Base description which applies to whole site

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)

Jaarverantwoording van het baten-lastenagentschap NVWA per 31 december 2017

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap NVWA (bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

(4)

Omschrijving

Vastgestelde begroting 2017

Realisatie 2017

Verschil

Realisatie 2016

Baten

       

Omzet moederdepartement

143.349

137.059

– 6.290

141.146

Omzet overige departementen

82.541

84.368

1.827

80.378

Omzet derden

97.014

100.579

3.565

95.052

Rentebaten

       

Vrijval voorzieningen

 

4.656

4.656

1.899

Bijzondere baten

12.495

17.495

5.000

14.912

Totaal baten

335.399

344.157

8.758

333.387

         

Lasten

       

Apparaatskosten

319.842

326.721

6.879

312.680

– Personele kosten

214.094

209.024

– 5.070

199.434

waarvan eigen personeel

194.143

180.125

– 14.018

171.769

waarvan externe inhuur

19.951

18.658

– 1.293

16.438

waarvan overige pers. Kosten

 

10.241

10.241

11.227

– Materiële kosten

105.748

117.697

11.949

113.246

waarvan apparaat ICT

       

waarvan bijdrage SSO's

41.486

41.866

380

41.780

waarvan overige mat. Kosten

64.262

75.831

11.569

71.466

Rente lasten

320

112

– 208

281

Afschrijvingskosten

14.737

10.847

– 3.890

9.805

– Materieel

8.268

6.357

– 1.911

6.530

waarvan apparaat ICT

     

– Immaterieel

6.469

4.490

– 1.979

3.275

Overige lasten

500

431

– 69

340

– Dotatie voorzieningen

500

129

– 371

340

– Bijzondere lasten

 

302

302

 

Totaal lasten

335.399

338.111

2.712

323.106

Saldo van baten en lasten

0

6.046

6.046

10.281

Toelichting op de baten

Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement is € 6,3 mln lager dan begroot. Dit is enerzijds het gevolg van het doorschuiven en verplaatsen van werkzaamheden: € 14,6 mln aan werkzaamheden 2017 (transitie NVWA2020) naar 2018 en € 2,4 mln aan werkzaamheden voor Agrarisch Natuur en Landschapsbeheer (ANLb) naar de provincies, die onder de overige departementen verantwoord worden. Anderzijds heeft een uitbreiding van het opdrachtenpakket plaatsgevonden ter grootte van € 6,5 mln waaronder werkzaamheden voor de invoering van de nieuwe controleverordening. Verder is voor € 4,4 mln aan doorgeschoven werkzaamheden uit 2016 alsnog in 2017 gerealiseerd. Tot slot is de bijdrage voor de kleine slagers € 0,2 mln lager geworden.

Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2017

Realisatie 2017

Verschil realisatie en oorspronkelijke begroting

Realisatie 2016

Advies & vertegenwoordiging

9.231

8.431

– 800

9.037

Communicatie

1.291

1.417

126

1.542

Incident- & crisismanagement

3.478

5.623

2.145

5.069

Inlichtingen & opsporing

13.723

13.415

– 308

13.045

Kennis & Expertise

3.031

3.760

729

3.468

Klantinteractie & dienstverlening

6.513

7.421

908

7.377

Laboratoriumonderzoek

3.360

3.801

441

3.454

Toezicht

77.755

69.767

– 7.988

72.259

Overig

24.967

23.424

– 1.543

25.895

Totaal

143.349

137.059

– 6.290

141.146

Omzet overige departementen

De omzet overige departementen is € 1,8 mln hoger dan begroot. Dit is het gevolg van een stijging van € 2,4 mln volgend uit de verschuiving van de werkzaamheden voor Agrarisch Natuur en Landschapsbeheer (ANLb) van omzet moederdepartement naar omzet overige departementen met de provincies als opdrachtgever. Daarnaast vallen de werkzaamheden voor het Diergezondheidfonds (DGF) € 0,6 mln lager uit dan begroot.

Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2017

Realisatie 2017

Verschil realisatie en oorspronkelijke begroting

Realisatie 2016

Advies & vertegenwoordiging

2.197

1.966

– 231

2.605

Communicatie

451

466

15

503

Incident- & crisismanagement

586

2.257

1.671

893

Inlichtingen & opsporing

2.068

2.648

580

2.024

Kennis & Expertise

4.085

4.626

541

4.535

Klantinteractie & dienstverlening

6.589

6.101

– 488

6.349

Laboratoriumonderzoek

12.480

10.821

– 1.659

9.474

Toezicht

43.707

45.502

1.795

43.857

Overig

10.378

9.981

– 397

10.137

Totaal

82.541

84.368

1.827

80.377

Omzet derden

De omzet derden is € 3,6 mln hoger dan begroot door hogere opbrengsten uit retributies door toename van de marktvraag bij de NVWA ter grootte van € 1,3 mln. Daarnaast vallen de retributies Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) als gevolg van toename van de marktvraag en een tariefstijging € 3,2 mln hoger uit. De overige baten derden vallen € 0,9 mln lager uit.

Vrijval voorzieningen

De vrijval voorzieningen is € 4,7 mln hoger dan begroot. Doordat de voorziening leegstand niet meer aan de vereiste regelgeving voldeed, is de voorziening geheel opgeheven via een vrijval van € 4,1 mln. Voor toekomstige hogere huurlasten Zwijndrecht is € 2,6 mln gerubriceerd als schuld aan het moederdepartement en door de herberekening van de schuld in 2017 is € 1,5 mln vrijgevallen en wordt verrekend met de eigenaar. Het resterend bedrag van € 0,6 mln betreft vrijval van de voorziening claims, geschillen en rechtsgedingen € 0,3 mln en voorziening overige personele en reorganisatiekosten € 0,3 mln.

Bijzondere baten

De bijzondere baten vallen € 5 mln hoger uit dan begroot.

Dit komt in de eerste plaats door een aanvullende bijdrage EZ van € 0,5 mln als vergoeding voor remplaçanten in 2017 ter vervanging van medewerkers die al in 2016 gebruik hadden gemaakt van de stimuleringsregeling in het kader van de Rijksbrede Van Werk Naar Werk-regeling (VWNW). Daarnaast is van EZ een loon- en prijsbijstelling ontvangen van € 4,4 mln en € 0,1 mln overig.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De kosten van personeel zijn € 5,1 mln lager dan begroot. Dit wordt vooral veroorzaakt door lagere ambtelijke kosten van € 3,8 mln als gevolg van een vertraagde invulling van vacatures. Hierdoor vallen zowel de salariskosten als de daarmee samenhangende personele kosten, zoals voor reis- en verblijf en opleidingen, lager uit. Deze overige personele kosten laten vanwege een gewijzigde begrotingspresentatie een verschil zien van € 10,2 mln, in de begroting waren deze kosten echter opgenomen onder de post kosten eigen personeel.

Daarnaast zijn de kosten voor inhuur externen per saldo € 1,3 mln lager dan begroot. Tegenover de lagere inhuur beleidsondersteuning van € 4,7 mln, staat een stijging van € 3,4 mln voor de uitvoering van primaire werkzaamheden, tijdelijke specialistische ondersteuning bij bedrijfsvoering en voor de begeleiding/uitvoering van de transitie NVWA 2020.

Materiële kosten

De totale materiële kosten zijn ruim € 11,9 mln hoger dan begroot. De totale bijdrage aan de Shared Service Organisaties (SSO’s) is € 0,4 mln hoger dan begroot. Door «Cloud-diensten» en hogere algemene ICT-kosten stijgen de DICTU kosten met € 5,1 mln, terwijl de huurkosten bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) dalen met € 4,7 mln.

De overige materiële kosten stijgen met € 11,6 mln. Hiervan wordt € 4,1 mln verklaard door de technische-administratieve verwerking van de omzetting van de voorziening leegstand in een schuld aan de eigenaar die hiervoor bij de baten is toegelicht. Ook de stijging van de materiële kosten voor KDS met € 3,2 mln wordt gecompenseerd door een identieke toename van de baten (opbrengsten derden). De resterende stijging van € 4,3 mln heeft zich voorgedaan bij de bureaukosten € 0,2 mln, overige materiële kosten € 1,1 mln, overige specifieke kosten € 1,2 mln en overige automatiseringskosten € 1,8 mln.

Rentelasten

De rentelasten vallen als gevolg van de lage rentetarieven € 0,2 mln lager uit dan begroot.

Afschrijvingskosten

De materiële afschrijvingskosten zijn € 1,9 mln lager dan begroot met name doordat de NVWA in 2017 is overgegaan van koop naar lease van dienstauto’s.

De immateriële afschrijvingskosten vallen € 2 mln lager uit als gevolg van vertraging in de systeemontwikkeling van het ICT-deel transitie NVWA 2020.

Dotatie voorzieningen

Door lagere claims is bijna € 0,4 mln minder gedoteerd aan de voorziening Claims, geschillen en rechtsgedingen.

Bijzondere lasten

Het betreft de afkoopsom voor het niet behaalde quotum participatiemedewerkers in vaste dienst.

Saldo van baten en lasten

Het positieve resultaat wordt allereerst veroorzaakt door aanvullende loon- en prijsbijstelling en incidentele meevallers op het gebied van huisvesting en compensatie remplaçanten in 2017 ter vervanging van medewerkers die al in 2016 gebruik hadden gemaakt van de stimuleringsregeling. Daarnaast zijn de salariskosten door vertraagde invulling van vacatures en verjonging van het medewerkersbestand achtergebleven bij de begroting.

Balans per 31 december 2017 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2017

Balans 2016

Activa

   

Immateriële vaste activa

25.003

15.238

Materiële vaste activa

   

– verbouwingen

3.114

4.669

– installaties en Inventarissen

9.015

9.850

– vervoermiddelen

14.481

20.022

Vlottende activa

   

– Voorraden

1.533

1.013

– Debiteuren

14.945

13.103

– Overige vorderingen en overlopende activa

19.624

9.635

Liquide middelen

64.322

64.362

Totaal activa

152.037

137.892

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

   

– Exploitatiereserve1

15.187

5.191

– Onverdeeld resultaat

6.046

10.281

Voorzieningen

461

6.010

Langlopende schulden

   

– Leningen bij het Ministerie van Financiën

30.026

31.688

Kortlopende schulden

   

– Crediteuren

5.082

8.938

– Overige schulden en overlopende passiva

95.235

75.784

Totaal passiva

152.037

137.892

1

Exploitatiereserve voor resultaatbestemming.

Debiteuren (bedragen x € 1.000)
 

2017

2016

Ministerie van EZ

25

127

Nationaal Coördinator Groningen

16

19

RVO.nl

60

40

Agentschap Telecom

46

 

Ministerie van BZK

51

33

Ministerie van Defensie

 

1

Ministerie van IenM

326

22

Ministerie van Sociale zaken

 

2

Ministerie van VenJ

2

 

Ministerie van VWS

2

2

Derden

17.889

16.245

Totaal debiteuren

18.417

16.491

Voorziening dubieuze debiteuren

(3.472)

(3.388)

Totaal debiteuren

14.945

13.103

Overige vorderingen en overlopende activa (bedragen x € 1.000)
 

2017

2016

Ministerie van EZ

8.584

1.323

RVO.nl

1.414

1.294

NCG Groningen

119

190

Ministerie van Financiën

23

 

Ministerie van BZK

131

22

Ministerie van IenM

477

158

Ministerie van SZW

 

158

RIVM

20

 

Derden

8.856

6.490

Totaal nog te ontvangen

19.624

9.635

Liquide middelen (bedragen x € 1.000)
 

2017

2016

Kas

4

1

Rekening-courant Ministerie van Financiën

64.318

64.361

Totaal liquide middelen

64.322

64.362

Ontwikkeling eigen vermogen

Het eigen vermogen (EV) einde boekjaar 2017 bedraagt € 21,2 mln. Dit is 6,8% van de gemiddelde jaaromzet over de laatste drie jaar, terwijl maximaal 5% is toegestaan. Het eigen vermogen is derhalve € 5,520 mln te hoog. Uiterlijk bij eerstvolgende suppletoire wet zal worden aangegeven hoe dit wordt hersteld. Het teveel aan eigen vermogen boven de 5% grens in 2016 (€ 15,472 mln – € 15,187 mln = € 0,285 mln) is verrekend met de eigenaar en komt in de tabel vermogensontwikkeling tot uiting onder de «overige mutaties».

Tabel vermogensontwikkeling (bedragen x € 1.000)
 

2015

2016

2017

1 Eigen vermogen per 01/01

2.666

4.057

15.472

2 Saldo van baten en lasten

– 10.722

10.281

6.046

3 Directe mutaties in het eigen vermogen:

     

–  3a Uitkering aan moederdepartement

     

–  3b Bijdrage moederdepartement ter versterking eigen vermogen

12.112

1.134

 

–  3c Overige mutaties

1

 

– 285

4 Eigen vermogen per 31/12

4.057

15.472

21.233

Omzet

304.182

316.576

322.005

Vermogensplafond (5% van gemiddeld 3 jaar)

14.298

15.187

15.713

Voorzieningen (bedragen x € 1.000)
 

Boekwaarde

1-1-2017

Dotaties

Onttrek- kingen

Vrijval

Boekwaarde

31-12-2017

Claims, geschillen en rechtsgedingen

599

129

99

250

379

Leegstand / afkoop gebouwen

4.601

 

540

4.061

 

Reorganisatiekosten

778

 

383

317

78

Personele kosten (regulier)

32

   

28

4

Totaal

6.010

129

1.022

4.656

461

Voorziening uit hoofde van claims, geschillen en rechtsgedingen

In het afgelopen jaar is aan de voorziening claims en geschillen ruim € 0,1 mln gedoteerd. De vrijval en onttrekkingen bedroegen samen € 0,3 mln. Het saldo van deze voorzieningen ad € 0,4 mln is op dit moment voldoende om aan de eventuele betaalverplichting van de lopende claims te voldoen.

Voorziening leegstand

Doordat de voorziening leegstand niet meer aan de vereiste regelgeving voldeed is de voorziening geheel opgeheven via een onttrekking van 0,5 mln en een vrijval van € 4,1 mln. Ter dekking van de toekomstige hogere huurlasten Zwijndrecht is de leegstandsvoorziening voor € 2,6 mln gerubriceerd als schuld aan het moederdepartement. Door de herberekening van de schuld in 2017 is € 1,5 mln vrijgevallen. Dit bedrag wordt verrekend met de eigenaar.

Voorziening reorganisatiekosten

De voorziening reorganisatiekosten betreft de salaris-/WW- en materiële kosten van herplaatsingskandidaten. Ultimo 2017 is de hoogte van de voorziening opnieuw berekend om verwachte kosten voor de komende periode te financieren. Dit heeft geleid tot een onttrekking voor salarisbetalingen van € 0,4 mln en een vrijval van € 0,3 mln.

Crediteuren (bedragen x € 1.000)
 

2017

2016

DICTU

1.066

2.944

Ministerie van BZK

69

2.261

Ministerie van Financiën

10

214

Ministerie van SZW

 

125

Ministerie van VWS

 

195

Derden

3.937

3.199

Totaal crediteuren

5.082

8.938

Overige verplichtingen en overlopende passiva (x € 1.000)
 

2017

2016

Ministerie van EZ

32.611

13.244

Ministerie van VWS

1.919

1.744

Ministerie van Financiën

13.603

14.059

Ministerie van VenJ

77

38

Ministerie van IenM

317

42

Ministerie BZK

583

796

Ministerie BuZa

   

Ministerie van OCW

100

 

DICTU

9.534

354

NCG Groningen

 

400

Inspectieraad

2.791

 

RVO.nl

800

863

RIVM

11

1.568

Derden

32.889

42.676

Totaal nog te betalen

95.235

75.784

Kasstroomoverzicht over 2017 (bedragen x € 1.000)
 

Bedragen x € 1.000

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

   

Vastgestelde begroting 2017

Realisatie 2017

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2017 + stand depositorekeningen

64.408

64.362

– 46

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

15.083

327.670

312.587

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 961

– 313.137

– 312.176

2.

Totaal operationele kasstroom

14.122

14.533

411

 

Totaal investeringen (-/-)

– 23.889

– 17.976

5.913

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

2.720

5.295

2.575

3.

Totaal investeringskasstroom

– 21.169

– 12.681

8.488

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

     
 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

     
 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 16.716

– 13.452

3.264

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

23.889

11.560

– 12.329

4.

Totaal financieringskasstroom

7.174

– 1.892

– 9.066

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2017 + stand depositorekeningen

64.535

64.322

– 213

Toelichting kasstroomoverzicht

Algemene grondslagen

Het kasstroomoverzicht is opgesteld volgens de indirecte methode. De geldmiddelen in het kasstroomoverzicht bestaan uit de rekening-courantverhouding met het Ministerie van Financiën (Rijkshoofdboekhouding) en uit het kasgeld van de NVWA. Ontvangsten en uitgaven uit hoofde van interest zijn opgenomen onder de kasstroom uit operationele activiteiten.

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom is per saldo € 0,4 mln hoger dan begroot. De ontvangsten in de operationele kasstroom betreffen de door de NVWA gerealiseerde omzet moederdepartement, overige departementen en derden, totaal € 322 mln, de bijzondere baten € 17,5 mln en mutaties in de balans debiteuren en overige vorderingen en overlopende activa -€ 11,8 mln.

De uitgaven in de operationele kasstroom betreffen de reguliere lasten apparaatskosten, rentelasten en overige lasten, totaal € 326,8 mln, de vrijval voorzieningen -€ 4,7 mln, mutaties in de balans -€ 9,3 mln en een mutatie op het eigen vermogen € 0,3 mln.

Investeringskasstroom

De investeringskasstroom is € 8,5 mln lager dan begroot. De daling binnen de investeringen van € 5,9 mln komt met name doordat de NVWA met ingang van 1 januari 2017 niet meer investeert in dienstauto’s maar gekozen heeft voor lease. Daarnaast zijn de desinvesteringen € 2,6 mln hoger dan begroot voornamelijk door de overdracht van een deel van de activa (categorieën verbouwingen, installaties en inventarissen) aan het Rijksvastgoedbedrijf.

De investeringen in immateriële vaste activa bedroegen € 14,8 mln (systeemontwikkeling) en de investeringen in materiële vaste activa bedroegen € 3,2 mln (verbouwingen € 0,8 mln, installaties en inventarissen € 2,3 mln en vervoermiddelen € 0,1 mln).

Financieringskasstroom

De financieringskasstroom valt € 9 mln lager uit dan begroot. Op de lopende leningen is € 3,3 mln minder afgelost dan begroot. Voor financiering van de investeringen is € 12,3 mln minder aan leningen bij het Ministerie van Financiën afgeroepen dan oorspronkelijk begroot, voornamelijk veroorzaakt door het niet meer investeren in de aanschaf van dienstauto’s.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2017

Omschrijving

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Vastgestelde begroting 2017

Gemiddelde kostprijs (€/uur)

95,6

96,32

98,64

99,16

99,16

Tarieven

         

Index 2012 = € 94,07 = 100

101,62

102,39

104,86

105,41

105,41

Omzet per productgroep (x mln)

         

Advies en Vertegenwoordiging

8,5

10

11,9

10,6

12,1

Communicatie

1,6

1,7

2

1,9

1,7

Incident- en crisismanagement

6,3

5,5

6

7,9

4,1

Inlichtingen en opsporing

12,2

12,5

15,1

16,1

15,8

Kennis en expertise

9,1

8,1

8,9

9,5

8,4

Klantinteractie en dienstverlening

22

24,4

24,4

25,9

24,9

Laboratoriumonderzoek

20,7

18,7

17,6

20,7

22,2

Toezicht

168,4

178,8

179,7

196,1

197,4

FTE

         

Aantal FTE (excl. externe inhuur)1

2.229

2.438

2.480

2.373

2.408

Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur)

1.842/387

1.950/488

1.984/496

1.848/525

1869/539

Salariskosten per FTE

74.217

72.149

73.382

75.915

75.366

Saldo van baten en lasten

         

Saldo van baten en lasten als % van de totale baten

– 2,50%

– 3,40%

3,08%

1,76%

0,00%

Kwaliteit

         

Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen2

71%

73%

79%

84%

75%

Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen)

n.v.t.

95%

95%

97%

95%

1

De gerealiseerde gemiddelde bezetting in 2017 is niet alleen exclusief HPK-medewerkers, maar ook exclusief VWNW-kandidaten.

2

KCC legt de lat erg hoog door het streven naar 95% voor het afhandelen van meldingen binnen 6 weken. De realisatie is weer een stuk gestegen: de afhandelingssnelheid steeg van 79% in 2016 naar 84% in 2017. In 2017 heeft de kanteling van de organisatie plaatsgevonden. Door overdracht van taken en werkzaamheden is de verwachte verbeterde ondersteuning van een nieuw ICT systeem (Inspect) vertraagd. De afhandeling van de meldingen gaat door intern verbeterde methodieken wel steeds sneller waardoor de achterstanden beduidend teruglopen.

Licence