Algemene doelstelling
De Defensie Materieel Organisatie (DMO) zorgt voor modern, robuust, kwalitatief hoogwaardig en inzetbaar materieel.
Doelbereiking
De DMO heeft een bijdrage geleverd aan de hoofddoelstellingen van de krijgsmacht door de levering van modern, robuust, kwalitatief hoogwaardig en inzetbaar materieel.
De DMO heeft hiervoor ondersteuning geleverd door de aanschaf van het materieel, de instandhouding hiervan en de afstoting. Hierbij was de DMO verantwoordelijk voor het defensiebrede materieellogistieke beleid en het beleid over wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling. In de paragraaf prestatiegegevens van de DMO wordt toegelicht in hoeverre deze doelstellingen zijn bereikt.
Externe factoren
De verwerving van modern, robuust, kwalitatief hoogwaardig en inzetbaar materieel is mede afhankelijk van de door de gebruiker gestelde eisen en de productiecapaciteit van de leveranciers. Hierover zijn in 2011 geen bijzonderheden te melden.
Budgettaire gevolgen van beleid
Onderstaande tabel bevat de geraamde en gerealiseerde budgettaire gevolgen van beleid voor 2011.
Bedragen x € 1 000 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Begroting 2011 incl NvW | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 379 718 | 1 933 323 | 2 180 072 | 1 128 782 | 1 573 828 | 2 148 664 | – 574 836 |
Uitgaven | |||||||
Programma-uitgaven | |||||||
Investeringen zeestrijdkrachten | 266 637 | 240 177 | 411 184 | 264 813 | 276 814 | 268 520 | 8 294 |
Investeringen landstrijdkrachten | 649 360 | 637 886 | 562 788 | 363 811 | 239 317 | 269 728 | – 30 411 |
Investeringen luchtstrijdkrachten | 438 244 | 426 739 | 159 644 | 238 256 | 222 293 | 306 681 | – 84 388 |
Investeringen Koninlijke marechaussee | 16 828 | 10 452 | 15 536 | 15 062 | 13 515 | 18 950 | – 5 435 |
Investeringen Defensiebreed | 37 427 | 133 190 | 135 141 | 201 489 | – 66 348 | ||
Investeringen overig | 26 277 | 36 298 | 36 849 | 21 676 | 21 514 | 23 202 | – 1 688 |
Logistieke ondersteuning zeestrijdkrachten | 261 991 | 246 017 | 274 912 | 270 907 | 275 420 | 247 462 | 27 958 |
Logistieke ondersteuning landstrijdkrachten | 277 105 | 263 339 | 355 082 | 292 611 | 264 830 | 300 263 | – 35 433 |
Logistieke ondersteuning luchtstrijdkrachten | 259 161 | 298 196 | 299 267 | 310 050 | 321 088 | 286 834 | 34 254 |
Totaal programma-uitgaven | 2 195 603 | 2 159 104 | 2 152 689 | 1 910 376 | 1 769 932 | 1 923 129 | – 153 197 |
Apparaatsuitgaven | |||||||
Staf Defensie Materieelorganisatie | 253 505 | 256 823 | 270 498 | 259 127 | 258 140 | 243 754 | 14 386 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 3 053 | 2 590 | 2 453 | 3 105 | 1 784 | 1 781 | 3 |
Totaal apparaatsuitgaven | 256 558 | 259 413 | 272 951 | 262 232 | 259 924 | 245 535 | 14 389 |
Totaal uitgaven | 2 452 161 | 2 418 517 | 2 425 640 | 2 172 608 | 2 029 856 | 2 168 664 | – 138 808 |
Ontvangsten | |||||||
Totale ontvangsten | 44 717 | 49 623 | 300 240 | 292 916 | 259 981 | 274 367 | – 14 386 |
Toelichting bij de verschillen groter dan € 5,0 miljoen.
Verplichtingen
In de periode voorafgaande aan de beleidsbrief Defensie na de kredietcrisis is Defensie terughoudend geweest met het aangaan van verplichtingen. Dit heeft tot gevolg dat in 2011 minder verplichtingen zijn aangegaan dan in de begroting voor 2011 was voorzien. Vooral als gevolg van de maatregelen in de beleidsbrief zijn bij meerdere projecten verplichtingen niet aangegaan. Het betreft onder meer de projecten Vernieuwing TITAAN, Verwerving HV-brillen, Combat Identification, Herintroductie Mijnenveegcapaciteit, Modificatie MK48 torpedo, Instandhouding Goalkeeper, Midlife Upgrade BV 206, Vervanging mortier opsporingsradar, Verwerving Precision Guided Munition, AH-64D Zelfbescherming en Nieuwe generatie identificatiesystemen (IFF mode 5/ mode S). Voor enkele kleinere projecten zijn verplichtingen eerder aangegaan dan voorzien.
Uitgaven
Programma-uitgaven
De realisatie van de totale programma-uitgaven is € 153,1 miljoen lager dan begroot. Dit heeft de volgende oorzaken.
Vanwege een vermindering van de uitgaven in 2010 zijn via de eindejaarsmarge de programma-uitgaven in 2011 vermeerderd met € 5 miljoen.
Daarentegen is € 35,8 miljoen van de geplande investeringen aangewend voor een hogere bijdrage aan het Navo-budget en voor de exploitatie van het CDC.
Verder zijn de investeringsuitgaven lager € 75 miljoen door een bijdrage aan de materiële exploitatie voor de noodzakelijke ondersteuning van de gereedstelling in 2011.
Naar aanleiding van de beleidsbrief zijn activiteiten van tankbataljons, F-16’s en Cougar-eenheden stilgezet, waardoor € 27,2 miljoen minder is gerealiseerd.
De uitgaven zijn verder verminderd als gevolg van vertraagde verkoopopbrengsten van roerende goederen bij de DMO voor € 20,7 miljoen en van onroerende goederen bij het CDC voor € 31,9 miljoen. Dit is gecompenseerd binnen het investeringsbudget. De mogelijkheid daartoe ontstond door vooral de vertraging van de projecten NH-90 en Groot Pantserwielvoertuig (Boxer).
De eindrealisatie bij de investeringen was € 19,7 miljoen hoger als het gevolg van uitgaven die eerder zijn gedaan dan voorzien bij de projecten JSS, Chinook en Vervanging F-16.
Bij de logistieke ondersteuning door DMO-bedrijven was de eindrealisatie € 14,1 miljoen hoger, vooral als gevolg van hogere uitgaven voor het onderhoud van wapensystemen en operationele zaken. Verder resteren per saldo diverse kleine mutaties tot een totaal van € 2 miljoen.
Apparaatsuitgaven
De realisatie van de apparaatsuitgaven is € 14,4 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door de defensiebrede energie-uitgaven, die zijn € 16 miljoen hoger dan voorzien als gevolg van een structurele stijging van de energiekosten. Bovendien is € 2,4 miljoen meer gerealiseerd als gevolg van gewijzigde premies voor zorg en pensioenen. Dit is gecompenseerd door de loonbijstelling. Oorzaak van het resterende verschil is een aantal kleine wijzigingen, per saldo – € 4 miljoen.
Ontvangsten
Er is in totaal € 14,4 miljoen minder aan ontvangsten gerealiseerd dan begroot. Dit is met name het gevolg van vertraagde verkoopopbrengsten van roerende goederen ad. – € 20,7 miljoen. Daar staan € 5,3 miljoen meer ontvangsten tegenover als gevolg van de vertraagde ontvangsten uit 2010 van het NATO Sea Sparrow Project Office.
Operationele doelstellingen
Operationele doelstelling 1 – Voorzien in nieuw materieel
In 2011 hebben zich op dit gebied onder andere de volgende ontwikkelingen voorgedaan.
In 2011 is zoveel mogelijk invulling gegeven aan de uitgangspunten van duurzaam inkopen. Midden 2011 zijn door het ministerie van Infrastructuur & Milieu de resultaten gepresenteerd van de monitor «Duurzaam Inkopen 2010». Uit het onderzoek blijkt dat Defensie binnen de afgesproken randvoorwaarden van het programma «Duurzaam Inkopen» voor 100 procent duurzaam aanbesteedt. Het gebruik van geïntegreerde contractvormen waarbij in verschillende contractfasen werkzaamheden worden uitbesteed aan een private partij blijft voor Defensie een aandachtspunt.
In 2011 is de opstelling van het implementatieplan voor het assortimentsmanagement voltooid. Met de projecten «Doorontwikkeling DMO» en «CDC Toekomstvast» is respectievelijk op 1 november 2011 en 1 januari 2012 een deel van het implementatieplan voor het assortimentsmanagement uitgevoerd. De verdere uitvoering wordt met kracht ter hand genomen. De uitvoering zal zijn voltooid gelijktijdig met de implementatie van het vernieuwde materieellogistiek beleid vanaf 1 januari 2013.
Uitgaven investeringen
Wijzigingen van meer dan € 10 miljoen worden afzonderlijk toegelicht, evenals wijzigingen in de planning van het Defensie Materieelproces (DMP).
Investeringen zeestrijdkrachten
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2011) | Fasering tot 1 | Gerealiseerde uitgaven t/m 2010 | Verwachte uitgaven in 2011 | Gerealiseerde uitgaven in 2011 | Verschil uitgaven 2011 | Projectvolume (begroting 2012) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aanpassing Mijnenbestrijdingscapaciteit (PAM) | 186,3 | 2012(2012) | 177,9 | 2,5 | 3,0 | 0,5 | 186,3 |
Fast Raiding Interception and Special forces Craft (FRISC) | 28,6 | 2014(2012) | 0,3 | 14,1 | 4,6 | – 9,5 | 28,6 |
Kwantitatieve versterking mariniersbataljons | 35,1 | 2014(2013) | 0 | 6,0 | 4,8 | – 1,2 | 10,4 |
Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF) | 1 553,3 | 2014(2014) | 1 513,1 | 12,7 | 9,4 | – 3,3 | 1 553,3 |
LCF Munitie | 335,1 | 2017(2016) | 299,2 | 3,5 | 4,4 | 0,9 | 335,1 |
LCF Walreserve | 37,5 | 2011(2011) | 34,3 | 0,6 | 1,1 | 0,5 | |
Patrouilleschepen | 511,5 | 2015(2014) | 352,9 | 94,7 | 71,0 | – 23,7 | 529,7 |
Verwerving Joint Logistiek Ondersteuningsschip (JSS) | 377,6 | 2015(2015) | 32,8 | 92,0 | 102,0 | 10,0 | 383,2 |
Patrouilleschepen
Momenteel worden de patrouilleschepen geleverd en worden proeftochten uitgevoerd. In het Materieelprojectenoverzicht 2011 (MPO, 22 september 2011, Kamerstuk 27 830 nr. 90) is aan de Kamer gemeld dat een vertraging is ontstaan bij de levering van de Geïntegreerde Sensor- en Communicatie Suite (GSCS). Deze vertraging had kunnen leiden tot een vertraging van de levering van het JSS met een jaar. Defensie heeft besloten om de levering van de GSCS van het JSS om te wisselen met die van het vierde patrouilleschip. Hierdoor kan het JSS alsnog volgens de planning geleverd worden. Het gevolg hiervan is dat het vierde patrouilleschip niet in 2014 maar in 2015 gereed zal zijn.
Verwerving Joint Logistiek Ondersteuningsschip (JSS)
De uitvoering van dit project is in 2011 verlopen zoals voorzien. Naar aanleiding van de gerealiseerde werkzaamheden in december 2011 heeft Defensie op grond van de voorwaarden in het contract besloten in dat jaar uitgaven te doen die aanvankelijk waren voorzien voor 2012. Hierdoor was ook de realisatie in 2011 hoger. Als gevolg van de wissel van de GSCS met het project Patrouilleschepen zal het JSS toch in 2015 volledig zijn voltooid en kan een vertraging worden vermeden.
Investeringen zeestrijdkrachten | Planning DMP-proces1 | ||
---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | |
Herintroductie mijnenveegcapaciteit | (B) | (C) | |
Instandhouding Goalkeeper1 | |||
Instandhouding Luchtverdedigings- en commandofregatten | (A) | A | |
Instandhouding M-fregatten (deels in realisatie)1 | |||
Instandhouding Walrusklasse onderzeeboten1 | |||
Maritime Tactical Ballistic Missile Defence (MTBMD) | (A) | A | |
Midlife update BV206D | A (A) | ||
Modificatie MK48 Torpedo1 |
Herintroductie mijnenveegcapaciteit
Het project Herintroductie mijnenveegcapaciteit is als gevolg van de maatregelen in de beleidsbrief geschrapt.
Instandhouding Luchtverdedigings- en commandofregatten
De behoeftestelling van het project Instandhouding LC-fregatten is vertraagd.
Instandhouding M-fregatten
De Hr.Ms. Van Speijk wordt begin 2012 geleverd. Er bestaat dan nog een aantal restpunten, zoals de plaatsing van het systeem voor passieve elektronische oorlogsvoering, Dit systeem zal naar verwachting in 2012 worden geïnstalleerd. Daarnaast wordt het schip uitgerust met een tijdelijke navigatieverlichting en een tijdelijke versie van één van de radioantennes. De definitieve apparatuur wordt later in 2012 geïnstalleerd.
Maritime Tactical Ballistic Missile Defence (MTBMD)
De naam van het project is gewijzigd in Maritime Ballistic Missile Defence (MBMD). In het MPO 2011 van september 2010 is aan de Kamer gemeld dat de behoeftestelling met een jaar verschoven. Met de brief van 26 september 2011 (Kamerstuk 27 830, nr. 91.) is de Kamer geïnformeerd over de behoeftestellingsfase (A-fase) van dit project.
Investeringen landstrijdkrachten
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2011) | Fasering tot 1 | Gerealiseerde uitgaven t/m 2010 | Verwachte uitgaven in 2011 | Gerealiseerde uitgaven in 2011 | Verschil uitgaven 2011 | Projectvolume (begroting 2012) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Battlefield Managementsystem (BMS) | 62,7 | 2013(2012) | 32,3 | 15,8 | 10,1 | – 5,7 | 62,7 |
Datacommunicatie Mobiel Optreden | 41,7 | 2013(2012) | 25,6 | 9,5 | 7,5 | – 2,0 | 42,8 |
Groot Pantservoertuig (ontwikkeling) | 114,2 | 2013(2013) | 99,3 | 4,0 | 1,7 | – 2,3 | 114,2 |
Groot Pantserwielvoertuig (productie) | 705,7 | 2017(2017) | 87,2 | 94,4 | 70,6 | – 23,8 | 729,6 |
IGV (productie en training) | 1 136,9 | 2012(2012) | 981,6 | 112,6 | 86,5 | – 26,1 | 1 118,1 |
Pantserhouwitser | 467,9 | 2017(2012) | 433,3 | 6,1 | 6,1 | ||
Tactische Indoor Simulation (TACTIS) | 84,1 | 2012(2011) | 72,1 | 1,2 | 11,0 | 9,8 | 84,1 |
Vervanging genie- & doorbraaktank | 77,3 | 2013(2013) | 23,6 | 17,2 | 8,7 | – 8,5 | 87,4 |
Groot Pantserwielvoertuig (Boxer)
Als gevolg van een vertraging van de levering van de voertuigen zijn ook de daaraan gerelateerde betalingen vertraagd.
Infanterie Gevechtsvoertuig (IGV)
De levering van een klein aantal voertuigen is vertraagd zonder consequenties voor de ingebruikname. Daarnaast is in de periode voorafgaande aan de beleidsbrief een aantal verplichtingen aangehouden.
Investeringen landstrijdkrachten | Planning DMP-proces1 | ||
---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | |
Capability Upgrade Elektronische Oorlogvoering (CUP EOV) | (A) | A | |
Vervanging bouwmachines grondverzet- en wegherstelmiddelen | (A) | A | |
Vervanging brugleggende tank | (D) | ||
Vervanging Mortieropsporingsradar (MOR) | (A) | A | |
Verwerving CE-pakketten IGV | (A) | A | |
Verwerving precision guided munition 1 |
Capability Upgrade Elektronische Oorlogvoering (CUP EOV)
Momenteel zijn de uitgangspunten voor het beleid op dit gebied nog niet vastgesteld. De behoeftestelling voor dit project verschuift hierdoor naar eind 2012.
Vervanging bouwmachines grondverzet- en wegherstelmiddelen
Beperkte capaciteit bij Defensie heeft geleid tot een vertraging van de A-fase van het project.
Vervanging brugleggende tank
Het project is herijkt en met drie jaar verschoven. Momenteel wordt een studie uitgevoerd hoe het project op grond van gewijzigde voorwaarden uitgevoerd zal worden. Naar verwachting wordt deze studie midden 2012 voltooid.
Vervanging Mortieropsporingsradar (MOR)
Het project is herijkt en vertraagd als gevolg van de herschikkingen. De mortieropsporingsradars behoren inmiddels tot het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando. Hierdoor is de inbedding van de eenheid bij Defensie gewijzigd met als gevolg een vertraging in A-fase.
Verwerving CE-pakketten IGV
Dit project is met twee jaar vertraagd als gevolg van de maatregelen van de beleidsbrief. Voorzien was dat de A-brief in 2011 verzonden zou worden. Naar verwachting wordt dit 2012.
Investeringen luchtstrijdkrachten
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2011) | Fasering tot1 | Gerealiseerde uitgaven t/m 2010 | Verwachte uitgaven in 2011 | Gerealiseerde uitgaven in 2011 | Verschil uitgaven 2011 | Projectvolume (begroting 2012) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aanschaf C-130/(K)DC-10 simulatoren | 34,9 | 2012(2012) | 25,4 | 2,9 | 5,9 | 3 | 36,0 |
AH 64D MTADS | 83,5 | 2012(2012) | 69,8 | 9,5 | 6,0 | – 3,5 | 83,5 |
AH 64D Upgrade | 122,3 | 2015(2014) | 5,2 | 17,6 | 4,9 | – 12,7 | 118,0 |
Chinook Uitbreiding & Versterking (4 + 2) | 364,1 | 2015(2012) | 237,0 | 76,5 | 13,9 | – 62,6 | 364,6 |
Derde DC-10 | 45,3 | 2011(2012) | 31,4 | 4,0 | 1,9 | – 2,1 | |
F-16 Link 16 | 120,6 | 2018(2012) | 101,7 | 6,0 | 0,4 | – 5,6 | |
F-16 M5 modificatie | 52,3 | 2014(2012) | 29,5 | 11,5 | 4,9 | – 6,6 | 51,0 |
F-16 Mode 5 IFF | 40,8 | 2018(2013) | 5,6 | 12,5 | 7,3 | – 5,2 | 39,3 |
F-16 Verbetering Lucht-grondbewapening fase 1 | 61,9 | 2015(2014) | 35,8 | 3,6 | 0,2 | – 3,4 | 58,8 |
F-16 Zelfbescherming (ASE) | 81,0 | 2014(2013) | 3,3 | 9,3 | 2,8 | – 6,5 | 81,0 |
Vervanging F-16 System Development and Demonstration | 792,1 | 2012(2012) | 785,1 | 11,6 | 5,8 | – 5,8 | 792,1 |
Vervanging F-16 NL projecten | 48,4 | 2012(2012) | 31,4 | 8,5 | 8,7 | 0,2 | 41,5 |
AH-64D Upgrade
De modificatie zal worden uitgevoerd via Foreign Military Sales (FMS), door tussenkomst van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Aan Amerikaanse zijde is vertraging opgetreden bij het onder contract brengen en de uitvoering van de modificatie. De vertraging hierdoor voor het project AH-64D Upgrade is momenteel nog niet duidelijk.
Chinook Uitbreiding en Versterking (4 + 2)
Tijdens de testvluchten is gebleken dat de helikopters nog niet volledig voldoen aan de door Defensie gestelde eisen. Hierdoor is de levering van de eerste helikopter vertraagd van eind 2011 naar 2012.
Derde DC-10
Als gevolg van de voorziene afstoting van het vliegtuig na 2013 zal het toestel niet meer geschikt worden gemaakt voor passagiersvervoer. Hierdoor is het projectbudget gedaald van € 45,3 miljoen naar € 37,0 miljoen. De laatste facturen worden in 2012 betaald. Het project is voltooid.
Investeringen luchtstrijdkrachten | Planning DMP-proces1 | ||
---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | |
AH-64D Verbetering bewapening2 | |||
AH 64D Zelfbescherming (ASE)2 | (B) | B (C) | (D) |
Chinook Midlife Update | (A) | A | |
Cougar Midlife Update | (A) | ||
F-16 infrarood geleide lucht-lucht raket2 | |||
F-16 M6.5 Onderhoudstape | A (A) | ||
F-16 Verbetering Lucht-grondbewapening Fase II | (B,C,D) | B,C,D | |
Patriot Vervanging COMPATRIOT2 | |||
Vervanging F-16 Voortgezette verwervingsvoorbereiding / productie | (D) | ||
Vervanging Medium Power Radars in Wier en Nieuw- Milligen | (B) | (C) C |
AH-64D Verbetering bewapening
Met de beleidsbrief is de Kamer geïnformeerd over de verlenging van het project met een jaar.
AH-64D Zelfbescherming (ASE)
In 2011 is de Kamer over dit project geïnformeerd met de brief over de voorstudiefase (B-fase), waarna het project is gemandateerd.
Chinook Midlife Update
In 2011 heeft Defensie nader onderzoek uitgevoerd hoe de midlife update van de Chinook zo goed mogelijk kan worden uitgevoerd. In 2012 wordt de Kamer met de A-brief geïnformeerd over de resultaten van dit onderzoek.
F-16 Verbetering Lucht-grondbewapening Fase II
Met de beleidsbrief is de Kamer geïnformeerd over een herfasering van het project. Na de besluitvorming over de vervanger van de F-16 zal de kamer worden geïnformeerd over de verdere behoeftestelling van dit project.
Vervanging F-16 Voortgezette verwervingsvoorbereiding/productie
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2011) | Fasering tot1 | Gerealiseerde uitgaven t/m 2010 | Verwachte uitgaven in 2011 | Gerealiseerde uitgaven in 2011 | Verschil uitgaven 2011 | Projectvolume (begroting 2012) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Deelname PSFD MoU | 2046(2046) | 50,9 | 20,4 | 35,2 | 14,8 | 123,0 | |
Aanschaf twee toestellen inclusief bijkomende middelen | 2013(2013) | 80,0 | 60,8 | 77,8 | 17,0 | 237,1 |
Op grond van het regeerakkoord zijn definitieve besluiten over de vervanging van de F-16 pas voorzien voor een volgende kabinetsperiode. Wel is in 2011 besloten tot de aanschaf van een tweede F-35 testtoestel, waarvoor in 2011 de verplichtingen zijn aangegaan. Het eerste toestel wordt naar verwachting geleverd in augustus 2012 en het tweede begin 2013. Daarnaast neemt Defensie deel aan het Production, Sustainment and Follow-on Development (PSFD) Memorandum of Understanding voor de F-35 (Joint Strike Fighter).
Vervanging Medium Power Radars in Wier en Nieuw-Milligen
De B-fase is voltooid. Over de resultaten van de B en C-fasen wordt de Kamer geïnformeerd met een gecombineerde B/C-brief zoals is toegezegd door de staatsecretaris van Defensie tijdens het algemeen overleg van 10 juni 2009 (Kamerstuk 31 700 X nr. 125).
Investeringen Defensiebreed
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2011) | Fasering tot1 | Gerealiseerde uitgaven t/m 2010 | Verwachte uitgaven in 2011 | Gerealiseerde uitgaven in 2011 | Verschil uitgaven 2011 | Projectvolume (begroting 2012) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
C-17 | 138,3 | 2012(2012) | 130,8 | 9,6 | 3,4 | – 6,2 | |
C-IED blok 1 & 2 | 34,2 | 2013(2013) | 17,0 | 3,3 | 0,9 | – 2,4 | 34,2 |
MILSATCOM lange termijn defensiebreed | 135,9 | 2015(2014) | 90,1 | 15,0 | 2,9 | – 12,1 | 133,0 |
Modernisering navigatiesystemen | 36,4 | 2015(2013) | 13,0 | 5,9 | 0,9 | – 5,0 | 36,4 |
NH-90 | 1 169,5 | 2016(2014) | 689,5 | 143,3 | 77,5 | – 65,6 | 1 174,9 |
OAD SRIM | 44,3 | 2012(2011 (2011) | 20,8 | 15,8 | 18,4 | 2,6 | |
Richtkijker schutter lange afstand | 30,5 | 2014(2012) | 15,8 | 5,6 | – | – 5,6 | 30,5 |
Militaire Satelliet Communicatie lange termijn defensiebreed (MILSATCOM)
De positionering van de eerste Advanced Extreme High Frequency satelliet is vertraagd als gevolg van voortstuwingsproblemen. Hierdoor is de lancering van de tweede satelliet met een jaar verschoven naar april 2012. Het betalingsschema is dienovereenkomstig aangepast, waardoor in 2011 minder is gerealiseerd.
NH-90
De levering van de NH-90 is met een kwartaal vertraagd. Over het aangepaste leveringsschema is de Kamer geïnformeerd met de jaarrapportage over dit project over het jaar 2011. In de periode voorafgaande aan de beleidsbrief is een aantal verplichtingen aangehouden.
Investeringen Defensiebreed | Planning DMP-proces1 | ||
---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | |
Combat Identification (Combat ID) | (A) | A | |
Defensiebrede vervanging operationele wielvoertuigen | (B) | B | |
Defensiebrede vervanging wielberging | (A) | ||
Nieuwe generatie identificatiesystemen (IFF Mode 5/Mode S) | (A) | ||
Verbeterd Operationeel Soldaatsysteem (VOSS) | C | D (D) | |
Vervanging deelsystemen TITAAN | A | ||
Vervanging Grondterminals MILSATCOM | |||
Vervanging HV/VHF-radio (IEZB/FM9000) | (A) | A | |
Vervanging Licht Indirect Vurend Systeem | (A) | A | |
Verwerving HV-brillen2 |
Combat Identification (Combat ID)
Als gevolg van nader onderzoek naar de kwantitatieve behoefte is het project is verschoven. Voorzien was dat de A-brief in 2011 verzonden zou worden. Naar verwachting wordt dit 2012.
Defensiebrede vervanging operationele wielvoertuigen
In 2011 is de kamer geïnformeerd over vervanging van het 7,5 kN-voertuig, de lichte vrachtauto. Naar verwachting zal de B-fase voor de resterende behoefte in het tweede kwartaal van 2012 worden voltooid.
Defensiebrede vervanging wielberging
De planning van dit project is als gevolg van de maatregelen in de beleidsbrief verschoven.
Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS)
Het project verloopt zoals voorzien. Naar verwachting zal de Kamer in het vierde kwartaal van 2012 worden geïnformeerd over de verwervingsvoorbereidingsfase (D-fase).
Vervanging deelsystemen TITAAN
De naam van het project is gewijzigd in Vernieuwing TITAAN. Voorzien was dat de A-brief in 2011 verzonden zou worden. Naar verwachting wordt dit 2012.
Vervanging grondterminals MILSATCOM
Naar aanleiding van de maatregelen van de beleidsbrief is de planning van het project verschoven.
Vervanging HV/VHF-radio (EZB/FM9000)
Met het MPO 2011 is de Kamer geïnformeerd over de herijking van het project en een verlenging van drie jaar als gevolg van de maatregelen van de beleidsbrief.
Vervanging Licht Indirect Vurend Systeem
Met het MPO 2011 is de Kamer geïnformeerd over de herijking van het project en een verlenging van twee jaar als gevolg van de maatregelen van de beleidsbrief.
Operationele doelstelling 2 – Instandhouding van materieel
Redeployment ISAF
In 2011 zijn herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan het materieel dat in Afghanistan is gebruikt. In augustus 2011 is het HGIS-budget voor het herstel van het materieel voor 2011 naar beneden bijgesteld. De oorzaak hiervan was dat het materieel later in Nederland arriveerde dan voorzien en door de afstoting van meer materieel. Daarnaast is prioriteit gegeven aan de voorbereiding van de Geïntegreerde Politietrainingsmissie in Kunduz. De herstelwerkzaamheden aan het materieel dat in Afghanistan is gebruikt duren nog tot ten minste eind 2012.
Leverbetrouwbaarheid van de bevoorrading
Reservedelen, munitie, bedrijfsstoffen en kleding & uitrusting
In de onderstaande tabel wordt de gemiddelde leverbetrouwbaarheid van bevoorrading in 2011 weergegeven.
Gem. | Norm | |
---|---|---|
Marinebedrijf | 57 | 80 |
Defensiebedrijf Grondgebonden Systemen | 88 | 80 |
KPU-bedrijf | 79 | 80 |
Defensie Bedrijfstoffen Bedrijf | 91 | 80 |
Defensie Munitiebedrijf | 77 | 80 |
Logistiek Centrum Woensdrecht | 85 | 80 |
In 2011 is door drie bedrijven gemiddeld ruim aan de gestelde norm voldaan. Het Defensie Munitiebedrijf en het KPU-bedrijf voldoen nagenoeg aan deze norm.
Het Munitiebedrijf voldoet net niet aan de norm doordat niet alle munitiesoorten volledig beschikbaar zijn voor de uitvoering van het opleidingen- en trainingprogramma. Oorzaak is het langdurig voorzien in de munitiebehoefte voor de inzet van de krijgsmacht in Afghanistan, waardoor de voorraden zijn gedaald. Daarnaast is de verwervingstermijn voor munitie in het algemeen lang. Het KPU-bedrijf heeft de norm van 80 procent net niet gehaald doordat een grote hoeveelheid artikelen in 2011 tijdelijk niet op voorraad was en moet worden nageleverd. Een deel van deze achterstanden is door projectmatig te werken ingehaald.
Het Marinebedrijf heeft de norm niet gehaald als gevolg van de veroudering van reservedelen. De 80 procent is daarnaast niet gehaald omdat ook in 2011 is ingeteerd op de voorraden. Begin 2010 konden tijdelijk geen nieuwe verplichtingen worden aangegaan. Hierdoor is vertraging ontstaan bij de aanvang van de verwervingsprocessen. Dit heeft ertoe geleid dat de voorraden van vooral artikelen met een lange verwervings- of levertijd in 2011 lager waren en dat een aantal contracten niet verlengd is, met als gevolg tijdelijke knelpunten in de levering.
Per 1 januari 2012 is als gevolg van de maatregelen in de beleidsbrief de zeggenschap over de systeemlogistieke bedrijven (Marinebedrijf, Defensiebedrijf Grondgebonden Systemen en Logistiek Centrum Woensdrecht) overgegaan van de DMO naar de drie operationele commando’s. De budgetten van de DMO zijn echter nog niet overgedragen naar de drie operationele commando’s. Na 2012 zal de verantwoording over deze bedrijven worden opgenomen in andere delen van het jaarverslag.
Operationele doelstelling 3 – Afstoten overtollig materieel
Bij de afstoting van overtollig materieel wordt onderscheid gemaakt tussen niet-strategische en strategische zaken.
Overtollige niet-strategische zaken zoals tenten, aggregaten en eenvoudige bedrijfswagens worden voor openbare verkoop overgedragen aan Domeinen Roerende Zaken. De opbrengsten hiervan bedroegen in 2011 € 4,3 miljoen.
Overtollige strategische zaken zoals wapensystemen worden om veiligheidsredenen niet aan Domeinen overgedragen. De verkoop hiervan heeft plaats in goede samenwerking met Domeinen. Het materieel wordt in beginsel verkocht aan overheden die voldoen aan de criteria van het Nederlandse wapenexportbeleid. Een exportvergunning is altijd nodig. In het verkoopcontract wordt de voorwaarde gesteld dat bij doorverkoop van het wapensysteem toestemming van de Nederlandse staat is vereist. Iedere voorgenomen verkooptransactie wordt in de Commissie Verkoop Defensie Materieel behandeld. Hierin zijn de ministeries van Financiën, Buitenlandse Zaken, Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Defensie vertegenwoordigd. In 2011 zijn geen grote contracten gesloten. De totale waarde van de in 2011 gesloten verkoopcontracten bedroeg ongeveer € 12 miljoen. Het betreft onder meer een verkoop van munitie aan Denemarken en stoorzenders aan Noorwegen. Het betreft ook kleine contracten voor onderdelen en reservedelen van de Leopard-tank aan onder meer Duitsland en Noorwegen. Ten slotte zijn in Afghanistan diverse goederen verkocht, zoals containers en voertuigen, met een totale waarde van € 2,4 miljoen.
De totale verkoopopbrengsten (ontvangsten) in 2011 bedroegen ongeveer € 201 miljoen. De verkoopopbrengsten komen toe aan Defensie. Een groot deel van de ontvangsten betreft termijnbetalingen van in eerdere jaren gesloten verkoopcontracten.
Het MPO 2011 bevat een overzicht van projecten van materieel in afstoting. Het betreft vooral overtollige wapensystemen. Voor het materieel van deze afstotingsprojecten is momenteel nog geen koper gevonden. Op de als gevolg van de financiële crisis beperkte afzetmarkt is wel belangstelling getoond voor de aankoop van dit materieel.