1. Inleiding
In dit niet-beleidsartikel wordt ingegaan op de personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
2. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | 2017 | |||
Verplichtingen | 361.267 | 318.527 | 299.399 | 310.814 | 319.861 | 259.117 | 60.744 | ||
Uitgaven | 353.373 | 318.157 | 300.731 | 301.658 | 322.293 | 259.159 | 63.134 | ||
– Personele uitgaven | 184.885 | 205.460 | 206.155 | 216.973 | 220.643 | 201.812 | 18.831 | ||
waarvan eigen personeel | 168.441 | 187.161 | 188.569 | 197.758 | 199.794 | 193.590 | 6.204 | ||
waarvan inhuur externen1 | 13.972 | 16.463 | 15.575 | 15.088 | 16.403 | 5.813 | 10.590 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 2.472 | 1.836 | 2.011 | 4.127 | 4.447 | 2.409 | 2.038 | ||
– Materiële uitgaven | 168.487 | 112.696 | 94.575 | 84.686 | 101.650 | 57.347 | 44.303 | ||
waarvan ICT | 4.098 | 4.709 | 5.480 | 5.686 | 6.605 | 5.712 | 893 | ||
waarvan bijdrage aan SSO's | 69.059 | 50.117 | 45.535 | 44.128 | 43.818 | 27.769 | 16.049 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 95.330 | 57.870 | 43.560 | 34.872 | 51.228 | 23.866 | 27.362 | ||
Ontvangsten | 54.067 | 54.958 | 35.866 | 28.887 | 32.958 | 6.731 | 26.227 | ||
Overig | 54.067 | 54.958 | 35.866 | 28.887 | 32.958 | 6.731 | 26.227 |
Bovenstaande informatie is bedoeld voor de Staten-Generaal. Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.
Als gevolg van afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal.
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | 2017 | |||
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie van VWS | 353.373 | 318.157 | 300.731 | 301.659 | 322.293 | 259.159 | 63.134 | ||
Personele uitgaven kerndepartement | 117.484 | 135.769 | 136.598 | 140.098 | 140.399 | 123.458 | 16.941 | ||
waarvan eigen personeel | 105.385 | 122.929 | 123.410 | 126.649 | 124.978 | 116.674 | 8.304 | ||
waarvan inhuur externen | 10.278 | 11.502 | 11.557 | 9.822 | 11.400 | 5.104 | 6.296 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 1.821 | 1.338 | 1.631 | 3.627 | 4.021 | 1.680 | 2.341 | ||
Materiële uitgaven kerndepartement | 149.551 | 95.764 | 75.915 | 66.041 | 76.546 | 38.188 | 38.357 | ||
waarvan ICT | 2.479 | 2.819 | 3.508 | 3.226 | 3.885 | 2.348 | 1.537 | ||
waarvan bijdrage aan SSO's | 68.867 | 50.079 | 45.125 | 41.691 | 41.109 | 23.298 | 17.811 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 78.205 | 42.866 | 27.282 | 21.124 | 31.552 | 12.542 | 19.010 | ||
Personele uitgaven inspecties | 51.874 | 55.028 | 54.336 | 60.910 | 63.144 | 64.639 | – 1.495 | ||
waarvan eigen personeel | 47.744 | 49.809 | 50.473 | 55.850 | 58.381 | 63.397 | – 5.016 | ||
waarvan inhuur externen | 3.479 | 4.721 | 3.483 | 4.560 | 4.337 | 513 | 3.824 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 651 | 498 | 380 | 500 | 426 | 729 | – 303 | ||
Materiële uitgaven inspecties | 13.951 | 12.737 | 12.731 | 11.773 | 18.249 | 15.516 | 2.733 | ||
waarvan ICT | 1.015 | 1.374 | 1.092 | 611 | 1.206 | 2.961 | – 1.755 | ||
waarvan bijdrage aan SSO's | 184 | 35 | 407 | 2.437 | 2.709 | 4.260 | – 1.551 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 12.752 | 11.328 | 11.232 | 8.725 | 14.334 | 8.295 | 6.039 | ||
Personele uitgaven SCP en raden | 15.527 | 14.663 | 15.221 | 15.965 | 17.100 | 13.715 | 3.385 | ||
waarvan eigen personeel | 15.312 | 14.423 | 14.686 | 15.259 | 16.434 | 13.519 | 2.915 | ||
waarvan inhuur externen | 215 | 240 | 535 | 706 | 666 | 196 | 470 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Materiële uitgaven SCP en raden | 4.985 | 4.195 | 5.929 | 6.872 | 6.855 | 3.643 | 3.212 | ||
waarvan ICT | 604 | 516 | 880 | 1.849 | 1.513 | 403 | 1.110 | ||
waarvan bijdrage aan SSO's | 8 | 3 | 3 | 0 | 0 | 211 | – 211 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 4.373 | 3.676 | 5.046 | 5.023 | 5.342 | 3.029 | 2.313 |
Bovenstaande informatie is bedoeld voor de Staten-Generaal. Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.
Als gevolg van afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal.
Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting1 | Verschil | |
---|---|---|---|
Totaal apparaatsuitgaven kerndepartement | 216.945 | 161.646 | 55.299 |
Directoraat-generaal Volksgezondheid | 17.344 | 16.724 | 620 |
Directoraat-generaal Curatieve zorg | 15.004 | 14.801 | 203 |
Directoraat-generaal Langdurige zorg | 16.731 | 17.966 | – 1.253 |
Totaal beleid | 49.061 | 49.491 | – 430 |
Secretaris-generaal / (plaatsvervangend) secretaris-generaal | 167.884 | 110.918 | 56.781 |
Als gevolg van afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal.
2.1 Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven
De personele uitgaven van het kernministerie bestaan uit alle personeelsuitgaven van het kernministerie inclusief de inhuur van externen voor zowel primaire als ondersteunende processen. De personele uitgaven van het kerndepartement zijn door diverse oorzaken € 16,9 miljoen hoger uitgevallen dan voorzien in de ontwerpbegroting 2017. De wijzigingen ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2017 zijn ook opgenomen en toegelicht in de eerste en tweede suppletoire wet.
Technische mutaties | 14.900 |
w.v. PD-ALt | 10.700 |
w.v. Uitvoeringskosten DUS-I | 4.200 |
Loonbijstelling 2017 / CAO-Rijk | 3.000 |
Diverse mutaties als gevolg van mee- en tegenvallers | – 1.000 |
Totaal verschil personele uitgaven t.o.v. ontwerpbegroting | 16.900 |
Technische mutaties
De uitgaven voor de tijdelijke Projectdirectie Antonie van Leeuwenhoekterrein (PD ALt) waren in de oorspronkelijke begroting niet geraamd op artikel 10. Het opheffen van het Nederlands Vaccin Instituut (NVI) als agentschap leidde voor een deel van de taken tot het oprichten van PD ALt. Deze directie wordt gefinancierd vanuit ontvangsten van derden en middelen vanuit artikel 1 Volksgezondheid. Bij eerste en tweede suppletoire wet hebben hiervoor mutaties plaatsgevonden. De mutaties voor personele uitgaven voor PD ALt bedroegen over 2017 € 10,7 miljoen en zijn technisch van aard. Daarnaast zijn er budgetoverhevelingen vanuit het Ministerie van OCW en vanuit diverse programmabudgetten binnen VWS voor de uitvoeringswerkzaamheden op het terrein van subsidies door de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I) (€ 4,2 miljoen).
Loonbijsteling 2017 / CAO-Rijk
Jaarlijks ontvangt VWS een algemene compensatie voor de loonbijstelling. Daarnaast is er in 2017 een CAO-Rijk afgesloten waarvoor aanvullende looncompensatie is ontvangen. Hierdoor zijn de personele uitgaven in totaal gestegen met € 3 miljoen.
Diverse mutaties als gevolg van mee- en tegenvallers
Op de personele uitgaven hebben zich diverse kleinere mee- en tegenvallers voorgedaan die per saldo leiden tot een meevaller van € 1 miljoen.
Materiële uitgaven
De materiële uitgaven van het kerndepartement zijn de uitgaven voor ondersteunende processen voor het kerndepartement en de buitendiensten. Dit omvat onder andere uitgaven voor huisvesting, ICT, PD-ALt en de bijdragen aan de SSO’s onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken. De materiële uitgaven zijn € 38,4 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. De wijzigingen ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2017 zijn ook opgenomen en toegelicht in de eerste en tweede suppletoire wet.
Technische mutaties | 45.900 |
w.v. PD-ALt | 28.100 |
w.v. uitgaven aan SSO’s voor concernorganisaties | 17.800 |
Diverse mutaties als gevolg van mee- en tegenvallers | – 7.500 |
Totaal verschil materiële uitgaven t.o.v. ontwerpbegroting | 38.400 |
Technische mutaties
Deze hogere uitgaven worden net als bij de personele uitgaven met name veroorzaakt door uitgaven aan de PD-ALt (€ 28,1 miljoen). De hogere uitgaven worden daarnaast met name veroorzaakt door een aantal technische mutaties die voortkomen uit het doorbelasten van de uitgaven voor SSO’s naar de verschillende onderdelen van VWS. Het gaat daarbij om kosten voor bijvoorbeeld ICT-dienstverlening en huisvesting, waarvan de facturen van dit onderdeel centraal worden betaald aan de rijksbrede SSO’s (€ 17,8 miljoen). Tegenover deze uitgaven staan ontvangsten vanuit de organisatieonderdelen.
Diverse mutaties als gevolg van mee- en tegenvallers
Op de materiële uitgaven hebben zich diverse kleinere mee- en tegenvallers voorgedaan die per saldo leiden tot lagere materiële uitgaven van € 7,5 miljoen.
2.2 Toelichting apparaatsuitgaven inspecties
De apparaatsuitgaven van de inspecties laten per saldo een stijging in de realisatie zien van € 1,2 miljoen ten opzichte van de ontwerpbegroting. De post eigen personeel is € 5,0 miljoen lager uitgevallen en de externe inhuur is € 3,8 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. Daarnaast zijn de materiële uitgaven hoger uitgevallen dan begroot (€ 2,7 miljoen). Deze verschillen worden veroorzaakt door interne herschikkingen tussen de instrumenten en een technische mutatie voor budgetoverheveling voor de uitgaven aan SSO’s richting het kernministerie waar de uitgaven worden verantwoord. Ook is er sprake van een lichte stijging in de uitgaven bij de inspecties door onder andere het gesloten CAO-akkoord 2017.
2.3 Toelichting apparaatsuitgaven SCP en raden
De apparaatsuitgaven bij het SCP en de Raden (CCMO, Gezondheidsraad, Nederlandse Sportraad, de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving) zijn op personeel en materieel respectievelijk met € 3,4 miljoen en € 3,2 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. Dit komt met name door een afgesproken structurele hogere bijdrage vanuit het kernministerie aan het SCP. Daarnaast heeft er bij het SCP een technische desaldering van ontvangsten op de materiële budgetten plaats gevonden van € 2,8 miljoen en is er sprake van overboekingen van andere departementen om zo conform afspraken de onafhankelijkheid en continuïteit van het SCP beter te borgen. Ook is er sprake van een lichte stijging in de uitgaven bij de raden door onder andere het gesloten CAO-akkoord 2017. Tot slot zijn er ook overboekingen naar andere departementen verwerkt.
Ontvangsten
Bij de eerste suppletoire wet heeft er per saldo een mutatie van circa € 18,6 miljoen plaatsgevonden op de ontvangsten van het centrale apparaatsartikel. Bij het jaarverslag over 2016 is gebleken dat het eigen vermogen van het aCBG hoger blijkt dan toegestaan conform de regeling agentschappen. Dit is gecorrigeerd door een afroming van het eigen vermogen (€ 5,8 miljoen). Daarnaast zijn er ontvangsten voor de Projectdirectie Antonie van Leeuwenhoekterrein (PD-ALt) (€ 8,7 miljoen). Verder zijn er nog diverse ontvangsten, onder andere voor het SCP, welke worden gedesaldeerd naar de uitgavenkant van de begroting.
Bij de tweede suppletoire wet is de ontvangstenraming verhoogd met € 9,8 miljoen. Dit betreffen ontvangsten van agentschappen en raden voor betalingen aan SSO’s (€ 9,4 miljoen) en het kernministerie (€ 0,5 miljoen). De uiteindelijke realisatie is lager uitgevallen dan de stand in de tweede suppletoire wet.
De ontvangsten zijn uiteindelijk € 26,2 miljoen hoger uitgevallen ten opzichte van de ontwerpbegroting.
2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|
Departementale taakstelling (totaal) | 16.900 | 26.200 | 30.550 | 30.850 |
Kennisinfrastructuur | ||||
Preventie, jeugd en sport | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 |
Langdurige zorg | 3.300 | 3.300 | 3.300 | 3.300 |
Curatieve zorg | 1.000 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Totaal kennisinfrastructuur | 7.900 | 8.100 | 8.100 | 8.100 |
Inspecties | ||||
IGZ | 630 | 1.440 | 1.800 | 1.800 |
IJZ | 70 | 160 | 200 | 200 |
Totaal inspecties | 700 | 1.600 | 2.000 | 2.000 |
Agentschappen | ||||
CIBG | 300 | 800 | 1.000 | 1.000 |
RIVM | 4.400 | 7.900 | 9.300 | 9.300 |
Totaal agentschappen | 4.700 | 8.700 | 10.300 | 10.300 |
ZBO's/RWT's | ||||
CAK | 200 | 500 | 600 | 600 |
ZiNL | 500 | 500 | 1.200 | 1.500 |
ZonMw | 300 | 700 | 850 | 850 |
CIZ | 2.600 | 6.100 | 7.500 | 7.500 |
Totaal ZBO's/RWT's | 3.600 | 7.800 | 10.150 | 10.450 |
Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2017 | Verschil 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatskosten agentschappen | 411.716 | 424.597 | 422.223 | 422.652 | 460.550 | 427.725 | 32.825 |
Agentschap College Ter Beoordeling van Geneesmiddelen | 39.097 | 38.250 | 38.250 | 38.250 | 47.405 | 38.250 | 9.155 |
Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg | 45.678 | 42.547 | 42.973 | 43.402 | 58.329 | 42.675 | 15.654 |
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu | 326.941 | 343.800 | 341.000 | 341.000 | 354.816 | 346.800 | 8.016 |
Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT’s | 212.062 | 224.458 | 310.447 | 294.720 | 291.751 | 263.150 | 28.601 |
Zorg Onderzoek Nederland/ Medische Wetenschappen (ZonMw) | 6.239 | 5.516 | 5.366 | 5.366 | 6.0001 | 5.366 | 634 |
Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) | – 8.830 | 0 | 77.811 | 71.363 | 67.3161 | 68.573 | – 1.257 |
Centraal Administratie Kantoor (CAK) | 98.319 | 102.156 | 100.916 | 87.335 | 87.3351 | 76.353 | 10.982 |
Pensioen- en Uitkeringsraad (PUR) | 4.428 | 3.815 | 3.160 | 2.761 | 2.7001 | 2.299 | 401 |
Centrale Commissie voor Mensgebonden Onderzoek (CCMO), inclusief Medisch Ethische Commissies (METC’s) | 2.9002 | 2.900 | |||||
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) | 45.705 | 47.120 | 52.756 | 54.821 | 51.4001 | 55.794 | – 4.394 |
Zorginstituut Nederland (ZiNL) | 64.004 | 62.928 | 67.738 | 70.016 | 71.8001 | 52.207 | 19.593 |
College Sanering Zorginstellingen (CSZ) | 2.197 | 2.923 | 2.700 | 2.500 | 2.3001 | 2.558 | – 258 |
Stichting Afwikkeling Rechtsherstel Roma Sinti | 0 | 0 | 0 | 558 | 0 | 0 | 0 |
Als gevolg van afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal.