Staat van Baten en Lasten
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie t-1 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet | 145.579 | 156.743 | 11.164 | 151.026 |
Omzet moederdepartement | 120.548 | 131.945 | 11.397 | 126.661 |
Omzet overige departementen | 875 | 341 | ‒ 534 | 348 |
Omzet derden | 24.156 | 24.457 | 301 | 24.017 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 2 | 2 | 152 |
Bijzondere baten | 0 | 429 | 429 | 1.284 |
Rentebaten | 50 | 0 | ‒ 50 | 0 |
Totaal baten | 145.629 | 157.174 | 11.544 | 152.461 |
0 | ||||
Lasten | 0 | |||
Apparaatskosten | 144.861 | 153.196 | 8.335 | 152.110 |
Personele kosten | 108.413 | 112.148 | 3.735 | 111.074 |
Waarvan eigen personeel | 103.753 | 104.567 | 814 | 101.894 |
Waarvan inhuur externen | 4.460 | 7.581 | 3.121 | 9.158 |
Waarvan overige personele kosten | 200 | 0 | ‒ 200 | 22 |
Materiële kosten | 36.448 | 41.048 | 4.600 | 41.035 |
Waarvan apparaat ICT | 200 | 1 | ‒ 199 | 54 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 17.290 | 28.560 | 11.270 | 23.930 |
Waarvan overige materiële kosten | 18.958 | 12.487 | ‒ 6.471 | 17.051 |
Afschrijvingskosten | 668 | 574 | ‒ 94 | 1.262 |
Materieel | 668 | 574 | ‒ 94 | 1.262 |
Waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 100 | 3.099 | 2.999 | 2.583 |
Dotaties voorzieningen | 100 | 3.054 | 2.954 | 2027 |
Bijzondere lasten | 0 | 45 | 45 | 556 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 145.629 | 156.869 | 11.240 | 155.954 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 304 | 304 | ‒ 3.493 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 304 | 304 | ‒ 3.493 |
Baten
Begroot 2019 | Realisatie 2019 | Verschil | |
---|---|---|---|
Artikel 24 Handhaving en Toezicht | 108.072 | 119.227 | 11.155 |
Artikel 97 Algemeen departement | 12.476 | 12.718 | 242 |
Totaal | 120.548 | 131.945 | 11.397 |
Toelichting
– De omzet IenW betreft de omzet uit hoofde van activiteiten die de ILT verricht voor het moederdepartement. De omzet IenW is grotendeels een vergoeding voor het hoofdproduct Handhaving.
– De agentschapsbijdrage 2019 wijkt af van de ontwerpbegroting door diverse mutaties die tijdens de verschillende begrotingsmomenten zijn doorgevoerd (€ 11,4 miljoen).
• De ILT heeft bij de voorjaarsnota vanuit het moederdepartement een bijdrage voor het programma Merkbaar meer van € 10 miljoen ontvangen, daarvan is een bedrag ter grootte van € 7,7 miljoen als een vooruit ontvangen bijdrage verwerkt.
• De ILT heeft bij de najaarsnota vanuit het moederdepartement o.a. een bijdrage voor de kosten voor prijsbijstelling 2019 en loonbijstelling 2019 van respectievelijk € 2,1 miljoen en € 0,2 miljoen ontvangen, bovendien een bijdrage van €4,5 miljoen ter dekking van bedrijfsvoering kosten. Daarnaast ontvangt ILT o.a. een bijdrage voor de beheerskosten van de applicatie Inspectieview Milieu (€ 1,1 miljoen).
• Daarnaast heeft de ILT een bedrag van € 2,7 miljoen ontvangen voor de activiteiten in het kader van de Afsluitdijk. De werkzaamheden die in het kader van de Afsluitdijk zouden worden uitgevoerd konden niet volledig worden uitgevoerd een bedrag ter grootte van €1,3 miljoen is alsnog uit te voeren werkzaamheden als kortlopende schuld verantwoord.
– De gerealiseerde omzet moederdepartement over 2019 wijkt af van de betaalde bijdrage (in kastermen). Daarnaast zijn middelen, die in voorgaande jaren op de balans zijn gereserveerd, in 2019 gerealiseerd. Een deel van de in 2019 ontvangen bijdrage wordt gereserveerd voor nog uit te voeren werkzaamheden (€ 7,5 miljoen).
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen van € 0,3 miljoen, is verkregen vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Omzet derden
Begroot 2019 | Realisatie 2019 | Verschil | |
---|---|---|---|
Opbrengsten vergunningverlening | 9.553 | 9.554 | 1 |
Opbrengsten woningcorporaties | 13.703 | 14.400 | 697 |
Opbrengsten DVO ANVS | 750 | 225 | ‒ 525 |
Overige opbrengsten | 150 | 278 | 128 |
Totaal omzet derden | 24.156 | 24.457 | 301 |
De omzet van derden heeft betrekking op de aan afnemers van producten op het gebied van vergunningverlening in rekening gebrachte tarieven. Deze opbrengsten zijn vraag gestuurd.
Tevens is hier de opbrengst voor het toezicht op de woningcorporaties verantwoord voor zover deze uit de heffing op de wooncorporaties is gefinancierd. De heffing 2019 bedroeg € 14,4 miljoen.
De opbrengsten van de dienstverleningovereenkomst met de ANVS € 0,2 miljoen zijn onder omzet derden verantwoord.
Rentebaten
Er zijn geen rentebaten door de lage rentestand.
Vrijval voorzieningen
De vrijval van de voorzieningen betreft de vrijval op de voorziening dubieuze debiteuren (€ 0,2 miljoen).
Lasten
De apparaatskosten betreffen de personele en materiële kosten over 2019.
Personele lasten
Begroot 2019 | Realisatie 2019 | Verschil | |
---|---|---|---|
Aantal FTE | 1.124 | 1.071 | ‒ 53 |
Eigen Personeelskosten (x € 1.000) | 103.753 | 104.567 | 814 |
Inhuur (x € 1.000) | 4.460 | 7.581 | 3.121 |
Overige personele kosten (x € 1.000) | 200 | 0 | ‒ 200 |
Totale kosten | 108.413 | 112.148 | 3.735 |
De gerealiseerde personele kosten wijken € 0,8 miljoen af van de begroting. De hogere kosten voor eigen personeel zijn het gevolg van cao-wijzigingen, hiervoor is ook loonbijstelling toegekend. Ten opzichte van 2018 is de gemiddelde bezetting in 2019 iets lager geweest. De kosten van inhuur zijn hoger dan begroot (€ 3,1 miljoen).
Materiële kosten
De materiële kosten zijn hoger dan begroot (€ 4,6 miljoen). De oorzaak hiervan is met name te vinden in tariefstijgingen.
Rentelasten
De inspectie heeft geen lopende leningen en daardoor ook geen rentelasten.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten zijn lager dan begroot als gevolg van desinvesteringen die eerder dan gepland hebben plaats gevonden.
Dotaties voorzieningen
Een dotatie is gedaan aan de reorganisatievoorziening (€ 1,2 miljoen) met ingang van 1 januari 2020 is de TWO (tijdelijke werkorganisatie) overgegaan in de DWO (definitieve werk organisatie) in feite is hiermee de reorganisatie afgerond. Voor een drietal medewerkers is een verlenging van de voorbereidende fase toegewezen. Daarnaast is gedoteerd aan de voorziening functioneel leeftijdsontslag (€ 1,9 miljoen). Deze dotatie heeft voornamelijk te maken met de verhoogde rechten die voor een aantal medewerkers moest worden toegekend.
Bijzondere baten
Dit betreffen een aantal kleinere posten waaronder het afboeken van het boekverlies van een desinvestering.
Saldo van baten en lasten
De ILT heeft over 2019 een positief resultaat behaald van € 0,3 miljoen.
Balans
31-12-2019 | 31-12-2018 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste Activa | 120 | 703 |
Immateriële vaste activa | 0 | 0 |
Materiële vaste activa | 120 | 703 |
Vlottende Activa | 57.403 | 38.640 |
Voorraden en Onderhanden projecten | 0 | 0 |
Debiteuren | 914 | 2.008 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 1.786 | 1.911 |
Liquide middelen | 54.703 | 34.721 |
Totaal activa: | 57.524 | 39.343 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 506 | 202 |
Exploitatiereserve | 202 | 3.695 |
Onverdeeld resultaat | 304 | ‒ 3.493 |
Voorzieningen | 6.917 | 4.607 |
Langlopende schulden | 0 | 0 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Vlottende passiva | 50.100 | 34.534 |
Crediteuren | 1.132 | 2.550 |
Overige schulden en overlopende passiva | 48.968 | 31.984 |
Totaal passiva | 57.524 | 39.343 |
Activa
Materiële vaste activa
Een belangrijk deel van deze post betreft het huidige wagenpark van de inspectie. Er zijn 66 voertuigen afgevoerd in 2019. Er hebben geen vervangings- of uitbreidingsinvesteringen in het wagenpark plaatsgevonden. Bij vervanging van het wagenpark worden voertuigen geleased. Van activeren is dan geen sprake meer. Onder inventaris en installaties vallen met name kantoormeubilair. Dit meubilair is volledig afgeschreven. Onder overige materiële vaste activa is inspectie-specifieke apparatuur opgenomen zoals meetapparatuur en een aangeschafte drone.
Debiteuren
De debiteurenstand is gedaald tot een hoogte van € 0,9 miljoen. In 2018 stonden vooral vorderingen op het Rijksvastgoedbedrijf (leges WABO).
Overige vorderingen en overlopende activa
Deze post betreft grotendeels nog te factureren werkzaamheden vergunningverlening. De uit lasten onder dwangsom (LOD’s) voortkomende ontvangen boetes worden door de ILT verrekend aan het moederdepartement.
Liquide middelen
De ILT heeft een rekening-courantverhouding met de Rijkshoofdboekhouding van het Ministerie van Financiën. Ondanks de ruim € 54,7 miljoen die per 31 december op de rekening-courant staat, is er geen deposito geplaatst bij de Rijkshoofdboekhouding. Dit vanwege het ontbreken van een rentevergoeding (0%) voor korte en middellange deposito-looptijden.
Tegenover de liquide middelen staan een aantal voorzieningen, reserveringen en schuldposities op de balans en heeft de ILT de beschikking over een eigen vermogen. Het saldo op de rekening-courant staat ter vrije beschikking.
Passiva
Eigen vermogen
Het resultaat over 2019 bedraagt € 0,3 miljoen. Het negatieve resultaat over 2018 van € 3,5 miljoen komt ten laste van de exploitatiereserve.
Exploitatiereserve | Onverdeeld resultaat | Totale vermogen | |
---|---|---|---|
Eigen vermorgen per 1/1 | 3.695 | ‒ 3.493 | 202 |
Resultaatverdeling | ‒ 3.493 | 3.493 | 0 |
Resultaat boekjaar | 304 | 304 | |
Eigen vermogen per 31/12 | 202 | 304 | 507 |
De hoogte van het eigen vermogen van de ILT mag maximaal € 7.569k bedragen (5% van de gemiddelde omzet over de laatste 3 jaar). Er is geen sprake van overschrijding van het plafond.
Voorzieningen
– Voorziening FLO/SBF: Voor werknemers die werkzaam zijn in een zogenoemde substantieel bezwarende functie is, op basis van de SBF/FLO-regeling, in het verleden een voorziening getroffen omdat deze werknemers recht hebben om vervroegd uit te treden. De voorziening is gewaardeerd tegen contante waarde. Deze contante waarde is berekend met behulp van de 10 jaar depositorente bij de Rijkshoofdboekhouding. De rente is in 2019 naar 0% gedaald. In 2019 is er voor een aantal rechthebbenden een correctie doorgevoerd op hun rechten. Actualisatie van de voorziening (rente en termijn waarbinnen een beroep gedaan kan worden op rechten) leidt tot een dotatie van € 1,9 miljoen in 2019.
– Reorganisatievoorziening ILT «van Werk naar werk» (VWNW): Sinds het bepalen van de strategie van de Koers ILT 2021 in 2016 heeft de ILT gewerkt aan de vernieuwing van de inhoudelijke koers. Om inspectie brede afwegingen te kunnen maken, informatie-gestuurd te werken, een goede verbinding te hebben met de buitenwereld en de medewerkers flexibel in te kunnen zetten is ook een wijziging van de inrichting van de ILT noodzakelijk. Per 31 mei 2018 is een eerste stap gezet om de realisatie van de veranderopgaven te ondersteunen met een andere organisatiestructuur, in eerste instantie in een Tijdelijke werkorganisatie (TWO). Hiermee is tevens de implementatiefase van de Koers ILT 2021 begonnen. In de nieuwe organisatie zullen in bepaalde functies minder plekken terugkomen dan er medewerkers zijn en ook worden sommige functies opgeheven.
Met ingang van 1 januari 2020 is de TWO tijdelijk werkorganisatie nu formeel in de DWO definitieve werkorganisatie geformaliseerd. Voor drie medewerkers is besloten om de voorbereidende fase te verlengen.
Afhankelijk van individuele keuzes van de VWNW-kandidaten kunnen de rechten over meerdere jaren doorlopen.
– Voorziening claims derden: er is een dotaties geweest ter grootte € 0,1 miljoen. Op overige zaken die nog lopen wordt in de niet uit de balans blijkende verplichtingen ingegaan.
SBF/FLO | Reorganisatie | Claims Derden | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Saldo per 1 januari 2019 | 2.926 | 1.625 | 55 | 4.607 |
Dotatie | 1.864 | 1.176 | 128 | 3.168 |
Vrijval | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 235 | 622 | 0 | 857 |
Saldo per 31 december 2019 | 4.556 | 2.179 | 183 | 6.917 |
Crediteuren
De crediteuren betreffen facturen uit de reguliere bedrijfsvoering. In verband met het feit dat facturen later zijn ontvangen is de stand van de crediteuren ten opzichte van vorig jaar gedaald. De kosten die gepaard gaan zijn als overlopende passiva verwerkt.
Overige schulden en overlopende passiva
Hieronder vallen vele verschillende schuldposities van de inspectie.
Belangrijkste daarbij zijn de verplichtingen aan het personeel (€ 9,9 miljoen) en transitorische posten (€ 14,7 miljoen). Apart onder nog te betalen staat nog de projectsteun wijkenaanpak.
In 2008 heeft Centraal Fonds Woningcorporaties (CFV) een taak gekregen in het innen en verstrekken van bijzondere projectsteun voor de 40 aandachtswijken van jaarlijks € 75 miljoen. Op grond van de eindverantwoordingen (tussenstand) over de verstrekte subsidies 2008 tot en met 2012 is tot en met 2015 € 3,5 miljoen teruggevorderd bij diverse corporaties. Naar verwachting vinden de laatste eindafrekeningen in 2020 plaats. Het uiteindelijke saldo staat ter beschikking aan de Minister van BZK.
Verder staan onder de overige schulden de rekening-courant verplichtingen vermeld van de Inspectieraad en van ParisMOU. Als vooruit ontvangen bedragen is een bedrag van € 7,7 miljoen voor Merkbaar Meer verantwoord, de werkzaamheden voor Merkbaar Meer, met name wervings- en recruitmentskosten, worden met name in 2020 gemaakt. Verder staan er nog bedragen ter grootte van € 1,3 miljoen voor werkzaamheden aan de Afsluitdijk en voor € 5,0 miljoen voor het BCT-programma gereserveerd.
Verhouding vorderingen en schulden moederdepartement
De verhoudingen vorderingen en schulden ten opzichte van het moederdepartement, overige departementen en agentschappen en derden zijn als volgt:
Moederdepartement | Overige departementen en agentschappen | Overige derden | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Debiteuren1 | 56 | 281 | 663 | 1.000 |
Nog te ontvangen bedragen | 574 | 0 | 683 | 1.257 |
Liquide middelen | 0 | 54.703 | 0 | 0 |
Crediteuren | 539 | 162 | 430 | 1.131 |
Nog te betalen bedragen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kasstroomoverzicht
(1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3) = (2) - (1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2019 | 20.083 | 34.721 | 14.638 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+/+) | 145.629 | 157.174 | 11.545 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | 148.861 | 137.201 | ‒ 11.660 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 3.232 | 19.973 | 23.205 |
‒ | ||||
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 200 | ‒ 9 | 191 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 18 | 18 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 200 | 9 | 209 |
‒ | ||||
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
‒ | ||||
5. | Rekening courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4) (maximale roodstand 0,5 miljoen Euro) | 16.652 | 54.703 | 38.051 |
De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft een rekening-courantverhouding met de Rijkshoofdboekhouding.
Rekening-courant RHB per 1 januari 2019
De rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding stond per 1 januari 2019 op € 34,7 miljoen.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom geeft de kasstromen weer die voortvloeien uit de bedrijfsvoering. Bij het bepalen van de operationele kasstroom is uitgegaan van het saldo van baten en lasten, dat is gecorrigeerd voor de afschrijvingen en de mutaties in de balansposten kortlopende activa en passiva. De positieve operationele kasstroom over 2019 is vooral een gevolg van gestegen kortlopende passiva (crediteuren en overige schulden en overlopende passiva).
Totaal investeringskasstroom
Er is iets minder dan begroot geïnvesteerd in inspectie-apparatuur. De desinvesteringen betreffen de afstoot van 66 voertuigen.
Totaal financieringskasstroom
Er is in 2019 geen financieringskasstroom.
Rekening-courant RHB per 31 december 2019
Per 31 december 2019 staat er € 54,7 miljoen op de rekening-courant bij de Rijkshoofdboekhouding.
Het positieve saldo wordt verklaard doordat er tegenover de liquide middelen schuldposities zijn in de vorm van voorzieningen, eigen vermogen, transitorische posten en overige posten met een structureel karakter (ontvangen waarborgsommen, reservering vakantiegeld).
Gezien de nulstand van de rente op deposito’s zijn er geen middelen vastgezet op korte of middellange deposito’s. Het saldo op de rekening-courant is daarmee ter vrije beschikking.
Realisatie 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Begroting 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | ||||||
1. Kostprijzen per productgroep (x €1.000) | ||||||
- Handhaving | 117.865 | 130.267 | 129.094 | 124.472 | 123.855 | |
- Vergunningverlening | 25.363 | 25.739 | 26.860 | 30.849 | 21.774 | |
2.Tarieven/uur (in €) | ||||||
- Handhaving | 146 | 146 | 144 | 133 | 135 | |
- Vergunningverlening | 135 | 141 | 142 | 145 | 129 | |
3. Omzet per productgroep (x € 1.000) | ||||||
- Handhaving | 140.082 | 122.759 | 125.386 | 131.945 | 118.988 | |
- Vergunningverlening | 12.068 | 14.221 | 13.239 | 12.718 | 14.115 | |
4. FTE-totaal | ||||||
(excl. externe inhuur) | 1.152 | 1.099 | 1.103 | 1.071 | 1.124 | |
5. Saldo van baten en lasten (%) | 2,08% | ‒ 3,22% | ‒ 2,29% | 0,19% | 0,00% | |
6. kwaliteitsindicator 1: doorlooptijd vergunningen | 86% | 91% | n.b. | 90% | 95% | |
7. kwaliteitsindicator 2: wachttijden informatiecentrum | 29 sec. | 38 sec. | 27 sec. | n.n.b | <20sec. | |
Omschrijving specifiek deel | ||||||
8. Kwaliteit Handhaving: | ||||||
Klachten(bezwaar en beroep) | 381 | 1.071 | 787 | n.n.b | 1.000 | |
Gegrond verklaard (%) | n.b. | n.b. | n.b. | n.n.b | 0% |