbaarheid van de bevoorrading

Reservedelen, munitie, bedrijfsstoffen en kleding & uitrusting

In de onderstaande tabel wordt de gemiddelde leverbetrouwbaarheid van bevoorrading in 2011 weergegeven.

 

Gem.

Norm

Marinebedrijf

57

80

Defensiebedrijf Grondgebonden Systemen

88

80

KPU-bedrijf

79

80

Defensie Bedrijfstoffen Bedrijf

91

80

Defensie Munitiebedrijf

77

80

Logistiek Centrum Woensdrecht

85

80

In 2011 is door drie bedrijven gemiddeld ruim aan de gestelde norm voldaan. Het Defensie Munitiebedrijf en het KPU-bedrijf voldoen nagenoeg aan deze norm.

Het Munitiebedrijf voldoet net niet aan de norm doordat niet alle munitiesoorten volledig beschikbaar zijn voor de uitvoering van het opleidingen- en trainingprogramma. Oorzaak is het langdurig voorzien in de munitiebehoefte voor de inzet van de krijgsmacht in Afghanistan, waardoor de voorraden zijn gedaald. Daarnaast is de verwervingstermijn voor munitie in het algemeen lang. Het KPU-bedrijf heeft de norm van 80 procent net niet gehaald doordat een grote hoeveelheid artikelen in 2011 tijdelijk niet op voorraad was en moet worden nageleverd. Een deel van deze achterstanden is door projectmatig te werken ingehaald.

Het Marinebedrijf heeft de norm niet gehaald als gevolg van de veroudering van reservedelen. De 80 procent is daarnaast niet gehaald omdat ook in 2011 is ingeteerd op de voorraden. Begin 2010 konden tijdelijk geen nieuwe verplichtingen worden aangegaan. Hierdoor is vertraging ontstaan bij de aanvang van de verwervingsprocessen. Dit heeft ertoe geleid dat de voorraden van vooral artikelen met een lange verwervings- of levertijd in 2011 lager waren en dat een aantal contracten niet verlengd is, met als gevolg tijdelijke knelpunten in de levering.

Per 1 januari 2012 is als gevolg van de maatregelen in de beleidsbrief de zeggenschap over de systeemlogistieke bedrijven (Marinebedrijf, Defensiebedrijf Grondgebonden Systemen en Logistiek Centrum Woensdrecht) overgegaan van de DMO naar de drie operationele commando’s. De budgetten van de DMO zijn echter nog niet overgedragen naar de drie operationele commando’s. Na 2012 zal de verantwoording over deze bedrijven worden opgenomen in andere delen van het jaarverslag.

Operationele doelstelling 3 – Afstoten overtollig materieel

Bij de afstoting van overtollig materieel wordt onderscheid gemaakt tussen niet-strategische en strategische zaken.

Overtollige niet-strategische zaken zoals tenten, aggregaten en eenvoudige bedrijfswagens worden voor openbare verkoop overgedragen aan Domeinen Roerende Zaken. De opbrengsten hiervan bedroegen in 2011 € 4,3 miljoen.

Overtollige strategische zaken zoals wapensystemen worden om veiligheidsredenen niet aan Domeinen overgedragen. De verkoop hiervan heeft plaats in goede samenwerking met Domeinen. Het materieel wordt in beginsel verkocht aan overheden die voldoen aan de criteria van het Nederlandse wapenexportbeleid. Een exportvergunning is altijd nodig. In het verkoopcontract wordt de voorwaarde gesteld dat bij doorverkoop van het wapensysteem toestemming van de Nederlandse staat is vereist. Iedere voorgenomen verkooptransactie wordt in de Commissie Verkoop Defensie Materieel behandeld. Hierin zijn de ministeries van Financiën, Buitenlandse Zaken, Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Defensie vertegenwoordigd. In 2011 zijn geen grote contracten gesloten. De totale waarde van de in 2011 gesloten verkoopcontracten bedroeg ongeveer € 12 miljoen. Het betreft onder meer een verkoop van munitie aan Denemarken en stoorzenders aan Noorwegen. Het betreft ook kleine contracten voor onderdelen en reservedelen van de Leopard-tank aan onder meer Duitsland en Noorwegen. Ten slotte zijn in Afghanistan diverse goederen verkocht, zoals containers en voertuigen, met een totale waarde van € 2,4 miljoen.

De totale verkoopopbrengsten (ontvangsten) in 2011 bedroegen ongeveer € 201 miljoen. De verkoopopbrengsten komen toe aan Defensie. Een groot deel van de ontvangsten betreft termijnbetalingen van in eerdere jaren gesloten verkoopcontracten.

Het MPO 2011 bevat een overzicht van projecten van materieel in afstoting. Het betreft vooral overtollige wapensystemen. Voor het materieel van deze afstotingsprojecten is momenteel nog geen koper gevonden. Op de als gevolg van de financiële crisis beperkte afzetmarkt is wel belangstelling getoond voor de aankoop van dit materieel.

Licence