Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Dit betreft de onderdelen verkeersmanagement, beheer en onderhoud, aanleg en verkenning, planstudie en netwerkgebonden kosten. De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de beleidsbegroting 2011 (XII). Het Infrastructuurfondsartikel hoofdwegen is gerelateerd aan de beleidsartikelen 32 (bereiken van een optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit), 34 (betrouwbare netwerken en voorspelbare reistijd) en 36 (bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving).
Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 072 103 | 3 706 181 | 2 451 568 | 4 325 854 | 2 104 593 | 2 849 221 | 2 566 125 | |
Uitgaven | 3 269 934 | 2 590 360 | 2 457 595 | 2 692 288 | 3 200 950 | 2 175 266 | 3 439 143 | |
12.01 Verkeersmanagement | 57 150 | 50 137 | 43 993 | 27 340 | 23 304 | 23 273 | 23 228 | |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 57 150 | 50 137 | 43 993 | 27 340 | 23 304 | 23 273 | 23 228 | |
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | ||||||||
12.02 Beheer en onderhoud | 1 209 404 | 275 325 | 343 137 | 549 956 | 471 665 | 331 765 | 419 595 | |
12.02.01 Basispakket B&O | 1 031 823 | 139 882 | 267 409 | 342 029 | 340 025 | 310 381 | 402 462 | |
12.02.02 Servicepakket B&O | 80 592 | 72 115 | 59 194 | 32 787 | 2 991 | 21 384 | 17 050 | |
12.02.04 Groot variabel onderhoud | 96 989 | 63 328 | 16 534 | 175 139 | 128 750 | 0 | 83 | |
12.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit | 1 709 262 | 1 517 133 | 1 512 384 | 1 189 519 | 938 479 | 542 239 | 145 746 | |
12.03.01 Realisatieprogramma | 1 699 800 | 1 517 133 | 1 512 384 | 1 189 519 | 938 479 | 542 239 | 145 746 | |
12.03.02 Planstudie na tracèbesluit | 9 462 | |||||||
12.04.01 GIV/PPS | 225 341 | 166 897 | 354 075 | 384 106 | 171 962 | 145 777 | 147 252 | |
12.05 Verkenningen en planstudie voor tracèbesluit | 68 777 | 133 997 | – 233 744 | 122 506 | 1 203 574 | 753 818 | 2 328 262 | |
12.05.01 Verkenningen | 4 371 | 21 164 | 13 661 | 11 700 | 0 | 0 | 0 | |
12.05.02 Planstudie voor tracèbesluit | 64 406 | 12 833 | 2 595 | 185 806 | 1 128 574 | 603 818 | 2 328 262 | |
Overprogrammering* | 100 000 | – 250 000 | – 75 000 | 75 000 | 150 000 | |||
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 0 | 446 871 | 437 750 | 418 861 | 391 966 | 378 394 | 375 060 | |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 387 074 | 381 498 | 365 999 | 342 619 | 329 117 | 325 878 | ||
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 59 797 | 56 252 | 52 862 | 49 347 | 49 277 | 49 182 | ||
12.09 Ontvangsten | 217 125 | 112 569 | 232 114 | 263 591 | 205 850 | 107 337 | 505 954 |
Budgetflexibliteit
Deze tabel geeft voor het jaar 2012 per artikelonderdeel de programmamiddelen weer en maakt de mate van budgetflexibiliteit inzichtelijk door middel van vijf categorieën. De verhoudingen binnen de artikelonderdelen worden zowel procentueel als nominaal gepresenteerd.
Toelichting:
12.01 en 12.02 Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud
De onder beheer en onderhoud opgenomen bedragen hebben betrekking op het groot variabel onderhoud en zijn volledig beleidsmatig verplicht. De middelen zijn noodzakelijk om de renovatie van de stalenbruggen uit te kunnen voeren.
12.03 en 12.05 Aanleg en planstudie na tracébesluit en verkenning en planstudie voor tracébesluit
De categorie bestuurlijk gebonden houdt dat gedeelte in dat in afspraken met de regio aan planstudies wordt uitgevoerd. De categorie beleidsmatig verplicht betreft lopende c.q. te starten projecten die nog niet volledig tot juridische verplichten hebben geleid.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Het hiervoor geraamde budget is juridisch verplicht.
12.01 Verkeersmanagement
Motivering
Met verkeersmanagement streeft IenM naar optimaal gebruik van en informatie over de beschikbare infrastructuur en draagt bij aan het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur. Met verkeersmanagement draagt IenM concreet bij aan de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in Nederland, binnen de randvoorwaarden van duurzaamheid
Basispakket Verkeersmanagement
Producten
Bij verkeersmanagement wordt onderscheid gemaakt in de volgende maatregelcategorieën:
-
• Verkeersgeleiding bij grote drukte, inclusief crisissituaties (o.a. weeralarm).
-
• Hulpverlening ten behoeve van doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement).
-
• Reistijd- en route-informatie, zowel voorafgaand als tijdens de rit.
-
• Maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag, zoals bumperkleven en negeren van rode kruizen.
-
• Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.
De meeste van deze maatregelen worden ingezet vanuit vijf regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet steeds vaker in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking. Goed voorbeeld hiervan is de Mobiliteitsaanpak waarmee in de periode 2010–2012 in totaal 17 pakketten met regionale benuttingsmaatregelen worden gerealiseerd met de intentie om ook na 2012 deze vorm van regionale samenwerking structureel voort te zetten. Naast deze 17 regionale pakketten wordt vanuit dezelfde mobiliteitsaanpak een extra impuls gegeven aan Incident Management waarbij het gehele netwerk in beschouwing wordt genomen. Dit geldt ook voor het beschikbaar krijgen van de data om betrouwbare reis- en route-informatie te verstrekken en het tonen van de vertraging uitgedrukt in minuten in plaats van in kilometers. De mobiliteitsaanpak maakt onderdeel uit van het realisatieprogramma wegen. Dat geldt ook voor de Praktijkproef Amsterdam, waarbij door middel van het gecoördineerd netwerkbreed inzetten van maatregelen een bijdrage wordt geleverd aan de beleidsdoelen zoals reistijd en bereikbaarheid in de regio Amsterdam. In deze proef zullen zowel wegkantsystemen als dynamische navigatiesystemen worden ingezet op het hoofd – en onderliggend wegennet in de regio Amsterdam.
Zeventien publieke wegbeheerders (landelijk, provinciaal, regionaal en lokaal) hebben in de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) de krachten gebundeld om verkeersgegevens van goede kwaliteit te verzamelen en te distribueren. In 2012 zullen de actuele verkeersgegevens van de belangrijkste stroomwegen van het Hoofdwegennet en het Onderliggend wegennet in Nederland in de databank zijn opgenomen. In totaal is dit meer dan 5 850 strekkende km wegen van de 10 000 km wegen die hiervoor in aanmerking komen.
Meetbare gegevens bij Verkeersmanagement
Specificatie bedieningsareaal:
Areaalomschrijving | Eenheid | omvang 2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering op rijbanen1 | km | 2 587 | 2 613 | 2 645 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 |
Spits- en plusstroken | km | 192 | 322 | 319 |
Toelichting
Binnen het totale aanlegpakket is een belangrijke rol weggelegd voor de uitbreiding van spits- en plusstroken. Dit verklaart dan ook de forse toename van het aantal km in de periode 2009 t/m 2011. De toename van 2009 naar 2011 wordt met name verklaard door de afronding van een groot aantal Spoedwet wegaanpassingen.
Indicatoren:
Basispakket | Indicator | Eenheid | realisatie 2010 | streefwaarde 2011 | streefwaarde 2012 |
---|---|---|---|---|---|
Op minimaal 95% van de bemeten wegvakken levert RWS betrouwbare reis en route-informatie | % van bemeten rij baanlengte | 96% | 95% | 95% | |
Op de drukste trajecten van het rijkswegennet bedraagt de aanrijtijd bij incidenten in de spits ten hoogste 15 minuten. | % van de gevallen | 79% | 80% | 80% | |
Op de overige rijkswegen bedraagt de aanrijtijd bij incidenten in de spits ten hoogste 30 minuten. | % van de gevallen | 92% | 80% | 80% |
Toelichting
Voor verkeersmanagement wordt gebruik gemaakt van een indicator die een duiding geeft van de effecten van het uitgevoerde programma. Deze indicator geeft aan in welke mate Rijkswaterstaat betrouwbare reis- en route-informatie op de Dynamische Route-Informatie Panelen (DRIP’s) zet en die informatie beschikbaar stelt voor serviceproviders. Daarnaast is er een indicator, die aangeeft hoe snel Rijkswaterstaat na een ongeval ter plekke is om de weg zo snel mogelijk weer vrij te kunnen geven voor het verkeer. Op de drukste trajecten wordt het ieder jaar moeilijker om de streefwaarde van 80% te halen, dit heeft met name te maken met de toename van het verkeer en het «inleveren» van de vluchtstrook voor spitsstroken.
12.02 Beheer en onderhoud
Motivering
Het rijkswegennet (en de onmiddellijke omgeving daarvan) in een dusdanige staat houden dat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is (het faciliteren van vlot en veilig vervoer van personen en goederen onder de randvoorwaarde van een kwalitatief hoogwaardig milieu.
Producten
Het beheer en onderhoud van rijkswegen omvat maatregelen aan verhardingen, bruggen, tunnels en viaducten, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en exploitatie.
In de begroting 2010 en 2011 is opgemerkt dat de kosten van beheer en onderhoud toenemen en dat de budgetten onder druk komen te staan. In het afgelopen jaar is deze spanning tussen ambities en budgettaire mogelijkheden in kaart gebracht en zijn oplossingsmogelijkheden verkend, dit mede op basis van de uitgevoerde audits op de netwerken. Dit heeft in deze begroting geresulteerd in een oplossing van de problematiek door een structurele verhoging van het budget, aanvullende efficiencymaatregelen en versoberingen van het onderhoudsniveau. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar bijlage 4.2.
Basispakket beheer en onderhoud
Een voorwaarde voor optimaal gebruik van het wegennet is beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van de infrastructuur van wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales, verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Deze kunnen het best worden gegarandeerd indien de infrastructuur zoveel mogelijk preventief beheerd en onderhouden wordt. Dit in tegenstelling tot correctief onderhoud, waarbij de beheerder geconfronteerd wordt met functieverlies en de gebruiker ongewild voor onaangename verrassingen wordt geplaatst. Zowel het preventief als het correctief onderhoud vallen onder het basispakket.
De uitgaven voor het basispakket beheer en onderhoud bestaan in hoofdlijn uit:
-
• Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan.
-
• Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken.
-
• Uitgaven voor onderhoud aan DVM-systemen.
-
• Klein variabel en vast onderhoud zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting.
Servicepakket Beheer en Onderhoud
• Servicepakket Meer veilig-2
Er is gestart met de uitvoering van een nieuw pakket verkeersveiligheidsmaatregelen op rijkswegen. Daar waar het eerdere pakket Meer Veilig-1 zich richtte op rijks-N-wegen, heeft deze nieuwe impuls betrekking op het gehele rijkswegennet. Met dit pakket wordt een bijdrage geleverd aan het verder terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers en files door incidenten. Uitvoering van de maatregelen is gepland tot en met 2014.
Voor 2012 is uitvoering van onder meer de volgende maatregelen gepland:
-
– aanleggen rotondes op aansluitingen met het onderliggend wegennet (A2, A28 en A59);
-
– reconstructie van aansluitingen (A27), kruispunten (N9) en wegvakken (A35);
-
– bermverharding (N35 en A50) en obstakelbeveiliging (A2).
• Servicepakket Meer Kwaliteit Leefomgeving
Binnen dit servicepakket worden bijdragen geleverd aan het meerjarenprogramma Ontsnippering en het meerjarenprogramma Bodemsanering. De geplande werkzaamheden binnen het ontsnipperingsprogramma lopen door tot 2018. Een voorbeeld van een ontsnipperingsproject is het plaatsen van een ecoduct of een dassentunnel. Hierdoor worden twee gescheiden natuurgebieden met elkaar verbonden. In 2012 zullen de volgende ecoducten worden opgeleverd: de A12 bij de Zuid Veluwe (oplevering eind 2011/begin 2012), A35 bij Nijverdal, A28 bij Huis ter Heide en bij Hulshorst en de A50 bij Heerde. Tevens zal de passage over de A2 bij het Geuldal in 2012 worden opgeleverd. In 2012 zal naar verwachting worden begonnen met de aanleg van een extra Natuurbrug (ecoduct) over de A50 bij Oss (valt formeel echter niet onder ontsnipperingsprogramma maar de uitgaven worden wel ten laste van het servicepakket gebracht) en wordt tevens begonnen met de aanleg van het ecoduct over de A28 bij Dwingelo.
Met het meerjarenprogramma Bodemsanering wordt sinds 2005 uitvoering gegeven aan de in 2009 herziene gedragslijnen inzake bodemverontreiniging in Staatseigendommen. In 2012 zijn er werkzaamheden gepland voor een drietal bodemonderzoeken, 14 saneringen en een viertal monitoring of nazorgwerkzaamheden. Verwacht wordt dat in 2015/16 de saneringswerkzaamheden grotendeels afgerond zullen zijn.
Groot Variabel onderhoud
De werkzaamheden in verband met de levensduurproblematiek van de stalen kunstwerken wordt ook in 2012 voortgezet. Van de 274 bruggen met een stalen rijdek in het hoofdwegennet is bij vooral oudere exemplaren in toenemende mate sprake van ernstige scheurvorming in de stalen rijdekken. Deze scheurvorming wordt veroorzaakt door een aanzienlijk hogere belasting met zwaar vrachtverkeer dan indertijd bij het ontwerp kon worden voorzien.
De volgende stalen bruggen worden aangepakt:
In de programmering t/m 2014 | |||
---|---|---|---|
Vaste bruggen | Beweegbare bruggen | Afgerond | Geprogrammeerd na 2014 |
Scharberg (Elsloo) | Gideonbrug | Scharsterrijnbrug | Brienenoordbrug (westelijke boog) |
Galecopperbrug | Ketelbrug | Muiderbrug | Suurhoffbrug |
Beek (Geleen) | Kruiswaterbrug | Wantybrug | |
Calandbrug | |||
Ewijk | |||
Kreekrak |
Meetbare gegevens
In de kabinetsreactie op het IBO Beleid en Onderhoud (Kamerstukken 2006–2007, 30 800 XII, nr. 57) is toegezegd om extracomptabele informatie te verstrekken over de wijze waarop de middelen voor beheer en onderhoud worden aangewend. Ter invulling daarvan is hieronder een verdeling gegeven van de beheer- en onderhoudskosten voor verhardingen, bruggen en viaducten (kunstwerken), systemen voor DVM, verkeersvoorzieningen, arealen voor landschap en milieu en exploitatie. Deze percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde: van jaar tot jaar kan het actueel uitgegeven percentage fluctueren.
• Basispakket Beheer en Onderhoud
Eenheid | 2010 | 2011 | 2012 | ||
---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte | Hoofdrijbaan | km | 5 695 | 5 698 | 5 721 |
Rijbaanlengte | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1 408 | 1 427 | 1 451 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 74 | 74 | 75 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 12 | 12 | 12 |
Groen areaal | stuks | km2 | 204 | 204 | 204 |
Areaal | Eenheid | Omvang 2012 | Budget 2012 | ||
---|---|---|---|---|---|
B&O | Oppervlakte wegdek | km2 | 87 | 259 180 |
Indicator | Norm | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | streefwaarde 2012 | |
---|---|---|---|---|---|
B&O | Voldoen van wegen aan de normen | 95% | 97% | 95% | 95% |
B&O | Voldoen van buggen en viaducten aan de normen | 90% | 85% | 84% | 82% |
Toelichting
Voor het jaar 2012 hanteert IenM dezelfde twee indicatoren als in de begroting 2011, namelijk een indicator die de conditie van de wegen aangeeft en één die de kwaliteit van bruggen en viaducten in het rijkswegennet weergeeft. Hiermee wordt inzicht geboden in de prestaties op het gebied van beheer en onderhoud.
• Servicepakket Beheer en onderhoud
De bekostiging van het servicepakket is hieronder weergegeven.
2012 | ||
---|---|---|
Servicepakket | ||
Meer veilig-2 | 20 217 | |
Meer kwaliteit leefomgeving | 38 977 | |
Totaal | 59 194 |
– Groot variabel onderhoud
Projecten | 2012 |
---|---|
Kunstwerken | 16 534 |
12.03 Aanleg, benutting en planstudie na tracébesluit
Motivering
Door middel van voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is en komt om de verwachte verkeersgroei te faciliteren en een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
Dynamisch Verkeersmanagement
Producten
In 2007 heeft voormalig VenW een start gemaakt met een investeringsprogramma voor DVM. In de periode 2009–2012 wordt een bedrag van € 200 mln. geïnvesteerd. Het gaat daarbij met name om een betere benutting van de wegen, vooral op de file top-50 en om het verbeteren van aansluitingen tussen de snelweg en regionale wegen. Bij dit investeringsprogramma houdt IenM ook rekening met het groot onderhoud om de hinder voor de weggebruiker te beperken.
Daarnaast voert IenM met het oog op de langere termijn een aantal proeven uit die het effect van meer innovatieve verkeersmaatregelen moeten aantonen. Zo wordt vanaf 2012 op de ring Amsterdam een proef met sturend verkeersmanagement opgezet gericht op een meer gecoördineerde inzet van maatregelen op het gebied van regionaal verkeersmanagement. Hiervoor is € 50 mln. uitgetrokken.
In 2012 experimenteert IenM met de mogelijkheden van coöperatieve systemen van in-car technologie en wegkant. Een nieuwe generatie wegkantsystemen wordt voorbereid. Nederland levert hiermee een bijdrage aan proeven die in Europees verband zijn gestart.
De proeven met dynamische snelheden op de A1, A12 (Den Haag), A58 en A12 (Woerden) zijn afgerond en geëvalueerd. De resultaten van deze proeven zijn in februari 2011 aan de Tweede Kamer verzonden. In 2011 is een experiment met een (dynamische) maximumsnelheid van 130 km/h gestart op acht trajecten. Daarnaast is een proef gestart waarbij de snelheid in de 80 km zone op de A20 Noordbaan wordt verhoogd naar 100 Km/h aan de randen van de spits en in de avond en nacht. De resultaten van alle proeven worden gebruikt om uitwerking te geven aan het kabinetsvoornemen om dynamische snelheden in te voeren en de maximumsnelheid te verhogen naar maximaal 130 Km/h. De Kamer wordt hierover in het najaar geïnformeerd.
Op acht trajecten is bij wijze van experiment de maximumsnelheid (dynamisch) verhoogd naar 130 kilometer per uur. Dit najaar laten we weten hoe dat heeft uitgepakt en waar en wanneer we maximumsnelheden verhogen. De bedoeling is dat we gedurende deze kabinetsperiode op ten minste een derde van de autosnelwegen de snelheid naar 130 km/uur verhogen. Aankomend jaar willen we de snelheidsverhoging op de acht proeftrajecten definitief maken en ook elders toepassen.
Uiteraard wordt een snelheidsverhoging alleen doorgevoerd waar dat volgens milieu- en veiligheidsnormen mogelijk is, dan wel door maatregelen te nemen zodat aan de eisen kan worden voldaan.
Spoedaanpak Wegen/Fileplan ZSM
De wet Versnelling Besluitvorming Wegprojecten (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 721, nr. A) maakt het mogelijk dertig wegprojecten met spoed op te pakken. Samen vormen deze projecten de Spoedaanpak Wegen. Doel van de spoedaanpak was om uiterlijk in mei 2011 bij 30 spoedaanpakprojecten de schop in de grond te hebben en er 10 te hebben opengesteld.
Naast de wetswijziging is ook de interne werkwijze geïntensiveerd en er zijn afspraken gemaakt met de GWW-sector om tot een snelle aanbesteding en realisatie van de projecten te komen.
Inmiddels is duidelijk dat er per mei 2011 28 schoppen de grond in zijn gegaan en er lintjes zijn doorgeknipt. De weggebruiker profiteert nu dus reeds maximaal van de extra wegcapaciteit op deze 16 trajecten.
Overige realisatieprojecten
De volgende projecten zijn opengesteld en worden opgenomen onder de kleine projecten/afronding projecten:
-
• A12 Den Haag–Gouda benutting;
-
• A73 Venlo–Maasbracht ism A74, N68 en OTR;
-
• A2 Everdingen–Deil en Zaltbommel–Empel;
-
• A7 Rondweg Sneek.
Daarnaast zijn de volgende projecten overgegaan naar het realisatieprogramma:
-
• A9 Alkmaar–Uitgeest.
-
• A12 Zoetermeer–Zoetermeer Centrum.
-
• N31 Haak om Leeuwarden.
-
• A50 Ewijk–Valburg.
-
• A74 Venlo.
-
• A4 Dinteloord–Bergen op Zoom.
-
• A2 Passage Maastricht.
-
• A4 Delft–Schiedam.
-
• Innovatieprogramma Geluid en Lucht.
De belangrijkste budgettaire aanpassingen betreffen de volgende projecten:
-
• Algemeen: Door de nieuwe bekostigingsystematiek vervalt in de taakstellende budgetten de generieke opslag voor de apparaatskosten van Rijkswaterstaat. Hierdoor zal het weergegeven taakstellend budget in de begroting en het MIRT louter bestaan uit de programmagelden voor de specifieke projecten.
-
• A2 Holendrecht–Oudenrijn: toevoeging van regiobijdragen aan het taakstellend budget (+ € 26 mln.).
-
• A4 Delft–Schiedam: overheveling kosten TTI naar B&O (– € 6 mln.) en toevoegen van extra budget t.b.v. uitbreiding scope t.b.v. geluidsschermen (+ € 2 mln.).
-
• A73 Venlo–Maasbracht: verhoging taakstellend budget in verband met de tunnelproblematiek (+ € 15,5 mln., ook toegelicht in brief van 15 maart 2011, TK 29 296, nr. 20).
-
• N35 Zwolle–Almelo (traverse Nijverdal): verhoging taakstellend budget met bijdrage derden t.b.v. de stationsverplaatsing (+ € 8,5 mln.).
-
• ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding): verlaging taakstellend budget in verband met overheveling budget t.b.v. A12 Lunetten–Veenendaal naar geïntegreerde contractvormen (– € 395,2 mln.).
-
• A 15 Maasvlakte–Vaanplein: in het kader van de Rijksbrede PPS taakstelling is het budget verlaagd met € 125 mln.
-
• A28 Utrecht–Amersfoort (spoedaanpak): het taakstellend budget wordt met € 33,9 mln. verlaagd vanwege een bijstelling van de totale projectraming.
-
• A9 Alkmaar–Uitgeest (spoedaanpak): het taakstellend budget is met € 28,6 mln. verhoogd in verband met een bijstelling van de projectraming.
Planstudieprogramma na tracébesluit
Er zijn de volgende mutaties in de tabel planstudie na TB:
-
• Nationaal Samenwerkingsverband Luchtkwaliteit (NSL): beschikbaar budget is met € 190 mln. verlaagd in verband met de taakstelling omgevingsrecht.
-
• A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere: verhoging taakstellend budget met € 190 mln. vanwege wijzigingen tussen OTB en TB en prijsontwikkelingen in de GWW-sector (ook toegelicht in brief aan Tweede Kamer met kenmerk TK 31 089, nr. 82).
-
• A50 Ewijk–Valburg: project is over gegaan naar de realisatietabel.
-
• N 31 Leeuwarden (Haak om Leeuwarden): project is overgegaan naar de realisatietabel.
-
• A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere: project is overgegaan naar categorie 1 (planstudie na tracébesluit).
-
• A9 Alkmaar–Uitgeest: project is overgegaan naar de realisatietabel.
In 2012 wil IenM de volgende mijlpalen realiseren:
Mijlpaal | Project |
---|---|
Oplevering | N2 Meerenakkerweg–Noord Brabantlaan |
A12 Zoetermeer–Zoetermeer centrum | |
A74 Venlo | |
A9 Alkmaar–Uitgeest | |
Start realisatie | A4 Delft–Schiedam |
A1/A27 Utrecht–Hilversum–Amersfoort | |
A7/6 Knooppunt Joure | |
A12 Bypass Nootdorp | |
N31 Traverse Harlingen | |
N61 Hoek–Schoonedijke | |
N33 Assen–Zuidbroek | |
A9 Omlegging Badhoevedorp |
Tabel Projectoverzicht behorende bij 12.03.01: Realisatieprogramma Hoofdwegennet
Totaal | Budget in € mln | Openstelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | later | huidig | vorig |
CATEGORIE 0 | ||||||||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 46 | 51 | 3 | 2 | 9 | 17 | 16 | 2011 | 2011 | |||
A9 Alkmaar Uitgeest | 53 | 3 | 39 | 10 | 2012 | |||||||
N9 Koedijk–De Stolpen | 66 | 78 | 34 | 9 | 14 | 8 | 2011 | 2011 | ||||
N50 Ramspol–Ens | 126 | 134 | 31 | 22 | 31 | 21 | 21 | 2013 | 2013 | |||
Projecten Utrecht | ||||||||||||
A28 Utrecht–Amersfoort | 191 | 258 | 24 | 68 | 53 | 46 | 2013 | 2012 | ||||
A2 Holendrecht–Oudenrijn | 1 199 | 1 366 | 1 015 | 73 | 59 | 45 | 8 | 2012 | 2012 | |||
A2 Oudenrijn–Everdingen | 103 | 123 | 5 | 63 | 5 | 30 | 2012 | – | ||||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
A4 Burgerveen–Leiden | 588 | 687 | 258 | 70 | 81 | 75 | 38 | 54 | 7 | 6 | 2014 | 2014 |
A4 Delft–Schiedam | 869 | 15 | 13 | 120 | 163 | 260 | 240 | 46 | 12 | 2015 | ||
A15 Maasvlakte Vaanplein1 | 1 185 | 1 428 | 129 | 191 | 239 | 229 | 287 | 109 | 0 | 2015 | 2015 | |
A12 Zoetermeer–Zoetermeer centrum | 24 | 5 | 20 | 2011 | ||||||||
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||||||||||
N57 Veersedam–Middelburg | 202 | 215 | 173 | 20 | 8 | 2010/ 2011 | 2011 | |||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||
A2 Everdingen–Deil en Zaltbommel–Empel2 | 424 | 512 | 398 | 6 | 21 | 2010 | 2010/ 2011 | |||||
N34 Omleiding Ommen | 42 | 48 | 33 | 4 | 3 | 3 | 2011 | 2011 | ||||
N35 Zwolle–Almelo (traverse Nijverdal) | 212 | 245 | 90 | 40 | 65 | 18 | 0 | 0 | 2014 | 2013 | ||
N50 Viaduct Hanzelijn Toekomstvast | 5 | 5 | 0 | |||||||||
A50 Ewijk–Valburg | 268 | 28 | 50 | 130 | 54 | 6 | 2014 | |||||
Projecten Brabant | ||||||||||||
A4 Dinteloord–Bergen op Zoom | 269 | 49 | 22 | 40 | 46 | 44 | 45 | 22 | 2013 | |||
N2 Meerenakkerweg (A2 zone) | 6 | 6 | 2012 | |||||||||
Projecten Limburg | ||||||||||||
A2 Maasbracht–Geleen, 1e fase | 169 | 185 | 21 | 64 | 61 | 23 | 2011/ 2013 | – | ||||
A74 Venlo | 130 | 17 | 44 | 22 | 44 | 3 | 2012 | |||||
A2 Passage Maastricht | 565 | 160 | 49 | 79 | 95 | 98 | 48 | 36 | 2016 | |||
A2/A76 Maatregelenpakket Limburg3 | 108 | 114 | 34 | 54 | 0 | 1 | 5 | 13 | 2010/ 2015 | 2011 | ||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
N31 Leeuwarden (De Haak) | 179 | 1 | 14 | 39 | 35 | 62 | 28 | 2014 | ||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 1 647 | 2 441 | 883 | 220 | 258 | 164 | 84 | 17 | 21 | 2014 | 2014 | |
Dynamisch verkeersmanagement | 165 | 212 | 74 | 53 | 37 | 1 | 2012 | 2012 | ||||
Kleine projecten/Afronding projecten | 173 | 227 | 96 | 59 | 13 | 5 | 0 | 0 | ||||
Programma aansluitingen | 96 | 102 | 0 | 20 | 37 | 39 | nvt | nvt | ||||
Quick Wins Wegen | 45 | 51 | 1 | 10 | 15 | 19 | 2011 | 2011 | ||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 9 156 | 3 489 | 1 337 | 1 501 | 1 188 | 937 | 541 | 146 | 18 | |||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planstudieprojecten | 180 | 11 | 2 | 1 | 2 | |||||||
Begroting (IF 12.03.01) | 1 517 | 1 512 | 1 190 | 938 | 542 | 146 |
Betreft amendement Van Hijum (29 800 A, nr. 8); aanleg spitsstrook A2 St.Joost–Urmond wordt opgeleverd in 2010 en aanpassing aansluiting Nuth op A76 wordt opgeleverd in 2015.
Tabel Projectoverzicht behorende bij 12.03.02 en 12.05.02: Planstudie hoofdwegennet voor en na tracébesluit
Bedrag in € mln | Raming kosten | Budget | Planning | Uitvoering | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | min. | max. | taakstellend | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | periode |
CATEGORIE 1 (na tracébesluit) | ||||||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||
A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere1 | 4 094 | tb | 2011–2020 | |||||||
Projecten Zuidwestelijke delta | ||||||||||
N61 Hoek–Schoondijke2 | 115 | tb | 2012–2014 | |||||||
CATEGORIE 1 (voor tracébesluit) | ||||||||||
Tracé/-projectbesluit t/m 2012 | ||||||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||
A9 Omlegging Badhoevedorp | 318 | tb | 2013–2017 | |||||||
Projecten Utrecht | ||||||||||
A27/A1 Utrecht Noord-knooppunt Eemnes-Aansluiting Bunschoten | 252 | tb | 2013–2015 | |||||||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||
A12 Bypass Nootdorp | tb | 2012–2014 | ||||||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||
A1 Beekbergen–Apeldoorn Zuid | 35 | tb | 2013–2014 | |||||||
A12 Ede–Grijsoord | 107 | tb | 2014–2015 | |||||||
N18 Varsseveld–Enschede | 303 | tb | 2014–2016 | |||||||
N35 Zwolle–Wythmen | 45 | tb | 2013–2014 | |||||||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||
A6/A7 Knooppunt Joure3 | 76 | tb | 2012–2015 | |||||||
N31 Harlingen (traverse Harlingen)3 | 143 | tb | 2012–2017 | |||||||
N33 Assen-Zuidbroek3 | 190 | tb | 2013–2015 | |||||||
Tracé-/projectbesluit na 2012 | ||||||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||
A10 Zuidas (hoofdweggedeelte) | 301 | tb | vanaf 2013 | |||||||
Projecten Utrecht | ||||||||||
A28/A1 Knooppunt Hoevelaken | 676 | tb | 2016–2020 | |||||||
A2/A12/A27 Ring Utrecht | 1 065 | tb | 2016–2020 | |||||||
Projecten Brabant | ||||||||||
A27 Utrecht–Lunetten–Hooipolder | ||||||||||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||
A13/A16/A20 Rotterdam | ||||||||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||
A12/A15 Bereikbaarheid regio Arnhem–Nijmegen | 800 | tb | ||||||||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 24 | 575 | tb | 2014–2019 | |||||||
Totaal categorie 1 | 9 095 | |||||||||
CATEGORIE 2 | ||||||||||
Projecten Limburg | ||||||||||
A2 Maasbracht-Geleen 2e fase | tb | 2016–2018 | ||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 13 | 3 | 186 | 1 129 | 604 | 2 328 | ||||
Overprogrammering | 100 | – 250 | – 75 | 75 | 150 | |||||
Begroting (IF 12.03.02/12.05.02) | 113 | – 247 | 111 | 1 204 | 754 | 2 328 |
Legenda
tb = tracébesluit
wab=wegaanpassingsbesluit
12.04 Geïntegreerde contractvormen
Motivering
Bij infrastructuurprojecten waarbij sprake is van publiek-private samenwerking bestaat de betaling uit een geïntegreerd bedrag voor aanleg, onderhoud én financiering gedurende een langdurige periode. De meest toegepaste vorm is Design, Build, Finance, Maintain (DBFM) waarbij de overheid betaalt voor een dienst (beschikbaarheid) in plaats van een product. Deze contractvorm garandeert een efficiënte en effectieve beschikbaarheid van de noodzakelijke capaciteit om, rekening houdend met de aspecten veiligheid en leefomgeving, een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden.
Producten
Eind 2010 zijn twee projecten via DBFM aanbesteed: A15 Maasvlakte Vaanplein en A12 Lunetten Veenendaal. Het budget voor het project A12 Lunetten Veenendaal is bij miljoenennota reeds omgezet in beschikbaarheidsvergoedingen en in deze begroting overgeheveld naar het artikel geïntegreerde contractvormen.
Het project N33 Assen–Zuidbroek wordt naar verwachting in 2011 via DBFM aanbesteed. De N33 is tevens een pilot project voor Index Linked financiering (inflatiegerelateerde vergoedingen voor verschaffers van vreemd vermogen zoals pensioenfondsen).
Het Project Schiphol–Amsterdam–Almere zal in 2011 een DB en een van de vier DBFM contracten op de markt zetten.
De budgetten voor deze projecten worden naar dit artikel overgeheveld vanuit de artikelen voor aanleg en onderhoud nadat de contracten zijn afgesloten
De voorbereiding van de aanbesteding van het project Schiphol–Amsterdam–Almere (opgeknipt in vier DBFM-deelcontracten en één DB-contract) is gestart.
Geplande PPC's (2011–2012)
-
• Driehoek A1–A28–A27.
-
• A7 Zuidelijke Ringweg Groningen.
-
• Ring Utrecht.
-
• Nieuwe Westelijke Oververbinding.
-
• Amsterdam Zuidas.
-
• A2 Maasbracht–Geleen.
-
• N35 – Nijverdal–Wierden.
-
• A28/A1 Knooppunt Hoevelaken
-
• A27 Lunetten Hooipolder
Afgeronde PPC's – Aanbesteding na 2011
-
• N18 – Varsseveld–Enschede2 .
-
• A13/A16 Rotterdam2.
-
• ViA15.
-
• A12 Ede–Grijsoord.
-
• A27/A1 Utrecht Noord–Knp Eemnes–Bunschoten2*.
Tabel Projectoverzicht behorende bij 12.04 geïntegreerde contractvormen Hoofdwegennet
Totaal | Budgetten in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | later | huidig | vorig |
CATEGORIE 0 | ||||||||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||
Aflossing tunnels1 | 1 194 | 845 | 286 | 51 | 52 | 53 | 54 | 56 | 57 | 586 | ||
A10 Tweede Coentunnel2 | 2 016 | 2 173 | 337 | 88 | 160 | 224 | 78 | 51 | 51 | 1 028 | 2013 | 2012 |
Projecten Utrecht | ||||||||||||
A12 Lunetten–Veenendaal | 603 | 22 | 7 | 122 | 87 | 19 | 19 | 19 | 308 | |||
Projecten Brabant | ||||||||||||
A59 Rosmalen–Geffen, PPS | 283 | 288 | 139 | 15 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 57 | 2005 | 2005 |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
N31 Leeuwarden–Drachten | 146 | 127 | 90 | 5 | 6 | 6 | 5 | 6 | 6 | 22 | 2007 | 2007 |
Afrondingen | 1 | 2 | ||||||||||
Totaal categorie 0 | 4 241 | 874 | 166 | 354 | 384 | 170 | 146 | 147 |
12.05 Verkenning en planstudie voor tracébesluit
Motivering
Om een probleem of een initiatief met een maatschappelijke meerwaarde te verkennen en daarna, indien nodig, uit alternatieven de beste oplossing voor het probleem te zoeken en voor te bereiden voor de uitvoering (planstudie voor tracébesluit).
Verkenningen
Producten
Wijziging in de verkenningentabel:
-
• As Leiden–Katwijk, in het BO MIRT voorjaar 2011 is besloten dat het rijk onder voorwaarden één gebiedsbudget van € 722 miljoen aan de regio beschikbaar stelt, teneinde een integrale oplossing voor de RijnlandRoute en de RijnGouwelijn te realiseren.
-
• De verkenning Rotterdam Vooruit wordt voor de zomer afgerond. De resultaten van de drie projecten Herontwerp Brienenoord–AlgeraCorridor, kwaliteitsprong OV Rotterdam zuid en A20 nieuwerkerk aan de IJssel worden niet voor 2024 gerealiseerd. Voor de eerste twee projecten wordt gekeken naar eventuele aanloopinvesteringen die passen binnen het programma Beter Benutten. Hierover maken rijk en regio in het BO MIRT najaar afspraken. Voor de NWO wordt najaar 2011 een voorkeursbeslissing genomen op basis van ontwerp-Rijksstructuurvisie.
-
• A58 Sint Annabosch–Galder: In het bestuurlijk overleg MIRT najaar 2010 is de startbeslissing vastgesteld. In het najaar van 2011 volgt een go/no-go besluit over de start van de planuitwerking.
-
• Voor de A1-zone is een gezamenlijke gebiedsgerichte verkenning uitgevoerd. Tijdens BO MIRT voorjaar 2011 hebben Rijk en regio een principeafspraak gemaakt over de gezamenlijke bekostiging van de capaciteitsuitbreiding A1 Apeldoorn–Azelo. Najaar 2011 is definitieve besluitvorming gepland.
-
• N50 Ens–Emmeloord is toegevoegd aan de tabel.
Planstudieprogramma vóór tracébesluit 2012
-
• A1/A27 Utrecht–Eemnes–Bunschoten: beschikbaar budget is met € 50 mln. verlaagd in verband met de taakstelling bovenwettelijke inpassing.
-
• A13/A16/A20 Rotterdam: beschikbaar budget is met € 45 mln. verlaagd in verband met de rijksbrede PPS taakstelling.
-
• A27 Lunetten–Hooipolder: beschikbaar budget is met € 30 mln. verlaagd in verband met de rijksbrede PPS taakstelling.
-
• A1/27 Utrecht–Eemnes–Bunschoten: beschikbaar budget is met € 15 mln. verlaagd in verband met de rijksbrede PPS taakstelling.
-
• N18 Varsseveld–Enschede: beschikbaar budget is met € 10 mln. verlaagd in verband met de rijksbrede PPS taakstelling.
-
• A9 Omlegging Badhoevedorp is het budget met € 10 miljoen verhoogd (€ 4 mln. rijk, € 6 mln. regio).
-
• A6/A7 knooppunt Joure is het budget met € 4,05 mln. verhoogd, in verband met scopewijziging, het knooppunt wordt geschikt gemaakt voor 130 km/uur.
-
• A12/A15 Bereikbaarheid regio Arnhem–Nijmegen is het budget met € 305 mln. verhoogd (€ 45 mln. Rijk, € 260 mln. regio).
In 2012 staan 2 grote projecten rondom Utrecht in de planning:
-
• A28/A1 Knooppunt Hoevelaken;
-
• A2/A12/A27 Ring Utrecht.
Daarnaast staat het Ontwerp Tracébesluit voor de A12/A15 bereikbaarheid regio Arnhem op de planning.
Projectoverzicht behorende bij 12.05.02 Verkenning en planstudie voor tracébesluit
De planstudies voor tracébesluit zijn opgenomen onder 12.03.
Projectoverzicht behorende bij 12.05.01 Verkenningen
Gebied | Probleem | Referentiekader | Gereed |
---|---|---|---|
Projecten Noordwest-Nederland | |||
N50 Ens–Emmeloord | aantasting van afwikkelingskwaliteit, rijcomfort en trajectsnelheid. | Bestuurlijk overleg MIRT najaar 2010 | 2011 |
Projecten Zuidvleugel | |||
As Leiden–Katwijk (Integrale Benadering Holland Rijnland) | Bereikbaarheid en ruimtelijke opgaven | Notaoverleg MIRT december 2007, Bestuurlijk Overleg MIRT voorjaar 2011 | 2011 |
Verkenning Haaglanden | Bereikbaarheid in samenhang met ruimtelijke opgaven, openbaar vervoer, functioneren toeleidende wegen en onderliggend (stedelijk) hoofdwegennet | LMCA Hoofdwegen, Bestuurlijk Overleg MIRT voorjaar 2011 | 2012 |
Verkenning Rotterdam vooruit | Bereikbaarheid in relatie tot ruimtelijke ordening, economie, verkeer en vervoer, landschap en natuur | LMCA hoofdwegen, Bestuurlijk Overleg MIRT voorjaar 2011 | 2012 |
Projecten Brabant | |||
A58 Sint Annabosch–Galder | Bereikbaarheid | Startbeslissing Bestuurlijk Overleg MIRT najaar 2010 | 2011 |
Projecten Oost-Nederland | |||
A1-zone, Gebiedsgerichte verkenning (inclusief corridor Apeldoorn–Deventer–Azelo) | Bereikbaarheid | Bestuurlijk Overleg MIRT voorjaar 2011 | 2012 |
N35 Wierden–Nijverdal | Bereikbaarheid | Bestuurlijk Overleg MIRT najaar 2010 | 2012 |
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten van Rijkswaterstaat en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. Dit artikelonderdeel is in de Voorjaarsnota 2011 ingesteld als gevolg van de herstructurering van de bekostiging van Rijkswaterstaat per 1 januari 2011. De Tweede kamer is op 10 januari 2011 en 3 maart 2011 over de herstructurering van de bekostiging nader geïnformeerd (Kamerstukken II, 30 119, nrs. 4 en 5).