Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Dit betreft de onderdelen verkeersmanagement, Beheer en Onderhoud, aanleg, verkenning en planstudie en netwerkgebonden kosten. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in het Jaarverslag 2012 van Infrastructuur en Milieu (Hoofdstuk XII) bij de beleidsartikelen 3 Wegen en Verkeersveiligheid en 5 Mainports en Logistiek.
12. Hoofdwegennet | Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | ||
Verplichtingen | 3.959.152 | 1.879.765 | 5.072.103 | 2.274.880 | 4.219.392 | 2.446.818 | 1.772.574 | 1 |
Uitgaven | 3.058.410 | 2.908.606 | 3.269.934 | 2.577.371 | 2.659.773 | 2.452.845 | 206.928 | |
12.01 Verkeersmanagement | 59.233 | 56.527 | 57.150 | 50.137 | 30.768 | 43.993 | – 13.225 | |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 53.924 | 56.527 | 57.150 | 50.137 | 30.768 | 43.993 | – 13.225 | 2 |
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 5.309 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12.02 Beheer en onderhoud | 1.230.533 | 827.211 | 1.209.404 | 322.966 | 567.308 | 343.137 | 224.171 | |
12.02.01 Basispakket B&O | 977.849 | 657.227 | 1.031.823 | 178.572 | 474.922 | 267.409 | 207.513 | 3 |
12.02.02 Servicepakket B&O | 246.621 | 102.253 | 80.592 | 72.016 | 56.993 | 59.194 | – 2.201 | |
12.02.04 Groot variabel onderhoud | 6.063 | 67.731 | 96.989 | 72.378 | 35.393 | 16.534 | 18.859 | 4 |
12.03 Aanleg en planst.na tracébesluit | 1.385.754 | 1.652.932 | 1.709.262 | 1.340.525 | 1.254.029 | 1.512.384 | – 258.355 | |
12.03.01 Realisatieprogramma | 1.307.071 | 1.610.236 | 1.699.800 | 1.340.525 | 1.254.021 | 1.512.384 | – 258.363 | 5 |
12.03.02 Planstudie na tracébesluit | 78.683 | 42.696 | 9.462 | 0 | 8 | 0 | 8 | |
12.04.01 GIV/PPS | 290.684 | 261.065 | 225.341 | 374.846 | 335.772 | 354.075 | – 18.303 | 6 |
12.05 Verk.en planst.voor tracébesluit | 92.206 | 110.871 | 68.777 | 42.027 | 33.054 | – 238.494 | 271.548 | |
12.05.01 Verkenningen | 174 | 5.336 | 4.371 | 10.758 | 2.453 | 13.661 | – 11.208 | 7 |
12.05.02 Planstudie voor tracébesluit | 92.032 | 105.535 | 64.406 | 31.269 | 30.601 | – 2.155 | 32.756 | 8 |
Overprogrammering | 0 | – 250.000 | 250.000 | |||||
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 446.870 | 438.842 | 437.750 | 1.092 | ||||
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 387.073 | 383.570 | 381.498 | 2.072 | ||||
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 59.797 | 55.272 | 56.252 | – 980 | ||||
12.09 Ontvangsten | 141.399 | 123.019 | 217.125 | 98.380 | 165.700 | 232.114 | – 66.414 | 9 |
Toelichting
Ad 1) De overschrijding van het verplichtingenbudget wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de ondertekening van de DBFM-contracten Schiphol–Amsterdam–Almere A1/A6 en N33 Assen – Zuidbroek. In de Begroting 2012 was nog geen rekening gehouden met dat deze contracten in 2012 zouden worden ondertekend.
Ad 2) De lagere realisatie wordt in belangrijke mate veroorzaakt door de aansluiting van de budgetten bij de meerjarige planning en budgetbehoefte gedurende 2012.
Ad 3) De hogere realisatie op Beheer en Onderhoud wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het in lijn brengen van het budget met de onderhoudsplanning volgens de afspraken zoals toegelicht in bijlage 4.2 van de Begroting 2012.
Ad 4) De hogere realisatie wordt in belangrijke mate veroorzaakt door de levensduurproblematiek van de stalen kunstwerken. Het budget in de begroting was gebaseerd op een globale planning van het project. Inmiddels is er meer zicht in de daadwerkelijke planning en bijbehorende meerjarige kostenramingen. Het verschil tussen beide ramingen betreft een wijziging van het kasritme en bepaalt in belangrijke mate de hogere realisatie.
Ad 5) De lagere realisatie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de overheveling bij Voorjaarsnota 2012 van het project A15 Maasvlakte–Vaanplein naar 12.04 Geïntegreerde contractvormen.
Ad 6) De lagere realisatie wordt enerzijds veroorzaakt door betalingen in 2011 van in 2012 geplande bedragen en anderzijds het afkopen van de jaarlijkse betaling voor het PPS-contract A59 bij de Provincie Noord-Brabant eind 2011.
Ad 7) De lagere realisatie van de uitgavenraming wordt voor een deel veroorzaakt doordat de verwachte kosten van de verkenning voor de A10 Zuid-as niet zijn gerealiseerd (de verkenning is betrokken in de BDU- beschikking voor 2013) en voor een ander deel doordat voorziene uitgaven voor lucht en geluid lager zijn uitgevallen. Het Geluidssaneringsprogramma Wegen is namelijk een van de projecten die naar aanleiding van het begrotingsakkoord zijn getemporiseerd. In 2012 speelde daarbij ook een rol dat de Wet milieubeheer later is gewijzigd dan gepland.
Ad 8) Naast een toevoeging via de verwerking van het voordelig saldo 2011 aan 2012, is bij Voorjaarsnota circa € 74 miljoen toegevoegd aan het budget voor 2012 die door middel van verschuivingen beschikbaar zijn gekomen voor het programma Beter Benutten. Bij miljoenennota 2013 hebben mutaties plaatsgevonden die leidden tot een verhoging van het budget van € 361,6 miljoen (voor een toelichting op deze mutaties zie de begroting 2013). Bij Najaarsnota is het budget met name door intertemporele verschuiving verlaagd met circa € 392 miljoen. Dit heeft per saldo tot een budgetverhoging en hogere realisatie dan begrotingsstand in 2012 geleid. De eerder opgelegde kasschuif ten behoeve van het rijksbrede financiële beeld is gerealiseerd op de projecten en is daarom bij Najaarsnota tegengeboekt.
Ad 9) De lagere ontvangstenrealisatie wordt onder meer veroorzaakt doordat bijstellingen van de ontvangstenplanning. Als gevolg van de vertraging op het projecten N35 Zwolle–Wijthmen en A9 Badhoevedorp verschuift ook de ontvangst naar later jaren.
12.01 Verkeersmanagement
Artikelonderdeel
12.01.01 Verkeersmanagement
Binnen het Verkeersmanagement zijn in 2012 uitgaven gedaan voor maatregelen ten behoeve van verkeersgeleiding bij grote drukte, incidentmanagement, reistijd en route-informatie, en voorlichting betreffende het weggedrag en wegwerkzaamheden. Daarnaast is bijgedragen aan de Nationale Databank Wegverkeersgegevens. Deze is in 2007 opgericht met als doel de benutting van bestaande wegen te verbeteren. In 2012 is de databank verder uitgebreid met nieuwe data en is de kwaliteit van de gegevens op het afgesproken niveau gebracht.
Bij de uitvoering van verkeersmanagement wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd (gebiedsgericht verkeersmanagement). In nauw overleg met de regionale overheden worden maatregelpakketten ontwikkeld, die als het meest effectief worden gezien. Zo is met de Mobiliteitsaanpak een groot aantal pakketten benuttingsmaatregelen in de periode 2010–2012 gerealiseerd waarmee een direct merkbare verbetering van de file top 50 wordt bereikt. De Mobiliteitsaanpak is afgelopen jaar nagenoeg afgerond. Met de Praktijkproef Amsterdam wordt door middel van gecoördineerd netwerkbreed verkeersmanagement bijgedragen aan de bereikbaarheid in de regio Amsterdam. De uitgaven voor de mobiliteitsaanpak en de Praktijkproef Amsterdam zijn verantwoord op artikel 12.03.01.
Bron: Rijkswaterstaat
Indicator | Eenheid | Streefwaarde 2012 | Realisatie 2012 | |
---|---|---|---|---|
Op minimaal 95% van de bemeten wegvakken levert RWS betrouwbare reis- en route-informatie. | % van de bemeten rijbaanlengte | 95% | 98% | |
Op de drukste trajecten van het rijkswegennet bedraagt de aanrijtijd bij incidenten in de spits ten hoogste 15 minuten. | % van de gevallen | 80% | 80% | |
Op de overige rijkswegen bedraagt de aanrijtijd bij incidenten in de spits ten hoogste 30 minuten. | % van de gevallen | 80% | 93% |
Bron: Rijkswaterstaat
Minder files op de minder drukke trajecten maakt het mogelijk hier de beoogde streefwaarde gemakkelijker te halen. Op de drukste trajecten wordt het ieder jaar moeilijker om de afgesproken waarde te halen, onder andere als gevolg van meer verkeer en het «inleveren» van de vluchtstrook voor spitsstroken.
Areaaleenheid | Omvang begroot | Omvang gerealiseerd | Totaalbudget 2012 | Gerealiseerd begrotingsbedrag 2012 | |
---|---|---|---|---|---|
(km) | (km) | (x € 1.000) | (x € 1.000) | ||
Rijbanen met verkeerssignalering | 2.645 | 2.618 | 43.993 | 30.768 |
Bron: Rijkswaterstaat
12.02 Beheer en Onderhoud
Artikelonderdeel
Met het budget voor beheer en onderhoud is het rijkswegennet en de onmiddellijke omgeving daarvan in 2012 in die staat gehouden die noodzakelijk is voor het vervullen van de primaire functie, namelijk het faciliteren van vlot, veilig en betrouwbaar vervoer van personen en goederen onder de randvoorwaarde van een kwalitatief hoogwaardig milieu. In 2012 heeft de verdere voorbereiding van efficiency- en versoberingsmaatregelen in het beheer en onderhoud plaatsgevonden. De Kamer is hierover geïnformeerd in de Begroting 2013 van het Infrastructuurfonds.
12.02.01 Beheer en Onderhoud
De in 2012 gerealiseerde uitgaven voor het basispakket beheer en onderhoud bestaan vooral uit uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan, uitgaven voor onderhoud van kunstwerken, uitgaven voor onderhoud aan systemen voor dynamisch verkeersmanagement en vast/klein variabel onderhoud zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting. De uitgaven betreffen zowel preventief als correctief onderhoud.
In 2012 is de streefwaarde van 95% voor verhardingen gerealiseerd. Hiervoor is vooral onderhoud aan Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) uitgevoerd. De streefwaarde voor de kunstwerken is niet gehaald. De realisatie van deze prestatie-indicator (PIN) zal komende jaren stijgen door inloop van uitgesteld onderhoud en de PIN naar verwachting op termijn weer op het niveau van de norm komen.
Specificatie areaal rijkswegen | t/m 2010 | t/m 2011 | Begroot 2012 | Realisatie 2012 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte (in km) | Hoofdrijbanen | 5 695 | 5 697 | 5 721 | 5 695 | |
Rijbaanlengte (in km) | Verbindingswegen en op- en afritten | 1 408 | 1 428 | 1 451 | 1 491 | |
Areaal asfalt (in km2) | Hoofdrijbanen | 74 | 74 | 75 | 74 | |
Areaal asfalt (in km2) | Verbindingswegen en op- en afritten | 12 | 12 | 12 | 13 | |
Groen areaal (in km2) | 204 | 204 | 204 | 200 |
Bron: Rijkswaterstaat
Tussen de kilometers hoofdrijbaan en verbindingswegen heeft een verschuiving plaatsgevonden. Wanneer een rijbaan wordt gesplitst in een baan voor doorgaand verkeer en een baan voor lokaal verkeer (zoals bijvoorbeeld op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam is gebeurd), wordt de rijbaan voor lokaal verkeer volgens de definities een verbindingsweg. Dit is in belangrijke mate de verklaring voor de afwijking ten opzichte van de begroting.
Bron: Rijkswaterstaat
Indicator | Streefwaarde 2012 | Realisatie 2012 | |
---|---|---|---|
De verharding van de rijkswegen voldoet aan alle onderhoudsnormen | 95% | 95% | |
De bruggen, viaducten en tunnels in de rijkswegen voldoen aan alle onderhoudsnormen | 82% | 81% |
Bron: Rijkswaterstaat
De voor 2012 afgesproken streefwaarde van 82% is niet geheel gerealiseerd (81%). De lagere score is een gevolg van eerdere spanning tussen budget en het te realiseren onderhoud. Het eerder naar achteren geschoven onderhoud zal komende jaren worden ingelopen zodat deze PIN zich op termijn zal herstellen. Het minimaal vereiste veiligheidsniveau of de functionaliteit van de kunstwerken is niet in het geding. Inspecties worden intensief ingezet om de toestand van de kunstwerken actief te monitoren.
12.02.02 Servicepakket Beheer en Onderhoud
Servicepakket | Budget 2012 | Gerealiseerd 2012 | |
---|---|---|---|
(x € 1.000) | (x € 1.000) | ||
Meer veilig 2 | 20.217 | 15.992 | 1 |
Meer kwaliteit leefomgeving | 38.977 | 41.001 | 2 |
Totaal | 59.194 | 56.993 |
1 In 2012 is een start gemaakt met de uitvoering van veiligheidsmaatregelen (Meer Veilig 2) gericht op het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers op de wegen in beheer bij het Rijk. Het pakket wordt in 2014 afgerond. Het servicepakket Meer Veilig 1 is geheel afgerond, met uitzondering van het project Goudse Schouw, dat doorloopt in 2013. In 2012 zijn de volgende maatregelen afgerond:
Locatie | Maatregel |
---|---|
RW-6 | Dynamische filesignalering |
RW-7 | Aanpassen verkanting/herprofilering |
RW-28 | Rotonde 2x |
RW-35 | Aanpassen beplanting/obstakelvrije zone |
RW-35 | Aanpassen markering |
RW-835 | Aanpassen markering en RVV bebording |
RW-835 | Aanbrengen bermverharding |
RW-50 | Aanbrengen bermverharding |
RW-50 | Geleiden middels led verlichting |
RW-2 | Aanpassen kruispunt |
RW-11 | Aanpassen filedetectie |
RW-27 | Herindeling kruispunt incl. vervanging VRI |
Div | Geleiderail/obstakelbeveiliging 13,2 km |
RW-58 | Bebording en VRI`s |
RW-67 | Verlengen afrit Eersel |
Div | Aanbrengen fileproof asmarkering |
Div | Afschermen obstakels middels geleiderail |
RW-2 | Aanpassen rijstrookindeling met 5 signaalgevers |
RW-58 | Aanbrengen filebeveiliging |
RW-59 | Aanbrengen filebeveiliging |
RW-17 | Aanbrengen filebeveiliging |
RW-58 | Voertuigensnelheidswaarschuwingssysteem |
RW-58 | Aanpassen rijstrookconfriguratie |
RW-73 | Filebeveiliging Roer- en Swalmetunnel |
2 Het Servicepakket Meer kwaliteit leefomgeving bevat de uitvoering van maatregelen uit het Meerjarenprogramma Bodemsanering (MJPB) en het Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO). Het MJPB bestaat uit maatregelen op verontreinigde locaties in beheer bij Rijkswaterstaat die niet in het kader van beheer en onderhoud of aanleg (kunnen) worden aangepakt. In 2012 zijn werkzaamheden uitgevoerd om tot verdere afronding van het programma te komen. Het betreft bodemonderzoek en saneringsvoorbereiding, uitvoering van de saneringen en monitoring om het saneringsresultaat te controleren.
Het MJPO richt zich op het verbinden van twee of meer natuurgebieden door middel van ecoducten, dassentunnels, in- /uittreedplaatsen voor wild in rivieren en kanalen en dergelijke. Het servicepakket betreft het onderdeel dat door Rijkswaterstaat wordt uitgevoerd voor maatregelen gerelateerd aan het rijkswegennet. In 2012 zijn voor dat onderdeel van het programma de onderstaande knelpunten opgelost. Nadere informatie over het gehele MJPO is opgenomen in het Jaarverslag van de beleidsbegroting van IenM (Hoofdstuk XII), te weten beleidsartikel 3.
Het MJPO telt in totaal 215 knelpunten die 602 maatregelen omvatten. In 2012 zijn 47 wegenmaatregelen gerealiseerd. Daarbij zijn de volgende negen knelpunten geheel opgelost:
• Flevoland – Visvijverbos (A6)
• Gelderland – Lievelde (N18)
• Gelderland – Nijmegen (A73)
• Limburg – Rijckholt (A2)
• Noord-Brabant – Bovenloop van de Dommel (A67 /A2)
• Noord-Holland – Ouderkerk aan de Amstel (A9)
• Noord-Holland – Callantsoog Zijperdijk (N9)
• Noord-Holland – Huizen (A27)
• Utrecht – Breukelen (A2)
Tot en met 2012 zijn nu 68 knelpunten geheel gereed en 56 gedeeltelijk gereed.
Bron: Rijkswaterstaat
12.02.04 Groot variabel Onderhoud
Bron: Rijkswaterstaat
Het voor 2012 begrote bedrag was gebaseerd op een globale planning met een enigszins gelijkmatige verdeling van de middelen voor het Stalen Bruggen dossier. Op basis van de uiteindelijke planning voor 2012 bleek een hoger bedrag benodigd dan opgenomen in de globale planning. In 2012 is de boogbrug van Beek gerenoveerd en is begonnen met de renovatie van de brug van Ewijk en de Ketelbrug.
12.03 Aanleg, benutting en planstudie na tracébesluit
Artikelonderdeel
Door middel van voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is en komt om de verwachte verkeersgroei te faciliteren en een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. Daarbij wordt rekening gehouden met de aspecten veiligheid en leefbaarheid.
12.03.01 Realisatieprogramma hoofdwegennet
Op dit hoofdproduct worden uitgaven verantwoord die samenhangen met de realisatie van de aanleg van hoofdwegenprojecten ten opzichte van de begroting 2012.
Op 1 september 2012 is de invoering van 130 km/uur door een wijziging van het Rvv (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) gerealiseerd. Rijkswaterstaat heeft de bebording aangepast en het pakket compenserende maatregelen voor verkeersveiligheid op de experimentvakken gerealiseerd. Komende jaren zullen de veiligheidsmaatregelen op de overige wegvakken eveneens worden gerealiseerd.
uitgaven 2012 in € mln. | Gereed | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2012 | Realisatie 2012 | |
CATEGORIE 0 | ||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 9 | 3 | – 6 | 2011 | 1 | |
A9 Alkmaar Uitgeest | 10 | 2 | – 8 | 2012 | 2011 | 2 |
N9 Koedijk–De Stolpen | 14 | 4 | – 10 | 2011 | 2011 | 3 |
N50 Ramspol–Ens | 31 | 41 | 10 | 2013 | 2012 | 4 |
Projecten Utrecht | ||||||
A28 Utrecht–Amersfoort | 53 | 77 | 24 | 2013 | 2013 | 5 |
A2 Holendrecht–Oudenrijn | 59 | 68 | 9 | 2012 | 2012 | 6 |
RW2 Ouderijn–Everdingen | 5 | 5 | – 0 | 2012 | 2012 | |
Projecten zuidvleugel | ||||||
A4 Burgerveen–Leiden | 81 | 83 | 2 | 2014 | 2014 | |
A4 Delft–Schiedam | 120 | 92 | – 28 | 2015 | 2015 | 7 |
A15 Maasvlakte Vaanplein | 239 | 0 | – 239 | 2015 | 2015 | 8 |
A12 Zoetermeer–Zoetermeer centrum | 0 | 0 | 0 | 2011 | 2011 | |
NWO Nieuw W.Oeverver | 0 | 0 | 0 | |||
Projecten Zuidwestelijke delta | ||||||
N57 Veersedam–Middelburg | 8 | 5 | – 3 | 2010/2011 | 9 | |
Projecten Oost-Nederland | ||||||
A2 Everdingen–Deil–Zaltbommel–Empel | 21 | 2 | – 19 | 2010 | 2010 | 10 |
N34 Omleiding om Ommen | 3 | – 0 | – 3 | 2011 | 2011 | 11 |
N35 Zwolle–Almelo (traverse Nijverdal) | 65 | 75 | 10 | 2014 | 2014 | 12 |
N50 viaduct Hanzelijn Toekomstvast | 0 | 0 | 0 | |||
A50 Ewijk–Valburg | 130 | 129 | – 1 | 2014 | 2014 | |
N35 Zwolle–Wijthmen | 0 | 0 | 0 | |||
Projecten Brabant | ||||||
A4 Dinteloord–Bergen op Zoom | 40 | 51 | 11 | 2013 | 2015 | 13 |
N2 Meerenakkerweg (A2 zone) | 6 | 0 | – 6 | 2012 | 2014 | 14 |
Projecten Limburg | ||||||
A2 Maasbracht–Geleen 1e fase | 61 | 50 | – 11 | 2011/2013 | 2011/2013 | 15 |
A74 Venlo | 22 | 12 | – 10 | 2012 | 2012 | 16 |
A2 Passage Maastricht | 79 | 120 | 41 | 2016 | 2016 | 17 |
A2/A76 Maatregelenpakket Limburg | 0 | 0 | 0 | 2010/2015 | 2010/2015 | |
Projecten Noord-Nederland | ||||||
N31 Leeuwarden (De Haak) | 39 | 40 | 1 | 2014 | 2014 | |
Projecten Nationaal | ||||||
ZSM 1+ 2 (spoedwet wegverbreding) | 258 | 184 | – 74 | 2014 | 2014 | 18 |
Dynamisch verkeersmanagement | 37 | 17 | – 20 | 2012 | 2012 | 19 |
Overig | ||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 59 | 38 | – 21 | nvt | nvt | 20 |
Programma aansluitingen | 37 | 2 | – 35 | nvt | nvt | 21 |
Quick Wins FES | 15 | 1 | – 14 | 2011 | 2011 | 22 |
Realisatieuitgaven op IF12.03.01 mbt planstudieprojecten | 11 | 153 | 142 | 23 | ||
Totaal | 1.512 | 1.256 | – 256 |
Toelichting
Ad 1) Het oorspronkelijke plan van dit project is bijgesteld, waarbij gekozen wordt voor minder systemen langs de weg en incar-informatie wordt meegenomen. Voor deze planwijziging was akkoord nodig van regionale partners waardoor het project is vertraagd en een deel van de uitgaven naar later jaren is doorgeschoven.
Ad 2) De A9 Alkmaar – Uitgeest is in 2011 opengesteld. Voor dit project zijn nog uitgaven gedaan voor enkele afrondende werkzaamheden.
Ad 3) Dit project is opgeleverd in 2011. De gerealiseerd uitgaven hebben betrekking op de afronding van het project.
Ad 4) De uitvoering loopt voorspoediger dan verwacht, waardoor de kasrealisatie in 2012 hoger is dan begroot.
Ad 5) In 2011 is het Wegaanpassingsbesluit vertraagd, waardoor een deel van de werkzaamheden en het budget van 2011 is doorgeschoven naar 2012.
Ad 6) Als gevolg van de problematiek met de tunneltechnische installaties zijn de uitgaven hoger dan begroot.
Ad 7) Het lagere realisatie betreft facturen, welke te laat zijn ontvangen om betaling in 2012 nog te realiseren.
Ad 8) Bij voorjaarsnota 2012 is dit project omgezet naar artikel 12.04 Geïntegreerde Contractvormen.
Ad 9) Bij Najaarsnota 2012 is een vertraging aangegeven met betrekking tot de verlegging van kabels en leidingen. Daarna is getracht de vertraging daar waar mogelijk te beperken. Dit is grotendeels gelukt, waardoor een deel van de vertraging weer is ingelopen.
Ad 10) Na definitieve afronding van het project vinden nog enkele nabetalingen plaats. Enkele begrote betalingen in het kader van nadeel- en natuurcompensaties worden in latere jaren verwacht.
Ad 11) De laatste fase van de herinrichting wordt uitgevoerd. Gebleken is dat de hoogte van de toegepaste drempels niet voldoet. Hierdoor is schade aan voertuigen en de berm ontstaan. Door de brandweer is gemeld dat de gerealiseerde drempels niet voldoen aan hun eisen wat betreft passeerbaarheid. Na overleg met de omgeving en de gemeente is besloten om de drempels aan te passen. Dit overleg heeft enige tijd geduurd, waardoor een kleine vertraging in het werk is ontstaan.
Ad 12) De hogere realisatie is voornamelijk veroorzaakt door de kosten voor de tunnel (problematiek tunneltechnisch installaties).
Ad 13) De hogere realisatie wordt veroorzaakt door een aanpassing van het kasritme als gevolg van een bijstelling van de uitvoeringsplanning.
Ad 14) Het project N2 Meerenakkerweg heeft vertraging opgelopen als gevolg van het feit dat onderdelen van het Tracébesluit technisch onuitvoerbaar gebleken zijn. De openstelling zal op basis van de huidige planning plaatsvinden in 2014.
Ad 15) De lagere realisatie hangt samen met de versnelling van de uitvoering van de spitsstrook Maasbracht – Geleen in 2011, waardoor de uitgaven in 2012 lager uitvallen dan begroot.
Ad 16) Door de voorspoedige realisatie in 2011 vallen de uitgaven in 2012 lager uit dan begroot.
Ad 17) Omdat de omgevingsvergunningen versneld zijn verkregen, verlopen de betalingen aan de aannemer voor A2 Passage Maastricht sneller dan voorzien in de begroting 2012.
Ad 18) De lagere realisatie wordt onder meer veroorzaakt door versnelde betalingen in 2011 voor de projecten A27 Lunetten–Rijnsweerd, A12 Waterberg–Velperboek en A4 Badhoevedorp–Amstel.
Ad 19) Het pakket op Dynamisch verkeersmanagement bestaat uit meerdere kleine mobiliteitsaanpak projecten. In de loop van de tijd zijn deze beperkt gewijzigd, waardoor minder geld benodigd is dan begroot.
Ad 20) De lagere realisatie wordt onder meer veroorzaakt door een bijstelling van de uitgavenplanning bij de aannemer van de projecten N11 Leiden – Alphen aan den Rijn, rondweg Sneek, A2 Tangenten Eindhoven en Korte Termijn-maatregelen Gouweknoop.
Ad 21) Voor de voorbereiding van dit project en de bijbehorende afstemming met de regionale overheden blijkt meer tijd benodigd dan waarvan was uitgegaan. Hierdoor schuiven uitgaven naar latere jaren.
Ad 22) Dit betreft een pakket aan maatregelen gericht op de aanpak van knooppunten. Vanwege het naar achteren schuiven van deze maatregelen (als gevolg van capaciteitsgebrek) en de samenhang hiervan met het aanlegpakket (spitsstroken en dergelijke) is een deel van dit pakket achterhaald en hoeven deze niet meer te worden uitgevoerd.
Ad 23) Dit betreft met name projecten die nieuw zijn in de realisatiefase, waarvan Schiphol–Amsterdam–Almere de voornaamste is, en niet in de begroting als dusdanig waren opgenomen.
12.03.02 Planstudieprogramma voor en na tracébesluit
Gereed | |||
---|---|---|---|
Beschrijving | Begroting 2012 | Realisatie 2012 | |
CATEGORIE 1 | Tracébesluit | Tracébesluit | |
A9 Omlegging Badhoevedorp | 2012 | 2012 | |
A27/A1 Utrecht Noord – Knppt. Eemnes – Aansl. Bunschoten | 2012 | 2013 | 1 |
A12 Bypass Nootdorp | 2012 | n.v.t. | 2 |
A1 Beekbergen – Apeldoorn Zuid | 2012 | 2014 | 3 |
A12 Ede – Grijsoord | 2012 | 2012 | |
N18 Varsseveld – Enschede | 2012 | 2013 | 4 |
N35 Zwolle – Wijthmen | 2012 | 2014 | 5 |
A6/A7 Knooppunt Joure | 2012 | 2013 | 6 |
N31 Harlingen | 2012 | 2012 | |
N33 Assen – Zuidbroek | 2012 | 2012 | |
A10 Zuidas | 2012 | 2015 | 7 |
A28/A1 Knooppunt Hoevelaken | 2013 | 2013 | |
A2/A12/A27 Ring Utrecht | 2013 | 2014 | 8 |
A27 Houten – Hooipolder | - | 2015 | 9 |
A13/A16/A20 Rotterdam | - | 2014 | 10 |
A12/A15 Bereikbaarheid Regio Arnhem – Nijmegen | 2013 | 2015 | 11 |
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen | 2013 | 2013 | |
A2 't Vonderen-Keerensheide (CATEGORIE 2) | 2013 | n.n.b. |
Toelichting
Ad 1) Zoals toegelicht bij de begroting 2013 zijn in het kader van het begrotingsakkoord 2013 de geplande uitgaven voor dit project met tenminste één jaar uitgesteld. Als gevolg hiervan moeten planstudieonderzoeken herzien worden wat leidt tot een vertraging in de vaststelling van het tracébesluit.
Ad 2) De planuitwerking A12 bypass Nootdorp is gestopt, vanwege tegenvallende effectiviteit (in relatie tot de kosten).
Ad 3) Zie 1. Daarnaast is vertraging ontstaan door gewijzigde geluidswetgeving. De vaststelling van het tracébesluit is doorgeschoven naar 2014.
Ad 4) Verwerking inspraak naar aanleiding van het ontwerp tracébesluit heeft meer tijd gekost dan voorzien waardoor de vaststelling van het tracébesluit is doorgeschoven naar 2013.
Ad 5) Ten gevolge van het oplossen van de spanning tussen budget en raming, de noodzaak van het doorvoeren van versoberingen en gewijzigde geluidswetgeving, is er vertraging ontstaan, waardoor de vaststelling van het tracébesluit is doorgeschoven naar 2014 (zie ook MIRT Projectenboek 2013).
Ad 6) Besloten is om het knooppunt Joure te laten ontwerpen op een maximum snelheid van 130 km/h. De noodzakelijke aanpassing van het ontwerp brengt extra werk met zich mee, waardoor het tracébesluit is doorgeschoven naar 2013 (zie ook MIRT-projectenboek 2013).
Ad 7) In juli 2012 is een bestuursovereenkomst gesloten en de voorkeursbeslissing genomen. Er is overeenstemming over de projectscope en de benodigde afspraken voor de planuitwerkingsfase zijn gemaakt. De nieuwe projectopzet heeft gevolgen voor de planning. Deze is ten opzichte van eerdere prognoses vertraagd (zie ook MIRT-projectenboek 2013).
Ad 8) Vanwege de complexiteit van de planuitwerking is deze vertraagd ten opzichte van eerdere prognoses (zie ook MIRT Projectenboek 2013).
Ad 9) Vanwege de overdracht van het deelproject Lunetten–Hooipolder aan het project Ring Utrecht is de naamgeving van dit project aangepast. De planning was bij begroting 2012 nog niet vastgesteld.
Ad 10) De planning was bij begroting 2012 nog niet vastgesteld.
Ad 11) Op 16 januari 2012 is het Standpunt ingenomen. Naar aanleiding van het nota overleg MIRT op 28 juni 2012 is het Standpunt gewijzigd. Op basis hiervan is de planning herijkt.
12.04 Geïntegreerde contractvormen
Artikelonderdeel
Door middel van uitvoering van deze infraprojecten waarbij sprake is van Publiek Private Samenwerking wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is om, rekening houdend met de aspecten veiligheid en leefomgeving, een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden.
uitgaven 2012 in EUR mln. | Gereed | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2012 | Realisatie 2012 | |
CATEGORIE 0 | ||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||
Aflossing tunnels | 52 | 48 | – 4 | |||
A10–2e Coentunnel | 160 | 145 | – 15 | 2013 | 2013 | 1 |
Projecten Utrecht | ||||||
A12 Lunetten Veenendaal | 122 | 108 | – 14 | 2012 | 2 | |
Projecten Brabant | ||||||
A59 Rosmalen–Geffen, PPS | 14 | 5 | – 9 | 2005 | 2005 | 3 |
Projecten Noord-Nederland | ||||||
N31 Leeuwarden–Drachten | 6 | 6 | – 0 | 2007 | 2007 | |
Projecten Zuidvleugel | ||||||
A15 Maasvlakte–Vaanplein | 0 | 25 | 25 | 4 | ||
N11 Alphen a/d Rijn | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal | 354 | 336 | – 18 |
Toelichting
Ad 1) Bij dit project zijn enkele betaling die gepland waren in 2012 reed in 2011 voldaan. Daarnaast hebben in 2012 extra uitgaven plaatsgevonden voor Tunneltechnische installaties.
Ad 2) Het project Lunetten–Veenendaal is in 2012 opengesteld. Op basis van de huidige planning vinden enkele in 2012 geraamde uitgaven plaats in latere jaren.
Ad 3) Eind 2011 is met de provincie Noord-Brabant overeengekomen om de jaarlijkse betaling voor het PPS-contract (voor wat betreft een aanleg deel) te versnellen en in één bedrag in 2011 te betalen. Hierdoor is de realisatie in 2012 lager dan begroot.
Ad 4) Dit project was onder het realisatieprogramma in de begroting opgenomen. Bij voorjaarsnota is deze overgeheveld naar Geïntegreerde Contractvormen.
12.05 Verkenningen voor tracébesluit
Artikelonderdeel
Locatie | Indicatie | Referentiekader | Verantw. | Planning Gereed Voorkeursalternatief | Reden vertraging | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Modaliteit | Begroting 2012 | Realisatie 2012 | |||||
N50 Ens-Emmeloord | Planuitwerking | Wegvervoer | BO MIRT najaar 2010 | Provincie | 2011 | 2012 | Januari 2012 bestuursconvenant en voorkeursbesluit. |
As Leiden-Katwijk (Holland Rijnlandroute) | Wegvervoer | Nota Overleg MIRT najaar 2007, BO MIRT voorjaar 2011 | Provincie | 2011 | 2012 | Verkenning is in 2012 afgerond met het nemen van de voorkeursbeslissing. | |
Verkenning Haaglanden | Wegvervoer | LMCA Hoofdwegen, BO MIRT voorjaar 2011 | Rijk | 2012 | 2012 | ||
Verkenning Rotterdam Vooruit – NWO | Wegvervoer | LMCA hoofdwegen, BO MIRT voorjaar 2011 | Rijk | 2012 | 2013 | Dossier is tijdens de demissionaire periode van het vorige kabinet controversieel verklaard. | |
A58 Sint Annabosch–Galder | Wegvervoer | BO MIRT najaar 2010 | Rijk | 2011 | 2015/2016 | Verkenning wordt in samenhang met verkenning A58 Eindhoven-Tilburg afgerond. | |
A1-zone | Wegvervoer | BO MIRT voorjaar 2011 | Rijk | 2012 | 2013 | Vanwege scopewijziging wordt de financiële onderbouwing van het project aangepast. | |
N35 Nijverdal-Wierden | Wegvervoer | BO MIRT najaar 2010 | Rijk | 2012 | 2013 | Gewijzigd voorkeursalternatief. |
12.06 Netwerkgebonden kosten
Artikelonderdeel
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten van Rijkswaterstaat en de overige netwerkgebonden kosten weergegeven.