Base description which applies to whole site

Artikel 97. Algemeen departement

Algemene beleidsdoelstelling

Op dit artikel worden de bijdragen aan het Infrastructuurfonds en de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU) verantwoord, alsmede de IenM brede programma uitgaven.

Doelbereiking en maatschappelijke effecten

Deze programmamiddelen zijn gericht op het vergroten en versterken van de strategische, bestuurlijke, wetgevende en juridische kennis van IenM, alsmede de communicatie daarover. Door middel van een beschikking BDU levert IenM een financiële bijdrage aan regionale en lokale overheden. De voeding van het Infrastructuurfonds loopt voor het grootste gedeelte via de IenM-begroting.

Overzicht van de budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)

97 Algemeen departement

 

Realisatie

Vastgestelde begroting1

Verschil

 
 

2011

2012

2012

2012

 

Verplichtingen

9.837.789

9.195.747

9.256.950

– 61.203

1

Uitgaven

9.731.384

9.300.073

9.408.051

– 107.978

 

97.01 IenM-brede programmamiddelen

21.569

23.222

24.648

– 1.426

 

97.01.01 Opdrachten

18.559

20.307

23.488

– 3.181

2

– STAB

3.209

5.400

5.424

– 24

 

– Regeringsvliegtuig

6.206

7.405

6.461

944

 

– Overige opdrachten

9.144

7.502

11.603

– 4.101

 

97.01.02 Subsidies

 

1.800

0

1.800

3

– Stichting Advisering Bestuursrechtspraak

 

0

 

0

 

Milieu en Ruimtelijke Ordening

0

1.800

0

1.800

 

97.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten

3.010

615

609

6

 

97.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties

         

en medeoverheden

0

500

551

– 51

 

97.02 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds

7.682.831

7.163.030

7.376.313

– 213.283

 

97.02.06 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds

7.682.831

7.163.030

7.376.313

– 213.283

4

97.04 Bijdrage aan BDU

2.026.984

2.113.821

2.007.090

106.731

 

97.04.04 Bijdrage aan BDU

2.026.984

2.113.821

2.007.090

106.731

5

97.09 Ontvangsten

6.454

2.580

2.771

– 191

 
1

Het betreft hier de conversiestand bij 1e suppletoire begroting 2012. Zie ook de leeswijzer.

Ad 1) De beschikking voor de BDU wordt in het jaar voorafgaand aan het uitvoerings(kas)jaar in de begrotingsadministratie als betalingverplichting vastgelegd. De verplichtingen lopen daarmee een jaar vooruit op de kasuitgaven. Het verschil wordt hierdoor verklaard.

Ad 2 en 3). Betreft met name een verschuiving van € 1,8 miljoen van opdrachten (97.01.01) naar subsidies (97.01.02) in verband met de verantwoording als subsidie van de bijdrage aan de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak en € 1 miljoen lagere uitgaven op onderzoeken.

Ad 4) De belangrijkste mutaties hebben betrekking op:

  • Omzetting DBFM A15 Maasvlakte Vaanplein;

  • Afspraken met betrekking tot HSA;

  • Overboekingen met BTW-compensatiefonds in kader van hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl;

  • Naar PF: decentralisatie KRW-synergie projecten;

  • Naar PF/GF: Regiospecifiek Pakket (RSP) projecten;

  • Naar GF: derde tranche quick-wins binnenhavens;

  • Naar GF: afspraak met betrekking tot bestuurlijke overeenkomst A4 Delft-Schiedam;

  • Naar BDU: Programma Beter Benutten;

  • Naar BDU: Quick-wins Rotterdam;

  • Naar BDU: Actieplan groei op het spoor;

  • Naar BDU: Quick-scan Gelderland;

  • Loon- en prijsbijstelling 2012.

Ad 5) De meest relevante mutaties ten opzichte van de begroting hebben betrekking op:

  • Onderdelen Actieplan groei op het spoor (P+R, spitsmijden), waarvan betaalbaarstelling via BDU verloopt;

  • Programma Beter Benutten

  • Quick-scan gedecentraliseerd spoor (Gelderland);

  • Quick-wins Rotterdam;

  • Toevoeging van de loon- en prijsbijstelling 2012.

97.01 IenM-brede programmamiddelen

Artikelonderdeel

Doelbereiking

De belangrijkste prestaties in 2012 zijn geweest:

  • Het continue advies van de StAB (Stichting Advisering Bestuursrechtspraak) op verzoek van de Raad van State voor de bestuursrechter in geschillen op het gebied van onder meer milieu, ruimtelijke ordening, water en natuur. Ook zijn op verzoek adviezen aan de rechtbanken verstrekt.

Meetbare gegevens

Kengetal StAB

In onderstaande tabel wordt het verwachte aantal mensuren per adviesaanvraag geregistreerd. Op deze manier wordt bij het registreren van de instroom (en uitstroom) rekening gehouden met de complexiteit van de adviesaanvraag en is tevens zichtbaar hoeveel adviesuren benodigd/geraamd zijn.

 

Realisatie 2010

Realisatie 2011

Begroting 2012

Realisatie 2012

 

Classificatie

Classificatie

Classificatie

Classificatie

Stand per 01–01

11.141

11.737

3.557

3.557

Instroom aanvragen

43.085

28.004

39.760

29.542

Aantal afgehandelde aanvragen/adviezen

42.489

36.184

39.760

27.736

Stand per 31–12

11.737

3.557

3.557

5.363

Nieuwe regelgeving heeft ook in 2012 tot minder vergunningenaanvragen geleid. De economische crisis is van negatieve invloed geweest op het ontwikkelen van nieuwe ruimtelijke plannen en milieuvergunningen, resulterend in minder conflicten.

97.02 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds

Artikelonderdeel

Doelbereiking

De belangrijkste prestaties in 2012 zijn geweest:

  • Het voeden van het Infrastructuurfonds. Voor de prestaties op de verschillende modaliteiten zie de verantwoording op productartikel in het jaarverslag van het Infrastructuurfonds.

Meetbare gegevens

Voor de prestaties op de verschillende modaliteiten zie de verantwoording op productartikel in het jaarverslag van het Infrastructuurfonds.

97.04 Bijdrage aan BDU

Artikelonderdeel

Doelbereiking

De belangrijkste prestaties in 2012 zijn geweest:

  • Het uitkeren van de BDU. Voor de behaalde prestaties door middel van de Brede Doel uitkering zie de verantwoording van regionale en lokale overheden.

Meetbare gegevens

Voor de behaalde prestaties door middel van de Brede Doel uitkering wordt verwezen naar de verantwoording van regionale en lokale overheden.

Licence