Jaarverantwoording van het baten-lastenagentschap NVWA per 31 december 2017
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Vastgestelde begroting 2017 | Realisatie 2017 | Verschil | Realisatie 2016 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 143.349 | 137.059 | – 6.290 | 141.146 |
Omzet overige departementen | 82.541 | 84.368 | 1.827 | 80.378 |
Omzet derden | 97.014 | 100.579 | 3.565 | 95.052 |
Rentebaten | ||||
Vrijval voorzieningen | 4.656 | 4.656 | 1.899 | |
Bijzondere baten | 12.495 | 17.495 | 5.000 | 14.912 |
Totaal baten | 335.399 | 344.157 | 8.758 | 333.387 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 319.842 | 326.721 | 6.879 | 312.680 |
– Personele kosten | 214.094 | 209.024 | – 5.070 | 199.434 |
waarvan eigen personeel | 194.143 | 180.125 | – 14.018 | 171.769 |
waarvan externe inhuur | 19.951 | 18.658 | – 1.293 | 16.438 |
waarvan overige pers. Kosten | 10.241 | 10.241 | 11.227 | |
– Materiële kosten | 105.748 | 117.697 | 11.949 | 113.246 |
waarvan apparaat ICT | ||||
waarvan bijdrage SSO's | 41.486 | 41.866 | 380 | 41.780 |
waarvan overige mat. Kosten | 64.262 | 75.831 | 11.569 | 71.466 |
Rente lasten | 320 | 112 | – 208 | 281 |
Afschrijvingskosten | 14.737 | 10.847 | – 3.890 | 9.805 |
– Materieel | 8.268 | 6.357 | – 1.911 | 6.530 |
waarvan apparaat ICT |
| |||
– Immaterieel | 6.469 | 4.490 | – 1.979 | 3.275 |
Overige lasten | 500 | 431 | – 69 | 340 |
– Dotatie voorzieningen | 500 | 129 | – 371 | 340 |
– Bijzondere lasten | 302 | 302 | ||
Totaal lasten | 335.399 | 338.111 | 2.712 | 323.106 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 6.046 | 6.046 | 10.281 |
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement is € 6,3 mln lager dan begroot. Dit is enerzijds het gevolg van het doorschuiven en verplaatsen van werkzaamheden: € 14,6 mln aan werkzaamheden 2017 (transitie NVWA2020) naar 2018 en € 2,4 mln aan werkzaamheden voor Agrarisch Natuur en Landschapsbeheer (ANLb) naar de provincies, die onder de overige departementen verantwoord worden. Anderzijds heeft een uitbreiding van het opdrachtenpakket plaatsgevonden ter grootte van € 6,5 mln waaronder werkzaamheden voor de invoering van de nieuwe controleverordening. Verder is voor € 4,4 mln aan doorgeschoven werkzaamheden uit 2016 alsnog in 2017 gerealiseerd. Tot slot is de bijdrage voor de kleine slagers € 0,2 mln lager geworden.
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2017 | Realisatie 2017 | Verschil realisatie en oorspronkelijke begroting | Realisatie 2016 | |
---|---|---|---|---|
Advies & vertegenwoordiging | 9.231 | 8.431 | – 800 | 9.037 |
Communicatie | 1.291 | 1.417 | 126 | 1.542 |
Incident- & crisismanagement | 3.478 | 5.623 | 2.145 | 5.069 |
Inlichtingen & opsporing | 13.723 | 13.415 | – 308 | 13.045 |
Kennis & Expertise | 3.031 | 3.760 | 729 | 3.468 |
Klantinteractie & dienstverlening | 6.513 | 7.421 | 908 | 7.377 |
Laboratoriumonderzoek | 3.360 | 3.801 | 441 | 3.454 |
Toezicht | 77.755 | 69.767 | – 7.988 | 72.259 |
Overig | 24.967 | 23.424 | – 1.543 | 25.895 |
Totaal | 143.349 | 137.059 | – 6.290 | 141.146 |
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen is € 1,8 mln hoger dan begroot. Dit is het gevolg van een stijging van € 2,4 mln volgend uit de verschuiving van de werkzaamheden voor Agrarisch Natuur en Landschapsbeheer (ANLb) van omzet moederdepartement naar omzet overige departementen met de provincies als opdrachtgever. Daarnaast vallen de werkzaamheden voor het Diergezondheidfonds (DGF) € 0,6 mln lager uit dan begroot.
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2017 | Realisatie 2017 | Verschil realisatie en oorspronkelijke begroting | Realisatie 2016 | |
---|---|---|---|---|
Advies & vertegenwoordiging | 2.197 | 1.966 | – 231 | 2.605 |
Communicatie | 451 | 466 | 15 | 503 |
Incident- & crisismanagement | 586 | 2.257 | 1.671 | 893 |
Inlichtingen & opsporing | 2.068 | 2.648 | 580 | 2.024 |
Kennis & Expertise | 4.085 | 4.626 | 541 | 4.535 |
Klantinteractie & dienstverlening | 6.589 | 6.101 | – 488 | 6.349 |
Laboratoriumonderzoek | 12.480 | 10.821 | – 1.659 | 9.474 |
Toezicht | 43.707 | 45.502 | 1.795 | 43.857 |
Overig | 10.378 | 9.981 | – 397 | 10.137 |
Totaal | 82.541 | 84.368 | 1.827 | 80.377 |
Omzet derden
De omzet derden is € 3,6 mln hoger dan begroot door hogere opbrengsten uit retributies door toename van de marktvraag bij de NVWA ter grootte van € 1,3 mln. Daarnaast vallen de retributies Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) als gevolg van toename van de marktvraag en een tariefstijging € 3,2 mln hoger uit. De overige baten derden vallen € 0,9 mln lager uit.
Vrijval voorzieningen
De vrijval voorzieningen is € 4,7 mln hoger dan begroot. Doordat de voorziening leegstand niet meer aan de vereiste regelgeving voldeed, is de voorziening geheel opgeheven via een vrijval van € 4,1 mln. Voor toekomstige hogere huurlasten Zwijndrecht is € 2,6 mln gerubriceerd als schuld aan het moederdepartement en door de herberekening van de schuld in 2017 is € 1,5 mln vrijgevallen en wordt verrekend met de eigenaar. Het resterend bedrag van € 0,6 mln betreft vrijval van de voorziening claims, geschillen en rechtsgedingen € 0,3 mln en voorziening overige personele en reorganisatiekosten € 0,3 mln.
Bijzondere baten
De bijzondere baten vallen € 5 mln hoger uit dan begroot.
Dit komt in de eerste plaats door een aanvullende bijdrage EZ van € 0,5 mln als vergoeding voor remplaçanten in 2017 ter vervanging van medewerkers die al in 2016 gebruik hadden gemaakt van de stimuleringsregeling in het kader van de Rijksbrede Van Werk Naar Werk-regeling (VWNW). Daarnaast is van EZ een loon- en prijsbijstelling ontvangen van € 4,4 mln en € 0,1 mln overig.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De kosten van personeel zijn € 5,1 mln lager dan begroot. Dit wordt vooral veroorzaakt door lagere ambtelijke kosten van € 3,8 mln als gevolg van een vertraagde invulling van vacatures. Hierdoor vallen zowel de salariskosten als de daarmee samenhangende personele kosten, zoals voor reis- en verblijf en opleidingen, lager uit. Deze overige personele kosten laten vanwege een gewijzigde begrotingspresentatie een verschil zien van € 10,2 mln, in de begroting waren deze kosten echter opgenomen onder de post kosten eigen personeel.
Daarnaast zijn de kosten voor inhuur externen per saldo € 1,3 mln lager dan begroot. Tegenover de lagere inhuur beleidsondersteuning van € 4,7 mln, staat een stijging van € 3,4 mln voor de uitvoering van primaire werkzaamheden, tijdelijke specialistische ondersteuning bij bedrijfsvoering en voor de begeleiding/uitvoering van de transitie NVWA 2020.
Materiële kosten
De totale materiële kosten zijn ruim € 11,9 mln hoger dan begroot. De totale bijdrage aan de Shared Service Organisaties (SSO’s) is € 0,4 mln hoger dan begroot. Door «Cloud-diensten» en hogere algemene ICT-kosten stijgen de DICTU kosten met € 5,1 mln, terwijl de huurkosten bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) dalen met € 4,7 mln.
De overige materiële kosten stijgen met € 11,6 mln. Hiervan wordt € 4,1 mln verklaard door de technische-administratieve verwerking van de omzetting van de voorziening leegstand in een schuld aan de eigenaar die hiervoor bij de baten is toegelicht. Ook de stijging van de materiële kosten voor KDS met € 3,2 mln wordt gecompenseerd door een identieke toename van de baten (opbrengsten derden). De resterende stijging van € 4,3 mln heeft zich voorgedaan bij de bureaukosten € 0,2 mln, overige materiële kosten € 1,1 mln, overige specifieke kosten € 1,2 mln en overige automatiseringskosten € 1,8 mln.
Rentelasten
De rentelasten vallen als gevolg van de lage rentetarieven € 0,2 mln lager uit dan begroot.
Afschrijvingskosten
De materiële afschrijvingskosten zijn € 1,9 mln lager dan begroot met name doordat de NVWA in 2017 is overgegaan van koop naar lease van dienstauto’s.
De immateriële afschrijvingskosten vallen € 2 mln lager uit als gevolg van vertraging in de systeemontwikkeling van het ICT-deel transitie NVWA 2020.
Dotatie voorzieningen
Door lagere claims is bijna € 0,4 mln minder gedoteerd aan de voorziening Claims, geschillen en rechtsgedingen.
Bijzondere lasten
Het betreft de afkoopsom voor het niet behaalde quotum participatiemedewerkers in vaste dienst.
Saldo van baten en lasten
Het positieve resultaat wordt allereerst veroorzaakt door aanvullende loon- en prijsbijstelling en incidentele meevallers op het gebied van huisvesting en compensatie remplaçanten in 2017 ter vervanging van medewerkers die al in 2016 gebruik hadden gemaakt van de stimuleringsregeling. Daarnaast zijn de salariskosten door vertraagde invulling van vacatures en verjonging van het medewerkersbestand achtergebleven bij de begroting.
Balans 2017 | Balans 2016 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 25.003 | 15.238 |
Materiële vaste activa | ||
– verbouwingen | 3.114 | 4.669 |
– installaties en Inventarissen | 9.015 | 9.850 |
– vervoermiddelen | 14.481 | 20.022 |
Vlottende activa | ||
– Voorraden | 1.533 | 1.013 |
– Debiteuren | 14.945 | 13.103 |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 19.624 | 9.635 |
Liquide middelen | 64.322 | 64.362 |
Totaal activa | 152.037 | 137.892 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
– Exploitatiereserve1 | 15.187 | 5.191 |
– Onverdeeld resultaat | 6.046 | 10.281 |
Voorzieningen | 461 | 6.010 |
Langlopende schulden | ||
– Leningen bij het Ministerie van Financiën | 30.026 | 31.688 |
Kortlopende schulden | ||
– Crediteuren | 5.082 | 8.938 |
– Overige schulden en overlopende passiva | 95.235 | 75.784 |
Totaal passiva | 152.037 | 137.892 |
2017 | 2016 | |
---|---|---|
Ministerie van EZ | 25 | 127 |
Nationaal Coördinator Groningen | 16 | 19 |
RVO.nl | 60 | 40 |
Agentschap Telecom | 46 | |
Ministerie van BZK | 51 | 33 |
Ministerie van Defensie | 1 | |
Ministerie van IenM | 326 | 22 |
Ministerie van Sociale zaken | 2 | |
Ministerie van VenJ | 2 | |
Ministerie van VWS | 2 | 2 |
Derden | 17.889 | 16.245 |
Totaal debiteuren | 18.417 | 16.491 |
Voorziening dubieuze debiteuren | (3.472) | (3.388) |
Totaal debiteuren | 14.945 | 13.103 |
2017 | 2016 | |
---|---|---|
Ministerie van EZ | 8.584 | 1.323 |
RVO.nl | 1.414 | 1.294 |
NCG Groningen | 119 | 190 |
Ministerie van Financiën | 23 | |
Ministerie van BZK | 131 | 22 |
Ministerie van IenM | 477 | 158 |
Ministerie van SZW | 158 | |
RIVM | 20 | |
Derden | 8.856 | 6.490 |
Totaal nog te ontvangen | 19.624 | 9.635 |
2017 | 2016 | |
---|---|---|
Kas | 4 | 1 |
Rekening-courant Ministerie van Financiën | 64.318 | 64.361 |
Totaal liquide middelen | 64.322 | 64.362 |
Ontwikkeling eigen vermogen
Het eigen vermogen (EV) einde boekjaar 2017 bedraagt € 21,2 mln. Dit is 6,8% van de gemiddelde jaaromzet over de laatste drie jaar, terwijl maximaal 5% is toegestaan. Het eigen vermogen is derhalve € 5,520 mln te hoog. Uiterlijk bij eerstvolgende suppletoire wet zal worden aangegeven hoe dit wordt hersteld. Het teveel aan eigen vermogen boven de 5% grens in 2016 (€ 15,472 mln – € 15,187 mln = € 0,285 mln) is verrekend met de eigenaar en komt in de tabel vermogensontwikkeling tot uiting onder de «overige mutaties».
2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|
1 Eigen vermogen per 01/01 | 2.666 | 4.057 | 15.472 |
2 Saldo van baten en lasten | – 10.722 | 10.281 | 6.046 |
3 Directe mutaties in het eigen vermogen: | |||
– 3a Uitkering aan moederdepartement | |||
– 3b Bijdrage moederdepartement ter versterking eigen vermogen | 12.112 | 1.134 | |
– 3c Overige mutaties | 1 | – 285 | |
4 Eigen vermogen per 31/12 | 4.057 | 15.472 | 21.233 |
Omzet | 304.182 | 316.576 | 322.005 |
Vermogensplafond (5% van gemiddeld 3 jaar) | 14.298 | 15.187 | 15.713 |
Boekwaarde 1-1-2017 | Dotaties | Onttrek- kingen | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Claims, geschillen en rechtsgedingen | 599 | 129 | 99 | 250 | 379 |
Leegstand / afkoop gebouwen | 4.601 | 540 | 4.061 | ||
Reorganisatiekosten | 778 | 383 | 317 | 78 | |
Personele kosten (regulier) | 32 | 28 | 4 | ||
Totaal | 6.010 | 129 | 1.022 | 4.656 | 461 |
Voorziening uit hoofde van claims, geschillen en rechtsgedingen
In het afgelopen jaar is aan de voorziening claims en geschillen ruim € 0,1 mln gedoteerd. De vrijval en onttrekkingen bedroegen samen € 0,3 mln. Het saldo van deze voorzieningen ad € 0,4 mln is op dit moment voldoende om aan de eventuele betaalverplichting van de lopende claims te voldoen.
Voorziening leegstand
Doordat de voorziening leegstand niet meer aan de vereiste regelgeving voldeed is de voorziening geheel opgeheven via een onttrekking van 0,5 mln en een vrijval van € 4,1 mln. Ter dekking van de toekomstige hogere huurlasten Zwijndrecht is de leegstandsvoorziening voor € 2,6 mln gerubriceerd als schuld aan het moederdepartement. Door de herberekening van de schuld in 2017 is € 1,5 mln vrijgevallen. Dit bedrag wordt verrekend met de eigenaar.
Voorziening reorganisatiekosten
De voorziening reorganisatiekosten betreft de salaris-/WW- en materiële kosten van herplaatsingskandidaten. Ultimo 2017 is de hoogte van de voorziening opnieuw berekend om verwachte kosten voor de komende periode te financieren. Dit heeft geleid tot een onttrekking voor salarisbetalingen van € 0,4 mln en een vrijval van € 0,3 mln.
2017 | 2016 | |
---|---|---|
DICTU | 1.066 | 2.944 |
Ministerie van BZK | 69 | 2.261 |
Ministerie van Financiën | 10 | 214 |
Ministerie van SZW | 125 | |
Ministerie van VWS | 195 | |
Derden | 3.937 | 3.199 |
Totaal crediteuren | 5.082 | 8.938 |
2017 | 2016 | |
---|---|---|
Ministerie van EZ | 32.611 | 13.244 |
Ministerie van VWS | 1.919 | 1.744 |
Ministerie van Financiën | 13.603 | 14.059 |
Ministerie van VenJ | 77 | 38 |
Ministerie van IenM | 317 | 42 |
Ministerie BZK | 583 | 796 |
Ministerie BuZa | ||
Ministerie van OCW | 100 | |
DICTU | 9.534 | 354 |
NCG Groningen | 400 | |
Inspectieraad | 2.791 | |
RVO.nl | 800 | 863 |
RIVM | 11 | 1.568 |
Derden | 32.889 | 42.676 |
Totaal nog te betalen | 95.235 | 75.784 |
Bedragen x € 1.000 | (1) | (2) | (3)=(2)-(1) | |
---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2017 | Realisatie 2017 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2017 + stand depositorekeningen | 64.408 | 64.362 | – 46 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 15.083 | 327.670 | 312.587 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | – 961 | – 313.137 | – 312.176 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 14.122 | 14.533 | 411 |
Totaal investeringen (-/-) | – 23.889 | – 17.976 | 5.913 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 2.720 | 5.295 | 2.575 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 21.169 | – 12.681 | 8.488 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | ||||
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | ||||
Aflossingen op leningen (-/-) | – 16.716 | – 13.452 | 3.264 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 23.889 | 11.560 | – 12.329 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 7.174 | – 1.892 | – 9.066 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2017 + stand depositorekeningen | 64.535 | 64.322 | – 213 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Algemene grondslagen
Het kasstroomoverzicht is opgesteld volgens de indirecte methode. De geldmiddelen in het kasstroomoverzicht bestaan uit de rekening-courantverhouding met het Ministerie van Financiën (Rijkshoofdboekhouding) en uit het kasgeld van de NVWA. Ontvangsten en uitgaven uit hoofde van interest zijn opgenomen onder de kasstroom uit operationele activiteiten.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom is per saldo € 0,4 mln hoger dan begroot. De ontvangsten in de operationele kasstroom betreffen de door de NVWA gerealiseerde omzet moederdepartement, overige departementen en derden, totaal € 322 mln, de bijzondere baten € 17,5 mln en mutaties in de balans debiteuren en overige vorderingen en overlopende activa -€ 11,8 mln.
De uitgaven in de operationele kasstroom betreffen de reguliere lasten apparaatskosten, rentelasten en overige lasten, totaal € 326,8 mln, de vrijval voorzieningen -€ 4,7 mln, mutaties in de balans -€ 9,3 mln en een mutatie op het eigen vermogen € 0,3 mln.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom is € 8,5 mln lager dan begroot. De daling binnen de investeringen van € 5,9 mln komt met name doordat de NVWA met ingang van 1 januari 2017 niet meer investeert in dienstauto’s maar gekozen heeft voor lease. Daarnaast zijn de desinvesteringen € 2,6 mln hoger dan begroot voornamelijk door de overdracht van een deel van de activa (categorieën verbouwingen, installaties en inventarissen) aan het Rijksvastgoedbedrijf.
De investeringen in immateriële vaste activa bedroegen € 14,8 mln (systeemontwikkeling) en de investeringen in materiële vaste activa bedroegen € 3,2 mln (verbouwingen € 0,8 mln, installaties en inventarissen € 2,3 mln en vervoermiddelen € 0,1 mln).
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom valt € 9 mln lager uit dan begroot. Op de lopende leningen is € 3,3 mln minder afgelost dan begroot. Voor financiering van de investeringen is € 12,3 mln minder aan leningen bij het Ministerie van Financiën afgeroepen dan oorspronkelijk begroot, voornamelijk veroorzaakt door het niet meer investeren in de aanschaf van dienstauto’s.
Omschrijving | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Vastgestelde begroting 2017 |
---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde kostprijs (€/uur) | 95,6 | 96,32 | 98,64 | 99,16 | 99,16 |
Tarieven | |||||
Index 2012 = € 94,07 = 100 | 101,62 | 102,39 | 104,86 | 105,41 | 105,41 |
Omzet per productgroep (x mln) | |||||
Advies en Vertegenwoordiging | 8,5 | 10 | 11,9 | 10,6 | 12,1 |
Communicatie | 1,6 | 1,7 | 2 | 1,9 | 1,7 |
Incident- en crisismanagement | 6,3 | 5,5 | 6 | 7,9 | 4,1 |
Inlichtingen en opsporing | 12,2 | 12,5 | 15,1 | 16,1 | 15,8 |
Kennis en expertise | 9,1 | 8,1 | 8,9 | 9,5 | 8,4 |
Klantinteractie en dienstverlening | 22 | 24,4 | 24,4 | 25,9 | 24,9 |
Laboratoriumonderzoek | 20,7 | 18,7 | 17,6 | 20,7 | 22,2 |
Toezicht | 168,4 | 178,8 | 179,7 | 196,1 | 197,4 |
FTE | |||||
Aantal FTE (excl. externe inhuur)1 | 2.229 | 2.438 | 2.480 | 2.373 | 2.408 |
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur) | 1.842/387 | 1.950/488 | 1.984/496 | 1.848/525 | 1869/539 |
Salariskosten per FTE | 74.217 | 72.149 | 73.382 | 75.915 | 75.366 |
Saldo van baten en lasten | |||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | – 2,50% | – 3,40% | 3,08% | 1,76% | 0,00% |
Kwaliteit | |||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen2 | 71% | 73% | 79% | 84% | 75% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen) | n.v.t. | 95% | 95% | 97% | 95% |
De gerealiseerde gemiddelde bezetting in 2017 is niet alleen exclusief HPK-medewerkers, maar ook exclusief VWNW-kandidaten.
KCC legt de lat erg hoog door het streven naar 95% voor het afhandelen van meldingen binnen 6 weken. De realisatie is weer een stuk gestegen: de afhandelingssnelheid steeg van 79% in 2016 naar 84% in 2017. In 2017 heeft de kanteling van de organisatie plaatsgevonden. Door overdracht van taken en werkzaamheden is de verwachte verbeterde ondersteuning van een nieuw ICT systeem (Inspect) vertraagd. De afhandeling van de meldingen gaat door intern verbeterde methodieken wel steeds sneller waardoor de achterstanden beduidend teruglopen.