Algemene doelstelling
Het Commando DienstenCentra (CDC) voorziet in een doeltreffende en doelmatige ondersteuning van de krijgsmacht.
Doelbereiking
Het CDC heeft zich in 2011 verder ontwikkeld als een op de gebruiker gerichte en kostenbewuste shared-service organisatie. De producten en diensten van het CDC komen in goede afstemming met de gebruikers en de beleidsverantwoordelijken tot stand. De verbetering van de dienstverlening is een van de belangrijkste strategische doelen van het CDC. In 2011 is het CDC begonnen met de uitwerking van een grote reorganisatie. Deze reorganisatie is gericht op de verbetering van de (geïntegreerde) dienstverlening aan de gebruiker, een grotere flexibiliteit van de organisatie en de realisatie van opgelegde taakstellingen.
Het jaar 2011 stond ook in het teken van de voorbereiding en uitvoering van de verhuizing van CDC-onderdelen naar de Kromhoutkazerne in Utrecht. In 2011 zijn in totaal ongeveer 1000 VTE’n al naar Utrecht verhuisd.
Naast de reguliere bewaking en sturing van de prestaties van de bedrijfsgroepen zijn in 2011 ook vergelijkende benchmarkonderzoeken en sourcingtoetsen uitgevoerd. Hierbij zijn vergelijkingen met de markt of met andere overheidsdiensten gemaakt waaruit de mate van marktconformiteit naar voren komt. De vergelijkende onderzoeken zorgen ervoor dat het CDC als interne leverancier van de defensieorganisatie de prijzen zo laag mogelijk houdt. Verder kunnen op grond van de vergelijkingen beslissingen worden genomen over samenwerkingsverbanden met andere partijen. In 2011 is het project Publiek-Private Samenwerking (PPS) Kromhoutkazernein de opleverfase beland, is besloten de dienst mainframehosting aan te besteden en zijn stappen gezet in de richting van het van de markt betrekken van cateringdiensten.
Externe factoren
Het CDC werkt op grote schaal samen met private partijen. Samenwerking met en uitbesteding aan deze partijen heeft veel voordelen maar brengt ook afhankelijkheden met zich mee. Dit maakt het CDC ook kwetsbaarder voor bewegingen in de markt. Onverwachte faillissementen en overnames kunnen bijvoorbeeld een ongestoorde dienstverlening in de weg staan. Het CDC is zich bewust van deze kwetsbaarheden en maakt bij elke samenwerking een risicoafweging.
Budgettaire gevolgen van beleid
Onderstaande tabel bevat de geraamde en gerealiseerde gevolgen van beleid voor 2011.
Bedragen x € 1 000 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Begroting 2011 incl NvW | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 688 459 | 1 552 006 | 1 274 914 | 1 042 011 | 1 055 941 | 1 147 491 | – 91 550 |
Uitgaven | |||||||
Programma-uitgaven | |||||||
Bedrijfsgroep Informatievoorziening en technologie | 48 963 | 54 280 | 56 254 | 50 764 | 57 952 | 50 240 | 7 712 |
Bedrijfsgroep Transport | 90 088 | 93 253 | 99 740 | 93 032 | 74 390 | 88 887 | – 14 497 |
Bedrijfsgroep Gezondheidszorg | 76 900 | 88 944 | 93 146 | 92 562 | 85 698 | 76 815 | 8 883 |
Bedrijfsgroep Facility Services | 56 233 | 188 034 | 207 986 | 210 522 | 191 607 | 160 281 | 31 326 |
Bedrijfsgroep Personele Diensten | 69 832 | 88 723 | 114 462 | 115 619 | 90 192 | 94 043 | – 3 851 |
Attachés | 17 146 | 16 700 | 20 587 | 21 939 | 20 437 | 20 688 | – 251 |
Investeringen Infrastructuur | 184 356 | 197 896 | 220 069 | 219 435 | 240 239 | 213 401 | 26 838 |
Investeringen Informatievoorziening | 124 509 | 93 355 | 90 826 | 88 300 | 78 518 | 95 087 | – 16 569 |
Exploitatie Informatievoorziening | 97 253 | 124 574 | 127 345 | 143 657 | 142 174 | 145 423 | – 3 249 |
Nederlandse Defensie Academie | 53 666 | 64 249 | 63 674 | 58 563 | 50 210 | 52 021 | – 1 811 |
Totaal programma-uitgaven | 818 946 | 1 010 008 | 1 094 089 | 1 094 393 | 1 031 417 | 996 886 | 34 531 |
Apparaatsuitgaven | |||||||
Staf Commando DienstenCentra | 61 834 | 67 179 | 59 628 | 53 070 | 188 810 | 140 738 | 48 072 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 7 259 | 11 454 | 12 376 | 12 294 | 9 562 | 9 867 | – 305 |
Totaal apparaatsuitgaven | 69 093 | 78 633 | 72 004 | 65 364 | 198 372 | 150 605 | 47 767 |
Totaal uitgaven | 888 039 | 1 088 641 | 1 166 093 | 1 159 757 | 1 229 789 | 1 147 491 | 82 298 |
Ontvangsten | |||||||
Totale ontvangsten | 58 639 | 58 667 | 85 418 | 68 916 | 131 282 | 129 269 | 2 013 |
Toelichting bij de verschillen groter dan € 5,0 miljoen.
Verplichtingen
De realisatie van de verplichtingen is € 91,6 miljoen lager dan begroot. De lagere realisatie is het gevolg van een neerwaartse bijstelling van het meerjarige contract voor de C-17 (€ 14 miljoen) en € 100 miljoen aan neerwaartse bijstellingen van de verplichtingen voor infrastructuurprojecten, die als gevolg van een terughoudend verplichtingenregime niet zijn aangegaan in afwachting van de uitkomst van het Herbeleggingsplan Vastgoed Defensie. Dit betreft onder meer de nieuwbouw van legeringsprojecten en projecten in het kader van het «nieuwe werken» bij de diverse defensieonderdelen. Daar staat tegenover dat de activiteiten van het Facilitair Bedrijf Defensie zijn overgedragen van de defensieonderdelen naar het CDC, waardoor de verplichtingen zijn verhoogd met € 18 miljoen. Daarnaast zijn er diverse kleinere verplichtingen, totaal € 4,4 miljoen, eerder aangegaan dan was voorzien.
Uitgaven
Programma-uitgaven
Bedrijfsgroep Ivent
De hogere realisatie van de uitgaven met € 7,7 miljoen voor de bedrijfsgroep Ivent betreft voor € 2,3 miljoen een verhoging van de personele vulling en voor € 5,4 miljoen een aanpassing van de budgetten aan de activiteiten.
Bedrijfsgroep Transport
Bij de bedrijfsgroep Transport is € 14,5 miljoen minder gerealiseerd dan begroot door een vermindering van transport-activiteiten. Deze maatregel bleek begin 2011 noodzakelijk om het activiteitenniveau van CDC in lijn te brengen met het beschikbare budget.
Bedrijfsgroep Gezondheidszorg
Bij de bedrijfsgroep Gezondheidszorg is in verband met de doorwerking van de eindejaarsmarge het budget verhoogd met € 5,8 miljoen en daarnaast met € 3 miljoen voor hogere productie.
Bedrijfsgroep Facility Services
De hogere uitgaven bij de bedrijfsgroep Facility Services houden voor € 18 miljoen verband met de facilitaire dienstverlening die binnen het Facilitair Bedrijf Defensie (FBD) wordt geconcentreerd. De defensieonderdelen hebben hiervoor budgetten overgedragen. Voor betalingsverkeer is in 2011 € 7,5 miljoen betaald. Voorts is € 6 miljoen meer uitgegeven als gevolg van de doorwerking van de eindejaarsmarge uit 2010.
Investeringen infrastructuur
De investeringen op het gebied van infrastructuur zijn per saldo € 26,8 miljoen hoger. Het budget voor PPS Kromhout van € 23,6 miljoen is overgeheveld naar de exploitatie (apparaatsuitgaven). Daar staan diverse kleinere projecten van € 20,4 miljoen tegenover en een betaling van € 30 miljoen voor het project Gilze-Rijen, zodat DVD een eerder aangegane lening vervroegd kon aflossen.
Investeringen informatievoorziening
Als gevolg van vertragingen bij de uitvoering van projecten is € 16,6 miljoen minder gerealiseerd bij de investeringen informatievoorziening.
Apparaatsuitgaven
De hogere apparaatsuitgaven betreffen voor € 16 miljoen hogere uitgaven van DBBO, een overheveling van € 23,6 miljoen vanuit investeringen infrastructuur voor de bijdrage aan de exploitatie PPS Kromhout, € 4,9 miljoen als gevolg van herziening van de vullingslijn, alsmede enkele kleinere aanpassingen. Bovendien is er meer gerealiseerd als gevolg van gewijzigde premies voor zorg en pensioenen (€ 2,3 miljoen). Dit is gecompenseerd met de uitdeling van de loonbijstelling.
Ontvangsten
De verkoopontvangsten zijn neerwaarts bijgesteld met € 21,7 miljoen als gevolg van de vertraging van verkoopopbrengsten voor afstotingsprojecten, zoals de Tapijnkazerne te Maastricht, staf OCKmar Kalverstraat te Apeldoorn en Topgrafische Dienst te Emmen.
Hier tegenover staan hogere overige ontvangsten van € 23,5 miljoen. Deze worden veroorzaakt door afroming van het positieve resultaat 2010 van de baten-lastendienst DTO (€ 20 miljoen), alsmede meerontvangsten als gevolg van hogere productie bij de bedrijfsgroep Gezondheidszorg (€ 3,5 miljoen).
Investeringen Infrastructuur | Project volume (2011) | Fasering tot1 | Gerealiseerde Uitgaven t.m 2010 | Verwachte uitgaven in 2011 | Gerealiseerde uitgaven in 2011 | Verschil uitgaven | Project volume (2012) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nieuwbouw Schiphol | 140,4 | 2014 (2012) | 91,6 | 55,6 | 28,6 | – 27,0 | 140,4 |
Herbelegging infrastructuur vliegbases Soesterberg en Gilze-Rijen | 232,5 | 2012 (2010) | 203,6 | 0,0 | 7,9 | 7,9 | 232,5 |
Infrastructuur en voorziening KMA | 52,3 | 2018 (2013) | 16,2 | 10,0 | 4,6 | – 5,4 | 52,3 |
Aanpassing/renovatie Plein/Kalvermarktcomplex | 26,0 | 2012 (2011) | 11,1 | 8,8 | 6,8 | – 2,0 | 26,0 |
Hoger onderhoud Woensdrecht | 78,5 | 2017 (2013) | 2,3 | 34,1 | 9,0 | – 25,1 | 76,6 |
Nieuwbouw LOKKmar | 85,5 | 2016 | 10,8 | 10,2 | 9,3 | – 0,9 | 84,5 |
EPA Maatregelen | 64,4 | 2018 (2020) | 11,4 | 3,7 | 0,0 | – 3,7 | 64,4 |
Strategisch Vastgoedplan Kmar | 2016 | 4,2 | 0,0 | 2,5 | 2,5 | 32,3 |
Nieuwbouw Schiphol
De uitvoering van het hoofdgebouw is vertraagd. Daarnaast is vertraging opgetreden bij de voltooiing en herziening van bestekken, alsmede bij de aanbesteding van percelen als gevolg van het uitstel van verplichtingen ten gevolge van de beleidsbrief.
Herbelegging infrastructuur vliegbases Soesterberg en Gilze-Rijen
Enkele deelprojecten in voorbereiding en uitvoering zijn vertraagd. Het project is daarom niet in 2010 voltooid en enkele betalingen die voor 2010 waren voorzien, zijn in 2011 gedaan. Dit geldt onder meer voor de groen- en compensatieverplichtingen, de nieuwbouw van de bedrijfsstoffen- en brandstoffenloods en de voltooiing van enkele beveiligingsprojecten. Ook hebben de aanleg van een bijtankfaciliteit en de inrichting van een planongebouw op Deelen de nodige vertraging ondervonden. Dit werd veroorzaakt door vertraging bij vergunningen in het kader van de monumentenwet en veranderde beveiligingseisen. De laatste drie deelprojecten zullen naar verwachting in 2012 worden voltooid waarmee het totale project gerealiseerd is.
Infrastructuur en voorziening KMA
Als gevolg van het Herbeleggingsplan Vastgoed Defensie zijn de nieuwbouw van de legering en aanpassing van de buitensportvoorzieningen op de Trip van Zoudtlandtkazerne stilgezet.
Hoger Onderhoud Woensdrecht
De realisatie van de nieuwbouw van het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) zou oorspronkelijk in 2011 en 2012 zijn. In afwachting van nadere besluitvorming in het kader van het Herbeleggingsplan Vastgoed Defensie is deze nieuwbouw uitgesteld.
Door het later afgeven van twee essentiële vergunningen (Wet Milieubeheer en Natuurbeschermingswet) zijn de werken Logistiek en Avionica respectievelijk pas in april en mei 2011 opgestart. Daarnaast is vertraging opgetreden bij de aanbesteding en gunning van de overige deelprojecten als gevolg van het uitstel van verplichtingen naar aanleiding van de beleidsbrief.
Omschrijving project Bedragen x € 1 miljoen | Projectvolume (begroting 2011) | Fasering tot 1 | Gerealiseerde uitgaven t/m 2010 | Verwachte uitgaven in 2011 (cfm OB 2011) | Gerealiseerde uitgaven in 2011 | Verschil uitgaven 2011 | Projectvolume (begroting 2012) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
DI-informatisering | 59,3 | (2015) | 21,0 | 5,0 | 0,2 | – 4,8 | |
SPEER | 268,1 | 2014 (2014) | 209,8 | 28,1 | 22,6 | – 5,5 | 268,1 |
Herinrichting personele functiegebied | 2011 (2010) | 37,0 | 1,4 | 0,9 | – 0,5 | ||
Legacy ERP (PALS) | 36,0 | 2014 (2013) | 20,5 | 5,6 | 2,4 | – 3,2 | 34,2 |
@migo | 19,0 | 2012 (2012) | 7,6 | 8,8 | 8,2 | – 0,6 | 19,0 |
Electronic Key Management System (EKMS) | 18,0 | 2015 (2013) | 0,0 | 8,0 | 0,4 | – 7,6 | 18,0 |
Defensiebreed Computer Emergency Response Team (DEFCERT) | 7,5 | 2012 (2012 | 0,6 | 2,6 | 1,6 | – 1,0 | 7,5 |
SPEER (ERP M&F)
De meerjarige verdeling van het taakstellende programmabudget van € 268,1 miljoen berust op de ontwerp-, bouw- en migratieplanning van het Programma SPEER. Voor 2011 werd een bedrag van € 28,1 miljoen gereserveerd. Bij de herijking van het programma in 2010 zijn verschuivingen aangebracht in de programmaplanning. Met het oog op complexiteitsreductie zijn is de planning van verschillende projecten gewijzigd en dat had in 2011 gevolgen voor de omvang van het uitbesteed werk, de grootste kostenfactor van het programma. Uiteindelijk is in 2011 € 5,5 miljoen minder uitgegeven dan aanvankelijk geraamd, hoofdzakelijk door minder uitbesteed werk. De lagere uitgaven in 2011 hebben geen gevolgen voor de omvang van het taakstellende programmabudget. De Tweede Kamer wordt middels voortgangsrapportages tweemaal per jaar geïnformeerd over het Programma SPEER.
Electronic Key Management System (EKMS)
Met dit systeem beoogt Defensie het handmatige proces te automatiseren van aanmaken, registreren en uitgeven van cryptosleutels, codeboeken, crypto hard- en software en documentatie. In 2011 stond aanvankelijk € 8 miljoen voor dit project op de begroting. Omdat de projectvoorbereiding door Defensie in samenwerking met TNO en de reacties van de industrie meer tijd heeft gekost dan geraamd, is een vertraging ontstaan. Deze vertraging zal ook nog doorwerken tot in 2012, waarbij de voltooiing van de projectvoorbereiding inclusief de aanbesteding is voorzien voor eind 2012.
Prestatiegegevens CDC
Toelichting
Prestatiegegevens gebruikers
Het CDC levert een breed scala aan diensten die voornamelijk indirect bijdragen aan de door Defensie te behalen operationele doelstellingen. Een deel van de diensten levert echter een rechtstreekse bijdrage aan de operationele inzet of operationele gereedstelling van eenheden. Deze diensten bevinden zich op het zogenaamde «operationele koppelvlak». Per bedrijfsgroep is dit nader uitgewerkt.
Resultaat operationele koppelvlakken in 2011
Over 2011 zijn twee indicatoren onder de streefwaarde van 80 procent uitgekomen. De lagere scores hebben niet geleid tot knelpunten in de operationele inzet of operationele gereedstelling van de eenheden. Bij de «voorraad medische ge- en verbruiksartikelen» en de «voorraad bloed» is de score beneden de norm gebleven in verband met beperkt beschikbare budgetten. De lagere voorraadniveaus waren wel voldoende om in de dagelijkse operationele behoefte te voorzien.