Algemene beleidsdoelstelling
Op dit artikel worden de bijdragen aan het Infrastructuurfonds en de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU) verantwoord, alsmede de IenM brede programma uitgaven.
Doelbereiking en maatschappelijke effecten
Deze programmamiddelen zijn gericht op het vergroten en versterken van de strategische, bestuurlijke, wetgevende en juridische kennis van IenM, alsmede de communicatie daarover. Door middel van een beschikking BDU levert IenM een financiële bijdrage aan regionale en lokale overheden. De voeding van het Infrastructuurfonds loopt voor het grootste gedeelte via de IenM-begroting.
97 Algemeen departement | Realisatie | Vastgestelde begroting1 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2012 | 2012 | ||
Verplichtingen | 9.837.789 | 9.195.747 | 9.256.950 | – 61.203 | 1 |
Uitgaven | 9.731.384 | 9.300.073 | 9.408.051 | – 107.978 | |
97.01 IenM-brede programmamiddelen | 21.569 | 23.222 | 24.648 | – 1.426 | |
97.01.01 Opdrachten | 18.559 | 20.307 | 23.488 | – 3.181 | 2 |
– STAB | 3.209 | 5.400 | 5.424 | – 24 | |
– Regeringsvliegtuig | 6.206 | 7.405 | 6.461 | 944 | |
– Overige opdrachten | 9.144 | 7.502 | 11.603 | – 4.101 | |
97.01.02 Subsidies | 1.800 | 0 | 1.800 | 3 | |
– Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 0 | 0 | |||
Milieu en Ruimtelijke Ordening | 0 | 1.800 | 0 | 1.800 | |
97.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten | 3.010 | 615 | 609 | 6 | |
97.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties | |||||
en medeoverheden | 0 | 500 | 551 | – 51 | |
97.02 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds | 7.682.831 | 7.163.030 | 7.376.313 | – 213.283 | |
97.02.06 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds | 7.682.831 | 7.163.030 | 7.376.313 | – 213.283 | 4 |
97.04 Bijdrage aan BDU | 2.026.984 | 2.113.821 | 2.007.090 | 106.731 | |
97.04.04 Bijdrage aan BDU | 2.026.984 | 2.113.821 | 2.007.090 | 106.731 | 5 |
97.09 Ontvangsten | 6.454 | 2.580 | 2.771 | – 191 |
Ad 1) De beschikking voor de BDU wordt in het jaar voorafgaand aan het uitvoerings(kas)jaar in de begrotingsadministratie als betalingverplichting vastgelegd. De verplichtingen lopen daarmee een jaar vooruit op de kasuitgaven. Het verschil wordt hierdoor verklaard.
Ad 2 en 3). Betreft met name een verschuiving van € 1,8 miljoen van opdrachten (97.01.01) naar subsidies (97.01.02) in verband met de verantwoording als subsidie van de bijdrage aan de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak en € 1 miljoen lagere uitgaven op onderzoeken.
Ad 4) De belangrijkste mutaties hebben betrekking op:
-
• Omzetting DBFM A15 Maasvlakte Vaanplein;
-
• Afspraken met betrekking tot HSA;
-
• Overboekingen met BTW-compensatiefonds in kader van hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl;
-
• Naar PF: decentralisatie KRW-synergie projecten;
-
• Naar PF/GF: Regiospecifiek Pakket (RSP) projecten;
-
• Naar GF: derde tranche quick-wins binnenhavens;
-
• Naar GF: afspraak met betrekking tot bestuurlijke overeenkomst A4 Delft-Schiedam;
-
• Naar BDU: Programma Beter Benutten;
-
• Naar BDU: Quick-wins Rotterdam;
-
• Naar BDU: Actieplan groei op het spoor;
-
• Naar BDU: Quick-scan Gelderland;
-
• Loon- en prijsbijstelling 2012.
Ad 5) De meest relevante mutaties ten opzichte van de begroting hebben betrekking op:
-
• Onderdelen Actieplan groei op het spoor (P+R, spitsmijden), waarvan betaalbaarstelling via BDU verloopt;
-
• Programma Beter Benutten
-
• Quick-scan gedecentraliseerd spoor (Gelderland);
-
• Quick-wins Rotterdam;
-
• Toevoeging van de loon- en prijsbijstelling 2012.
97.01 IenM-brede programmamiddelen
Artikelonderdeel
Doelbereiking
De belangrijkste prestaties in 2012 zijn geweest:
-
• Het continue advies van de StAB (Stichting Advisering Bestuursrechtspraak) op verzoek van de Raad van State voor de bestuursrechter in geschillen op het gebied van onder meer milieu, ruimtelijke ordening, water en natuur. Ook zijn op verzoek adviezen aan de rechtbanken verstrekt.
Meetbare gegevens
Kengetal StAB
In onderstaande tabel wordt het verwachte aantal mensuren per adviesaanvraag geregistreerd. Op deze manier wordt bij het registreren van de instroom (en uitstroom) rekening gehouden met de complexiteit van de adviesaanvraag en is tevens zichtbaar hoeveel adviesuren benodigd/geraamd zijn.
Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Begroting 2012 | Realisatie 2012 | |
---|---|---|---|---|
Classificatie | Classificatie | Classificatie | Classificatie | |
Stand per 01–01 | 11.141 | 11.737 | 3.557 | 3.557 |
Instroom aanvragen | 43.085 | 28.004 | 39.760 | 29.542 |
Aantal afgehandelde aanvragen/adviezen | 42.489 | 36.184 | 39.760 | 27.736 |
Stand per 31–12 | 11.737 | 3.557 | 3.557 | 5.363 |
Nieuwe regelgeving heeft ook in 2012 tot minder vergunningenaanvragen geleid. De economische crisis is van negatieve invloed geweest op het ontwikkelen van nieuwe ruimtelijke plannen en milieuvergunningen, resulterend in minder conflicten.
97.02 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
Artikelonderdeel
Doelbereiking
De belangrijkste prestaties in 2012 zijn geweest:
-
• Het voeden van het Infrastructuurfonds. Voor de prestaties op de verschillende modaliteiten zie de verantwoording op productartikel in het jaarverslag van het Infrastructuurfonds.
Meetbare gegevens
Voor de prestaties op de verschillende modaliteiten zie de verantwoording op productartikel in het jaarverslag van het Infrastructuurfonds.
97.04 Bijdrage aan BDU
Artikelonderdeel
Doelbereiking
De belangrijkste prestaties in 2012 zijn geweest:
-
• Het uitkeren van de BDU. Voor de behaalde prestaties door middel van de Brede Doel uitkering zie de verantwoording van regionale en lokale overheden.
Meetbare gegevens
Voor de behaalde prestaties door middel van de Brede Doel uitkering wordt verwezen naar de verantwoording van regionale en lokale overheden.